1061-IPTPP2.4512.551.2016.2.SM - Prawo do odliczenia podatku naliczonego dotyczącego zakupów dokonanych przed dniem formalnej rejestracji w zakresie VAT.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 7 lutego 2017 r. Izba Skarbowa w Łodzi 1061-IPTPP2.4512.551.2016.2.SM Prawo do odliczenia podatku naliczonego dotyczącego zakupów dokonanych przed dniem formalnej rejestracji w zakresie VAT.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201) oraz § 6 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. , poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 23 listopada 2016 r. (data wpływu 28 listopada 2016 r.), uzupełnionym pismem z dnia 9 stycznia2017 (data wpływu 16 stycznia 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego dotyczącego zakupów dokonanych przed dniem formalnej rejestracji w zakresie VAT - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 listopada 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego dotyczącego zakupów dokonanych przed dniem formalnej rejestracji w zakresie VAT.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 9 stycznia 2017 r. poprzez doprecyzowanie opisu sprawy oraz informacje związane z adresem elektronicznym w systemie ePUAP.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawczyni będąc podatnikiem w ramach prowadzonej przez siebie jednoosobowej firmy pod nazwą..., wykonuje działalność gospodarczą w zakresie usług reklamowych, polegającą na tym, że Zainteresowana wyszukuje klientów, otrzymuje od nich zamówienia do wykonania produktów reklamowych, np.: wydruki wielkoformatowe, ekspozytory, zamawia materiały potrzebne do wykonania ww. usług, zleca podwykonawcom wykonanie produktów, następnie zamawia i zleca transport, który dostarcza wykonane produkty do zamawiającego.

Wnioskodawczyni działalność rozpoczęła w dniu 20 czerwca 2016 r., z zamiarem działania od zaraz i ze statusem podatnika VAT czynnego. Zainteresowana będąc przekonana, że droga rejestracji "w jednym okienku" stanowiła dopełnienie przez Nią wszelkich formalności związanych z rejestracją firmy, działała jak podatnik VAT czynny. Zainteresowana dokonywała zakupu towarów handlowych dla celów prowadzonej działalności, otrzymywała faktury VAT, wystawiała od początku faktury VAT naliczając podatek należny, składała drogą elektroniczną w ustawowym terminie do 25 dnia każdego miesiąca, tj. za miesiąc lipiec 2016, sierpień 2016, wrzesień 2016 deklaracje VAT-7. W deklaracjach tych Wnioskodawczyni rozliczała podatek VAT należny i podatek VAT naliczony, ciągle będąc w przekonaniu o swoim statusie podatnika VAT czynnego.

Z chwilą otrzymania pisemnego powiadomienia o niedopełnieniu obowiązku rejestracyjnego VAT-R Zainteresowana natychmiast zgłosiła się do urzędu w celu dopełnienia technicznych formalności. Jednak przy składaniu rejestracji VAT-R w dniu 11 października 2016 r. udzielono Wnioskodawczyni informacji, że z wytycznych Ministerstwa Finansów wynika, że nie można dobrowolnie rezygnując ze zwolnień wymienionych w VAT-R dokonać rejestracji z datą wstecz, dlatego aby rejestracja została przyjęta Zainteresowana musiała zaznaczyć, że z obowiązku z powodu utraty prawa do korzystania ze zwolnienia zgodnie z art. 113 ust. 9 ustawy o VAT (zwolnienie zostało utracone w dniu 19 sierpnia 2016 r.), jednak nie było to zgodne z przekonaniem Wnioskodawczyni, bo od początku działała jak podatnik VAT czynny. Pierwszej sprzedaży Zainteresowana dokonała w dniu 1 sierpnia 2016 r., wystawiając fakturę VAT naliczając podatek VAT należny działając, jak podatnik VAT czynny.

Dlatego, że zgłoszenie rejestracyjne nie było zgodne z przekonaniem Wnioskodawczyni, skorygowała je w dniu 13 października 2016 r., składając aktualizację rejestracji VAT-R, wskazując w aktualizacji, że od początku rozpoczęcia działalności gospodarczej, tj. od 20 czerwca 2016 r. Zainteresowana nie zamierza korzystać ze zwolnienia z art. 113 ust. 9 ustawy o VAT i że pierwszą deklarację VAT-7 złoży za miesiąc sierpień 2016 r. (jest to miesiąc, w którym Wnioskodawczyni dokonała pierwszej sprzedaży, w miesiącu lipcu 2016 r. dokonała jedynie drobnych zakupów, nie było podatku VAT należnego).

Zakupione materiały i usługi w miesiącach: lipiec, sierpień i wrzesień 2016 r. w ramach prowadzonej jednoosobowej działalności gospodarczej są wykorzystywane wyłącznie na potrzeby opodatkowanej działalności.

W odniesieniu do nabywanych materiałów i usług w deklaracji za miesiąc sierpień 2016 r.:

a.

obowiązek podatkowy powstał w miesiącu - sierpień 2016 r.;

b.

faktury Zainteresowana otrzymała w miesiącu - lipiec 2016 r. i sierpień 2016 r.

W odniesieniu do nabywanych materiałów i usług w deklaracji za miesiąc wrzesień 2016 r.:

a.

obowiązek podatkowy powstał w miesiącu - wrzesień 2016 r.;

b.

faktury Wnioskodawczyni otrzymała w miesiącu - wrzesień 2016 r.

Ponadto podano, że:

1. Wnioskodawczyni wykonuje czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy z dnia 11 marca 2004 r., o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710, z późn. zm.),

2. Zakupione materiały i usługi w miesiącach lipiec, sierpień i wrzesień 2016 r. w ramach prowadzonej jednoosobowej działalności gospodarczej są wykorzystywane wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług;

3. Wnioskodawczyni pierwszą deklarację VAT-7 złożyła drogą elektroniczną za miesiąc lipiec 2016 r., jednak podczas rejestracji VAT-R wycofała tę deklarację, ponieważ pierwszej sprzedaży dokonała w miesiącu sierpniu 2016 r., dlatego Zainteresowana uważa, że deklaracje VAT-7 złożyła drogą elektroniczną do urzędu skarbowego za następujące okresy: sierpień 2016 r., wrzesień 2016 r.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy pomimo zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R po terminie, które następnie zostało skorygowane aktualizacją VAT-R, w której Wnioskodawczyni wskazała zgodnie z przekonaniem, że od początku działa jak podatnik VAT czynny i zachowywała się jak zarejestrowany podatnik VAT czynny, tj. od 20 czerwca 2016 r., Zainteresowana może skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dotyczących zakupu materiałów i usług służących prowadzeniu działalności za okresy sprzed dopełnienia technicznego obowiązku i złożenia VAT-R, tj.:

a.

za miesiąc lipiec 2016 r. i sierpień 2016 r. w deklaracji VAT-7 za miesiąc sierpień 2016 r.;

b.

za miesiąc wrzesień 2016 r. w deklaracji VAT-7 za miesiąc wrzesień 2016 r.?

Zdaniem Wnioskodawczyni, nieświadomość i własne niedopatrzenie spowodowało, że w sposób przez siebie niezamierzony, nie dopełniła formalności rejestracyjnych VAT-R, jednak ta czynność techniczna nie może pozbawiać Zainteresowanej prawa do skorzystania z odliczenia podatku naliczonego sprzed datą złożenia zgłoszenia VAT-R, ponieważ od pierwszej czynności od pierwszego zakupu materiału otrzymywała faktury VAT z podatkiem VAT naliczonym, dokonywała sprzedaży wystawiając od pierwszej chwili faktury VAT z podatkiem VAT należnym. Z chwilą rozpoczęcia działalności w ustawowym terminie Wnioskodawczyni składała deklaracje VAT-7, pierwszą złożyła za miesiąc lipiec 2016 r. wykazując podatek VAT naliczony, sprzedaży w tym miesiącu nie było, dlatego poprosiła o wycofanie tej deklaracji a w aktualizacji zgłoszenia wskazała, że od sierpnia 2016 r. będzie składała deklaracje VAT-7, następną złożyła za sierpień 2016 r. i za wrzesień 2016 r. wykazując w nich podatek VAT należny i naliczony. Zainteresowana dopełniła również skorygowania, złożyła aktualizację zgłoszenia VAT-R, oraz korektę deklaracji VAT-7 za sierpień ponieważ zgodnie z aktualizacją rejestracyjną VAT-R jest to pierwszy miesiąc, w którym złoży deklarację VAT-7.

Powołując się na zasadę neutralności podatku VAT, zakupu towarów, materiałów, usług będących w ścisłym związku ze sprzedażą opodatkowaną oraz naprawieniem błędu poprzez skorygowanie zgłoszenia rejestracyjnego aktualizację VAT-R,

a.

w stosunku do wydatków poniesionych w lipcu 2016 r. i sierpniu 2016 r. - przysługuje Wnioskodawczyni prawo do odliczenia podatku naliczonego za okres rozliczeniowy, w którym powstał obowiązek podatkowy w odniesieniu do nabytych towarów, materiałów i usług w deklaracji VAT-7 za miesiąc sierpień 2016 r.;

b.

w stosunku do wydatków poniesionych w miesiącu - wrzesień 2016 - przysługuje Zainteresowanej prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego za okres rozliczeniowy, w którym powstał obowiązek podatkowy w odniesieniu do nabytych towarów, materiałów i usług w deklaracji VAT-7 za miesiąc wrzesień 2016 r.

Wnioskodawczyni pragnie powołać się również na wydaną wcześniej interpretację indywidualną przez Pana Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 6 października 2015 r. IPTPP2/4512-365/15-4/k.k., która potwierdza stanowisko Zainteresowanej, że skutek prawny jaki wywodzi jest prawidłowy i że przede wszystkim uwzględniła konieczność skorygowania VAT-R.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą", opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Podstawowe uprawnienie podatnika dotyczące obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zawarte zostało w art. 86 ust. 1 ustawy, zgodnie, z którym w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Powyższe regulacje oznaczają, że podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony jedynie w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Aby zatem podatnik miał prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z wystawionych faktur, zakupy dokumentowane tymi fakturami muszą być związane (w sposób bezsporny) z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika. Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Przepisy art. 86 ust. 10 i ust. 11 ustawy wskazują na terminy, w jakich podatnik może z tego uprawnienia skorzystać.

Zgodnie z art. 86 ust. 10 ustawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy.

W myśl art. 86 ust. 10b pkt 1 ustawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w przypadkach, o których mowa w ust. 2 pkt 1 oraz pkt 2 lit. a - powstaje nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę lub dokument celny.

Stosownie do art. 86 ust. 11 ustawy, jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, 10d i 10e, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

W art. 86 ust. 13 ustawy przewidziano, że jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 10d, 10e i 11, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 13a.

Ustawodawca stworzył zatem podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Stosownie do art. 88 ust. 4 ustawy obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z treści ww. art. 88 ust. 4 ustawy nie wynika jednakże, by do nabycia uprawnienia do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego koniecznym było posiadanie statusu podatnika VAT czynnego w momencie otrzymania faktury dokumentującej zakup towaru lub usługi. W dacie otrzymania faktury koniecznym jest aby podmiot, który ją otrzymuje był podatnikiem w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy, czyli podmiotem wykonującym samodzielnie działalność gospodarczą (zdefiniowaną w ust. 2 tegoż artykułu), bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Tak więc, podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy nabywa prawo do odliczenia podatku naliczonego w momencie otrzymania faktury lecz aby uprawnienie to zrealizować musi posiadać status podatnika VAT czynnego (podatnik musi posiadać taki status w momencie realizacji uprawnienia).

Zgodnie z art. 96 ust. 1 ustawy podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

Stosownie do art. 96 ust. 3 ustawy podmioty wymienione w art. 15, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.

W myśl art. 96 ust. 4 ustawy, naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika jako "podatnika VAT czynnego", a w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 - jako "podatnika VAT zwolnionego", i na wniosek podatnika potwierdza to zarejestrowanie.

Jak wynika z art. 96 ust. 5 ustawy jeżeli podmioty, o których mowa w ust. 3, rozpoczną dokonywanie sprzedaży opodatkowanej, utracą zwolnienie od podatku lub zrezygnują z tego zwolnienia, obowiązane są do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w ust. 1, a w przypadku podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT zwolnieni - do aktualizacji tego zgłoszenia, w terminach:

1.

przed dniem dokonania pierwszej sprzedaży towaru lub usługi, innych niż zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2, 2a i 4-41 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, w przypadku rozpoczęcia dokonywania tej sprzedaży;

2.

przed dniem, w którym podatnik traci prawo do zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9, w przypadku utraty tego prawa;

3.

przed początkiem miesiąca, w którym podatnik rezygnuje ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 3 oraz art. 113 ust. 1 i 9, w przypadku rezygnacji z tego zwolnienia, z zastrzeżeniem pkt 4;

4.

przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5, w przypadku rezygnacji ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 9, od pierwszej wykonanej czynności.

Przepis ust. 4 stosuje się odpowiednio.

Rejestracji należy dokonać przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 ustawy, przy czym przepis nie określa, jak wcześnie rejestracja powinna nastąpić. Natomiast powinna ona nastąpić najpóźniej w dzień poprzedzający dokonanie pierwszej czynności opodatkowanej. Rejestracji należy dokonać w urzędzie skarbowym, którego właściwość określa art. 2 pkt 13 ustawy.

Należy zauważyć, że w momencie złożenia zgłoszenia rejestracyjnego podatnik spełni warunek formalny i od tego momentu może realizować uprawnienia do odliczenia podatku naliczonego.

Zgodnie z art. 99 ust. 1 ustawy podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10, art. 130c i art. 133.

Stosownie do art. 99 ust. 2 ustawy mali podatnicy, którzy wybrali metodę kasową, składają w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy kwartalne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym kwartale.

Podatnicy, o których mowa w ust. 1, inni niż podatnicy rozliczający się metodą kasową, mogą również składać deklaracje podatkowe, o których mowa w ust. 2, po uprzednim pisemnym zawiadomieniu naczelnika urzędu skarbowego, najpóźniej do 25. dnia drugiego miesiąca kwartału, za który będzie po raz pierwszy złożona kwartalna deklaracja podatkowa. Podatnik rozpoczynający w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności podlegających opodatkowaniu dokonuje zawiadomienia, o którym mowa w zdaniu pierwszym, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym rozpoczął wykonywanie tych czynności (art. 99 ust. 3 ustawy).

Jednocześnie należy wskazać, że do podstawowych zasad wspólnego systemu VAT należy między innymi zasada neutralności podatku dla podatnika, rozumiana jako stosowanie podatku od towarów i usług na wszystkich etapach obrotu gospodarczego z równoczesnym prawem do potrącenia podatku zawartego w poprzedniej fazie obrotu.

Mając na uwadze powołane powyżej regulacje prawne wskazać należy, że prawo podatnika do odliczenia podatku naliczonego przy zakupach towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych (art. 86 ust. 1 ustawy) kształtuje się w danym okresie rozliczeniowym. Zdarzeniem uprawniającym do obniżenia podatku należnego - co wprost wynika z art. 86 ust. 10 i 10b ustawy - jest przy tym powstanie obowiązku podatkowego oraz otrzymanie faktury, a ewentualne późniejsze rozliczenie podatku jest konsekwencją już nabytego prawa do obniżenia kwoty podatku należnego. Prawo do obniżenia podatku należnego powstaje u wszystkich podatników, o ile wykażą, że zakupy były związane z bieżącą lub przyszłą działalnością opodatkowaną, a warunek rejestracji jest niezbędny wyłącznie do skorzystania przez podatnika z prawa do obniżenia podatku należnego.

Ponadto należy rozróżnić moment powstania prawa do odliczenia od momentu skorzystania z tego prawa. Jak już wskazano, jego realizacja następuje poprzez złożenie deklaracji podatkowej, wyrażającej wolę skorzystania przez podatnika z prawa do odliczenia i aby skutecznie zrealizować już powstałe uprawnienie, podatnik musi usunąć - najpóźniej przed skorzystaniem z tego prawa - wszelkie przesłanki negatywne, w tym brak rejestracji, który uniemożliwia identyfikowanie go jako podatnika.

Zatem stwierdzić należy, że ustawa o podatku od towarów i usług nie pozbawia podatnika prawa do dokonania odliczenia podatku VAT od zakupów poczynionych przed rejestracją, o ile występują przesłanki, że zakupione towary i usługi będą wykorzystywane do bieżących (lub przyszłych) czynności opodatkowanych (oraz ewentualnie spełniać inne warunki określone w przepisach ustawy). Niemniej ustawodawca narzucił podatnikom obowiązek rejestracji jako podatnik VAT czynny, a zatem podatnik nabywa prawo do odliczenia podatku naliczonego w momencie powstania obowiązku podatkowego i otrzymania faktury, lecz aby uprawnienie to zrealizować musi posiadać status podatnika VAT czynnego w momencie realizacji uprawnienia.

Wobec powyższego należy stwierdzić, że w rozpatrywanej sprawie w celu skorzystania z prawa do odliczenia podatku naliczonego od dokonanych zakupów w lipcu, sierpniu i we wrześniu 2016 r. konieczne było uprzednie skorygowanie zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R, w którym Wnioskodawczyni wskazała datę faktycznego rozpoczęcia działalności gospodarczej, tj. 20 czerwca 2016 r. oraz okres rozliczeniowy, od którego zachowywała się jak zarejestrowany podatnik podatku VAT.

Z kolei, po uprzednim skorygowaniu zgłoszenia rejestracyjnego, Wnioskodawczyni w stosunku do wydatków poniesionych w lipcu, sierpniu i we wrześniu 2016 r. przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego za okres rozliczeniowy, w którym powstał obowiązek podatkowy w odniesieniu do nabytych towarów i usług, nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym Wnioskodawczyni otrzymała fakturę, czyli dla faktur dokumentujących nabycie w lipcu 2016 r. i otrzymanych w tym miesiącu, dla których - jak wynika z okoliczności sprawy - obowiązek podatkowy powstał w sierpniu 2016 r., prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje w deklaracji VAT-7 za miesiąc sierpień 2016 r.

Natomiast dla faktur dokumentujących nabycie w sierpniu 2016 r. i otrzymanych w tym miesiącu, dla których obowiązek podatkowy powstał w sierpniu 2016 r., prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje w deklaracji VAT-7 za miesiąc sierpień 2016 r., a dla faktur dokumentujących nabycie we wrześniu 2016 r. i otrzymanych w tym miesiącu, dla których obowiązek podatkowy powstał we wrześniu 2016 r., prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje w deklaracji VAT-7 za miesiąc wrzesień 2016 r.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanej. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Odnośnie powołanej przez Wnioskodawczynię interpretacji indywidualnej, należy zauważyć, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, lecz dotyczą konkretnych stanów faktycznych i nie mają mocy prawa powszechnie obowiązującego co oznacza, że należy je traktować indywidualnie.

Jednocześnie podkreślić należy, iż tut. Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach stanu faktycznego podanego przez Wnioskodawczynię. Tut. Organ informuje, iż nie jest właściwy do przeprowadzenia postępowania dowodowego, które w przedmiotowej sprawie umożliwiłoby weryfikację opisanego stanu faktycznego.

Należy wskazać, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawczyni do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego...., po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl