1061-IPTPP2.4512.512.2016.3.KT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 lutego 2017 r. Izba Skarbowa w Łodzi 1061-IPTPP2.4512.512.2016.3.KT

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 oraz art. 14r. ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201) oraz § 6 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. , poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku wspólnym z dnia 2 listopada 2016 r. (data wpływu 9 listopada 2016 r.), uzupełnionym pismami z dnia 5 stycznia 2017 r. (data wpływu 10 stycznia 2017 r.) oraz z dnia 1 lutego 2017 r. (data wpływu 3 lutego 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży Zbywanych Aktywów na rzecz Nabywcy oraz prawa do odliczenia podatku VAT wynikającego z faktury wystawionej przez Zbywcę - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 listopada 2016 r. został złożony ww. wniosek wspólny o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży Zbywanych Aktywów na rzecz Nabywcy oraz prawa do odliczenia podatku VAT wynikającego z faktury wystawionej przez Zbywcę. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismami z dnia 5 stycznia 2017 r. oraz z dnia 1 lutego 2017 r. poprzez doprecyzowanie opisy sprawy, przeformułowanie pytania nr 1 oraz własnego stanowiska do tego pytania, a także dodatkową opłatę.

Zainteresowanym będącym stroną postępowania w sprawie ww. wniosku jest Pan... (Nabywca).

Natomiast Zainteresowanym niebędącym stroną postępowania jest Firma. Spółka z o.o. Sp.k. w upadłości likwidacyjnej (Zbywca).

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

... jest osobą fizyczną, prowadzącą działalność gospodarczą pod firmą... (dalej: Nabywca), czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: VAT).

... spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa w upadłości likwidacyjnej (dalej: Zbywca; Nabywca i Zbywca dalej łącznie jako: Wnioskodawcy), jest spółką prawa polskiego, będącą czynnym podatnikiem VAT.

W dniu 30 października 2015 r. Sąd Rejonowy w... wydał postanowienie o ogłoszeniu upadłości Zbywcy, obejmującej likwidację majątku dłużnika. W trakcie trwania postępowania upadłościowego syndyk masy upadłościowej zwolnił wszystkich pracowników Zbywcy.

Na podstawie postanowienia Sądu Rejonowego w..., V Wydział Gospodarczy, z 10 sierpnia 2016 r. (sygn. akt...), w przedmiocie określenia warunków przetargu na sprzedaż zorganizowanych części przedsiębiorstwa (dalej: Postanowienie), syndyk masy upadłości Zbywcy w dniu 12 września 2016 r. przeprowadził przetarg obejmujący dwie zorganizowane części przedsiębiorstwa: Zakład w... i Zakład w..., określone przez Zbywcę w oparciu o opis i oszacowanie przedsiębiorstwa Firmy. Sp. z o.o. sp.k. w upadłości likwidacyjnej, sporządzony w postępowaniu upadłościowym przez biegłego sądowego przy Sądzie Okręgowym w. Pana... z dnia 24 listopada 2015 r.

Na posiedzeniu jawnym, po otwarciu ofert i przeprowadzeniu dodatkowej aukcji, syndyk (po zatwierdzeniu sędziego komisarza) wyłonił Nabywcę, jako zwycięzcę przetargu, który wylicytował najwyższą kwotę nabycia części składników przedsiębiorstwa Zbywcy (dalej: Zbywane Aktywa), obejmujących:

* prawo użytkowania wieczystego nieruchomości zabudowanej;

* prawa własności nieruchomości zabudowanych;

* prawo własności ruchomości, w tym urządzeń oraz środków transportu, takich jak:

* urządzenia produkcyjne (np. topielnik mas parafinowych),

* wyposażenie zaplecza techniczno-administracyjnego w postaci mebli, biurek oraz urządzeń pomiarowych,

* sprzęt komputerowy stanowiący wyposażenie techniczne zaplecza biurowo-administracyjnego,

* pojazdy specjalnego przeznaczenia (np. ciągnik rolniczy...);

* prawa i obowiązki wynikające z zezwoleń dotyczących importu i wprowadzania do obrotu surowców chemicznych (dalej: Zezwolenia), uzyskanych na podstawie rozporządzenia w sprawie REACH (WE) 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z 18 grudnia 2006 r. oraz zmian do rozporządzenia obowiązujących od 31 sierpnia 2011 r. dotyczące rejestracji, oceny, udzielania zezwoleń i stosowanych ograniczeń w zakresie chemikaliów (REACH).

Nieruchomości, wchodzące w skład Zbywanych Aktywów, tworzą jedną wspólną przestrzeń gospodarczą zabudowaną w szczególności następującymi obiektami:

1.

bocznica kolejowa;

2.

budynek socjalno-biurowy typu kontenerowego;

3.

budynek socjalny, murowany;

4.

budynek ochrony typu kontenerowego;

5.

budynek kotłowni;

6.

przepompownia z instalacjami;

7.

budynek produkcyjny;

8.

budynek biurowy.

Zbywane Aktywa nie obejmują:

* nazwy przedsiębiorstwa;

* środków pieniężnych w kasie i na rachunkach;

* zobowiązań Zbywcy oraz wierzytelności przysługujących Zbywcy;

* pracowników Zbywcy, jako że zostali oni, w związku z ogłoszeniem upadłości, zwolnieni;

* dokumentacji księgowej;

* dokumentacji kadrowej zwolnionych pracowników; procedur i receptur;

* praw i obowiązków wynikających z umów zawartych z dostawcami mediów.

Zbywane Aktywa są przedmiotem umowy dzierżawy przedsiębiorstwa (dalej: Umowa Dzierżawy), zawartej 11 marca 2016 r., jednakże należy wskazać, że Umowa Dzierżawy obejmuje również inne składniki przedsiębiorstwa Zbywcy. Umowa dzierżawy nieruchomości oraz ruchomości położonych w... była zawarta jeszcze przed dniem ogłoszenia upadłości, tj. w dniu 30 czerwca 2015 r. Na mocy umowy z dnia 11 marca 2016 r. strony w istocie rozszerzyły przedmiot umowy dzierżawy o pozostałe składniki przedsiębiorstwa (zlokalizowane w...), które nie wchodzą w skład Zbywanych Aktywów, za jednoczesną zmianą tytułu prawnego na dzierżawę przedsiębiorstwa, zamiast nieruchomości i ruchomości oraz podniesieniem czynszu dzierżawnego.

Zgodnie z postanowieniami Umowy Dzierżawy umowa ta została zawarta na czas określony, nie dłużej jednak niż do dnia sprzedaży przedmiotu dzierżawy w ramach likwidacji masy upadłości w prowadzonym postępowaniu upadłościowym Zbywcy. Powyższe oznacza, że Umowa Dzierżawy zostanie rozwiązana przed podpisaniem umowy sprzedaży Zbywanych Aktywów na rzecz Nabywcy.

W tym miejscu wskazać należy, że stroną umów o dostawę mediów do Zbywanych Aktywów (np. energia elektryczna) jest dzierżawca Zbywanych Aktywów, w związku z czym nie stanowią one składników przedsiębiorstwa Zbywcy i w konsekwencji nie mogą być i nie zostaną przeniesione na Nabywcę.

Obecnie syndyk masy upadłościowej Zbywcy przygotowuje się do przeniesienia na rzecz Nabywcy, na podstawie umowy sprzedaży w formie aktu notarialnego, prawa własności Zbywanych Aktywów.

Nabywca pragnie wskazać, że nie zamierza kontynuować działalności prowadzonej obecnie przez dzierżawcę Zbywanych Aktywów ani też nie zamierza Zbywanych Aktywów wydzierżawiać, planuje natomiast dokonać sprzedaży poszczególnych składników majątkowych, wchodzących w skład Zbywanych Aktywów.

W odpowiedzi na pytanie tut. Organu "Czy dostawa Zbywanych Aktywów na rzecz Nabywcy, o których mowa we wniosku będzie stanowiła dostawę przedsiębiorstwa (...) lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa (...)?" Zainteresowani wskazali, że zdarzenie przyszłe oraz własne stanowisko w sprawie oceny tego zdarzenia przyszłego, zawarte we Wniosku, zostały przedstawione w sposób wyczerpujący, w szczególności w zakresie analizy dotyczącej tego czy Zbywane Aktywa, zdaniem Wnioskodawców, stanowią przedsiębiorstwo/zorganizowaną część przedsiębiorstwa. Jak wskazano we wniosku: "W świetle przytoczonych wyżej definicji przedsiębiorstwa na gruncie Kodeksu cywilnego oraz ZCP na gruncie ustawy VAT stwierdzić należy, że za przedsiębiorstwo lub jego zorganizowaną część uznać można jedynie zespół składników niematerialnych i materialnych, pozostających ze sobą we wzajemnych relacjach w ten sposób, iż można mówić o nich jako o zespole (kompletnym), a nie zbiorze pewnych elementów. Istotne jest również, aby zachowane zostały funkcjonalne związki między poszczególnymi składnikami tak, by mogły one samodzielnie posłużyć kontynuowaniu określonej działalności gospodarczej. Warunkiem uznania przedmiotu transakcji za ZCP jest również wydzielenie zespołu składników majątkowych/niemajątkowych w istniejącym przedsiębiorstwie. Wydzielenie to powinno mieć miejsce na płaszczyznach (i) organizacyjnej, (ii) finansowej i (iii) funkcjonalnej.

Przedmiotem planowanej sprzedaży Zbywanych Aktywów będzie prawo użytkowania wieczystego nieruchomości zabudowanej, prawa własności nieruchomości zabudowanych, prawo własności ruchomości oraz prawa i obowiązki wynikające z Zezwoleń.

Transakcja ta nie obejmie natomiast innych składników majątku Zbywcy, wymienionych w art. 551 Kodeksu cywilnego, bądź też w art. 2 pkt 27e ustawy VAT. Tym samym, sprzedaż Zbywanych Aktywów nie uwzględni takich elementów jak: nazwa przedsiębiorstwa, środki pieniężne, zobowiązania i wierzytelności, pracownicy, dokumentacja księgowa i kadrowa, procedury i receptury, prawa i obowiązki wynikające z umów zawartych z dostawcami mediów.

Ponadto, referując do definicji ZCP zawartej w ustawie VAT, w przypadku Zbywanych Aktywów nie można mówić o jakimkolwiek wyodrębnieniu organizacyjnym i finansowym tego zespołu składników w przedsiębiorstwie Zbywcy.

Ustawodawca nie zdefiniował pojęcia wyodrębnienia organizacyjnego, którym posłużył się definiując pojęcie ZCP, jednak zgodnie z dominującą praktyką organów podatkowych oraz orzecznictwem sądów administracyjnych o wyodrębnieniu organizacyjnym danego zespołu składników ze struktur przedsiębiorstwa można mówić, jeżeli wskazują na to odpowiednie zapisy statutu, regulaminu, zarządzenia lub innego aktu o podobnym charakterze. O wyodrębnieniu organizacyjnym można mówić z pewnością, gdy dany zespół składników stanowi w strukturze organizacyjnej podatnika dział, oddział, wydział, itp. (...)

Wziąwszy pod uwagę powyższe należy wskazać, że Zbywane Aktywa nie zostały wyodrębnione w ramach wewnętrznej struktury organizacyjnej Zbywcy pod względem formalnym, tj. na podstawie dokumentu wewnętrznego Zbywcy, np. statutu, regulaminu. Zbywane Aktywa nie są również wyodrębnione pod względem finansowym, w szczególności Zbywca nie prowadzi dla działalności gospodarczej prowadzonej z wykorzystaniem Zbywanych Aktywów ewidencji rachunkowej umożliwiającej np. przygotowanie dla tej części działalności odrębnego bilansu czy rachunku wyników, etc. Jednocześnie, wskazać należy, że do Zbywanych Aktywów nie zostali przypisani pracownicy.

Ze względu na powyższe, tj.:

* brak objęcia transakcją zbycia istotnych składników materialnych i niematerialnych przedsiębiorstwa, takich jak np. kadra pracownicza i inne, wyżej wspominane, oraz

* brak wyodrębnienia organizacyjnego i finansowego Zbywanych Aktywów,

w ocenie Wnioskodawców, zespół Zbywanych Aktywów nie będzie posiadał zdolności do funkcjonowania poza strukturami Zbywcy, dlatego też nie mógłby stanowić niezależnego przedsiębiorstwa samodzielnie realizującego dotychczasową działalność Zbywcy.

Mając na względzie powyższe, zdaniem Wnioskodawców, należy uznać, iż zespół Zbywanych Aktywów nie będzie wykazywał cech zorganizowania, o których mowa w art. 2 pkt 27e ustawy VAT.

Nabywca, nabywając Zbywane Aktywa na podstawie umowy sprzedaży, nie nabędzie więc aktywów stanowiących zorganizowany zespół składników majątkowych, samodzielny organizacyjnie i finansowo w stopniu pozwalającym na autonomiczne prowadzenie działalności gospodarczej. Z funkcjonalnego punktu widzenia, masa majątkowa, która zostanie zbyta, nie posiada potencjalnej zdolności do niezależnego działania gospodarczego jako samodzielny podmiot gospodarczy. Do zbywanej masy majątkowej nie są przydzieleni pracownicy. Ponadto, nie obejmuje ona praw i obowiązków wynikających z umów zawartych z dostawcami mediów".

W świetle powyższego należy więc powtórzyć treść stanowiska Wnioskodawców przedstawionego we Wniosku, że, jako że przedmiotem planowanej sprzedaży Zbywanych Aktywów będzie prawo użytkowania wieczystego nieruchomości zabudowanej, prawa własności nieruchomości zabudowanych, prawo własności ruchomości oraz prawa i obowiązki wynikające z Zezwoleń, jednakże transakcja ta nie obejmie innych składników majątku Zbywcy, wymienionych w art. 551 Kodeksu cywilnego, w ocenie Wnioskodawców, nie będzie ona stanowić dostawy przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 551 Kodeksu cywilnego.

Podobnie, jako że Zbywane Aktywa nie są wyodrębnione organizacyjnie i finansowo oraz wziąwszy pod uwagę brak posiadania przez zespół Zbywanych Aktywów zdolności do funkcjonowania poza strukturami Zbywcy, w ocenie Wnioskodawców transakcja ich zbycia nie będzie stanowić dostawy ZCP w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT.

Na pytanie tut. Organu "Czy przedmiotem ww. dostawy na rzecz Nabywcy będą towary i usługi objęte zwolnieniem z opodatkowania podatkiem od towarów i usług?" Wnioskodawcy odpowiedzieli, iż celem Wniosku jest potwierdzenie prawidłowości ich stanowiska w kontekście braku uznania Zbywanych Aktywów za przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 551 Kodeksu cywilnego/ZCP w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy VAT, a w konsekwencji podlegania transakcji ich zbycia przepisom ustawy VAT. Intencją Wnioskodawców jest, dokonanie - po uzyskaniu potwierdzenia prawidłowości ich stanowiska w powyższej kwestii - stosownej analizy w zakresie stawek VAT właściwych dla dostawy poszczególnych Zbywanych Aktywów/ewentualnego zwolnienia tejże dostawy z opodatkowania VAT. Zostało to wyrażone w treści pytania 1, tj. "Czy sprzedaż Zbywanych Aktywów na rzecz Nabywcy przez Zbywcę będzie podlegała opodatkowaniu VAT według właściwej stawki?".

Natomiast w pytaniu 2 Wnioskodawcy zwrócili się o potwierdzenie prawidłowości ich stanowiska co do tego "Czy, w przypadku uznania stanowiska Wnioskodawców w zakresie pytania 1 za prawidłowe, przy zachowaniu warunków formalnych, Nabywcy będzie przysługiwać prawo do odliczenia VAT naliczonego wynikającego z faktury wystawionej przez Zbywcę, a dokumentującej sprzedaż Zbywanych Aktywów?".

Jak wskazano powyżej, dla każdego Zbywanego Aktywa zostanie oddzielnie przeprowadzona analiza, której celem będzie określenie, czy dostawa danego Zbywanego Aktywa podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem VAT czy też będzie z tego podatku zwolniona. Jeśli w wyniku stosownej analizy okaże się, że dostawa danego Zbywanego Aktywa podlega VAT, Zbywca udokumentuje taką dostawę poprzez wystawienie stosownej faktury ze wskazaną właściwą stawką VAT. W tym kontekście, jak wskazano w treści Wniosku, nie dojdzie do sytuacji, o której mowa w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. wystawienia faktury z uwidocznioną kwotą podatku, jeżeli transakcja okaże się nie podlegać VAT albo być od tego podatku zwolniona. Jednakże dokonanie wspomnianej wyżej analizy będzie zasadne dopiero po uprzednim uzyskaniu potwierdzenia w zakresie podlegania przedmiotowej transakcji przepisom ustawy VAT w związku z treścią art. 6 ust. 1 ustawy VAT i analiza ta zostanie dokonana oddzielnie od analizy będącej przedmiotem Wniosku.

A zatem podsumowując, intencją Wnioskodawcy jest uzyskanie indywidualnej interpretacji prawa podatkowego potwierdzającej, iż w opisanych okolicznościach brak będzie podstaw do uznania Zbywanych Aktywów za przedsiębiorstwo lub jego zorganizowaną część, a co za tym idzie - jako dostawa poszczególnych składników majątku opodatkowana VAT według właściwych stawek - stanowić będzie transakcję dającą Wnioskodawcy prawo do odliczenia VAT naliczonego z tytułu nabycia tych stawek podatku VAT, ewentualnie zwolnienia z podatku VAT poszczególnych Zbywanych Aktywów, zostanie dokonana oddzielnie od analizy będącej przedmiotem wniosku. W związku z powyższym, pytanie o to, czy przedmiotem transakcji będą towary i usługi objęte zwolnieniem z opodatkowania VAT, pozostaje irrelewantne w kontekście celu Wniosku, gdyż pytanie o prawo Nabywcy do odliczenia VAT od dostawy towarów/usług objętych zwolnieniem z VAT byłoby bezprzedmiotowe.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania (doprecyzowane w piśmie z dnia 1 lutego 2017 r. stanowiącym uzupełnienie wniosku).

1. Czy, rozpatrywana przedmiotowo, sprzedaż Zbywanych Aktywów na rzecz Nabywcy przez Zbywcę będzie podlegała opodatkowaniu VAT według właściwych stawek, w tym zwolnieniu od VAT - w związku z faktem, iż nie będzie objęta wyłączeniem od opodatkowana na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy VAT?

2. Czy, w przypadku uznania stanowiska Wnioskodawców w zakresie pytania 1 za prawidłowe, przy zachowaniu warunków formalnych, Nabywcy będzie przysługiwać prawo do odliczenia VAT naliczonego wynikającego z faktury wystawionej przez Zbywcę, a dokumentującej sprzedaż Zbywanych Aktywów?

Zdaniem Zainteresowanych (doprecyzowanym w piśmie z dnia 1 lutego 2017 r. stanowiącym uzupełnienie wniosku):

Ad.1

Rozpatrywana przedmiotowo sprzedaż Zbywanych Aktywów będzie podlegała opodatkowaniu VAT według właściwych stawek, w tym zwolnieniu od VAT - w związku z faktem, iż nie będzie objęta wyłączeniem od opodatkowania na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy VAT.

Ad.2

Przy zachowaniu warunków formalnych, Nabywcy będzie przysługiwać prawo do odliczenia VAT naliczonego wynikającego z faktury wystawionej przez Zbywcę, a dokumentującej sprzedaż Zbywanych Aktywów.

UZASADNIENIE stanowiska Wnioskodawców w zakresie pytania 1:

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy VAT opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Przez towary - według art. 2 pkt 6 ustawy VAT - rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii, przy czym, na mocy art. 7 ust. 1 pkt 7 ustawy VAT, zbycie prawa wieczystego użytkowania gruntu jest dostawą towarów.

Natomiast, na podstawie art. 8 ust. 1 pkt 1 ustawy VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy VAT, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy VAT, jej przepisy nie znajdują zastosowania do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa (dalej: ZCP).

Wnioskodawcy zauważają, że ustawodawca nie zdefiniował w ustawie VAT pojęcia "przedsiębiorstwa". Zgodnie ze stanowiskiem prezentowanym w interpretacjach organów podatkowych, w celu określenia zakresu tego pojęcia należy odwołać się do art. 551 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 2014 r. poz. 121). Do definicji kodeksowej przedsiębiorstwa sięgnął m.in. Dyrektor Izby Skarbowej (dalej: DIS) w Warszawie w interpretacji z 1 grudnia 2015 r., sygn. IPPP2/4512-978/15-3/MT, DIS w Łodzi w interpretacji indywidualnej z 24 marca 2016 r. o sygn. IPTPP2/4512-657/15-3/k.k., DIS w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z 21 marca 2016 r. o sygn. ILPP3/4512-1-263/15-5/TK oraz DIS w Warszawie w interpretacji indywidualnej z 11 marca 2016 r. o sygn. IPPP3/4512-14/16-2/IG.

W myśl wskazanego przepisu Kodeksu cywilnego, przedsiębiorstwo stanowi zorganizowany zespół składników materialnych i niematerialnych przeznaczonych do prowadzenia działalności gospodarczej.

Niniejsza definicja obejmuje w szczególności:

1.

oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo lub jego wyodrębnione części (nazwa przedsiębiorstwa);

2.

własność nieruchomości lub ruchomości, w tym urządzeń, materiałów, towarów i wyrobów, oraz inne prawa rzeczowe do nieruchomości lub ruchomości;

3.

prawa wynikające z umów najmu i dzierżawy nieruchomości lub ruchomości oraz prawa do korzystania z nieruchomości lub ruchomości wynikające z innych stosunków prawnych;

4.

wierzytelności, prawa z papierów wartościowych i środki pieniężne;

5.

koncesje, licencje i zezwolenia;

6.

patenty i inne prawa własności przemysłowej;

7.

majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne;

8.

tajemnice przedsiębiorstwa;

9.

księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Jednocześnie, zgodnie z art. 2 pkt 27e ustawy VAT, przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa należy rozumieć organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

W tym miejscu Wnioskodawcy, odnosząc się do pojęcia zorganizowanej części przedsiębiorstwa Zbywcy, użytej w Postanowieniu, pragną wskazać, że, zgodnie z art. 311 ust. 1 ustawy z dnia 28 lutego 2003 r. - Prawo upadłościowe (Dz. U. z 2016 r. poz. 996) likwidacji masy upadłości dokonuje się przez sprzedaż z wolnej ręki lub w drodze przetargu lub aukcji przedsiębiorstwa upadłego w całości lub jego zorganizowanych części, nieruchomości i ruchomości, wierzytelności oraz innych praw majątkowych wchodzących w skład masy upadłości albo przez ściągnięcie wierzytelności od dłużników upadłego i wykonanie innych jego praw majątkowych.

Należy wskazać, że pojęcia zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu Prawa upadłościowego nie należy utożsamiać z pojęciem zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu ustawy VAT. Konsekwentnie, określenie w Postanowieniu Zbywanych Aktywów jako zorganizowanej części przedsiębiorstwa pozostaje bez wpływu na kwalifikację ich statusu podatkowego dla celów ustawy VAT.

W świetle przytoczonych wyżej definicji przedsiębiorstwa na gruncie Kodeksu cywilnego oraz ZCP na gruncie ustawy VAT stwierdzić należy, że za przedsiębiorstwo lub jego zorganizowaną część uznać można jedynie zespół składników niematerialnych i materialnych, pozostających ze sobą we wzajemnych relacjach w ten sposób, iż można mówić o nich jako o zespole (kompletnym), a nie zbiorze pewnych elementów. Istotne jest również, aby zachowane zostały funkcjonalne związki między poszczególnymi składnikami tak, by mogły one samodzielnie posłużyć kontynuowaniu określonej działalności gospodarczej. Warunkiem uznania przedmiotu transakcji za ZCP jest również wydzielenie zespołu składników majątkowych/niemajątkowych w istniejącym przedsiębiorstwie. Wydzielenie to powinno mieć miejsce na płaszczyznach (i) organizacyjnej, (ii) finansowej i (iii) funkcjonalnej.

Przedmiotem planowanej sprzedaży Zbywanych Aktywów będzie prawo użytkowania wieczystego nieruchomości zabudowanej, prawa własności nieruchomości zabudowanych, prawo własności ruchomości oraz prawa i obowiązki wynikające z Zezwoleń.

Transakcja ta nie obejmie natomiast innych składników majątku Zbywcy, wymienionych w art. 551 Kodeksu cywilnego, bądź też w art. 2 pkt 27e ustawy VAT. Tym samym, sprzedaż Zbywanych Aktywów nie uwzględni takich elementów jak: nazwa przedsiębiorstwa, środki pieniężne, zobowiązania i wierzytelności, pracownicy, dokumentacja księgowa i kadrowa, procedury i receptury, prawa i obowiązki wynikające z umów zawartych z dostawcami mediów.

Ponadto, referując do definicji ZCP zawartej w ustawie VAT, w przypadku Zbywanych Aktywów nie można mówić o jakimkolwiek wyodrębnieniu organizacyjnym i finansowym tego zespołu składników w przedsiębiorstwie Zbywcy.

Ustawodawca nie zdefiniował pojęcia wyodrębnienia organizacyjnego, którym posłużył się definiując pojęcie ZCP, jednak zgodnie z dominującą praktyką organów podatkowych oraz orzecznictwem sądów administracyjnych o wyodrębnieniu organizacyjnym danego zespołu składników ze struktur przedsiębiorstwa można mówić, jeżeli wskazują na to odpowiednie zapisy statutu, regulaminu, zarządzenia lub innego aktu o podobnym charakterze. O wyodrębnieniu organizacyjnym można mówić z pewnością, gdy dany zespół składników stanowi w strukturze organizacyjnej podatnika dział, oddział, wydział, itp.

Powyższe znajduje potwierdzenie np. w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 7 sierpnia 2014 r., sygn. ITPB3/423-251a/14/DK, zgodnie z którą: "Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział itp."

Odnosząc się zaś do wyodrębnienia finansowego należy wskazać, iż ustawa VAT nie zawiera definicji wyodrębnienia finansowego, natomiast w orzecznictwie, doktrynie i praktyce organów podatkowych przyjmuje się, że wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do ZCP. Innymi słowy, wyodrębnienie finansowe oznacza sytuację, gdy sposób prowadzenia ewidencji rachunkowej przedsiębiorstwa pozwala na przyporządkowanie majątku, przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do realizowanych przez ZCP zadań gospodarczych.

Powyższy pogląd znajduje potwierdzenie w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 13 lipca 2012 r., sygn. IPTPB3/423-115/12-5/GG, w której organ podatkowy uznał stanowisko podatnika za prawidłowe: "Wyodrębnienie finansowe najpełniej realizowane jest w przypadku zakładu lub oddziału osoby prawnej. Nie zmienia to jednak faktu, że wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa".

Wziąwszy pod uwagę powyższe należy wskazać, że Zbywane Aktywa nie zostały wyodrębnione w ramach wewnętrznej struktury organizacyjnej Zbywcy pod względem formalnym, tj. na podstawie dokumentu wewnętrznego Zbywcy, np. statutu, regulaminu. Zbywane Aktywa nie są również wyodrębnione pod względem finansowym, w szczególności Zbywca nie prowadzi dla działalności gospodarczej prowadzonej z wykorzystaniem Zbywanych Aktywów ewidencji rachunkowej umożliwiającej np. przygotowanie dla tej części działalności odrębnego bilansu czy rachunku wyników, etc. Jednocześnie, wskazać należy, że do Zbywanych Aktywów nie zostali przypisani pracownicy.

Ze względu na powyższe, tj.:

* brak objęcia transakcją zbycia istotnych składników materialnych i niematerialnych przedsiębiorstwa, takich jak np. kadra pracownicza i inne, wyżej wspominane, oraz

* brak wyodrębnienia organizacyjnego i finansowego Zbywanych Aktywów,

w ocenie Wnioskodawców, zespół Zbywanych Aktywów nie będzie posiadał zdolności do funkcjonowania poza strukturami Zbywcy, dlatego też nie mógłby stanowić niezależnego przedsiębiorstwa samodzielnie realizującego dotychczasową działalność Zbywcy.

Mając na względzie powyższe, zdaniem Wnioskodawców, należy uznać, iż zespół Zbywanych Aktywów nie będzie wykazywał cech zorganizowania, o których mowa w art. 2 pkt 27e ustawy VAT.

Nabywca, nabywając Zbywane Aktywa na podstawie umowy sprzedaży, nie nabędzie więc aktywów stanowiących zorganizowany zespół składników majątkowych, samodzielny organizacyjnie i finansowo w stopniu pozwalającym na autonomiczne prowadzenie działalności gospodarczej. Z funkcjonalnego punktu widzenia, masa majątkowa, która zostanie zbyta, nie posiada potencjalnej zdolności do niezależnego działania gospodarczego jako samodzielny podmiot gospodarczy. Do zbywanej masy majątkowej nie są przydzieleni pracownicy. Ponadto, nie obejmuje ona praw i obowiązków wynikających z umów zawartych z dostawcami mediów.

Ponadto, należy wskazać, że Nabywca nie zamierza kontynuować działalności prowadzonej obecnie przez dzierżawcę Zbywanych Aktywów ani też nie zamierza Zbywanych Aktywów wydzierżawiać, planuje natomiast dokonać sprzedaży poszczególnych składników majątkowych, wchodzących w skład Zbywanych Aktywów.

Podsumowując, zdaniem Wnioskodawców, przedmiotem planowanej sprzedaży Zbywanych Aktywów nie będzie przedsiębiorstwo ani ZCP. Stanowisko takie znajduje potwierdzenie w licznych interpretacjach indywidualnych. Przykładowo, w interpretacji indywidualnej z 5 stycznia 2015 r. (sygn. IPTPP2/443-738/14-4/DS) DIS w Łodzi wskazał, że ZCP powinna: "(...) stanowić potencjalne, niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie. Powyższe oznacza, że przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa można rozumieć wyłącznie tę część przedsiębiorstwa, która jest przede wszystkim wyodrębniona organizacyjnie, ale także posiada wewnętrzną samodzielność finansową. Zatem, aby w rozumieniu przepisów podatkowych, określony zespół składników majątkowych mógł zostać uznany za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, nie jest wystarczające jakiekolwiek zorganizowanie masy majątkowej, ale musi się ona odznaczać pełną odrębnością, niezbędną do samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym".

Z kolei, DIS w Warszawie w interpretacji indywidualnej z 18 marca 2015 r. (sygn. IPPP1/4512-96/15-2/MP) zauważył, że: "(...) zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego. Brak zaistnienia którejkolwiek z omawianych powyżej przesłanek wyklucza uznanie zespołu składników majątkowych przedsiębiorstwa za jego zorganizowaną część w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy. Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa (na ile stanowią w nim wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość)".

Natomiast, DIS w Łodzi w interpretacji indywidualnej z 15 marca 2016 r. (sygn. 1061-IPTPP3.4512.38.2016.2.MJ) wskazał, że ZCP: "(...) nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa (na ile stanowią w nim wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość). Przesłanki takiego wyodrębnienia są spełnione w sytuacji organizacyjnego wyodrębnienia w wewnętrznej strukturze przedsiębiorstwa oraz ewidencjonowania zdarzeń gospodarczych w sposób pozwalający na przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań związanych z tą częścią przedsiębiorstwa. Jednocześnie zorganizowana część przedsiębiorstwa powinna być gospodarczo samodzielna, zanim dojdzie do transakcji zbycia. Zatem wydzielona jednostka jeszcze przed jej zbyciem powinna uzyskać samodzielność gospodarczą i realizować ją w praktyce. Skutki prawne po stronie zbywcy nie powinny bowiem zależeć od zdarzeń przyszłych i niepewnych (samodzielne realizowanie zadań gospodarczych) powstałych już w innym podmiocie (u nabywcy). Mając na uwadze powyższe, wskazać należy, że nie wystarczy zatem zorganizowanie jakiejkolwiek masy majątkowej, ale musi się ona odznaczać pełną odrębnością organizacyjną i finansową, z możliwością samodzielnego funkcjonowania w razie zaistnienia takiej potrzeby w obrocie gospodarczym. W przeciwnym razie nie można bowiem uznać, że dojdzie do powstania zespołu składników, które mogłyby stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa".

Reasumując, sprzedaż na rzecz Nabywcy Zbywanych Aktywów będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT według właściwej stawki.

UZASADNIENIE stanowiska Wnioskodawców w zakresie pytania 2:

Intencją Nabywcy jest wykorzystywanie poszczególnych składników majątkowych, wchodzących w skład Zbywanych Aktywów, w działalności gospodarczej, która, co do zasady, stanowić będzie działalność opodatkowaną VAT.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi VAT przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124 ustawy VAT, które nie mają zastosowania w przedmiotowym zdarzeniu przyszłym.

Na podstawie art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy VAT, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Zgodnie ze stanowiskiem Wnioskodawców zaprezentowanym w uzasadnieniu do pytania 1, planowana sprzedaż Zbywanych Aktywów będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT według właściwej stawki, w szczególności ze względu na fakt, iż jej przedmiotem nie będzie przedsiębiorstwo ani ZCP. Z tego względu, w ocenie Wnioskodawców, w przedmiotowym zdarzeniu przyszłym art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy VAT nie znajdzie zastosowania.

Reasumując, z uwagi na fakt, że Zbywane Aktywa będą przez Nabywcę wykorzystywane w działalności gospodarczej, co do zasady, podlegającej opodatkowaniu VAT przy zachowaniu warunków formalnych, Nabywcy będzie przysługiwać prawo do odliczenia VAT naliczonego wynikającego z faktury wystawionej przez Zbywcę, a dokumentującej sprzedaż Zbywanych Aktywów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Zainteresowanych w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą", opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary - stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy - rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...) - art. 7 ust. 1 ustawy.

Z kolei jak wynika z art. 8 ust. 1 ustawy - przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Jednocześnie przepisy art. 6 ustawy wskazują na wyłączenia określonych czynności spod zakresu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Są tutaj wskazane te czynności, które co do zasady należą do grupy czynności podlegających opodatkowaniu, mieszcząc się w zakresie odpłatnej dostawy towarów czy też odpłatnego świadczenia usług. Z uwagi na stosowne wyłączenie, czynności te - chociaż można je zakwalifikować jako odpłatną dostawę towarów, czy też odpłatne świadczenie usług - nie podlegają opodatkowaniu.

Na mocy art. 6 pkt 1 ustawy - przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Pojęcie "transakcji zbycia" należy rozumieć w sposób zbliżony do terminu "dostawy towarów" w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy, tzn. "zbycie" obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania przedmiotem jak właściciel, np. sprzedaż, zamianę, darowiznę, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego, czyli aportu.

Zbycie przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa podlega zasadzie swobody umów, a więc może nastąpić na podstawie każdej czynności rozporządzającej, w tym także w formie umowy sprzedaży.

Zaznaczyć należy, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie zawierają definicji "przedsiębiorstwa". Dlatego też, dla potrzeb przepisów ustaw podatkowych należy posłużyć się definicją sformułowaną w art. 551 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 2016 r. poz. 380 z późn. zm.).

Zgodnie z powołanym wyżej przepisem, przedsiębiorstwo jest zorganizowanym zespołem składników niematerialnych i materialnych przeznaczonym do prowadzenia działalności gospodarczej. Obejmuje ono w szczególności:

* oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo lub jego wyodrębnione części (nazwa przedsiębiorstwa);

* własność nieruchomości lub ruchomości, w tym urządzeń, materiałów, towarów i wyrobów, oraz inne prawa rzeczowe do nieruchomości lub ruchomości;

* prawa wynikające z umów najmu i dzierżawy nieruchomości lub ruchomości oraz prawa do korzystania z nieruchomości lub ruchomości wynikające z innych stosunków prawnych;

* wierzytelności, prawa z papierów wartościowych i środki pieniężne;

* koncesje, licencje i zezwolenia;

* patenty i inne prawa własności przemysłowej;

* majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne;

* tajemnice przedsiębiorstwa;

* księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

W myśl art. 552 Kodeksu cywilnego - czynność prawna mająca za przedmiot przedsiębiorstwo obejmuje wszystko, co wchodzi w skład przedsiębiorstwa, chyba że co innego wynika z treści czynności prawnej albo z przepisów szczególnych.

Zatem, składniki materialne i niematerialne, wchodzące w skład przedsiębiorstwa, powinny pozostawać ze sobą we wzajemnych relacjach w ten sposób, że można mówić o nich jako o zespole, a nie zbiorze pewnych elementów. Istotne jest, aby w zbywanym przedsiębiorstwie zachowane zostały funkcjonalne związki pomiędzy poszczególnymi składnikami, tak żeby przekazana masa mogła posłużyć kontynuowaniu określonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług - przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa rozumie się organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Podstawowym wymogiem jest więc to, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa stanowiła zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań). Kolejnym warunkiem jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie. Wydzielenie to ma zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych).

Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział itp. Przy czym, w doktrynie zwraca się uwagę, że organizacyjne wyodrębnienie powinno być dokonane na bazie statutu, regulaminu lub innego aktu o podobnym charakterze.

Wyodrębnienie finansowe najpełniej realizowane jest w przypadku zakładu lub oddziału osoby prawnej. Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Ponadto wymagane jest, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa mogła stanowić potencjalne niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie. Powyższe oznacza, że przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa można rozumieć wyłącznie tę część przedsiębiorstwa, która jest przede wszystkim wyodrębniona organizacyjnie, ale także posiada wewnętrzną samodzielność finansową.

Zatem, aby w rozumieniu przepisów podatkowych, określony zespół składników majątkowych mógł zostać zakwalifikowany jako zorganizowana część przedsiębiorstwa, nie jest wystarczające jakiekolwiek zorganizowanie masy majątkowej, ale musi się ona odznaczać pełną odrębnością niezbędną do samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym.

Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki, będące we wzajemnych relacjach takich, by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego.

Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa (na ile stanowią w nim wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość).

Reasumując, na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług mamy do czynienia ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, jeżeli spełnione są wszystkie następujące przesłanki:

* istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań,

* zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie,

* składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych,

* zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące ww. zadania gospodarcze.

W świetle powyższych rozważań należy uznać, że na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług okolicznością determinującą możliwość wyłączenia na mocy art. 6 ustawy stosowania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług do określonego zespołu składników niematerialnych i materialnych jest takie ich zorganizowanie, żeby wspomniany zespół mógł służyć do prowadzenia działalności gospodarczej. Zespół składników materialnych i niematerialnych obejmować powinien elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa. Aby zatem przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie miały zastosowania do zbywanego mienia musi ono - obiektywnie oceniając - posiadać potencjalną zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy. Składniki majątkowe materialne i niematerialne wchodzące w jego skład muszą zatem umożliwić nabywcy podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa.

Należy również wskazać, że o tym, czy nastąpiło zbycie przedsiębiorstwa bądź jego zorganizowanej części decydują każdorazowo okoliczności faktyczne związane z konkretną transakcją. Podatnik obowiązany jest do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z koniecznością prawidłowego zdefiniowania dokonywanej czynności.

Biorąc zatem pod uwagę powołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy, stwierdzić należy, że jak wskazali Zainteresowani, planowana transakcja nie będzie stanowiła dostawy przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 551 Kodeksu Cywilnego bądź zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy, to ww. transakcja nie będzie podlegać wyłączeniu z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy. Wobec powyższego, przedmiotowa transakcja będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy według właściwych stawek, w tym zwolnieniu od podatku VAT.

Tym samym, stanowisko w zakresie pytania nr 1 wniosku ORD-WS należy uznać za prawidłowe.

Odnosząc się z kolei do wątpliwości dotyczących prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od nabycia Aktywów wskazać należy, że zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Należy podkreślić, że ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany w fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu lub jest zwolniona od podatku.

Z kolei art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Jak wynika z powołanych wyżej przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, Nabywcy będącemu zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktury wystawionej przez Zbywcę dokumentującej sprzedaż Zbywanych Aktywów, pod warunkiem wykorzystania przez Nabywcę poszczególnych składników przedmiotowych Aktywów do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych wymienionych w art. 88 ustawy.

Tym samym, oceniając całościowo, stanowisko w zakresie pytania nr 2 wniosku ORD-WS należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Zainteresowanych i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanych. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem, w tym w szczególności według jakich stawek będą opodatkowane poszczególne składniki, nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Odnośnie natomiast powołanych przez Zainteresowanych interpretacji indywidualnych, należy zauważyć, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, lecz dotyczą konkretnych stanów faktycznych i nie mają mocy prawa powszechnie obowiązującego co oznacza, że należy je traktować indywidualnie.

Jednocześnie podkreślić należy, iż tut. Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach zdarzenia przyszłego podanego przez Zainteresowanych. Tut. Organ informuje, iż nie jest właściwy do przeprowadzenia postępowania dowodowego, które w przedmiotowej sprawie umożliwiłoby weryfikację opisanego zdarzenia przyszłego.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowani ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Zainteresowanych w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego przysługuje prawo do wniesienia skargi z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl