1061-IPTPP2.4512.44.2017.2.KT - Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją zadania z zakresu gospodarki wodno-ściekowej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 3 kwietnia 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 1061-IPTPP2.4512.44.2017.2.KT Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją zadania z zakresu gospodarki wodno-ściekowej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) w związku z art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. , poz. 1948, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 16 stycznia 2017 r. (data wpływu 19 stycznia 2017 r.) uzupełnionym pismem z dnia 6 marca 2017 r. (data wpływu 7 marca 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją zadania pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 stycznia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją zadania pn. "...". Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 6 marca 2017 r. poprzez doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (doprecyzowane w piśmie stanowiącym uzupełnienie wniosku).

Gmina... jest jednostką samorządu terytorialnego działającą na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 o samorządzie gminnym. Jest też czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina realizuje zadanie pn. "...". Operacja realizowana jest przy udziale środków finansowych z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020", na operacje typu "Gospodarka wodno-ściekowa".

W ramach ww. zadania wyodrębniono dwie składowe dotyczące:

1.

budowy przydomowych oczyszczalni ścieków na terenie Gminy...,

2.

gospodarki wodnej - budowa pompowni wody wraz z przebudową istniejącej rozdzielczej sieci wodociągowej na terenie Gminy....

Przedmiotem projektu jest budowa 104 sztuk przydomowych oczyszczalni dla tych mieszkańców Gminy, którzy zawarli z Wnioskodawcą umowy cywilnoprawne. Na podstawie tychże umów mieszkańcy partycypują w kosztach inwestycji. Warunkiem koniecznym do wybudowania oczyszczalni na posesji danego mieszkańca jest wpłata udziału finansowego na rachunek Gminy. Od wpłat dokonywanych przez mieszkańców na wyodrębniony rachunek bankowy odprowadzany jest podatek VAT w wysokości 23%.

Po zakończeniu budowy przydomowe oczyszczalnie zostaną własnością Gminy przez okres 5 lat i na ten okres zostaną oddane w użyczenie właścicielom nieruchomości na których powstały, na podstawie odrębnej umowy cywilnoprawnej. Za te czynności właściciele nieruchomości będą wnosić do Gminy opłatę roczną. Na tę okoliczność zostanie wystawiona faktura VAT. Koszty eksploatacji oczyszczalni ścieków będą ponosili biorący w użyczenie mieszkańcy. Po upływie 5 lat przydomowe oczyszczalnie będą przekazywane na własność właścicielom nieruchomości.

Ww. inwestycja będzie polegała również na budowie pompowni wody wraz z przebudową istniejącej rozdzielczej sieci wodociągowej.

W ramach ww. projektu w części dotyczącej gospodarki wodnej Wnioskodawca administruje siecią wodociągową na terenie Gminy, wystawia faktury, następuje sprzedaż opodatkowana wody. Gmina uiszcza do Urzędu Skarbowego należny od świadczonych usług zbiorowego zaopatrzenia w wodę podatek VAT. Po zakończonej inwestycji Gmina pozostanie właścicielem pompowni i przebudowanej sieci wodociągowej, będzie sama administrowała nową przebudowaną siecią wodociągową.

Ponadto w uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał: Na pytanie tut. Organu "Na kogo będą wystawione faktury dokumentujące poniesione wydatki w związku z realizacją zadania w zakresie budowy przydomowych oczyszczalni ścieków oraz budowy pompowni wody wraz z przebudową istniejącej rozdzielczej sieci wodociągowej?" Zainteresowany odpowiedział, że wystawione faktury dokumentujące ponoszone wydatki w ramach realizacji inwestycji w zakresie budowy przydomowych oczyszczalni ścieków oraz budowy pompowni wody wraz z przebudową istniejącej rozdzielczej sieci wodociągowej będą wystawiane na Gminę.

W odpowiedzi na pytanie "Czy realizacja zadania w zakresie budowy przydomowych oczyszczalni ścieków oraz budowy pompowni wody wraz z przebudową istniejącej rozdzielczej sieci wodociągowej należy do zadań własnych gminy, o których mowa w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r. poz. 446 z późn. zm.)? Jeżeli tak, to należy wskazać dokładną podstawę prawną działania." Wnioskodawca wskazał, iż realizacja zadania w zakresie budowy przydomowych oczyszczalni ścieków oraz budowy pompowni wody wraz z przebudową istniejącej rozdzielczej sieci wodociągowej należy do zadań własnych gminy w myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013 r. poz. 594 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 powołanej wyżej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Art. 7 ust. 1 pkt 3 powołanej ustawy stanowi, iż zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy - w szczególności zadania te obejmują sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz. Zadaniem własnym gminy, zgodnie z ustawą z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzeniu ścieków (Dz. U. z 2006 r. Nr 123, poz. 858 z późn. zm.), jest zbiorowe odprowadzanie ścieków. Gmina realizować będzie ww. zadanie własne na terenach o rozproszonej zabudowie.

Z kolei na pytanie "Do jakich czynności będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę efekty zrealizowanego zadania w zakresie budowy przydomowych oczyszczalni ścieków, tj. czy do czynności:

a.

opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, czy

b.

zwolnionych od podatku od towarów i usług, czy

c.

niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?"

Zainteresowany odpowiedział, że efekty zrealizowanego zadania w zakresie budowy przydomowych oczyszczalni ścieków będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Po zakończeniu budowy przydomowe oczyszczalnie zostaną własnością Gminy przez okres 5 lat i na ten okres zostaną oddane w użyczenie właścicielom nieruchomości na których powstały, na podstawie odrębnej umowy cywilnoprawnej. Za te czynności właściciele nieruchomości będą wnosić do Gminy opłatę roczną. Na tę okoliczność zostanie wystawiona przez Gminę faktura VAT.

Koszty eksploatacji oczyszczalni ścieków będą ponosili biorący w użyczenie mieszkańcy. Po upływie 5 lat przydomowe oczyszczalnie będą przekazywane na własność właścicielom nieruchomości.

Budowa przydomowych oczyszczalni ścieków traktowana jest na zasadzie dobrowolności, oczyszczalnie będą budowane wyłącznie u tych mieszkańców, którzy zadeklarują chęć budowy, podpiszą stosowną umowę i dokonają wpłaty na konto budżetu Gminy.

Zainteresowany na pytanie "Do jakich czynności będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę efekty zrealizowanego zadania w zakresie budowy pompowni wody wraz z przebudową istniejącej rozdzielczej sieci wodociągowej, tj. czy do czynności:

a.

opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, czy

b.

zwolnionych od podatku od towarów i usług, czy

c.

niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?"

odpowiedział, że efekty zrealizowanego zadania w zakresie budowy pompowni wody w... wraz z przebudową istniejącej rozdzielczej sieci wodociągowej będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Wnioskodawca świadczy i w przyszłości będzie świadczyć usługi dostarczania wody. Gmina... korzysta z dwóch ujęć wody w miejscowościach:. i.... Każde z tych ujęć wody jest zaopatrzone w oddzielną sieć wodociągową. Efektem ww. zadania będzie możliwość nieprzerwanego dostarczania wody z ujęcia w... mieszkańcom miejscowości części... i... wody.

Gmina będzie dostarczała wodę mieszkańcom części... i... oraz funkcjonującym na terenie tych miejscowości osobom prawnym, przedsiębiorcom - odpłatnie. Do cen i stawek opłat za wodę dolicza się podatek od towarów i usług, w wysokości określonej odrębnymi przepisami (w chwili obecnej jest to 8%). Tym samym Gmina będzie osiągać obrót opodatkowany VAT z wykorzystaniem efektów projektu w zakresie budowy pompowni wraz z przebudową istniejącej sieci wodociągowej.

Na pytanie "Czy efekty zadania w zakresie budowy pompowni wody wraz z przebudową istniejącej rozdzielczej sieci wodociągowej będą wykorzystywane przez Gminę do wykonywania usług dostarczania wody?" Wnioskodawca odpowiedział, iż efekty zadania w zakresie budowy pompowni wody wraz z przebudową istniejącej rozdzielczej wodociągowej będą wykorzystywane przez Gminę do wykonywania usług dostarczania wody.

W odpowiedzi na pytanie "Czy jednostki organizacyjne Gminy, tj. zakłady budżetowe, jednostki budżetowe będą korzystały z efektów zrealizowanego zadania w zakresie budowy pompowni wody wraz z przebudową istniejącej rozdzielczej sieci wodociągowej (czy ww. efekty będą służyć działalności tych jednostek)?" Zainteresowany wskazał, że jednostki organizacyjne Gminy... nie będą korzystały z efektów zrealizowanego projektu - w zakresie budowy pompowni wody wraz z przebudową istniejącej rozdzielczej sieci wodociągowej i efekty te nie będą służyły działalności tych jednostek.

Gmina... świadczy w całości usługi, na rzecz jednostek budżetowych z ujęcia wody... z wykorzystaniem istniejącej tam infrastruktury tj. pompowni i sieci wodociągowej, która nie zostanie objęta ww. projektem.

Odpowiadając na pytanie "Jeżeli efekty zadania w zakresie budowy pompowni wody wraz z przebudową istniejącej rozdzielczej sieci wodociągowej będą wykorzystywane przez jednostki organizacyjne Gminy, tj. zakłady budżetowe, samorządowe jednostki budżetowe to należy wskazać do jakich czynności jednostki te będą wykorzystywać przedmiotowy projekt, tj. do czynności:

a.

opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

b.

zwolnionych od podatku od towarów i usług,

c.

niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?"

Zainteresowany wskazał, że efekty zadania w zakresie budowy pompowni wody wraz z przebudową istniejącej rozdzielczej sieci wodociągowej nie będą wykorzystywane przez jednostki organizacyjne Gminy.

Na pytanie tut. Organu "Czy efekty zadania w zakresie budowy pompowni wody wraz z przebudową istniejącej rozdzielczej sieci wodociągowej będą wykorzystywane przez Gminę wraz z jej jednostkami organizacyjnymi do działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710, z późn. zm.), jak i do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług?" Wnioskodawca odpowiedział, że efekty zadania w zakresie budowy pompowni wody wraz z przebudową istniejącej rozdzielczej sieci wodociągowej będą wykorzystywane tylko przez Gminę... do działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710 z późn zm.).

Zainteresowany na pytanie "W sytuacji, gdy efekty zadania w zakresie budowy pompowni wody wraz z przebudową istniejącej rozdzielczej sieci wodociągowej będą wykorzystywane przez Gminę wraz z jej jednostkami zarówno do celów prowadzonej działalności gospodarczej jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, to czy istnieje możliwość przyporządkowania wydatków w całości do celów działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług ?" wskazał, że efekty projektu w zakresie budowy pompowni wody wraz z przebudową istniejącej rozdzielczej sieci wodociągowej będą wykorzystywane przez Gminę do celów prowadzonej działalności gospodarczej i istnieje możliwość przyporządkowania wydatków związanych z realizacją ww. projektu w całości do celów wykonywanej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Od 1-go stycznia 2017 r. pobór i dystrybucja wody odbywa się w strukturach Urzędu Gminy, poprzez merytoryczny - Referat Komunalny.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gmina... ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony zawarty w fakturach otrzymanych od wykonawców w wyniku realizacji przedmiotowej inwestycji?

Zdaniem Wnioskodawcy, w świetle art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zdaniem Zainteresowanego w opisanym wyżej zdarzeniu istnieje związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi i których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). A to jest warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego.

Ad. 1 Przydomowe oczyszczalnie ścieków.

Dokonywane zakupy towarów i usług w ramach realizacji zadania są i będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Pomiędzy Gminą będącą czynnym podatnikiem VAT a użytkownikiem przydomowych oczyszczalni ścieków zawierana jest umowa cywilnoprawna (mieszkańcy partycypują w kosztach budowy inwestycji - wpłacają zaliczki a niedokonanie wpłaty decyduje o rozwiązaniu umowy). Towary i usługi nabywane w związku z wybudowaniem przydomowych oczyszczalni ścieków służą czynnościom opodatkowanym tym podatkiem, gdyż wybudowanie oczyszczalni na posesjach mieszkańców, stanowi czynność opodatkowaną o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT.

Nabywane towary i usługi w ramach realizacji inwestycji będą wykorzystywane do czynności w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Faktury od Wykonawców dokumentujące ponoszone wydatki w ramach realizacji inwestycji budowa przydomowych oczyszczalni ścieków - będą wystawione na Gminę.

Ad. 2 Budowa pompowni wody wraz z przebudową istniejącej sieci wodociągowej na terenie Gminy....

Gmina jako właściciel istniejącej sieci wodociągowej, wykorzystuje ją do własnej działalności gospodarczej - świadczy usługi dostarczania wody. Usługi w powyższym zakresie są czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT. Wnioskodawca dokumentuje świadczenie wskazanych usług fakturami VAT a podatek VAT należny wynikający z wystawionych faktur jest wykazywany w rejestrach VAT i deklaracjach VAT.

Gmina wykonuje więc czynności cywilnoprawne i w tym zakresie jest podatnikiem podatku VAT, stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o VAT. Z chwilą nabycia towarów i usług związanych z realizacją projektu - budowa pompowni wody wraz przebudową istniejącej rozdzielczej sieci wodociągowej - Zainteresowany zamierza wykorzystać efekty inwestycji dla celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT.

W związku z powyższym Gminie przysługiwać będzie prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją inwestycji - budową pompowni wody wraz z przebudową istniejącej rozdzielczej sieci wodociągowej. Zakupy dotyczące realizowanej inwestycji służyć będą czynnościom opodatkowanym z tytułu świadczenia usług sprzedaży usług wody.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710, z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą", w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Natomiast zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z art. 7 ust. 1 ustawy wynika, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Z kolei stosownie do art. 8 ust. 2a ustawy, w przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi.

Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w myśl art. 7 ustawy. Zauważyć również należy, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym.

Czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez "podatników" w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - (Dz.Urz.UE.L Nr 347 z 11.12.2006 s.1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r. poz. 446, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym). W szczególności zadania własne, w myśl art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym, obejmują sprawy: wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca realizuje zadanie pn.: "...", w którym zostały wyodrębnione dwie składowe: tj. budowa przydomowych oczyszczalni ścieków oraz budowa pompowni wody wraz z przebudową istniejącej rozdzielczej sieci wodociągowej.

Odnośnie wątpliwości Zainteresowanego dotyczących prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie budowy przydomowych oczyszczalni ścieków w pierwszej kolejności należy wyjaśnić, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega konkretna czynność (dostawa towaru lub usługa), a nie zapłata. Wyjątkiem jest uiszczenie zaliczki na poczet przyszłej dostawy towarów czy świadczenia usług.

Zatem wpłaty wnoszone przez mieszkańców nie pozostają "w oderwaniu" od czynności, które zostaną wykonane przez Wnioskodawcę - zachodzi bowiem związek pomiędzy dokonywanymi wpłatami a wykonaniem przez Gminę określonych czynności. Należy zauważyć, że we wskazanej sytuacji istnieje bezpośredni związek pomiędzy dokonywanymi wpłatami a zindywidualizowanym świadczeniem na rzecz uczestnika zadania, które zostanie wykonane przez Wnioskodawcę. Należy również zauważyć, że stosownie do art. 8 ust. 2a ustawy, w przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi. Z okoliczności sprawy wynika, iż faktury dokumentujące poniesione w ramach przedmiotowego zadania będą wystawiane na Gminę, tym samym Gmina wchodzi w rolę świadczącego usługę. W związku z tym wpłaty dokonywane przez mieszkańców na rzecz Gminy stanowią wynagrodzenie z tytułu świadczonych przez nią usług na rzecz mieszkańców. Oznacza to, że dokonane wpłaty, o których mowa we wniosku, stanowią wynagrodzenie za wykonanie usługi.

W związku z powyższym wniesione przez mieszkańców wpłaty pieniężne stanowiące współfinansowanie budowy oczyszczalni ścieków dotyczą świadczenia usługi budowy przydomowych oczyszczalni ścieków dokonywanej przez Gminę na rzecz mieszkańców, co wskazuje, że świadczenia, co do których Gmina zobowiązuje się w ramach podpisanych z właścicielami nieruchomości umów cywilnoprawnych stanowią odpłatne świadczenie usług. Zatem, ww. świadczenia stanowią odpłatne świadczenie usług, które podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Przy czym, ani przepisy ustawy, ani też rozporządzeń wykonawczych do ustawy nie przewidują zwolnienia z opodatkowania dla usług odpłatnej budowy przydomowych oczyszczalni ścieków, w związku z czym usługi te stanowią czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług.

W świetle powyższego stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie będą spełnione przesłanki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, warunkujące prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie budowy przydomowych oczyszczalni ścieków. Jak wynika z okoliczności sprawy, Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT oraz efekty zrealizowanego zadania w zakresie budowy przydomowych oczyszczalni ścieków będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Natomiast odnosząc się do wątpliwości Wnioskodawcy dotyczących prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie budowy pompowni wody wraz z przebudową istniejącej rozdzielczej sieci wodociągowej tut. Organ wyjaśnia:

Jak wynika z treści wniosku, efekty zrealizowanego zadania w zakresie budowy pompowni wody wraz z przebudową istniejącej rozdzielczej sieci wodociągowej, będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę wyłącznie do działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Natomiast w ramach działalności gospodarczej będą wykorzystywane wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Wobec powyższego, należy stwierdzić, że Gmina będzie miało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie budowy pompowni wody wraz z przebudową istniejącej rozdzielczej sieci wodociągowej, gdyż w analizowanym przypadku będą spełnione przesłanki wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy, tj. Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT oraz efekty zrealizowanego zadania w zakresie budowy pompowni wody wraz z przebudową istniejącej sieci wodociągowej będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Reasumując, Wnioskodawca będzie miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją zadania pn.: "...", pod warunkiem, niewystąpienia przesłanek negatywnych wymienionych w art. 88 ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy oraz własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 - rozpatrzone.

Jednocześnie podkreślić należy, iż tut. Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach zdarzenia przyszłego podanego przez Wnioskodawcę. Tut. Organ informuje, iż nie jest właściwy do przeprowadzenia postępowania dowodowego, które w przedmiotowej sprawie umożliwiłoby weryfikację opisanego zdarzenia przyszłego.

W niniejszej sprawie tutejszy Organ przyjął za element zdarzenia przyszłego okoliczność, iż jednostki organizacyjne Gminy nie będą korzystały z efektów zrealizowanego projektu w zakresie budowy pompowni wody wraz z przebudową istniejącej rozdzielczej sieci wodociągowej i efekty te nie będą służyły działalności tych jednostek. Powyższe zostało przyjęte jako element przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu zdarzenia przyszłego i nie było przedmiotem oceny.

Dodatkowo tut. Organ zwraca uwagę, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Z okoliczności sprawy nie wynika, że infrastruktura objęta wnioskiem będzie wykorzystywana przez Wnioskodawcę do działalności innej niż działalność gospodarcza. W przypadku niewykorzystywania ww. infrastruktury przez Wnioskodawcę wyłącznie do działalności gospodarczej wydana interpretacja traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl