1061-IPTPP1.4512.635.2016.3.MSu

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 lutego 2017 r. Izba Skarbowa w Łodzi 1061-IPTPP1.4512.635.2016.3.MSu

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201) oraz § 6 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. , poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 25 listopada 2016 r. (data wpływu 29 listopada 2016 r.), uzupełnionym pismami z dnia 21 grudnia 2016 r. (data wpływu 27 grudnia 2016 r.) oraz z dnia 2 lutego 2017 r. (data wpływu 3 lutego 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków dotyczących budynku kościoła i znajdujących się w nim zabytkowych rzeczy ruchomych;

* prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków dotyczących dzwonnicy;

* prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków dotyczących działki przykościelnej;

* prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków na prace dendrologiczne;

* prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków na dawną plebanię;

* prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków na szkołę;

- jest nieprawidłowe

UZASADNIENIE

W dniu 29 listopada 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków dotyczących budynku kościoła i znajdujących się w nim zabytkowych rzeczy ruchomych;

* prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków dotyczących dzwonnicy;

* prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków dotyczących działki przykościelnej;

* prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków na prace dendrologiczne;

* prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków na dawną plebanię;

* prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków na szkołę.

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismami z dnia 21 grudnia 2016 r. (data wpływu 27 grudnia 2016 r.) oraz z dnia 2 lutego 2017 r. (data wpływu 3 lutego 2017 r.) w zakresie doprecyzowania opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (doprecyzowane w uzupełnieniach wniosku).

Gmina.... jako "Wnioskodawca" zrealizuje projekt o nazwie "...." współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa.... na lata 2014-2020 Działania 7.1 Dziedzictwo kulturowe i naturalne - projekty regionalne, poprzez kompleksowe działania konserwatorskie i renowacyjne zabytków ruchomych i nieruchomych w miejscowości.....

Projekt będzie obejmował remont budynku kościoła parafialnego wraz z renowacją zabytków ruchomych, remont dzwonnicy z rekonstrukcją historycznego jej zwieńczenia, zagospodarowanie działki kościoła w zakresie terenu, ciągów pieszych oraz prace dendrologiczne na terenie przykościelnym, modernizację - przebudowę budynku dawnej plebanii z przeznaczeniem na miejsce spotkań wielokulturowych, zagospodarowanie terenu probostwa na ogród, zmianę sposobu użytkowania istniejącego budynku szkoły na obiekt o charakterze kulturalnym poprzez utworzenia w nim galerii malarstwa wraz z wymianą więźby dachowej.

Głównym zakresem prac inwestycyjnych są:

* prace konserwatorskie, restauratorskie oraz roboty budowlane przy kościele parafialnym, dzwonnicy, starej plebanii i budynku szkoły podstawowej,

* konserwacja zabytków ruchomych wyposażenia wnętrza kościoła parafialnego,

* ochrona i zachowanie zabytkowego ogrodu wokół starej plebanii,

* zabezpieczenie kościoła parafialnego.... przed kradzieżą i zniszczeniem; monitoring wizyjny, system sygnalizacji włamania i system sygnalizacji alarmu pożarowego,

* zakup trwałego wyposażenia do prowadzenia działalności kulturalnej,

* ekspozycja w starej plebanii, dzwonnicy i budynku szkoły podstawowej.

Szczegółowy opis poszczególnych etapów robót budowlanych:

1. Remont budynku kościoła parafialnego:

Przeniesienie i zabezpieczenie wyposażenia ruchomego oraz malowideł na płótnie. Rozbiórka wieżyczek nad babińcem, nawą główną i prezbiterium. Rozbiórka podłogi drewnianej. Zdjęcie szalówki, desek okapowych. Wymiana odcinkami istniejącego fundamentu z zachowaniem kamieni polnych ustawianych w węzłach budynku. Wykonanie pionowej, powłokowej izolacji fundamentów. Tymczasowe usztywnienie ścian oraz usztywnienie przestrzenne budynku. Wykonanie ściany cokołowej po podniesieniu kościoła. Założenie izolacji poziomej. Wymiana, wzmacnianie, zniszczonych elementów drewnianych, ociosywanie, flekowanie. Wykonanie dwóch odcinków ścian szkieletowych podpierających strop nad nawą główną. Prostowanie i zabezpieczenie wyboczonych bierwion w ścianie tęczowej oraz w ścianie północnej. Demontaż deskowania stropu nad prezbiterium. Wykonanie drewnianych ram odciążających strop nad nawą główną, babińcem i prezbiterium. Odtworzenie wież z zachowaniem pierwotnych wymiarów, z pokryciem z blachy miedzianej. Zmiana pokrycia połaci z blachy stalowej ocynkowanej na gont drewniany, obróbki z blachy miedzianej. Impregnacja elementów drewnianych przeciw grzybom, technicznym szkodnikom drewna i ppoż. Wykonanie podłogi białej na legarach i słupkach ceglanych. Zastosowanie impregnatu matowego, bezbarwnego. Ułożenie deskowania stropu nad prezbiterium, deskowania górnego stropu nad nawą główną i babińcem. Wykonanie otworów wentylacyjnych w stropie nad prezbiterium i nad chórem. Założenie desek okapowych i szalówki. Wykonanie schodów wejściowych od strony zachodniej do kruchty. Stolarka drzwiowa do konserwacji. Stolarka okienna - do naprawy i zachowania. Wykonanie wokół kościoła alejek z kamienia łupanego, opasek z kamienia łupanego i żwirowych. Założenie rynien i rur spustowych z blachy miedzianej. Impregnacja elementów zewnętrznych kościoła. Kolorystyka elewacji. Ponadto zostanie wykonany obiekt przeznaczony na centrum sterowania pompami ciepła, które zapewnią ogrzanie budynku kościoła parafialnego.

Zostaną wykonane instalacje elektryczne oraz zabezpieczeń: monitoringu, systemy sygnalizacji włamania i napadu oraz instalację systemu alarmu pożarowego, które są niezbędnym elementem zabezpieczenia zabytkowego budynku kościoła.

2. Zakres prac przy remoncie dzwonnicy:

Wykonanie odcinkami fundamentu z zachowaniem kamieni polnych ustawianych w węzłach dzwonnicy. Wykonanie pionowej, powłokowej izolacji fundamentów. Rozbiórka istniejących i wykonanie nowych fundamentów pod ścianki podcieni. Rozbiórka podłogi w poziomic przyziemia. Wymiana zniszczonych podwalin. Wykonanie izolacji poziomej. Obniżenie terenu wokół dzwonnicy dla usytuowania podwaliny powyżej rzędnej przyległej opaski. Wymiana zniszczonych elementów drewnianych. Demontaż dachu górnego. Wymiana zniszczonych belek oczepowych. Odtworzenie konstrukcji dachu z przywróceniem historycznego zwieńczenia - odtworzenie hełmu z pokryciem z blachy miedzianej. Zmiana pokrycia połaci z blachy stalowej ocynkowanej na gont drewniany, obróbki z blachy miedzianej. Impregnacja elementów drewnianych przeciw grzybom, technicznym szkodnikom drewna (przy elementach nowych - dwukrotna: przed i po wbudowaniu) i ppoż. Wykonanie podłogi białej na legarach. Zastosowanie impregnatu matowego, bezbarwnego. Stolarka okienna - do naprawy i zachowania. Impregnacja elementów zewnętrznych dzwonnicy. Scalenie kolorystyczne elewacji w uzgodnieniu z Wojewódzkim Urzędem Ochrony Zabytków.... - Delegatura w..... Wykonanie opasek kamiennych i żwirowych wokół dzwonnicy.

3. Zagospodarowanie działki wokół kościoła:

Wykonana zostanie przebudowa istniejących opasek wokół budynku, przebudowa istniejących ciągów pieszych na terenie działki. Wykonanie schodów zewnętrznych oraz dojścia dla osób niepełnosprawnych i zmiana ukształtowania terenu.

4. Prace dendrologiczne na terenie przykościelnym:

Karczowanie drzew, cięcia pielęgnacyjne: sanitarne, korygujące, techniczne, zakładanie wiązań elastycznych opasowych.

5. Zakres prac przy modernizacji dawnej plebanii z przeznaczeniem na miejsce spotkań wielokulturowych:

Wymiana zewnętrznych ścian fundamentowych i wzmocnienie wewnętrznych ścian fundamentowych. Remont elewacji, ścian wewnętrznych i wymiana stolarki okiennej i drzwiowej. Demontaż ganku od strony północno zachodniej i remont dwóch pozostałych ganków. Rekonstrukcja więźby dachowej i modernizacja przewodów dymowych i wentylacyjnych. Wykonanie instalacji wod.-kan., c.o., c.c.w., elektrycznych wraz z przyłączami. W budynku przewiduje się 3 pokoje spotkań, refektarz, kuchnię i sanitariaty.

Ad. 1-5

Wszystkie ww. obiekty mają wysoką wartość turystyczną. W szczególności, kościół pw. św..... jest wpisany do rejestru zabytków województwa lubelskiego, jako szczególnie cenny przykład drewnianej architektury sakralnej.... z pierwszej połowy XVIII wieku. Zabytki ruchome wnętrza kościoła stanowią wysoką wartość artystyczną i objęte są ochroną konserwatorską. Obejrzeć w nim można m.in. kolekcję wolno wiszących XVIII wiecznych obrazów olejnych, polichromie ścienne trzech plafonów z fasetami czy pięć polichromowanych złoconych ołtarzy architektonicznych.

Z kolei wystawa zaprojektowana w dawnej plebanii, w pięciu wydzielonych salach prezentować będzie tradycję i historię pięciu wyznań religijnych współistniejących na terenach...., ukazując poszczególne religie w kontekście ich obrzędowości i obyczajowości. Natomiast w dzwonnicy, oprócz ekspozycji muzealnej prezentowane będą materiały multimedialne m.in. pt. Dzwonnice drewniane, Historia dzwonnicy..., Zmiana patronów kościoła wraz ze zmianą obrządku, Symbolika wyposażenia kościoła - przenikanie się różnych kultur w kościele parafialnym..., Życie plebana - między kościołem, plebanią, a ogrodem. Przewidywana jest także galeria sztuki współczesnej "....".

6. Zakres prac przy modernizacji budynku szkoły podstawowej z przeznaczeniem na obiekt o charakterze kulturalnym poprzez utworzenie w nim Galerii malarstwa:

Remont elewacji, ścian wewnętrznych wymiana stolarki okiennej i drzwiowej z zachowaniem wielkości, funkcji i kształtu. Rekonstrukcja więźby dachowej. Wykonanie nowych schodów zewnętrznych z podjazdem dla niepełnosprawnych.

Wszystkie działania inwestycyjne oraz czynności związane z przygotowaniem, wdrożeniem projektu i jego obsługą są kwalifikowalne w kwocie netto, tj. otrzymana przez Gminę... dotacja dotyczy wyłącznie wydatków na ww. prace i materiały w kwocie netto (bez VAT). Sam podatek VAT naliczony zawarty w fakturach zakupowych od ww. towarów i usług nie będzie Gminie.... refundowany, gdyż zdaniem Urzędu Marszałkowskiego, Gminie.... przysługuje prawo pomniejszenia podatku należnego o podatek naliczony związany z przedmiotowymi wydatkami.

Gmina.... jest zarejestrowana jako czynny podatnik VAT. Gmina.... posiada tytuły prawne do wszystkich nieruchomości, na których będą prowadzone ww. prace i stan ten utrzyma się przynajmniej przez 10 lat licząc od zakończenia projektu.

Wszystkie obiekty objęte ww. pracami będą wykorzystywane przez Gminę.... do odpłatnego udostępniania turystom (zwiedzanie po zakupie biletu wstępu). Niektóre obiekty mogą być regularnie lub incydentalnie wynajmowane, np. nieruchomości kościelne będą regularnie wynajmowane lokalnemu proboszczowi na cele sprawowania kultu, a budynek plebanii będzie wynajmowany podmiotom trzecim na cele spotkań wielokulturowych. W każdym przypadku będzie tu udostępnienie odpłatne. Dodatkowo, na ww. nieruchomościach powstanie kiosk, w którym sprzedawane będą pamiątki charakterystyczne dla Gminy..... Do obsługi tego turystyczno-kulturalno-handlowego przedsięwzięcia zatrudnieni zostaną pracownicy. Ww. nieruchomości nie będą wykorzystywane w innych celach.

Faktury VAT dokumentujące zakupy dokonane w ramach realizacji projektu "...." na element projektu jakim jest budynek kościoła będą wystawiane na Gminę.....

Faktury VAT dokumentujące zakupy dokonane w ramach realizacji projektu "...." na element projektu jakim jest dzwonnica będą wystawiane na Gminę.....

Faktury VAT dokumentujące zakupy dokonane w ramach realizacji projektu "...." na element projektu jakim jest działka przykościelna będą wystawiane na Gminę.....

Faktury VAT dokumentujące zakupy dokonane w ramach realizacji projektu "...." na element projektu jakim jest budynek dawnej plebanii będą wystawiane na Gminę.....

Faktury VAT dokumentujące zakupy dokonane w ramach realizacji projektu "...." na element projektu jakim jest budynek dawnej szkoły podstawowej będą wystawiane na Gminę.....

Realizacja ww. zadania w zakresie budynku kościoła należy do zadań własnych gminy wymienionych w art. 7 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r. poz. 446 z późn. zm.) tj. sprawa z zakresu ochrony zabytków i opieki nad zabytkami.

Realizacja ww. zadania w zakresie dzwonnicy należy do zadań własnych gminy wymienionych w art. 7 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r. poz. 446 z późn. zm.) tj. sprawa z zakresu ochrony zabytków i opieki nad zabytkami.

Realizacja ww. zadania w zakresie działki przykościelnej należy do zadań własnych gminy wymienionych w art. 7 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r. poz. 446 z późn. zm.) tj. sprawa z zakresu ochrony zabytków i opieki nad zabytkami.

Realizacja ww. zadania w zakresie budynku dawnej plebanii należy do zadań własnych gminy wymienionych w art. 7 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r. poz. 446 z późn. zm.) tj. sprawa z zakresu ochrony zabytków i opieki nad zabytkami.

Realizacja ww. zadania w zakresie budynku dawnej szkoły podstawowej należy do zadań własnych gminy wymienionych w art. 7 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r. poz. 446 z późn. zm.) tj. sprawa z zakresu kultury, w tym ochrony zabytków i opieki nad zabytkami.

W ramach realizacji zadania w zakresie budynku kościoła Gmina będzie nabywała towary i usługi, które będą wykorzystywane jedynie do celów prowadzonej działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710 z późn. zm.).

W ramach realizacji zadania w zakresie dzwonnicy Gmina będzie nabywała towary i usługi, które będą wykorzystywane jedynie do celów prowadzonej działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710 z późn. zm.).

W ramach realizacji zadania w zakresie działki przykościelnej Gmina będzie nabywała towary i usługi, które będą wykorzystywane jedynie do celów prowadzonej działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710 z późn. zm.).

W ramach realizacji zadania w zakresie budynku dawnej plebanii Gmina będzie nabywała towary i usługi, które będą wykorzystywane jedynie do celów prowadzonej działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710 z późn. zm.).

W ramach realizacji zadania w zakresie budynku dawnej szkoły podstawowej Gmina będzie nabywała towary i usługi, które będą wykorzystywane jedynie do celów prowadzonej działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710 z późn. zm.).

Na pytanie tut. Organu "w sytuacji, gdy nabywane towary i usługi będą wykorzystywane przez Gminę zarówno do celów prowadzonej działalności gospodarczej jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, czy istnieje możliwość przyporządkowania wydatków w całości do celów wykonywanej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług?", Wnioskodawca wskazał, iż " nie dotyczy".

Obiekt budynku kościoła objęty wnioskiem, Gmina będzie wykorzystywała wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Obiekt budynku dzwonnicy objęty wnioskiem, Gmina będzie wykorzystywała wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Obiekt terenu przykościelnego objęty wnioskiem, Gmina będzie wykorzystywała wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Obiekt budynku dawnej plebanii objęty wnioskiem, Gmina będzie wykorzystywała wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Obiekt budynku dawnej szkoły podstawowej objęty wnioskiem, Gmina będzie wykorzystywała wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Budynek kościoła jako jeden z przedmiotów wniosku zostanie odpłatnie udostępniony turystom, a ponadto będzie odpłatnie udostępniany (wynajem) tut. Parafii, a także podmiotom trzecim.

Budynek dzwonnicy jako jeden z przedmiotów wniosku zostanie odpłatnie udostępniony turystom, a także będzie odpłatnie udostępniany (wynajmowany) podmiotom trzecim.

Teren przykościelny zostanie odpłatnie udostępniony turystom, a ponadto będzie odpłatnie udostępniany (wynajem) tut. Parafii.

Budynek dawnej plebanii z przeznaczeniem na miejsce spotkań wielokulturowych zostanie odpłatnie udostępniony turystom, a także będzie odpłatnie udostępniany (wynajem) podmiotom trzecim.

Budynek dawnej szkoły podstawowej z przeznaczeniem na obiekt o charakterze kulturalnym poprzez utworzenie w nim galerii malarstwa zostanie odpłatnie udostępniony turystom, a także będzie odpłatnie udostępniany (wynajem) podmiotom trzecim.

Budynek kościoła przyczyni się do osiągania przez Gminę dochodów osiąganych przez odpłatne udostępnianie go turystom i innym podmiotom.

Budynek dzwonnicy przyczyni się do osiągania przez Gminę dochodów osiąganych przez odpłatne udostępnianie go turystom i innym podmiotom.

Działka wokół kościoła przyczyni się do osiągania przez Gminę dochodów osiąganych przez odpłatne udostępnianie jej turystom i Parafii.

Budynek dawnej plebani przyczyni się do osiągania przez Gminę dochodów osiąganych przez odpłatne udostępnianie go turystom i innym podmiotom.

Budynek szkoły podstawowej przyczyni się do osiągania przez Gminę dochodów osiąganych przez odpłatne udostępnianie go turystom i innym podmiotom.

Pozostałe korzyści odnoszone przez Gminę i jej mieszkańców są niemierzalne, m.in.:

a. Ochrona i zachowanie zabytków,

b. Zwiększeniem atrakcyjności Gminy, tak turystycznej, jak i dla samych mieszkańców,

c. Pobudzanie aktywności zawodowej i gospodarczej ludności (obsługa obiektów, obsługa turystów, możliwość oferowania przybyłym dodatkowych usług (i towarów).

Budynek kościoła turyści będą mogli zwiedzać po zakupie biletu wstępu, który będzie opodatkowany podatkiem od towarów i usług, dodatkowo budynek będzie wynajmowany odpłatnie tut. Parafii oraz innym podmiotom i w każdym przypadku wynajem będzie czynnością opodatkowaną podatkiem VAT. Udostępnienie tego elementu projektu ma ścisły i bezpośredni związek z czynnościami opodatkowanymi. Brak przeprowadzenia prac objętych projektem byłby równoznaczny z brakiem turystycznej atrakcyjności obiektu, natomiast samo jego odpłatne udostępnienie turystom lub innym podmiotom nie tyle ma związek z czynnością opodatkowaną co czynność tę stanowi.

Budynek dzwonnicy turyści będą mogli zwiedzać po zakupie biletu wstępu, który będzie opodatkowany podatkiem od towarów i usług, dodatkowo budynek będzie wynajmowany odpłatnie innym podmiotom i w każdym przypadku wynajem będzie czynnością opodatkowaną podatkiem VAT. Udostępnienie tego elementu projektu ma ścisły i bezpośredni związek z czynnościami opodatkowanymi. Brak przeprowadzenia prac objętych projektem byłby równoznaczny z brakiem turystycznej atrakcyjności obiektu, natomiast samo jego odpłatne udostępnienie turystom lub innym podmiotom nie tyle ma związek z czynnością opodatkowaną co czynność tę stanowi.

Z terenu przykościelnego turyści będą mogli korzystać po zakupie biletu wstępu, który będzie opodatkowany podatkiem od towarów i usług, dodatkowo teren będzie wynajmowany odpłatnie tut. Parafii, a wynajem ten będzie czynnością opodatkowaną podatkiem VAT. Udostępnienie tego elementu projektu ma ścisły i bezpośredni związek z czynnościami opodatkowanymi. Brak przeprowadzenia prac objętych projektem byłby równoznaczny z brakiem turystycznej atrakcyjności obiektu, natomiast samo jego odpłatne udostępnienie turystom lub Parafii nie tyle ma związek z czynnością opodatkowaną co czynność tę stanowi.

Budynek dawnej plebanii turyści będą mogli zwiedzać po zakupie biletu wstępu, który będzie opodatkowany podatkiem od towarów i usług, dodatkowo budynek będzie wynajmowany odpłatnie innym podmiotom i w każdym przypadku wynajem będzie czynnością opodatkowaną podatkiem VAT. Udostępnienie tego elementu projektu ma ścisły i bezpośredni związek z czynnościami opodatkowanymi. Brak przeprowadzenia prac objętych projektem byłby równoznaczny z brakiem turystycznej atrakcyjności obiektu, natomiast samo jego odpłatne udostępnienie turystom lub innym podmiotom nie tyle ma związek z czynnością opodatkowaną co czynność tę stanowi.

Budynek szkoły turyści będą mogli zwiedzać po zakupie biletu wstępu, który będzie opodatkowany podatkiem od towarów i usług, dodatkowo budynek będzie wynajmowany odpłatnie innym podmiotom i w każdym przypadku wynajem będzie czynnością opodatkowaną podatkiem VAT. Udostępnienie tego elementu projektu ma ścisły i bezpośredni związek z czynnościami opodatkowanymi. Brak przeprowadzenia prac objętych projektem byłby równoznaczny z brakiem turystycznej atrakcyjności obiektu, natomiast samo jego odpłatne udostępnienie turystom lub innym podmiotom nie tyle ma związek z czynnością opodatkowaną co czynność tę stanowi.

Gmina.... posiada tytuł prawny do budynku kościoła w postaci Umowy użyczenia zawartej pomiędzy Gminą.... a Parafią Rzymsko-Katolicką pw..... z dnia 18 maja 2015 r. wraz z Aneksem nr 1 do umowy użyczenia z dnia 5 września 2016 r.

Gmina.... posiada tytuł prawny do elementu projektu jakim jest działka przykościelna w postaci Umowy użyczenia zawartej pomiędzy Gminą... a Parafią Rzymsko-Katolicką pw..... z dnia 18 maja 2015 r. wraz z Aneksem nr 1 do umowy użyczenia z dnia 5 września 2016 r.

Gmina.... posiada tytuł prawny do budynku dawnej plebanii w postaci Umowy użyczenia zawartej pomiędzy Gminą.... a Parafią Rzymsko-Katolicką pw..... z dnia 18 maja 2015 r. wraz z Aneksem nr 1 do umowy użyczenia z dnia 5 września 2016 r.

Gmina.... posiada tytuł prawny do budynku dawnej szkoły podstawowej w postaci Decyzji przyznającej prawo własności nieruchomości działek, na których znajdują się budynki dawnej szkoły podstawowej.

O przysługiwaniu tytułu prawnego do budynku kościoła przez okres co najmniej 10 lat, świadczy zapis § 3 Umowy użyczenia wraz z Aneksem nr 1 do umowy zawartej pomiędzy Gminą.... a Parafią Rzymsko-Katolicką pw....., który brzmi następująco: Umowa zostaje zawarta na czas niezbędny do umówionego użytku, tj. na czas realizacji i trwałości projektu pt. "....".

O przysługiwaniu tytułu prawnego do obiektu jakim jest przez okres co najmniej 10 lat, świadczy zapis § 3 Umowy użyczenia wraz z Aneksem nr 1 do umowy zawartej pomiędzy Gminą.... a Parafią Rzymsko-Katolicką pw...., który brzmi następująco: Umowa zostaje zawarta na czas niezbędny do umówionego użytku, tj. na czas realizacji i trwałości projektu pt. ".....".

O przysługiwaniu tytułu prawnego do działki przykościelnej przez okres co najmniej 10 lat, świadczy zapis § 3 Umowy użyczenia wraz z Aneksem nr 1 do umowy zawartej pomiędzy Gminą... a Parafią Rzymsko-Katolicką pw....., który brzmi następująco: Umowa zostaje zawarta na czas niezbędny do umówionego użytku, tj. na czas realizacji i trwałości projektu pt. ".....".

O przysługiwaniu tytułu prawnego do budynku dawnej plebanii przez okres co najmniej 10 lat, świadczy zapis § 3 Umowy użyczenia wraz z Aneksem nr 1 do umowy zawartej pomiędzy Gminą... a Parafią Rzymsko-Katolicką pw....., który brzmi następująco: Umowa zostaje zawarta na czas niezbędny do umówionego użytku, tj. na czas realizacji i trwałości projektu pt. ".....".

O przysługiwaniu tytułu prawnego do budynku dawnej szkoły podstawowej przez okres co najmniej 10 lat, świadczy Decyzja przyznająca prawo własności do tego budynku, która nie ogranicza czasowo prawa własności nieruchomości.

W związku z odpłatnym udostępnieniem budynku kościoła dla Parafii, podmiotom trzecim oraz zwiedzającym, opłata będzie stanowić rzeczywistą równowartość za świadczenie tego typu usług na rynku, będzie to cena rynkowa.

W związku z odpłatnym udostępnieniem dzwonnicy dla Parafii, podmiotom trzecim oraz zwiedzającym, opłata będzie stanowić rzeczywistą równowartość za świadczenie tego typu usług na rynku, będzie to cena rynkowa.

W związku z odpłatnym udostępnieniem terenu przykościelnego dla Parafii, podmiotom trzecim oraz zwiedzającym, opłata będzie stanowić rzeczywistą równowartość za świadczenie tego typu usług na rynku, będzie to cena rynkowa.

W związku z odpłatnym udostępnieniem budynku dawnej plebanii podmiotom trzecim oraz zwiedzającym, opłata będzie stanowić rzeczywistą równowartość za świadczenie tego typu usług na rynku, będzie to cena rynkowa.

W związku z odpłatnym udostępnieniem budynku dawnej szkoły podstawowej podmiotom trzecim oraz zwiedzającym, opłata będzie stanowić rzeczywistą równowartość za świadczenie tego typu usług na rynku, będzie to cena rynkowa.

Stosunek poniesionych nakładów na remont budynku kościoła w okresie trwałości projektu wynosi 82,53% do kwoty wartości odpłatnego udostępniania przedmiotowego obiektu. Zatem średnioroczny stosunek kwoty odpłatnego udostępniania przedmiotowego obiektu wynosi 1,75% do poniesionych nakładów na remont budynku kościoła.

Stosunek poniesionych nakładów na remont dzwonnicy w okresie trwałości projektu wynosi 50,23% do kwoty wartości odpłatnego udostępniania przedmiotowego obiektu. Zatem średnioroczny stosunek kwoty odpłatnego udostępniania przedmiotowego obiektu wynosi 4,98% do poniesionych nakładów na remont dzwonnicy.

Stosunek poniesionych nakładów na zagospodarowanie terenu przykościelnego wraz z pracami dendrologicznymi w okresie trwałości projektu wynosi 17,82% do kwoty wartości odpłatnego udostępniania przedmiotowego obiektu. Zatem średnioroczny stosunek kwoty odpłatnego udostępniania przedmiotowego obiektu wynosi 8,22% do poniesionych nakładów na zagospodarowanie terenu przykościelnego wraz z pracami dendrologicznymi.

Stosunek poniesionych nakładów na remont budynku dawnej plebanii w okresie trwałości projektu wynosi 75,58% do kwoty wartości odpłatnego udostępniania przedmiotowego obiektu. Zatem średnioroczny stosunek kwoty odpłatnego udostępniania przedmiotowego obiektu wynosi 2,44% do poniesionych nakładów na remont budynku dawnej plebanii.

Stosunek poniesionych nakładów na remont budynku dawnej szkoły podstawowej w okresie trwałości projektu wynosi 51,55% do kwoty wartości odpłatnego udostępniania przedmiotowego obiektu. Zatem średnioroczny stosunek kwoty odpłatnego udostępniania przedmiotowego obiektu wynosi 4,85% do poniesionych nakładów na remont budynku dawnej szkoły podstawowej.

Kalkulacja opłaty za świadczone usługi odpłatnego udostępniania budynku kościoła przez Gminę.... będzie obejmowała koszty utrzymania i eksploatacji obiektu, koszty osobowe związane z obsługą ruchu turystycznego, koszty związane z doposażeniem obiektu.

Kalkulacja opłaty za świadczone usługi odpłatnego udostępniania dzwonnicy przez Gminę.... będzie obejmowała koszty utrzymania i eksploatacji obiektu, koszty osobowe związane z obsługą ruchu turystycznego, koszty związane z doposażeniem obiektu.

Kalkulacja opłaty za świadczone usługi odpłatnego udostępniania terenu przykościelnego przez Gminę.... będzie obejmowała koszty utrzymania i eksploatacji obiektu, koszty osobowe związane z obsługą ruchu turystycznego, koszty związane z doposażeniem obiektu.

Kalkulacja opłaty za świadczone usługi odpłatnego udostępniania budynku dawnej plebanii przez Gminę.... będzie obejmowała koszty utrzymania i eksploatacji obiektu, koszty osobowe związane z obsługą ruchu turystycznego, koszty związane z doposażeniem obiektu.

Kalkulacja opłaty za świadczone usługi odpłatnego udostępniania budynku dawnej szkoły podstawowej przez Gminę.... będzie obejmowała koszty utrzymania i eksploatacji obiektu, koszty osobowe związane z obsługą ruchu turystycznego, koszty związane z doposażeniem obiektu.

Termin płatności za najem budynku kościoła oraz termin płatności ewentualnego innego wynagrodzenia będzie wyznaczany na koniec każdego miesiąca.

Termin płatności za najem budynku dzwonnicy oraz termin płatności ewentualnego innego wynagrodzenia będzie wyznaczany na koniec każdego miesiąca.

Termin płatności za najem terenu przykościelnego oraz termin płatności ewentualnego innego wynagrodzenia będzie wyznaczany na koniec każdego miesiąca.

Termin płatności za najem budynku dawnej plebanii oraz termin płatności ewentualnego innego wynagrodzenia będzie wyznaczany na koniec każdego miesiąca.

Termin płatności za najem budynku dawnej szkoły podstawowej oraz termin płatności ewentualnego innego wynagrodzenia będzie wyznaczany na koniec każdego miesiąca.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

1. Czy Gmina.... będzie miała prawo odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków dotyczących budynku kościoła i znajdujących się w nim zabytkowych rzeczy ruchomych?

2. Czy Gmina... będzie miała prawo odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków dotyczących dzwonnicy?

3. Czy Gmina.... będzie miała prawo odliczyć podatek VAT naliczony od wydatków dotyczących działki przykościelnej?

4. Czy Gmina.... będzie miała prawo odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków na prace dendrologiczne?

5. Czy Gmina.... będzie miała prawo odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków na dawną plebanię?

6. Czy Gmina.... będzie miała prawo odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków na szkołę?

Zdaniem Wnioskodawcy, odpowiedź na wszystkie 6 pytań jest taka sama i posiada takie samo uzasadnienie. Gmina.... uważa, że w odniesieniu do wszystkich przedmiotowych wydatków przysługiwać jej będzie prawo do pomniejszenia podatku należnego o podatek naliczony z faktur dokumentujących te wydatki.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Jak wskazano w opisie stanu faktycznego, Gmina.... będzie użytkowała przedmiotowe obiekty wyłącznie na dwa sposoby: wynajem podmiotom trzecim i/lub udostępnianie turystom (odpłatne) oraz sprzedaż pamiątek.

Wszystkie te czynności będą podlegać opodatkowaniu VAT. Gmina.... nie będzie używać obiektów w żadnym innym celu, jak wskazano w opisie stanu faktycznego.

Wobec tego, zgodnie z powołanym przepisem, Gminie.... przysługuje prawo do odliczenia VAT naliczonego od wydatków poniesionych na przedmiotowe obiekty; ich związek z planowaną działalnością opodatkowaną Gminy.... jest bowiem ścisły, oczywisty i całościowy.

Żadnego wydatku nie można wykluczyć z katalogu wydatków, od których Gminie....prawo do odliczenia będzie przysługiwało. W szczególności, wszystkie obiekty związane z kościołem stanowią funkcjonalną całość, czy to budynki, czy nieruchomości gruntowe, czy rzeczy ruchome - wszystkie one będą też - jak wskazano w stanie faktycznym - przedmiotem wyłącznie czynności opodatkowanych, tj. wynajmu, odpłatnego udostępnienia turystom czy sprzedaży pamiątek.

Ponieważ wykorzystanie obiektów do celów opodatkowanych będzie 100%, i ten stan rzeczy nie zmieni się przez co najmniej 10 lat od dnia zakończenia inwestycji, nie znajdą zastosowania żadne przepisy dot. proporcjonalnego rozliczenia VAT naliczonego, ani więc art. 86 ust. 2a-7b, ani też przepisy Rozdziału 2 Działu IX Ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710, z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą", w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy wskazano, że nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne, m.in. w przypadku, gdy transakcja udokumentowana faktura nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast w myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy w tym miejscu przywołać art. 168 ww. dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym, jeżeli towary i usługi wykorzystywane są na potrzeby opodatkowanych transakcji podatnika, podatnik jest uprawniony, w państwie członkowskim, w którym dokonuje tych transakcji, do odliczenia - od kwoty VAT, którą jest zobowiązany zapłacić - VAT należnego lub zapłaconego w tym państwie członkowskim od towarów i usług, które zostały mu dostarczone lub które mają być mu dostarczone przez innego podatnika. Z ugruntowanego orzecznictwa TSUE wynika, że aby podmiot miał prawo do odliczenia VAT, musi on być podatnikiem w rozumieniu przepisów dyrektywy, a po drugie towary i usługi powinny być używane do celów transakcji podlegających opodatkowaniu.

Kierując się wykładnią dokonywaną w zgodzie z zasadami VI Dyrektywy (od 1 stycznia 2007 r. - Dyrektywy 2006/112/WE), na gruncie art. 86 ust. 1 ustawy, podobnie jak i art. 17 (2) (3) i (5) VI Dyrektywy (art. 167 i nast. Dyrektywy 2006/112/WE) należy przyjąć - co do zasady - że niezbędnym warunkiem odliczenia VAT jest istnienie bezpośredniego związku pomiędzy zakupami (wydatkami), a konkretną transakcją opodatkowaną. Wydatki te powinny stanowić część składową kosztów świadczenia, uwzględnioną w cenie.

Należy zauważyć, że w orzeczeniu TSUE z dnia 26 maja 2005 r. w sprawie C-465/03 Kretztechnik AG przeciwko Finanzamt Linz stwierdzono, że warunek dopuszczalności odliczenia podatku VAT, tj. warunek by czynność powodująca naliczenie podatku winna pozostawać w bezpośrednim i ścisłym związku z czynnościami objętymi podatkiem należnym, które rodzą prawo do odliczenia należy rozumieć zgodnie z założeniami prawa do odliczenia podatku VAT. Prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przy nabyciu towarów i usług zakłada z kolei, iż wydatki poczynione celem ich uzyskania stanowiły element cenotwórczy transakcji obciążonych podatkiem należnym, rodzącym prawo do odliczenia (innymi słowy, wydatki te powinny stanowić część składową kosztów świadczenia, uwzględnioną w cenie). Wskazując na powyższe TSUE stwierdził, że brak bezpośredniego związku pomiędzy zakupami (wydatkami) a transakcją opodatkowaną wyrażającego się w braku konkretnej transakcji opodatkowanej nie musi zawsze prowadzić do utraty prawa do odliczenia VAT. W przypadku, bowiem wydatków zaliczanych do tzw. kosztów ogólnych, wprawdzie nie istnieje bezpośredni związek pomiędzy zakupem tych towarów i usług a sprzedażą opodatkowaną, lecz w sytuacji, gdy stanowią one element cenotwórczy produktów podatnika, pozostając w ten sposób w bezpośrednim związku z jego opodatkowaną działalnością gospodarczą, prawo do odliczenia z tytułu tych zakupów (wydatków) powinno przysługiwać podatnikowi w takim zakresie, w jakim ogólna działalność daje prawo do odliczenia VAT.

Podobnie stanowisko zostało wyrażone w wyrokach TSUE z dnia 8 czerwca 2000 r. w sprawie C-98/98 Commissioners of Customs and Excise przeciw Midland Bank plc oraz z dnia 22 lutego 2001 r. w sprawie C-408/98 Abbey National plc przeciwko Commissioners of Customs and Excise).

Z kolei w wyroku z dnia 21 lutego 2013 r. w sprawie C-104/12 Finanzamt Köln-Nord przeciwko Wolframowi Beckerowi, Trybunał podkreślił, iż warunkiem powstania prawa do odliczenia podatku VAT od nabycia towarów lub usług na wcześniejszym etapie obrotu jest, by koszt nabycia owych towarów lub usług stanowił element ceny transakcji dającej prawo do odliczenia na późniejszym etapie.

Na mocy art. 86 ust. 2a ustawy, w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 - w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej "sposobem określenia proporcji". Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

Stosownie do art. 86 ust. 2b ustawy, sposób określenia proporcji najbardziej odpowiada specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć, jeżeli:

1.

zapewnia dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego proporcjonalnie przypadającej na wykonywane w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowane oraz

2.

obiektywnie odzwierciedla część wydatków przypadającą odpowiednio na działalność gospodarczą oraz na cele inne niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 - w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.

W myśl art. 86 ust. 2c ustawy, przy wyborze sposobu określenia proporcji można wykorzystać w szczególności następujące dane:

1.

średnioroczną liczbę osób wykonujących wyłącznie prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie osób wykonujących prace w ramach działalności gospodarczej i poza tą działalnością;

2.

średnioroczną liczbę godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą i poza tą działalnością;

3.

roczny obrót z działalności gospodarczej w rocznym obrocie podatnika z działalności gospodarczej powiększonym o otrzymane przychody z innej działalności, w tym wartość dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, otrzymanych na sfinansowanie wykonywanej przez tego podatnika działalności innej niż gospodarcza;

4.

średnioroczną powierzchnię wykorzystywaną do działalności gospodarczej w ogólnej średniorocznej powierzchni wykorzystywanej do działalności gospodarczej i poza tą działalnością.

Według art. 86 ust. 2d ustawy, w celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadku, o którym mowa w ust. 2a, przyjmuje się dane za poprzedni rok podatkowy.

Podatnik rozpoczynający w danym roku podatkowym wykonywanie działalności gospodarczej i działalności innej niż działalność gospodarcza, w celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadku, o którym mowa w ust. 2a, przyjmuje dane wyliczone szacunkowo, według prognozy uzgodnionej z naczelnikiem urzędu skarbowego w formie protokołu (art. 86 ust. 2e ustawy).

Stosownie do art. 86 ust. 2f ustawy, przepis ust. 2e stosuje się również, gdy podatnik uzna, że w odniesieniu do wykonywanej przez niego działalności i dokonywanych przez niego nabyć dane za poprzedni rok podatkowy byłyby niereprezentatywne.

Zgodnie z art. 86 ust. 2g ustawy, proporcję określa się procentowo w stosunku rocznym. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej. Przepisy art. 90 ust. 5, 6, 9a i 10 stosuje się odpowiednio.

Na podstawie art. 90 ust. 5 ustawy, do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu uzyskanego z dostawy towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, oraz gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli są zaliczane do środków trwałych podatnika - używanych przez podatnika na potrzeby jego działalności.

W myśl art. 90 ust. 6 ustawy, do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu z tytułu transakcji dotyczących:

1.

pomocniczych transakcji w zakresie nieruchomości i pomocniczych transakcji finansowych;

2.

usług wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41, w zakresie, w jakim transakcje te mają charakter pomocniczy.

Przy ustalaniu proporcji zgodnie z ust. 2-6 do obrotu nie wlicza się kwoty podatku (art. 90 ust. 9a ustawy).

Zgodnie z art. 90 ust. 10 ustawy - w przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:

1.

przekroczyła 98% oraz kwota podatku naliczonego niepodlegająca odliczeniu, wynikająca z zastosowania tej proporcji, w skali roku, była mniejsza niż 500 zł - podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 100%;

2.

nie przekroczyła 2% - podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 0%.

W tym miejscu należy wskazać, że w przypadku gdy podatnik, dla którego sposób określenia proporcji wskazują przepisy wydane na podstawie ust. 22, uzna, że wskazany zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie ust. 22 sposób określenia proporcji nie będzie najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez niego działalności i dokonywanych przez niego nabyć, może zastosować inny bardziej reprezentatywny sposób określenia proporcji (art. 86 ust. 2h ustawy).

Jak stanowi art. 86 ust. 22 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzenia, określić w przypadku niektórych podatników sposób określenia proporcji uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć oraz wskazać dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem tego sposobu określenia proporcji, uwzględniając specyfikę prowadzenia działalności przez niektórych podatników i uwarunkowania obrotu gospodarczego.

Na podstawie ww. przepisu art. 86 ust. 22 ustawy zostało wydane rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (Dz. U. , poz. 2193). Rozporządzenie to określa w przypadku niektórych podatników sposób określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć, zwany dalej "sposobem określenia proporcji" oraz wskazuje dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem sposobu określenia proporcji (§ 1 pkt 1 i 2 cyt. rozporządzenia). Należy zauważyć, że wśród wymienionych w rozporządzeniu podmiotów w § 3 ust. 1 Minister Finansów wskazał jednostki samorządu terytorialnego.

Powołany wyżej przepis art. 86 ust. 2a ustawy wprost określa, co stanowi kwotę podatku naliczonego w przypadku nabycia towarów i usług, wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych. Zgodnie z tą normą, w przypadku nabycia towarów i usług, wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza (z wyjątkiem wykorzystania na cele osobiste, do których może mieć zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy), w sytuacji gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej.

Podkreślenia wymaga, że dla stwierdzenia, czy działalność lub transakcje stanowią "cele inne niż związane z działalnością gospodarczą" znaczenie ma, czy mieszczą się one w przedmiocie działalności danej jednostki.

Cele prowadzonej działalności gospodarczej należy rozpatrywać w kontekście definicji działalności gospodarczej, określonej w art. 15 ust. 2 i ust. 3 ustawy. W związku z prowadzeniem działalności gospodarczej u podatnika mogą wystąpić działania czy sytuacje, które nie generują opodatkowania podatkiem VAT. "Towarzyszą" one działalności gospodarczej i nie stanowią obok niej odrębnego przedmiotu działalności podatnika. Nie podlegają one opodatkowaniu podatkiem VAT, jednakże ich występowanie nie oznacza, że u podatnika występują czynności wykonywane poza działalnością gospodarczą. Za czynności zrównane z czynnościami wykonywanymi w ramach działalności gospodarczej uznaje się także nieodpłatną dostawę towarów lub nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste, w przypadkach o których mowa w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2a ustawy. Uzasadnia to fakt, że chociaż czynności te z definicji nie mają związku z działalnością gospodarczą, w przypadkach określonych w tych przepisach następuje obowiązek naliczenia VAT. Natomiast przez cele inne rozumie się sferę działalności danego podmiotu niebędącą działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 i ust. 3 ustawy (przykładowo działalność podmiotu w charakterze organu władzy czy nieodpłatną działalność statutową).

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - w myśl art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Ponadto należy zauważyć, że na mocy art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - (Dz.Urz.UE.L Nr 347 z 11.12.2006, str. 1, z późn. zm.), zwanej dalej Dyrektywą 2006/112/WE Rady, zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zatem jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Tylko w tym zakresie ich czynności mają bowiem charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

W oparciu o art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r. poz. 446, z późn. zm.), gmina wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Stosownie do art. 6 ust. 1 tej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

W szczególności - na podstawie art. 7 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym-do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. Uszczegółowienie w art. 7 ust. 1 omawianej ustawy wskazuje na szereg obszarów, w jakich gmina realizuje swoje zadania, w szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami, utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 9 i pkt 15 ww. ustawy o samorządzie gminnym).

Realizacja tych zadań następować może także w drodze dostawy towarów i świadczenia usług w rozumieniu art. 7 i art. 8 ustawy (w zakresie dostaw i usług co do zasady odpłatnych). Dodać jednocześnie należy, że wykonywanie wskazanych wyżej zadań może odbywać się w dwojakim charakterze, tj. wykonywanej władzy publicznej lub w warunkach działalności gospodarczej.

W tym miejscu należy podkreślić, że z uwagi na swą specyfikę jednostki samorządu terytorialnego nie są podmiotami zrównanymi z komercyjnymi przedsiębiorcami. Powyższe wynika chociażby z racji uprzywilejowania tych jednostek poprzez treść art. 15 ust. 6 ustawy i nieuznawania ich za podatnika w określonych okolicznościach, tj. w przypadku działania w charakterze organu władzy publicznej, którego przymiotu komercyjny przedsiębiorca nie posiada i którego działalność, co do zasady, jest opodatkowana w całości. Z tego też względu rozpatrując w zakresie podatku VAT kwestie uprawnień i obowiązków podmiotów, takich jak jednostki samorządu terytorialnego, należy mieć na względzie okoliczność, że podmioty te - co do zasady - w odniesieniu do niektórych czynności występują jako organ władzy publicznej, dotyczy to wszelkich działań gminy w zakresie realizacji zadań własnych wynikających z przepisów ustawy o samorządzie gminnym i wówczas nie są uznawane za podatników stosownie do ww. art. 15 ust. 6 ustawy.

Z powołanych powyżej przepisów wynika, że w celu odliczenia podatku naliczonego, w pierwszej kolejności podatnik winien przyporządkować ponoszone wydatki do poszczególnych rodzajów działalności (opodatkowanej podatkiem VAT, zwolnionej i niepodlegającej opodatkowaniu tym podatkiem). W przypadku zakupów bezpośrednio związanych z działalnością opodatkowaną, podatnik, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, odlicza podatek naliczony w całości. Natomiast w sytuacji, gdy takie przyporządkowanie nie jest możliwe, a wydatki służą zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, podatnik winien ustalić proporcję, o której mowa w art. 86 ust. 2a ustawy.

Z opisu sprawy wynika, że Gmina.... jest zarejestrowana jako czynny podatnik VAT. Wnioskodawca zrealizuje projekt o nazwie "....." Projekt będzie obejmował remont budynku kościoła parafialnego wraz z renowacją zabytków ruchomych, remont dzwonnicy z rekonstrukcją historycznego jej zwieńczenia, zagospodarowanie działki kościoła w zakresie terenu, ciągów pieszych oraz prace dendrologiczne na terenie przykościelnym, modernizację - przebudowę budynku dawnej plebanii z przeznaczeniem na miejsce spotkań wielokulturowych, zagospodarowanie terenu probostwa na ogród, zmianę sposobu użytkowania istniejącego budynku szkoły na obiekt o charakterze kulturalnym poprzez utworzenia w nim galerii malarstwa wraz z wymianą więźby dachowej. Wszystkie obiekty objęte ww. pracami będą wykorzystywane przez Gminę.... do odpłatnego udostępniania turystom (zwiedzanie po zakupie biletu wstępu). Niektóre obiekty mogą być regularnie lub incydentalnie wynajmowane, np. nieruchomości kościelne będą regularnie wynajmowane lokalnemu proboszczowi na cele sprawowania kultu, a budynek plebanii będzie wynajmowany podmiotom trzecim na cele spotkań wielokulturowych. W każdym przypadku będzie tu udostępnienie odpłatne. Dodatkowo, na ww. nieruchomościach powstanie kiosk, w którym sprzedawane będą pamiątki charakterystyczne dla Gminy..... Do obsługi tego turystyczno-kulturalno-handlowego przedsięwzięcia zatrudnieni zostaną pracownicy. Ww. nieruchomości nie będą wykorzystywane w innych celach. Faktury VAT dokumentujące zakupy dokonane w ramach realizacji projektu "...." na wszystkie elementy projektu będą wystawiane na Gminę.... Realizacja ww. zadania w zakresie wszystkich obiektów będących przedmiotem wniosku należy do zadań własnych gminy wymienionych w art. 7 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r. poz. 446 z późn. zm.) tj. sprawa z zakresu ochrony zabytków i opieki nad zabytkami. W ramach realizacji przedmiotowego zadania Gmina będzie nabywała towary i usługi, które będą wykorzystywane jedynie do celów prowadzonej działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710 z późn. zm.).

Nadto Wnioskodawca wskazał również, że pozostałe korzyści odnoszone przez Gminę i jej mieszkańców są niemierzalne, m.in.:

a. Ochrona i zachowanie zabytków,

b. Zwiększeniem atrakcyjności Gminy, tak turystycznej, jak i dla samych mieszkańców,

c. Pobudzanie aktywności zawodowej i gospodarczej ludności (obsługa obiektów, obsługa turystów, możliwość oferowania przybyłym dodatkowych usług (i towarów).

Przy tak przedstawionym opisie sprawy należy wskazać, iż wbrew twierdzeniu Wnioskodawcy, Gmina nie będzie nabywała towarów i usług, które będą wykorzystywane jedynie do celów prowadzonej działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Bowiem ww. zadania (korzyści) stanowią zadania własne gminy.

Z okoliczności sprawy wynika, że przedmiotowe obiekty przyczynią się do osiągania przez Gminę dochodów z tytułu odpłatnego ich udostępniania. Nadto - jak wskazał Wnioskodawca - pozostałe korzyści odnoszone przez Gminę i jej mieszkańców są niemierzalne, m.in. ochrona i zachowanie zabytków, zwiększenie atrakcyjności Gminy, tak turystycznej, jak i dla samych mieszkańców, jak również pobudzanie aktywności zawodowej i gospodarczej ludności (obsługa obiektów, obsługa turystów, możliwość oferowania przybyłym dodatkowych usług (i towarów).

Zatem z opisanego zdarzenia przyszłego wynika, iż zakupione towary i usługi w związku z realizacją przedmiotowego projektu będą wykorzystywane przez Gminę w dwojaki sposób, tj. do czynności:

* niepodlegających opodatkowaniu, tj. do realizacji zadań które mieszczą się w ramach zadań własnych Gminy, czyli ochrona i zachowanie zabytków, zwiększenie atrakcyjności Gminy, tak turystycznej, jak i dla samych mieszkańców, jak również pobudzanie aktywności zawodowej i gospodarczej ludności (obsługa obiektów, obsługa turystów, możliwość oferowania przybyłym dodatkowych usług (i towarów), oraz

* opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, tj. do odpłatnego udostępniania przedmiotowych obiektów.

W związku z powyższym wydatki związane z przedmiotowym projektem - wbrew stanowisku Gminy - nie będą dotyczyły wyłącznie działalności gospodarczej, ale również innej działalności, tj. wykonywanej poza zakresem podatku od towarów i usług. Działalność Gminy, jako jednego podatnika, obejmuje bowiem również zadania publiczne niebędące działalnością gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, a zatem niepodlegającą opodatkowaniu tym podatkiem.

Jak już wyżej wskazano, art. 86 ust. 2a ustawy ma zastosowanie do sytuacji, w której nabywane towary i usługi wykorzystywane są zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, w sytuacji gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe. W takich okolicznościach kwotę podatku naliczonego oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej. Zatem podstawową przesłanką warunkującą stosowanie przepisu art. 86 ust. 2a ustawy jest wykonywanie przez podatnika czynności "innych niż działalność gospodarcza" (z wyjątkiem wykorzystania na cele osobiste, do których może mieć zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy).

Mając na uwadze ww. okoliczności sprawy oraz powołane przepisy, Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w pełnej wysokości w związku z wydatkami dotyczącymi budynku kościoła, dzwonnicy, działki przykościelnej, prac dendrologicznych, budynku dawnej plebanii, oraz budynku dawnej szkoły.

Z uwagi na brzmienie cytowanych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług należy zauważyć, że w związku z realizacją przedmiotowego projektu, obowiązkiem Wnioskodawcy jest przypisanie konkretnych wydatków do określonego rodzaju sprzedaży, z którymi wydatki te są związane. Wnioskodawca ma zatem obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. alokacji podatku do wykonywanych w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W sytuacji, gdy Wnioskodawca jest w stanie przyporządkować kwoty podatku VAT naliczonego do działalności gospodarczej, to zgodnie z art. 86 ust. 1, będzie miał prawo do odliczenia podatku w części w jakiej wydatki związane z budynkiem kościoła, dzwonnicy, działki przykościelnej, prac dendrologicznych, budynkiem dawnej plebanii, oraz budynkiem dawnej szkoły będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Wnioskodawcy nie będzie zaś przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego przyporządkowanego do działalności innej niż działalność gospodarcza.

Natomiast w sytuacji, gdy Wnioskodawca nie będzie miał możliwości przyporządkowania w całości do działalności gospodarczej podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług na realizację projektu będącego przedmiotem wniosku, to Wnioskodawca winien dokonać wyliczenia kwoty podatku naliczonego przypisanego do działalności gospodarczej zgodnie z art. 86 ust. 2a i następne ustawy oraz z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r., w sprawie sposobu określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (Dz. U. poz. 2193).

Przy czym, jak wynika z okoliczności sprawy przedmiotowa inwestycja nie będzie wykorzystywana do czynności zwolnionych z opodatkowania, wobec tego wyliczony na podstawie ww. przepisu art. 86 ust. 2a ustawy i ww. rozporządzenia, podatek naliczony przypisany do działalności gospodarczej opodatkowanej podatkiem VAT będzie podlegał odliczeniu w całości.

Wobec powyższego oceniając stanowisko Wnioskodawcy, w którym uznano, iż w niniejszej sprawie nie znajdą zastosowania przepisy art. 86 ust. 2a-7b, ani też przepisy Rozdziału 2 Działu IX ustawy VAT, ponieważ wykorzystywanie przedmiotowych obiektów do celów opodatkowanych będzie 100%, należało uznać je za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie zdarzenia przyszłego, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego...., po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Administracji Skarbowej w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl