1061-IPTPP1.4512.443.2016.1.ŻR - Ustalenie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 23 września 2016 r. Izba Skarbowa w Łodzi 1061-IPTPP1.4512.443.2016.1.ŻR Ustalenie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. , poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu "..."- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 września 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu "...".

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina..., jako beneficjent planuje zrealizować projekt pn. "...". Zadanie planowane do dofinansowania ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa... 2014-2020, oś priorytetowa 4 "Dziedzictwo naturalne i kulturowe", działanie 4.4 "Zachowanie dziedzictwa kulturowego i naturalnego" OSI - Obszar Uzdrowiskowy.

W chwili obecnej Gmina... złożyła wniosek o dofinansowanie w ramach ogłoszonego przez Urząd Marszałkowski Województwa... konkursu, po pozytywnej weryfikacji dokumentów w dniu 5 lipca 2016 r., Gmina... podpisała pre-umowę na realizację zadania. Przedmiotowa inwestycja nie została jeszcze rozpoczęta jedynymi kosztami poniesionymi w chwili obecnej są koszty opracowania Studium Wykonalności oraz dokumentacji projektowej, planowany termin realizacji rzeczowej zadania (zakończenia inwestycji) szacowany jest na rok 2018/2019.

Koszt całkowity zadania szacowany jest na poziomie 17 724 640,00 zł brutto, wartość dofinansowania stanowi 65,71% kosztów kwalifikowanych i wynosi 11 646 860,94 zł brutto (w tym wkład UE i budżetu państwa). Koszty obejmują wykonanie dokumentacji projektowej, roboty budowlane, koszty promocji oraz nadzoru inwestorskiego.

Gmina... składając wniosek o dofinansowanie, koszty kwalifikowane ujęła w kwotach brutto, uznając podatek VAT za kwalifikowany. Beneficjent Gmina... nie będzie prowadziła działalności opodatkowanej VAT w obszarze, którego dotyczy projekt. W związku z czym nie ma możliwości odliczenia podatku w ramach realizowanego zadania. Podstawa prawna art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710 z późn. zm.). W świetle art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r. poz. 446), Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Zgodnie z art. 6 ust. 1 tej ustawy do zakresu działań Gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym (w szczególności wymienione w art. 7). Prowadzenie działalności kulturalnej jest zadaniem własnym jednostek samorządu terytorialnego o charakterze obowiązkowym (art. 7 pkt 9 ustawy o samorządzie gminnym). Projekt, nie jest i nie będzie związany z działalnością opodatkowaną Gminy. Niemniej jednak obiekt po realizacji zostanie przekazany nieodpłatnie w administrowanie. Samorządowemu Centrum Kultury (samorządowa instytucja kultury).

Zakres przedmiotowy wniosku obejmuje rozbudowę budynku domu kultury, którego właścicielem jest Gmina..., a w którym działalność prowadzi. Samorządowe Centrum Kultury (SCK).

W ramach ww. projektu zaplanowano m.in.:

* przebudowanie sali widowiskowo-kinowej na salę o funkcji koncertowo widowiskowej na 466 miejsc z dostosowaniem akustyki (m.in. powiększenie sceny, powiększenie całej sali widowiskowej, wymiana wykładziny i foteli, remont ścian - okładzin ściennych, przebudowę orkiestronu);

* wykonanie odrębnej, profesjonalnej sali kinowej na maksymalnie 168 miejsc;

* wykonanie dodatkowych pomieszczeń do obsługi działalności kulturalnej, tak aby oddzielić funkcjonowanie w obiekcie Szkoły Muzycznej od działalności kulturalnej organizowanej przez SCK;

* wykonanie sceny letniej od północnej strony budynku. Samorządowego Centrum Kultury - o powierzchni około 100 m2.

SCK jest samorządową instytucją kultury, prowadzącą wielokierunkową działalność kulturalną i turystyczną, w dziedzinie rozwoju i upowszechniania regionalnej, narodowej i światowej kultury wśród mieszkańców i osób i przyjezdnych. Planowany do przebudowy istniejący budynek zlokalizowany jest w..., na działkach należących do zasobów gminnych. W budynku odrębnie prowadzą działalność: samorządowa instytucja kultury, dla której formą organizacyjną jest dom kultury oraz szkoła muzyczna, która jest jednostką oświatową. SCK w ramach działalności statutowej prowadzi kino, Centrum Informacji Turystycznej, Uniwersytet Trzeciego Wieku, organizuje liczne imprezy i wydarzenia kulturalne o zasięgu regionalnym, ponadregionalnym i międzynarodowym (festiwale, przeglądy, warsztaty i koncerty). Zakres planowany do realizacji wskazuje na kompleksowe podejście, gwarantujące osiągniecie zakładanych celów. Celem projektu jest zwiększenie dostępności i rozwój zasobów kultury poprzez poprawę warunków świadczenia usług kulturalnych.

Po zakończeniu realizacji projektu, efekt który powstanie będzie generował przychody opodatkowane, które będą podlegały zwolnieniu z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy o podatku od towarów i usług, który mówi, że usługi kulturalne świadczone przez podmioty prawa publicznego lub inne podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym lub wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną, natomiast Gmina... jako beneficjent zadania nie będzie uzyskiwała z tego tytułu żadnych przychodów.

Faktury dokumentujące wydatki poniesione w związku z realizacją rzeczową przedmiotowego zadania będą wystawiane na Gminę..., która będzie właścicielem majątku powstałego w wyniku realizacji projektu i jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Gmina... poniesione wydatki na przedmiotowe zadanie, do momentu oddania do użytkowania zakończonej inwestycji, będzie wykorzystywała do czynności niepodlegających VAT. Po zakończeniu realizacji projektu, zmodernizowany budynek domu kultury Gmina przekaże samorządowej instytucji kultury tj..... Samorządowemu Centrum Kultury. SCK jest samorządową instytucją kultury, posiada osobowość prawną, własny NIP, REGON, samodzielnie rozlicza podatek VAT i składa deklarację VAT-7 (nie będzie podlegała centralizacji VAT). Gmina... jest organizatorem. Samorządowego Centrum Kultury, które od lat prowadzi działalność kulturalną. Organizator zapewnia instytucji kultury środki niezbędne do rozpoczęcia i prowadzenia działalności kulturalnej oraz do utrzymania obiektu, w którym ta działalność jest prowadzona.

Środki na utrzymanie ww. obiektu będą pochodziły również z przychodów pozyskiwanych w ramach prowadzonej przez SCK działalności. Zgodnie z zapisami Studium Wykonalności Projektu, będącego załącznikiem do wniosku aplikacyjnego, po stronie przychodów związanych z bieżącą działalnością SCK uwzględniono przychody z wynajmu sal, pomieszczeń.

Analizy finansowe przeprowadzone w Studium Wykonalności wykazały, że projekt nie generuje znaczącego przychodu, a koszty utrzymania znacznie przewyższają wpływy pochodzące z wynajmu pomieszczeń. Przewidziano w SW formę pozyskiwania środków finansowych przez SCK przeznaczonych na pokrycie części bieżących kosztów utrzymania obiektu - definiując w ww. opracowaniu, że przedsięwzięcie inwestycyjne w dużej części jest niedochodowe, a zatem nie generuje w sposób znaczący przychodów. SCK jako samorządowa instytucja kultury po realizacji zadania, zamierza wynajmować pomieszczenia w budynku i pobierać z tego tytułu opłaty wystawiając faktury.

Głównym źródłem pokrycia występujących kosztów bieżącej działalności SCK będą dotacje podmiotowe, ponadto wpływy otrzymane z tytułu prowadzenia działalności statutowej oraz wpływy z działalności gospodarczej, w tym za wynajem pomieszczeń.

Wnioskodawca dysponuje kadrą posiadającą doświadczenie w realizacji oraz rozliczaniu inwestycji budowlanych. Projekt realizowany będzie przez wykonawcę wybranego na drodze postępowania o udziale zamówienia publicznego w formie ogłoszenia o przetargu nieograniczonym, zgodnie z treścią dokumentacji projektowej, przepisami ustawy - Prawo budowlane, BHP oraz normami i zasadami sztuki budowlanej. Wykorzystane materiały i sprzęt będą spełniać wymagania zawarte w obowiązujących normach oraz warunki techniczne wykonywania i odbioru robót budowlano-montażowych. Użyte materiały jak i sprzęty posiadać będą deklarację zgodności z odpowiednimi normami oraz symbol CE. Dodatkowo wszystkie zastosowane materiały powinny posiadać również stosowne aprobaty oraz certyfikaty.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w związku z realizacją projektu Gmina... ma prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości?

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina... nie ma podstaw do ubiegania się o zwrot podatku VAT w związku z realizacją przedmiotowej inwestycji i po jej zakończeniu, z uwagi na fakt, iż towary i usługi z których nabyciem podatek został naliczony, nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych przez Gminę... ale będą wykorzystywane przez SCK do czynności opodatkowanych zwolnionych.

Towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych przez SCK, które podlegają zwolnieniu z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 (usługi kulturalne świadczone przez podmioty prawa publicznego lub inne podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym lub wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowa zasada dotycząca odliczania podatku naliczonego została sformułowana w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą". Zgodnie z tym przepisem, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy również podkreślić, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego, jako integralna część systemu VAT, w zasadzie nie może być ograniczane, ani pod względem czasu, ani też pod względem zakresu przedmiotowego. Nie jest to bowiem wyjątkowy przywilej podatnika, lecz jego fundamentalne prawo. Możliwość wykonania tego prawa powinna być zapewniona niezwłocznie i względem wszystkich kwot podatku, które zostały pobrane (naliczone) od transakcji związanych z zakupami. Decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez "podatników" w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - (Dz.Urz.UE.L Nr 347), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Wobec tego należy stwierdzić, że za podatnika VAT będzie uznany tylko taki podmiot, który dokonuje czynności zmierzających do wykorzystania nabytych towarów i usług do celów opodatkowanej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Za działalność gospodarczą uznaje się w szczególności wykorzystywanie, w sposób ciągły, majątku rzeczowego lub wartości niematerialnych w celu uzyskania z tego tytułu dochodu.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r. poz. 446), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami (art. 7 ust. 1 pkt 9 ustawy o samorządzie gminnym).

Jak stanowi art. 9 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, w celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi.

Podmioty takie są wyodrębnionymi jednostkami organizacyjnymi niemającymi osobowości prawnej, które prowadzą swoją działalność w formie samorządowego zakładu budżetowego lub jednostki budżetowej.

Gmina oraz inna gminna osoba prawna może prowadzić działalność gospodarczą wykraczającą poza zadania o charakterze użyteczności publicznej wyłącznie w przypadkach określonych w odrębnej ustawie (art. 9 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym).

W tym miejscu należy zaznaczyć, że działalność gmin w zakresie kultury, jako zadanie własne jednostek samorządu terytorialnego, została uregulowana ustawą z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2012 r. poz. 406 z późn. zm.), zwanej dalej u.o.p.d.k.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 i 2 u.o.p.d.k., jednostki samorządu terytorialnego organizują działalność kulturalną, tworząc samorządowe instytucje kultury, dla których prowadzenie takiej działalności jest podstawowym celem statutowym. Prowadzenie działalności kulturalnej jest zadaniem własnym jednostek samorządu terytorialnego o charakterze obowiązkowym.

Natomiast na podstawie art. 11 ust. 1 u.o.p.d.k., organizator wydaje akt o utworzeniu instytucji kultury, w którym określa jej przedmiot działania, nazwę i siedzibę, a także określa czy dana instytucja kultury jest instytucją artystyczną w rozumieniu ust. 2. Tak więc organizatorami samorządowych instytucji kultury, o których mowa w u.o.p.d.k. są odpowiednie organy samorządu gminnego, powiatowego lub wojewódzkiego, które powołując samorządową instytucję kultury, podejmują stosowne uchwały, stanowiące prawo miejscowe. Uchwały w zakresie organizacji instytucji kultury podejmowane są przez właściwe organy zgodnie z ustawą o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, a także w oparciu o odpowiednie przepisy ustaw samorządowych, gdzie znajdują się podstawy prawne do stanowienia prawa miejscowego.

Zgodnie z art. 13 u.o.p.d.k., instytucje kultury (a więc samorządowa instytucja kultury) działają na podstawie aktu o ich utworzeniu oraz statutu nadanego przez organizatora. Statut zawiera:

1.

nazwę, teren działania i siedzibę instytucji kultury;

2.

zakres działalności;

3.

organy zarządzające i doradcze oraz sposób ich powoływania;

4.

określenie źródeł finansowania;

5.

zasady dokonywania zmian statutowych;

6.

postanowienia dotyczące prowadzenia działalności innej niż kulturalna, jeżeli instytucja zamierza działalność taką prowadzić.

Zapis art. 13 u.o.p.d.k., określa więc podstawy prawne funkcjonowania instytucji kultury (w tym samorządowych instytucji kultury) wskazując, że ww. podmioty funkcjonują w oparciu o akt ich utworzenia oraz statut. Jednocześnie organizacja wewnętrzna instytucji kultury uregulowana być powinna zgodnie z zapisami ustawy w regulaminie organizacyjnym, który nadawany jest przez dyrektora instytucji.

Na mocy art. 14 u.o.p.d.k:

1. Instytucje kultury uzyskują osobowość prawną i mogą rozpocząć działalność z chwilą wpisu do rejestru prowadzonego przez organizatora.

2. Organizator nie odpowiada za zobowiązania instytucji kultury, z zastrzeżeniem art. 24 i 25.

3. Instytucja kultury z urzędu podlega wpisowi do rejestru.

4. Minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego określi, w drodze rozporządzenia, sposób prowadzenia i udostępniania rejestru instytucji kultury, w tym zakres danych zamieszczanych w rejestrze, tryb dokonywania wpisów, zmian i wykreśleń wpisów oraz wzór księgi rejestrowej, mając na uwadze zapewnienie bezpieczeństwa danych zamieszczanych w rejestrze i bezpieczeństwa czynności prawnych dokonywanych przez te instytucje.

Ponadto z art. 27 u.o.p.d.k wynika, że:

1. Instytucja kultury gospodaruje samodzielnie przydzieloną i nabytą częścią mienia oraz prowadzi samodzielną gospodarkę w ramach posiadanych środków, kierując się zasadami efektywności ich wykorzystania.

2. Instytucja kultury może zbywać środki trwałe. Przy zbywaniu środków trwałych stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące przedsiębiorstw państwowych.

3. Podstawą gospodarki finansowej instytucji kultury jest plan finansowy ustalony przez dyrektora, z zachowaniem wysokości dotacji organizatora.

4. Instytucja kultury sporządza plan finansowy zgodnie z przepisami ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240, z późn. zm.).

Jak wynika z treści wniosku, Gmina planuje zrealizować projekt pn. "...". Wnioskodawca wskazał, iż projekt, nie jest i nie będzie związany z działalnością opodatkowaną Gminy. Obiekt po realizacji zostanie przekazany nieodpłatnie w administrowanie. Samorządowemu Centrum Kultury (samorządowa instytucja kultury). Faktury dokumentujące wydatki poniesione w związku z realizacją rzeczową przedmiotowego zadania będą wystawiane na Gminę, która będzie właścicielem majątku powstałego w wyniku realizacji projektu i jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Gmina poniesione wydatki na przedmiotowe zadanie, do momentu oddania do użytkowania zakończonej inwestycji, będzie wykorzystywała do czynności niepodlegających VAT. Po zakończeniu realizacji projektu, zmodernizowany budynek domu kultury, Gmina przekaże samorządowej instytucji kultury tj.... Samorządowemu Centrum Kultury. SCK jest samorządową instytucją kultury, posiada osobowość prawną, własny NIP, REGON, samodzielnie rozlicza podatek VAT i składa deklarację VAT-7 (nie będzie podlegała centralizacji VAT). Gmina jest organizatorem. Samorządowego Centrum Kultury, które od lat prowadzi działalność kulturalną.

Odnosząc się do wątpliwości Wnioskodawcy dotyczących prawa do odliczenia podatku VAT z wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu "...", w pierwszej kolejności podkreślić należy, że - jak wskazano powyżej - warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Zrealizowanie tego prawa możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako "podatnicy VAT czynni" przez złożenie deklaracji VAT.

Z ugruntowanego orzecznictwa TSUE wynika, że aby podmiot miał prawo do odliczenia VAT, musi on być podatnikiem w rozumieniu przepisów dyrektywy, a po drugie towary i usługi powinny być używane do celów transakcji podlegających opodatkowaniu (zob. np. wyrok z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie C-137/02, pkt 24).

Wobec powyższego wskazać należy, że nieodpłatne przekazanie budynku domu kultury przez Gminę na rzecz samorządowej instytucji kultury tj.... Samorządowemu Centrum Kultury, która jest odrębnym od Gminy podatnikiem VAT nieobjętym centralizacją rozliczeń VAT, nie będzie czynnością wykonywaną przez Gminę jako podatnika podatku VAT w ramach swojej działalności gospodarczej, dlatego będzie czynnością wyłączoną spod działania ustawy o podatku od towarów i usług i z tego względu stanowić będzie czynność niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT.

Mając zatem na uwadze wskazane wyżej przepisy, w tym art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, stwierdzić należy, że skoro Wnioskodawca przystępując do realizacji zadania inwestycyjnego zamierza wykorzystywać budynek domu kultury do czynności niepodlegających opodatkowaniu - nieodpłatne przekazanie budynku na rzecz samorządowej instytucji kultury - to nie przysługuje mu prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w cenie nabywanych towarów i usług związanych z tą inwestycją. Nie zostają bowiem spełnione podstawowe warunki uprawniające do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabywane towary i usługi w związku z realizacją inwestycji tj. nie wystąpi związek zakupów dokonanych w ramach przedmiotowego zadania inwestycyjnego z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu "...", ponieważ efekty przedmiotowego projektu nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT wykonywanymi przez Wnioskodawcę.

Tym samym oceniając stanowisko Wnioskodawcy, w którym wskazano, iż "...", mimo odmiennej argumentacji przedstawionej przez Wnioskodawcę, należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl