1061-IPTPP1.4512.419.2016.1.MSu

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 września 2016 r. Izba Skarbowa w Łodzi 1061-IPTPP1.4512.419.2016.1.MSu

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. , poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 19 sierpnia 2016 r. (data wpływu 22 sierpnia 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla sprzedaży preparatów enzymatyczno-bakteryjnych służących do utylizacji ścieków w szambach i oczyszczalniach, sklasyfikowanych w PKWiU 20.14.64.0 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 sierpnia 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla sprzedaży preparatów enzymatyczno-bakteryjnych służących do utylizacji ścieków w szambach i oczyszczalniach, sklasyfikowanych w PKWiU 20.14.64.0.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest firmą specjalizującą się w wykorzystaniu i zastosowaniu metod mikrobiologicznego usuwania skażeń i ochrony środowiska z wykorzystaniem opracowanych do tego celu biopreparatów. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT.

Wnioskodawca jest zainteresowany wprowadzeniem na rynek polski preparatów enzymatyczno-bakteryjnych do szamb i oczyszczalni, służących do biodegradacji ścieku na drodze enzymatycznej (dalej: "Preparat"). Preparat może przybrać postać tabletek lub proszku.

W skład Preparatu wchodzą:

1.

substancja czynna, tj. enzym lub zestaw enzymów (celulaza, lipaza lub proteaza) 1,7% -1,8%;

2.

kompozyt bakteryjny mikrobiologiczny 0,2% - 0,3%;

3.

pożywki i startery (skrobia lub celuloza, serwatka, glukoza, sacharoza, chlorek sodu) 38%;

4.

nośnik - substancja wypełniająca (węglan wapniowo - magnezowy) 60%.

Zasadniczy charakter nadają produktowi enzymy, których zastosowanie umożliwia wykorzystanie preparatu do utylizacji ścieków w szambach i oczyszczalniach, rozkładu masy kompostowej lub rozkładu tłuszczów. Zestaw enzymów jest składnikiem czynnym, głównym ilościowo i dominującym, odpowiedzialnym za inicjowanie i prawidłowy przebieg procesu. Kompozyt mikrobiologiczny pełni rolę pomocniczą i nie jest składnikiem decydującym dla przebiegu procesu czy przeznaczenia produktu. Nadrzędnym procesem i pierwszym etapem inicjującym proces utylizacji ścieku jest enzymatyczny rozkład organicznych substancji złożonych do związków prostych, stanowiących źródło pożywienia dla znajdujących się w ścieku mikroorganizmów. Bez enzymów proces utylizacji nie zachodziłby, bądź zachodził w zdecydowanie wolniejszy sposób, uniemożliwiający prawidłowy rozkład i utylizacje ścieku.

W dniu 27 kwietnia 2016 r. Wnioskodawca wystąpił do Głównego Urzędu Statystycznego..... o zaklasyfikowanie preparatu.

W dniu 1 czerwca 2016 r. Wnioskodawca uzyskał odpowiedź GUS, w której wskazano, że wyrób opisany przez Wnioskodawcę mieści się w grupowaniu PKWiU 20.14.64.0 "Enzymy i pozostałe związki organiczne, gdzie indziej niesklasyfikowane".

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca ma prawo zastosować obniżoną stawkę podatku VAT w wysokości 8% do sprzedaży preparatów enzymatyczno-bakteryjnych służących do utylizacji ścieków w szambach i oczyszczalniach?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 710 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą", opodatkowaniu podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Artykuł 2 pkt 6 ustawy stanowi, iż przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne - art. 5a ustawy.

W załączniku nr 3 do ustawy określone zostały towary i usługi opodatkowane preferencyjną stawką podatku. W okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r. na podstawie art. 146a pkt 2 ustawy, stawka ta wynosi 8%.

W załączniku nr 3 ustawy, zawierającym wykaz towarów i usług opodatkowanych aktualnie stawką podatku w wysokości 8% pod pozycją 57 znajdują się produkty sklasyfikowane pod symbolem PKWiU ex 20.14.64.0 "Enzymy i pozostałe związki organiczne, gdzie indziej niesklasyfikowane - wyłącznie:

1.

podpuszczka i jej koncentraty,

2.

enzymy, preparaty enzymatyczne, gdzie indziej niesklasyfikowane".

Zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy, przez PKWiU ex - rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Zatem, umieszczenie tego dopisku przy danym symbolu statystycznym oznacza zawężenie stosowania zwolnienia lub obniżonej stawki podatku VAT tylko do towarów należących do wymienionego grupowania statystycznego i spełniającego wymagania sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce "nazwa towaru". Zatem wynikająca z załącznika obniżona stawka podatku VAT dotyczyć będzie wyłącznie danego towaru, o podanej w danej pozycji nazwie i podanym grupowaniu.

W przedmiotowej sprawie, obniżoną stawkę podatku VAT w wysokości 8% można zastosować m.in. do produktów stanowiących enzymy, preparaty enzymatyczne, gdzie indziej niesklasyfikowane mieszących się w grupowaniu PKWiU 20.14.64.0.

W ocenie Wnioskodawcy Preparat, który zamierza wprowadzić na rynek polski należy sklasyfikować zgodnie z grupowaniem PKWiU 20.14.64.0 - "Enzymy i pozostałe związki organiczne, gdzie indziej niesklasyfikowane". Stanowisko to potwierdza również pismo Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 1 czerwca 2016 r., w którym wskazano, iż Produkt należy przypisać do pozycji CN 3507 obejmującej preparaty enzymatyczne, która z kolei powiązana jest z grupowaniem PKWiU 20.14.64.0 - "Enzymy i pozostałe związki organiczne, gdzie indziej niesklasyfikowane".

Głównym składnikiem, nadającym zasadniczy charakter Preparatowi, są zawarte w tym produkcie enzymy, występujące jako podstawowy składnik odpowiedzialny za inicjowanie i prawidłowy przebieg procesu rozkładu ścieków. Bez nich Preparat nie mógłby pełnić swojej funkcji.

Mając na uwadze charakterystykę produktu oraz pismo GUS potwierdzające stanowisko Wnioskodawcy nie ma wątpliwości co do tego, że Preparat mieści się w grupowaniu PKWiU 20.14.64.0 - "Enzymy i pozostałe związki organiczne, gdzie indziej niesklasyfikowane".

W myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Z kolei zgodnie z art. 146a ust. 1 i 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f: stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110 wynosi 23%; stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W załączniku nr 3 ustawy, zawierającym wykaz towarów i usług, opodatkowanych aktualnie stawką podatku w wysokości 8% pod pozycją 57 znajdują się produkty sklasyfikowane pod symbolem PKWiU ex 20.14.64.0 "Enzymy i pozostałe związki organiczne, gdzie indziej niesklasyfikowane - wyłącznie: 1) podpuszczka i jej koncentraty, 2) enzymy, preparaty enzymatyczne, gdzie indziej niesklasyfikowane".

Powyższa argumentacja dotycząca składu produktu, jak również procesu kwalifikowania tego produktu do właściwego grupowania PKWiU, prowadzą do uznania, że właściwą stawką podatku przy sprzedaży preparatu, będzie na podstawie art. 41 ust. 2 w zw. z poz. 57 załącznika nr 3 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. stawka 8%.

Stanowisko to potwierdzają również interpretacje organów podatkowych wydane w podobnych stanach faktycznych, m.in. interpretacja indywidualna wydana przez Dyrektora IS w Poznaniu z dnia 19 marca 2015 r. (sygn. ILPP2/4512-1-31/15-2/JK), interpretacja indywidualna wydana przez Dyrektora IS w Warszawie z dnia 23 października 2013 (sygn. IPPP1/443-930/13-2/EK).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710, z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą", opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Artykuł 2 pkt 6 ustawy stanowi, że przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Zgodnie z art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Dla prawidłowego określenia wysokości stawki podatku od towarów i usług od czynności, których przedmiotem są poszczególne towary i usługi, ustawodawca odsyła częstokroć do klasyfikacji statystycznych wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, powołując w przepisach dotyczących obniżonych stawek podatku, zwolnień od podatku oraz w załącznikach do ustawy symbole PKWiU.

Od dnia 1 stycznia 2011 r. na potrzeby podatku od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.).

W myśl § 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676) do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług, do dnia 31 grudnia 2017 r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.).

Stosownie do zapisu art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki podatku.

I tak, w myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Na mocy art. 146a pkt 1 i 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Z powyższego wynika, że w przypadku gdy ani ustawa, ani przepisy wykonawcze nie przewidują dla danego świadczenia obniżonej stawki, bądź zwolnienia należy je opodatkować według 23% stawki podatku.

W załączniku nr 3 do ustawy stanowiącym "Wykaz towarów i usług podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki 7%" (w okresie od 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2016 r. - 8%), pod pozycją 57 zostały wymienione towary o symbolu PKWiU ex 20.14.64.0 Enzymy i pozostałe związki organiczne, gdzie indziej niesklasyfikowane - wyłącznie:

1.

podpuszczka i jej koncentraty,

2.

enzymy, preparaty enzymatyczne, gdzie indziej niesklasyfikowane.

Należy przy tym zaznaczyć, że zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy - przez PKWiU ex rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia, obniżonej stawki podatku lub wyłączenia tylko do towarów lub usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniających określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce - nazwa towaru lub usługi. Wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT, zwolnienie bądź wyłączenie dotyczy wyłącznie danego towaru lub danej usługi z danego grupowania - konkretnego towaru lub konkretnej usługi wymienionej obok symbolu PKWiU.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca jest firmą specjalizującą się w wykorzystaniu i zastosowaniu metod mikrobiologicznego usuwania skażeń i ochrony środowiska z wykorzystaniem opracowanych do tego celu biopreparatów. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT. Wnioskodawca jest zainteresowany wprowadzeniem na rynek polski preparatów enzymatyczno-bakteryjnych do szamb i oczyszczalni, służących do biodegradacji ścieku na drodze enzymatycznej. W dniu 27 kwietnia 2016 r. Wnioskodawca wystąpił do Głównego Urzędu Statystycznego.... o zaklasyfikowanie preparatu. W dniu 1 czerwca 2016 r. Wnioskodawca uzyskał odpowiedź GUS, w której wskazano, że wyrób opisany przez Wnioskodawcę mieści się w grupowania PKWiU 20.14.64.0 "Enzymy i pozostałe związki organiczne, gdzie indziej niesklasyfikowane".

Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa stwierdzić należy, że do sprzedaży przedmiotowych preparatów enzymatyczno-bakteryjnych do szamb i oczyszczalni, mieszczących się we wskazanym przez Zainteresowanego grupowaniu PKWiU ex 20.14.64.0 "Enzymy i pozostałe związki organiczne, gdzie indziej niesklasyfikowane - wyłącznie: 1) podpuszczka i jej koncentraty, 2) enzymy, preparaty enzymatyczne, gdzie indziej niesklasyfikowane", zastosowanie znajdzie obniżona do wysokości 8% stawka podatku od towarów i usług.

Jednocześnie podkreślić należy, że analiza prawidłowości dokonanej przez Wnioskodawcę we wniosku klasyfikacji towarów do właściwego grupowania statystycznego, nie mieści się w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa. Minister Finansów nie jest uprawniony do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości przyporządkowania formalnego towarów i usług do grupowania klasyfikacyjnego, w związku z czym niniejszej odpowiedzi udzielono wyłącznie w oparciu o grupowanie wskazane w złożonym wniosku.

Zgodnie bowiem z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11), zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie stanu faktycznego, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Organ podatkowy wydając interpretację indywidualną rozpatruje sprawę tylko i wyłącznie w ramach zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku oraz wyrażonej przez Wnioskodawcę oceny prawnej tego zdarzenia przyszłego. Tym samym Organ podatkowy nie przeprowadza w tego rodzaju sprawach postępowania dowodowego, ograniczając się do analizy okoliczności podanych we wniosku. W stosunku tylko do tych okoliczności wyraża swoje stanowisko, które jest ustosunkowaniem się do poglądu (stanowiska) przedstawionego przez Wnioskodawcę.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego......, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl