1061-IPTPP1.4512.409.2016.2.IG - Ustalenie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 13 października 2016 r. Izba Skarbowa w Łodzi 1061-IPTPP1.4512.409.2016.2.IG Ustalenie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) oraz § 6 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi, działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 5 sierpnia 2016 r. (data wpływu 10 sierpnia 2016 r.) uzupełnionym pismem z dnia 28 września 2016 r. (data wpływu 4 października 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pt.: "...." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 sierpnia 2016 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pt.: "...."

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 28 września 2016 r. (data wpływu 4 października 2016 r.) w zakresie doprecyzowania zaistniałego stanu faktycznego.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Instytut.... (dalej "Instytut") jest jednostką, która rozpoczęła działalność z dniem 1 stycznia 2011 r. i powstała w wyniku połączenia Instytutu.... z Instytutem.... na mocy rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia... roku (Dz. U. Nr.). Instytut... działa na podstawie ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 1095 z późn. zm.). Przedmiotem działania Instytutu jest prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych, ich wdrażanie i przystosowywanie do potrzeb praktyki w obszarze sadownictwa, warzywnictwa, roślin ozdobnych i pszczelnictwa. Instytut może prowadzić działalność gospodarczą i jednocześnie działalność taka została przewidziana w statucie Instytutu.

Instytut... realizuje projekt pt. "....".

Instytucją, w której realizowany jest projekt to Narodowe Centrum Badań i Rozwoju. Projekt będzie realizowany przez Konsorcjum naukowe w składzie:

1.....Sp. z o.o. (przedsiębiorca) - lider konsorcjum (podmiot posiadający gotowość technologiczną do wdrożenia rozwiązania będącego wynikiem projektu i mający bogate doświadczenie w obrazowaniu multispektralnym);

2. Instytut.... (jednostka naukowa) - członek konsorcjum;

3. Fundacja..... (przedsiębiorca) - członek konsorcjum.

.... - Lider Projektu - odpowiedzialny będzie za:

1. Przeprowadzanie pomiarów spektralnych na wzorcowych uprawach prowadzonych przez pozostałych członków projektu;

2. Normalizację widm

3. Opracowanie i implementację systemu komputerowego analizującego dane (w tym opracowanie algorytmów korelujących);

4. Stworzenie prototypu urządzenia mierniczego.

Instytut.... - odpowiedzialny będzie za:

1. Prowadzenie upraw wzorcowych w warunkach laboratoryjnych i szklarniowych;

2. Nadzór nad metodologią prowadzenia upraw wzorcowych.

Efekty realizowanego projektu nie będą przekazywane innemu podmiotowi. Partner projektu nie będzie przekazywać na rzecz Lidera wkładów własnych/środków pieniężnych w związku z realizacją przedmiotowego projektu.

Lider Konsorcjum będzie sukcesywnie przekazywał Członkom Konsorcjum środki na realizację projektu, w trybie zaliczek w terminach i kwotach przewidzianych w umowie o dofinansowanie pod warunkiem realizowania powierzonych zadań oraz przedstawienia przez nich dokumentów niezbędnych do uznania wydatków za kwalifikowane.

Celem projektu jest opracowanie w ramach zaawansowanych prac badawczo-rozwojowych szybkiej i taniej technologii diagnostyki stanu fizjologicznego i odżywienia wybranych gatunków roślin uprawnych (kalafior, pomidor, sałata) oraz działających na nie czynników stresowych (innowacja w skali świata, pierwsza tego typu technologia na rynku światowym). Nowa technologia będzie się opierała na pomiarach transmitancji i absorbancji światła przez tkanki roślin do oceny ich stanu fizjologicznego, który odzwierciedla potencjał plonotwórczy roślin. Precyzyjna ocena stanu roślin w odniesieniu do ich wymagań pokarmowych i klimatycznych pozwoli na racjonalizację strategii żywienia i klimatyzacji, umożliwi zdefiniowanie i stworzenie najbardziej optymalnych warunków produkcji danej rośliny oraz zwiększy efektywność systemu doradztwa w zakresie produkcji roślinnej. W konsekwencji nowa technologia umożliwi optymalizowanie celów produkcyjnych, ekonomicznych, środowiskowych i społecznych podczas uprawy roślin, czyli pozwoli w możliwie najlepszy sposób realizować politykę zrównoważonej produkcji roślinnej.

Wynikiem planowanych prac B+R (nowym produktem) będzie prototyp mobilnego systemu mierniczego, opartego na kamerze multispektralnej, połączonej z systemem komputerowym, który automatycznie zinterpretuje zebrane dane. Użytkownik systemu mierniczego uzyska informacje o kompleksowych działaniach, które musi podjąć, aby zmaksymalizować efektywność i jakość danej uprawy w konkretnych warunkach (np. skład nawozu, częstotliwość i ilość nawożenia czy nawadniania, konieczność i sposób stosowania środków ochrony roślin itp.). Nowy produkt umożliwi wykonywanie pomiarów i prezentacje zaleceń agrotechnicznych w realnych warunkach uprawy danego gatunku w sposób szybki i tani, co jest niezwykle istotne z punktu widzenia dużych powierzchni uprawnych. Nowy system wpłynie pozytywnie na bezpieczeństwo zdrowotne żywności poprzez możliwość identyfikacji, a następnie eliminacji z obrotu gospodarczego upraw skażonych wybranych gatunków roślin (np. metale ciężkie, przenawożenie itp.). Dzięki opracowaniu w ramach niniejszego projektu algorytmów korelujących działania agrotechniczne związane z uprawą danej rośliny (nawożenie, nawadnianie, stosowanie środków ochrony roślin itp.) z jej stanem zdrowia i rozwoju, powstanie innowacyjny system pozwalający optymalizować cały proces uprawy.

Przełoży się to bezpośrednio na:

* wzrost ilości upraw (w szczególności na glebach o słabej jakości) - o co najmniej 10-20% w skali roku,

* wzrost jakości upraw (wzrost zawartości składników odżywczych w roślinie),

* poprawę stanu zdrowia rośliny (mniejsza podatność na choroby, działanie szkodników),

* racjonalizację stosowania nawozów i środków ochrony roślin (ograniczenie przenawożenia co w efekcie będzie prowadzić do mniejszego obciążenie dla środowiska naturalnego) - redukcja zużycia nawozów o minimum 10%,

* wzrost bezpieczeństwa żywności (mniejsza zawartość pestycydów, azotanów, mniejsza absorpcja szkodliwych substancji w tym, metali ciężkich),

* poprawę efektywności ekonomicznej gospodarstwa rolnego (lepsze wykorzystanie zasobów, ograniczenie kosztów, większe zbiory, lepsza jakość produktu, większe przychody ze sprzedaży).

Planowane do uzyskania w ramach projektu wyniki prac B+R pozwolą uzyskać znaczące korzyści dla kraju i społeczeństwa. Warzywa objęte badaniami w ramach niniejszego projektu stanowią istotną część całego rolnictwa oraz codziennej diety w Polsce i UE. Łączna wielkość produkcji pomidorów w Unii Europejskiej (EU-28) w 2012 r. wyniosła 15.029,10 tys. ton z czego 758,90 tys. ton stanowiła produkcja polska. Łączny obszar, na którym uprawiano pomidory w UE wyniósł 229,60 tys. ha, z czego 13,10 tys. ha znajdowało się w Polsce. Średni plon uzyskany w przypadku produkcji pomidorów w UE w 2012 r. wyniósł 654,60 (100kg/ha), a w Polsce 579,30 (100kg/ha).

Polska jest 5. co do wielkości producentem pomidorów w Unii Europejskiej (źródło: www.knoema.com). Łączna wielkość produkcji kalafiora i brokułów w 2012 r. w UE wyniosła 2.254,40 tys. ton, a w Polsce 306,80 tys. ton. Łączna powierzchnia uprawy w UE tych warzyw wahała się w granicach 125,70 tys. ha, z czego 16,50 tys. ha znajdowało się w Polsce. Średni plon produkcji kalafiora i brokułów w Polsce i UE był podobny i wyniósł 185,90 (100 kg/ha) (źródło: www.knoema.com). Łączna wielkość produkcji sałaty w 2012 r. w UE wyniosła 2.320,00 tys. ton, z czego 579,30 tys. ton wyprodukowano w Polsce. Powierzchnia uprawy sałaty w UE wyniosła 89,10 tys. ha, z czego 1,70 tys. ha użytków znajdowało się w Polsce. Średni plon uzyskany w przypadku sałaty w UE był o około 30% wyższy od krajowego i wyniósł 260,2 (100 kg/ha) (źródło www.knoema.com).

Zoptymalizowanie produkcji rolnej przynajmniej w części powyższych upraw przełoży się na olbrzymie korzyści dla całego kraju jak i społeczeństwa. Wstępne badania przeprowadzone przez członków Konsorcjum pokazują, że samo skorygowanie błędów nawozowych w uprawie kalafiora może pozwolić poprawić plony tej rośliny co najmniej o 10-20% rocznie, przy redukcji zużycia pestycydów o min. 3 I/ha (co przekłada się na wyeliminowanie 1-2 zabiegów grzybobójczych rocznie). Podobną reaktywność wykazuje większość gatunków warzyw kapustnych (kapusty, brokuł), psiankowatych (pomidor, papryka) i liściowych (sałata), o coraz większym znaczeniu gospodarczym i dietetycznym, co oznacza, że zastosowanie wyników projektu będzie miało ogromne znaczenie dla producentów rolnych i konsumentów.

Biorąc pod uwagę, że podobnie jak kalafior powinny reagować na zmiany żywieniowe inne rośliny, szczególnie z rodziny krzyżowych (kapusta, sałata, brokuł i inne, których udział w uprawach i diecie konsumentów jest łącznie ogromny), efekty projektu będą znaczące.

Poprawa efektywności upraw o 10%-20% oznacza przyrost produkcji w Polsce:

* pomidora spod osłon 75-150 tys. ton w skali roku,

* kalafiora i brokuła o 30-60 tys. ton w skali roku,

* sałaty o 58-116 tys. ton w skali roku.

Powyższe dane pokazują, że w Polsce istnieje duży potencjał w zakresie poprawy wielkości upraw dla roślin objętych badaniami w niniejszym projekcie. Dodatkowo ograniczenie zużycia pestycydów o min. 3 I/ha w przypadku kalafiora i brokułu pozwoli potencjalnie wyeliminować blisko 50 tys. litrów pestycydów rocznie (przy powierzchni upraw w Polsce na poziomie ok. 16,5 tys. ha). Gospodarcze i społeczne skutki realizacji projektu będą ogromne.

Beneficjentami zastosowania wyników projektu w gospodarce będą:

1.

1 Rolnicy

* zmniejszenie kosztów nawożenia poprzez wyeliminowanie nadmiarowego żywienia roślin (oszczędność od 150 zł do kilkuset zł na 1 ha),

* eliminowanie wpływu nadmiarowych nawozów na środowisko (depozyty mineralne w glebie i wodach gruntowych) - redukcja zużycia nawozów o minimum 10%,

* zwiększenie plonów roślin (o minimum 10-20%),

* poprawa jakości handlowej plonów poprzez zbilansowanie składników pokarmowych roślin (produkcja białek pełnowartościowych), oraz efektywną translokację produktów fotosyntezy (cukry, aminokwasy),

* zwiększenie odporności roślin na stres biotyczny (patogeny) i abiotyczny (klimat) dzięki prawidłowej gospodarce żywieniowej,

* wychwytywanie i szybkie reagowanie na choroby roślin przed wystąpieniem objawów widocznych gołym okiem.

2. Konsumenci

* zwiększenie wartości odżywczych wybranych gatunków roślin,

* zmniejszenie ilości szkodliwych substancji (pestycydów, azotanów, metali ciężkich),

* poprawa bezpieczeństwa żywnościowego,

* wzrost odporności roślin na działanie chorób i szkodników (dłuższy okres przechowywania żywności).

W skali całego kraju zmniejszeniu ulegną koszty upraw, zwiększy się ich jakość i ilość oraz zostanie ograniczone negatywne oddziaływanie rolnictwa na środowisko.

I będzie wykorzystywał wyniki realizacji projektu do dalszych badań związanych ze zrównoważonym nawożeniem roślin ogrodniczych oraz modyfikacji opracowanego w projekcie systemu diagnostycznego celem wykorzystania go do innych gatunków roślin. Dodatkowo planowany jest udział Instytutu... w kolejnym projekcie badawczym (w ramach Programu Horyzont 2020) we współpracy z innymi podmiotami (np. w obszarze zastosowania obrazowania multispektralnego w kontroli jakości i bezpieczeństwa żywności lub w leśnictwie).

Projekt będzie realizowany w ścisłej współpracy Instytutu.... (jednostka naukowa) z... (przedsiębiorstwo) oraz Fundacją.... (przedsiębiorstwo). Wdrożenie nowej technologii pozwoli przenieść wiedzę i know-how polskich naukowców do praktyki gospodarczej oraz przyczyni się do zwiększenia roli nauki w rozwoju gospodarczym kraju.

Wyniki prac B+R zostaną wdrożone do praktyki gospodarczej poprzez sprzedaż licencji na nową technologię firmie (firmom) produkującej urządzenia elektroniczne dla rolnictwa i posiadającej zdolności wytwórcze oraz potencjał techniczno-marketingowy do zastosowania wyników projektu w praktyce gospodarczej (sprzedaż wyników prac B+R w celu wprowadzenia ich do działalności gospodarczej innego przedsiębiorcy). Powyższy model komercjalizacji wyników projektu wynika z przyjętej polityki rozwoju Spółki..., której głównym celem jest realizacja prac badawczo-rozwojowych i dostarczanie na rynek innowacyjnych rozwiązań.

Zarówno faza przygotowań do wdrożenia, jak i sam etap wdrożenia będą realizowane samodzielnie przez Lidera Konsorcjum (przedsiębiorstwo....), który posiada gotowość, jak i zdolność do wdrożenia wyników projektu. Etapy te będą wsparte merytorycznie przez pracowników Instytutu... i Fundacji... w obszarze ich kompetencji. W procesie wdrażania niezwykle pomocne mogą okazać się liczne kontakty branżowe wszystkich członków Konsorcjum na szeroko rozumianym rynku rolno-spożywczym (dostęp do licznego grona rolników, firm świadczących usługi dla rolnictwa oraz przedsiębiorstw dostarczających rozwiązania elektroniczne dla rolnictwa). Działania planowane do podjęcia w ramach fazy przygotowań do wdrożenia (opracowanie dokumentacji technicznej, zabezpieczenie praw własności przemysłowej oraz przygotowanie do sprzedaży wyników prac B+R w formie licencji) są adekwatne do celu projektu jakim jest wprowadzenie do praktyki gospodarczej innowacyjnego systemu diagnostycznego dla rolnictwa.

Wdrożenie wyników projektu do praktyki gospodarczej nie jest związane z koniecznością uzyskania żadnych pozwoleń, licencji i koncesji.

Poza ww. działaniami wyniki badań będą prezentowane na konferencjach naukowych krajowych i międzynarodowych oraz na spotkaniach z producentami warzyw. Wyniki badań zostaną również wykorzystane do napisania publikacji naukowych oraz popularno-naukowych. Za wdrożenie i promocje odpowiedzialny jest Lider projektu, Instytut... nie będzie ponosił żadnych kosztów upowszechniania za wyjątkiem druku publikacji naukowych.

Instytut... jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Narodowe Centrum Badań i Rozwoju to instytucja, która ogłosiła konkurs i do której Instytut... aplikował z opisanym projektem i która przyznała dla projektu finansowanie. W ramach projektu Wnioskodawca nie dokonuje dostawy towarów lub świadczenia usług na rzecz Lidera lub innych podmiotów. Bezpośrednio Wnioskodawca nie przewiduje komercjalizacji wyników badań jako Instytut... natomiast wyniki prac B+R zostaną wdrożone do praktyki gospodarczej przez Lidera konsorcjum.... poprzez sprzedaż licencji na nową technologię firmie (firmom) produkującej urządzenia elektroniczne dla rolnictwa i posiadającej zdolności wytwórcze oraz potencjał techniczno-marketingowy do zastosowania wyników projektu w praktyce gospodarczej (sprzedaż wyników prac B+R w celu wprowadzenia ich do działalności gospodarczej innego przedsiębiorcy). Zostanie podpisana umowa pomiędzy Liderem projektu, a konsorcjantami ustalająca podział praw własności wyników projektu i na tej podstawie Instytut będzie otrzymywał stosowne wynagrodzenie ze sprzedaży wyników projektu.

Zarówno faza przygotowań do wdrożenia, jak i sam etap wdrożenia będą realizowane samodzielnie przez Lidera Konsorcjum (przedsiębiorstwo....), który posiada gotowość, jak i zdolność do wdrożenia wyników projektu. Etapy te będą wsparte merytorycznie przez pracowników Instytutu... i Fundacji... w obszarze ich kompetencji. Działania planowane do podjęcia w ramach fazy przygotowań do wdrożenia (opracowanie dokumentacji technicznej, zabezpieczenie praw własności przemysłowej oraz przygotowanie do sprzedaży wyników prac B+R w formie licencji) są adekwatne do celu projektu jakim jest wprowadzenie do praktyki gospodarczej innowacyjnego systemu diagnostycznego dla rolnictwa. Wdrożenie wyników projektu do praktyki gospodarczej nie jest związane z koniecznością uzyskania żadnych pozwoleń, licencji i koncesji. Wnioskodawca nie świadczy usług na rzecz Lidera projektu i w związku z powyższym nie otrzymuje korzyści z tego tytułu. Instytut... zajmuje się optymalizacją upraw ogrodniczych pod kątem opracowywania zaleceń nawozowych dla roślin ogrodniczych, opartych na racjonalnym gospodarowaniu wodą i nawozami. Optymalizacja upraw będzie prowadzona poprzez opracowywanie zaleceń nawozowych dla uprawianych roślin z wykorzystaniem analiz chemicznych materiału roślinnego, podłoży oraz pożywek używanych do fertygacji. Powstałe w wyniku prowadzonych badań (umowy konsorcjum) urządzenie elektroniczne posłuży do celów diagnostycznych, dzięki któremu użytkownik (ogrodnik, rolnik) uzyska w bardzo krótkim czasie zalecenia nawozowe do uprawy roślin. Towary i usługi nabyte w ramach projektu przez Wnioskodawcę mogą zostać wykorzystywane i będą wykorzystywane tylko i wyłącznie do działalności związanej z projektem i do żadnej innej (działalność gospodarcza). Natomiast po zakończeniu realizacji projektu uzyskaną wiedzę planuje się wykorzystać do prac badawczych zlecanych przez podmioty gospodarcze za odpłatnością. Wnioskodawca wykorzystuje towary i usługi nabyte w ramach realizacji projektu do czynności związanych z realizacją projektu (opodatkowanych podatkiem od towarów i usług).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

Czy Instytutowi przysługuje w całości lub w części prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur zakupu towarów i usług wykorzystywanych do realizacji opisanego projektu?

Zdaniem Wnioskodawcy, jednostce przysługuje prawo do obniżenia podatku VAT należnego o całą kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur zakupu towarów i usług wykorzystywanych do realizacji opisanego projektu.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy o VAT - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15 ustawy o VAT przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Z cytowanego wyżej przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są lub będą w przyszłości wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Zatem warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Jednocześnie przedstawiona wyżej zasada potwierdza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Projekt zakłada, iż wyniki B+R uzyskane w trakcie jego realizacji zostaną wdrożone do praktyki gospodarczej poprzez sprzedaż licencji na nową technologię firmie (firmom) produkującej urządzenia elektroniczne dla rolnictwa i posiadającej zdolności wytwórcze oraz potencjał techniczno-marketingowy do zastosowania wyników projektu w praktyce gospodarczej (sprzedaż wyników prac B+R w celu wprowadzenia ich do działalności gospodarczej innego przedsiębiorcy). Powyższy model komercjalizacji wyników projektu wynika z przyjętej polityki rozwoju przez Lidera projektu Spółki...., której głównym celem jest realizacja prac badawczo-rozwojowych i dostarczanie na rynek innowacyjnych rozwiązań.

Ponadto umowa konsorcjum przewiduje, że w terminie roku od powstania "Nowych Zasobów" (wypracowane w ramach Projektu wyniki) Członkowie Konsorcjum zawrą porozumienie w sprawie zasad i podziału praw w ramach wykonywania wspólnego zarządu tymże przedmiotem. Do czasu zawarcia przedmiotowego porozumienia, każdy ze współuprawnionych Członków Konsorcjum będzie miał prawo dysponowania przedmiotem wspólnych praw na rzecz osób trzecich na zasadzie licencji niewyłącznej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Jak wynika z zacytowanych wyżej przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

Należy zatem stwierdzić, że każde nabycie towarów i usług przeznaczonych do czynności opodatkowanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej bez względu na to jakie faktycznie będą efekty tej działalności należy uznać za związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Istotna jest intencja nabycia - jeśli dany towar ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas - po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych - odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją określonej czynności, z którą łączą się skutki podatkowo-prawne było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Z ogólnie przyjętej definicji "zamiaru" wynika, że jest to projekt, plan czy intencja zrealizowania czegoś. Istotą zamiaru są intencje jakie przyświecają dokonywanym czynnościom, jak i cel, który dana osoba ma osiągnąć dokonując tych czynności.

Prawo do odliczenia podatku naliczonego, jako integralna część systemu VAT, w zasadzie nie może być ograniczane, ani pod względem czasu, ani też pod względem zakresu przedmiotowego. Nie jest to bowiem wyjątkowy przywilej podatnika, lecz jego fundamentalne prawo. Możliwość wykonania tego prawa powinna być zapewniona niezwłocznie i względem wszystkich kwot podatku, które zostały pobrane (naliczone) od transakcji związanych z zakupami. Decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma zatem zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi.

Ponadto, podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W świetle art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w myśl art. 7.

Zatem każde świadczenie niebędące dostawą towarów polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu czyjegoś zachowania stanowi, co do zasady, usługę w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. Niemniej muszą być przy tym spełnione następujące warunki:

* w następstwie zobowiązania, w wykonaniu którego usługa jest świadczona, druga strona (wierzyciel/nabywca) jest bezpośrednim beneficjentem świadczenia,

* świadczonej usłudze odpowiada świadczenie wzajemne ze strony nabywcy (wynagrodzenie).

Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu musi istnieć bezpośredni związek o charakterze przyczynowym, pomiędzy jej wykonaniem a otrzymanym świadczeniem wzajemnym, w ten sposób, że zapłacone kwoty stanowią rzeczywiste wynagrodzenie za wyodrębnioną czynność w ramach stosunku prawnego lub dochodzi do wymiany świadczeń wzajemnych. Otrzymana zapłata powinna być konsekwencją wykonania świadczenia. Wynagrodzenie musi być należne za wykonanie tego świadczenia.

Zatem opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania, podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy i są wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Ponadto w art. 29a ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług wskazano, że podstawą opodatkowania z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Przepis ten oznacza, że do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług wlicza się tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które mają bezpośredni wpływ na kwotę należną (cenę) z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług.

Z treści powołanych przepisów wynika, że w sytuacji gdy podatnik, w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług, otrzymuje dofinansowanie (dotację, subwencję), stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający element podstawy opodatkowania z tytułu danej dostawy lub świadczenia. Kryterium uznania dotacji za stanowiącą podstawę opodatkowania jest zatem stwierdzenie, że dotacja dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast dotacje nie dające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie stanowią podstawy opodatkowania w rozumieniu przepisu art. 29a ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Nie ma przy tym znaczenia od kogo dostawca towaru lub świadczący usługę otrzymuje zapłatę - czy od nabywcy czy od osoby trzeciej, ważne jest aby było to wynagrodzenie za daną konkretną usługę lub za daną konkretną dostawę.

W świetle orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, do podstawy opodatkowania podatkiem VAT zalicza się, w przypadkach które określa art. 73 Dyrektywy 2006/112/WE, m.in. przyznane podatnikom subwencje bezpośrednio związane z ceną dostawy lub świadczenia. Przepis ten zmierza do obciążenia podatkiem VAT całej wartości towarów lub usług, a przez to do uniknięcia zmniejszenia przychodu z podatku na skutek przyznania subwencji (zob. np. pkt 26 wyroku w sprawie C-144/02). TSUE wskazywał wielokrotnie, że aby subwencja była uznana za bezpośrednio związaną z ceną danej transakcji, powinna ona być przyznawana konkretnie podmiotowi subwencjonowanemu po to, by dostarczał on określony towar lub wykonywał określoną usługę. Jedynie w tym przypadku subwencja może być uznana za świadczenie wzajemne względem dostawy towaru lub świadczonej usługi, a w związku z tym podlegać opodatkowaniu (zob. np. pkt 28 ww. wyroku C-144/02).

Ponadto, subwencje związane bezpośrednio z ceną interpretuje się jako obejmujące jedynie subwencje, które stanowią całość lub część wynagrodzenia za dostawę towarów lub świadczenie usług i które są płacone przez stronę trzecią sprzedawcy lub dostawcy (zob. np. wyrok w sprawie C-184/00 pkt 18). Niezbędne jest, by cena, którą ma zapłacić nabywca lub usługobiorca, była ustalona w taki sposób, by zmniejszała się w stosunku odpowiadającym subwencji przyznanej sprzedawcy towarów lub świadczącemu usługi, która stanowiłaby zatem element determinujący cenę, jakiej ten ostatni żąda (zob. pkt 29 wyroku C-144/02).

Wskazać należy, że zgodnie z art. 29 pkt 1 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o Narodowym Centrum Badań i Rozwoju (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 900 z późn. zm.), do zadań Centrum należy pobudzanie inwestowania przez przedsiębiorców w działalność badawczo-rozwojową, w szczególności przez współfinansowanie przedsięwzięć prowadzonych przez podmiot posiadający zdolność do zastosowania wyników projektu w praktyce.

Okoliczności przedstawione we wniosku wskazują, że w przedmiotowej sprawie mamy do czynienia z umową, w ramach której następuje wykonanie przez Wnioskodawcę skonkretyzowanego świadczenia w postaci przeprowadzenia badań.

Wyniki prac B+R zostaną wdrożone do praktyki gospodarczej poprzez sprzedaż licencji na nową technologię firmie (firmom) produkującej urządzenia elektroniczne dla rolnictwa i posiadającej zdolności wytwórcze oraz potencjał techniczno-marketingowy do zastosowania wyników projektu w praktyce gospodarczej (sprzedaż wyników prac B+R w celu wprowadzenia ich do działalności gospodarczej innego przedsiębiorcy). Poza ww. działaniami wyniki badań będą prezentowane na konferencjach naukowych krajowych i międzynarodowych oraz na spotkaniach z producentami warzyw. Wyniki badań zostaną również wykorzystane do napisania publikacji naukowych oraz popularno-naukowych. Zostanie podpisana umowa pomiędzy Liderem projektu, a konsorcjantami ustalająca podział praw własności wyników projektu i na tej podstawie Instytut będzie otrzymywał stosowne wynagrodzenie ze sprzedaży wyników projektu. Powstałe w wyniku prowadzonych badań (umowy konsorcjum) urządzenie elektroniczne posłuży do celów diagnostycznych, dzięki któremu użytkownik (ogrodnik, rolnik) uzyska w bardzo krótkim czasie zalecenia nawozowe do uprawy roślin. Towary i usługi nabyte w ramach projektu przez Wnioskodawcę mogą zostać wykorzystywane i będą wykorzystywane tylko i wyłącznie do działalności związanej z projektem i do żadnej innej (działalność gospodarcza). Natomiast po zakończeniu realizacji projektu uzyskaną wiedzę planuje się wykorzystać do prac badawczych zlecanych przez podmioty gospodarcze za odpłatnością. Wnioskodawca wykorzystuje towary i usługi nabyte w ramach realizacji projektu do czynności związanych z realizacją projektu (opodatkowanych podatkiem od towarów i usług).

W ww. okolicznościach sprawy należy stwierdzić, iż środki finansowe otrzymane z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju przekazywane za pośrednictwem Lidera Konsorcjum na realizację ww. zadań stanowią w istocie wynagrodzenie za świadczone przez Wnioskodawcę usługi, gdyż treść wniosku wskazuje, że środki te nie są przeznaczone na ogólną działalność Wnioskodawcy, lecz na określone działanie - realizację konkretnych zadań w ramach projektu, powinny zatem być uznane za zapłatę (dotację, subwencję lub inną dopłatę o podobnym charakterze) otrzymaną od osoby trzeciej (NCBiR), mającą bezpośredni wpływ na cenę świadczonych usług.

Zatem wykonane przez Wnioskodawcę w ramach projektu zadania należy uznać za odpłatne świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Przy czym należy wskazać, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych nie przewidują zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT dla usług badawczych świadczonych przez Wnioskodawcę. Jak wskazał Wnioskodawca, towary i usługi nabyte w ramach realizacji projektu wykorzystuje do czynności związanych z realizacją projektu (opodatkowanych podatkiem od towarów i usług). Tym samym, z uwagi na związek wydatków poniesionych na realizację zadań w ramach przedmiotowego projektu z czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zapłaconego przy nabyciu tych towarów i usług.

Mając na uwadze ww. okoliczności sprawy oraz powołane przepisy, Wnioskodawcy przysługuje prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pt.:"....".

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy oraz własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego...., po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl