1061-IPTPP1.4512.399.2016.3.AK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 października 2016 r. Izba Skarbowa w Łodzi 1061-IPTPP1.4512.399.2016.3.AK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. , poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 1 lipca 2016 r. (data wpływu 7 lipca 2016 r.) uzupełnionym pismem z dnia 23 sierpnia 2016 r. (data wpływu 29 sierpnia 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uwzględnienia otrzymanych dotacji od jednostek samorządu terytorialnego oraz do projektów szkoleniowych i staży zawodowych zagranicznych w kalkulacji proporcji sprzedaży, o której mowa w art. 90 i art. 91 ustawy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 lipca 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* uznania czy otrzymane dotacje oświatowe z jednostek samorządu terytorialnego należy uwzględniać w podstawie opodatkowania,

* uznania czy otrzymane dotacje z EFS należy uwzględniać w podstawie opodatkowania,

* uwzględnienia otrzymanych dotacji od jednostek samorządu terytorialnego oraz do projektów szkoleniowych i staży zawodowych zagranicznych w kalkulacji proporcji sprzedaży, o której mowa w art. 90 i art. 91 ustawy.

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 23 sierpnia 2016 r. (data wpływu 29 sierpnia 2016 r.) w zakresie doprecyzowania opisanego stanu faktycznego oraz o brakującą opłatę.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny (doprecyzowany w uzupełnieniu wniosku).

Zakład Doskonalenia Zawodowego.... jest organem prowadzącym jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy o systemie oświaty, które świadczą usługi w zakresie kształcenia i wychowania, tj.m.in. prowadzą szkoły niepubliczne o uprawnieniach szkół publicznych, w których realizowany jest obowiązek szkolny (szkoły dla młodzieży i dorosłych), przedszkole oraz realizują projekty współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Działalność ta stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a jest zwolniona z podatku od towarów i usług (VAT). Zaświadczenia o wpisie do ewidencji szkół i placówek niepublicznych, o której mowa w art. 82 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004., Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.) posiadają wszystkie jednostki organizacyjne Zakładu Doskonalenia Zawodowego...., w których prowadzona jest działalność oświatowa.

Zakład Doskonalenia Zawodowego... jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Znaczna część kosztów związanych z prowadzeniem szkół i przedszkola jest pokrywana z dotacji oświatowych otrzymywanych od jednostek samorządu terytorialnego, z których rozlicza się zgodnie z obowiązującymi Uchwałami w sprawie trybu udzielania i rozliczania dotacji dla szkół niepublicznych o uprawnieniach szkół publicznych. Wysokość otrzymywanych dotacji jest uzależniona od liczby uczniów oraz frekwencji (słuchaczy) szkół. Dotacje przekazywane są na rachunek bankowy w 12 częściach w terminie do ostatniego dnia każdego miesiąca, z tym że część za grudzień przekazywana jest do 15-go grudnia. W niektórych szkołach część kosztów związanych z ich prowadzeniem jest pokrywana również z czesnego pobieranego od uczniów i słuchaczy.

W ramach działalności statutowej Zakład Doskonalenia Zawodowego realizuje również projekty szkoleniowe współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Kluczową formą wsparcia w ww. projektach są wysokiej jakości kursy podnoszące i uzupełniające kwalifikacje zawodowe oraz staże zawodowe u pracodawców, prowadzące do nabycia lub uzupełnienia doświadczenia zawodowego oraz praktycznych umiejętności w zakresie danego zawodu. Środki finansowe przyznawane na realizację projektów przekazywane są w transzach i pochodzą z następujących źródeł: 85% wydatków kwalifikowanych finansowana jest ze środków europejskich natomiast pozostała część z budżetu państwa (dotacja celowa) i ze środków własnych realizatora projektu (ZDZ). Szkolenia dla ostatecznego odbiorcy są bezpłatne Innym rodzajem projektów realizowanych przez ZDZ są projekty z Programu Erasmus+, Akcji 1: Mobilność Edukacyjna również finansowane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego lub Europejskiego Funduszu Społecznego i budżetu państwa, których uczestnikami są uczniowie szkół Zakładu Doskonalenia Zawodowego kształcących się w różnych zawodach.

Projekty zakładają odbycie kilkutygodniowych praktyk zawodowych (staży) w firmach zagranicznych. Dzięki nim uczniowie nabywają nowe umiejętności i kompetencje zawodowe w oparciu o europejskie standardy. Uczniowie ponadto mają możliwość doskonalenia znajomości branżowego języka angielskiego, włoskiego, niemieckiego czy hiszpańskiego. Dofinansowanie przekazywane przez Fundację Rozwoju Systemu Edukacji (FRSE) - Narodową Agencję Programu ERASMUS+ pokrywa koszty związane z organizacją ww. zagranicznych staży zawodowych. Uczniowie w nich uczestniczący nie ponoszą żadnych kosztów.

Dotacje oświatowe otrzymywane z jednostek samorządu terytorialnego oraz ze środków EFS stanowią wynagrodzenie za świadczone przez Zakład Doskonalenia Zawodowego usługi edukacyjne. Dotacje dla szkół niepublicznych o uprawnieniach szkół publicznych, w których realizowany jest obowiązek szkolny lub obowiązek nauki, przysługują na każdego ucznia w wysokości nie niższej niż kwota przewidziana na jednego ucznia danego typu i rodzaju szkoły w części oświatowej subwencji ogólnej otrzymywanej przez jednostkę samorządu terytorialnego, o której mowa w ustawie o systemie oświaty, pod warunkiem że osoba prowadząca szkołę poda organowi właściwemu do udzielania dotacji planowaną liczbę uczniów nie później niż do 30 września roku poprzedzającego rok udzielania dotacji. Dotacje z jednostek samorządu terytorialnego są przekazywane w częściach w terminie do ostatniego dnia każdego miesiąca na rachunek bankowy szkoły, przedszkola, innej formy wychowania przedszkolnego, placówki lub zespołu szkół lub placówek i są przeznaczone (co wynika z przepisów ustawy o systemie oświaty) na dofinansowanie realizacji zadań szkoły, przedszkola, innej formy wychowania przedszkolnego lub placówki w zakresie kształcenia, wychowania i opieki, w tym profilaktyki społecznej. Zakład jak zostało wspomniane we wniosku pobiera również czesne od uczniów, słuchaczy i przedszkolaków, ponieważ otrzymywana dotacja nie pokrywa w całości kosztów związanych z przedmiotową usługą, a jedynie jej część. Dotacja ta stanowi zatem dopłatę do ceny świadczonej usługi edukacyjnej. Dotacje otrzymywane z Europejskiego Funduszu Społecznego również mają na celu sfinansowanie usługi (projektu), z tą tylko różnicą, że bezpośredni odbiorca świadczonej przez Wnioskodawcę usługi nie uiszcza za jej wykonanie żadnej opłaty.

Przyznane dotacje z jednostek samorządu terytorialnego przeznaczone są wyłącznie na pokrycie kosztów związanych z prowadzeniem szkół, przedszkola. Zgodnie z ustawą o systemie oświaty organy jednostek samorządu terytorialnego, mogą kontrolować i kontrolują prawidłowość pobrania i wykorzystania dotacji przyznanych szkołom, przedszkolom, innym formom wychowania przedszkolnego i placówkom z budżetów tych jednostek. Dotacje przekazywane dla Zakładu Doskonalenia Zawodowego.... ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego przeznaczone są również na pokrycie kosztów związanych wyłącznie z realizacją konkretnych projektów szkoleniowych.

Dotacje oświatowe przekazywane z jednostek samorządu terytorialnego są przyznawane na podstawie przepisów ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.). Dotacje ze środków EFS przyznawane są natomiast na podstawie odrębnych przepisów, m.in. ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020 (Dz. U. z 2014 r. poz. 1146, z późn. zm.), Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (Dz. Urz. C 326 z 6.10.2012), Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 i nr 1304/2013 z 17 grudnia 2013 r., Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa.... na lata 2014-2020 (RPO W) uchwalonego przez Zarząd Województwa.... i zatwierdzonego decyzją Komisji Europejskiej (nr.... z dnia 12 lutego 2015 r., Porozumienie w sprawie realizacji Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020 nr.... zawartego w dniu 13 stycznia 2015 i innych.

Dotacje z jednostek samorządu terytorialnego zgodnie z ustawą o systemie oświaty mogą być wykorzystane wyłącznie na pokrycie wydatków bieżących szkół, przedszkoli, innych form wychowania przedszkolnego i placówek, obejmujących każdy wydatek poniesiony na cele działalności szkoły, przedszkola, innej formy wychowania przedszkolnego lub placówki. Dotacje otrzymywane ze środków EFS są przeznaczane wyłącznie na pokrycie "wydatków kwalifikowanych" zatwierdzonych w budżecie danego projektu. Wydatki kwalifikowalne należy przez to rozumieć wydatki lub koszty uznane za kwalifikowalne i spełniające kryteria, zgodnie z rozporządzeniem ogólnym, rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 1301/2013, jak również w rozumieniu ustawy i przepisów rozporządzeń wydanych do ustawy, oraz zgodnie z Wytycznymi w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014-2020.

Usługi (projekty) dofinansowywane ze środków EFS są realizowane przez szkoły lub placówki będące jednostkami systemu oświaty, to w świetle art. 83a ust. 1 ustawy o systemie oświaty, realizacja projektów nie jest działalnością gospodarczą. Dotacje z EFS są przeznaczone wyłącznie na realizację konkretnych szkoleń czy też konkretnych praktyk zawodowych (staży) dla uczniów szkół Zakładu Doskonalenia Zawodowego.....

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

(we wniosku wskazane jako nr 3) Czy wyżej wymienione dotacje z jednostek samorządu terytorialnego, dotacje do projektów szkoleniowych i staży zawodowych zagranicznych należy uwzględnić w proporcji sprzedaży ustalanej zgodnie z art. 90 i 91 ustawy o VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy, dotacje otrzymane zarówno od jednostek samorządu terytorialnego na dofinansowanie kosztów związanych z prowadzeniem szkół dla młodzieży i dla dorosłych jak i dotacje przekazywane w związku z realizacją projektów szkoleniowych i na organizację praktyk zagranicznych należy wliczyć do podstawy opodatkowania, o której mowa w art. 29a ustawy o podatku od towarów i usług. Według regulacji art. 29a ust. 1 tej ustawy, podstawą opodatkowania, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Z przytoczonych przepisów wynika, że do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług wlicza się tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które mają bezpośredni wpływ na kwotę należną (cenę) z tytułu dostawy lub świadczenia usługi. Elementem zasadniczym wpływającym na zaliczenie uzyskanej przez podatnika dotacji do podstawy opodatkowania jest stwierdzenie, czy dotacja udzielana jest w celu sfinansowania czy też dofinansowania dostawy konkretnych towarów lub świadczenia konkretnych usług.

Wobec powyższego Wnioskodawca stoi na stanowisku, że otrzymywane dotacje zarówno od jednostek samorządu terytorialnego w związku z prowadzeniem szkół i przedszkola, a także dofinansowanie przekazywane w ramach realizowanych projektów stanowią dopłatę do ceny świadczonych usług lub rekompensatę z powodu obniżenia ceny. Ponadto dotacje te są udzielane w celu sfinansowania świadczenia konkretnych usług. Świadczone przez Zakład Doskonalenia Zawodowego usługi kształcenia są zwolnione z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a, a ponieważ powyższe dotacje mają bezpośredni związek z tymi usługami zwiększają zwolnioną z VAT podstawę opodatkowania.

Wymienione powyżej dotacje od jednostek samorządu terytorialnego oraz dofinansowanie do realizowanych projektów należy uwzględniać w proporcji sprzedaży ustalanej zgodnie z art. 90 i 91 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. Dz. U. z 2016 r. poz. 710, z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą", podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy ww. art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu VAT. Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności nieopodatkowanych podatkiem VAT.

Zgodnie zatem z art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, to na mocy art. 90 ust. 2 ustawy, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Proporcję, o której mowa w cyt. wyżej ust. 2, na podstawie art. 90 ust. 3 ustawy, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Artykuł 90 ust. 4 ustawy stanowi, iż proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.

W świetle art. 90 ust. 5 ustawy, do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu uzyskanego z dostawy towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, oraz gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli są zaliczane do środków trwałych podatnika - używanych przez podatnika na potrzeby jego działalności.

Zgodnie z art. 90 ust. 6 ustawy, do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu uzyskanego z tytułu transakcji dotyczących:

a.

pomocniczych transakcji w zakresie nieruchomości i pomocniczych transakcji finansowych;

b.

usług wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41, w zakresie, w jakim transakcje te mają charakter pomocniczy.

Z powyższych regulacji wynika, że przy obliczaniu proporcji, w liczniku uwzględnia się roczny obrót z tytułu czynności, w związku z którymi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, natomiast w mianowniku uwzględnia się całkowity obrót uzyskany z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Należy również wskazać, iż kwota podatku naliczonego do odliczenia, ustalona na podstawie proporcji wyliczonej przy zastosowaniu zasad określonych w art. 90 ust. 2-10 ustawy, nie jest jednak ostateczna.

Stosownie do treści art. 91 ust. 1 ustawy - po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-10, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6 lub 10 lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11 i 12, dla zakończonego roku podatkowego.

Zgodnie z art. 91 ust. 2 ustawy, w przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, korekty, o której mowa w ust. 1, podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - w ciągu 10 lat, licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta w przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, dotyczy jednej piątej, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - jednej dziesiątej kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu. W przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, z tym że korekty dokonuje się po zakończeniu roku, w którym zostały oddane do użytkowania.

W myśl art. 91 ust. 3 ustawy, korekty, o której mowa w ust. 1 i 2, dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, za który dokonuje się korekty, a w przypadku zakończenia działalności gospodarczej - w deklaracji podatkowej za ostatni okres rozliczeniowy.

Zatem po zakończeniu roku podatkowego podatnik zobowiązany jest obliczyć proporcję ostateczną dla danego roku podatkowego na podstawie rzeczywistych obrotów tego roku podatkowego, którego dotyczyła proporcja wstępna oraz dokonać rocznej korekty podatku naliczonego za ten rok.

Zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

W myśl art. 29a ust. 6 pkt 1 ustawy, podstawa opodatkowania obejmuje podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem kwoty podatku.

Analiza powołanych powyżej przepisów jednoznacznie wskazuje, że włączenie do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze ma miejsce tylko wówczas, gdy jest to celowa dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana bezpośrednio z dostawą towaru lub świadczeniem usługi.

Do podstawy opodatkowania zaliczane są tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które są bezpośrednio przeznaczone na dofinansowanie ceny konkretnego towaru czy też konkretnego rodzaju usługi.

Nie stanowi więc podstawy opodatkowania ogólna dotacja (subwencja, inna dopłata o podobnym charakterze) uzyskana przez podatnika, niezwiązana z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. W przypadku natomiast, gdy podatnik otrzyma dofinansowanie, które będzie związane z dostawą lub świadczeniem usług, jako pokrycie części ceny konkretnego świadczenia lub rekompensatę z tytułu wykonania określonego świadczenia po cenach obniżonych, płatność taka będzie zaliczana do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Dla określenia, czy dane dotacje mają, czy też nie bezpośredni wpływ na cenę świadczonych usług, a co za tym idzie czy podlegają opodatkowaniu istotne są zatem szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Zatem, podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne - na pokrycie kosztów działalności - nie podlega opodatkowaniu.

W interpretacjach indywidualnych nr 1061-IPTPP1.4512.338.2016.2.AK oraz 1061-IPTPP1.4512.398.2016.2.AK za prawidłowe uznano stanowisko Wnioskodawcy, iż dotacje oświatowe otrzymywane z jednostek samorządu terytorialnego oraz dotacje ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, są dotacjami włączanymi do podstawy opodatkowania na podstawie art. 29a ust. 1 ustawy.

Wątpliwości Wnioskodawcy w niniejszej sprawie dotyczą praw do uwzględnienia otrzymanej dotacji od jednostek samorządu terytorialnego, dotacji do projektów szkoleniowych i staży zawodowych zagranicznych w kalkulacji proporcji sprzedaży, o której mowa w art. 90 i 91 ustawy.

Wyjaśnić należy, że pojęcie obrotu, o którym mowa w powyższej regulacji art. 90 ust. 3 ustawy, należy rozumieć jako kwotę należną, a więc kwoty uzyskane ze sprzedaży oraz kwoty dotacji, subwencji, dopłat - mających bezpośredni wpływ na cenę, pomniejszone o podatek VAT.

Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy należy wskazać, że skoro dotacje od jednostek samorządu terytorialnego, a także dotacje ze środków Europejskiego Funduszu stanowią dopłatę do ceny świadczonych usług i są włączone do podstawy opodatkowania, o której mowa w ww. przepisie art. 29a ust. 1 ustawy, to należy uwzględniać je w proporcji sprzedaży ustalanej zgodnie z art. 90 i 91 ustawy o VAT.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanej. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy oraz własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Podkreślić należy, iż tut. Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach stanu faktycznego podanego przez Wnioskodawcę. Z powyższych przepisów wynika, że organ rozpatrując wniosek o wydanie interpretacji nie podejmuje wyjaśnienia stanu faktycznego, tj. nie przeprowadza dowodów, lecz dokonuje oceny prawnej przedstawionych we wniosku okoliczności w kontekście zadanego pytania przyporządkowanego do danego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Tym samym w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w zakresie uwzględnienia otrzymanych dotacji od jednostek samorządu terytorialnego oraz do projektów szkoleniowych i staży zawodowych zagranicznych w kalkulacji proporcji sprzedaży, o której mowa w art. 90 i art. 91 ustawy. Natomiast wniosek w pozostałym zakresie został załatwiony odrębnymi rozstrzygnięciami.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego...., po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl