1061-IPTPP1.4512.366.2016.2.RG - Ustalenie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z wydatkami poniesionymi na instalację kolektorów słonecznych na budynku trybun, budowę placu zabaw dla dzieci, skateparku, ścianek graffiti, ścianki wspinaczkowej, łaźni parowej, budowy ciągów pieszych i chodników.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 23 sierpnia 2016 r. Izba Skarbowa w Łodzi 1061-IPTPP1.4512.366.2016.2.RG Ustalenie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z wydatkami poniesionymi na instalację kolektorów słonecznych na budynku trybun, budowę placu zabaw dla dzieci, skateparku, ścianek graffiti, ścianki wspinaczkowej, łaźni parowej, budowy ciągów pieszych i chodników.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. , poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 11 lipca 2016 r. (data wpływu 13 lipca 2016 r.), uzupełnionym pismem z dnia 11 sierpnia 2016 r. (data wpływu 16 sierpnia 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z wydatkami poniesionymi na instalację kolektorów słonecznych na budynku trybun, budowę placu zabaw dla dzieci, skateparku, ścianek graffiti, ścianki wspinaczkowej, łaźni parowej, budowy ciągów pieszych i chodników-jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 lipca 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z wydatkami poniesionymi na instalację kolektorów słonecznych na budynku trybun, budowę placu zabaw dla dzieci, skateparku, ścianek graffiti, ścianki wspinaczkowej, łaźni parowej, budowy ciągów pieszych i chodników.

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 11 sierpnia 2016 r. (data wpływu 16 sierpnia 2016 r.) w zakresie doprecyzowania opisu zdarzenia przyszłego.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny (doprecyzowanym w uzupełnieniu wniosku).

Gmina..... zawarła dnia 19 grudnia 2013 r. i 18 grudnia 2014 r. odpłatne umowy na dzierżawę działek o numerach: 252/4, 253/4 i 253/6, które widnieją w ewidencji środków trwałych Urzędu Gminy.

Umowy cywilnoprawne zostały zawarte z Samorządowym Centrum Kultury i Sportu....

Na ww. działkach zlokalizowane są m.in następujące inwestycje:

* arena sportowa,

* zieleń na terenach płaskich i skarpach,

* chodniki, drogi dojazdowe, parkingi,

* budynek krytej pływalni,

* dwie trybuny kryte i dwie trybuny otwarte,

* boisko wielofunkcyjne o nawierzchni poliuretanowej,

* boisko treningowe do piłki nożnej o nawierzchni z trawy syntetycznej,

* kort tenisowy o nawierzchni syntetycznej akrylowej.

Gmina.....zawarła 9 października 2014 r. Aneks Nr 3 do umowy dzierżawy z dnia 19 grudnia 2013 r. poszerzając zakres przedmiotowy tej umowy o wybudowany na tych działkach skatepark, ściankę wspinaczkową, ściankę graffiti, plac zabaw dla dzieci z ogrodzeniem, ciągi piesze. Inwestycję tę oddano do użytkowania 9 października 2014 r.

Zmieniono również sposób użytkowania przestrzeni pod biegiem klatki schodowej krytej pływalni.... na pomieszczenie łaźni parowej, co również zawarto w osobnym Aneksie Nr 2 z dnia 17 września 2014 r. do umowy dzierżawy z dnia 19 grudnia 2013 r. Tę inwestycję oddano do użytkowania 17 września 2014 r.

Obie inwestycje były dofinansowane ze środków PROW na lata 2007-2013 w ramach działania "Odnowa i rozwój wsi".

W dniu 3 czerwca 2015 r. zawarto Aneks Nr 1 do umowy dzierżawy zawartej w dniu 18 grudnia 2014 r., poszerzając zakres przedmiotowy tej umowy o zamontowane na budynku trybun kolektory słoneczne.

Inwestycja ta była dofinansowana ze środków PROW na lata 2007-2013 w ramach działania "Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej" i oddana do użytkowania 3 czerwca 2015 r.

Natomiast dnia 3 lipca 2015 r. zawarto Aneks Nr 2 do umowy dzierżawy z dnia 18 grudnia 2014 r., w którym poszerzono przedmiot umowy dzierżawy o wybudowane ciągi piesze i chodniki, które zostały przekazane do użytkowania dnia 3 lipca 2015 r. Inwestycja ta była dofinansowana ze środków PROW na lata 2007-2013 w ramach działania "Odnowa i rozwój wsi".

Podatek VAT w wymienionych inwestycjach był wydatkiem niekwalifikowalnym.

SCKiS.... jest samorządową instytucją kultury, działającą w szczególności na podstawie ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, ustawy z dnia 18 stycznia 1996 r. o kulturze fizycznej oraz ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

Na fakturach VAT dokumentujących nabycie towarów i usług przeznaczonych na realizację powyższych inwestycji z wykazanymi na nich kwotami VAT naliczonego jako nabywca wskazana była Gmina....

Na mocy zawartych umów dzierżaw Samorządowe Centrum Kultury i Sportu w.... uiszcza na rzecz Gminy czynsz dzierżawny, który jest udokumentowany wystawianymi na SCKiS fakturami sprzedaży VAT. Faktury te Gmina ujmuje w swoich rejestrach sprzedaży i składanych deklaracjach VAT-7 oraz rozlicza VAT należny z tego tytułu.

Zarówno Gmina, jak i SCKiS, są zarejestrowanymi czynnymi podatnikami podatku od towarów i usług.

Wytworzone środki trwałe zaliczane są przez Wnioskodawcę do środków trwałych o wartości początkowej powyżej 15.000 zł.

Odpłatna umowa dzierżawy z dnia 19 grudnia 2013 r. została zawarta dla działki o numerze 253/6, południowo - zachodniej części działki nr 253/4 oraz północno - zachodniej części działki nr 252/4.

Odpłatna umowa dzierżawy z dnia 18 grudnia 2014 r. została zawarta dla pozostałej części działki nr 253/4 oraz pozostałej części działki nr 252/4.

Wszystkie inwestycje objęte zakresem pytania, tj. kolektory słoneczne na budynku trybun, plac zabaw dla dzieci, skatepark, ścianki graffiti, ścianka wspinaczkowa, łaźnia parowa, ciągi piesze i chodniki znajdują się na działkach o numerach 252/4, 253/4 i 253/6, wskazanych we wniosku:

* Kolektory słoneczne zainstalowane na budynku trybun znajdują się na działce nr 253/4.

* Plac zabaw dla dzieci, skatepark, ścianki graffiti, ścianka wspinaczkowa znajdują się na działce nr 253/6 i na działce nr 253/4.

* Łaźnia parowa znajduje się w budynku krytej pływalni, która zlokalizowana jest na działce nr 253/6 i działce nr 253/4.

* Ciągi piesze i chodniki znajdują się na działce nr 252/4.

Samorządowe Centrum Kultury i Sportu..... jest jednostką organizacyjną utworzoną przez jednostkę samorządu terytorialnego, posiada osobowość prawną, odrębną od Gminy...., działającą w szczególności na podstawie art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2012 r. poz. 406, z późn. zm.).

Realizacja inwestycji polegających na instalacji kolektorów słonecznych na budynku trybun, budowy placu zabaw dla dzieci, skateparku, ścianek graffiti, ścianki wspinaczkowej, łaźni parowej, budowy ciągów pieszych i chodników należała do zadań własnych Gminy, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r. poz. 446).

Gmina....., przystępując do inwestycji polegających na instalacji kolektorów słonecznych na budynku trybun, budowy placu zabaw dla dzieci, skateparku, ścianek graffiti, ścianki wspinaczkowej, łaźni parowej, budowy ciągów pieszych i chodników, działała jako podatnik VAT. Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Co miesiąc składa deklaracje rozliczeniowe VAT-7 oraz rozlicza należny podatek od towarów i usług.

Odnośnie kolektorów słonecznych na budynku trybun Gmina wskazała: Gmina..... przystępując do realizacji przedmiotowych inwestycji zamierzała wykorzystywać środek trwały, tj. kolektory słoneczne na budynku trybun do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Bezpośrednio po oddaniu inwestycji do użytkowania ww. środek trwały Wnioskodawca wykorzystuje do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Gmina....., realizując przedmiotową inwestycję nabywała towary i usługi z zamiarem wykorzystywania ich do czynności opodatkowanych. Wnioskodawca nie dokonywał dotychczas odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją ww. inwestycji, z uwagi na brak świadomości o możliwości odliczenia podatku naliczonego VAT z art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług na podstawie zawartych aneksów do umów dzierżaw.

Gmina.... otrzymywała faktury i ponosiła wydatki objęte zakresem pytania w miesiącu czerwcu 2015 r.

Odnośnie budowy placu zabaw dla dzieci, skateparku, ścianek graffiti i ścianki wspinaczkowej Wnioskodawca wskazał: Gmina..... przystępując do realizacji przedmiotowych inwestycji zamierzała wykorzystywać środki trwałe tj. plac zabaw dla dzieci, skatepark, ścianki graffiti i ściankę wspinaczkową do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Bezpośrednio po oddaniu inwestycji do użytkowania ww. środki trwałe Wnioskodawca wykorzystuje do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Gmina..... realizując przedmiotową inwestycję nabywała towary i usługi z zamiarem wykorzystywania ich do czynności opodatkowanych. Wnioskodawca nie dokonywał dotychczas odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją ww. inwestycji, z uwagi na brak świadomości o możliwości odliczenia podatku naliczonego VAT z art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Gmina..... otrzymywała faktury i ponosiła wydatki objęte zakresem pytania w miesiącu październiku 2014 r.

Odnośnie łaźni parowej Wnioskodawca wskazał: Gmina..... przystępując do realizacji przedmiotowej inwestycji zamierzała wykorzystywać środek trwały tj. łaźnię parową do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Bezpośrednio po oddaniu inwestycji do użytkowania ww. środek trwały Wnioskodawca wykorzystuje do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Gmina..... realizując przedmiotową inwestycję nabywała towary i usługi z zamiarem wykorzystywania ich do czynności opodatkowanych. Wnioskodawca nie dokonywał dotychczas odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją ww. inwestycji, z uwagi na brak świadomości o możliwości odliczenia podatku naliczonego VAT z art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Gmina.....otrzymywała faktury i ponosiła wydatki objęte zakresem pytania w miesiącach wrzesień - październik 2014 r.

Odnośnie ciągów pieszych i chodników Gmina wskazała: Gmina..... przystępując do realizacji przedmiotowych inwestycji zamierzała wykorzystywać środki trwałe tj. ciągi piesze i chodniki do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Bezpośrednio po oddaniu inwestycji do użytkowania ww. środki trwałe Wnioskodawca wykorzystuje do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Gmina..... realizując przedmiotową inwestycję nabywała towary i usługi z zamiarem wykorzystywania ich do czynności opodatkowanych. Wnioskodawca nie dokonywał dotychczas odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją ww. inwestycji, z uwagi na brak świadomości o możliwości odliczenia podatku naliczonego VAT z art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Gmina..... otrzymywała faktury i ponosiła wydatki objęte zakresem pytania w miesiącach lipiec - sierpień 2015 r.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w związku z zawarciem z Samorządowym Centrum Kultury i Sportu.... Aneksów poszerzających zakres przedmiotowy odpłatnych umów dzierżaw z dnia 19 grudnia 2013 r. i 18 grudnia 2014 r. Gmina..... ma prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (dalej: ustawa o VAT), wykazanego na fakturach dokumentujących wydatki poniesione na instalację kolektorów słonecznych na budynku trybun, budowę placu zabaw dla dzieci, skateparku, ścianek graffiti, ścianki wspinaczkowej, łaźni parowej, budowy ciągów pieszych i chodników?

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina ma prawo odliczenia całości podatku VAT od wydatków poniesionych na montaż kolektorów słonecznych na budynku trybun, budowę placu zabaw dla dzieci, skateparku, ścianki wspinaczkowej, ścianek graffiti, łaźni parowej, ciągów pieszych, chodników ponieważ zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszelkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych), bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT.

W tym przypadku taka sytuacja będzie miała miejsce, ponieważ Gmina, mając zawarte już odpłatne umowy dzierżawy osiąga korzyść finansową z przedmiotowych inwestycji. Aneksując umowy dzierżawy zwiększa jedynie ich zakres przedmiotowy. Sprzedaż ta jest opodatkowana podatkiem VAT.

Zgodnie z art. 86 ust. 10 ustawy o VAT, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów lub usług powstał obowiązek podatkowy.

Stosownie do art. 86 ust. 11 ustawy o VAT, jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, 10d i 10e, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. Nr 177, poz. 710.), zwanej dalej "ustawą", w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawione wyżej unormowania wykluczają możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Odliczyć można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu VAT. Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności niedających prawa do odliczenia.

Zatem obowiązkiem podatnika w pierwszej kolejności jest przypisanie konkretnych wydatków do określonego rodzaju działalności, z którym wydatki te są związane. Podatnik ma zatem obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. bezpośredniej alokacji. Jeżeli takie wyodrębnienie jest możliwe, podatnikowi przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych ze sprzedażą opodatkowaną, brak jest natomiast takiego prawa w stosunku do towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności niepodlegających temu podatkowi.

Podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Ponadto prawo do odliczenia podatku naliczonego, jako integralna część systemu VAT, w zasadzie nie może być ograniczane, ani pod względem czasu, ani też pod względem zakresu przedmiotowego. Nie jest to bowiem wyjątkowy przywilej podatnika, lecz jego fundamentalne prawo. Możliwość wykonania tego prawa powinna być zapewniona niezwłocznie i względem wszystkich kwot podatku, które zostały pobrane (naliczone) od transakcji związanych z zakupami. Decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w takiej części, w jakiej nabywane towary i usługi są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. W sytuacji, gdy nabywane towary i usługi w całości służą wyłącznie czynnościom opodatkowanym, Wnioskodawcy przysługuje pełne odliczenie podatku naliczonego.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez "podatników" w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Terminy, w których powstaje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego ustawodawca określił w art. 86 ust. 10-13 ustawy.

Zgodnie z art. 86 ust. 10 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy.

Stosownie do art. 86 ust. 11 ustawy, jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, I0d i I0e, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

Natomiast zgodnie z art. 86 ust. 13 ustawy, jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 10d, I0e i 11, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego (tj. za pierwszy okres rozliczeniowy w którym spełnił wszystkie warunki do dokonania odliczenia), nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 13a.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z regulacji art. 7 ust. 1 ustawy wynika, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Według uregulowania art. 8 ust. 1 tej ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

W myśl art. 693 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 2016 r. poz. 380), przez umowę dzierżawy wydzierżawiający zobowiązuje się oddać dzierżawcy rzecz do używania i pobierania pożytków przez czas oznaczony lub nie oznaczony, a dzierżawca zobowiązuje się płacić wydzierżawiającemu umówiony czynsz.

Należy zauważyć, że umowa dzierżawy jest umową dwustronnie obowiązującą i wzajemną. Odpowiednikiem świadczenia wydzierżawiającego polegającego na oddaniu rzeczy do używania i pobierania pożytków, jest świadczenie dzierżawcy polegające na płaceniu umówionego czynszu. A zatem, umówiony pomiędzy stronami czynsz jest wynagrodzeniem za możliwość korzystania z cudzej rzeczy (pobierania pożytków) i stanowi świadczenie wzajemne.

Analiza powyższych przepisów prawa w odniesieniu do przedstawionego stanu faktycznego prowadzi do stwierdzenia, że dzierżawa muru ogrodzeniowego stanowi świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy, podlegające opodatkowaniu.

Jednakże, aby uznać czynność za podlegającą opodatkowaniu, w pierwszej kolejności podmiot wykonujący tę czynność winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - w świetle ust. 2 ww. artykułu - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jak stanowi ust. 6 tego artykułu, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r. poz. 446), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Z art. 7 ust. 1 ww. ustawy wynika, że zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy w zakresie kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych (ust. 1 pkt 10 ustawy o samorządzie gminnym). Działalność gmin w zakresie kultury, jako zadanie własne jednostek samorządu terytorialnego, została uregulowana ustawą z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2012 r. poz. 406 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 9 ust. 1 i 2 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej jednostki samorządu terytorialnego organizują działalność kulturalną, tworząc samorządowe instytucje kultury, dla których prowadzenie takiej działalności jest podstawowym celem statutowym. Prowadzenie działalności kulturalnej jest zadaniem własnym jednostek samorządu terytorialnego o charakterze obowiązkowym.

W świetle powołanych powyżej przepisów ustawy, odpłatnie realizowane w ramach umów cywilnoprawnych świadczenie usług przez jednostki samorządu terytorialnego podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jako odpłatne świadczenie usług na podstawie art. 5 ust. 1 w zw. z art. 8 ust. 1 ustawy. Czynności wykonywane na podstawie zawartych przez Gminę umów cywilnoprawnych nie podlegają wyłączeniu z opodatkowania na mocy powołanego wyżej art. 15 ust. 6 ustawy, co skutkuje opodatkowaniem tej czynności.

Należy bowiem zauważyć, że ani przepisy ustawy, ani też rozporządzeń wykonawczych do ustawy nie przewidują zwolnienia dla usług dzierżawy.

Wobec powyższego przepisu należy wskazać, że Gmina świadcząc usługi dzierżawy wskazanych we wniosku działek o numerach: 252/4, 253/4 i 253/6 wraz ze znajdującymi się na nich naniesieniami będzie dla tej właśnie czynności działała jako podatnik podatku VAT, a świadczona przez Gminę usługa dzierżawy, będzie stanowić czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 8 ust. 1 ustawy według stawki właściwej dla tej czynności.

W kontekście powyższych ustaleń, odnosząc się do kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego, należy podkreślić, że ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej. W każdym więc przypadku należy dokonać oceny, czy intencją określonej czynności, z którą łączą się skutki podatkowoprawne było wykonywanie czynności opodatkowanych. Z ogólnie przyjętej definicji "zamiaru" wynika, że jest to projekt, plan czy intencja zrealizowania czegoś. Istotą zamiaru są intencje jakie przyświecają dokonywanym czynnościom, jak i cel, który dana osoba ma osiągnąć dokonując tych czynności. Istotna jest intencja nabycia - jeśli dany towar ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas - po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych - odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych. Nadmienić należy, że na podatniku spoczywa ciężar udokumentowania planowanych zmian, co do sposobu przeznaczenia muru ogrodzeniowego będącego w jej zasobach, co powoduje, że powinny one znaleźć odzwierciedlenie w stosownych dokumentach.

Konkludując, jeśli towary i usługi, przy nabyciu których naliczono podatek, są (mają być) wykorzystywane w całości do prowadzenia działalności opodatkowanej, wówczas podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia całości podatku.

Należy zauważyć, że z ugruntowanego orzecznictwa TSUE wynika, że aby podmiot miał prawo do odliczenia VAT, musi on być podatnikiem w rozumieniu przepisów dyrektywy, a po drugie - towary i usługi powinny być używane do celów transakcji podlegających opodatkowaniu (zob. np. wyrok z 29 kwietnia 2004 r. w sprawie C-137/02, pkt 24).

Tezę tą potwierdzają również postanowienia pkt 8-9 wyroku w sprawie C-97/90 Lennartz, w których TSUE stwierdził, że prawo do odliczeń powstaje w momencie, gdy podlegający odliczeniu podatek staje się wymagalny. W konsekwencji o istnieniu tego prawa do odliczeń może zadecydować jedynie charakter, w jakim osoba występuje w danym czasie. Zgodnie z art. 17 (2) szóstej dyrektywy, o ile podatnik, działający w tym charakterze, używa towarów dla celów czynności podlegających opodatkowaniu, jest on uprawniony do odliczania podatku należnego lub zapłaconego od takich towarów. Jeżeli towary nie są używane do celów działalności gospodarczej podatnika w rozumieniu art. 4, lecz do celów prywatnej konsumpcji, nie powstaje żadne prawo do odliczeń.

Z okoliczności sprawy wynika, że Gmina zawarła dnia 19 grudnia 2013 r. i 18 grudnia 2014 r. odpłatne umowy na dzierżawę działek o numerach: 252/4, 253/4 i 253/6, które widnieją w ewidencji środków trwałych Urzędu Gminy. Dnia 9 października 2014 r. Gmina zawarła Aneks Nr 3 do umowy dzierżawy z dnia 19 grudnia 2013 r. poszerzając zakres przedmiotowy tej umowy o wybudowany na tych działkach skatepark, ściankę wspinaczkową, ściankę graffiti, plac zabaw dla dzieci z ogrodzeniem, ciągi piesze. Inwestycję tę oddano do użytkowania 9 października 2014 r. Zmieniono również sposób użytkowania przestrzeni pod biegiem klatki schodowej krytej pływalni.... na pomieszczenie łaźni parowej, co również zawarto w osobnym Aneksie Nr 2 z dnia 17 września 2014 r. do umowy dzierżawy z dnia 19 grudnia 2013 r. Tę inwestycję oddano do użytkowania 17 września 2014 r.

Wszystkie inwestycje objęte zakresem pytania, tj. kolektory słoneczne na budynku trybun, plac zabaw dla dzieci, skatepark, ścianki graffiti, ścianka wspinaczkowa, łaźnia parowa, ciągi piesze i chodniki znajdują się na działkach o numerach 252/4, 253/4 i 253/6, wskazanych we wniosku:

* kolektory słoneczne zainstalowane na budynku trybun znajdują się na działce nr 253/4;

* plac zabaw dla dzieci, skatepark, ścianki graffiti, ścianka wspinaczkowa znajdują się na działce nr 253/6 i na działce nr 253/4;

* łaźnia parowa znajduje się w budynku krytej pływalni, która zlokalizowana jest na działce nr 253/6 i działce nr 253/4;

* ciągi piesze i chodniki znajdują się na działce nr 252/4.

Gmina..... przystępując do realizacji przedmiotowych inwestycji zamierzała wykorzystywać środki trwałe tj. kolektory słoneczne na budynku trybun, placu zabaw dla dzieci, skatepark, ścianki graffiti, ścianki wspinaczkowe, łaźnię parową, ciągi piesze i chodniki do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Bezpośrednio po oddaniu ww. inwestycji do użytkowania Wnioskodawca wykorzystuje je do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Gmina realizując przedmiotowe inwestycje nabywała towary i usługi z zamiarem wykorzystywania ich do czynności opodatkowanych. Wnioskodawca nie dokonywał dotychczas odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją ww. inwestycji, z uwagi na brak świadomości o możliwości odliczenia podatku naliczonego VAT z art. 86 ustawy z o podatku od towarów i usług na podstawie zawartych aneksów do umów dzierżaw.

Gmina.... odnośnie inwestycji dotyczącej:

* kolektorów słonecznych na budynku trybun otrzymywała faktury i ponosiła wydatki w miesiącu czerwcu 2015 r.;

* budowy placu zabaw dla dzieci, skateparku, ścianek graffiti i ścianki wspinaczkowej otrzymywała faktury i ponosiła wydatki w miesiącu październiku 2014 r.;

* łaźni parowej otrzymywała faktury i ponosiła wydatki w miesiącach wrzesień - październik 2014 r.;

* ciągów pieszych i chodników otrzymywała faktury i ponosiła wydatki w miesiącach lipiec - sierpień 2015 r.

Na fakturach VAT dokumentujących nabycie towarów i usług przeznaczonych na realizację powyższych inwestycji z wykazanymi na nich kwotami VAT naliczonego jako nabywca wskazana była Gmina.... Gmina przedstawiając stan faktyczny podała, że do tej pory nie odliczyła podatku naliczonego z tytułu poniesionych na ten cel wydatków.

Mając na uwadze okoliczności sprawy oraz obowiązujące przepisy prawa należy stwierdzić, że w świetle art. 86 ust. 1 ustawy Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z inwestycją będącą przedmiotem wniosku, ponieważ - jak wskazał we wniosku - służy ona czynnościom opodatkowanym. Odliczenie to przysługuje pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, o których mowa w art. 88 ustawy. Jednocześnie należy wskazać, że przedstawione we wniosku twierdzenie Wnioskodawcy, że inwestycję Wnioskodawca wykorzystuje do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług przyjęto jako element stanu faktycznego.

W konsekwencji Gmina, w sytuacji gdy nie odliczyła podatku naliczonego w momencie dokonywania zakupów (w 2014 i 2015 r.) w związku z wydatkami poniesionymi na instalację kolektorów słonecznych na budynku trybun, budowę placu zabaw dla dzieci, skateparku, ścianek graffiti, ścianki wspinaczkowej, łaźni parowej, budowy ciągów pieszych i chodników, ma prawo do zrealizowania tego prawa przez złożenie stosownych korekt deklaracji za poszczególne okresy rozliczeniowe, w których wystąpiło prawo do odliczenia, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, na podstawie art. 86 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego....., po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl