1061-IPTPP1.4512.124.2016.2.RG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 kwietnia 2016 r. Izba Skarbowa w Łodzi 1061-IPTPP1.4512.124.2016.2.RG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. , poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 21 stycznia 2016 r. (data wpływu 11 lutego 2016 r.), uzupełnionym pismem z dnia 1 kwietnia 2016 r. (data wpływu 6 kwietnia 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia czy w związku z realizacją projektu badawczego pt. "....." istnieje możliwość odliczenia podatku VAT zapłaconego przy nabyciu towarów i usług - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 lutego 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* nieuwzględniania otrzymanej dotacji dla potrzeb kalkulacji podstawy opodatkowania na podstawie art. 29a ust. 1 ustawy;

* braku prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pt. ".....".

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 1 kwietnia 2016 r. (data wpływu 6 kwietnia 2016 r.) w zakresie doprecyzowania opisu stanu faktycznego.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny (doprecyzowany w uzupełnieniu wniosku).

Politechnika..... zwana dalej Wnioskodawcą lub Politechniką) jest państwową szkołą wyższą. Uczelnia działa na podstawie art. 13 ust. 1 ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. Nr 164, poz. 1365 z późn. zm.).

Wnioskodawca jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, w tym także dla celów transakcji wewnątrzwspólnotowych. Wnioskodawca wykonuje czynności niepodlegające opodatkowaniu, czynności zwolnione od podatku oraz czynności opodatkowane, w związku z tym składa deklaracje VAT, gdzie wykazuje także kwoty podatku naliczonego pomniejszające kwoty podatku należnego.

W dniu 26 stycznia 2015 r. pomiędzy:.... sp. z o.o. sp.k..... (dalej Spółka.... lub Lider Konsorcjum), Wnioskodawcą (członkiem Konsorcjum) oraz Uniwersytetem..... (członek Konsorcjum) zawarta została Umowa Konsorcjum Naukowo-Przemysłowego na realizacją Projektu w ramach Programu..... Liderem Konsorcjum została Spółka.....

Konsorcjum nie posiada osobowości prawnej. Celem Konsorcjum jest realizacja projektu pt. "....." (dalej: Projekt) finansowanego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (dalej: NCBiR) oraz Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (dalej: NFOŚiGW).

Członkowie Konsorcjum (Wnioskodawca i Uniwersytet....) udzielili Liderowi Konsorcjum (Spółka.....) pełnomocnictwa do reprezentowania Konsorcjum w kontaktach z NCBiR, zawarcia umowy z NCBiR na wykonanie projektu, pośredniczenia w przekazywaniu środków finansowych z NCBiR i ich rozliczaniu, dokonywania zmian w umowie z NCBiR, reprezentowania Konsorcjum w związku z wykonywaniem umowy na wykonanie projektu. Oczywiście treść umowy na wykonanie projektu z NCBiR i ewentualnych zmian do niej była i jest uzgadniana przez wszystkich członków Konsorcjum.

Za realizację ww. celu określonego w Umowie Konsorcjum strony Umowy ponoszą solidarną odpowiedzialność, z tym, że w stosunkach wewnętrznych za szkody powstałe przy wykonywaniu zobowiązań odpowiada wyłącznie ten z Członków, który je wyrządził.

Zgodnie z Umową, do obowiązków Lidera Konsorcjum należy:

* zarządzanie całością prac badawczych w ramach realizacji zadań projektu,

* ustalanie harmonogramu i organizacja spotkań zespołów realizujących zadania projektu,

* ustalanie harmonogramu i organizacja spotkań Komisji Konsorcjum,

* opracowanie wniosków końcowych i ich publikacja.

Do obowiązków Członków Konsorcjum należy:

* zgłaszanie zakresu udziału w zadaniach,

* wyznaczenie osób do udziału w pracach zespołu badawczego i zarządczego,

* udostępnianie materiałów statystycznych - bieżących i historycznych dotyczących realizacji projektu,

* raportowanie do Lidera o stanie realizacji prac badawczych w zakresie realizowanego zadania projektu.

Realizacja projektu jest realizowana ze środków przekazanych przez NCBiR wg kosztorysu umowy na jego realizację oraz w oparciu o wkład własny Lidera. Wkład własny Lidera Konsorcjum nie jest jednak przekazywany pozostałym członkom. Jest wykorzystywany wyłącznie na pokrycie zadań przypisanych i wykonywanych przez Lidera. Wnioskodawca i Uniwersytet..... środki finansowe na realizację przypadających na nich zadań otrzymują wyłącznie od NCBiR i NFOŚiGW.

Strony Umowy Konsorcjum ustaliły następujący podział dofinansowania i podział kosztów własnych:

1. Lider-suma dofinansowania z NCBiR 861.250 zł, udział kosztów własnych 356.250 zł,

2. Wnioskodawca - suma dofinansowania z NCBiR 1.006.560 zł, udział kosztów własnych 0 zł,

3. Uniwersytet - suma dofinansowania z NCBiR 975.360 zł, udział kosztów własnych 0 zł.

Ponadto, nowa wiedza wytworzona w wyniku realizacji projektu jest własnością Lidera. Osoby, które przyczynią się do wytworzenia nowej wiedzy w ramach realizacji projektu, będą wymienione jako twórcy w ewentualnych zgłoszeniach patentowych, artykułach, prezentacjach i innych efektach realizacji projektu. Do własności majątkowych praw autorskich powstałych w wyniku realizacji projektu zastosowania mają przepisy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (ustawa z dnia 4 lutego 1994 r.).

W dniu 4 sierpnia 2015 r. została zawarta przez Konsorcjum reprezentowane przez Lidera umowa o wykonanie i finansowania projektu realizowanego w ramach programu..... z NCBiR i NFOŚiGW. Jej przedmiotem jest wykonanie projektu pt. ".....", dofinansowanego przez NCBIR i NFOŚiGW w ramach programu..... NCBiR oraz NFOŚiGW zobowiązał się udzielić Liderowi, oraz za jego pośrednictwem Wykonawcom (Wnioskodawcy i Uniwersytet.........), dofinansowania na realizację projektu. Lider oraz pozostali członkowie Konsorcjum zobowiązali się realizować projekt w pełnym zakresie, z należytą starannością zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa krajowego i unijnego, w tym z przepisami dotyczącymi konkurencji (pomocy publicznej), zamówień publicznych oraz samą Umową.

Przez dofinansowanie na realizację projektu należy rozumieć wartość wsparcia finansowego przekazywanego Liderowi i za jego pośrednictwem pozostałym członkom Konsorcjum przez NCBiR oraz NFOŚiGW.

Całkowity koszt realizacji projektu wynosi 3.199.420 zł, z czego łączne dofinansowanie wynosi 2.843.170 zł.

Wkład własny stanowi różnicę i jest ponoszony przez Lidera (ww. udział kosztów własnych).

Dofinansowanie przekazywane jest Liderowi w transzach w formie zaliczek. Lider niezwłocznie przekazuje pozostałym członkom Konsorcjum środki finansowe (zgodnie z kosztorysem i harmonogramem).

W przypadku naruszenia istotnych warunków umowy, np. niezgodnego z celami projektu wydatkowania dofinansowania, naruszenia warunków zamawiania przez członków Konsorcjum towarów i usług koniecznych dla realizacji projektu (przepisów o zamówieniach publicznych), obowiązków sprawozdawczych itp. środki otrzymane w ramach dofinansowania mogą podlegać zwrotowi, lub może zostać wstrzymane dofinansowanie. Ponadto, w sytuacji gdy uzyskane zostaną przychody z tytułu sprzedaży środków trwałych nabytych lub wytworzonych za środki otrzymane w ramach dofinansowania, albo też gdy powstanie w wyniku realizacji projektu prototyp, instalacja pilotażowa lub demonstracyjna, która będzie wykorzystywana do celów komercyjnych, wszelkie dochody wynikające z ich wykorzystania będą podlegały zwrotowi na rachunek NCBiR.

Wnioskodawca, w celu realizacji projektu nabywa różnego rodzaju towary i usługi na udokumentowanie czego otrzymuje także faktury zawierające kwoty podatku od towarów i usług. Wnioskodawca wszystkie zakupione towary i usługi w ramach projektu wykorzystuje wyłącznie do celów związanych z jego realizacją.

Dofinansowanie otrzymane przez Wnioskodawcę ze środków NCBiR i NFOŚiGW stanowi wyłącznie pokrycie kosztów poniesionych przez Wnioskodawcę związanych z realizacją części projektu wykonywanej indywidualnie przez Wnioskodawcę zgodnie z Umową.

Wnioskodawca nie dokonuje sprzedaży towarów i nie świadczy usług na rzecz NCBiR i NFOŚIGW a otrzymane środki nie stanowią zapłaty za jakiekolwiek świadczenia wykonane na rzecz NCBiR i NFOŚiGW.

Środki na pokrycie kosztów projektu otrzymywane przez Wnioskodawcę pochodzą wyłącznie od NCBiR i NFOŚiGW. Tzw. wkład własny Lidera pokrywa tylko tą część wydatków, które są bezpośrednio ponoszone przez Lidera i dotyczą zakresu zadań przypisanych Liderowi.

Dodać należy, że Wnioskodawca pomniejsza kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego w ramach tzw. alokacji bezpośredniej (w sytuacji, gdy zakupy są związane wyłącznie z działalnością opodatkowaną) oraz w ramach tzw. alokacji pośredniej (w sytuacji, gdy zakupy są związane zarówno z działalnością opodatkowaną zwolnioną od podatku i czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu). W tym drugim przypadku Wnioskodawca stosuje współczynnik proporcjonalnego odliczenia, o którym mowa w art. 90 i art. 91 ustawy VAT. Od 1 stycznia 2016 r., prawdopodobnie konieczne będzie również stosowanie dla drugiego z przypadków art. 86 ust. 2a i dalsze ustawy VAT.

Faktury dokumentujące poniesione wydatki w związku z realizacją zadań Projektu przypisanych do Wnioskodawcy są wystawione na Wnioskodawcę.

Otrzymane dotacje celowe nie są związane z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług.

Zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy VAT podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Wnioskodawca wyjaśnia: dotacja ma charakter zadaniowy, tj. została udzielona na pokrycie kosztów wykonania prac badawczo - rozwojowych przypisanych w Projekcie do wykonania przez Politechnikę....

Wnioskodawca nie otrzymuje od Lidera lub innych członków konsorcjum wynagrodzenia za dostarczone towary lub wykonane usługi. Nie jest ustalana cena towarów lub usług, w konsekwencji należy stwierdzić, że dotacje te nie mają bezpośredniego wpływu na cenę towarów dostarczonych lub usług świadczonych przez Zainteresowanego w wyniku realizacji projektu.

Wnioskodawca w ramach umowy Konsorcjum realizuje następujące zadania:

1.

aktywacja popiołów lotnych w magnetowodzie i jej wpływ właściwości otrzymanych materiałów,

2.

synteza zeolitów z aktywnych popiołów lotnych,

3.

opracowanie metody otrzymania modyfikatorów chitozanowych do produkcji kompozytów

4.

badania nad technologią otrzymywania kompozytów zeolitowo-chitozanowych i ich właściwości,

5.

badania właściwości filtracyjnych, adsorpcyjnych i mechanicznych otrzymanych kompozytów pod kątem ich potencjalnego zastosowania.

Wnioskodawca nie będzie dokonywał na rzecz Lidera lub innych podmiotów dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy VAT, ani też nie będzie świadczył usług, o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy VAT na rzecz Lidera lub innych podmiotów.

Na pytanie Organu, czy wyniki badań będą przez Wnioskodawcę komercjalizowane. Jeśli tak, to w jaki sposób, np. sprzedaż wyników, udzielenie licencji, wniesienie do spółki itp. Wnioskodawca odpowiedział, iż nie planuje komercjalizowania wyników badań w znaczeniu opisanym w pytaniu.

Wnioskodawca, w ramach Konsorcjum wykonuje określone ww. zadania. Nie są to jednak usługi świadczone na rzecz Lidera projektu, ale wykonanie przyjętych w ramach Konsorcjum zobowiązań. W konsekwencji braku świadczenia usług na rzecz Lidera jest brak korzyści z tytułu świadczenia usług na rzecz Lidera projektu.

"Nowa wiedza", o ile takowa zostanie uzyskana w wyniku prowadzenia badań, stanie się własnością Lidera na podstawie zapisów wynikających z umowy Konsorcjum. Istotną cechą prowadzenia badań jest brak możliwości określenia w trakcie ich trwania, czy powstanie nowa, nieznana nauce wiedza.

Dodać należy, że wyniki badań, o ile będą uznane za istotne, zostaną upowszechnione. Będą one ogólnodostępne dla wszystkich zainteresowanych nimi podmiotów, a Wnioskodawca nie uzyska z tego tytułu żadnych korzyści dających się wyrazić w pieniądzu.

Wnioskodawca nie wytwarza towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 6 ustawy VAT, ani też nie świadczy usług, o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy VAT. W ramach projektu wykonuje przydzielone mu w ramach umowy Konsorcjum badania i prace, które mogą przyczynić się do powstania nowej wiedzy na bazie, której może powstać rozwiązanie techniczne przydatne w gospodarce (projekt instalacji). Równie dobrze jednak, w wyniku wykonania tych badań i prac, zostanie wykluczone stworzenie rozwiązania przydatnego w gospodarce.

Efekty powstałe w wyniku realizacji ww. projektu nie są związane wyłącznie z wykonywaną przez Wnioskodawcę działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy VAT.

Efekty powstałe w wyniku realizacji ww. projektu służą celom innym niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy VAT.

Odpowiedź w takim kształcie jest determinowana treścią art. 15 ust. 2 ustawy VAT, zgodnie z którym działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Przy realizacji projektu, Wnioskodawca nie występuje w charakterze producenta, handlowca lub usługodawcy, w tym jako podmiot pozyskujący zasoby naturalne, rolnik lub też osoba wykonująca wolny zawód. Wnioskodawca nie będzie również wykorzystywał towarów lub wartości niematerialnych i prawnych, powstałych ewentualnie w ramach projektu, w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Efekty projektu będącego przedmiotem wniosku nie będą służyły do działalności gospodarczej, a wyłącznie do celów innych niż działalność gospodarcza. W konsekwencji nie będzie zatem możliwości przyporządkowania ponoszonych wydatków w całości do celów działalności gospodarczej.

Wnioskodawca realizując swoje zobowiązania wynikające z umowy Konsorcjum nie wykonuje działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy VAT. Badania i prace określone w umowie Konsorcjum są realizowane w związku z art. 13 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym, zgodnie z którym jednym z podstawowych zadań uczelni jest prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych.

Wyniki tych badań, o ile będą uznane za istotne, zostaną upowszechnione. Będą one ogólnodostępne dla wszystkich zainteresowanych, a Wnioskodawca nie uzyska z tego tytułu żadnych korzyści dających się wyrazić w pieniądzu.

Należy tu dodać, że Trybunał Sprawiedliwości UE w wyroku z 12 lutego 2009 r., C-515/07 Vereniging Noordelijke Land-en Tuinbouw Organisatie przeciwko Staatssecretaris van Financien stwierdził, że działalność statutowa wykonywana przez określone instytucje, do których celów zostały powołane, choć faktycznie nie jest działalnością gospodarczą (nie powoduje opodatkowania VAT), to jednak nie można jej utożsamiać z działalnością niezwiązaną z gospodarczą. Przytoczony wyrok dotyczył stowarzyszenia, którego celem była obrona interesu rolników w określonych sprawach. Podmioty te wykonują ją bowiem w takim właśnie zakresie, do którego zastały powołane. Jest to de facto ich działalność zawodowa.

A zatem TSUE sprzeciwia się uznaniu takich czynności wykonywanych bez wynagrodzenia w celach statutowych jako działalności niezwiązanej z działalnością gospodarczą. Jak wskazał Trybunał w orzeczeniu: "Z rozważań tych wynika, że jak wskazał rzecznik generalny w pkt 38 opinii, art. 6 ust. 2 lit. a VI Dyrektywy nie może być traktowany jako ustanawiający zasadę, zgodnie z którą czynności, które nie są objęte zakresem zastosowania podatku VAT można uznać za czynności wykonywane niż związane z działalnością gospodarczą w rozumieniu tego przepisu. Taka wykładnia pozbawiłaby bowiem sensu art. 2 ust. 1 tejże dyrektywy."

W przedmiotowym stanie faktycznym, w świetle tez zawartych w przytoczonym wyroku TSUE stwierdzić należy, iż wszystkie działania podejmowane przez Wnioskodawcę są związane z prowadzoną działalnością gospodarczą. Zarówno bowiem wprost odpłatna działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy VAT, jak i ta na pokrycie której Politechnika..... otrzymuje dotacje ze środków publicznych (Ministerstwa Szkodnictwa Wyższego i Nauki, NCBiR itp.), w tym także prowadzona działalność badawcza i naukowa - stanowią działalność statutową. Pomimo, iż pierwsza z nich jest działalnością podlegającą opodatkowaniu, a druga takiemu opodatkowaniu nie podlega należy zauważyć, że jedna i druga stanowi działalność gospodarczą w znaczeniu nadanym mu przez Trybunał Sprawiedliwości.

W tym przypadku, nabywane towary i usługi nie zostaną wykorzystane dla jakichkolwiek czynności wchodzących w zakres działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

W konsekwencji uznać należy, że zostaną wykorzystane dla czynności niepodlegających opodatkowaniu. Zastrzec jednak należy, że będzie to wykorzystanie dla realizacji zadań ustawowych, które Trybunał Sprawiedliwości uznał za szeroko pojętą działalność gospodarczą (inaczej niż polski ustawodawca).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (we wniosku nr 2).

Czy w odniesieniu do realizowanego Projektu badawczego istnieje możliwość odliczenia podatku VAT zapłaconego przy nabyciu towarów i usług a wynikającego z faktur zakupowych.

Zdaniem Wnioskodawcy, z tytułu nabywania towarów i usług związanych z realizacją Projektu badawczego i udokumentowanych fakturami, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwot podatku należnego o kwoty podatku naliczonego:

* w pełnej wysokości (brak możliwości zastosowania alokacji bezpośredniej),

* w części (brak możliwości zastosowania alokacji pośredniej - prewspółczynika, o którym mowa w art. 86 ust. 2a i dalsze oraz współczynnika, o którym mowa w art. 90 ustawy VAT).

Stosownie do przepisu art. 86 ust. 1 ustawy VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanów suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Artykuł 87 ust. 1 ustawy VAT stanowi, że w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Na mocy art. 88 ust. 4 ustawy VAT, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższych przepisów wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko w przypadku, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy dokonywane zakupy towarów i usług mają związek z czynnościami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest publiczną szkołą wyższą działającą w oparciu o przepisy ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym. W dniu 4 sierpnia 2015 r. została zawarta przez Konsorcjum Umowa z NCBiR oraz NFOŚiGW na realizację projektu pod nazwą: "......". Koszty zadań wykonywanych przez uczelnie (Wnioskodawcę i Uniwersytet) są dofinansowane w 100% przez NCBiR i NFOŚiGW, natomiast wysokość dofinansowania dla przedsiębiorcy - Lidera wynosi mniej niż 100%. Politechnika na realizację przypisanych jej w ramach Projektu zadań ma przyznane środki w kwocie 1.006.560 zł. Faktury dokumentujące poniesione wydatki w związku z realizacją zadań Projektu są wystawione na Wnioskodawcę.

Zgodnie z zapisami umowy konsorcjum, wraz załącznikami zawierającymi harmonogram i kosztorys, Wnioskodawca otrzymuje środki finansowe nie od Lidera, ale wyłącznie za jego pośrednictwem, który wcześniej otrzymuje dotację od NCBiR i NFOŚiGW z przeznaczeniem na pokrycie wydatków Wnioskodawcy. Lider jest wyłącznie pośrednikiem, a nie beneficjentem dotacji.

W związku z zaprezentowanym stanowiskiem do pytania nr 1 uznać należy, że nabywane towary i usługi, związane są z realizacją zadań przypisanych Wnioskodawcy, będą służyły do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Nowa wiedza wytworzona w wyniku realizacji projektu - zgodnie z zapisami Umowy Konsorcjum - jest własnością Lidera. Wykonane wyniki badań (nowa wiedza) będą przekazywane Liderowi bez żadnego wynagrodzenia.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy VAT uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie jest spełniony, ponieważ nabywane towary i usługi, związane z realizacją zadań przypisanych Wnioskodawcy, będą służyły do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione z tytułu realizacji przedmiotowego projektu w jakiejkolwiek części. Tym samym Wnioskodawcy z tego tytułu nie przysługuje prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą", w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy również podkreślić, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego, jako integralna część systemu VAT, w zasadzie nie może być ograniczane, ani pod względem czasu, ani też pod względem zakresu przedmiotowego. Nie jest to bowiem wyjątkowy przywilej podatnika, lecz jego fundamentalne prawo. Możliwość wykonania tego prawa powinna być zapewniona niezwłocznie i względem wszystkich kwot podatku, które zostały pobrane (naliczone) od transakcji związanych z zakupami. Decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez "podatników" w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, w tym także dla celów transakcji wewnątrzwspólnotowych. Politechnika..... jest państwową szkoła wyższą. Uczelnia działa na podstawie art. 13 ust. 1 ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym.

W dniu 26 stycznia 2015 r. pomiędzy:... sp. z o.o. sp.k......, Wnioskodawcą oraz Uniwersytetem.... zawarta została Umowa Konsorcjum Naukowo-Przemysłowego na realizację Projektu. Celem Konsorcjum jest realizacja projektu pt. "....." finansowanego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju oraz Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Realizacja projektu jest realizowana ze środków przekazanych przez NCBiR wg kosztorysu umowy na jego realizację oraz w oparciu o wkład własny Lidera. Wkład własny Lidera Konsorcjum nie jest jednak przekazywany pozostałym członkom. Jest wykorzystywany wyłącznie na pokrycie zadań przypisanych i wykonywanych przez Lidera. Wnioskodawca i Uniwersytet..... środki finansowe na realizację przypadających na nich zadań otrzymują wyłącznie od NCBiR i NFOŚiGW. Dofinansowanie otrzymane przez Wnioskodawcę ze środków NCBiR i NFOŚiGW stanowi wyłącznie pokrycie kosztów poniesionych przez Wnioskodawcę związanych z realizacją części projektu wykonywanej indywidualnie przez Wnioskodawcę zgodnie z Umową.

Wnioskodawca, w celu realizacji projektu nabywa różnego rodzaju towary i usługi na udokumentowanie czego otrzymuje także faktury zawierające kwoty podatku od towarów i usług. Wnioskodawca wszystkie zakupione towary i usługi w ramach projektu wykorzystuje wyłącznie do celów związanych z jego realizacją.

Ponadto, nowa wiedza wytworzona w wyniku realizacji projektu jest własnością Lidera. Osoby, które przyczynią się do wytworzenia nowej wiedzy w ramach realizacji projektu, będą wymienione jako twórcy w ewentualnych zgłoszeniach patentowych, artykułach, prezentacjach i innych efektach realizacji projektu. Do własności majątkowych praw autorskich powstałych w wyniku realizacji projektu zastosowania mają przepisy o prawie autorskim i prawach pokrewnych.

Prawo do odliczenia podatku naliczonego wynika z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług i uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług wyklucza możliwość odliczenia podatku w stosunku do podmiotów niebędących zarejestrowanymi czynnymi podatnikami podatku VAT.

Wskazać należy, iż tut. Organ, w interpretacji Nr 1061-IPTPP1.4512.55.2016.2.RG uznał, iż "wykonanie przez Wnioskodawcę zgodnie z zawartą umową skonkretyzowanego świadczenia na rzecz Lidera, polegającego na przeprowadzeniu badań w ramach realizacji projektu w zamian za środki finansowe, stanowi odpłatnie świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy." Przy czym należy wskazać, iż przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych nie przewidują zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT dla usług świadczonych przez Wnioskodawcę. Zatem czynności te podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.

W konsekwencji, z uwagi na związek z czynnościami opodatkowanymi wydatków poniesionych na realizację projektu badawczego pt. "......" Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT zapłaconego przy nabyciu towarów i usług.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w części dotyczącej ustalenia czy w związku z realizacją projektu badawczego pt. "......" istnieje możliwość odliczenia podatku VAT zapłaconego przy nabyciu towarów i usług. Wniosek w pozostałym zakresie został załatwiony odrębnym rozstrzygnięciem.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego......, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl