1061-IPTPP1.4512.122.2016.2.AK - Prawa do odliczenia podatku VAT w związku z organizacją.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 2 maja 2016 r. Izba Skarbowa w Łodzi 1061-IPTPP1.4512.122.2016.2.AK Prawa do odliczenia podatku VAT w związku z organizacją.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. , poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 1 marca 2016 r. (data wpływu do Izby Skarbowej w Łodzi 9 marca 2016 r., do BKIP w Piotrkowie Trybunalskim 10 marca 2016 r.) uzupełnionym pismem z dnia 1 kwietnia 2016 r. (data wpływu 7 kwietnia 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z organizacją "....." - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 marca 2016 r. do Izby Skarbowej w Łodzi został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* 8% stawki podatku VAT dla opłat startowych wnoszonych przez zawodników "....."

* prawa do odliczenia podatku VAT w związku z organizacją "......".

Wyżej wskazany wniosek został przesłany do Biura Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Tryb. celem rozpatrzenia zgodnie z właściwością (data wpływu 10 marca 2016 r.).

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 1 kwietnia 2016 r. (data wpływu 7 kwietnia 2016 r.) o skorelowanie danych Wnioskodawcy oraz doprecyzowanie opisanego zdarzenia przyszłego.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku).

Starostwo Powiatowe jest jednostką samorządu terytorialnego, którego funkcjonowanie jest uregulowane w szczególności w ustawie z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2015 r. poz. 1445, z późn. zm.) i jest zarejestrowane jako czynny podatnik podatku VAT. W dniu 4 czerwca 2016 r. organizuje w miejscowości Okuninka zawody ".....". "...." to impreza o charakterze kulturalno-sportowym, stanowiącym element promocji całej.... oraz dodatkowo służy wydłużeniu sezonu wakacyjnego nad.... w..... Jest to też żywa lekcja historii o żołnierzach polskiego podziemia niepodległościowego.

Zawody mają na celu upowszechnianie triathlonu, jako wszechstronnej formy ruchu oraz idei zdrowego stylu życia. Są organizowane w klasyfikacji OPEN kobiet i mężczyzn, pływanie - 750 m, 20 km jazdy rowerem oraz 5 km biegu. Organizatorem zawodów jest Starostwo Powiatowe.... przy współudziale Gminy.... Miasta....a oraz Stowarzyszenia..... Planowany budżet zawodów zamyka się kwotą 25.000,00 zł. Charakter i masowość zawodów stanowi doskonały element promocji powiatu włodawskiego jak również województwa.....

W ramach pełnego pakietu startowego zawodnik otrzyma: numery startowe na rower i na koszulkę do biegu, wodę, napój izotoniczny i batonik. Zawodnicy kończący triathlon otrzymają na mecie pamiątkowy medal i koszulkę. Każdy uczestnik otrzyma również posiłek regeneracyjny i wodę. Warunkiem dopuszczenia do zawodów jest wypełnienie formularza zgłoszeniowego i dokonanie opłaty startowej na rachunek bankowy.

Wpisowe i opłaty za udział w "....." w zależności od terminu wpłaty wynoszą:

* 100 zł płatne do dnia 15 maja 2016 r.,

* 150 zł płatne od dnia 16 maja 2016 r.,

* 200 zł płatne w dniu zawodów.

O terminie zgłoszenia decyduje data dokonania wpłaty wpisowego na rachunek bankowy organizatora. Wszystkie koszty wpłaty wpisowego pokrywa osoba wpłacająca. Wpisowe nie podlega zwrotowi.

W związku z organizacją zawodów, Starostwo Powiatowe nabywa towary i usługi przeznaczone dla uczestników zawodów takie jak: pamiątkowe koszulki, napoje, puchary, dyplomy, medale, usługi ochrony, zabezpieczenie medyczne, zabezpieczenie techniczne, pomiar elektroniczny. W związku z tym otrzymuje faktury zawierające podatek naliczony.

Starostwo Powiatowe świadczy usługi na rzecz zawodników biorących udział w "...." i pobiera opłaty (wpisowe), chociaż nie jest nastawione na osiągnięcie zysków. W celu zapewnienia środków finansowych do organizacji zawodów Starostwo Powiatowe pozyskuje sponsorów i świadczy im usługi związane z działalnością reklamowo - promocyjną. Współorganizator zawodów Gmina.... przekaże dotację na dofinansowanie zawodów ".....".

Organizatorem zawodów jest Starostwo Powiatowe.... przy współudziale gminy...., miasta.... oraz Stowarzyszenia....., które organizuje w kraju cyklicznie duże tego typu zawody.

Usługi świadczone w ramach przedsięwzięcia pn. "...." są usługami ściśle związanymi ze sportem i wychowaniem fizycznym. Usługę tę według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług Wnioskodawca sklasyfikował jako: Pozostałe usługi związane ze sportem i rekreacją PKWiU 93.19.19.

".....", to impreza o charakterze kulturalno-sportowym, będąca elementem promocji powiatu włodawskiego. Idea.... zawiera w sobie dwa aspekty, połączenie sportu i historii. Zawody mają na celu upowszechnianie triathlonu, jako wszechstronnej formy ruchu oraz idei zdrowego stylu życia, oraz są przypomnieniem bohaterstwa Polskiego Podziemia Antykomunistycznego. Jest to żywa lekcja historii o Żołnierzach Wyklętych, którzy po wojnie zmagali się z komunistycznym totalitaryzmem. Zawody będą organizowane w klasyfikacji OPEN kobiet i mężczyzn, pływanie - 750 m, 20 km jazdy rowerem oraz 5 km biegu. Planowana trasa obejmuje dwie miejscowości.....

TERMIN, DYSTANSE, TRASY, PROGRAM.

1. Data i miejsce zawodów: 4 czerwca 2016 r....;

2. Dystans:

* Pływanie: 0,75 km,

* Rower: 20 km,

* Bieg: 5 km

3. Trasa:

* Pływanie:..., akwen naturalny, woda I klasy czystości - 0,75 km

* Rower: droga asfaltowa - 20 km (3 okrążenia po 6,66 km).

* Bieg: chodnik o szerokości około 3,5 m - 5 km (3 okrążenia po 1,66 km).

KLASYFIKACJE i KATEGORIE WIEKOWE, NAGRODY.

Klasyfikacja OPEN: kobiet i mężczyzn,

Kategorie wiekowe kobiet:

* K 1 - do 34 lat,

* K 2 - od 35 lat do 49 lat,

* K 3 - od 50 lat,

* KW - kat. zawodniczek z powiatu włodawskiego.

Kategorie wiekowe mężczyzn:

* M 1 - do 34 lat,

* M 2 - od 35 lat do 49 lat,

* M 3 - od 50 lat,

* MW - kat. zawodników z powiatu włodawskiego.

Charakter i masowość zawodów powoduje, że impreza stanowi również doskonały element promocji powiatu....., jak również województwa.....

Prawo startu mają zawodnicy powyżej 16 roku. Do startu Wnioskodawca dopuszcza osoby, które przedstawią w biurze zawodów dokument tożsamości ze zdjęciem oraz zaświadczenie lekarskie o braku przeciwwskazań do uprawiania triathlonu lub sportów wytrzymałościowych z datą wystawienia nie starszą niż 6 miesięcy (lub podpiszą w biurze zawodów oświadczenie o starcie na własną odpowiedzialność i braku przeciwwskazań do startu w zawodach). W przypadku zawodników niepełnoletnich dodatkowo wymagana jest pisemna zgoda rodzica lub opiekuna ustawowego na udział w zawodach, przy czym rodzic lub opiekun zgodę tą musi podpisać osobiście w biurze zawodów. Przewidywana liczba zawodników -100 -150 osób. W imprezie weźmie udział ok. 400 osób. w tym maksymalnie 150 zawodników oraz ok. 250 widzów.

Na etapie planowania jest możliwe tylko szacunkowe przyjęcie czynności opodatkowanych czy też nie, ponieważ w trakcie realizacji organizator jest zobowiązany do stosowania przepisów PZP i w zależności od wykonawcy, który poprzez rozeznanie rynku będzie wykonywał określone czynności, nawet jeśli umowa zostanie zawarta bez stosowania ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2015 r. poz. 2164, z późn. zm.) przy zastosowaniu dyspozycji wynikającej z art. 4 pkt 8.

Planowane wydatki opodatkowane VAT:

* Stworzenie/udostępnienie aplikacji na serwerze www umożliwiającej rejestrację zawodników na podstawie wypełnionego formularza online.

1. Stworzenie/udostępnienie aplikacji na serwerze www umożliwiającej rejestrację zawodników na podstawie wypełnionego formularza online. Dodatkowo aplikacja umożliwi podgląd listy zgłoszonych zawodników oraz statystyki zgłoszonych zawodników. Data uruchomienia aplikacji - w dniu podpisania umowy.

2. Zainstalowanie w biurze zawodów (miejscu wyznaczonym przez Zamawiającego) w dniu 4 czerwca 2016 r. w godzinach otwarcia biura, stanowiska komputerowego do rejestracji zawodników oraz do wydawania chipów.

3. Wydanie zawodnikom chipów bez pobierania kaucji.

4. Wydrukowanie listy startowej oraz udostępnienia jej Zamawiającemu. Listy startowe powinny być ułożone według kolejności numerów.

5. W dniu zawodów po zakończeniu pracy w biurze zawodów (weryfikacji ostatecznej i wydaniu numerów) dokonanie pomiaru czasu na mecie i punktach kontrolnych wyścigu.

6. Ustawienie na mecie i punktach kontrolnych systemu do pomiaru czasu:

a.

1 mata na wejściu/wyjściu z wody - po zakończeniu pływania mata przeniesiona będzie na metę zawodów;

b.

1 mata na wejściu/wyjściu na etap rowerowy (w razie możliwości z opcją zliczania okrążeń na trasie),

c.

1 mata na wyjściu na etap biegowy (w razie możliwości z opcją zliczania okrążeń na trasie).

7. Umieszczenie w komunikacie końcowym uzyskanych wyników, po ich weryfikacji i uzgodnieniach z Zamawiającym.

8. Dokonanie pomiaru czasu i ustalenie kolejności na mecie.

9. Dokonanie bieżącego przekazywania nieoficjalnych wyników z linii mety.

10. Wyświetlanie na bieżąco wyników zawodników, na tablicy wyników w czasie trwania zawodów, z podaniem czasu ostatnich zawodników przebiegających linie mety.

11. Dostarczenie Zamawiającemu, po zakończeniu zawodów zweryfikowanych wyników wszystkich zawodników z kolejnością na mecie i czasem. Wynik przekazane w formie drukowanej i elektronicznej.

12. Współpracy z biurem zawodów - osobą odpowiedzialna za kontakty z mediami.

* Stworzenie i uruchomienie strony internetowej oraz Kreacja layout-u strony internetowej poświęconej zawodom triathlonowym oraz zaprojektowanie logo zawodów, plakatu oraz banneru promocyjnego.

* Obsługa sędziowska zawodów i nadzór nad prawidłową organizacją zawodów poprzez weryfikację listy startowej i zawodników na starcie zawodów oraz na mecie, oraz weryfikację pomiaru czasu i ogłoszenie wyników.

* Odmierzenie i przygotowanie trasy zawodów oraz dostarczenie i ustawienie elementów przygotowania technicznego trasy w miejscach wskazanych przez Zamawiającego w dniu zawodów:

a.

specjalne stojaki tworzące boksy rowerowe w strefie zmian dla 150 zawodników;

b.

4 szt. boi pływających o wysokości 2 m wyznaczających trasę na części pływackiej w porozumieniu z WOPR, które będzie działało w imieniu Zamawiającego;

c.

3 szt. drogowskazów wskazujących kierunki zawodów;

d.

2 szt. boje długie (5 m) na wyjście z wody;

e. Baner "META" przy wyjściu z wody.

* Przygotowanie strefy zmian wraz z ustawieniem stojaków na rowery na 150 stanowisk w miejscu przygotowanym i wskazanym przez Zamawiającego.

* Organizacja biura zawodów i wyznaczenie miasteczka triathlonowego oraz linii meta start.

* Przygotowanie i wydanie zawodnikom 150 pakietów startowych. Pakiet będzie zawierał numery startowe na koszulkę i na rower oraz oznakowanie zawodników na ciele.

* Wydruk banneru i plakatów.

* Zakup koszulek z logo.

* Zakup medali okolicznościowych.

* Zakup pucharów.

Wnioskodawca ponosi również koszty niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, są to koszty ubezpieczenia NW zawodów.

Nagrody będą pieniężne:

Nagrody za pięć pierwszych miejsc w klasyfikacji OPEN mężczyzn i kobiet.

* I nagroda o wartości - 600 zł,

* II nagroda o wartości - 400 zł,

* III nagroda o wartości - 300 zł,

* IV nagroda o wartości - 200 zł,

* V nagroda o wartości -150 zł.

Pierwsza trójka najlepszych zawodników w klasyfikacji OPEN kobiet i mężczyzn oraz w poszczególnych kategoriach wiekowych otrzyma puchary. Zawodnicy kończący triathlon otrzymają na mecie pamiątkowy medal i koszulkę. Każdy uczestnik otrzyma również posiłek regeneracyjny i wodę.

Wpisowe i opłaty za udział w leżności od terminu wpłaty wynoszą:

* 100 zł płatne do dnia 15 maja 2016 r.,

* 150 zł płatne od dnia 16 maja 2016 r.,

* 200 zł płatne w dniu zawodów.

Wszystkie faktury związane z nabywanymi przez Wnioskodawcę towarami i usługami służącymi organizacji zawodów, będą wystawiane na Starostwo Powiatowe....

Zadania Organizatora /Starostwa Powiatowego....

Organizacja, przeprowadzenie i promocja zawodów triathlonowych.

Starostwo pełni obowiązki organizatora zawodów i ponosi pełną odpowiedzialność za bezpieczeństwo zawodów i jej uczestników, a także zobowiązane jest dokonać zgłoszeń i uzyskać wszelkie wymagane prawem uzgodnienia instytucji do przeprowadzenia zawodów. Uzgodnienia trasy z odpowiednimi służbami oraz uzyskanie decyzji zezwalających.

Przygotowanie niezbędnej dokumentacji do organizacji zawodów:

* wniosku o wykorzystanie dróg w sposób szczególny wraz z niezbędnymi załącznikami: "Instrukcją dla służb porządkowych", "Planem działania służby porządkowej organizatora", "Wykazem imiennym osób odpowiedzialnych za służby porządkowe", "Zakresem, rodzajem i sposobem zabezpieczenia ratowniczego zawodów". "Szczegółowym programem zawodów", "Regulaminem zawodów", "Sposobem informowania społeczeństwa o ograniczeniach w ruchu drogowym spowodowanym imprezą", "Zobowiązaniem organizatora o przywróceniu dróg do stanu poprzedniego", "Mapy zawodów triatlonowych", "Uzgodnieniami z PSP oraz SP ZOZ..... w zakresie zabezpieczenia medycznego imprezy".

* Nadzór nad listą zgłoszeń zawodników, przygotowanie programu zawodów, nadzór nad promocją (zaczepianie banerów, aktualizacja strony internetowej zawodów www.zelaznytnathton.eu, kontakt z mediami, nadzór nad służbami zabezpieczającymi zawody, kontakt z pracownikami starostwa i gminy oraz służbami mundurowymi wspierającymi zabezpieczenie zawodów, koordynata komitetu organizacyjnego, zapraszanie osób do komitetu honorowego.

* Weryfikacja listy startowej podczas rejestracji elektronicznej i weryfikacja wpłat na konto bankowe.

* Ubezpieczenie NW zawodów.

* Zabezpieczenie/Opieka medyczna (SP ZOZ - dwie karetki pogotowia, jedna na trasie zawodów, druga stanowiąca stacjonarny punkt medyczny w okolicach linii start-meta).

* Współpraca z KPP (Policja).......

* Zapewnienie udziału służb porządkowych/informacyjnych.

Zadania Stowarzyszenia Leniwce:

1. Obsługę sędziowską zawodów i nadzór nad prawidłową organizacją zawodów poprzez weryfikację listy startowej i zawodników na starcie zawodów oraz na mecie, oraz weryfikację pomiaru czasu i ogłoszenie wyników.

2. Odmierzenie i przygotowanie trasy zawodów oraz dostarczenie i ustawienie elementów przygotowania technicznego trasy w miejscach wskazanych przez Zamawiającego w dniu zawodów: specjalne stojaki tworzące boksy rowerowe w strefie zmian dla 150 zawodników; 4 szt. boi pływających o wysokości 2 m wyznaczających trasę na części pływackiej w porozumieniu z WOPR, które będzie działało w imieniu ZAMAWIAJĄCEGO. 3 szt. drogowskazów wskazujących kierunki zawodów; 2 szt. boje długie (5 m) na wyjście z wody; Baner "META" przy wyjściu z wody.

3. Po zakończeniu zawodów wykonawca zobowiązuje się do usunięcia ww. elementów przygotowania technicznego tras.

4. Przygotowanie strefy zmian wraz z ustawieniem stojaków na rowery na 150 stanowisk w miejscu przygotowanym i wskazanym przez zamawiającego.

5. Organizacja biura zawodów i wyznaczenie miasteczka triathlonowego oraz linii meta start.

6. Przygotowanie i wydanie zawodnikom 150 pakietów startowych. Pakiet będzie zawierał numery startowe na koszulkę i na rower oraz oznakowanie zawodników na ciele.

7. Współpraca z firmą realizującą elektroniczny pomiar czasu. Po stronie zamawiającego pozostaje kwestia podpisania umowy z firmą, która będzie realizowała elektroniczny pomiar czasu oraz rozliczenia tej usługi na swój koszt.

8. Działania Public Relations: dbałość o dobry wizerunek organizatora, wpisanie zawodów w kalendarz imprez triathlonowych w kraju, włączenie zawodów w Puchar....., przekazywanie i wysyłka komunikatu organizacyjnego oraz zapowiedzi i relacji z zawodów, promowanie i nagłaśnianie zawodów w specjalistycznych portalach triathlonowych oraz na portalach społecznościowych. Na każdym z portali przed zawodami umieszczenie: 2 zapowiedzi poprzedzających w okresie 60-30 dni przed zawodami, i w okresie 30-15 dni przed zawodami oraz dwóch relacji filmowych z zawodów, wykonanie zdjęć z przebiegu zawodów, przekazanie po zawodach zdjęć i materiałów prasowych z imprezy, do których prawa autorskie będzie miał też zamawiający.

Zadania Gminy.....:

1. Gmina udzieli wsparcia w postaci prac porządkowych (sprzątnięcie plaży nad....). Podejmie również działania promocyjne poprzez zamieszczenie informacji na temat zawodów na swojej stronie internetowej. Gmina..... udzieli również pomoc przy zabezpieczeniu trasy rowerowej i biegowej zawodów w postaci wsparcia strażaków OSP.

2. Zapewnienie sceny i nagłośnienie

3. Zapewnienie spikera

4. Sprzątnięcie plaży i podcięcie pobocza drogi

5. Zapewnienie toalet.

Zadania Miasta.....:

1. Zapewnienie barierek

2. Zapewnienie kajaków

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

(we wniosku wskazane jako nr 2) Czy Starostwu Powiatowemu przysługuje prawo odliczenia podatku naliczonego w związku z wydatkami służącymi organizacji ".....".

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z organizacją..... Starostwo będzie ponosić szereg wydatków. Starostwo Powiatowe nie jest nastawione na osiągnięcie zysków, gdyż organizacja "...." ma służyć propagowaniu aktywnego i zdrowego stylu życia. Towary i usługi nabywane są z przeznaczeniem dla uczestników zawodów jak: pamiątkowe koszulki, napoje, puchary, dyplomy, medale, usługi ochrony, zabezpieczenie medyczne, zabezpieczenie techniczne, pomiar elektroniczny. Starostwo Powiatowe otrzymuje faktury zawierające podatek naliczony VAT. Opłata startowa pokrywa tylko część kosztów związanych z organizacją zawodów Starostwo Powiatowe pozyskuje sponsorów, z którymi zawiera umowy sponsoringu świadcząc na ich rzecz usługi reklamowo-promocyjne podczas trwania zawodów.

Zatem z uwagi na spełnienie przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, w świetle przepisu art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, Starostwo Powiatowe ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z ww. wydatkami, ponieważ mają one związek z czynnościami opodatkowanymi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Na wstępie należy zaznaczyć, iż tut. Organ wydał niniejszą interpretację biorąc pod uwagę nierozerwalne i niepodzielne powiązania podmiotowe powiatu i starostwa powiatowego, na gruncie podatku od towarów i usług oraz okoliczność, iż nie występuje odrębna od podmiotowości powiatu podmiotowość starostwa powiatowego. Starostwo powiatowe jest zorganizowanym zespołem osób i środków służących do pomocy organowi administracyjnemu. Starostwo powiatowe jest jednostką pomocniczą służącą do wykonywania zadań powiatu oraz obsługi techniczno-organizacyjnej powiatu.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą", o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

1.

nabycia towarów i usług,

2.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi. Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających temu podatkowi.

Na mocy art. 86 ust. 2a ustawy, w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 - w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej "sposobem określenia proporcji". Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2b ustawy, sposób określenia proporcji najbardziej odpowiada specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć, jeżeli:

1.

zapewnia dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego proporcjonalnie przypadającej na wykonywane w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowane oraz

2.

obiektywnie odzwierciedla część wydatków przypadającą odpowiednio na działalność gospodarczą oraz na cele inne niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 - w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.

Zgodnie z art. 86 ust. 2c ustawy, przy wyborze sposobu określenia proporcji można wykorzystać w szczególności następujące dane:

1.

średnioroczną liczbę osób wykonujących wyłącznie prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie osób wykonujących prace w ramach działalności gospodarczej i poza tą działalnością;

2.

średnioroczną liczbę godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą i poza tą działalnością;

3.

roczny obrót z działalności gospodarczej w rocznym obrocie podatnika z działalności gospodarczej powiększonym o otrzymane przychody z innej działalności, w tym wartość dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, otrzymanych na sfinansowanie wykonywanej przez tego podatnika działalności innej niż gospodarcza;

4.

średnioroczną powierzchnię wykorzystywaną do działalności gospodarczej w ogólnej średniorocznej powierzchni wykorzystywanej do działalności gospodarczej i poza tą działalnością.

Zgodnie z art. 86 ust. 2d ustawy, w celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadku, o którym mowa w ust. 2a, przyjmuje się dane za poprzedni rok podatkowy.

Na mocy art. 86 ust. 2e ustawy, podatnik rozpoczynający w danym roku podatkowym wykonywanie działalności gospodarczej i działalności innej niż działalność gospodarcza, w celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadku, o którym mowa w ust. 2a, przyjmuje dane wyliczone szacunkowo, według prognozy uzgodnionej z naczelnikiem urzędu skarbowego w formie protokołu.

Zgodnie z art. 86 ust. 2f ustawy, przepis ust. 2e stosuje się również, gdy podatnik uzna, że w odniesieniu do wykonywanej przez niego działalności i dokonywanych przez niego nabyć dane za poprzedni rok podatkowy byłyby niereprezentatywne.

Na podstawie art. 86 ust. 2g ustawy, proporcję określa się procentowo w stosunku rocznym. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej. Przepisy art. 90 ust. 5, 6, 9a i 10 stosuje się odpowiednio.

W przypadku gdy podatnik, dla którego sposób określenia proporcji wskazują przepisy wydane na podstawie ust. 22, uzna, że wskazany zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie ust. 22 sposób określenia proporcji nie będzie najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez niego działalności i dokonywanych przez niego nabyć, może zastosować inny bardziej reprezentatywny sposób określenia proporcji - art. 86 ust. 2h ustawy.

Powołany wyżej art. 86 ust. 2a ustawy, wprost określa, co stanowi kwotę podatku naliczonego w przypadku nabycia towarów i usług, wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych. Zgodnie z tą normą w przypadku nabycia towarów i usług, wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza (z wyjątkiem wykorzystania na cele osobiste, do których może mieć zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy o VAT oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5), w sytuacji gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

I tak, na podstawie art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, nie stanowi podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Powyższe oznacza, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze, jednak transakcja nie podlega opodatkowaniu.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się (...) do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Jednakże ustawodawca nie precyzuje, w jakim zakresie i w jaki sposób towary i usługi muszą być wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, aby pozwoliło to podatnikowi na odliczenie podatku naliczonego. Związek dokonywanych zakupów z działalnością podatnika może mieć zatem charakter pośredni lub bezpośredni.

O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą np. dalszej odsprzedaży - towary handlowe lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy; bezpośrednio więc wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.

Natomiast o pośrednim związku nabywanych towarów i usług z działalnością przedsiębiorcy można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa - mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym z osiąganym przez podatnika obrotem opodatkowanym. Aby jednak można było wskazać, że określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością podmiotu, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług, a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania obrotu przez podatnika, np. przez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez podmiot obrotu.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Przepis art. 15 ust. 2 ustawy stanowi, że działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Wobec przywołanej definicji działalności gospodarczej należy stwierdzić, że dostawa towarów i świadczenie usług będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług tylko w sytuacji, gdy czynność dokonana zostanie przez podmiot o statusie podatnika, który działa w takim charakterze w odniesieniu do tej konkretnie czynności. Natomiast dla stwierdzenia, że dla danej transakcji podmiot jest podatnikiem podatku od towarów i usług konieczne jest prowadzenie przez niego działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów ustawy.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zwanej dalej Dyrektywą 2006/112/WE Rady, zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

W każdych okolicznościach podmioty prawa publicznego są uważane za podatników w związku z czynnościami określonymi w załączniku I, chyba że niewielka skala tych działań sprawia, że mogą być one pominięte.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Generalnie zatem wyłączone od opodatkowania podatkiem od towarów i usług są czynności wykonywane przez podmioty prawa publicznego (organy władzy publicznej i urzędy obsługujące te organy) w ramach sprawowanego przez nie władztwa publicznego.

W tym miejscu należy wskazać, iż w myśl art. 2 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2015 r. poz. 1445, z późn. zm.), powiat posiada osobowość prawną i wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami, kultury fizycznej i turystyki, promocji powiatu (art. 4 ust. 1 pkt 7, pkt 8 i pkt 21 powołanej ustawy o samorządzie powiatowym).

Wątpliwości Wnioskodawcy w niniejszej sprawie dotyczą prawa do odliczenia podatku VAT w związku z organizacją "......".

Na wstępie rozważań odnośnie prawa do odliczenia podatku naliczonego, należy zaznaczyć, że nie zawsze możliwe jest wskazanie na ścisłe powiązanie podatku naliczonego z konkretnymi czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika. Ważne jest jednak, by związek ten w chwili dokonywania zakupów był oczywisty, a nabyte towary i usługi muszą w sposób niewątpliwy służyć czynnościom opodatkowanym. Okoliczności towarzyszące konkretnej transakcji zakupu towaru lub usługi powinny wskazywać jednoznacznie, że zakup ten dokonany został w celu jego wykorzystania w ramach działalności opodatkowanej podatnika, przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej lub planowanej przez niego działalności gospodarczej. Co do zasady więc, odliczeniu powinien podlegać taki podatek naliczony, który zawarty jest w cenie towarów i usług nabytych w celu wykonania czynności opodatkowanych.

Z przedstawionych okoliczności sprawy bezsprzecznie wynika, że głównym celem organizowanego przez Powiat wydarzenia sportowego jest upowszechnianie triathlonu, jako wszechstronnej formy ruchu i idei zdrowego stylu życia, jak i promocji powiatu.....oraz całej..... czyli prowadzenie działalności statutowej, niepodlegającej opodatkowaniu. Zatem w takim przypadku, podatek naliczony od wydatków poniesionych przez Wnioskodawcę na organizacje "....." nie może uprawniać do odliczenia w zakresie, w jakim dotyczy działalności, która ze względu na brak jej gospodarczego charakteru nie należy do zakresu stosowania ustawy o podatku od towarów i usług, ponieważ odliczenie podatku naliczonego jest dopuszczalne tylko w takim zakresie, w jakim wydatki te można przyporządkować działalności gospodarczej podatnika, do czynności opodatkowanych.

Rozpatrując prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, należy mieć na uwadze, że system odliczenia ma na celu całkowite uwolnienie przedsiębiorcy od ciężaru VAT zapłaconego lub podlegającego zapłacie w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej. Natomiast nie daje uprawnienia do odliczenia w przypadku czynności będących poza zakresem działalności gospodarczej. Oznacza to, że podatnik nie może domagać się prawa do odliczenia podatku naliczonego, nie płacąc podatku należnego.

Z uwagi na brzmienie cytowanych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług należy zauważyć, że obowiązkiem Wnioskodawcy jest przypisanie konkretnych wydatków do określonego rodzaju sprzedaży, z którymi wydatki te są związane. Wnioskodawca ma zatem obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. alokacji podatku do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, zwolnionych z opodatkowania oraz pozostających poza działalnością gospodarczą.

W odniesieniu do stosowanej metody wyodrębnienia podatku należy wskazać, że sposób wyodrębnienia kwot podatku naliczonego związanego ze sprzedażą opodatkowaną, winien mieć charakter obiektywny, determinowany okolicznościami sprawy. Wybór metody wyodrębnienia kwot podatku naliczonego należy wyłącznie do obowiązków Wnioskodawcy. Ważne jest jedynie, by przyjęta metoda stanowiła właściwe odzwierciedlenie odliczenia podatku naliczonego związanego z czynnościami opodatkowanymi. Jednakże należy podkreślić, że wyłącznie Wnioskodawca znający specyfikę, organizację i podział pracy w swojej jednostce jest w stanie wyodrębnić część podatku naliczonego, związaną z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu, a nie organ podatkowy w trybie interpretacji indywidualnej.

W swoim orzecznictwie TSUE w sprawie Portugal Telecom SGPS SA. (C-496/11 z dnia 26 września 2012 r.) zauważył, że jeżeli towary i usługi są wykorzystywane przez podmiot w celu dokonywania jednocześnie transakcji gospodarczych dających prawo do odliczenia i transakcji gospodarczych niedających prawa do odliczenia, odliczenie jest dopuszczalne jedynie w części VAT, który jest proporcjonalny do kwoty przypadającej na pierwsze transakcje i krajowy organ podatkowy może przewidzieć jedną z metod ustalania prawa do odliczenia wymienionych w rzeczonym art. 17 ust. 5 VI dyrektywy. Jeżeli towary i usługi są jednocześnie wykorzystywane do działalności gospodarczej i działalności niegospodarczej, art. 17 ust. 5 VI dyrektywy nie znajduje zastosowania, a metody odliczenia i podziału są określane przez państwa członkowskie, które przy wykonywaniu tego prawa powinny uwzględniać cel i systematykę VI dyrektywy i w tym celu przewidzieć metodę obliczania rzeczywiście odzwierciedlającą część wydatków faktycznie przypadających odpowiednio na każdy z tych dwóch rodzajów działalności.

Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z 29 lipca 2014 r. sygn. I SA/Wr 754/14, w którym Sąd twierdził, że: "(...) racje ma organ podatkowy, powołując się na treść art. 86 ust. 1 ustawy o VAT i wskazując, że prawo do odliczenia VAT z tytułu zakupu usług prawnych przysługuje skarżącemu w części związanej z jego działalnością gospodarczą, zaś w części nie związanej z działalnością gospodarczą podatnika - prawo takie nie przysługuje. Tym samym nie podzielono zarzutów skargi wskazujących na naruszenie ww. przepisu".

W tym miejscu wskazać należy, że w wyroku C-515/07 z dnia 12 lutego 2009 r., dotyczącym Stowarzyszenia, które prowadziło działalność opodatkowaną i niepodlegającą opodatkowaniu, w pkt 34-35, Trybunał zauważył, że "Bezsporny jest fakt, że taka działalność, jak działalność polegająca na tym, że dane stowarzyszenie broni ogólnych interesów swoich członków, nie stanowi działalności "opodatkowanej podatkiem " w rozumieniu art. 2 pkt 1 dyrektywy, jeżeli nie polega ona na odpłatnym dostarczaniu towarów lub świadczeniu usług (zob. podobnie wyrok z dnia 12 stycznia 2006 r. w sprawach połączonych C-354/03, C-355/03 i C-484/03 Optigen i in. (Zb.Orz.s. I 483, pkt 42 i przytoczone tam orzecznictwo). Jeśli chodzi o to, czy taką działalność można uznać za wykonywaną "w innych celach" w rozumieniu art. 6 ust. 2 lit. a dyrektywy, należy stwierdzić, że w sprawie C-437/06 Securenta, w której wyrok, zapadły w dniu 13 marca 2008 r. (Zb.Orz.s. I 1597) został ogłoszony po złożeniu wniosku o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym w niniejszej sprawie, Trybunał rozpoznawał między innymi pytanie, w jaki sposób, w przypadku podatnika wykonującego jednocześnie działalność gospodarczą i niemającą charakteru gospodarczego, należy ustalać prawo do odliczenia naliczonego podatku VAT".

W tym względzie Trybunał zwrócił uwagę, w pkt 26 tego wyroku, że działalność niemająca charakteru gospodarczego nie należy do zakresu przedmiotowego dyrektywy, wskazując jednocześnie w pkt 28 tego wyroku, że system odliczeń ustanowiony przez dyrektywę dotyczy całej działalności gospodarczej podatnika, niezależnie od jej celów i wyników, pod warunkiem że te ostatnie co do zasady same podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT (pkt 36).

W pkt 38 TSUE wskazał, że "Z rozważań tych wynika, że jak wskazał rzecznik generalny w pkt 38 opinii, art. 6 ust. 2 lit. a dyrektywy nie może być traktowany jako ustanawiający zasadę, zgodnie z którą czynności, które nie są objęte zakresem zastosowania podatku VAT można uznać za czynności wykonywane "w celach innych" niż związane z działalnością gospodarczą w rozumieniu tego przepisu. Taka wykładnia pozbawiłaby bowiem sensu art. 2 ust. 1 tejże dyrektywy".

Ponadto w pkt 40 uzasadnienia wyroku stwierdzono, że "W związku z tym na pierwsze pytanie należy odpowiedzieć w ten sposób, że art. 6 ust. 2 lit. a i art. 17 ust. 2 dyrektywy należy interpretować w ten sposób, że nie mają one zastosowania do wykorzystywania towarów i usług zaliczonych do aktywów przedsiębiorstwa do celów realizacji czynności innych niż podlegające opodatkowaniu czynności podatnika, a VAT podlegający zapłaceniu z tytułu nabycia towarów i usług dotyczących takich czynności nie podlega odliczeniu".

Należy również zwrócić uwagę na orzeczenie TSUE z dnia 13 marca 2008 r. w sprawie C-437/06, w którym Trybunał stwierdził, że "Podatek naliczony od wydatków poniesionych przez podatnika nie może uprawniać do odliczenia w zakresie, w jakim dotyczy działalności, która ze względu na brak jej gospodarczego charakteru nie należy do zakresu stosowania szóstej dyrektywy. (...) w przypadku, gdy podatnik wykonuje równocześnie działalność gospodarczą, opodatkowaną lub zwolnioną z podatku, i działalność niemającą charakteru gospodarczego, nienależącą do zakresu stosowania szóstej dyrektywy, odliczenie podatku naliczonego od wydatków związanych z emisją akcji i nietypowych cichych udziałów jest dopuszczalne tylko w takim zakresie, w jakim wydatki te można przyporządkować działalności gospodarczej podatnika w rozumieniu art. 2 pkt 1 tej dyrektywy (pkt 30 i 31)".

Zauważyć w tym miejscu należy, że podatnicy dokonujący czynności niepodlegających opodatkowaniu byliby stawiani w pozycji uprzywilejowanej: po pierwsze nie mieliby obowiązku uiszczenia podatku należnego, a po drugie dokonując jakiejkolwiek innej czynności opodatkowanej, mogliby skorzystać z uprawnienia do odliczenia podatku naliczonego, niepozostającego w relacji z podatkiem należnym. Innymi słowy, podatnik miałby prawo do odliczenia podatku naliczonego jedynie pod warunkiem dokonania jednej czynności opodatkowanej, nawet stanowiącej nieznaczny wycinek całokształtu jego działalności.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

Jak wskazano w interpretacji indywidualnej nr 1061-IPTPP1.4512.110.2016.2.AK, świadczona przez Wnioskodawcę - w zamian za opłatę startową - usługa wstępu na zawody "....." obejmująca prawo wejścia na imprezę sportową rozumiane jako prawo uczestnictwa w zawodach triathlonu, tj. pływania, jazdy rowerem oraz biegach opodatkowana będzie obniżoną stawką podatku VAT w wysokości 8%, na podstawie art. 41 ust. 2 w powiązaniu z art. 146a pkt 2 ustawy oraz w związku z poz. 185 załącznika do tej ustawy.

Zatem zakupione towary i usługi mające bezpośredni związek ze świadczeniem tych usług będą związane z wykonywanymi przez Wnioskodawcę czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

W konsekwencji z uwagi na spełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy stosownie do zapisów art. 86 ust. 1 ustawy, będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego wykazanego w fakturach dokumentujących zakupy towarów i usług nabytych celem świadczenia usług opodatkowanych podatkiem VAT.

W niniejszej sprawie zauważyć jednak należy, że opodatkowane przychody z tytułu świadczenia usług umożliwiających udział w "....." poszczególnym osobom będą miały charakter podrzędny (dodatkowy) w stosunku do podstawowego celu organizowania tego wydarzenia, tj. imprezy o charakterze kulturalno-sportowym, stanowiącym element promocji powiatu..... oraz całej.... Wydatki na realizację działalności statutowej Powiatu, nie będą spełniać przesłanek uprawniających do odliczenia podatku naliczonego jako że nie mają one związku z czynnościami opodatkowanymi, tj. służą szeroko pojętej działalności w zakresie kultury fizycznej, jak i promocji Powiatu, co ma służyć zaspokojeniu potrzeb mieszkańców w tym zakresie. Takie wydatki nie wykazują zatem związku (nie mają przełożenia) na działalność opodatkowaną realizowaną przez Wnioskodawcę. Wskazać należy, że jeżeli określone wydatki mają bezpośredni związek z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT, to ewentualne doszukiwanie się pośredniego wpływu tych czynności na działalność opodatkowaną nie może prowadzić do zmiany ich kwalifikacji z punktu widzenia możliwości zastosowania odliczenia.

W sytuacji realizacji ww. celów (imprezy o charakterze kulturalno-sportowym, stanowiącym element promocji powiatu włodawskiego oraz całej....), Powiat realizuje zadania wynikające z ustawy o samorządzie powiatowym i w tym zakresie nie prowadzi działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, dlatego też przy realizacji tych działań nie występuje w charakterze podatnika podatku VAT.

Mając na względzie powołane przepisy prawa oraz elementy sprawy, w ocenie tut. Organu, Wnioskodawcy w rozpatrywanej sprawie nie będzie przysługiwało pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z organizacją Biegu, gdyż organizacja Biegu wiąże się przede wszystkim z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu. Osiąganie w ramach realizacji Biegu również przychodów opodatkowanych (opłat za udział w zawodach), nie może przesądzić o uprawnieniu do realizacji pełnego prawa do odliczania podatku naliczonego z wszystkich faktur dokumentujących zakupy dokonane w związku z Imprezami.

Zatem nabywane towary i usługi przypisane w całości do działalności gospodarczej, w ramach której Wnioskodawca wykonuje tylko czynności opodatkowane (usługa wstępu na zawody "....."), służą w całości czynnościom opodatkowanym i tym samym podatek naliczony przypisany do czynności opodatkowanych będzie podlegał odliczeniu w całości, stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy. Natomiast kwota podatku naliczonego związana z towarami i usługami przypisanymi do celów innych niż działalność gospodarcza (zadania własne jednostki samorządu terytorialnego), nie będzie podlegała odliczeniu.

Jednocześnie należy wskazać, iż w sytuacji gdy nabywane towary i usługi, w związku z organizacją ".....", wykorzystywane będą zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, i przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie będzie możliwe, to Powiat jest zobowiązany przyjąć zasady dotyczące obliczenia kwoty podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, wynikające z art. 86 ust. 2a ustawy i następne oraz z rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (Dz. U. poz. 2193).

Tym samym oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanej. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy oraz własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z organizacją "....". Natomiast wniosek w pozostałym zakresie został załatwiony odrębnym rozstrzygnięciem.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego......, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl