1061-IPTPP1.4512.110.2016.2.AK - 8% stawki podatku VAT dla opłat startowych wnoszonych przez zawodników.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 2 maja 2016 r. Izba Skarbowa w Łodzi 1061-IPTPP1.4512.110.2016.2.AK 8% stawki podatku VAT dla opłat startowych wnoszonych przez zawodników.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. , poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 1 marca 2016 r. (data wpływu do Izby Skarbowej w Łodzi 9 marca 2016 r., do BKIP w Piotrkowie Trybunalskim 10 marca 2016 r.) uzupełnionym pismem z dnia 1 kwietnia 2016 r. (data wpływu 7 kwietnia 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie 8% stawki podatku VAT dla opłat startowych wnoszonych przez zawodników "......" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 marca 2016 r. do Izby Skarbowej w Łodzi został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* 8% stawki podatku VAT dla opłat startowych wnoszonych przez zawodników "....."

* prawa do odliczenia podatku VAT w związku z organizacją ".....".

Wyżej wskazany wniosek został przesłany do Biura Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Tryb. celem rozpatrzenia zgodnie z właściwością (data wpływu 10 marca 2016 r.).

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 1 kwietnia 2016 r. (data wpływu 7 kwietnia 2016 r.) o skorelowanie danych Wnioskodawcy oraz doprecyzowanie opisanego zdarzenia przyszłego.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku).

Starostwo Powiatowe jest jednostką samorządu terytorialnego, którego funkcjonowanie jest uregulowane w szczególności w ustawie z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2015 r. poz. 1445, z późn. zm.) i jest zarejestrowane jako czynny podatnik podatku VAT. W dniu 4 czerwca 2016 r. organizuje w miejscowości..... zawody ".....". "....." to impreza o charakterze kulturalno-sportowym, stanowiącym element promocji całej.... oraz dodatkowo służy wydłużeniu sezonu wakacyjnego nad.... Jest to też żywa lekcja historii o żołnierzach polskiego podziemia niepodległościowego.

Zawody mają na celu upowszechnianie triathlonu, jako wszechstronnej formy ruchu oraz idei zdrowego stylu życia. Są organizowane w klasyfikacji OPEN kobiet i mężczyzn, pływanie - 750 m, 20 km jazdy rowerem oraz 5 km biegu. Organizatorem zawodów jest Starostwo Powiatowe.... przy współudziale Gminy...., Miasta.....oraz Stowarzyszenia.... Planowany budżet zawodów zamyka się kwotą 25.000,00 zł. Charakter i masowość zawodów stanowi doskonały element promocji powiatu włodawskiego jak również województwa....

W ramach pełnego pakietu startowego zawodnik otrzyma: numery startowe na rower i na koszulkę do biegu, wodę, napój izotoniczny i batonik. Zawodnicy kończący triathlon otrzymają na mecie pamiątkowy medal i koszulkę. Każdy uczestnik otrzyma również posiłek regeneracyjny i wodę. Warunkiem dopuszczenia do zawodów jest wypełnienie formularza zgłoszeniowego i dokonanie opłaty startowej na rachunek bankowy.

Wpisowe i opłaty za udział w "....." w zależności od terminu wpłaty wynoszą:

* 100 zł płatne do dnia 15 maja 2016 r.,

* 150 zł płatne od dnia 16 maja 2016 r.,

* 200 zł płatne w dniu zawodów.

O terminie zgłoszenia decyduje data dokonania wpłaty wpisowego na rachunek bankowy organizatora. Wszystkie koszty wpłaty wpisowego pokrywa osoba wpłacająca. Wpisowe nie podlega zwrotowi.

W związku z organizacją zawodów, Starostwo Powiatowe nabywa towary i usługi przeznaczone dla uczestników zawodów takie jak: pamiątkowe koszulki, napoje, puchary, dyplomy, medale, usługi ochrony, zabezpieczenie medyczne, zabezpieczenie techniczne, pomiar elektroniczny. W związku z tym otrzymuje faktury zawierające podatek naliczony.

Starostwo Powiatowe świadczy usługi na rzecz zawodników biorących udział w "....." i pobiera opłaty (wpisowe), chociaż nie jest nastawione na osiągnięcie zysków. W celu zapewnienia środków finansowych do organizacji zawodów Starostwo Powiatowe pozyskuje sponsorów i świadczy im usługi związane z działalnością reklamowo - promocyjną. Współorganizator zawodów Gmina..... przekaże dotację na dofinansowanie zawodów ".....".

Organizatorem zawodów jest Starostwo Powiatowe.... przy współudziale gminy...., miasta.... oraz Stowarzyszenia....., które organizuje w kraju cyklicznie duże tego typu zawody.

Usługi świadczone w ramach przedsięwzięcia pn. "....." są usługami ściśle związanymi ze sportem i wychowaniem fizycznym. Usługę tę według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług Wnioskodawca sklasyfikował jako: Pozostałe usługi związane ze sportem i rekreacją PKWiU 93.19.19.

"....", to impreza o charakterze kulturalno-sportowym, będąca elementem promocji powiatu..... Idea.... zawiera w sobie dwa aspekty, połączenie sportu i historii. Zawody mają na celu upowszechnianie triathlonu, jako wszechstronnej formy ruchu oraz idei zdrowego stylu życia, oraz są przypomnieniem bohaterstwa Polskiego Podziemia Antykomunistycznego. Jest to żywa lekcja historii o Żołnierzach Wyklętych, którzy po wojnie zmagali się z komunistycznym totalitaryzmem. Zawody będą organizowane w klasyfikacji OPEN kobiet i mężczyzn, pływanie - 750 m, 20 km jazdy rowerem oraz 5 km biegu. Planowana trasa obejmuje dwie miejscowości.....

TERMIN, DYSTANSE, TRASY, PROGRAM.

1. Data i miejsce zawodów: 4 czerwca 2016 r.....;

2. Dystans:

* Pływanie: 0,75 km,

* Rower: 20 km,

* Bieg: 5 km

3. Trasa:

* Pływanie:...., akwen naturalny, woda I klasy czystości - 0,75 km

* Rower: droga asfaltowa - 20 km (3 okrążenia po 6,66 km).

* Bieg: chodnik o szerokości około 3,5 m - 5 km (3 okrążenia po 1,66 km).

KLASYFIKACJE i KATEGORIE WIEKOWE, NAGRODY.

Klasyfikacja OPEN: kobiet i mężczyzn,

Kategorie wiekowe kobiet:

* K 1 - do 34 lat,

* K 2 - od 35 lat do 49 lat,

* K 3 - od 50 lat,

* KW - kat. zawodniczek z powiatu....

Kategorie wiekowe mężczyzn:

* M 1 - do 34 lat,

* M 2 - od 35 lat do 49 lat,

* M 3 - od 50 lat,

* MW - kat. zawodników z powiatu....

Charakter i masowość zawodów powoduje, że impreza stanowi również doskonały element promocji powiatu...., jak również województwa....

Prawo startu mają zawodnicy powyżej 16 roku. Do startu Wnioskodawca dopuszcza osoby, które przedstawią w biurze zawodów dokument tożsamości ze zdjęciem oraz zaświadczenie lekarskie o braku przeciwwskazań do uprawiania triathlonu lub sportów wytrzymałościowych z datą wystawienia nie starszą niż 6 miesięcy (lub podpiszą w biurze zawodów oświadczenie o starcie na własną odpowiedzialność i braku przeciwwskazań do startu w zawodach). W przypadku zawodników niepełnoletnich dodatkowo wymagana jest pisemna zgoda rodzica lub opiekuna ustawowego na udział w zawodach, przy czym rodzic lub opiekun zgodę tą musi podpisać osobiście w biurze zawodów. Przewidywana liczba zawodników -100 -150 osób. W imprezie weźmie udział ok. 400 osób. w tym maksymalnie 150 zawodników oraz ok. 250 widzów.

Na etapie planowania jest możliwe tylko szacunkowe przyjęcie czynności opodatkowanych czy też nie, ponieważ w trakcie realizacji organizator jest zobowiązany do stosowania przepisów PZP i w zależności od wykonawcy, który poprzez rozeznanie rynku będzie wykonywał określone czynności, nawet jeśli umowa zostanie zawarta bez stosowania ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2015 r. poz. 2164, z późn. zm.) przy zastosowaniu dyspozycji wynikającej z art. 4 pkt 8.

Planowane wydatki opodatkowane VAT:

* Stworzenie/udostępnienie aplikacji na serwerze www umożliwiającej rejestrację zawodników na podstawie wypełnionego formularza online.

1. Stworzenie/udostępnienie aplikacji na serwerze www umożliwiającej rejestrację zawodników na podstawie wypełnionego formularza online. Dodatkowo aplikacja umożliwi podgląd listy zgłoszonych zawodników oraz statystyki zgłoszonych zawodników. Data uruchomienia aplikacji - w dniu podpisania umowy.

2. Zainstalowanie w biurze zawodów (miejscu wyznaczonym przez Zamawiającego) w dniu 4 czerwca 2016 r. w godzinach otwarcia biura, stanowiska komputerowego do rejestracji zawodników oraz do wydawania chipów.

3. Wydanie zawodnikom chipów bez pobierania kaucji.

4. Wydrukowanie listy startowej oraz udostępnienia jej Zamawiającemu. Listy startowe powinny być ułożone według kolejności numerów.

5. W dniu zawodów po zakończeniu pracy w biurze zawodów (weryfikacji ostatecznej i wydaniu numerów) dokonanie pomiaru czasu na mecie i punktach kontrolnych wyścigu.

6. Ustawienie na mecie i punktach kontrolnych systemu do pomiaru czasu:

a.

1 mata na wejściu/wyjściu z wody - po zakończeniu pływania mata przeniesiona będzie na metę zawodów;

b.

1 mata na wejściu/wyjściu na etap rowerowy (w razie możliwości z opcją zliczania okrążeń na trasie),

c.

1 mata na wyjściu na etap biegowy (w razie możliwości z opcją zliczania okrążeń na trasie).

7. Umieszczenie w komunikacie końcowym uzyskanych wyników, po ich weryfikacji i uzgodnieniach z Zamawiającym.

8. Dokonanie pomiaru czasu i ustalenie kolejności na mecie.

9. Dokonanie bieżącego przekazywania nieoficjalnych wyników z linii mety.

10. Wyświetlanie na bieżąco wyników zawodników, na tablicy wyników w czasie trwania zawodów, z podaniem czasu ostatnich zawodników przebiegających linie mety.

11. Dostarczenie Zamawiającemu, po zakończeniu zawodów zweryfikowanych wyników wszystkich zawodników z kolejnością na mecie i czasem. Wynik przekazane w formie drukowanej i elektronicznej.

12. Współpracy z biurem zawodów - osobą odpowiedzialna za kontakty z mediami.

* Stworzenie i uruchomienie strony internetowej oraz Kreacja layout-u strony internetowej poświęconej zawodom triathlonowym oraz zaprojektowanie logo zawodów, plakatu oraz banneru promocyjnego.

* Obsługa sędziowska zawodów i nadzór nad prawidłową organizacją zawodów poprzez weryfikację listy startowej i zawodników na starcie zawodów oraz na mecie, oraz weryfikację pomiaru czasu i ogłoszenie wyników.

* Odmierzenie i przygotowanie trasy zawodów oraz dostarczenie i ustawienie elementów przygotowania technicznego trasy w miejscach wskazanych przez Zamawiającego w dniu zawodów:

a.

specjalne stojaki tworzące boksy rowerowe w strefie zmian dla 150 zawodników;

b.

4 szt. boi pływających o wysokości 2 m wyznaczających trasę na części pływackiej w porozumieniu z WOPR, które będzie działało w imieniu Zamawiającego;

c.

3 szt. drogowskazów wskazujących kierunki zawodów;

d.

2 szt. boje długie (5 m) na wyjście z wody;

e. Baner "META" przy wyjściu z wody.

* Przygotowanie strefy zmian wraz z ustawieniem stojaków na rowery na 150 stanowisk w miejscu przygotowanym i wskazanym przez Zamawiającego.

* Organizacja biura zawodów i wyznaczenie miasteczka triathlonowego oraz linii meta start.

* Przygotowanie i wydanie zawodnikom 150 pakietów startowych. Pakiet będzie zawierał numery startowe na koszulkę i na rower oraz oznakowanie zawodników na ciele.

* Wydruk banneru i plakatów.

* Zakup koszulek z logo.

* Zakup medali okolicznościowych.

* Zakup pucharów.

Wnioskodawca ponosi również koszty niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, są to koszty ubezpieczenia NW zawodów.

Nagrody będą pieniężne:

Nagrody za pięć pierwszych miejsc w klasyfikacji OPEN mężczyzn i kobiet.

* I nagroda o wartości - 600 zł,

* II nagroda o wartości - 400 zł,

* III nagroda o wartości - 300 zł,

* IV nagroda o wartości - 200 zł,

* V nagroda o wartości -150 zł.

Pierwsza trójka najlepszych zawodników w klasyfikacji OPEN kobiet i mężczyzn oraz w poszczególnych kategoriach wiekowych otrzyma puchary. Zawodnicy kończący triathlon otrzymają na mecie pamiątkowy medal i koszulkę. Każdy uczestnik otrzyma również posiłek regeneracyjny i wodę.

Wpisowe i opłaty za udział w...... w zależności od terminu wpłaty wynoszą:

* 100 zł płatne do dnia 15 maja 2016 r.,

* 150 zł płatne od dnia 16 maja 2016 r.,

* 200 zł płatne w dniu zawodów.

Wszystkie faktury związane z nabywanymi przez Wnioskodawcę towarami i usługami służącymi organizacji zawodów, będą wystawiane na Starostwo Powiatowe.....

Zadania Organizatora /Starostwa Powiatowego....

Organizacja, przeprowadzenie i promocja zawodów triathlonowych.

Starostwo pełni obowiązki organizatora zawodów i ponosi pełną odpowiedzialność za bezpieczeństwo zawodów i jej uczestników, a także zobowiązane jest dokonać zgłoszeń i uzyskać wszelkie wymagane prawem uzgodnienia instytucji do przeprowadzenia zawodów. Uzgodnienia trasy z odpowiednimi służbami oraz uzyskanie decyzji zezwalających.

Przygotowanie niezbędnej dokumentacji do organizacji zawodów:

* wniosku o wykorzystanie dróg w sposób szczególny wraz z niezbędnymi załącznikami: "Instrukcją dla służb porządkowych", "Planem działania służby porządkowej organizatora", "Wykazem imiennym osób odpowiedzialnych za służby porządkowe", "Zakresem, rodzajem i sposobem zabezpieczenia ratowniczego zawodów". "Szczegółowym programem zawodów", "Regulaminem zawodów", "Sposobem informowania społeczeństwa o ograniczeniach w ruchu drogowym spowodowanym imprezą", "Zobowiązaniem organizatora o przywróceniu dróg do stanu poprzedniego", "Mapy zawodów triatlonowych", "Uzgodnieniami z PSP oraz SP ZOZ..... w zakresie zabezpieczenia medycznego imprezy".

* Nadzór nad listą zgłoszeń zawodników, przygotowanie programu zawodów, nadzór nad promocją (zaczepianie banerów, aktualizacja strony internetowej zawodów www.zelaznytnathton.eu, kontakt z mediami, nadzór nad służbami zabezpieczającymi zawody, kontakt z pracownikami starostwa i gminy oraz służbami mundurowymi wspierającymi zabezpieczenie zawodów, koordynata komitetu organizacyjnego, zapraszanie osób do komitetu honorowego.

* Weryfikacja listy startowej podczas rejestracji elektronicznej i weryfikacja wpłat na konto bankowe.

* Ubezpieczenie NW zawodów.

* Zabezpieczenie/Opieka medyczna (SP ZOZ - dwie karetki pogotowia, jedna na trasie zawodów, druga stanowiąca stacjonarny punkt medyczny w okolicach linii start-meta).

* Współpraca z KPP (Policja)....

* Zapewnienie udziału służb porządkowych/informacyjnych.

Zadania Stowarzyszenia....:

1. Obsługę sędziowską zawodów i nadzór nad prawidłową organizacją zawodów poprzez weryfikację listy startowej i zawodników na starcie zawodów oraz na mecie, oraz weryfikację pomiaru czasu i ogłoszenie wyników.

2. Odmierzenie i przygotowanie trasy zawodów oraz dostarczenie i ustawienie elementów przygotowania technicznego trasy w miejscach wskazanych przez Zamawiającego w dniu zawodów: specjalne stojaki tworzące boksy rowerowe w strefie zmian dla 150 zawodników; 4 szt. boi pływających o wysokości 2 m wyznaczających trasę na części pływackiej w porozumieniu z WOPR, które będzie działało w imieniu ZAMAWIAJĄCEGO. 3 szt. drogowskazów wskazujących kierunki zawodów; 2 szt. boje długie (5 m) na wyjście z wody; Baner "META" przy wyjściu z wody.

3. Po zakończeniu zawodów wykonawca zobowiązuje się do usunięcia ww. elementów przygotowania technicznego tras.

4. Przygotowanie strefy zmian wraz z ustawieniem stojaków na rowery na 150 stanowisk w miejscu przygotowanym i wskazanym przez zamawiającego.

5. Organizacja biura zawodów i wyznaczenie miasteczka triathlonowego oraz linii meta start.

6. Przygotowanie i wydanie zawodnikom 150 pakietów startowych. Pakiet będzie zawierał numery startowe na koszulkę i na rower oraz oznakowanie zawodników na ciele.

7. Współpraca z firmą realizującą elektroniczny pomiar czasu. Po stronie zamawiającego pozostaje kwestia podpisania umowy z firmą, która będzie realizowała elektroniczny pomiar czasu oraz rozliczenia tej usługi na swój koszt.

8. Działania Public Relations: dbałość o dobry wizerunek organizatora, wpisanie zawodów w kalendarz imprez triathlonowych w kraju, włączenie zawodów w Puchar....., przekazywanie i wysyłka komunikatu organizacyjnego oraz zapowiedzi i relacji z zawodów, promowanie i nagłaśnianie zawodów w specjalistycznych portalach triathlonowych oraz na portalach społecznościowych. Na każdym z portali przed zawodami umieszczenie: 2 zapowiedzi poprzedzających w okresie 60-30 dni przed zawodami, i w okresie 30-15 dni przed zawodami oraz dwóch relacji filmowych z zawodów, wykonanie zdjęć z przebiegu zawodów, przekazanie po zawodach zdjęć i materiałów prasowych z imprezy, do których prawa autorskie będzie miał też zamawiający.

Zadania Gminy......:

1. Gmina udzieli wsparcia w postaci prac porządkowych (sprzątnięcie plaży nad.....). Podejmie również działania promocyjne poprzez zamieszczenie informacji na temat zawodów na swojej stronie internetowej. Gmina.....udzieli również pomoc przy zabezpieczeniu trasy rowerowej i biegowej zawodów w postaci wsparcia strażaków OSP.

2. Zapewnienie sceny i nagłośnienie

3. Zapewnienie spikera

4. Sprzątnięcie plaży i podcięcie pobocza drogi

5. Zapewnienie toalet.

Zadania Miasta.....:

1. Zapewnienie barierek

2. Zapewnienie kajaków.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

(we wniosku wskazane jako nr 1) Czy Starostwo Powiatowe może zastosować obniżoną stawkę VAT w wysokości 8% do opłaty startowej wnoszonej przez zawodników ".....".

Zdaniem Wnioskodawcy, Słownik Języka Polskiego definiuje pojęcie wstępu m.in., że jest to "możliwość wejścia gdzieś, prawo uczestnictwa w czymś". Opłata startowa pobierana od uczestników "....." umożliwia aktywne uczestniczenie w imprezie poprzez przebiegnięcie wyznaczonej trasy biegowej, przejazdu rowerem i przepłynięcie, zatem możliwe jest zastosowanie obniżonej stawki VAT 8% do pobieranej opłaty startowej na mocy art. 41 ust. 2 (załącznik nr 3 poz. 185) ustawy o VAT. Brzmienie pozycji 185 załącznika nr 3 do ustawy o VAT nie określa formy ani kategorii "wstępu", do których ma zastosowanie obniżona stawka podatku w wysokości 8%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Na wstępie należy zaznaczyć, iż tut. Organ wydał niniejszą interpretację biorąc pod uwagę nierozerwalne i niepodzielne powiązania podmiotowe powiatu i starostwa powiatowego, na gruncie podatku od towarów i usług oraz okoliczność, iż nie występuje odrębna od podmiotowości powiatu podmiotowość starostwa powiatowego. Starostwo powiatowe jest zorganizowanym zespołem osób i środków służących do pomocy organowi administracyjnemu. Starostwo powiatowe jest jednostką pomocniczą służącą do wykonywania zadań powiatu oraz obsługi techniczno-organizacyjnej powiatu.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą", opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Pojęcie towaru ustawodawca zdefiniował w art. 2 pkt 6 ustawy. Zgodnie z zapisem zawartym w tym przepisie, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie niebędące dostawą towarów.

Z powyższego jednoznacznie wynika, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - na mocy art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 Dyrektywy 2006/112/WE Rady, zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Jak wynika z powyższego wyłączenie organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy z kategorii podatników ma charakter wyłączenia podmiotowo-przedmiotowego.

Aby to wyłączenie miało miejsce, muszą zostać spełnione dwa warunki:

1.

dotyczy wyłącznie organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy,

2.

odnosi się tylko do tych czynności, które związane są z realizacją zadań nałożonych na te podmioty przepisami prawa i do realizacji których zostały one powołane.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych.

W tym miejscu należy wskazać, iż w myśl art. 2 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2015 r. poz. 1445, z późn. zm.), powiat posiada osobowość prawną i wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami, kultury fizycznej i turystyki, promocji powiatu (art. 4 ust. 1 pkt 7, pkt 8 i pkt 21 powołanej ustawy o samorządzie powiatowym).

Realizacja tych zadań następować może także w drodze dostawy towarów i świadczenia usług w rozumieniu art. 7 i art. 8 ustawy (w zakresie dostaw i usług co do zasady odpłatnych). Powiat w celu wypełnienia nałożonych na nią zadań organizuje warunki dla innych podmiotów bądź bezpośrednio uczestniczy w obrocie gospodarczym.

Jak wyżej wskazano, naczelną zasadą zawartą zarówno w regulacjach krajowych, jak i wspólnotowych dotyczących VAT, jest wyłączenie wszelkich organów władzy publicznej oraz innych organów podlegających prawu publicznemu z kategorii podatników VAT w odniesieniu do czynności wykonywanych przez te podmioty w charakterze władz publicznych. Stąd też w tym kontekście należy rozpatrywać, czy czynności wskazane we wniosku (objęte pytaniem), są realizowane przez Powiat w ramach jego zadań z zakresu władzy publicznej.

Mając na uwadze dokonaną wyżej analizę przepisów, należy stwierdzić, że mimo, że sprawy kultury fizycznej i turystyki oraz promocji powiatu, jak stanowi art. 4 ust. 1 pkt 8 i 21 ustawy o samorządzie powiatowym, należą do zadań własnych powiatu, to jednak umożliwienie uczestnictwa w triathlonie oraz pobieranie opłaty startowej trudno wpisać w ramy tego zadania. Co więcej, czynności związane z umożliwieniem uczestnictwa osób w triathlonie oraz pobierania opłaty startowej, nie będą wykonywane przez Powiat w ramach władztwa publicznego, w tym zakresie Powiat nie będzie działał zatem w charakterze organu władzy publicznej.

W świetle powyższego należy stwierdzić, że w odniesieniu do czynności umożliwiającej udział w triathlonie polegającej na pobieraniu opłat startowych od uczestników, Powiat nie będzie spełniał przesłanek do skorzystania z wyłączenia od opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy, a zatem dla tych czynności Powiat występuje w charakterze podatnika podatku od towarów i usług.

W pierwszej kolejności należy wskazać, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega konkretna czynność (dostawa towaru lub usługa), a nie zapłata. Wyjątkiem jest uiszczenie zaliczki na poczet przyszłej dostawy towarów, czy świadczenia usług.

W niniejszej sprawie czynnością, jakiej Powiat dokona na rzecz uczestnika, biorącego udział w triathlonie, będzie wykonanie usługi polegającej na umożliwieniu udziału w zawodach triathlonowych.

Nie można zatem uznać, że opłaty wnoszone przez uczestników biegu pozostają "w oderwaniu" od czynności, które zostaną wykonane przez Powiat - zachodzi bowiem związek pomiędzy dokonywanymi opłatami a wykonaniem przez Powiat określonych czynności. Należy zauważyć, że we wskazanej sytuacji istnieje bezpośredni związek pomiędzy dokonywanymi opłatami a zindywidualizowanym świadczeniem na rzecz uczestnika Biegu, które zostanie wykonane przez Wnioskodawcę.

Mając na uwadze opis sprawy i obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa należy stwierdzić, że usługi polegające na umożliwieniu udziału w "......" będzie stanowić odpłatne świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 8 ust. 1 ustawy.

Przechodząc natomiast do kwestii stawki VAT dla ww. usług, stwierdzić należy, że na mocy art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Zauważyć należy, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz wydane na jej podstawie rozporządzenia odwołują się do grupowań PKWiU przy ustalaniu preferencyjnych stawek podatkowych i zwolnień przedmiotowych. Prawidłowa pod względem klasyfikacji statystycznych identyfikacja towarów i usług stanowi warunek niezbędny do określenia wysokości opodatkowania podatkiem VAT w stosunku do towarów i usług dla których przepisy VAT powołują stosowną klasyfikację statystyczną.

Przy wyznaczaniu zakresu stosowania stawek obniżonych, w okresie od 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2017 r. wykorzystywana jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.).

Jednocześnie należy wskazać, że to podatnik jest zobowiązany do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem i zaklasyfikowaniem wykonywanych czynności.

Stosownie bowiem do pkt 1 Komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11), zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby, usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniem Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. Wynika to z faktu, że właśnie m.in. producent, bądź usługodawca posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia produktu, czy usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU, tj. informacje dotyczące rodzaju użytego surowca, technologii wytwarzania lub przeznaczenia wyrobu, bądź zakresu świadczonych usług.

Stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2- 2c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 41 ust. 13 ustawy, towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, niewymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej podlegają opodatkowaniu stawką w wysokości 22%, z wyjątkiem tych, dla których w ustawie lub przepisach wykonawczych określono inną stawkę.

Jednakże, zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki podatku lub zwolnienie od podatku.

Zastosowanie obniżonych stawek podatku lub zwolnienia od podatku możliwe jest jednak tylko wówczas, gdy wynika to wprost z ustawy lub przepisów wykonawczych do ustawy.

W myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7% z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

W tym miejscu zaznaczyć należy, że zgodnie z obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 146a ustawy, w okresie do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110 wynosi 23%;

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%;

Z powyższych przepisów wynika, że w przypadku gdy ani ustawa, ani przepisy wykonawcze nie przewidują dla danego świadczenia obniżonej stawki, bądź zwolnienia należy je opodatkować według 23% stawki podatku.

W załączniku nr 3 do ustawy stanowiącym "Wykaz towarów i usług podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki 7%" (w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r. - 8%) wymienione zostały towary i usługi objęte obniżoną stawką podatku. I tak, pod pozycją 185 został wymieniony "Wstęp na imprezy sportowe" - bez względu na symbol PKWiU.

W tym miejscu należy wyjaśnić, że pozycja 185 załącznika nr 3 do ustawy stanowi jedną z regulacji zawartych w pozycjach 179, 182-185 tego załącznika, które wyznaczają zakres stosowania obniżonej stawki podatku dla niektórych usług związanych m.in. z rekreacją.

Przepisy ustawy nie zawierają definicji pojęcia "rekreacja", aby zatem poznać jego znaczenie należy sięgnąć do wykładni językowej. Słownik Języka Polskiego (www.sip.pwn.pl) definiuje rekreację jako "aktywny wypoczynek na świeżym powietrzu". Wielki Słownik Języka Polskiego (http://www.wsjp.pl/) za rekreację uznaje "ruchową aktywność w czasie wolnym od pracy, mającą służyć zdrowiu i dobremu samopoczuciu", "Słownik wyrazów obcych i zwrotów obcojęzycznych z almanachem" Władysława Kopalińskiego (Świat Książki, Warszawa 2000) definiuje rekreację jako "odpoczynek, rozrywka, wytchnienie, pochodzące od łacińskiego »recreatio« czyli powrót do zdrowia, sił".

Mając na uwadze powyższe definicje oraz brzmienie poz. 185 załącznika nr 3 do ustawy należy - na potrzeby stosowania art. 41 ust. 2 oraz art. 146a pkt 2 ustawy w związku z poz. 185 załącznika nr 3 do ustawy - uznać za rekreację różne formy aktywności mające służyć wypoczynkowi i zdrowiu.

Należy jednakże zwrócić uwagę, że ustawodawca objął obniżoną stawką podatku VAT w wysokości 8% wstęp na imprezy sportowe, lecz wyłącznie w zakresie wstępu. Ustawodawca nie określił jednak ani form ani kategorii "wstępu", do których ma zastosowanie obniżona stawka podatku w wysokości 8%.

Słownik Języka Polskiego (www.sjp.pwn.pl) definiuje pojęcie wstępu wskazując m.in., że jest to "możliwość wejścia gdzieś, prawo uczestniczenia w czymś".

Zatem pod pojęciem "wstępu" w rozumieniu poz. 185 załącznika nr 3 do ustawy należy rozumieć możliwość wejścia gdzieś, prawo uczestniczenia w czymś, przy czym nie ma znaczenia forma biletu (lub opłaty), tzn. czy jest to opłata startowa, jednorazowy bilet, czy też karnet upoważniający do kilku wejść. Dodatkowo należy zauważyć, że wejścia (wstępu) nie można kojarzyć tylko z możliwością wejścia np. do określonego miejsca (pomieszczenia). Ze wstępem w rozumieniu tych przepisów związane jest określone świadczenie (typowe dla danego obiektu). I tak, np. z nabyciem biletu wstępu do teatru związana jest możliwość obejrzenia przedstawienia, w przypadku parku rozrywki - możliwość korzystania z określonych urządzeń, sali tanecznej - możliwość tańczenia, na imprezę sportową - możliwość obejrzenia rozgrywanych na danym obiekcie zawodów, "na siłownię" - możliwość wykonywania ćwiczeń siłowych przy wykorzystaniu znajdujących się na jej terenie przyrządów, do parku narodowego - możliwość oglądania obiektów przyrodniczych znajdujących się na jego terenie.

Zwrócić należy uwagę na różnicę pomiędzy pojęciem opłaty pobieranej od wstępu uczestników imprezy sportowej, a pojęciem wstępu widzów/kibiców na imprezę sportową. Opłata pobierana od wstępu uczestników imprezy sportowej związana jest z możliwością aktywnego uczestniczenia poprzez np. przebiegnięcie trasy, rozegranie meczu, natomiast opłata za wstęp na imprezę sportową wnoszona przez widza/kibica związana jest z możliwością uczestniczenia poprzez oglądanie imprezy sportowej. Zatem pojęcie "wstęp" nie należy kojarzyć wyłącznie z możliwością wejścia do określonego miejsca.

W rozpatrywanej sprawie wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą opodatkowania transakcji sprzedaży "wpisowego na imprezę sportową" obniżoną - 8% stawką podatku VAT, zgodnie z art. 41 ust. 2 oraz art. 146a pkt 2 ustawy w związku z poz. 185 załącznika nr 3 ustawy.

W pierwszej kolejności należy wskazać, że opłaty startowe wnoszone na rzecz Wnioskodawcy przez uczestników będą miały charakter zapłaty za usługę (możliwość wystąpienia w triathlonie), ponieważ będzie istniał bezpośredni związek pomiędzy wpłaconą "opłatą startową" a otrzymanym świadczeniem, które przynosi bezpośrednie korzyści otrzymującemu je uczestnikowi (możliwość udziału w imprezie sportowej). Zatem w zakresie, w jakim można opłatom wpisowym przypisać cechy wynagrodzenia za uzyskane świadczenie, opisana czynność będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy.

Jak wskazano wyżej dla usług związanych z rekreacją (wyłącznie w zakresie wstępu) - na podstawie art. 41 ust. 2 w związku z poz. 185 załącznika nr 3 do ustawy - stosuje się stawkę podatku obniżoną do wysokości 8%.

Mając na uwadze ww. przepisy oraz okoliczności sprawy przedstawione przez Wnioskodawcę należy w pierwszej kolejności wskazać, że opłaty wpisowe wnoszone na rzecz Wnioskodawcy przez uczestników będą miały charakter zapłaty za usługę (możliwość wystąpienia w biegu bądź meczu), ponieważ będzie istniał bezpośredni związek pomiędzy wpłaconą "opłatą wpisową", a otrzymanym świadczeniem, które przynosi bezpośrednie korzyści otrzymującemu je uczestnikowi (możliwość udziału w imprezie sportowej). Zatem w zakresie, w jakim można opłatom wpisowym przypisać cechy wynagrodzenia za uzyskane świadczenie, opisana czynność będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy.

W konsekwencji należy stwierdzić, że świadczona przez Wnioskodawcę - w zamian za opłatę startową - usługa wstępu na zawody "....." obejmująca prawo wejścia na imprezę sportową rozumiane jako prawo uczestnictwa w zawodach triathlonu, tj. pływania, jazdy rowerem oraz biegach opodatkowana będzie obniżoną stawką podatku VAT w wysokości 8%, na podstawie art. 41 ust. 2 w powiązaniu z art. 146a pkt 2 ustawy oraz w związku z poz. 185 załącznika do tej ustawy.

Podsumowując, w świetle art. 41 ust. 2 oraz art. 146a pkt 2 ustawy w związku z poz. 185 załącznika nr 3 ustawy sprzedaż przez Wnioskodawcę "wpisowego na imprezę sportową....." będzie opodatkowana obniżoną - 8% stawką VAT.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanej. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy oraz własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w zakresie 8% stawki podatku VAT dla opłat startowych wnoszonych przez zawodników "......". Natomiast wniosek w pozostałym zakresie został załatwiony odrębnym rozstrzygnięciem.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego......, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl