1061-IPTPB4.4511.253.2016.2.KS - Obowiązki płatnika w związku z przekazywaniem nagród osobom fizycznym w ramach organizowanych konkursów i gier.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 16 stycznia 2017 r. Izba Skarbowa w Łodzi 1061-IPTPB4.4511.253.2016.2.KS Obowiązki płatnika w związku z przekazywaniem nagród osobom fizycznym w ramach organizowanych konkursów i gier.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.) oraz § 5 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 4 listopada 2016 r. (data wpływu 7 listopada 2016 r.), uzupełnionym pismem z dnia 9 grudnia 2016 r. (data wpływu 13 grudnia 2016 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z przekazywaniem nagród osobom fizycznym w ramach organizowanych konkursów i gier - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 listopada 2016 r. do Izby Skarbowej w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych.

Pismem z dnia 10 listopada 2016 r. (data wpływu 17 listopada 2016 r.), nr 2461-IBPB-2-2.4511.953.2016.1.AP, na postawie art. 170 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.), stosowanie do § 5 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643), powyższy wniosek został przekazany przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach do załatwienia zgodnie z właściwością przez Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi.

Zgodnie bowiem z § 5 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego, od 1 lipca 2015 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi jest właściwy do wydawania interpretacji indywidualnych w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych, jeżeli wnioskodawca ma miejsce zamieszkania lub siedzibę w województwie: lubelskim, łódzkim, opolskim, śląskim lub świętokrzyskim.

Wniosek ten nie spełniał wymogów, o których mowa w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.), w związku z czym pismem z dnia 29 listopada 2016 r., nr 1061-IPTPB4.4511.253.2016.1.KS, na podstawie art. 169 § 1 w związku z art. 14h wymienionej ustawy, wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie do uzupełnienia ww. wniosku wysłano w dniu 29 listopada 2016 r. (data doręczenia 2 grudnia 2016 r.). Wnioskodawca uzupełnił przedmiotowy wniosek pismem z dnia 9 grudnia 2016 r. (data wpływu 13 grudnia 2016 r.), nadanym za pośrednictwem placówki pocztowej w dniu 9 grudnia 2016 r.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe, ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku:

Wnioskodawca zamierza wydawać w sieci Internet na swojej stronie internetowej czasopismo wydawane periodycznie, dotyczące wiedzy i różnych dziedzin nauki. Wnioskodawca jako wydawca będzie posiadał stosowny numer ISSN. Dostęp do czasopisma będzie darmowy dla wszystkich. Celem Wnioskodawcy jest poszerzanie wiedzy przez czytelników czasopisma internetowego, przybliżanie ciekawostek z różnych dziedzin nauki, wiedzy o otaczającym nas świecie, różnych ciekawostek związanych z nauką i wiedzą. Utrzymanie czasopisma będzie finansowane przez Wnioskodawcę, jednak Wnioskodawca chce zarabiać na urządzanych grach i konkursach, aby pozyskać środki niezbędne m.in. do utrzymania internetowego czasopisma. Wnioskodawca będzie prowadził szereg działań zmierzających do pozyskania dużej liczby czytelników. Jako wydawca zamierza poprzez sieć Internet organizować szereg gier i konkursów, które będą ogłaszane przez sieć Internet na stronie internetowej czasopisma, w których będą możliwe w szczególności do wygrania rzeczy i pieniądze o różnej wartości, najczęściej jednak w kwotach nieprzekraczających 500 zł. W przypadku finalistów konkursów nagrody planuje się wyższe, do kilku tysięcy złotych. Wnioskodawca zastrzega, że prawo do udziału w grach i konkursach będą mieli wszyscy, którzy się z nimi zetkną i wyrażą chęć udziału w nich, poza osobami związanymi z firmą Wnioskodawcy, przez które rozumie się grono: udziałowców, zarządu, pracowników Wnioskodawcy, jednak oferta gier i konkursów jest skierowana do osób fizycznych, nie w wykonywaniu przez te osoby działalności gospodarczej. Takie warunki będą umieszczone w regulaminach gier i regulaminach konkursów.

Gry i konkursy będą się odbywały na podstawie regulaminu, a dotyczyć będą głównie różnego rodzaju dziedzin wiedzy. Obecnie, będąc na etapie tworzenia planów finansowych, Wnioskodawca stanął przed problemem dotyczącym interpretacji prawa podatkowego, które w istotny sposób może wpłynąć na politykę cenową działalności Wnioskodawcy. Gry i konkursy nie będą związane ze sprzedażą premiową towarów lub usług. Udział w grach będzie polegał na samodzielnym udzielaniu przez graczy odpowiedzi na pytania z różnych dziedzin wiedzy czy nauki (przykładowo: geografia, biologia, motoryzacja, historia, wiedza o społeczeństwie, matematyka, ale również sztuka, kultura, sport) w określonym czasie przeznaczonym na odpowiedź. Konkursy będą polegały również na udzielaniu odpowiedzi na pytania z różnych dziedzin nauki, wiedzy, w określonym czasie, jednak rozgrywka konkursowa będzie toczyła się pomiędzy uczestnikami konkursu. Nie będą odbywały się jakiekolwiek losowania zwycięzców gier i konkursów, o wygraniu nagrody decydował będzie jedynie poziom wiedzy grającego lub uczestnika konkursu. Gry i konkursy nie będą losowe, będą miały formę udzielania odpowiedzi na pytania. Warunkiem przystąpienia do gry lub konkursu będzie uiszczenie opłaty za udział w grze lub w konkursie. Element ilości czasu przypadającego na odpowiedź Wnioskodawca wprowadzi z obawy przed korzystaniem grających lub uczestników konkursów z niedozwolonej pomocy. Opisane wyżej elementy będą również zawarte w regulaminie. Uczestnik gry lub konkursu nie musi posiadać zarejestrowanego konta w witrynie internetowej czasopisma Wnioskodawcy, ani żadnej innej witrynie. Dostęp do gier i konkursów przez sieć Internet będzie ogólnodostępny dla wszystkich osób.

W opisanym stanie faktycznym, jako organizator konkursów i gier, Wnioskodawca będzie wydawcą czasopisma Internetowego, który organizuje i ogłasza gry i konkursy w sieci Internet, będzie też płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych w przypadku wygranych o wartości przekraczającej 760 zł.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą braku obowiązku Wnioskodawcy do pobrania podatku od wygranych w grach i konkursach zorganizowanych przez wydawcę czasopisma internetowego, ogłaszanych w sieci Internet, w przypadku, gdy wartość wypłaconych wygranych lub wydanych nagród rzeczowych jednorazowo nie przekroczy kwoty 760 zł.

Podsumowując, gry i konkursy będą organizowane przez Wnioskodawcę - wydawcę czasopisma, ogłaszane w czasopiśmie wydawanym przez Wnioskodawcę w sieci Internet, zaś wygrane, co do których Wnioskodawca ma wątpliwości przy poborze podatku dochodowego jako płatnik, nie będą jednorazowo przekraczać kwoty 760 zł.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie, ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku:

Czy Wnioskodawca jako płatnik, który będąc wydawcą i organizując konkursy i gry według opisanych zasad, dokonując wypłaty wygranej zwycięzcy konkursu lub gry w postaci środków pieniężnych w kwocie mniejszej niż 760 zł jednorazowo, bądź w przypadku wydania zwycięzcy konkursu lub gry nagrody rzeczowej o wartości mniejszej niż 760 zł jednorazowo, w takim konkursie lub grze, będzie zobowiązany do pobrania 10% podatku dochodowego od osób fizycznych od ww. wygranych?

Zdaniem Wnioskodawcy, ostatecznie przedstawionym w uzupełnieniu wniosku, w przypadku opisanych wygranych nie będzie Jego obowiązkiem, jako płatnika, pobranie zryczałtowanego 10% podatku dochodowego od osób fizycznych, bowiem opisane we wniosku wygrane o wartości nieprzekraczającej każdorazowo kwoty 760 zł zwolnione są od tego podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z treścią ww. przepisu, zwolnione z opodatkowania są w szczególności wygrane w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja), (...) gdy jednorazowa wartość wygranych lub nagród, których nie przekracza kwoty 760 zł. Art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zwalnia od opodatkowania wygrane i nagrody o wartości nieprzekraczającej 760 zł, o ile zostały uzyskane w konkursach i grach organizowanych i emitowanych albo ogłaszanych przez środki masowego przekazu. Ustawa wylicza tylko przykładowo jako środki masowego przekazu: prasę, radio i telewizję. Powstaje więc pytanie, czy wyliczenie środków masowego przekazu jakiego dokonuje ustawodawca, ma charakter przykładowy czy też zamknięty. Odpowiedź na to pytanie zawiera interpretacja z dnia 24 kwietnia 2010 r. Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie (sygn. IPPB4/415-134/10-2/JS). Organ ten uznał, że użyte w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, określenie "w środkach masowego przekazu" mieści w sobie również pojęcie Internetu - jako środka przekazu, pomimo, że nie został on wymieniony w powołanym przepisie.

Według Wnioskodawcy, jeśli będzie organizował gry i konkursy (bez względu na dziedzinę konkursu lub gry) jako wydawca czasopisma internetowego, które przeznaczone będą dla osób fizycznych, nie w wykonywaniu przez uczestników działalności gospodarczej, będą ogólnodostępne i będzie ogłaszał je w środkach masowego przekazu (sieci Internet), a wartość jednorazowych nagród nie przekroczy kwoty 760 zł, wystąpi zwolnienie wartości takich nagród z podatku dochodowego od osób fizycznych, a Wnioskodawca w opisanych przypadkach nie będzie miał obowiązku pobierania 10% podatku od wygranych.

W przypadku z kolei jednorazowych wygranych w opisanych wyżej grach i konkursach przekraczających kwotę 760 zł. Wnioskodawca będzie pobierał 10% podatek od wygranych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2016 r. poz. 2032), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 25b i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Stosownie do postanowień art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych do źródeł przychodów zalicza się tzw. "inne źródła".

Zgodnie z art. 20 ust. 1 powołanej wyżej ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17.

Sformułowanie "w szczególności" dowodzi, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i do tej kategorii zaliczyć można również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. O przychodzie podatkowym z innych źródeł należy mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe.

Z przestawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca zamierza wydawać w sieci Internet na swojej stronie internetowej czasopismo wydawane periodycznie, dotyczące wiedzy i różnych dziedzin nauki. Wnioskodawca jako wydawca będzie posiadał stosowny numer ISSN. Dostęp do czasopisma będzie darmowy dla wszystkich. Celem Wnioskodawcy jest poszerzanie wiedzy przez czytelników czasopisma internetowego, przybliżanie ciekawostek z różnych dziedzin nauki, wiedzy o otaczającym nas świecie, różnych ciekawostek związanych z nauką i wiedzą. Utrzymanie czasopisma będzie finansowane przez Wnioskodawcę, jednak Wnioskodawca chce zarabiać na urządzanych grach i konkursach, aby pozyskać środki niezbędne m.in. do utrzymania internetowego czasopisma. Wnioskodawca będzie prowadził szereg działań zmierzających do pozyskania dużej liczby czytelników. Jako wydawca zamierza poprzez sieć Internet organizować szereg gier i konkursów, które będą ogłaszane przez sieć Internet na stronie internetowej czasopisma, w których będą możliwe w szczególności do wygrania rzeczy i pieniądze o różnej wartości, najczęściej jednak w kwotach nieprzekraczających 500 zł. W przypadku finalistów konkursów nagrody planuje się wyższe, do kilku tysięcy złotych. Wnioskodawca zastrzega, że prawo do udziału w grach i konkursach będą mieli wszyscy, którzy się z nimi zetkną i wyrażą chęć udziału w nich, poza osobami związanymi z firmą Wnioskodawcy, przez które rozumie się grono: udziałowców, zarządu, pracowników Wnioskodawcy, jednak oferta gier i konkursów jest skierowana do osób fizycznych, nie w wykonywaniu przez te osoby działalności gospodarczej. Takie warunki będą umieszczone w regulaminach gier i regulaminach konkursów. Gry i konkursy będą się odbywały na podstawie regulaminu, a dotyczyć będą głównie różnego rodzaju dziedzin wiedzy. Gry i konkursy nie będą związane ze sprzedażą premiową towarów lub usług. Udział w grach będzie polegał na samodzielnym udzielaniu przez graczy odpowiedzi na pytania z różnych dziedzin wiedzy czy nauki (przykładowo: geografia, biologia, motoryzacja, historia, wiedza o społeczeństwie, matematyka, ale również sztuka, kultura, sport) w określonym czasie przeznaczonym na odpowiedź. Konkursy będą polegały również na udzielaniu odpowiedzi na pytania z różnych dziedzin nauki, wiedzy, w określonym czasie, jednak rozgrywka konkursowa będzie toczyła się pomiędzy uczestnikami konkursu. Nie będą odbywały się jakiekolwiek losowania zwycięzców gier i konkursów, o wygraniu nagrody decydował będzie jedynie poziom wiedzy grającego lub uczestnika konkursu. Warunkiem przystąpienia do gry lub konkursu będzie uiszczenie opłaty za udział w grze lub w konkursie. Element ilości czasu przypadającego na odpowiedź Wnioskodawca wprowadzi z obawy przed korzystaniem grających lub uczestników konkursów z niedozwolonej pomocy. Opisane wyżej elementy będą również zawarte w regulaminie. Uczestnik gry lub konkursu nie musi posiadać zarejestrowanego konta w witrynie internetowej czasopisma Wnioskodawcy, ani żadnej innej witrynie. Dostęp do gier i konkursów przez sieć Internet będzie ogólnodostępny dla wszystkich osób. W opisanym stanie faktycznym, jako organizator konkursów i gier Wnioskodawca będzie wydawcą czasopisma Internetowego, który organizuje i ogłasza gry i konkursy w sieci Internet.

Z przepisu art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że od dochodów (przychodów) z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68, pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Zgodnie z art. 30 ust. 3 powyższej ustawy, zryczałtowany podatek, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, 4-5a oraz 13-16, pobiera się bez pomniejszania przychodu o koszty uzyskania.

Natomiast w myśl art. 30 ust. 8 ww. ustawy, dochodów (przychodów), o których mowa w ust. 1, nie łączy się z dochodami opodatkowanymi na zasadach określonych w art. 27.

Z przepisu art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika że, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

W myśl art. 41 ust. 4 powyższej ustawy, płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-16 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5 oraz 10.

Natomiast w myśl art. 41 ust. 7 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli przedmiotem wygranych (nagród), o których mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 nie są pieniądze, podatnik jest obowiązany wpłacić płatnikowi kwotę zaliczki lub należnego zryczałtowanego podatku przed udostępnieniem wygranej (nagrody) lub świadczenia.

Na podstawie art. 42 ust. 1 ww. ustawy, płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jednakże w przypadku gdy podatek został pobrany zgodnie z art. 30a ust. 2a, płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przekazują kwotę tego podatku na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

Zgodnie z treścią art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów i usług - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów i usług nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

Aby przedmiotowe zwolnienie miało zastosowanie, spełnione muszą zostać łącznie 3 warunki:

* organizatorem gry musi być środek masowego przekazu,

* podmiotem emitującym (ogłaszającym) grę musi być środek masowego przekazu,

* jednorazowa wartość wygranej nie może przekroczyć kwoty 760 zł.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawierają definicji pojęć "konkurs" oraz "nagroda", wobec czego w celu ich określenia uzasadnione jest zastosowanie wykładni językowej. Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego PWN "konkurs" jest to przedsięwzięcie dające możliwość wyboru najlepszych wykonawców, autorów danych prac itp., natomiast "nagroda" to dyplom, odznaczenie, pieniądze lub wartościowy przedmiot będące formą uznania lub wyróżnienia za osiągnięcia, zwycięstwo w konkursie, w zawodach, itp. Z definicji tych wynika, że jakieś przedsięwzięcie można określić mianem konkursu, jeśli istnieje w nim element współzawodnictwa w celu osiągnięcia najlepszego rezultatu. W powszechnym rozumieniu konkurs to postępowanie mające na celu wyłonienie zwycięzcy bądź kilku zwycięzców spośród grupy najlepszych uczestników spełniających określone kryteria. Równie ważnym jak element współzawodnictwa jest strona formalna całego przedsięwzięcia. Konieczne jest bowiem sporządzenie regulaminu konkursu, w którym określona zostanie nazwa konkursu, organizator, uczestnicy konkursu, nagrody oraz sposób wyłonienia zwycięzców.

Literalne brzmienie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wymaga, aby ww. konkursy i gry były zarówno ogłaszane (emitowane), jak i organizowane przez środki masowego przekazu. Świadczy o tym użyty w treści omawianej normy spójnik "i" w wyrażeniu "organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio, telewizja)". A to oznacza, że oba te elementy, tj. organizacja konkursu przez środki masowego przekazu i ich emisja (ogłaszanie) przez środki masowego przekazu muszą wystąpić łącznie, aby zwolnienie znalazło zastosowanie.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiuje pojęcia "środki masowego przekazu". Również w obowiązującym systemie prawnym brak jest legalnej definicji tego pojęcia. Jednakże dostępne definicje słownikowe pojęcia "środki masowego przekazu" określają to pojęcie w różnych aspektach. Jakkolwiek wskazują one, że są to środki komunikowania masowego, to z jednej strony do środków masowego przekazu zaliczają zarówno urządzenia techniczne służące tej komunikacji posługujące się w przekazie obrazami, dźwiękami, słowem pisanym (np. gazeta, telewizja satelitarna, odbiornik radiowy), z drugiej zaś jako środki masowego przekazu wskazują instytucje zajmujące się przekazywaniem informacji z wykorzystaniem tychże urządzeń technicznych. Tytułem przykładu powyższego dualizmu wskazać można internetową encyklopedię PWN określającą środki masowego przekazu jako "mass media, media masowe, środki masowego komunikowania, urządzenia, instytucje, za pomocą których kieruje się pewne treści do bardzo licznej i zróżnicowanej publiczności; prasa, radio, telewizja, także tzw. nowe media: telegazeta, telewizja satelitarna, Internet".

Ponadto prasa definiowana jest w ustawie z dnia 26 stycznia 1984 r. - Prawo prasowe (Dz. U. Nr 5, poz. 24, z późn. zm. - dalej: "Prawo prasowe"). W rozumieniu art. 7 ust. 2 Prawa prasowego - "prasa" oznacza publikacje periodyczne, które nie tworzą zamkniętej, jednorodnej całości, ukazujące się nie rzadziej niż raz do roku, opatrzone stałym tytułem albo nazwą, numerem bieżącym i datą, a w szczególności: dzienniki i czasopisma, serwisy agencyjne, stałe przekazy teleksowe, biuletyny, programy radiowe i telewizyjne oraz kroniki filmowe; prasą są także wszelkie istniejące i powstające w wyniku postępu technicznego środki masowego przekazywania, w tym także rozgłośnie oraz tele - i radiowęzły zakładowe, upowszechniające publikacje periodyczne za pomocą druku, wizji, fonii lub innej techniki rozpowszechniania; prasa obejmuje również zespoły ludzi i poszczególne osoby zajmujące się działalnością dziennikarską. Zastosowanie analogi z powyższą definicją pozwala stwierdzić, że niewątpliwie podobnie jak tradycyjne media, Internet spełnia te same zadania, tj. może służyć do publikacji określonych treści (np. ogłoszenie konkursu) nieograniczonej i anonimowej liczbie odbiorców.

Kwestia definicji prasy była poruszana w postanowieniu Sądu Najwyższego z dnia 26 lipca 2007 r., sygn. akt IV KK 174/07 w którym stwierdzono: "W świetle przepisów prawa prasowego bezspornym jest, że prasa oznacza publikacje periodyczne, które nie tworzą zamkniętej, jednorodnej całości a ukazują się nie rzadziej niż raz w roku art. 7 ust. 1 pkt 1 pr.pr. (...). Ustawodawca wyraźnie i jednoznacznie stwierdza, że prasą są zarówno dzienniki i czasopisma jak i "wszelkie istniejące i powstające w wyniku postępu technicznego środki masowego przekazywania (...) upowszechniające publikacje periodyczne za pomocą druku, wizji, fonii lub innej techniki rozpowszechniania." - art. 7 ust. 2 pkt 1 in fine. W tej sytuacji jest rzeczą bezsporną, że dzienniki i czasopisma przez to że ukazują się w formie przekazu Internetowego nie tracą znamion tytułu prasowego, i to zarówno wówczas gdy przekaz internetowy towarzyszy przekazowi utrwalonemu na papierze, drukowanemu, stanowiąc inną, elektroniczną jego postać w systemie on line jak i wówczas gdy przekaz istnieje tylko w formie elektronicznej w Internecie, ale ukazuje się tylko periodycznie spełniając wymogi, o których mowa w art. 7 ust. 2 pr.pr.".

Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, że Wnioskodawca, będący wydawcą czasopisma periodycznego w Internecie, zalicza się do kategorii prasy i w związku z tym, w przedstawionej sprawie konkursy i gry będą zarówno organizowane, jak i emitowane (ogłaszane) przez środek masowego przekazu. W związku z tym, wszystkie warunki określone w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zostaną w całości wypełnione przez Wnioskodawcę.

Mając na uwadze powyższe przepisy oraz przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego, stwierdzić należy, że wygrane w konkursach i grach w postaci środków pieniężnych lub nagród rzeczowych organizowanych i emitowanych przez Wnioskodawcę, jako środek masowego przekazu, będę korzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w przypadku gdy wartość tych wygranych nie będzie przekraczać kwoty 760 zł.

Zatem, Wnioskodawca jako płatnik nie będzie zobowiązany do obliczenia, pobrania i odprowadzenia od ww. kwoty zryczałtowanego podatku dochodowego osób fizycznych, zgodnie z art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji indywidualnej.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego...., po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl