1061-IPTPB3.4511.811.2016.2.PM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 2 grudnia 2016 r. Izba Skarbowa w Łodzi 1061-IPTPB3.4511.811.2016.2.PM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.) oraz § 5 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 30 września 2016 r. (data wpływu dnia 10 października 2016 r.), uzupełnionego pismami z dnia 10 listopada 2016 r. (złożonymi za pośrednictwem platformy e-PUAP), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie powstania przychodu w związku z otrzymaniem środków pieniężnych z tytułu wycofania części wkładu ze Spółki (pytanie nr 1) - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 października 2016 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych.

Z uwagi na braki wniosku, Organ podatkowy na podstawie art. 169 § 1 § 2 w związku z art. 14h ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.) oraz § 5 pkt 3 rozporządzenia ministra właściwego do spraw finansów publicznych z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643), pismem z dnia 4 listopada 2016 r., nr 1061-IPTPB3.4511.811.2016.1.PM (doręczonym w dniu 4 listopada 2016 r.), wezwał Wnioskodawcę do jego uzupełnienia, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

W odpowiedzi na ww. wezwanie wpłynęły uzupełnienia wniosku (nadane za pośrednictwem platformy e-PUAP dnia 10 listopada 2016 r.)

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

... (dalej: Wnioskodawca) zamierza zawrzeć umowę spółki Limited Liability Company (dalej: LLC lub Spółka). W umowie Spółki Wnioskodawca zobowiąże się do wniesienia wkładu pieniężnego o określonej wysokości (dalej: Wkład). Wniesienie Wkładu może nastąpić na podstawie przekazu, o którym mowa w art. 9211 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 2016 r. poz. 380, z późn. zm.).

LLC będzie zorganizowana i zarejestrowana wg amerykańskiego stanu Wyoming, na terytorium Stanów Zjednoczonych Ameryki, w stanie Wyoming. Zgodnie z przepisami prawa amerykańskiego LLC nie ma (podobnie jak polskie spółki osobowe) podmiotowości podatkowej, tzn. nie jest podatnikiem podatku dochodowego. LLC jest transparentna podatkowo, co oznacza, że przychody i koszty jej działalności są opodatkowane na poziomie wspólnika. Wspólnik w LLC jest określany mianem członka (member), nie zaś udziałowca (shareholder). LLC nie jest traktowana na gruncie prawa stanu Wyoming (gdzie jest zorganizowana) w taki sposób, aby móc ją zakwalifikować jako osobę prawną. LLC nie dokona wyboru bycia traktowaną dla celów federalnych podatków dochodowych w Stanach Zjednoczonych Ameryki jak osoba prawna (corporation) i nie będzie podlegać w Stanach Zjednoczonych Ameryki opodatkowaniu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania. Wnioskodawca nie wyklucza, że w przyszłości możliwe będzie podjęcie przez Niego decyzji o wycofaniu ze Spółki części wniesionych wcześniej Wkładów. Kwota wycofywanych Wkładów nie przekroczy kwoty Wkładów wniesionych.

W związku z powyższym, Wnioskodawca otrzyma wypłatę środków pieniężnych. Suma kwot otrzymanych tytułem zwrotu Wkładów wniesionych do Spółki będzie równa wartości nominalnej tych wniesionych Wkładów. Wypłaty środków pieniężnych nie będą związane z wystąpieniem Wnioskodawcy ze Spółki.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że jest polskim rezydentem podatkowym, podlegającym w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Wnioskodawca będzie jedynym wspólnikiem w amerykańskiej spółce Limited Liability Company. Wnioskodawca wskazał również, że Spółka LLC nie ma polskiego odpowiednika spółki osobowej. Spółka LLC podobnie jak polskie spółki osobowe jest transparentna podatkowo, co oznacza, że przychody i koszty jej działalności są opodatkowane na poziomie wspólnika. Jednocześnie Wnioskodawca wskazał, że Spółka LLC nie jest traktowana na gruncie prawa stanu Wyoming (gdzie będzie zarejestrowana) w taki sposób, by móc ją zakwalifikować jako osobę prawną. Wnioskodawca będzie posiadał 100% udziałów w zysku LLC. Głównym przedmiotem działalności Spółki LLC będzie działalność inwestycyjna. Tytułem częściowego wycofania/zwrotu Wkładu ze Spółki LLC Wnioskodawca otrzyma środki pieniężne.

W uzupełnieniu wniosku, Wnioskodawca doprecyzował i jednocześnie wyeliminował rozbieżność w opisie zdarzenia przyszłego poprzez zastąpienie zdania zawartego w opisie zdarzenia przyszłego: "Suma kwot otrzymanych tytułem Wkładów wniesionych do Spółki będzie równa wartości nominalnej tych wniesionych Wkładów", zdaniem: "Suma środków pieniężnych otrzymanych tytułem wycofania ze Spółki części wniesionych Wkładów nie przekroczy wartości wniesionych do Spółki tytułem Wkładu środków pieniężnych".

Przedmiotem przekazu, o którym mowa w opisie zdarzenia przyszłego, będą środki pieniężne. Dodał też, że stronami przekazu będą: darczyńca Wnioskodawcy (Matka Wnioskodawcy) oraz Wnioskodawca.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

1. Czy przedstawione w opisie zdarzenia przyszłego otrzymanie środków pieniężnych w związku z wycofaniem części Wkładu ze Spółki, w ramach opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego, będzie powodowało po stronie Wnioskodawcy powstanie przychodu w podatku dochodowym od osób fizycznych?

2. W przypadku uznania, że na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych, w związku z wycofaniem części Wkładu w ramach opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego, po stronie Wnioskodawcy powstanie przychód, w jaki sposób Wnioskodawca powinien ustalić koszt uzyskania przychodu?

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie nr 1, natomiast w zakresie pytania nr 2 zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Zdaniem Wnioskodawcy, wycofanie części Wkładu z LLC, w ramach opisanego zdarzenia przyszłego, będzie skutkować po stronie Wnioskodawcy powstaniem przychodu w podatku dochodowym od osób fizycznych.

Stosownie do treści art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm.; dalej: ustawa o PIT), przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną, u każdego podatnika określa się proporcjonalnie do jego prawa do udziału w zysku. Przepis ten wyraża zasadę transparentności spółek osobowych, która oznacza, że spółka osobowa nie jest podatnikiem podatku dochodowego, dlatego dochód osiągany przez spółkę osobową podlega opodatkowaniu na poziomie każdego wspólnika tej spółki.

Stosownie do art. 1 ust. 2 ustawy o PIT, przepisy tej ustawy nie mają zastosowania do spółek niemających osobowości prawnej. Jednocześnie, stosownie do art. 1 ust. 3 ww. ustawy, przepisy ustawy mają zastosowanie do spółek niemających osobowości prawnej mających siedzibę lub zarząd w innym państwie, jeżeli zgodnie z przepisami prawa podatkowego tego państwa są traktowane jak osoby prawne i podlegają w tym państwie opodatkowaniu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania.

Spółka, która nie jest podatnikiem podatku dochodowego, nie ma obowiązku podatkowego w podatkach dochodowych, nie dokonuje tym samym rozliczeń podatkowych związanych z uzyskiwaniem przychodów, ponoszeniem kosztów, osiąganiem dochodów (zysków). Dochody spółek niebędących osobami prawnymi nie stanowią odrębnego przedmiotu opodatkowania. Opodatkowaniu podlegają natomiast dochody poszczególnych wspólników takiej spółki. Sposób opodatkowania dochodu z udziału w spółce niebędącej podatnikiem podatku dochodowego uzależniony jest od cywilnoprawnego statusu danego wspólnika. Jeżeli wspólnikiem spółki jest osoba fizyczna, to dochód z udziału w tej spółce będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

W myśl art. 5b ust. 2 powołanej ustawy, jeżeli pozarolniczą działalność gospodarczą prowadzi spółka niemająca osobowości prawnej, przychody wspólnika z udziału w takiej spółce, określone na podstawie art. 8 ust. 1, uznaje się za przychody ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3. Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 3 cyt. ustawy, źródłem przychodu jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

W myśl art. 14 ust. 1 ustawy o PIT, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 16 ww. ustawy, przychodem z działalności gospodarczej są również środki pieniężne otrzymane przez wspólnika spółki niebędącej osobą prawną z tytułu wystąpienia z takiej spółki.

Natomiast w myśl art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy o PIT, źródłem przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a-c.

Na podstawie art. 18 ustawy o PIT, przychodem z praw majątkowych są w szczególności przychody z praw autorskich i pokrewnych w rozumieniu odrębnych przepisów, praw do projektów wynalazczych, praw do topografii układów scalonych, znaków towarowych i wzorów zdobniczych, w tym odpłatnego zbycia tych praw.

Przepisy ustawy o PIT, pomimo posługiwania się terminem "prawa majątkowe", nie zawierają jego definicji, natomiast zawarty w art. 18 ustawy o PIT, katalog tych praw nie jest enumeratywny, na co wskazuje użyte sformułowanie "w szczególności". Należy zatem przyjąć, że do katalogu praw majątkowych objętych zakresem regulacji art. 18 ustawy o PIT, można zaliczyć także inne prawa, niż wymienione.

Zdaniem Wnioskodawcy, do przychodów z tego źródła, należy zaliczyć świadczenia otrzymane przez Niego z tytułu obniżenia Wkładu w Spółce. Wkład w Spółce wiąże się bowiem z konkretnymi prawami majątkowymi, które przysługują Wnioskodawcy w związku z członkostwem w Spółce.

Potwierdzeniem powyższego są, według Wnioskodawcy, stanowiska organów podatkowych w wydawanych interpretacjach indywidualnych, przykładowo:

* Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z dnia 4 marca 2016 r., nr ILPB1/4511-1-1714/15-2/KS: "W związku z otrzymaniem przez Wnioskodawcę środków pieniężnych od Spółki komandytowej w następstwie wycofania części jego wkładu z tej spółki po stronie Wnioskodawcy powstanie przychód, który podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych, jako przychód z praw majątkowych, o których mowa w art. 18 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych",

* Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 18 marca 2016 r., nr IBPB-1-1/4511-58/16/SG: "z tytułu obniżenia wkładu w spółce jawnej Wnioskodawca uzyska przychód z praw majątkowych".

A także stanowiska:

* Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 25 maja 2016 r., nr IPPB1/4511-421/16-2/KS1,

* Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji indywidualnej z dnia 27 maja 2015 r., nr ITPB1/4511-429/15/MW, w interpretacji indywidualnej z dnia 16 października 2015 r., nr ITPB1/4511-819/15/WM.

Podsumowując, w związku z wycofaniem przez Wnioskodawcę części Wkładu ze Spółki oraz otrzymaniem z tego tytułu środków pieniężnych, po stronie Wnioskodawcy, powstanie przychód w podatku dochodowym od osób fizycznych, klasyfikowany jako przychód z praw majątkowych, o którym mowa w art. 18 ustawy o PIT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie powstania przychodu w związku z otrzymaniem środków pieniężnych z tytułu wycofania części wkładu ze Spółki (pytanie nr 1) jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 4 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2016 r. poz. 1578, z późn. zm., dalej: "k.s.h."), spółka osobowa to spółka jawna, spółka partnerska, spółka komandytowa i spółka komandytowo-akcyjna.

Wkład wspólnika może polegać na przeniesieniu lub obciążeniu własności rzeczy lub innych praw, a także na dokonaniu innych świadczeń na rzecz spółki (art. 48 § 2 k.s.h.). Z kolei zgodnie z art. 50 § 1 k.s.h., udział kapitałowy wspólnika odpowiada wartości rzeczywiście wniesionego wkładu. Wspólnik nie jest uprawniony ani zobowiązany do podwyższenia umówionego wkładu (art. 50 § 2 k.s.h.). Zgodnie z art. 54 § 1 w związku z art. 37 § 1 k.s.h., zmniejszenie udziału kapitałowego wymaga zgody pozostałych wspólników. Powyższe oznacza, że przepisy k.s.h. dopuszczają możliwość zmniejszenia udziału kapitałowego, czyli zmniejszenie wkładów wspólników.

Jak wskazuje się w doktrynie prawa handlowego, w przepisach k.s.h. nie ma ustawowej definicji udziału kapitałowego, jednak uznaje się, że stanowi on określoną wartość księgową wyrażoną w złotych, która stanowi podstawę dla określenia praw lub obowiązków wspólnika w spółce w przypadkach przewidzianych ustawą (Kodeks spółek handlowych, Komentarz, Tom I, str. 326, S. Sołtysiński, A. Szajkowski, A. Szumański, J. Szwaja, Warszawa 2001 r.). Uwzględniając przywołane wyżej poglądy doktryny uznać należy, że zmniejszenie udziału kapitałowego (czyli zmniejszenie wkładu) prowadzi do zmniejszenia praw i obowiązków wspólnika. Zmniejszenie praw i obowiązków danego wspólnika odpowiada zwiększeniu praw i obowiązków pozostałych wspólników.

W myśl art. 5a pkt 26 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm.), ilekroć w ustawie jest mowa o spółce niebędącej osobą prawną oznacza to spółkę niebędącą podatnikiem podatku dochodowego.

Stosownie do treści art. 9 ust. 1 ww. ustawy, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów ustawy - Ordynacja podatkowa zaniechano poboru podatku.

Powyższy przepis ustanawia generalną zasadę opodatkowania podatkiem dochodowym, zgodnie z którą opodatkowaniu tym podatkiem podlegają wszelkie uzyskane przez podatnika w danym roku korzyści majątkowe, z wyjątkiem tych, które na mocy ustawy wyłączone zostały z tego opodatkowania (np. poprzez wprowadzenie ustawowego zwolnienia z opodatkowania, czy też zaniechanie poboru podatku).

W myśl art. 9 ust. 2 ww. ustawy, dochodem ze źródła przychodów, jeżeli przepisy art. 24-25 oraz art. 30f nie stanowią inaczej, jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów. W świetle powyższych przepisów przychód powstaje zatem w każdym przypadku, w którym podatnik uzyskuje realną korzyść.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zawierają specyfikację źródeł przychodów, na podstawie których następuje przypisanie konkretnego przychodu do źródła przychodu. Przypisanie do konkretnego źródła przychodów jest istotne, ponieważ w zależności od ustalenia źródła przychodów, dla tego przychodu powstają dalsze skutki podatkowe prowadzące do obliczenia uzyskanego dochodu lub poniesionej straty w danym okresie rozliczeniowym.

Stosownie do art. 5b ust. 2 ww. ustawy, jeżeli pozarolniczą działalność gospodarczą prowadzi spółka niebędąca osobą prawną, przychody wspólnika z udziału w takiej spółce, określone na podstawie art. 8 ust. 1, uznaje się za przychody ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną, ze wspólnej własności, wspólnego przedsięwzięcia, wspólnego posiadania lub wspólnego użytkowania rzeczy lub praw majątkowych u każdego podatnika określa się proporcjonalnie do jego prawa do udziału w zysku (udziału) oraz, z zastrzeżeniem ust. 1a, łączy się z pozostałymi przychodami ze źródeł, z których dochód podlega opodatkowaniu według skali, o której mowa w art. 27 ust. 1. W przypadku braku przeciwnego dowodu przyjmuje się, że prawa do udziału w zysku (udziału) są równe.

W myśl art. 8 ust. 2 ww. ustawy, zasady wyrażone w ust. 1 stosuje się odpowiednio do:

1.

rozliczania kosztów uzyskania przychodów, wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów i strat,

2.

ulg podatkowych związanych z prowadzoną działalnością w formie spółki niebędącej osobą prawną.

W związku z powyższym, przychody i koszty uzyskania przychodu związane z działalnością spółki osobowej, wspólnicy powinni określać proporcjonalnie do posiadanego udziału w zysku spółki.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 3 cyt. ustawy, źródłem przychodu jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

W myśl art. 14 ust. 1 ustawy, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym, posiadającym nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce. Wnioskodawca będzie jedynym wspólnikiem w amerykańskiej spółce Limited Liability Company. W umowie Spółki Wnioskodawca zobowiąże się do wniesienia wkładu pieniężnego o określonej wysokości. Wniesienie Wkładu może nastąpić na podstawie przekazu, o którym mowa w art. 9211 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 2016 r. poz. 380, z późn. zm.). Wnioskodawca wskazał również, że Spółka LLC nie ma polskiego odpowiednika spółki osobowej. Spółka LLC podobnie jak polskie spółki osobowe jest transparentna podatkowo, co oznacza, że przychody i koszty jej działalności są opodatkowane na poziomie wspólnika. Jednocześnie Wnioskodawca wskazał, że Spółka LLC nie jest traktowana na gruncie prawa stanu Wyoming (gdzie będzie zarejestrowana) w taki sposób, by móc ją zakwalifikować jako osobę prawną. Głównym przedmiotem działalności Spółki LLC będzie działalność inwestycyjna. Tytułem częściowego wycofania/zwrotu Wkładu ze Spółki LLC Wnioskodawca otrzyma środki pieniężne. Suma środków pieniężnych otrzymanych tytułem wycofania ze Spółki części wniesionych Wkładów nie przekroczy wartości wniesionych do Spółki tytułem Wkładu środków pieniężnych.

Wycofanie przez Wnioskodawcę części wniesionego do Spółki LLC Wkładu stanowi przychód z działalności gospodarczej, ponieważ jeżeli pozarolniczą działalność gospodarczą prowadzi spółka nieposiadająca osobowości prawnej, to zgodnie z art. 5b ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychody wspólnika z udziału w takiej spółce określone na podstawie art. 8 ust. 1 są przychodem z tego źródła.

Zatem, w przypadku wycofania części wkładu ze Spółki LLC po stronie Wnioskodawcy powstanie przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 w związku z art. 5b ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wobec tego, w ocenie Organu Wnioskodawca błędnie uznał, że tego rodzaju przychód powinien zaliczyć do źródeł z kapitałów pieniężnych i praw majątkowych na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 7 i art. 18 ww. ustawy.

Mając powyższe na względzie stwierdzić należy, że w związku z otrzymaniem przez Wnioskodawcę środków pieniężnych od Spółki LLC, w związku z wycofaniem przez Niego części wniesionego do tej Spółki Wkładu, po stronie Wnioskodawcy, jako wspólnika Spółki LLC powstanie przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 w związku z art. 5b ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przychód będzie stanowić kwota otrzymanych środków pieniężnych.

W świetle powołanych przepisów i w odniesieniu do przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego stanowisko Wnioskodawcy jest zatem nieprawidłowe.

Odnosząc się do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnych przepisów prawa podatkowego wskazać należy, że rozstrzygnięcia te dotyczyły tylko konkretnych spraw podatnika osądzonych w określonym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym i w tylko w tych sprawach rozstrzygnięcia w nich zawarte są wiążące. Natomiast organy podatkowe, mimo że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkują się wydanymi rozstrzygnięciami innych organów podatkowych oraz sądów administracyjnych to nie mają możliwości zastosowania ich wprost, z tego powodu, że nie stanowią materialnego prawa podatkowego. W związku z tym nie mają mocy powszechnie obowiązującego prawa. Z uwagi na powyższe przywołane rozstrzygnięcia nie są wiążące dla tutejszego Organu podatkowego. Każdą sprawę Organ podatkowy jest zobowiązany traktować indywidualnie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego... po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl