1061-IPTPB3.4511.730.2016.1.IC

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 października 2016 r. Izba Skarbowa w Łodzi 1061-IPTPB3.4511.730.2016.1.IC

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.) oraz § 5 pkt 3 rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 24 sierpnia 2016 r. (data wpływu 30 sierpnia 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych dla Wnioskodawcy podziału spółki akcyjnej przez wydzielenie - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 sierpnia 2016 r. wpłynął wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych dla Wnioskodawcy podziału spółki akcyjnej przez wydzielenie.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest osobą fizyczną, zamieszkałą w Polsce i podlegającą w Polsce opodatkowaniu w zakresie całości swoich dochodów. Wnioskodawca posiada obecnie 100% akcji w kapitale zakładowym spółki akcyjnej z siedzibą w Polsce (dalej: Spółka Akcyjna, Spółka dzielona) oraz 100% udziałów w kapitale zakładowym spółki z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Polsce (dalej: Spółka z o.o., Spółka Przejmująca). Obie spółki są zarejestrowanymi podatnikami podatku od towarów i usług oraz podatku dochodowego od osób prawnych. Zakresem podstawowym działalności Spółki Akcyjnej jest działalność produkcyjna oraz handlowa w zakresie związanym z zabawkami, natomiast zakresem podstawowym działalności Spółki z o.o. jest zarządzanie nieruchomościami przeznaczonymi na wynajem. Spółka Akcyjna w swoim majątku posiada nieruchomości stanowiące jej strategiczne aktywa, wykorzystywane także w celu prowadzenia przez Spółkę działalności związanej z wynajmem nieruchomości oraz działalności biznesowo-kulturalnej (dalej: "Centrum Kulturalno-Biznesowe").

Planowane jest rozdzielenie prowadzonych obecnie działalności gospodarczych Spółki Akcyjnej w trybie art. 529 § 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2013 r. poz. 1030, z późn. zm., dalej: "k.s.h.") - podział przez przeniesienie części majątku spółki dzielonej do spółki istniejącej. W wyniku podziału działalność Spółki Akcyjnej związana z zarządem oraz obsługą nieruchomości oraz prowadzoną przez Spółkę Akcyjną działalnością kulturalno-biznesową zostanie przeniesiona do Spółki z o.o., która aktualnie wykonuje wyłącznie zadania związane z zarządzaniem nieruchomościami stanowiącymi własność Spółki z o.o.

Do dnia złożenia wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego, w celu jak najefektywniejszego wykorzystania posiadanych zasobów, na podstawie uchwały Zarządu Spółki, Spółka Akcyjna wydzieliła w swoim przedsiębiorstwie dział zajmujący się wyłącznie obsługą Centrum Kulturalno-Biznesowego.

Do zadań Centrum Kulturalno-Biznesowego należy w szczególności:

* Zarząd i obsługa nieruchomości należącej do Spółki,

* współpraca z właściwymi urzędami oraz innymi odpowiednimi instytucjami państwowymi lub podmiotami, w tym m.in. dokonywanie uzgodnień, występowanie o stosowne pozwolenia,

* organizacja koncertów muzycznych,

* prowadzenie działalności agencji koncertowej,

* prowadzenie działalności muzycznej agencji wydawniczej,

* prowadzenie i zarządzenie studiem nagrań zlokalizowanym w nieruchomości,

* prowadzenie działań związanych z wynajmowaniem studia nagrań oraz sali koncertowej znajdującego się w nieruchomości,

* przyjmowanie zleceń w zakresie wynajmu studia nagrań i sali koncertowej znajdujących się w nieruchomości,

* obsługa techniczna studia nagrań i sali koncertowej znajdujących się w nieruchomości,

* organizacja pracy realizatorów dźwięku, światła, ochroniarzy, sprzątaczek i pracowników obsługi studia nagrań,

* dokonywanie wyceny koniecznych napraw nieruchomości,

* organizacja prac remontowych i modernizacyjnych nieruchomości,

* monitorowanie rozliczeń finansowych związanych z wynajmowaniem powierzchni w nieruchomości, w tym studia nagrań i sali koncertowej,

* gromadzenie i archiwizacja dokumentów oraz informacji związanych z działalnością działu,

* prowadzenie ewidencji, rozliczeń i dokumentacji zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.

W celu umożliwienia wykonywania jego działalności, Spółka postanowiła przypisać do Działu Centrum Kulturalno-Biznesowego składniki materialne i niematerialne, stanowiące w szczególności prawa do nieruchomości oraz prawa i obowiązki z umów związanych z nieruchomościami.

Ponadto, Spółka Akcyjna prowadzi na zlecenie podmiotów trzecich, usługi w zakresie profesjonalnej obsługi importu towarów, w szczególności z Chin. Z uwagi na specyfikę działalności prowadzonej na zlecenie podmiotów trzecich oraz jej odrębność w stosunku do działalności podstawowej prowadzonej przez Wnioskodawcę oraz planowany rozwój tej części działalności, na podstawie uchwały Zarządu Spółki, Spółka Akcyjna wydzieliła w swoim przedsiębiorstwie Dział Importu.

Do zadań Działu Importu należy w szczególności:

* przyjmowanie zamówień w zakresie importu towarów na zlecenie klientów Spółki,

* bieżąca współpraca i negocjacje z klientem obejmujące ustalenie zakresu oraz organizacji importu towarów,

* koordynowanie i nadzorowanie importu produktów klienta Spółki,

* współpraca z urzędami celnymi oraz innymi odpowiednimi instytucjami państwowymi,

* przeprowadzanie procedur celnych oraz przygotowanie wszelkich koniecznych dokumentów celnych i importowych,

* bieżąca analiza zmian w obowiązującym prawie celnym,

* przygotowywanie towarów klienta Spółki do dystrybucji na rynku polskim,

* gromadzenie i archiwizacja dokumentów oraz informacji związanych z działalnością Działu,

* koordynacja i organizacja logistyki (w tym przeładunku, konfekcjonowania i transportu towarów do klientów Spółki),

* prowadzenie ewidencji, rozliczeń i dokumentacji zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa (dalej: Działalność Działu Importu lub Działalność Outsorcingu Importu).

W celu umożliwienia wykonywania jego działalności, Spółka postanowiła przypisać do Działu Importu składniki materialne i niematerialne, stanowiące w szczególności prawa i obowiązki z umów związanych z zawartymi umowami na świadczenie usług obsługi importu. W stanie obecnym, wydzielenie Działu Centrum Kulturalno-Biznesowego oraz Działu Importu ma charakter funkcjonalny i jest odpowiednio odzwierciedlone w strukturze organizacyjnej Spółki Akcyjnej oraz w jej ewidencji rachunkowej.

W konsekwencji, wyodrębniony został także Dział Handlowy realizujący zadania z zakresu działalności podstawowej Spółki oraz Dział Usług Wspólnych, którego zadaniem jest świadczenie lub koordynacja świadczenia usług z zakresu usług kadrowych, księgowych czy prawnych, z których korzystają wszystkie działy, w zależności od potrzeb. Podział funkcjonalny ustanowiony jest poprzez realizację odrębnych zadań gospodarczych - działalności handlowej, działalności outsourcingu importu oraz działalności Centrum Kulturalno-Biznesowego. Każdy z tych działów posiada wewnętrzną strukturę funkcjonalną wraz z podziałem zadań i obowiązków dla każdej z jednostek organizacyjnych. Wyodrębnienie ewidencji rachunkowej realizowane jest w systemie finansowo-księgowym poprzez odpowiedni podział kont księgowych w zakresie aktywów i zobowiązań oraz przychodów i kosztów przyporządkowanych do działalności Działu Handlowego, działalności Działu Importu oraz do Działalności Centrum Kulturalno-Biznesowego.

Jednocześnie, do działalności Centrum Kulturalno-Biznesowego zostali przypisani pracownicy Spółki Akcyjnej, odpowiedzialni wyłącznie za realizację jego zadań. Ponadto, dla Działu Centrum Kulturalno-Biznesowego został założony odrębny rachunek bankowy. W celu dalszego rozwoju działalności Centrum Kulturalno-Biznesowego, szczególnie w zakresie najmu i obrotu nieruchomościami oraz organizacji działalności kulturalno-biznesowej, Spółka Akcyjna podjęła decyzję o prawnym jej oddzieleniu, tak aby w przyszłości były one wykonywane przez odrębne spółki kapitałowe.

W tym celu planowane jest dokonanie podziału Spółki Akcyjnej przez wydzielenie (dalej: "Wydzielenie") w trybie art. 529 § 1 pkt 4 k.s.h. Wskutek tego podziału, działalność Centrum Kulturalno-Biznesowe wraz z niezbędnymi aktywami i zobowiązaniami przypisanymi do niego, zostanie wydzielona do istniejącej Spółki z o.o. Z kolei, działalność handlowa oraz działalność outsourcingu importu będzie po dokonaniu podziału nadal wykonywana przez Spółkę Akcyjną.

Wskutek Wydzielenia, do Spółki Przejmującej (Spółki z o.o.) zostaną przeniesione składniki majątkowe tworzące obecnie Dział Centrum Kulturalno-Biznesowe, tj. aktywa funkcjonalnie związane z działalnością Działu Centrum Kulturalno-Biznesowego, w tym:

* nieruchomości,

* środki na wyodrębnionym rachunku bankowym Działu Centrum Kulturalno-Biznesowego;

* należności od najemców oraz zobowiązania związane z nieruchomościami,

* niskocenne elementy wyposażenia - związane z nieruchomościami administrowanymi przez Dział Centrum Kulturalno-Biznesowego.

Powyższe składniki aktywów i pasywów, są obecnie wyodrębnione w ramach ewidencji rachunkowej z uwzględnieniem zasady istotności.

Dodatkowo, Spółka Akcyjna wyodrębniła w ewidencji księgowej odpowiednie konta wynikowe dotyczące rodzajów działalności:

* przychody operacyjne Działu Centrum Kulturalno-Biznesowego, Działu Handlowego, Działu Importu;

* koszty operacyjne Działu Centrum Kulturalno-Biznesowego, Działu Handlowego, Działu Importu.

Na skutek Wydzielenia, Spółka z o.o. (Przejmująca) przejmie także prawa i zobowiązania wynikające z umów najmu nieruchomości oraz innych umów związanych z nieruchomością oraz inne prawa i zobowiązania związane z prowadzoną przez Spółkę Akcyjną działalnością Centrum Kulturalno-Biznesowego.

W ramach wydzielenia i przeniesienia Działu Centrum Kulturalno-Biznesowego, na Spółkę z o.o. (Przejmującą) zostaną przeniesieni pracownicy zatrudnieni na podstawie umowy o pracę, jak i osoby świadczące dla Spółki usługi z tytułu umów cywilnoprawnych. W konsekwencji, wydzielenie i przeniesienie Działu Centrum Kulturalno-Biznesowego będzie miało charakter przejścia części zakładu pracy w rozumieniu art. 231 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (Dz. U. z 2014 r. poz. 1502, z późn. zm.).

Podsumowując, w związku z planowanym wydzieleniem, nastąpi wydzielenie ze Spółki Akcyjnej na mocy art. 529 § 1 pkt 4 k.s.h., Działu Centrum Kulturalno-Biznesowego, który funkcjonalnie realizuje obecnie zadania związane z zarządzaniem Centrum Kulturalno-Biznesowym, stanowiąc w strukturze organizacyjnej odrębny dział podległy bezpośrednio Zarządowi Spółki, który posiada bezpośrednio przypisane dla realizacji swoich zadań aktywa i zobowiązania, co znajduje dodatkowo dokładne odzwierciedlenie w ewidencji rachunkowej Spółki. W wyniku wydzielenia, Dział Centrum Kulturalno-Biznesowe z mocy prawa stanie się częścią Spółki z o.o. (Przejmującej), na którą zostaną przeniesione wszelkie składniki majątkowe i zobowiązania przypisane do Działu Centrum Kulturalno-Biznesowego a także wszelkie prawa i obowiązki wynikające z zawartych umów związanych z jego funkcjonowaniem, co zgodnie z art. 534 § 1 k.s.h., szczegółowo opisane będzie w planie podziału. Spółka Akcyjna, po dokonaniu podziału, będzie funkcjonować nadal w obszarze działalności handlowej oraz outsourcingu importu, dysponując składnikami majątkowymi, zobowiązaniami oraz kapitałem niematerialnym, które służą tej działalności zarówno w sposób bezpośredni (w tym aktywa obrotowe, osoby zatrudnione na związanych z działalnością handlową i importową jak i pośredni, w tym pomieszczenia biurowe, osoby zatrudnione na stanowiskach administracyjnych). W rezultacie, pomimo wydzielenia Spółka Akcyjna będzie mogła samodzielnie kontynuować prowadzenie działalności handlowej i outsourcingu importu w sposób niezmienny.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

1. Czy zespół składników materialnych i niematerialnych tworzących Dział Centrum Kulturalno-Biznesowe będzie uznany dla celów ustalenia skutków podatkowych wydzielenia za zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 5a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

2. Czy na skutek dokonania przeniesienia opisanego zespołu składników majątkowych w ramach podziału Spółki Akcyjnej przez wydzielenie w trybie art. 529 § 1 pkt 4 Kodeksu spółek handlowych, po stronie Wnioskodawcy, będącego wspólnikiem Spółki Akcyjnej powstanie dochód z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, o którym mowa w art. 24 ust. 5 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podlegający opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem pobieranym u źródła ?

Zdaniem Wnioskodawcy,

Ad. 1.

W ocenie Wnioskodawcy, zespół składników materialnych i niematerialnych tworzących Dział Centrum Kulturalno-Biznesowe, będzie uznany dla celów ustalenia skutków podatkowych wydzielenia za zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 5a pkt 4 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm., dalej: "Ustawa PIT").

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że wskazany w opisie zdarzenia przyszłego zespół składników materialnych i niematerialnych składający się na Dział Centrum Kulturalno-Biznesowe stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 5a pkt 4 Ustawy PIT, ponieważ obejmuje organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązania), przeznaczony do realizacji określonych zadań gospodarczych. Powyższe powoduje zarazem, że Dział mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące wskazane zadania. W celu stwierdzenia spełnienia wymogów Działu Centrum Kulturalno-Biznesowego za zorganizowaną cześć przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 5a pkt 4 Ustawy PIT, konieczne jest potwierdzenie wyodrębnienia zespołu składników materialnych i niematerialnych wchodzących w jego skład pod względem organizacyjnym, finansowym i funkcjonalnym.

Wyodrębnienie organizacyjne

Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że odrębny pod względem organizacyjnym zespół składników materialnych i niematerialnych powinien mieć swoje miejsce w strukturze organizacyjnej jako dział, oddział, pion, wydział, itp.

Wnioskodawca wskazuje, że takie stanowisko było wielokrotnie wyrażane przez organy podatkowe w interpretacjach indywidualnych przepisów prawa podatkowego: Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji indywidualnej z dnia 14 kwietnia 2016 r., nr ITPB3/4510-51/16/MJ oraz Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 11 kwietnia 2016 r., nr IBPB-I-3/4510-166/16/WLK.

W perspektywie wyodrębnienia organizacyjnego, istotne jest formalne potwierdzenie struktury organizacyjnej, tzn. że organizacyjne wyodrębnienie zostało dokonane na bazie statutu, regulaminu lub innego aktu o podobnym charakterze. Mając to na uwadze, Wnioskodawca podkreśla, że Spółka Akcyjna dokonała formalnego wyodrębnienia organizacyjnego Działu Centrum Kulturalno-Biznesowego w swojej strukturze, na podstawie uchwały zarządu Spółki.

W związku z powyższym, w ocenie Wnioskodawcy, warunek wyodrębnienia organizacyjnego zespołu składników materialnych i niematerialnych składających się na Dział Centrum Kulturalno-Biznesowe w istniejącym przedsiębiorstwie Spółki został spełniony.

Wyodrębnienie finansowe

Wyodrębnienie finansowe stanowi sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Takie rozumienie, jak wskazuje Wnioskodawca, podzielają organy podatkowe w wydawanych w imieniu Ministra Finansów interpretacjach indywidualnych przepisów prawa podatkowego, m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z dnia 16 maja 2016 r., nr ILPB3/4510-1-42/16-4/EK, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 10 marca 2016 r., nr IPPB5/4510-29/16-3/AK, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 26 lutego 2016 r., nr ITPB3/4510-620/15/JG.

Ponadto, Wnioskodawca wskazuje, że wyodrębnienie finansowe nie oznacza konieczności prowadzenia dla zorganizowanej części przedsiębiorstwa odrębnej księgowości, czy też samodzielnego sporządzania bilansu (interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 7 grudnia 2015 r., nr IBPB-1-3/4510-438/15/IZ).

Jak Wnioskodawca wskazał w opisie zdarzenia przyszłego, dla wydzielonego Działu Centrum Kulturalno-Biznesowego wprowadzona została odrębna ewidencja rachunkowa umożliwiająca ewidencjonowanie zdarzeń gospodarczych związanych z funkcjonowaniem Działu. Ewidencja umożliwia przypisanie przychodów, kosztów (w tym odpisów amortyzacyjnych), jak również należności i zobowiązań oraz innych aktywów przyporządkowanych funkcjonalnie do Działu Centrum Kulturalno-Biznesowego w ramach struktury firmy, w szczególności nieruchomości i innych środków trwałych. Dział Centrum Kulturalno-Biznesowe posiada także wyodrębniony rachunek bankowy, na który wpływają środki pieniężne generowane przez działalność Centrum Kulturalno-Biznesowe.

W ocenie Wnioskodawcy, Dział Centrum Kulturalno-Biznesowe spełnia więc warunek wyodrębnienia finansowego w istniejącym przedsiębiorstwie Spółki.

Wyodrębnienie funkcjonalne

Wyodrębnienie funkcjonalne, oznacza przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych. Zorganizowana część przedsiębiorstwa powinna więc stanowić funkcjonalnie odrębną całość - obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa. Zorganizowana część przedsiębiorstwa powinna posiadać zdolność funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy, a więc umożliwiać podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa.

Takie rozumienie wyodrębnienia funkcjonalnego zostało potwierdzone, m.in. w interpretacjach indywidualnych przepisów prawa podatkowego wydanych przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 31 grudnia 2015 r., nr IBPB-1-3/4510 -524/15/SK, z dnia 24 listopada 2015 r., nr IBPB-1-3/4510-344/15/TS, Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 9 marca 2016 r., nr IPPB5/4510-3/16-3/AK.

Kryterium wyodrębnienia funkcjonalnego zorganizowanej części przedsiębiorstwa sprowadza się w zasadzie do ustalenia, czy jako pewna odrębna całość jest ona w stanie samodzielnie funkcjonować na rynku już od momentu jej wyodrębnienia (interpretacja indywidualna przepisów prawa podatkowego Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 15 października 2013 r., nr IPPB5/423-542/13-2/MK).

Powyższe rozumienie potwierdzają również sądy administracyjne, m.in. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 9 grudnia 2015 r., sygn. akt I SA/GI 603/15 oraz wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 15 dnia listopada 2012 r., sygn. akt II FSK 692/11.

Dział Centrum Kulturalno-Biznesowe spełnia w przedsiębiorstwie Spółki całkowicie odrębne funkcje od działalności handlowej oraz działalności outsourcingu importu Spółki. Jako całość przeznaczony został do realizowania działalności polegającej na zarządzaniu posiadanymi przez Spółkę nieruchomościami oraz ich wynajmowania, jak również, prowadzenia działalności centrum kulturalno-biznesowego.

W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy, Dział Centrum Kulturalno-Biznesowe spełnia kryterium wyodrębnienia funkcjonalnego w istniejącym przedsiębiorstwie Spółki Akcyjnej, gdyż Dział ten jest przeznaczony do realizacji niezależnych od Działalności Handlowej i Działalności Importu zadań gospodarczych w przedsiębiorstwie Spółki, tj. prowadzenia działalności w zakresie zarządzania, wynajmu nieruchomości oraz prowadzenia działalności kulturalno-biznesowej.

Jednocześnie, zdaniem Wnioskodawcy, stanowi on zespół składników materialnych i niematerialnych powiązanych czynnikiem organizacyjnym, który umożliwi Spółce z o.o. bez przeszkód oraz w niezmienionym zakresie kontynuowanie dotychczasowej działalności Działu. Tak więc, Dział Centrum Kulturalno-Biznesowe stanowi wyodrębnioną całość zdolną samodzielnie funkcjonować na rynku jako niezależny podmiot.

Biorąc pod uwagę wszelkie okoliczności przedstawione w opisie zdarzenia przyszłego oraz wskazane powyżej uzasadnienie, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że zespół składników materialnych i niematerialnych składających się na Dział Centrum Kulturalno-Biznesowe dla celów ustalenia skutków podatkowych wydzielenia, powinien zostać uznany za zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 5a pkt 4 Ustawy PIT.

Ad. 2

W ocenie Wnioskodawcy, w związku z podziałem przez wydzielenie, po stronie Wnioskodawcy nie dojdzie do powstania dochodu z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, o którym mowa w art. 24 ust. 5 pkt 7 Ustawy PIT.

W ocenie Wnioskodawcy, w związku z podziałem przez wydzielenie, po stronie Wnioskodawcy nie dojdzie do powstania dochodu z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, o którym mowa w art. 24 ust. 5 pkt 7 Ustawy PIT. W świetle tego przepisu, dochodem (przychodem) z udziału w zyskach osób prawnych jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany z tego udziału, w tym także - nadwyżka nominalnej wartości udziałów (akcji) przydzielonych w spółce przejmującej lub nowo zawiązanej nad kosztami nabycia lub objęcia udziałów (akcji) w spółce dzielonej. W przypadku podziału spółek przez wydzielenie do opodatkowania takiej nadwyżki może jednak dojść jedynie, jeżeli majątek przejmowany na skutek podziału lub majątek pozostający w spółce dzielonej, nie stanowią zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Zgodnie z art. 30a ust. 1 pkt 4 Ustawy PIT, podatek dochodowy od dochodów (przychodów) z dywidend oraz innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych pobiera się w wysokości 19%.

Jako, że zarówno majątek przejmowany na skutek podziału przez Spółkę z o.o. (na który składa się Dział Centrum Kulturalno-Biznesowe) jak i majątek pozostający w spółce dzielonej, tj. w Spółce Akcyjnej (na który składa się Dział Handlowy oraz Dział Importu), stanowią każdy zorganizowaną część przedsiębiorstwa, w opisanym stanie faktycznym nie zostaną spełnione przesłanki art. 24 ust. 5 pkt 7 Ustawy PIT.

W związku z tym, na skutek dokonania przeniesienia opisanego zespołu składników majątkowych w ramach podziału Spółki Akcyjnej przez wydzielenie w trybie art. 529 § 1 pkt 4 k.s.h., po stronie Wnioskodawcy będącego akcjonariuszem Spółki Akcyjnej oraz wspólnikiem Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością nie powstanie dochód do opodatkowania z tytułu udziału w zyskach osób prawnych.

Powyższe stanowisko znajduje odzwierciedlenie w interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego wydanej przez Ministra Finansów, m.in. Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 17 maja 2016 r., nr IPPB2/4511-231/16-4/MK1.

Zgodnie z argumentacją przytoczoną w uzasadnieniu do pytania nr 1 wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego, Dział Centrum Kulturalno-Biznesowe stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa, realizującą zadania odrębne od działalności handlowej oraz działalności outsourcingu importu Wnioskodawcy. Jednocześnie Spółka Akcyjna, po dokonaniu podziału, dysponować będzie składnikami majątkowymi, zobowiązaniami oraz kapitałem niematerialnym, niezbędnymi do wykonywania działalności handlowej oraz działalności outsourcingu importu w sposób bezpośredni (np. aktywa obrotowe, osoby zatrudnione na stanowiskach handlowych) jak i pośredni (np. pomieszczenia biurowe, osoby zatrudnione na stanowiskach administracyjnych). W rezultacie, pomimo wydzielenia Spółka będzie mogła samodzielnie kontynuować prowadzenie działalności handlowej oraz outsourcingu importu w sposób niezmienny.

Mając na uwadze powyższe, według Wnioskodawcy, oba zespoły składników majątkowych, tj. Dział Centrum Kulturalno-Biznesowe wydzielony do Spółki z o.o. oraz majątek pozostający w Spółce Akcyjnej, wypełniają przesłanki konieczne do uznania ich za zorganizowane części przedsiębiorstwa. Z tego względu, po stronie Wnioskodawcy, w wyniku dokonania wydzielenia nie powstanie przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych na mocy art. 24 ust. 5 pkt 7 Ustawy PIT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.), odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Tutejszy Organ wskazuje, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretację opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego podanego we wniosku - nie prowadzi postępowania dowodowego. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) jest zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Nadmienia się, że wydając interpretację w trybie art. 14b ustawy - Ordynacja podatkowa, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów nie przeprowadza postępowania dowodowego, w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do oceny załączonych do wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej (ORD-IN) dokumentów, jest związany wyłącznie opisem zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i Jego stanowiskiem.

Ponadto, jeżeli przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe różnić się będzie od zdarzenia przyszłego, które wystąpi w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego zdarzenia.

Jednocześnie wskazać należy, że zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.), interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnej sprawie zainteresowanego, a zatem mając na uwadze powyższe interpretacja indywidualna skierowana jest wyłącznie do Wnioskodawcy i skutki prawne wywołuje tylko w stosunku do Niego, nie dotyczy pozostałych wspólników.

Ponadto należy nadmienić, że niniejsza interpretacja indywidualna przepisów prawa podatkowego dotyczy wyłącznie oceny stanowiska Wnioskodawcy w kwestii będącej przedmiotem zapytania. Tym samym, tutejszy Organ informuje, że interpretacja indywidualna nie odnosi się do innych zagadnień przedstawionych przez Wnioskodawcę.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl