1061-IPTPB3.4511.371.2016.1.RR - Ustalenie możliwości zastosowania 50% kosztów uzyskania przychodów do wypłacanego pracownikom wynagrodzenia.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 6 lipca 2016 r. Izba Skarbowa w Łodzi 1061-IPTPB3.4511.371.2016.1.RR Ustalenie możliwości zastosowania 50% kosztów uzyskania przychodów do wypłacanego pracownikom wynagrodzenia.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.) oraz § 5 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 19 kwietnia 2016 r. (data wpływu 21 kwietnia 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zastosowania 50% kosztów uzyskania przychodów do wypłacanego pracownikom wynagrodzenia - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 kwietnia 2016 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zastosowania 50% kosztów uzyskania przychodów do wypłacanego pracownikom wynagrodzenia.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest oddziałem spółki kapitałowej. Kft. z siedzibą w.... Zarówno Wnioskodawca, jak i Spółka zajmują się głównie projektowaniem i dostarczaniem układów scalonych, protokołów interfejsu, komponentów analogowych i cyfrowych oraz oprogramowania zapewniającego ich funkcjonalność.

W celu prowadzenia działalności Wnioskodawca zatrudnia na podstawie umów o pracę osoby zajmujące stanowiska menadżerskie i inżynierskie, biorące aktywny udział w procesie powstawania utworów i mające faktyczny wpływ na ich ostateczny kształt (dalej: "Pracownicy"). Wnioskodawca jest płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych.

I. Charakterystyka pracy twórczej wykonywanej przez Pracowników.

W związku z wykonywaniem obowiązków wynikających ze stosunku pracy, Pracownicy (w oparciu o swoją indywidualną i kreatywną pracę) w ramach poszczególnych działów i stanowisk realizują między innymi następujące działania:

1. Dział Projektowania Komponentów Układów Scalonych:

* projektowanie funkcjonalności sprzętu, badanie standardów przemysłowych pod kątem możliwości implementacji komponentów wirtualnych,

* tworzenie komponentów wirtualnych IP, schematów blokowych, kodów źródłowych, modułów (a w szczególności kontrolery pamięci Flash, w tym... i..., kontrolery kart SD, kontrolery łączy USB, interfejsów... i...),

* weryfikowanie dokonanych prac, tworzenie środowisk weryfikacyjnych, tworzenie testów weryfikujących zaprojektowaną funkcjonalność,

* integrowanie komponentów analogowych z cyfrowymi,

* świadczenie wsparcia przedsprzedażowego, tj. prezentowanie sposobu działania produktu, sposobu zaprogramowania i ukazywanie innowacyjności produktu, prezentowanie stworzonych produktów celem ich promocji,

* świadczenie wsparcia posprzedażowego, tj. udzielanie pomocy w zakresie stosowania i integracji produktów.

W wyniku powyższych działań powstają m.in. następujące efekty pracy twórczej:

* kody źródłowe w języku opisu sprzętu (...) opisujące funkcjonalność lub zachowanie tworzonego komponentu wirtualnego (IP),

* projekty środowisk testowych (...,...,...,...), za pomocą których sprawdzana jest poprawność działania komponentu wirtualnego,

* dokumentacje (specyfikacje implementacyjne komponentu wirtualnego (IP), specyfikacje środowisk weryfikacyjnych, instrukcje integracyjne, karty katalogowe produktów),

* kod sterujący narzędziami do symulacji i syntezy zapisany w językach skryptowych,

* dokumentacje techniczne sporządzone w formie pisemnej lub graficznej, zawierające założenia projektowe, opisy użytych rozwiązań projektowych, analizy zapotrzebowania na dane i zasoby oraz rekomendacje techniczne,

* prezentacje promocyjne i raporty z wynikami.

2. Dział Projektowania Oprogramowania:

* projektowanie funkcjonalności oprogramowania,

* tworzenie kodów oprogramowania,

* tworzenie programów komputerowych,

* weryfikowanie kodów,

* tworzenie dokumentacji technicznej.

W wyniku powyższych działań powstają m.in. następujące efekty pracy twórczej:

* programy komputerowe,

* kody źródłowe, kody sterowników dla urządzeń wbudowanych,

* projekty oprogramowania,

* prezentacje multimedialne,

* dokumentacje techniczne dla użytkownika.

3. Dział Projektowania Analogowych Układów Scalonych:

* sporządzanie schematów elektrycznych układów elektronicznych realizujących zdefiniowane funkcje i spełniające założone parametry w zakresie elektroniki analogowej,

* sporządzanie projektów środowisk do testowania schematów elektrycznych,

* weryfikowanie schematów elektrycznych,

* sporządzanie topografii układów scalonych,

* tworzenie prezentacji (lub innych form) dokumentujących parametry projektowanych układów.

W wyniku powyższych działań powstają m.in. następujące efekty pracy twórczej:

* schematy elektryczne układów elektronicznych,

* projekty środowisk do testowania i weryfikacji schematów elektrycznych,

* topografie układów scalonych,

* projekty środowisk do testowania i weryfikacji topografii układów scalonych,

* prezentacje oraz raporty dokumentujące parametry projektowanych układów wraz z opisem stosowanych rozwiązań i technik.

4. Dział Marketingu:

* organizowanie wydarzeń marketingowych (tzw. eventów),

* opracowanie, wdrażanie i analizowanie kampanii marketingowych,

* publikowanie materiałów na stronach wewnętrznych, w tym m.in. broszur produktowych i sprzedażowych,

* promowanie produktów na zewnętrznych portalach branżowych,

* aktualizowanie danych firmowych na stronach zewnętrznych i wewnętrznych,

* ustalanie planów rozwoju produktów i strategii marketingowej,

* tworzenie prezentacji marketingowych, artykułów i notatek prasowych;

* tworzenie wizualizacji, banerów, elementów prezentacji multimedialnych oraz odpowiedniej grafiki.

W wyniku powyższych działań powstają m.in. następujące efekty pracy twórczej:

* plany wystąpień oraz wydarzeń marketingowych (tzw. eventów) mających na celu promocję produktów,

* publikacje, artykuły, notatki prasowe,

* raporty,

* reklamy na strony zewnętrzne,

* prezentacje.

5. Stanowiska samodzielne:

a. Dyrektor Operacyjny

* planowanie realizacji projektów inżynieryjnych, opracowanie analizy ryzyka realizacji projektu, opracowanie harmonogramu projektu,

* aktywne współtworzenie projektów inżynieryjnych, współtworzenie wymagań marketingowych oraz technicznych dla projektu,

* organizowanie pracy innych inżynierów, dobieranie niezbędnych zasobów ludzkich do projektów, współplanowanie efektywnej alokacji zasobów ludzkich w trakcie realizacji projektu,

* zarządzanie projektami podczas ich realizacji, planowanie efektywnej alokacji zasobów innych niż ludzkie (m.in. w zakresie zakupów potrzebnego wyposażenia i narzędzi do pracy), dbanie o terminowość projektów i nadzorowanie ich budżetów,

* ponoszenie odpowiedzialności operacyjnej związanej z pracami, organizowanie przeglądów specyfikacji projektów, wyników realizacji projektów, zapewnienie wdrożenia działań po przeglądach,

* opiniowanie i raportowanie harmonogramów projektów, analizowanie ryzyka i zagrożeń w trakcie realizacji projektu.

W wyniku powyższych działań powstają m.in. następujące efekty pracy twórczej:

* harmonogramy projektów, analizy ryzyka projektów; wymagania marketingowe oraz wymagania techniczne dla realizacji projektu; dokumentacje, specyfikacje techniczne,

* raporty z przeglądów dokumentacji, karty kontrolne z przeglądów projektów,

* metryki projektów, raporty i notatki o stanie realizacji projektu,

* opinie dotyczące harmonogramów i budżetów projektów,

* raporty z projektów już sfinalizowanych, karty kontrolne z zakończenia projektów.

* Inżynier ds. Weryfikacji:

* analizowanie informacji dotyczących nowych metod weryfikacji,

* badanie dostępnych metod weryfikacji,

* rozpowszechnianie wiedzy o nowych metodach weryfikacji,

* wdrażanie nowych metod weryfikacji,

* tworzenie kodów i skryptów umożliwiających uruchamianie narzędzi weryfikacyjnych.

W wyniku powyższych działań powstają m.in. następujące efekty pracy twórczej:

* kody źródłowe środowisk weryfikacyjnych, bloki funkcjonalne środowisk weryfikacyjnych,

* kody sterujące, umożliwiające oraz automatyzujące uruchamianie narzędzi weryfikacyjnych,

* raporty z badania dostępnych metod weryfikacji,

* prezentacje multimedialne.

* Menadżer ds. Wsparcia Klientów:

* realizowanie procesów wsparcia klienta,

* tworzenie prezentacji dla klientów,

* prowadzenie treningów,

* tworzenie prezentacji dla osób zarządzających w Oddziale.

W wyniku powyższych działań powstają m.in. następujące efekty pracy twórczej:

* prezentacje,

* raporty,

* opisy procesów,

* analizy,

* zalecenia.

Opisane powyżej rezultaty działalności Pracowników są efektem ich zindywidualizowanej kreatywnej działalności, która prowadzi do powstawania wyżej wymienionych efektów pracy twórczej. Działalność w tym zakresie ma niepowtarzalny charakter i musi każdorazowo być dostosowana do potrzeb konkretnego projektu i wymagań danego klienta (zewnętrznego lub wewnętrznego). Pracownicy albo tworzą zupełnie nowe produkty, albo ulepszają/weryfikują/zmieniają już istniejące. Produkty mogą być tworzone zarówno przez jedną osobę, jak i współtworzone przez grupę osób (dział/zespół).

Każdy z powyższych rezultatów działalności Pracowników jest uzewnętrzniony i ma oryginalny charakter, tj. zawiera obiektywnie nową wartość oraz nosi cechę indywidualności, tzn. stanowi efekt nieszablonowej, samodzielnej pracy uwieńczonej niepowtarzalnym rezultatem.

W konsekwencji, rezultaty prac Pracowników stanowią utwory w rozumieniu ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 90, poz. 631 z późn. zm., dalej: "UPAPP").

Oprócz twórczych czynności wskazanych powyżej, które stanowią zasadniczą część obowiązków Pracowników, w zakresie ich obowiązków mieszczą się także inne czynności, niebędące czynnościami o charakterze twórczym. Można tu wymienić zadania np. administracyjne, organizacyjne, techniczne czy kontrolne.

Organizacja pracy w Oddziale wsparta jest systemami...,... i..., służącymi rejestracji obowiązków wykonywanych w czasie wykonywania pracy oraz archiwizacji jej efektów. Rejestrując swoją pracę, Pracownik ma możliwość wyboru numeru projektu, zadania lub etapu realizacji projektu oraz rodzaju wykonywanych czynności (np. projektowanie, weryfikacja, kodowanie, testowanie).

II. Główne założenia nowego systemu wynagradzania opartego o prawa autorskie

Wnioskodawca zamierza odzwierciedlić w zakresie podatkowym fakt, że Pracownicy tworzą utwory w rozumieniu UPAPP. W związku z tym, poziom wynagrodzenia za pracę twórczą zostanie ustalony na podstawie stopnia zaangażowania pracowników w czynności prowadzące do stworzenia uzewnętrznionych efektów pracy twórczej.

Wnioskodawca, na potrzeby wprowadzenia nowego systemu wynagradzania, przeprowadził dogłębną analizę - oddzielnie dla każdego z działów/poszczególnych stanowisk - jaka część zakresu obowiązków i zarazem czasu pracy poświęcana jest na wytwarzanie utworów w rozumieniu UPAPP, a jaka na pozostałe czynności administracyjno-organizacyjne. Do analizy wzięto pod uwagę wielorakie czynniki, m.in. raporty z systemu..., ankiety czasu pracy, wywiady z pracownikami poszczególnych działów, charakter tworzonych produktów.

W oparciu o tę analizę wytypowano działy/stanowiska zajmowane przez Pracowników, którzy wykonują pracę twórczą i efektem ich pracy są utwory w rozumieniu UPAPP.

Praca o charakterze twórczym należy do podstawowych obowiązków Pracowników. W przypadku innych prac, które nie mają autorskiego charakteru i nie skutkują powstawaniem utworów, wynagrodzenie będzie wypłacane na zasadach ogólnych. Niezależnie, z uwagi na część obowiązków administracyjnych, Wnioskodawca wyznaczy górną granicę proporcji wynagrodzenia Pracowników pracujących na poszczególnych stanowiskach/w poszczególnych działach, którego część przysługuje za stworzenie i przeniesienie majątkowych praw autorskich do utworów stworzonych w ramach stosunku pracy.

Górna granica proporcji wynagrodzenia, o której mowa powyżej, będzie podlegać regularnej weryfikacji przez Wnioskodawcę. Analogiczna analiza będzie dokonywana przez Wnioskodawcę również w przypadku zmiany zakresu obowiązków dla stanowiska danego Pracownika bądź jego awansu.

Działając jako płatnik podatku dochodowego od osób fizycznych, Wnioskodawca chce odzwierciedlić opisywany system wynagradzania, odpowiednio określając koszty uzyskania przychodów w stosunku do wynagrodzenia pracowników za rozporządzanie majątkowymi prawami autorskimi, powstałymi w wyniku pracy twórczej, zgodnie z przepisami art. 22 ust. 9 i 9a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm., dalej u.p.d.o.f.).

W przypadku innych prac, które nie mają autorskiego charakteru i nie skutkują powstawaniem utworów, wynagrodzenie będzie wypłacane na zasadach ogólnych i zastosowane do tej części przychodu ze stosunku pracy będą miały zryczałtowane koszty uzyskania przychodu, zgodnie z art. 22 ust. 2 u.p.d.o.f.

III. Zmiany w umowach o pracę

W obowiązujących umowach o pracę z Pracownikami istnieją już zapisy dotyczące przeniesienia na rzecz Wnioskodawcy autorskich praw majątkowych do utworów stworzonych przez Pracowników w ramach stosunku pracy.

Wnioskodawca zamierza ponadto doprecyzować - w formie aneksów do umów - najistotniejsze kwestie związane z wdrożeniem opisywanej struktury wynagradzania, w szczególności dodanie zapisów określających jaka część wynagrodzenia wypłacana będzie za przeniesienie na rzecz Wnioskodawcy autorskich praw majątkowych do utworów w rozumieniu UPAPP oraz dodanie zapisów, że w przypadku utworu będącego programem komputerowym, o którym mowa w art. 74 UPAPP, pierwotne majątkowe prawa autorskie do tego utworu przysługują Pracownikowi, a ich przeniesienie na Oddział następuje na wszelkich polach eksploatacji utworu, za wynagrodzeniem.

Ponadto, z chwilą przyjęcia utworu przez Oddział majątkowe prawa autorskie do przyjętego utworu zostaną przeniesione na pracodawcę bez konieczności składania dodatkowych oświadczeń woli.

IV. Rejestracja i archiwizacja utworów

W celu wdrożenia nowego systemu wynagradzania Oddział wprowadzi również system do rejestracji i archiwizacji tworzonych utworów. Jego funkcjonowanie umożliwi Pracownikowi odpowiednią rejestrację rezultatów prac, a dedykowanemu przełożonemu Pracownika lub innej osobie wskazanej przez Wnioskodawcę pozwoli na weryfikację prac i zakwalifikowanie ich (lub odrzucenie) jako utworów w rozumieniu UPAPP.

Zasady rejestracji i ewidencji prac zostaną opisane w oddzielnym dokumencie (dalej: "Procedura"). Każdy Pracownik będzie zobowiązany zapoznać się z Procedurą i potwierdzić akceptację jej zapisów.

Techniczne aspekty związane ze zgłaszaniem i akceptacją utworów będą różnić się od siebie w zależności, czy efekt pracy będzie (i) kodem źródłowym (lub produktem analogicznym) albo (ii) będzie utworem w rozumieniu UPAPP innym niż kod źródłowy.

(i) Kody źródłowe

W przypadku tworzenia/weryfikowania kodów źródłowych, lub gdy z uwagi na charakter tworzonego dzieła lub czas jego przygotowania dłuższy niż miesiąc nie będzie możliwa rejestracja gotowego produktu w ramach miesięcznego cyklu rozliczeniowego, ich ewidencjonowanie nastąpi poprzez rejestrowanie oświadczeń zawierających deklarację danego Pracownika dotyczącą realizacji i opracowania kodu źródłowego (lub produktu analogicznego), bądź zmian do niego.

Dokumentacją będą deklaracje Pracownika - autora (współautora) utworu, ze wskazaniem, że dany kod źródłowy (lub produkt analogiczny) utwór powstał, a nie sam fizyczny zapis takiego utworu. Odpowiednio dedykowany przełożony Pracownika lub inna osoba wskazana przez Oddział będzie zatwierdzać taką deklarację (weryfikował jej prawidłowość), tj. sprawdzał czy w danym okresie Pracownik rzeczywiście uczestniczył w tworzeniu (współtworzeniu) kodów źródłowych (lub produktów analogicznych) w danym projekcie. Deklaracja będzie służyć za potwierdzenie, że praca danej osoby w analizowanym okresie przekłada się na tworzenie konkretnego utworu (również w przypadku współautorstwa).

(ii) Pozostałe utwory

Zgodnie z Procedurą, każdy z Pracowników będzie miał obowiązek comiesięcznego przedstawienia, w wyznaczonym terminie, do akceptacji dedykowanego przełożonego Pracownika lub innej osoby wskazanej przez Oddział, utworów stworzonych w okresie danego miesiąca rozliczeniowego, odzwierciedlających oryginalny i twórczy wkład Pracownika w ich przygotowanie. Materiały przedstawiane do akceptacji powinny być utworami nowymi/zmienionymi oraz muszą mieć związek z zatrudnieniem w Oddziale i zajmowanym przez Pracownika stanowiskiem (nie mogą to być dowolne utwory, tworzone hobbistycznie, niepozostające w związku z działalnością Wnioskodawcy).

Utwory zgłaszane przez Pracownika wdanym okresie rozliczeniowym będą podlegać ocenie pod kątem spełnienia definicji utworu zawartej w UPAPP. Zgłoszone prace będą kwalifikowane jako utwory lub odrzucane wraz z uzasadnieniem.

V. Pozostałe obowiązki i uprawnienia Wnioskodawcy

Zarówno podczas trwania stosunku pracy, jak i po jego rozwiązaniu, w przypadku żądania odpowiednich władz Wnioskodawca będzie zobowiązany do udostępnienia deklaracji Pracowników o ich udziale w tworzeniu utworów oraz ewidencji utworów.

Ze względu na fakt, że zastosowanie podwyższonych kosztów uzyskania przychodów jest uzależnione od tworzenia przez Pracownika utworów oraz od przeniesienia na Wnioskodawcę praw do rozporządzania prawami autorskimi, jeśli w danym miesięcznym okresie rozliczeniowym pracownik nie przekaże Wnioskodawcy utworu w rozumieniu UPAPP (np. w przypadku gdy efekt prac danego Pracownika nie będzie spełniać warunków uznania go za utwór w rozumieniu UPAPP) lub nie złoży wiążącej deklaracji (np. z powodu absencji spowodowanej urlopem bądź chorobą), wówczas Wnioskodawca nie będzie uprawiony do naliczenia 50% kosztów uzyskania przychodów w danym okresie rozliczeniowym.

Będąc w stosunku do Pracowników płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych, Oddział chce poprawnie odzwierciedlić powyższy system wynagradzania, odpowiednio określając koszty uzyskania przychodów do wynagrodzenia pracowników, w szczególności zgodnie z art. 22 ust. 9 i 9a u.p.d.o.f.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca, wywiązując się z obowiązków płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych, przy obliczaniu zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych od przychodu (wynagrodzenia) za rozporządzanie majątkowymi prawami autorskimi, powstałymi w wyniku pracy twórczej, obliczonego według metodologii przedstawionej w opisie stanu przyszłego, będzie uprawniony do stosowania 50% kosztów uzyskania przychodów, o których mowa w art. 22 ust. 9 pkt 3 i ust. 9a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy, Oddział stoi na stanowisku, że w powyżej przedstawionych okolicznościach będzie uprawniony do stosowania 50% kosztów uzyskania przychodu do ustalonej w sposób opisany w zdarzeniu przyszłym części wynagrodzenia należnego Pracownikowi z tytułu umowy o pracę za przeniesienie na rzecz pracodawcy autorskich praw majątkowych do utworów stworzonych przez niego w ramach stosunku pracy.

Do przychodu z wynagrodzenia za pracę, niebędącego wynagrodzeniem za przeniesienie praw autorskich, koszty uzyskania przychodów powinny zostać określone na podstawie art. 22 ust. 2 u.p.d.o.f.

Na mocy art. 9 ust. 1 u.p.d.o.f., opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych enumeratywnie w innych przepisach tej ustawy. Zgodnie z konstrukcją przewidzianą w u.p.d.o.f., dochód to uzyskany przez podatnika przychód pomniejszony o koszty uzyskania przychodów.

Z kolei, zgodnie z art. 22 ust. 9 pkt 3 u.p.d.o.f., koszty uzyskania przychodów z tytułu korzystania lub rozporządzania przez twórców prawami autorskimi określa się w wysokości 50% uzyskanego przychodu, pomniejszonego o potrącone należne składki na ubezpieczenia emerytalne, rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, których podstawę stanowi ten przychód.

Powyższe oznacza, że do zastosowaniu 50% kosztów uzyskania przychodów decyduje fakt uzyskania przychodu jako wynagrodzenia za odpowiednie korzystanie/rozporządzanie prawami autorskimi odnoszącymi się do wykonanego utworu, będącego przedmiotem prawa autorskiego.

W świetle u.p.d.o.f. oraz ugruntowanej praktyki organów podatkowych, możliwość skorzystania z 50% kosztów uzyskania przychodów jest uzależniona od spełnienia trzech warunków:

1.

stworzenie przez pracownika-twórcę efektu pracy będącego utworem w rozumieniu UPAPP;

2.

utrwalenie efektu w sposób umożliwiający jego późniejszą weryfikację (np. w postaci graficznej prezentacji czy pisemnego sprawozdania);

3.

korzystanie przez pracownika-twórcę z praw autorskich lub rozporządzanie przez niego tymi prawami.

Zdaniem Wnioskodawcy spełnienie trzech powyższych warunków pozwala na stosowanie wobec wynagrodzenia Pracowników za przeniesienie praw autorskich 50% kosztów uzyskania przychodu, na zasadach przyjętych przez Oddział i przedstawionych w niniejszym wniosku.

Analiza - Warunek 1

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawierają definicji pojęć użytych w art. 22 ust. 9 pkt 3 u.p.d.o.f. Pojęcia te regulowane są natomiast przepisami UPAPP. Zgodnie z art. 1 ust. 1 UPAPP, przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia (utwór). Natomiast zgodnie z pismem Dyrektora Departamentu Praw Autorskich Ministerstwa Kultury i Sztuki z dnia 1 września 1997 r., "przyjmuje się, że przesłanka twórczości spełniona jest wówczas, gdy dzieło stanowi rezultat działalności o charakterze kreacyjnym, indywidualnym, cechującym się tzw. statyczną jednorazowością (niepowtarzalnością), czyli niemożliwością stworzenia identycznego dzieła przez inną osobę o podobnych do wykonującego pracę kwalifikacjach" (pismo Dyrektora Departamentu Praw Autorskich Ministerstwa Kultury i Sztuki z dnia 1 września 1997 r., sygn. DPA 024/314/97).

W teorii prawa autorskiego, aby rezultat określonej działalności stanowił przedmiot prawa autorskiego, muszą zostać spełnione trzy podstawowe kryteria: uzewnętrznienie rezultatu, jego oryginalność i indywidualność.

W opinii Wnioskodawcy, określona część działalności Pracowników w ramach wypełnianych przez nich obowiązków służbowych (określane wskaźnikiem procentowym) niewątpliwie przynosi rezultaty, spełniające definicje utworów będących przedmiotem prawa autorskiego. UPAPP posługuje się bowiem w tym zakresie szeroką definicją - zgodnie z brzmieniem art. 1 ust. 1, przedmiotem UPAPP jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia (utwór). Tym samym, o przyznaniu ochrony na gruncie UPAPP decyduje wyłącznie przesłanka twórczości oraz indywidualności. Dodatkowo, wystarczy, aby tylko jeden z elementów utworu miał twórczy charakter, by możliwe było uznanie go za podlegający ochronie UPAPP.

Analiza - Warunek 2

Zgodnie z warunkiem drugim, możliwość zastosowania 50% stawki kosztów uzyskania przychodu jest uzależniona także od utrwalenia efektu działalności twórczej w sposób umożliwiający jego późniejszą weryfikację (np. w postaci graficznej prezentacji czy pisemnego sprawozdania).

Odnosząc się do powyższego, Wnioskodawca uważa, że wymóg ten zostanie spełniony dzięki wprowadzeniu opisanego w stanie faktycznym systemu ewidencji i archiwizacji efektów prac - utworów. Zasady działania systemu, opisane za pomocą Procedury, będzie umożliwiać Pracownikom regularną rejestrację rezultatów prac. Rejestracja będzie obejmowała zarówno utwory powstałe w krótkim, miesięcznym okresie rozliczeniowym (np. prezentacje Działu Marketingu), jak i utwory rozbudowane i skomplikowane, powstające na przestrzeni kilku miesięcy i rejestrowane za pomocą deklaracji (np. kodowanie). Rezultaty prac Pracowników podlegać będą ocenie z punktu widzenia przesłanek pozwalających uznać je za utwór w rozumieniu UPAPP przez wybranego, dedykowanego przełożonego Pracownika lub inną osobę wskazaną przez Wnioskodawcę, w szczególności pod kątem ich indywidualnego i twórczego charakteru, w zakresie treści i/lub formy.

Te rezultaty prac, które spełniają definicję utworu z UPAPP, będą przyjmowane przez Wnioskodawcę jako twórczy efekt prac Pracowników, archiwizowane niezwłocznie udostępniane na żądanie organów skarbowych.

Analiza - Warunek 3

W odniesieniu do utworów stworzonych w wyniku wykonywania obowiązków pracowniczych (tzw. utworów pracowniczych) została przewidziana szczególna regulacja w prawie autorskim. Godzi ona kolidujące ze sobą zasady przydzielania efektów kreatywnego wysiłku na tle przepisów prawa pracy (na rzecz pracodawcy) oraz prawa autorskiego (na rzecz faktycznego twórcy).

Postanowienia UPAPP wskazują, że o ile strony stosunku pracy nie zdecydowały inaczej, z mocy prawa (aczkolwiek w sposób wtórny) następuje przejście rozporządzania autorskimi prawami z pracownika na pracodawcę (regulacja ta została przewidziana w art. 12 ust. 1 UPAPP). Nabycie przez pracodawcę majątkowych praw autorskich do utworów pracowniczych nie ma charakteru pierwotnego - pracodawca nabywa prawa majątkowe do utworu nie w momencie jego powstania, a w momencie przyjęcia powstałego utworu pracowniczego.

UPAPP nie przewiduje żadnej szczególnej formy dla złożenia przez pracodawcę oświadczenia woli o przyjęciu utworu. W związku z tym samo zaakceptowanie przedstawionego przez pracownika utworu uznaje się za jego przyjęcie.

Aby umożliwić nabycie praw majątkowych do utworów od Pracowników, Wnioskodawca zawarł odpowiednie aneksy do umów o pracę z Pracownikami w których zawarł zapis, że z chwilą zgłoszenia utworu do przyjęcia Pracownik wyraża zgodę na przeniesienie praw majątkowych do utworu na Wnioskodawcę.

W związku z powyższym, Oddział uważa, że również warunek trzeci pozostaje w świetle opisanego zdarzenia przyszłego spełniony.

Należy w tym miejscu wskazać, że zastosowanie 50% kosztów uzyskania przychodów do wynagrodzenia uzyskiwanego przez Pracowników za pracę twórczą, skutkującą powstaniem utworów, których przykłady zaprezentowano w niniejszym wniosku, jest powszechnie akceptowane przez organy podatkowe w wydawanych przez nie interpretacjach indywidualnych, m.in.:

* Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 11 stycznia 2016 r., nr ILPB1/4511-1- -1414/15-2/AK,

* Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia z dnia 10 grudnia 2015 r., nr IBPB-2- -1/4511-453/15/BJ,

* Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 10 września 2015 r., nr ILPB1/4511-1- -886/15-2/AG.

Powyższe okoliczności mają określone skutki podatkowe dla Wnioskodawcy. Oddział, będąc na podstawie art. 31 u.p.d.o.f. płatnikiem podatku z tytułu wypłacanego Pracownikom przychodu, jest zobowiązany do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

W związku z tym, obowiązkiem Wnioskodawcy jest ustalenie wysokości honorarium autorskiego oraz odpowiednie zastosowanie kosztów uzyskania przychodów w wysokości 50% do części wynagrodzenia za pracę twórczą (z uwzględnieniem odpowiednich limitów, tj. koszty te nie mogą przekroczyć 1/2 kwoty stanowiącej górną granicę pierwszego przedziału skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1 u.p.d.o.f.).

Podsumowując, zdaniem Wnioskodawcy, w świetle powyżej przedstawionych argumentów oraz spójnej, dotychczasowej linii interpretacyjnej organów podatkowych Wnioskodawca prezentuje stanowisko, zgodnie z którym przedstawione powyżej okoliczności pozwalają na zastosowanie wobec wybranych pracowników wykonujących pracę twórczą, struktury wynagradzania opartej o rozporządzanie prawami autorskimi, zgodnie z art. 22 ust. 9 pkt 3 i 9a u.p.d.o.f.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 9 ust. 2 ww. ustawy, dochodem ze źródła przychodów, jeżeli przepisy art. 24-25 ww. ustawy nie stanowią inaczej, jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

W art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zostały określone źródła przychodów, gdzie między innymi w pkt 1 wymienia się: stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, pracę nakładczą, emeryturę lub rentę.

Stosownie do postanowień art. 12 ust. 1 ww. ustawy, za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Za pracownika w rozumieniu ustawy uważa się osobę pozostającą w stosunku służbowym, stosunku pracy, stosunku pracy nakładczej lub spółdzielczym stosunku pracy (art. 12 ust. 4 ww. ustawy).

W myśl art. 31 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, zwane dalej "zakładami pracy", są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy - wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.

Zgodnie z art. 32 ust. 2 ww. ustawy, za dochód, o którym mowa w ust. 1 i 1a, uważa się uzyskane w ciągu miesiąca przychody w rozumieniu art. 12 oraz zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez płatnika, po odliczeniu kosztów uzyskania w wysokości określonej w art. 22 ust. 2 pkt 1 albo 3 lub w ust. 9 pkt 1-3 oraz po odliczeniu potrąconych przez płatnika w danym miesiącu składek na ubezpieczenie społeczne, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b lub pkt 2a. Jeżeli świadczenia w naturze, świadczenia ponoszone za podatnika lub inne nieodpłatne świadczenia przysługują podatnikowi za okres dłuższy niż miesiąc, przy obliczaniu zaliczek za poszczególne miesiące przyjmuje się ich wartość w wysokości przypadającej na jeden miesiąc. Jeżeli nie jest możliwe określenie, jaka część tych świadczeń przypada na jeden miesiąc, a doliczenie całej wartości w miesiącu ich uzyskania spowodowałoby niewspółmiernie wysoką zaliczkę w stosunku do wypłaty pieniężnej, zakład pracy, na wniosek podatnika, ograniczy pobór zaliczki za dany miesiąc i pobierze pozostałą część zaliczki w następnych miesiącach roku podatkowego.

Jak stanowi art. 32 ust. 7 cytowanej ustawy, zakład pracy przy obliczaniu zaliczki nie stosuje kosztów uzyskania przychodów określonych w art. 22 ust. 9 pkt 1-3, począwszy od miesiąca następującego po miesiącu, w którym pracownik złoży płatnikowi pisemne oświadczenie o rezygnacji z ich stosowania. Oświadczenie to składa się odrębnie dla każdego roku podatkowego.

Koszty uzyskania przychodów regulują przepisy rozdziału 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Osobom posiadającym status pracownika, uzyskującym przychody m.in. ze stosunku pracy, przysługuje co do zasady - zgodnie z przepisem art. 22 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - odliczenie jednej, pełnej, miesięcznej normy kosztów uzyskania przychodów, niezależnie od wymiaru czasu pracy.

W odniesieniu do niektórych przychodów ustawodawca dopuścił możliwość ustalania kosztów zryczałtowanych. W przypadku korzystania przez twórców z praw autorskich w rozumieniu odrębnych przepisów lub rozporządzania przez nich tymi prawami, mają zastosowanie 50% koszty uzyskanego przychodu. Zatem w przypadku uzyskiwania w ramach stosunku pracy przychodów z pracy twórczej koszty te mogą być określone przy zastosowaniu stawki 50%.

Zgodnie bowiem z art. 22 ust. 9 pkt 3 przywołanej ustawy, koszty uzyskania przychodów z tytułu korzystania przez twórców z praw autorskich i artystów wykonawców z praw pokrewnych, w rozumieniu odrębnych przepisów, lub rozporządzania przez nich tymi prawami - określa się w wysokości 50% uzyskanego przychodu, z zastrzeżeniem ust. 9a, z tym że koszty te oblicza się od przychodu pomniejszonego o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, których podstawę wymiaru stanowi ten przychód. Przy czym, stosownie do art. 22 ust. 9a ww. ustawy - w roku podatkowym łączne koszty uzyskania przychodów, o których mowa w ust. 9 pkt 1-3, nie mogą przekroczyć 1/2 kwoty stanowiącej górną granicę pierwszego przedziału skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Ponadto, zgodnie z art. 22 ust. 10 ww. ustawy, jeżeli podatnik udowodni, że koszty uzyskania przychodów były wyższe niż wynikające z zastosowania normy procentowej określonej w ust. 9 pkt 1-4 i pkt 6, koszty uzyskania przyjmuje się w wysokości kosztów faktycznie poniesionych. Przepisy ust. 5 i ust. 5a pkt 2 stosuje się odpowiednio.

Stosownie do art. 22 ust. 10a przywołanej ustawy - przepis ust. 10 stosuje się również, jeżeli podatnik udowodni, że w roku podatkowym łączne koszty uzyskania przychodów, o których mowa w ust. 9 pkt 1-3, były wyższe niż kwota określona w ust. 9a.

Jak wynika z cytowanych wyżej przepisów, o zastosowaniu 50% kosztów uzyskania przychodów z tytułu korzystania przez twórców z praw autorskich lub rozporządzania przez nich tymi prawami decyduje fakt uzyskania przychodu jako wynagrodzenia za wykonanie czynności (utworu), będącej przedmiotem prawa autorskiego lub rozporządzenia prawem autorskim do swojego utworu, czyli gdy przejdzie ono na zamawiającego dzieło (pracodawcę). Przy czym ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiuje pojęć użytych w jej art. 22 ust. 9 pkt 3, takich jak np. "twórca", "korzystanie przez twórców z praw autorskich" lub pojęć z nimi związanych, jak np. "utwór". Jednakże przepis art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wskazuje, że ustalenia m.in. czy określony przychód został osiągnięty z tytułu praw autorskich oraz czy podatnik jest twórcą, należy dokonać w świetle odrębnych przepisów. Odrębnymi przepisami są w tym wypadku przepisy ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. z 2016 r. poz. 666, z późn. zm.).

Na ich podstawie, biorąc pod uwagę treść art. 1 - przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia (utwór).

W szczególności przedmiotem prawa autorskiego są utwory:

1.

wyrażone słowem, symbolami matematycznymi, znakami graficznymi (literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne oraz programy komputerowe);

2.

plastyczne;

3.

fotograficzne;

4.

lutnicze;

5.

wzornictwa przemysłowego;

6.

architektoniczne, architektoniczno-urbanistyczne i urbanistyczne;

7.

muzyczne i słowno-muzyczne;

8.

sceniczne, sceniczno-muzyczne, choreograficzne i pantomimiczne;

9.

audiowizualne (w tym filmowe).

Ochroną objęty może być wyłącznie sposób wyrażenia; nie są objęte ochroną odkrycia, idee, procedury, metody i zasady działania oraz koncepcje matematyczne. Utwór jest przedmiotem prawa autorskiego od chwili ustalenia, chociażby miał postać nieukończoną. Ochrona przysługuje twórcy niezależnie od spełnienia jakichkolwiek formalności.

Ponadto, na podstawie art. 8 ust. 1 i 2 cytowanej ustawy, prawo autorskie przysługuje twórcy, o ile ustawa nie stanowi inaczej. Domniemywa się, że twórcą jest osoba, której nazwisko w tym charakterze uwidoczniono na egzemplarzach utworu lub której autorstwo podano do publicznej wiadomości w jakikolwiek sposób w związku z rozpowszechnianiem utworu.

Kwestie prawne związane z powstaniem i nabyciem prawa autorskiego do utworów pracowniczych reguluje art. 12 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Zgodnie z ust. 1 tego przepisu - jeżeli ustawa lub umowa o pracę nie stanowią inaczej, pracodawca, którego pracownik stworzył utwór w wyniku wykonywania obowiązków ze stosunku pracy, nabywa z chwilą przyjęcia utworu autorskie prawa majątkowe w granicach wynikających z celu umowy o pracę i zgodnego zamiaru stron.

W świetle powyższych przepisów, przychody z tytułu korzystania przez twórców z praw autorskich albo rozporządzania tymi prawami, występują wówczas, gdy spełnione są dwie przesłanki. Po pierwsze, konieczne jest wystąpienie przedmiotu praw majątkowych (autorskich) w postaci utworu, po drugie zaś, osiągnięty przychód musi być bezpośrednio związany z korzystaniem z określonych praw autorskich albo rozporządzaniem nimi, stanowić skutek takiego korzystania lub rozporządzenia w postaci odpowiedniego wynagrodzenia autorskiego.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie określają zasad prowadzenia ewidencji i dokumentacji na potrzeby stosowania 50% kosztów uzyskania przychodów.

W razie zatem wykonywania na podstawie jednej umowy o pracę czynności zarówno chronionych prawem autorskim jak i niebędących przedmiotem prawa autorskiego, pozbawionych cech twórczych, z umowy tej (lub innego stosownego dokumentu) powinno wynikać, jaka część wynagrodzenia obejmuje wynagrodzenie z tytułu pracy twórczej, a jaka część dotyczy czynności niechronionych prawem autorskim. Tylko bowiem takie wyraźne rozróżnienie, jak również dokumentowanie prac - utworów chronionych prawem autorskim - oraz wypłaconych wynagrodzeń z tego tytułu daje podstawę do zastosowania 50% kosztów uzyskania przychodów, przy zapewnieniu właściwej realizacji obowiązków płatnika w zakresie prawidłowego obliczania i poboru zaliczek na podatek dochodowy. Podkreślenia przy tym wymaga, że zakwalifikowanie, czy wykonywana praca jest przedmiotem prawa autorskiego jest obowiązkiem płatnika, który dokonuje świadczeń z tego tytułu. Zaznaczyć również należy, że warunkiem zastosowania kosztów, o których mowa w art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy jest, aby zaistniał utwór w rozumieniu ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, twórca udzielił licencji na korzystanie z danego utworu, względnie by doszło do rozporządzenia majątkowymi prawami autorskimi do tworzonego dzieła.

Podwyższone koszty uzyskania przychodów można więc stosować, jeżeli umowa o pracę nie stanowi inaczej niż wynika to z treści art. 12 ust. 1 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, a obowiązki ze stosunku pracy sprowadzają się do działalności twórczej lub ją obejmują, wynagrodzenie za pracę stanowi równocześnie wynagrodzenie za przeniesienie autorskich praw majątkowych. Z treści umowy o pracę (lub innego dokumentu) winno więc wynikać, że obowiązki ze stosunku pracy obejmują także działalność twórczą, a wyodrębniona część wynagrodzenia stanowi honorarium za przeniesienie praw autorskich do utworu. Konieczne jest dokładne wyróżnienie (w jasny, czytelny sposób) tej części wynagrodzenia, która związana jest z wykonywaniem czynności czy prac objętych prawami autorskimi oraz pozostałej jego części związanej z wykonywaniem typowych obowiązków pracowniczych.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że tylko wówczas gdy:

* praca wykonywana przez stronę umowy jest przedmiotem prawa autorskiego, a więc spełnia przesłanki utworu określone w ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych,

* strona umowy jest twórcą w rozumieniu tej ustawy i uzyskiwanie przychodu przez stronę umowy wynika z korzystania przez twórcę z tychże praw lub rozporządzania tymi prawami,

* umowa o pracę przewiduje zróżnicowanie wynagrodzenia na część związaną z pracą twórczą i część związaną z wykonywaniem typowych obowiązków pracowniczych (nietwórczych) oraz pracodawca prowadzi stosowną dokumentację w tym zakresie, np. prowadzi szczegółową ewidencję

- do przychodu z tego źródła mogą być zastosowane podwyższone 50% koszty uzyskania przychodu, zgodnie z treścią przywołanego art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że pracownicy Wnioskodawcy w ramach powierzonych obowiązków pracowniczych tworzą dedykowane indywidualnym potrzebom klientów niepowtarzalne rozwiązania, stanowiące utwory - w myśl ww. ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Tworzone przez pracowników Wnioskodawcy utwory mają postać m.in. kodów źródłowych, programów komputerowych. W obowiązujących umowach o pracę z pracownikami istnieją już zapisy dotyczące przeniesienia na rzecz Wnioskodawcy autorskich praw majątkowych do utworów stworzonych przez Pracowników w ramach stosunku pracy. Wnioskodawca zamierza ponadto doprecyzować, w formie aneksów do umów, najistotniejsze kwestie związane z wdrożeniem opisywanej struktury wynagradzania, w szczególności dodanie zapisów określających jaka część wynagrodzenia wypłacana będzie za przeniesienie na rzecz Wnioskodawcy autorskich praw majątkowych do utworów w rozumieniu o prawie autorskim i prawach pokrewnych Ponadto, z chwilą przyjęcia utworu przez Wnioskodawcę majątkowe prawa autorskie do przyjętego utworu zostaną przeniesione na Niego bez konieczności składania dodatkowych oświadczeń woli. Jednocześnie Wnioskodawca zamierza wprowadzić system wynagradzania, który ma dzielić wynagrodzenie pracownicze na część stanowiącą wynagrodzenie za przeniesienie praw autorskich do utworów oraz na część stanowiącą wynagrodzenie za realizację pozostałych obowiązków pracowniczych, w ramach których nie dochodzi do stworzenia utworu. Górna granica proporcji wynagrodzenia, będzie podlegać regularnej weryfikacji przez Wnioskodawcę.

Wobec powyższego należy stwierdzić, że 50% koszty uzyskania przychodów, o których mowa w art. 22 ust. 9 pkt 3 ww. ustawy mogą być zastosowane do przychodów uzyskiwanych w ramach umowy o pracę. W przedstawionym zdarzeniu przyszłym koszty te będą miały zastosowanie do tej części wynagrodzenia, która przysługuje pracownikom Wnioskodawcy za pracę twórczą wykonywaną przez nich w ramach obowiązków pracowniczych, skoro istotnie - jak twierdzi Wnioskodawca - praca wykonywana przez pracowników jest twórcza, tzn. ma niepowtarzalny charakter, jej efekt spełnia przesłanki utworu, określone w ww. ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagrodzenie to uzyskiwane jest za przeniesienie praw autorskich na pracodawcę - Wnioskodawcę. Tym samym, jeżeli istotnie pracownicy Wnioskodawcy przekazują prawa autorskie na Jego rzecz, a na podstawie prowadzonych u pracodawcy - Wnioskodawcy systemów ewidencyjnych można ustalić jaka część wynagrodzenia dotyczy działalności twórczej pracowników, to Wnioskodawca może zastosować 50% koszty uzyskania przychodu w stosunku do tej części wynagrodzenia pracowników, która faktycznie będzie przychodem z tytułu wykonywania działalności o charakterze twórczym, tj. z tytułu przeniesienia praw autorskich do utworów, z uwzględnieniem limitu określonego w treści art. 22 ust. 9a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Przy czym w postępowaniu podatkowym, to na Wnioskodawcy ciąży obowiązek udowodnienia, że istotnie przychody, do których zastosuje 50% koszty uzyskania przychodu, są przychodami z tytułu praw autorskich.

Jednocześnie podkreślić należy, że ocena stanowiska Wnioskodawcy została dokonana jedynie na podstawie przepisów prawa podatkowego. Zgodnie bowiem z treścią art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.) - minister właściwy do spraw finansów publicznych, na wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Definicja przepisów prawa podatkowego zawarta jest w art. 3 pkt 2 Ordynacji podatkowej. W świetle tej definicji, ilekroć w przepisach jest mowa o przepisach prawa podatkowego rozumie się przez to przepisy ustaw podatkowych, postanowienia ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską umów o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską innych umów międzynarodowych dotyczących problematyki podatkowej, a także przepisy aktów wykonawczych wydanych na podstawie ustaw podatkowych.

Natomiast przez ustawy podatkowe rozumie się ustawy dotyczące podatków, opłat oraz niepodatkowych należności budżetowych określające podmiot, przedmiot opodatkowania, powstanie obowiązku podatkowego, podstawę opodatkowania, stawki podatkowe oraz regulujące prawa i obowiązki organów podatkowych, podatników, płatników i inkasentów, a także ich następców prawnych oraz osób trzecich (art. 3 pkt 1 Ordynacji podatkowej).

Stosownie do powyższych definicji, przepisy ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. z 2016 r. poz. 666, z późn. zm.) nie są przepisami prawa podatkowego, a więc Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi, działający w imieniu Ministra Finansów, nie jest upoważniony do interpretowania tej ustawy w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej, a tym samym do stwierdzenia, czy dany pracownik Wnioskodawcy jest twórcą w rozumieniu przepisów ww. ustawy, lub czy konkretny efekt pracy będzie objęty prawem autorskim lub prawem pokrewnym.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Tutejszy Organ zaznacza, że niniejsza interpretacja indywidualna stanowi wyłącznie rozstrzygnięcie w zakresie postawionego pytania dotyczącego możliwości zastosowania 50% kosztów uzyskania przychodów do wypłacanych pracownikom wynagrodzeń i nie odnosi się do innych kwestii poruszonych przez Wnioskodawcę we własnym stanowisku, tj. określenia kosztów uzyskania przychodów w odniesieniu do przychodów z wynagrodzenia za pracę, niebędących wynagrodzeniem za przeniesienie praw autorskich.

Końcowo wskazać należy, że zakres żądania Wnioskodawcy wyznacza:

* zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku o indywidualną interpretację prawa podatkowego,

* stan prawny (przepisy prawa) wskazany przez Wnioskodawcę oraz

* zagadnienie prawne, które ma być przedmiotem interpretacji, a które wskazuje pytanie (pytania) Wnioskodawcy w kontekście Jego wątpliwości interpretacyjnych w odniesieniu do przepisów prawa podatkowego oraz własne stanowisko Wnioskodawcy.

Jednocześnie Organ zauważa, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretacje opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku - nie prowadzi postępowania dowodowego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy - Ordynacja podatkowa jest sam przepis prawa. Jeżeli zatem przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe będzie różniło się od zdarzenia występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego zdarzenia.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego....., po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl