1061-IPTPB3/423-202/14-5/18-S/GG - CIT w zakresie zwolnienia przedmiotowego wydatków przeznaczonych na budowę domu studenckiego sfinansowanego ze środków własnych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 2 marca 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 1061-IPTPB3/423-202/14-5/18-S/GG CIT w zakresie zwolnienia przedmiotowego wydatków przeznaczonych na budowę domu studenckiego sfinansowanego ze środków własnych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) oraz zgodnie z art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. - Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r. poz. 1948, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej po ponownym rozpatrzeniu sprawy, w związku z wyrokiem Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 21 listopada 2017 r., sygn. akt II FSK 3000/15 (data wpływu 20 grudnia 2017 r.) uwzględniającym skargę kasacyjną od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie z dnia 23 kwietnia 2015 r., sygn. akt I SA/Lu 214/15 stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 2 czerwca 2014 r. (data wpływu 6 czerwca 2014 r.), uzupełnionym pismem z dnia 15 września 2014 r. (data wpływu 17 września 2014 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego wydatków przeznaczonych na budowę domu studenckiego sfinansowanego ze środków własnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 czerwca 2014 r. wpłynął do Organu wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego wydatków przeznaczonych na budowę domu studenckiego sfinansowanego ze środków własnych.

Dotychczasowy przebieg postępowania:

Z uwagi na braki wniosku, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów, na podstawie art. 169 § 1 w związku z art. 14h ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.), pismem z dnia 3 września 2014 r., nr IPTPB3/423-202/14-2/GG (doręczonym w dniu 8 września 2014 r.), wezwał Wnioskodawcę do jego uzupełnienia, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

W odpowiedzi na ww. wezwanie dnia 17 września 2014 r. do Organu wpłynęło uzupełnienie wniosku (nadane w dniu 15 września 2014 r.).

W dniu 18 września 2014 r., Organ podatkowy wydał dla Wnioskodawcy indywidualną interpretację przepisów prawa podatkowego nr IPTPB3/423-202/14-4/GG, dotyczącą podatku dochodowego od osób prawnych, w której uznał za nieprawidłowe stanowisko Wnioskodawcy w zakresie wydatków przeznaczonych na budowę domu studenckiego sfinansowanego z środków własnych.

W związku z powyższym rozstrzygnięciem Wnioskodawca wniósł pismem z dnia 30 września 2014 r. (data wpływu 7 października 2014 r.), wezwanie do usunięcia naruszenia prawa w ww. interpretacji indywidualnej.

W odpowiedzi na powyższe wezwanie do usunięcia naruszenia prawa Organ podatkowy stwierdził brak podstaw do zmiany ww. indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, co stwierdzone zostało w odpowiedzi na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa z dnia 4 listopada 2014 r., nr IPTPB3/423W-72/14-2/GG.

Na powyższą interpretację przepisów prawa podatkowego z dnia 18 września 2014 r., nr IPTPB3/423-202/14-4/GG, w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, Wnioskodawca złożył skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie z dnia 11 grudnia 2014 r. (data wpływu 15 grudnia 2014 r.).

Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów pismem z dnia 13 stycznia 2015 r., nr IPTPB3/4240-76/14-2/GG, udzielił odpowiedzi na skargę z wnioskiem o jej oddalenie.

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie wyrokiem z dnia 23 kwietnia 2015 r., sygn. akt I SA/Lu 214/15, oddalił skargę Wnioskodawcy na interpretację indywidualną Organu podatkowego z dnia 18 września 2014 r., nr IPTPB3/423-202/14-4/GG, w przedmiocie podatku dochodowego od osób prawnych.

Od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z dnia 23 kwietnia 2015 r., sygn. akt I SA/Lu 214/15 pełnomocnik Wnioskodawcy, po otrzymaniu go w dniu 17 czerwca 2015 r., pismem z dnia 17 lipca 2015 r., złożył skargę kasacyjną do Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie za pośrednictwem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie.

W dniu 26 sierpnia 2015 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie przesłał do Organu odpis skargi kasacyjnej Wnioskodawcy (data wpływu 31 sierpnia 2015 r.).

W dniu 20 grudnia 2017 r. do Organu wpłynęło orzeczenie Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 21 listopada 2017 r., sygn. akt II FSK 3000/15, którym uwzględniono skargę kasacyjną Wnioskodawcy od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie z dnia 23 kwietnia 2015 r., sygn. akt I SA/Lu 214/15 i uchylono zaskarżony wyrok w całości oraz interpretację Organu z dnia 18 września 2014 r., nr IPTPB3/423-202/14-4/GG.

Następnie w dniu 17 stycznia 2018 r. do tutejszego Organu wpłynął zwrot akt z Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie po prawomocnym zakończeniu postępowania w sprawie ze skargi Wyższej Szkoły Ekonomii i Innowacji w....

W myśl art. 153 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn. zm.), ocena prawna i wskazania co do dalszego postępowania wyrażone w orzeczeniu sądu wiążą w sprawie organy, których działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania było przedmiotem zaskarżenia, a także sądy, chyba że przepisy prawa uległy zmianie.

Wskutek powyższego, wniosek Strony wymaga ponownego rozpatrzenia przez tutejszy Organ.

Zgodnie z treścią art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. - Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r. poz. 1948, z późn. zm.), postępowania dotyczące wydawania interpretacji indywidualnych przepisów prawa podatkowego wszczęte i niezakończone przed dniem wejścia w życie ustawy, o której mowa w art. 1, przejmuje Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca -... w... (zwana dalej: Uczelnią) jest zawodową uczelnią niepubliczną utworzoną na podstawie zezwolenia Ministra Edukacji Narodowej (nr decyzji DNS..... z dnia 24 października 2000 r.).

Uczelnia działa na podstawie ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. Nr 164, poz. 1365, z późn. zm.). Statutową działalnością Uczelni są objęte m.in. usługi w zakresie kształcenia na poziomie wyższym oraz dostawa towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane oraz niezbędne do wykonania usługi podstawowej, które są zwolnione od podatku od towarów i usług. Uczelnia jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług oraz oświadcza, że prowadzi działalność statutową w zakresie kształcenia studentów w celu zdobywania i uzupełniania wiedzy oraz umiejętności niezbędnych w pracy zawodowej, prowadzenia badań naukowych i prac rozwojowych oraz kształcenia: promowania kadr naukowych - przedmiotowo zwolnioną z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.).

Wnioskodawca rozpoczął budowę budynku mieszkalnego, który po zakończeniu budowy planuje przeznaczyć na wynajem pomieszczeń dla studentów własnych i studentów innych uczelni. Środki na realizację inwestycji pochodzą ze środków własnych Uczelni i stanowią Jej dochód, który w części przeznaczonej na cele statutowe, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.) - dalej "Ustawa o CIT" - jest zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Realizacja zadań zarządzania i najmu budynku zostanie przekazana spółce celowej powołanej w tym celu. Do zadań ww. spółki należeć będzie:

1.

realizacja celów Właściciela określonych w stosunku do nieruchomości, poprzez zagwarantowanie efektywnego i profesjonalnego zarządzania nieruchomością,

2.

efektywne wykorzystanie nieruchomości pod względem ekonomiczno-finansowym,

3.

zapewnienie racjonalnej gospodarki technicznej oraz finansowej w odniesieniu do zarządzanej Nieruchomości.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca stwierdził, że:

a.

przeznacza uzyskane dochody na cele statutowe związane z działalnością naukową, naukowo-techniczną, oświatową, w tym również polegającą na kształceniu studentów,

b.

uzyskuje przychody z tytułu opłat pobieranych przez Uczelnię w związku z kształceniem studentów,

c.

na budowę domu studenckiego przeznacza dochody przeznaczone, a niewydatkowane na cele statutowe, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wykazane w zeznaniach CIT-8 za lata poprzednie oraz dochody bieżące.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku):

Czy podatnik powinien zapłacić podatek dochodowy od wydatków przeznaczonych na budowę domu studenckiego sfinansowanego ze środków własnych przekazanego do zarządzania spółce celowej?

W uzupełnieniu Wnioskodawca doprecyzowując pytanie stwierdził, że pyta o zwolnienie przedmiotowe w związku z przeznaczeniem dochodów na cele statutowe.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.), wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

W myśl art. 17 ust. 1b ww. ustawy, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a. Zwolnienie zawarte w ww. art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jest więc zwolnieniem warunkowym i zależy od łącznego spełnienia następujących przesłanek: celem statutowym podatnika musi być działalność wymieniona w tym przepisie, uzyskane przez niego dochody muszą być przeznaczone i bez względu na termin wydatkowane na ten cel. Powyższe oznacza, że zastosowanie przedmiotowego zwolnienia zależy nie tylko od przeznaczenia osiągniętego dochodu na określone ustawą cele statutowe, ale także od faktycznego wydatkowania go na te cele.

Zwrócić należy również uwagę na różnicę pojęciową, jaka występuje między "celami działania", a "sposobem jego realizacji". Określenie "cel statutowy" oznacza cel, który został wyraźnie sprecyzowany w statucie danej osoby prawnej. Działania faktyczne osoby prawnej polegające na realizacji tych celów to sposoby jego osiągnięcia.

Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.), system oświaty zapewnia w szczególności:

1.

realizację prawa każdego obywatela Rzeczypospolitej Polskiej do kształcenia się oraz prawa dzieci i młodzieży do wychowania i opieki, odpowiednich do wieku i osiągniętego rozwoju;

2.

wspomaganie przez szkołę wychowawczej roli rodziny;

3.

możliwość zakładania i prowadzenia szkół i placówek przez różne podmioty, dostosowanie treści, metod i organizacji nauczania do możliwości psychofizycznych uczniów, a także możliwość korzystania z pomocy psychologiczno-pedagogicznej i specjalnych form pracy dydaktycznej;

4.

możliwość pobierania nauki we wszystkich typach szkół przez dzieci i młodzież niepełnosprawną oraz niedostosowaną społecznie, zgodnie z indywidualnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi oraz predyspozycjami; opiekę nad uczniami niepełnosprawnymi przez umożliwianie realizowania zindywidualizowanego procesu kształcenia, form i programów nauczania oraz zajęć rewalidacyjnych;

5.

opiekę nad uczniami szczególnie uzdolnionymi poprzez umożliwianie realizowania indywidualnych programów nauczania oraz ukończenia szkoły każdego typu w skróconym czasie;

6.

upowszechnianie dostępu do szkół, których ukończenie umożliwia dalsze kształcenie w szkołach wyższych;

7.

możliwość uzupełniania przez osoby dorosłe wykształcenia ogólnego, zdobywania lub zmiany kwalifikacji zawodowych i specjalistycznych;

8.

zmniejszanie różnic w warunkach kształcenia, wychowania i opieki między poszczególnymi regionami kraju, a zwłaszcza ośrodkami wielkomiejskimi i wiejskimi;

9.

utrzymywanie bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki w szkołach i placówkach;

10.

upowszechnianie wśród dzieci i młodzieży wiedzy o zasadach zrównoważonego rozwoju oraz kształtowanie postaw sprzyjających jego wdrażaniu w skali lokalnej, krajowej i globalnej,

11.

opiekę uczniom pozostającym w trudnej sytuacji materialnej i życiowej;

12.

dostosowywanie kierunków i treści kształcenia do wymogów rynku pracy; kształtowanie u uczniów postaw przedsiębiorczości sprzyjających aktywnemu uczestnictwu w życiu gospodarczym;

13.

przygotowywanie uczniów do wyboru zawodu i kierunku kształcenia;

14.

warunki do rozwoju zainteresowań i uzdolnień uczniów przez organizowanie zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych oraz kształtowanie aktywności społecznej i umiejętności spędzania czasu wolnego;

15.

upowszechnianie wśród dzieci i młodzieży wiedzy o bezpieczeństwie oraz kształtowanie właściwych postaw wobec zagrożeń i sytuacji nadzwyczajnych.

W art. 5 ust. 7 ww. ustawy o systemie oświaty ustanowiono bowiem, że organ prowadzący szkołę lub placówkę odpowiada za jej działalność. Do zadań organu prowadzącego szkołę lub placówkę należy w szczególności:

* zapewnienie warunków działania szkoły lub placówki, w tym bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki;

* wykonywanie remontów obiektów szkolnych oraz zadań inwestycyjnych w tym zakresie;

* zapewnienie obsługi administracyjnej, finansowej i organizacyjnej szkoły lub placówki;

* wyposażenie szkoły lub placówki w pomoce dydaktyczne i sprzęt niezbędny do pełnej realizacji programów nauczania, programów wychowawczych, przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów oraz wykonywania innych zadań statutowych.

Zdaniem Uczelni, budynek mieszkalny przeznaczony na pobyt studentów jest działaniem faktycznym, który należy uznać za cel oświatowy, gdyż wpisuje się w podstawowe zadania stawiane przed systemem oświaty. Będzie bowiem bezpośrednio służyć realizacji celów statutowych - działalności w zakresie kształcenia studentów w celu zdobywania i uzupełniania wiedzy oraz umiejętności niezbędnych w pracy zawodowej, prowadzenia badań naukowych i prac rozwojowych oraz kształcenia i promowania kadr naukowych. Warunkiem niezbędnym dla kształcenia studentów spoza... jest zapewnienie im możliwości zakwaterowania w okresie trwania nauki. Budowa i funkcjonowanie domów studenckich jest standardowym działaniem większości uczelni wyższych - usprawnia podobnie jak biblioteka Uczelni proces nauczania studentów.

Reasumując, według Wnioskodawcy należy zauważyć, że z przedstawionych we wniosku okoliczności wynika, że celem statutowym Wnioskodawcy jest działalność oświatowa, a cel ten jest tożsamy z preferowanym przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4, to dochody przeznaczone na ten cel i na niego wydatkowane korzystać będą ze zwolnienia przedmiotowego określonego w tym przepisie.

Mając powyższe na uwadze, zdaniem Wnioskodawcy wydatki inwestycyjne związane z budową przez Niego budynku mieszkalnego z przeznaczeniem na zakwaterowanie studentów ze środków własnych, przekazanego do zarządzania spółce celowej, podlegają zwolnieniu od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca potwierdził ww. własne stanowisko stwierdzając, że dom studencki będzie bowiem bezpośrednio służyć realizacji celów statutowych - działalności, w zakresie kształcenia studentów w celu zdobywania i uzupełniania wiedzy oraz umiejętności niezbędnych w pracy zawodowej, prowadzenia badań naukowych i prac rozwojowych oraz kształcenia i promowania kadr naukowych.

W związku z powyższym ponownemu rozpatrzeniu został poddany złożony przez Wnioskodawcę wniosek z dnia 2 czerwca 2014 r. (data wpływu 6 czerwca 2014 r.), uzupełniony pismem z dnia 15 września 2014 r. (data wpływu 17 września 2014 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego wydatków przeznaczonych na budowę domu studenckiego sfinansowanego ze środków własnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego, stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie zwolnienia przedmiotowego wydatków przeznaczonych na budowę domu studenckiego sfinansowanego ze środków własnych jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 12 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. z 2012 r. poz. 572, z późn. zm., dalej: p.s.w.), którą stosuje się do publicznych i niepublicznych szkół wyższych, uczelnia ma osobowość prawną.

Powyższy przepis skutkuje objęciem dochodów uzyskiwanych przez uczelnie regulacjami zawartymi w ustawie z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2014 r. poz. 851, z późn. zm.). Jednocześnie uczelnie nie zostały wymienione przez ustawodawcę w treści art. 6 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jako zwolnione od podatku. Zatem, uczelnie podlegają ogólnym regułom podatkowym przewidzianym w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych.

Oznacza to, że uczelnie ustalają dochód bez względu na rodzaje źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty. Bez znaczenia pozostaje zatem, czy dochód osiągnięty jest przez uczelnie z działalności statutowej, czy też z działalności gospodarczej i czy przychody osiągane z tych źródeł mają charakter trwały czy sporadyczny.

Z przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Uczelnia rozpoczęła budowę budynku mieszkalnego, który po zakończeniu budowy planuje przeznaczyć na wynajem pomieszczeń dla studentów własnych i studentów innych uczelni. Środki na realizację inwestycji pochodzą ze środków własnych Uczelni.

Uczelnia wskazała, że: przeznacza uzyskane dochody na cele statutowe związane z działalnością naukową, naukowo-techniczną, oświatową, w tym również polegającą na kształceniu studentów, uzyskuje przychody z tytułu opłat pobieranych przez Uczelnię w związku z kształceniem studentów, na budowę domu studenckiego przeznacza dochody przeznaczone, a niewydatkowane na cele statutowe, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wykazane w zeznaniach CIT-8 za lata poprzednie oraz dochody bieżące.

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenie wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

Stosownie do w art. 17 ust. 1b ustawy zwolnienie, o którym mowa w przepisie art. 17 ust. 1 pkt 4, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów.

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych zwalnia od opodatkowania również dochód wydatkowany w późniejszym terminie uzależniając to zwolnienie od wydatkowania dochodu w określony sposób.

Do rozważenia pozostaje kwestia, czy dochód przeznaczony i wydatkowany na wybudowanie budynku mieszkalnego z przeznaczeniem na wynajem dla studentów będzie służyć bezpośrednio realizacji celów statutowych w zakresie działalności naukowej i kształcenia studentów i czy dochód ten będzie korzystał ze zwolnienia od podatku dochodowego.

Zgodnie z wymienionymi w przepisie art. 13 ust. 1 p.s.w., podstawowymi zadaniami uczelni są:

1.

kształcenie studentów w celu ich przygotowania do pracy zawodowej;

2.

wychowywanie studentów w poczuciu odpowiedzialności za państwo polskie, za umacnianie zasad demokracji i poszanowanie praw człowieka;

3.

prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych oraz świadczenie usług badawczych,

4.

kształcenie i promowanie kadr naukowych;

5.

upowszechnianie i pomnażanie osiągnięć nauki, kultury narodowej i techniki, w tym poprzez gromadzenie i udostępnianie zbiorów bibliotecznych i informacyjnych;

6.

kształcenie w celu zdobywania i uzupełniania wiedzy;

7.

stwarzanie warunków do rozwoju kultury fizycznej studentów;

8.

działanie na rzecz społeczności lokalnych i regionalnych.

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie definiuje takich pojęć jak: oświata, nauka, kształcenie. Uzasadnione jest zatem posługiwanie się w tym przypadku definicją występującą w słowniku języka polskiego. Powołując się na językowe znaczenie ww. wyrazów przez:

* oświatę należy rozumieć proces upowszechniania wykształcenia i kultury, który ma na celu podnoszenie poziomu umysłowego i wiedzy społeczeństwa,

* naukę należy rozumieć ogół wiedzy ludzkiej ułożonej w system zagadnień, a także dyscyplinę badawczą odnoszącą się do pewnej dziedziny rzeczywistości,

* kształcenie należy rozumieć zarówno proces nauczania jak i uczenia się. Pojęcie kształcenie często utożsamia się z formalnym kształceniem w instytucjach systemu szkolnictwa.

Ulgi podatkowe stanowią odstępstwo od konstytucyjnej zasady powszechności opodatkowania i ustawodawca wprowadzając je jako rozwiązania wyjątkowe, wspomaga pożądane społecznie cele, wymienione m.in. w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Wśród tych celów wymieniono działalności naukową, oświatową w tym kształcenie studentów, w której to sferze działa Uczelnia.

W ocenie NSA zawartym w wyroku z dnia 21 listopada 2017 r., sygn. akt II FSK 3000/15 nie może budzić wątpliwości, że celem omawianej regulacji nie jest zwolnienie od opodatkowania podatkiem dochodowym wszelkich czynności wykonywanych przez uczelnie wyższe, ale jedynie tych, które służą zapewnieniu tym podmiotom możliwości realizacji ich ustawowych zadań. Artykuł 13 ust. 1 p.s.w. stanowi, że do podstawowych zadań uczelni, z zastrzeżeniem ust. 2 i ust. 3, należy kształcenie studentów w celu zdobywania i uzupełniania wiedzy oraz umiejętności niezbędnych w pracy zawodowej, wychowywanie studentów w poczuciu odpowiedzialności za państwo polskie, za umacnianie zasad demokracji i poszanowanie praw człowieka, prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych oraz świadczenie usług badawczych, kształcenie i promowanie kadr naukowych, upowszechnianie i pomnażanie osiągnięć nauki, kultury narodowej i techniki, w tym przez gromadzenie i udostępnianie zbiorów bibliotecznych i informacyjnych, prowadzenie studiów podyplomowych, kursów i szkoleń w celu kształcenia nowych umiejętności niezbędnych na rynku pracy w systemie uczenia się przez całe życie, stwarzanie warunków do rozwoju kultury fizycznej studentów, działanie na rzecz społeczności lokalnych i regionalnych, a także stwarzanie osobom niepełnosprawnym warunków do pełnego udziału w procesie kształcenia i w badaniach naukowych.

Artykuł 14 przewiduje, że szkoła wyższa może prowadzić domy i stołówki studenckie. W uzasadnieniu wyroku z dnia 8 listopada 2000 r., SK 18/99 (OTK Zb. Urz. 2007, Nr 7, poz. 258), wydanym wprawdzie na tle ustawy z dnia 12 września 1990 r. o szkolnictwie wyższym, ale zachowującym aktualność, Trybunał Konstytucyjny wskazał, że prawo do nauki, którego korelatem są odpowiednie powinności władzy publicznej, stanowi w swej istocie gwarancję dostępności i powszechności, a nie nieodpłatności kształcenia. Celem i istotą tego prawa jest stworzenie jednostce realnych szans kształcenia na różnych poziomach edukacyjnych, w tym także z uwzględnieniem edukacji na poziomie wyższym. Formy urzeczywistniania tego prawa z reguły przybierają bardzo złożoną postać i nie wyczerpują się w instrumentach oraz rozwiązaniach należących do tej samej, tylko jednej kategorii środków. Obok wspierania i rozwijania systemu szkół publicznych, dotowanych bezpośrednio ze źródeł budżetowych, powszechnie stosowanymi instrumentami dostępności do studiów i wyrównywania szans różnych grup społeczeństwa są systemy pomocy socjalnej, stypendialnej, organizowanie odpowiedniej infrastruktury finansowej przez tworzenie systemu pożyczek bankowych oraz rozwiązań podatkowych, a także rozmaite formy wspierania prywatnych instytucji edukacyjnych, w tym również szkół wyższych.

Jak wynika z p.s.w., celem działania uczelni wyższej nie jest osiąganie zysku (zarobku), lecz realizacja wyszczególnionych w art. 13 p.s.w. istotnych zadań z zakresu użyteczności publicznej, polegających m.in. na kształceniu młodzieży i prowadzeniu badań naukowych. Działalność uczelni wyższej, określana jako non for profit, polegająca na przeznaczaniu całości przychodów z opłat za zajęcia dydaktyczne i innych źródeł na koszty prowadzenia działalności oraz na cele statutowe uczelni, jest więc oderwana od celu zarobkowego, charakterystycznego dla działalności gospodarczej. Pogląd ten koreluje z rozwiązaniami ustawowymi zawartymi w p.s.w., zwłaszcza w art. 91 ust. 1, przewidującym, że działalność uczelni, a więc zarówno publicznych, jak i niepublicznych, o której mowa w art. 13 ust. 1 i art. 14, podlega zwolnieniu z podatku dochodowego, podatku od towarów i usług, podatku od nieruchomości, podatku rolnego, podatku leśnego i podatku od czynności cywilnoprawnych na zasadach określonych w odrębnych ustawach. Tymi odrębnymi przepisami są m.in. art. 17 ust. 1 pkt 4 i ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W świetle powyższego uznać należy, że działalnością oświatową uczelni wyższej w rozumieniu

art. 17 ust. 1 pkt 4 i ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jest działalność, o której mowa w art. 13 ust. 1 i art. 14 p.s.w.

Ograniczenie zakresu zwolnienia poprzez wyłączenie ze zwolnienia podatkowego czynności, które nie stanowią działalności o której mowa w art. 13 i art. 14 p.s.w. chroni natomiast przed naruszeniem konstytucyjnie gwarantowanej wolności działalności gospodarczej oraz zasady równości sytuacji rynkowej uczestników obrotu gospodarczego.

Zgodnie z art. 106 wskazanej ustawy, prowadzenie przez uczelnię działalności dydaktycznej, naukowej, badawczej, doświadczalnej, artystycznej, sportowej, rehabilitacyjnej lub diagnostycznej nie stanowi działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów ustawy o swobodzie działalności gospodarczej.

Uczelnia, zgodnie z art. 7 p.s.w., może prowadzić działalność gospodarczą, ale wyodrębnioną organizacyjnie i finansowo od działalności określonej w art. 13 i art. 14 tej ustawy, w zakresie i formach określonych w statucie.

Zdaniem Sądu, budowa i prowadzenie domu studenckiego przez Uczelnię, jeżeli przewiduje to Jej statut będzie objęte regulacją art. 17 ust. 1 pkt 4 i ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, pod warunkiem, że wykonywanie zadań wskazanych w art. 13 i art. 14 p.s.w. wykonuje Uczelnia, dla której są to zadania przewidziane ustawą. Jeśli działalność, o której mowa w art. 14 p.s.w. na własny rachunek prowadzić będzie podmiot trzeci, któremu Uczelnia, np. wynajmie nieruchomość, to nie znajdzie zastosowania ww. zwolnienie.

Zatem, mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe, obowiązujące przepisy prawa oraz stanowisko NSA zawarte w ww. wyroku z dnia 21 listopada 2017 r., dochody Wnioskodawcy przeznaczone i wydatkowane na budowę domu studenckiego sfinansowanego ze Jego środków własnych, jako dochody przeznaczone na cele statutowe korzystają ze zwolnienia od opodatkowania, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 w związku z art. 17 ust. 1b ww. ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania pierwotnej interpretacji indywidualnej, bowiem niniejsza interpretacja stanowi ponowne rozstrzygnięcie tej samej sprawy w wyniku orzeczenia Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie.

Podkreślenia wymaga również, że jeżeli przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe różnić się będzie od zdarzenia przyszłego, które wystąpi w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w....., w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl