1061-IPTPB2.4511.569.2016.2.ACz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 października 2016 r. Izba Skarbowa w Łodzi 1061-IPTPB2.4511.569.2016.2.ACz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.) oraz § 5 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 22 lipca 2016 r. (data wpływu 27 lipca 2016 r.), uzupełnionym pismem z dnia 2 września 2016 r. (data wpływu 6 września 2016 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania bonifikaty związanej z wykupem mieszkania zakładowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 lipca 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania bonifikaty związanej z wykupem mieszkania zakładowego.

Wniosek nie spełniał wymogów, określonych w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.), w związku z powyższym, pismem z dnia 23 sierpnia 2016 r., Nr 1061-IPTPB2.4511.569.2016.1.ACz, Organ podatkowy, na podstawie art. 169 § 1 w zw. z art. 14h ustawy - Ordynacja podatkowa, wezwał Wnioskodawczynię do usunięcia braków wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie wysłano w dniu 23 sierpnia 2016 r. (skutecznie doręczono dnia 30 sierpnia 2016 r.), zaś w dniu 6 września 2016 r. Wnioskodawczyni uzupełniła ww. wniosek (data nadania 5 września 2016 r.).

We wniosku i jego uzupełnieniu przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

W dniu 7 listopada 2014 r. na podstawie aktu notarialnego (Repertorium A Nr..), Wnioskodawczyni nabyła na podstawie umowy darowizny od rodziców... lokal mieszkalny o powierzchni 66,14 m2, z prawem służebności do zamieszkania dla rodziców Wnioskodawczyni do chwili ich śmierci. Lokal ten położony jest w... przy ul.....

W chwili obecnej Wnioskodawczyni zajmuje lokal mieszkalny o całkowitej powierzchni 60 m2, położony w... przy ul...., którego Wnioskodawczyni jest głównym najemcą. Wnioskodawczyni użytkuje ww. lokal mieszkalny od 23 lutego 1979 r. na podstawie umowy najmu zawartej na czas nieokreślony. Zarządca budynku, w którym znajduje się ww. lokal mieszkalny, tj.... Sp. z o.o., której właścicielem jest... S.A., przedstawiła regulamin zbywania lokali mieszkalnych.

Regulamin zbywania mieszkań należących do... S.A. i spółek... przewiduje w art. 7 ust. 1 preferencyjne zasady wykupu mieszkań dla osób uprawnionych, a mianowicie, że sprzedaż mieszkań następuje bezprzetargowo po cenie ustalonej na zasadach określonych w ustawie z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami, łącznie pomniejszonej o:

1.

6% za każdy rok pracy osoby uprawnionej,

2.

3% za każdy rok najmu tego mieszkania

- przy czym łączna obniżka nie może przekroczyć 95% ceny sprzedaży mieszkania.

Wnioskodawczyni była zatrudniona w... S.A. (dokładnie...) od 1 kwietnia 1980 r. do 31 grudnia 2011 r. i w związku z tym przysługuje Jej prawo do wykupu mieszkania na warunkach preferencyjnych.

Wykup mieszkania zakładowego oraz skorzystanie z obniżki w wysokości 95% byłby dokonany na podstawie ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o zasadach zbywania mieszkań będących własnością przedsiębiorstw państwowych, niektórych spółek handlowych z udziałem Skarbu Państwa, państwowych osób prawnych oraz niektórych mieszkań będących własnością Skarbu Państwa.

Przewidywany termin wykupu lokalu mieszkalnego przez Wnioskodawczynię to kwiecień 2017 r.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku):

W przypadku wykupu mieszkania oraz skorzystania z ww. obniżki, czy Wnioskodawczyni będzie zobowiązana zapłacić podatek dochodowy od osób fizycznych?

Zdaniem Wnioskodawczyni, (ostatecznie sformułowanym w uzupełnieniu wniosku), w opisanym zdarzeniu przyszłym nie ma podstaw do naliczania podatku dochodowego, gdyż zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych - dochód będący wynikiem uzyskania bonifikaty przy wykupie mieszkania zakładowego podlega zwolnieniu od podatku dochodowego. Powyższe wynika bezpośrednio z art. 21 ust. 1 pkt 93 ww. ustawy, zgodnie z którym wolne od podatku dochodowego są dochody uzyskane z tytułu zakupu zakładowych budynków mieszkalnych lub lokali mieszkalnych przez dotychczasowych najemców - w wysokości odpowiadającej różnicy między ceną rynkową tych budynków lub lokali a ceną zakupu.

Z przedstawionego przepisu wynika, że prawo do zwolnienia w nim zawartego przysługuje w sytuacji gdy przedmiotem zbycia jest zakładowy budynek lub lokal mieszkalny, a nabywca posiada do tego lokalu lub budynku tytuł prawny - umowę najmu.

Analiza cytowanego powyżej art. 21 ust. 1 pkt 93 ustawy wskazuje, że intencją ustawodawcy było zwolnienie z opodatkowania dochodów w postaci ulg przysługujących dotychczasowym najemcom w związku z zakupem przez nich mieszkań zakładowych.

Wnioskodawczyni wskazuje, że zamierza wykupić mieszkanie zakładowe i skorzystać z obniżki ceny, zgodnie z regulaminem zbywania mieszkań należących do... S.A. i spółek.... Mieszkanie było użytkowane przez Wnioskodawczynię od 1979 r. na podstawie umowy najmu. Obniżka ceny zostanie udzielona na podstawie ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o zasadach zbywania mieszkań będących własnością przedsiębiorstw państwowych, niektórych spółek handlowych z udziałem Skarbu Państwa, państwowych osób prawnych oraz niektórych mieszkań będących własnością Skarbu Państwa. W. Wnioskodawczyni była zatrudniona od 1 kwietnia 1986 r. do 31 grudnia 2011 r., aż do przejścia na emeryturę.

W konsekwencji, zdaniem Wnioskodawczyni, do udzielonej przy zakupie mieszkania obniżki ceny znajdzie zastosowanie zwolnienie wynikające z art. 21 ust. 1 pkt 93 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zatem w przypadku wykupu mieszkania zakładowego przez Wnioskodawczynię nie powstanie obowiązek zapłaty podatku dochodowego od ww. obniżki ceny.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Jak stanowi art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 25b i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Stosownie do treści art. 10 ust. 1 ww. ustawy źródłami przychodów są:

1.

stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta;

2.

działalność wykonywana osobiście;

3.

pozarolnicza działalność gospodarcza;

4.

działy specjalne produkcji rolnej;

5.

(uchylony);

6.

najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze, w tym również dzierżawa, poddzierżawa działów specjalnych produkcji rolnej oraz gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej, z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą;

7.

kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a-c);

8.

odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów,

d.

innych rzeczy,

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a-c) - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy - przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany;

8a) działalność prowadzona przez zagraniczną spółkę kontrolowaną;

9. inne źródła.

W myśl art. 20 ust. 1 ww. ustawy za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Użycie w powyższym przepisie sformułowania "w szczególności" wskazuje, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w art. 20 ust. 1 ustawy.

O przychodzie podatkowym z innych źródeł będziemy mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe.

Jednakże, stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 93 ustawy o podatku dochodowym wolne od podatku dochodowego są dochody uzyskane z tytułu zakupu zakładowych budynków mieszkalnych lub lokali mieszkalnych przez dotychczasowych najemców - w wysokości odpowiadającej różnicy między ceną rynkową tych budynków lub lokali a ceną zakupu.

Z powołanego wyżej przepisu wynika, że prawo do zwolnienia w nim zawartego przysługuje w sytuacji gdy przedmiotem zbycia jest zakładowy (tj. stanowiący własność pracodawcy lub byłego pracodawcy) budynek lub lokal mieszkalny, a nabywca posiada do tego lokalu lub budynku tytuł prawny - umowę najmu.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że od dnia 23 lutego 1979 r. Wnioskodawczyni użytkuje lokal mieszkalny na podstawie umowy najmu na czas nieokreślony. Zarządca budynku, w którym znajduje się ww. lokal mieszkalny, tj.... Sp. z o.o., której właścicielem jest... S.A., przedstawiła regulamin zbywania lokali mieszkalnych, który przewiduje w art. 7 ust. 1 preferencyjne zasady wykupu mieszkań dla osób uprawnionych, poprzez sprzedaż mieszkań następującą bezprzetargowo po cenie ustalonej na zasadach określonych w ustawie z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami, łącznie pomniejszonej o:

1.

6% za każdy rok pracy osoby uprawnionej,

2.

3% za każdy rok najmu tego mieszkania

- przy czym łączna obniżka nie może przekroczyć 95% ceny sprzedaży mieszkania.

Wnioskodawczyni była zatrudniona w... S.A. (dokładnie...) od 1 kwietnia 1980 r. do 31 grudnia 2011 r. i w związku z tym przysługuje Jej prawo do wykupu mieszkania na warunkach preferencyjnych.

Wykup mieszkania zakładowego oraz skorzystanie z obniżki w wysokości 95% byłby dokonany na podstawie ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o zasadach zbywania mieszkań będących własnością przedsiębiorstw państwowych, niektórych spółek handlowych z udziałem Skarbu Państwa, państwowych osób prawnych oraz niektórych mieszkań będących własnością Skarbu Państwa. Przewidywany termin wykupu lokalu mieszkalnego przez Wnioskodawczynię to kwiecień 2017 r.

Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że dochód uzyskany przez Wnioskodawczynię z tytułu zakupu zajmowanego przez Nią na podstawie umowy najmu zakładowego lokalu mieszkalnego od dotychczasowego właściciela w wysokości różnicy między jego wartością rynkową a ceną zakupu ustaloną wskutek uwzględnienia przysługującej Wnioskodawczyni bonifikaty, będzie korzystał ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 93 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W konsekwencji, na Wnioskodawczyni nie będzie ciążył obowiązek zapłaty podatku dochodowego od 95% obniżki udzielonej przy zakupie ww. lokalu mieszkalnego.

Jednocześnie Organ zauważa, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretacje opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku - nie prowadzi postępowania dowodowego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.) jest sam przepis prawa. Jeżeli zatem przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe będzie różniło się od występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawczyni w zakresie rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego..., po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl