1061-IPTPB2.4511.289.2016.2.KK - Opodatkowanie odpłatnego zbycia udziału w nieruchomości.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 4 maja 2016 r. Izba Skarbowa w Łodzi 1061-IPTPB2.4511.289.2016.2.KK Opodatkowanie odpłatnego zbycia udziału w nieruchomości.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.) oraz § 5 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 26 stycznia 2016 r. (data wpływu 29 stycznia 2016 r.), uzupełnionym pismem z dnia 22 kwietnia 2016 r. (data wpływu 25 kwietnia 2016 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania odpłatnego zbycia udziału w nieruchomości - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 stycznia 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania odpłatnego zbycia udziału w nieruchomości.

Wniosek nie spełniał wymogów określonych w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.). Pismem z dnia 15 kwietnia 2016 r., Nr 1061-IPTPB2.4511.289.2016.1.k.k., Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów, na podstawie art. 169 § 1 w zw. z art. 14h ww. ustawy, wezwał Wnioskodawczynię do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie wysłano w dniu 15 kwietnia 2016 r. (data doręczenia 18 kwietnia 2016 r.), natomiast w dniu 25 kwietnia 2016 r. do tutejszego Organu wpłynęła odpowiedź na ww. wezwanie z dnia 22 kwietnia 2016 r. (data nadania 22 kwietnia 2016 r.).

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Na mocy aktu notarialnego Rep...... z dnia 16 maja 2015 r. Wnioskodawczyni, działając w imieniu własnym oraz w imieniu i na rzecz brata....., na mocy pełnomocnictwa udzielonego Jej w dniu 22 kwietnia 2015 r. wraz z bratem...., dokonała sprzedaży nieruchomości objętej KW.......... małżonkom....., za cenę łączną 48 000 zł. Wymieniona wyżej nieruchomość, będąca przedmiotem sprzedaży, położona jest we wsi...., gminie...., powiecie...., województwie..... Nieruchomość oznaczona jest jako działka nr 417 o obszarze 0,42 ha oraz działka nr 419 o obszarze 0,89 ha (obręb....). Działka nr 417 stanowi niezabudowana działkę rolną zalesioną, zaś działka nr 419 stanowi zabudowaną działkę rolną, przeznaczoną pod zabudowę zagrodową i jest zabudowana starymi budynkami gospodarczymi do kapitalnego remontu. Obie strony oświadczyły, że cena sprzedaży odpowiada wartości rynkowej, a ponadto kupujący oświadczyli, że nieruchomość kupują na powiększenie własnego gospodarstwa rolnego we wsi....., gmina...., o obszarze 20 ha.

Nieruchomość będąca przedmiotem sprzedaży została nabyta na mocy prawomocnego postanowienia Sądu Rejonowego.... z dnia 30 września 2013 r., sygn......, przez Wnioskodawczynię,.... oraz....., po 1/3 dla każdego z nich, jako majątek osobisty.

W wyniku sprzedaży na podstawie aktu notarialnego Rep A...., opisana wyżej nieruchomość rolna, nie straciła charakteru rolnego. Ponadto, sprzedający oświadczyli, że czynność dokumentowana powyższym aktem (Rep A....), nie jest wykonywana w ramach samodzielnej działalności gospodarczej podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT i zapewnili, że czynność jest wykonywana jednorazowo, bez zamiaru wykonywania jej w sposób częstotliwy i ciągły dla celów zarobkowych.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawczyni wskazała, że działki nr 417 i nr 419 nabyła po zmarłym w dniu 10 lutego 2013 r. bracie..... Spadkodawca był wyłącznym właścicielem ww. działek. Postanowienie Sądu Rejonowego.... z dnia 30 września 2014 r., w przedmiocie stwierdzenia nabycia spadku, uprawomocniło się w dniu 22 października 2014 r. Na działce nr 419 znajdują się zabudowania gospodarcze tj. obora, stodoła. Po śmierci spadkodawcy nie przeprowadzano postępowania o dział spadku. W momencie sprzedaży, według wiedzy Wnioskodawczyni, cała nieruchomość nie stanowiła gospodarstwa rolnego w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (Dz. U. z 2013 r. poz. 1381, z późn. zm.). Od części ww. gruntów podatek rolny był płacony.

W skład działki nr 417 wchodzą następujące rodzaje gruntów:

a.

lasy LsV - 0,41 ha,

b.

rowy W-LsV - 0,01 ha.

W skład działki nr 419 wchodzą następujące rodzaje gruntów:

a.

użytki rolne zabudowane B-Ps V - 0,01 ha,

b.

grunty rolno - budowlane B-RIVa - 0,17 ha,

c.

grunty zadrzewione i zakrzewione Lz-PsV - 0,45 ha,

d.

pastwiska trwałe PsV - 0,24 ha,

e.

rowy W-LsV - 0,01 ha,

f.

rowy W-PsV- 0,01 ha.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie, ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku:

Czy odpłatne zbycie nieruchomości przed upływem 5 lat od chwili jej nabycia, która tylko w części stanowi grunty rolne, a w pozostałej lasy, spowoduje powstanie zobowiązania podatkowego na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawczyni, ostatecznie sformułowanym w uzupełnieniu wniosku, odpłatne zbycie nieruchomości, która w części stanowi grunty rolne, a w pozostałej grunty leśne, przed upływem 5 lat od chwili jej nabycia, spowoduje powstanie zobowiązania w podatku dochodowym od osób fizycznych tylko w zakresie odnoszącym się do sprzedaży tej części nieruchomości, która stanowi grunty leśne.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku są przychody ze sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego pod warunkiem, że w wyniku tej sprzedaży nie utraciły one charakteru rolnego.

Wnioskodawczyni wskazuje, że w wyroku NSA z dnia 29 września 2011 r. (sygn. II FSK 604/10) stwierdzono, że za gospodarstwo rolne można uznać grunty o powierzchni przekraczającej 1 ha nawet wówczas, gdy nie istnieje pomiędzy nimi żadna więź ekonomiczna, na przykład grunty te nie stanowią zorganizowanej całości. Wystarczającą przesłanką do tego, aby uznać dany obszar za gospodarstwo rolne (...) jest bowiem posiadanie gruntów o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy. A zatem, w przypadku gdy sprzedawany obszar gruntu jest mniejszy od 1 ha, jednakże wchodzi w skład gospodarstwa rolnego o powierzchni co najmniej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowego i w związku ze sprzedażą nie utracił charakteru rolnego, podatnik korzysta z przedmiotowego zwolnienia. W niniejszej sprawie, Wnioskodawczyni wraz z pozostałymi spadkobiercami dokonała sprzedaży przysługującego jej prawa we współwłasności nieruchomości, którą odziedziczyła po zmarłym bracie. Niniejsza nieruchomość, według najlepszej wiedzy Wnioskodawczyni, stanowi gospodarstwo rolne (łączna powierzchnia całej sprzedanej nieruchomości stanowi 1,31 ha) i przy sprzedaży nie utraciła charakteru rolnego.

W związku z powyższym, Wnioskodawczyni uznaje, że opodatkowaniu powinna podlegać tylko sprzedaż części przedmiotowej nieruchomości, która jest oznaczona w ewidencji gruntów jako grunt leśny.

Ponadto, zgodnie z aktem notarialnym, nieruchomość będąca przedmiotem umowy sprzedaży nie utraciła charakteru rolnego, gdyż kupujący oświadczyli, że kupili nieruchomość na powiększenie własnego gospodarstwa rolnego we wsi.......

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do treści art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a - c) ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, źródłem przychodów jest odpłatne zbycie:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów,

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Powyższy przepis ustawy formułuje generalną zasadę, że sprzedaż nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie rodzi obowiązek podatkowy w postaci zapłaty podatku dochodowego.

Z treści wniosku wynika, że na mocy aktu notarialnego z dnia 16 maja 2015 r. Wnioskodawczyni, działając w imieniu własnym oraz w imieniu i na rzecz brata..., wraz z bratem..., dokonała sprzedaży udziałów w nieruchomości położonej we wsi..., wchodzących w skład spadku po zmarłym w dniu 10 lutego 2013 r. bracie, po którym spadek nabyli: Wnioskodawczyni,...,..., po 1/3 części. Po śmierci spadkodawcy nie przeprowadzano postępowania o dział spadku.

Nieruchomość złożona jest z działki nr 417 o obszarze 0,42 ha oraz działki nr 419 o obszarze 0,89 ha. Działka nr 417 stanowi niezabudowana działkę rolną zalesioną, zaś działka nr 419 stanowi zabudowaną działkę rolną, przeznaczoną pod zabudowę zagrodową i jest zabudowana starymi budynkami gospodarczymi do kapitalnego remontu. Obie strony oświadczyły, że cena sprzedaży odpowiada wartości rynkowej, a ponadto kupujący oświadczyli, że nieruchomość kupują na powiększenie własnego gospodarstwa rolnego o obszarze 20 ha.

W skład działki nr 417 wchodzą lasy LsV o powierzchni 0,41 ha i rowy W-LsV - 0,01 ha. W skład działki nr 419 wchodzą użytki rolne zabudowane B-Ps V, o powierzchni 0,01 ha, grunty rolno - budowlane B-RIVa - 0,17 ha, grunty zadrzewione i zakrzewione Lz-PsV - 0,45 ha, pastwiska trwałe PsV - 0,24 ha, rowy W-Ls V - 0,01 ha, rowy W-PsV - 0,01 ha.

Wnioskodawczyni wskazała, że w momencie sprzedaży, cała nieruchomość nie stanowiła gospodarstwa rolnego, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (Dz. U. z 2013 r. poz. 1381, z późn. zm.). Od części gruntów płacony był podatek rolny.

Zgodnie z art. 922 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 2014 r. poz. 121, z późn. zm.), spadek to prawa i obowiązki zmarłego wynikające ze stosunków cywilnoprawnych, które z chwilą jego śmierci przechodzą na następców prawnych. W myśl art. 924 Kodeksu cywilnego, spadek otwiera się z chwilą śmierci spadkodawcy, natomiast spadkobierca nabywa spadek z chwilą otwarcia spadku (art. 925 Kodeksu cywilnego). Oznacza to, że dniem nabycia spadku jest data śmierci spadkodawcy. Natomiast postanowienie Sądu o nabyciu spadku potwierdza jedynie prawo spadkobiercy do tego spadku od momentu jego otwarcia.

W świetle powyższego, odpłatne zbycie w dniu 16 maja 2015 r. udziału w nieruchomości, nabytego przez Wnioskodawczynię w drodze spadku w 2013 r., stanowi źródło przychodów podlegające opodatkowaniu, z uwagi na fakt, że od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie tego udziału do dnia jego sprzedaży, nie upłynął pięcioletni okres czasu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 30e ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a c) podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.

W myśl art. 30e ust. 4 ww. ustawy, po zakończeniu roku podatkowego podatnik jest obowiązany w zeznaniu podatkowym, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 3, wykazać:

1.

dochody uzyskane w roku podatkowym z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a c) i obliczyć należny podatek dochodowy od dochodu, do którego nie ma zastosowania art. 21 ust. 1 pkt 131, lub

2.

dochody, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131.

Zgodnie z art. 45 ust. 1a pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w terminie określonym w ust. 1 (do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym) podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym odrębne zeznania, według ustalonych wzorów, o wysokości osiągniętego w roku podatkowym dochodu (poniesionej straty) z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych opodatkowanych na zasadach określonych w art. 30e.

Stosownie do art. 30e ust. 2 ww. ustawy, podstawą obliczenia podatku, o której mowa w ust. 1, jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw.

W świetle art. 19 ust. 1 ww. ustawy, przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena określona w umowie, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej.

Za koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c), nabytych w drodze spadku, darowizny lub w inny nieodpłatny sposób, uważa się udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania oraz kwotę zapłaconego podatku od spadku i darowizn w takiej części, w jakiej wartość zbywanej rzeczy lub prawa przyjęta do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn odpowiada łącznej wartości rzeczy i praw majątkowych przyjętej do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn (art. 22 ust. 6d).

Nadto zgodnie z art. 22 ust. 6e ww. ustawy, wysokość nakładów, o których mowa w ust. 6c i 6d ustala się na podstawie faktur VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług oraz dokumentów stwierdzających poniesienie opłat administracyjnych.

Zgodnie natomiast z art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego; zwolnienie nie dotyczy przychodu uzyskanego ze sprzedaży gruntów, które w związku z tą sprzedażą utraciły charakter rolny.

Ilekroć w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych jest mowa o gospodarstwie rolnym - oznacza to gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym (art. 2 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (Dz. U. z 2013 r. poz. 1381, z późn. zm.) - za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej.

Szczegółowe określenie, jakie rodzaje gruntów wchodzą w skład gospodarstwa rolnego wymaga odniesienia się do klasyfikacji zawartej w rozporządzeniu Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków (Dz. U. z 2015 r. poz. 542, z późn. zm.) oraz Załącznika Nr 6 do tego rozporządzenia.

Stosownie do § 68 ust. 1 ww. rozporządzenia, do użytków rolnych zalicza się:

a.

grunty orne, oznaczone symbolem - R,

b.

sady, oznaczone symbolem - S,

c.

łąki trwałe, oznaczone symbolem - Ł,

d.

pastwiska trwałe, oznaczone symbolem - Ps,

e.

grunty rolne zabudowane, oznaczone symbolem - Br,

f.

grunty pod stawami, oznaczone symbolem - Wsr,

g.

grunty pod rowami, oznaczone symbolem - W,

h.

grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, oznaczone symbolem - Lzr.

Z powyżej przytoczonych przepisów wynika, że zastosowanie zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych uwarunkowane jest następującymi przesłankami:

* na podstawie obowiązujących przepisów sprzedawane grunty muszą być zakwalifikowane jako użytki rolne,

* w chwili sprzedaży muszą stanowić gospodarstwo rolne, tj. będący własnością (współwłasnością) lub znajdujący się w posiadaniu osoby fizycznej obszar gruntów o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy;

* grunty nie mogą utracić wskutek sprzedaży rolnego charakteru. Utrata charakteru rolnego gruntu następuje przez wyłączenie tych gruntów z produkcji rolnej polegające na faktycznym przekształceniu sposobu ich użytkowania łączącym się ze zmianą ich dotychczasowego przeznaczenia. Dla oceny czy dokonana transakcja skutkuje utratą charakteru rolnego gruntu decydujące znaczenie ma cel jego nabycia, faktyczny zamiar nabywcy co do przeznaczenia nieruchomości bądź inne okoliczności związane z daną transakcją;

* sprzedaż ma dotyczyć całości lub części gospodarstwa rolnego, co oznacza, że transakcja może obejmować wszystkie nieruchomości wchodzące w skład tego gospodarstwa rolnego bądź niektóre z nich. Sprzedaż całości lub części gospodarstwa rolnego następuje wyłącznie w sytuacji, gdy łącznie wszyscy współwłaściciele sprzedają gospodarstwo rolne lub jego część. Zwolnienie nie dotyczy sprzedaży jedynie udziału w gospodarstwie rolnym.

Jeżeli zatem zostaną zachowane powyższe warunki, przychód uzyskany ze sprzedaży nieruchomości (udziału w nieruchomości łącznie z innymi współwłaścicielami) korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego.

Podstawowym warunkiem uznania gruntów za gospodarstwo rolne jest ich sklasyfikowanie w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne oraz ich powierzchnia określana jako norma obszarowa. Istotny jest zatem charakter i powierzchnia zbywanych działek. Oznacza to, że jeżeli łączna powierzchnia gruntów stanowiących własność (współwłasność) lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej przekracza 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy użytków rolnych, jest to gospodarstwo rolne w rozumieniu cytowanego wyżej art. 2 ustawy o podatku rolnym. W przypadku, gdy grunt nie spełnia normy obszarowej, nie może być uznany za gospodarstwo rolne.

Jeśli zatem w dacie sprzedaży gruntów nawet sklasyfikowanych jako użytki rolne ich zbywca nie jest właścicielem lub współwłaścicielem gospodarstwa rolnego (jego posiadaczem), a więc zbywane przez niego grunty - same bądź łącznie ze stanowiącymi własność lub współwłasność zbywcy gruntami - nie tworzą gospodarstwa rolnego zbywcy, to przychód uzyskany z ich sprzedaży nie korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W przedstawionym stanie faktycznym wskazano, że momencie sprzedaży działki nr 417 i nr 419 miały łączną powierzchnię 1,31 ha. W skład przedmiotowych działek wchodziły grunty nie stanowiące użytków rolnych o łącznej powierzchni 0,43 ha tj.: lasy LsV o powierzchni 0,41 ha, rowy W-LsV - 0,01 ha, rowy W-LsV - 0,01 ha.

W związku z tym, pozostałe grunty o powierzchni 0,88 ha (1,31 ha - 0,43 ha), nie przekraczały 1 ha i nie stanowiły gospodarstwa rolnego, w rozumieniu definicji zawartej w ustawie o podatku rolnym. Zatem, Wnioskodawczyni oraz pozostali współwłaściciele w dniu 16 maja 2015 r. nie sprzedali gospodarstwa rolnego. Ponadto, z treści wniosku wynika, że cała nieruchomość nie stanowiła gospodarstwa rolnego, w świetle przepisów ustawy o podatku rolnym.

Podkreślić należy, że pomimo iż Wnioskodawczyni sprzedała wraz z pozostałymi współwłaścicielami działki, w skład których wchodziły użytki rolne, to jednak nie sprzedała gospodarstwa rolnego lub jego części, a więc nie wypełniła wszystkich przesłanek zwolnienia przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Mając na uwadze przywołane wyżej przepisy oraz przedstawiony we wniosku stan faktyczny stwierdzić należy, że przychód uzyskany przez Wnioskodawczynię ze sprzedaży udziału w działkach nr 417 i nr 419, nietworzących gospodarstwa rolnego i nie wchodzących w jego skład, nie korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Z wniosku bezspornie wynika, że Wnioskodawczyni nie była właścicielem (współwłaścicielem) gospodarstwa rolnego w rozumieniu art. 2 ust. 1 ustawy o podatku rolnym. Tym samym fakt, że w omawianej sprawie Wnioskodawczyni wskazała, że nabywcy zakupili działki w celu powiększenia dotychczasowego gospodarstwa rolnego, pozostaje bez znaczenia. Istotne jest natomiast, że powierzchnia zbytych działek nie stanowiła gospodarstwa rolnego, ani jego części, w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym.

Nie można tym samym uznać, że zostały spełnione łącznie przesłanki do zastosowania zwolnienia z opodatkowania, na mocy art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychodu uzyskanego z odpłatnego zbycia udziału w działkach nr 417 i nr 419 nabytych w spadku. Nie spełnienie choćby jednej z przesłanek, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 28 ww. ustawy powoduje, że przychód ze zbycia udziału w nieruchomości nie korzysta z tego zwolnienia. W związku z tym, przychód uzyskany przez Wnioskodawczynię z tytułu odpłatnego zbycia udziału w nieruchomości podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Ponadto należy nadmienić, że zgodnie z przepisem art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.), minister właściwy do spraw finansów publicznych, na wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Zatem interpretacje indywidualne prawa podatkowego wydawane są wyłącznie na wniosek zainteresowanego i tylko w jego indywidualnej sprawie. Zainteresowanym jest każdy, kto złoży wniosek w sprawie indywidualnej, która jego dotyczy.

W związku z tym, zaznacza się, że interpretacja odnosi się tylko i wyłącznie do Wnioskodawczyni i nie ma zastosowania do pozostałych współwłaścicieli.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego....., po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl