1061-IPTPB2.4511.260.2016.1.EC

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 czerwca 2016 r. Izba Skarbowa w Łodzi 1061-IPTPB2.4511.260.2016.1.EC

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) oraz § 5 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 24 marca 2016 r. (data wpływu 29 marca 2016 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 marca 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Dnia 5 lutego 2013 r. zmarła matka Wnioskodawcy M.G. Spadek po zmarłej u notariusza odrzucił mąż zmarłej (ojciec Wnioskodawcy), a w następstwie spadek po zmarłej odrzucili notarialnie również kolejni spadkobiercy - synowie zmarłej, tj. A.G. (Wnioskodawca) i T.G. Na podstawie prawomocnego postanowienia Sądu Rejonowego... z siedzibą w... I Wydział Cywilny z dnia 4 lutego 2014 r., sygn. akt..., spadek po babce nabyli wnukowie: K.G. urodzony dnia 13 czerwca 2009 r. i A.G. urodzona dnia 10 maja 2012 r. (są to dzieci Wnioskodawcy) oraz K.G. (córka T.G. - brata Wnioskodawcy) po 1/3 części każde z nich.

W dniu 18 września 2014 r. Sąd Rejonowy... z siedzibą w... IV Wydział Rodzinny i Nieletnich postanowieniem sygn. akt... (prawomocnym) zezwolił Wnioskodawcy na dokonanie czynności prawnej przekraczającej zakres zwykłego zarządu, tj. na sprzedaż udziałów w wysokości 1/4 udziałów części przypadającej małoletnim: K.G. i A.G., we współwłasności nabytej nieruchomości w drodze dziedziczenia.

Aktem notarialnym Repertorium A nr... z dnia 22 maja 2015 r. udziały małoletnich dzieci Wnioskodawcy K.G. i A.G. zostały sprzedane.

Wnioskodawca wraz z żoną aktem notarialnym Repertorium A nr... z dnia 5 lutego 2016 r. nabyli prawo do lokalu mieszkalnego w celu zapewnienia warunków mieszkaniowych sobie i ich małoletnim dzieciom: K.G. i A.G. Nieruchomość została zakupiona oraz wyremontowana przez Wnioskodawcę i Jego żonę z własnych środków uzyskanych ze sprzedaży udziałów, przypadających małoletnim K.G. i A.G. w nieruchomości nabytej w drodze spadku po babce.

Wnioskodawca wraz z żoną i małoletnimi dziećmi K.G. oraz A.G. w dniu 5 lutego 2016 r. zostali zameldowani na pobyt stały w nowo zakupionym mieszkaniu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy nabycie przez Wnioskodawcę i Jego żonę lokalu mieszkalnego w celu zapewnienia warunków mieszkaniowych małżonkom i ich małoletnim dzieciom, korzysta ze zwolnienia zapłaty podatku od kwoty uzyskanej ze sprzedaży udziałów w nieruchomości należących do małoletnich dzieci Wnioskodawcy.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przedstawionym stanie faktycznym, nabycie przez Wnioskodawcę i Jego żonę lokalu mieszkalnego, w celu zapewnienia warunków mieszkaniowych małżonkom i ich małoletnim dzieciom, korzysta ze zwolnienia z zapłaty podatku od kwot uzyskanych ze sprzedaży udziałów w nieruchomości należących do małoletnich dzieci K.G. i A.G.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej jako: u.p.d.o.f.), źródłami przychodów jest odpłatne zbycie nieruchomości lub ich części oraz udziałów w nieruchomości, jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonywaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie. Od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku (art. 30e pkt 1 u.p.d.o.f.).

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 131 u.p.d.o.f., wolne od podatku dochodowego są dochody z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, o których mowa w art. 30e, w wysokości, która odpowiada iloczynowi tego dochodu i udziału wydatków poniesionych na własne cele mieszkaniowe w przychodzie z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, jeżeli począwszy od dnia odpłatnego zbycia, nie później niż w okresie dwóch lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie, przychód uzyskany ze zbycia tej nieruchomości lub tego prawa majątkowego został wydatkowany na własne cele mieszkaniowe.

Zdaniem Wnioskodawcy, zwolnienie podatkowe przysługuje wówczas, gdy przychody ze sprzedaży zostaną przeznaczone na zrealizowanie własnych potrzeb, w tym także potrzeb mieszkaniowych rodziny pozostającej we wspólnym gospodarstwie domowym. Potwierdza to przepis art. 21 ust. 1 pkt 131 u.p.d.o.f.

Nabycie przez ojca i matkę małoletnich lokalu mieszkalnego miało na celu zapewnienie warunków mieszkaniowych także małoletnim dzieciom, z którymi rodzice pozostają we wspólnym gospodarstwie domowym i pod której wyłączną opieką znajdują się dzieci.

W tej sytuacji należy uznać, że w przedstawionym stanie faktycznym spełniony został warunek wydatkowania środków uzyskanych ze sprzedaży udziałów w nieruchomości przynależnych małoletnim na zapewnienie im warunków mieszkaniowych.

Zgodne jest to także z treścią art. 26 § 1 ustawy - Kodeks cywilny, zgodnie z którym miejscem zamieszkania dziecka pozostającego pod władzą rodzicielską jest miejsce zamieszkania rodziców albo tego z rodziców, któremu wyłącznie przysługuje władza rodzicielska, lub któremu zostało powierzone wykonywane władzy rodzicielskiej. Zgodnie z art. 94 § 1 ustawy - Kodeks rodzinny i opiekuńczy, jeżeli jedno z rodziców nie żyje, władza rodzicielska przysługuje drugiemu z rodziców. Tak więc władza rodzicielska nad małoletnimi przysługuje rodzicom, a miejscem zamieszkania dzieci jest ich miejsce zamieszkania. Tym samym, nabycie przez ojca i matkę małoletnich przedmiotowego lokalu mieszkalnego nastąpiło w celu zapewnienia warunków mieszkaniowych swoich dzieci, a więc środki uzyskane ze sprzedaży udziałów w nieruchomości należących do małoletnich dzieci zostały wydatkowane na cele mieszkaniowe małoletnich dzieci.

Zdaniem Wnioskodawcy, okoliczności wskazują o możliwości skorzystania ze zwolnienia wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i przeznaczenie przychodów uzyskanych ze sprzedaży udziałów małoletnich w nieruchomości, w terminie nie później niż w okresie dwóch lat od końca roku podatkowego, w którym została ona dokonana, na własne cele mieszkaniowe. Przy czym, to małoletnie dzieci Wnioskodawcy faktycznie realizują własne cele mieszkaniowe, rodzina przeprowadziła się i rodzice wraz z dziećmi faktycznie mieszkają w zakupionym lokalu mieszkalnym. Zatem, nabycie przez Wnioskodawcę lokalu mieszkalnego w celu zapewnienia warunków mieszkaniowych sobie i dzieciom uprawnia do skorzystania ze zwolnienia z zapłaty podatku z tytułu sprzedaży nieruchomości, w tym również od kwot sprzedaży udziałów należących do małoletnich dzieci.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy, źródłem przychodu jest, z zastrzeżeniem ust. 2, odpłatne zbycie:

a.

nieruchomości lub części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów,

d.

innych rzeczy,

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a-c) przed upływem 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy - przed upływem pół roku licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.

Z treści wniosku wynika, że w dniu 5 lutego 2013 r. zmarła matka Wnioskodawcy. Wnioskodawca odrzucił notarialnie spadek. Na podstawie prawomocnego postanowienia Sądu Rejonowego... z dnia 4 lutego 2014 r. spadek nabyły małoletnie dzieci Wnioskodawcy. W dniu 18 września 2014 r. Sąd Rejonowy... IV Wydział Rodzinny i Nieletnich zezwolił Wnioskodawcy na dokonanie czynności prawnej przekraczającej zakres zwykłego zarządu, tj. na sprzedaż udziałów w wysokości 1/4, przypadającej małoletnim dzieciom Wnioskodawcy, we współwłasności nabytej w nieruchomości w drodze dziedziczenia. Sprzedaż ww. udziałów nastąpiła w dniu 22 maja 2015 r. Aktem notarialnym z dnia 5 lutego 2016 r. Wnioskodawca wraz z żoną nabyli prawo do lokalu mieszkalnego, w celi zapewnienia warunków mieszkaniowych sobie i ich małoletnim dzieciom. Lokal mieszkalny został zakupiony ze środków uzyskanych ze sprzedaży udziałów przypadającym małoletnim dzieciom Wnioskodawcy.

Zatem, z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca dokonał odpłatnego zbycia udziałów w nieruchomości w imieniu swoich małoletnich dzieci jako przedstawiciel ustawowy, a tym samym nie uzyskał On z tego tytułu przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ponieważ nie był współwłaścicielem udziałów w nieruchomości. Przychód ten uzyskały małoletnie dzieci, którym przysługiwały udziały we współwłasności sprzedanej nieruchomości.

W myśl art. 98 § 1 ustawy z dnia 25 lutego 1964 r. - Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz. U. z 2012 r. poz. 788, z późn. zm.), rodzice są przedstawicielami ustawowymi dziecka pozostającego pod ich władzą rodzicielską. Jeżeli dziecko pozostaje pod władzą rodzicielską obojga rodziców, każde z nich może działać samodzielnie jako przedstawiciel ustawowy dziecka.

Zgodnie z art. 101 § 1 ustawy - Kodeks rodzinny i opiekuńczy, rodzice obowiązani są sprawować z należytą starannością zarząd majątkiem dziecka pozostającego pod ich władzą rodzicielską. Zarząd sprawowany przez rodziców nie obejmuje zarobku dziecka, ani przedmiotów oddanych mu do swobodnego użytku (§ 2).

Stosownie do art. 101 § 3 ustawy - Kodeks rodzinny i opiekuńczy, rodzice nie mogą bez zezwolenia sądu opiekuńczego dokonywać czynności przekraczających zakres zwykłego zarządu ani wyrażać zgody na dokonywanie takich czynności przez dziecko.

Zgodnie z art. 156 Kodeks rodzinny i opiekuńczy, opiekun powinien uzyskiwać zezwolenie sądu opiekuńczego we wszelkich ważniejszych sprawach, które dotyczą osoby lub majątku małoletniego.

Mając na uwadze powyższe przepisy wskazać należy, że opieka rodziców nad dzieckiem obejmuje nie tylko jego osobę, ale i majątek. Zarządzanie majątkiem dziecka wymaga podejmowania różnych decyzji. W tej mierze Kodeks rodzinny i opiekuńczy rozróżnia czynności dokonywane w ramach zwykłego zarządu oraz czynności przekraczające zakres zwykłego zarządu. Na zwykły zarząd składają się działania służące prowadzeniu bieżących spraw związanych ze zwykłym korzystaniem z przedmiotów należących do majątku dziecka.

Stosownie do art. 30e ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c) podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku. W myśl natomiast jego ust. 2 podstawą obliczenia podatku, jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw.

Na mocy art. 30e ust. 4 ww. ustawy, po zakończeniu roku podatkowego podatnik jest zobowiązany w zeznaniu podatkowym, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 3, wykazać:

1.

dochody uzyskane w roku podatkowym z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c) i obliczyć należny podatek dochodowy od dochodu, do którego nie ma zastosowania art. 21 ust. 1 pkt 131, lub,

2.

dochody, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131.

Stosownie do art. 30e ust. 5 tej ustawy, dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c) nie łączy się z dochodami (przychodami) z innych źródeł.

Przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości, co wynika z treści art. 19 ust. 1 ustawy, jest jej wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej, którą zgodnie z ust. 3 tegoż artykułu określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca odpłatnego zbycia.

Zgodnie z art. 22 ust. 6d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c), nabytych w drodze spadku, darowizny lub w inny nieodpłatny sposób, uważa się udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania oraz kwotę zapłaconego podatku od spadków i darowizn w takiej części, w jakiej wartość zbywanej rzeczy lub prawa przyjęta do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn odpowiada łącznej wartości rzeczy i praw majątkowych przyjętej do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn.

Wysokość nakładów, o których mowa w ust. 6d, ustala się na podstawie faktur VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług oraz dokumentów stwierdzających poniesienie opłat administracyjnych (art. 22 ust. 6e cytowanej ustawy).

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 131 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są dochody z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, o których mowa w art. 30e, w wysokości, która odpowiada iloczynowi tego dochodu i udziału wydatków poniesionych na własne cele mieszkaniowe w przychodzie z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, jeżeli począwszy od dnia odpłatnego zbycia, nie później niż w okresie dwóch lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie, przychód uzyskany ze zbycia tej nieruchomości lub tego prawa majątkowego został wydatkowany na własne cele mieszkaniowe; udokumentowane wydatki poniesione na te cele uwzględnia się do wysokości przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych.

Cele mieszkaniowe, których sfinansowanie przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych uprawnia do skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania, wymienione zostały w art. 21 ust. 25 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Stosownie do art. 21 ust. 25 pkt 1 ww. ustawy, za wydatki poniesione na cele, o których mowa w ust. 1 pkt 131 uważa się wydatki poniesione na:

a.

nabycie budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, a także na nabycie gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem,

b.

nabycie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie, prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie,

c.

nabycie gruntu pod budowę budynku mieszkalnego lub udziału w takim gruncie, prawa użytkowania wieczystego takiego gruntu lub udziału w takim prawie, w tym również z rozpoczętą budową budynku mieszkalnego, oraz nabycie innego gruntu lub udziału w gruncie, prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, jeżeli w okresie, o którym mowa w ust. 1 pkt 131, grunt ten zmieni przeznaczenie na grunt pod budowę budynku mieszkalnego,

d.

budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub remont własnego budynku mieszkalnego, jego części lub własnego lokalu mieszkalnego,

e.

rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub adaptację na cele mieszkalne własnego budynku niemieszkalnego, jego części, własnego lokalu niemieszkalnego lub własnego pomieszczenia niemieszkalnego

- położonych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej.

Ponadto, zgodnie z art. 21 ust. 28 ww. ustawy, za wydatki, o których mowa w ust. 25, nie uważa się wydatków poniesionych na:

a.

nabycie gruntu lub udziału w gruncie, prawa wieczystego użytkowania gruntu lub udziału w takim prawie, budynku, jego części lub udziału w budynku, lub

b.

budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę, adaptację lub remont budynku albo jego części

- przeznaczonych na cele rekreacyjne.

Jak wynika z powołanych wyżej przepisów wolne od podatku dochodowego są dochody z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c) ustawy, jeśli nie później niż w okresie dwóch lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie, przychód uzyskany ze zbycia danej nieruchomości lub prawa majątkowego zostanie wydatkowany na własne cele mieszkaniowe, do których zaliczamy m.in. nabycie gruntu pod budowę budynku mieszkalnego lub udziału w takim gruncie, prawa użytkowania wieczystego takiego gruntu lub udziału w takim prawie, w tym również z rozpoczętą budową budynku mieszkalnego, oraz nabycie innego gruntu lub udziału w gruncie, prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, jeżeli w okresie, o którym mowa w ust. 1 pkt 131, grunt ten zmieni przeznaczenie na grunt pod budowę budynku mieszkalnego.

Należy zauważyć, że wszelkiego rodzaju ulgi czy zwolnienia są odstępstwem od konstytucyjnej zasady równości i powszechności opodatkowania, w sposób szczegółowy uregulowanymi w przepisach materialnego prawa podatkowego. Są one przywilejami, z których podatnik ma prawo, a nie obowiązek skorzystania. Zatem, oceniając ciążące na nim obowiązki wynikające z zastosowania danej ulgi czy zwolnienia podatkowego należy dokonać ścisłej, literalnej wykładni przepisu regulującego daną ulgę czy zwolnienie.

Z treści przepisu art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że ustawodawca uzależnia skorzystanie z przedmiotowego zwolnienia od wydatkowania przez podatnika w określonym terminie, środków uzyskanych z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c) na realizację własnego celu mieszkaniowego. Przy czym wydatki, których realizacja uprawnia do zwolnienia określone zostały enumeratywnie w art. 21 ust. 25 ww. ustawy.

Należy zauważyć, że powołany przepis przewiduje zwolnienie ze względu na "własne cele mieszkaniowe". Jest to cel nadrzędny, przez pryzmat którego należy interpretować ww. przepis.

Intencją ustawodawcy tworzącego to zwolnienie było zachęcenie podatników do nabywania w miejsce zbywanych nieruchomości czy praw majątkowych, innych nieruchomości lub praw majątkowych przeznaczonych do zaspakajania ich indywidualnych potrzeb mieszkaniowych. Świadczy o tym poprzedzenie wyrażenia "cele mieszkaniowe" przymiotnikiem "własne".

Jak wynika ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w związku z art. 21 ust. 25 pkt 1 lit. c tej ustawy, dochód nie będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem dochodowym, w sytuacji gdy przychód uzyskany z odpłatnego zbycia nieruchomości zostanie w całości wydatkowany na własne cele mieszkaniowe. Jak wskazano wcześniej, Wnioskodawca nie uzyskał przychodu ze sprzedaży w imieniu małoletnich dzieci udziałów w nieruchomości. Natomiast wydatkowanie przez Wnioskodawcę i Jego żonę przychodu z odpłatnego zbycia udziałów w nieruchomości uzyskanego przez małoletnie dzieci, na nabycie przez Wnioskodawcę i Jego żonę prawa do lokalu mieszkalnego oraz jego remontu w celu zapewnienia warunków mieszkaniowych sobie i małoletnim dzieciom nie uprawnia do zastosowania zwolnienia od podatku przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 131 w związku z art. 21 ust. 25 pkt b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż nabycie udziałów w prawie własności do lokalu mieszkalnego powinno nastąpić na rzecz podmiotu uzyskującego przychód ze sprzedaży. Zatem nabycie udziałów w prawie własności lokalu mieszkalnego ze środków pochodzących ze sprzedaży udziałów w nieruchomości przysługujących małoletnim dzieciom, powinno nastąpić na ich rzecz przez ich przedstawicieli ustawowych, po uprzednim uzyskaniu zezwolenia Sądu opiekuńczego, stosownie do przepisów Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego.

Tut. Organ zaznacza, że korzystanie ze zwolnienia przysługuje tylko i wyłącznie w sytuacji spełnienia wszystkich przesłanek określonych w przepisach prawa. Należy również zastrzec, że w przypadku korzystania z ulg i zwolnień podatkowych wynikających z ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązek udowodnienia, że określony wydatek został poniesiony przy spełnieniu wszystkich warunków wynikających z przepisów podatkowych spoczywa na podatniku, który wywodzi z tego określone skutki prawne.

Zatem, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl