1061-IPTPB1.4511.641.2016.2.RK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 listopada 2016 r. Izba Skarbowa w Łodzi 1061-IPTPB1.4511.641.2016.2.RK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.) oraz § 5 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 25 lipca 2016 r. (data wpływu 27 lipca 2016 r.), uzupełnionym pismem z dnia 17 października 2016 r. (data wpływu 24 października 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych nabycia i realizacji Prawa do otrzymania rozliczenia pieniężnego jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 lipca 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych nabycia i realizacji Prawa do otrzymania rozliczenia pieniężnego.

Wniosek ten nie spełniał wymogów, o których mowa w art. 14b § 1 i § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.), w związku z czym pismem z dnia 5 października 2016 r., Nr 1061-IPTPB1.4511.641.2016.1.RK, na podstawie art. 169 § 1 i § 2 w zw. z art. 14h wymienionej ustawy, wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie do uzupełnienia ww. wniosku wysłano w dniu 5 października 2016 r. (data doręczenia 11 października 2016 r.) Wnioskodawca uzupełnił ww. wniosek pismem z dnia 17 października 2016 r. (data wpływu 24 października 2016 r.), nadanym w dniu 18 października 2016 r.

We wniosku i jego uzupełnieniu przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych, mającym siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Jest związany stosunkiem pracy ze Spółką kapitałową mającą siedzibą na terytorium Polski (dalej:,.Spółka"), w której pełni funkcję członka Zarządu. W Spółce został przyjęty Regulamin Programu pochodnych instrumentów finansowych, określający ramowe zasady zawierania przez Spółkę umów przyznających innym podmiotom prawa majątkowe stanowiące, w ocenie Wnioskodawcy, pochodne instrumenty finansowe w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 3 pkt 28a ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. z 2014 r. poz. 94, z późn. zm., dalej: "ustawa o obrocie"). W oparciu o zapisy tego Regulaminu Wnioskodawca podpisze umowę ze Spółką, na mocy której Spółka przyzna na rzecz Wnioskodawcy prawo majątkowe stanowiące pochodny instrument finansowy (dalej: "Umowa"). Umowa ta zostanie zawarta przez Wnioskodawcę i Spółkę dobrowolnie oraz nie będzie zależna lub związana z umową o pracę łączącą Wnioskodawcę i Spółkę ani z pełnieniem przez Wnioskodawcę funkcji członka Zarządu w Spółce.

Zgodnie z Umową cena prawa majątkowego stanowiącego pochodny instrument finansowy będzie określana w wysokości określonego procentu od kwoty stanowiącej nadwyżkę wartości instrumentu bazowego nad określoną w sposób liczbowy kwotą wskazaną w Umowie. Instrumentem bazowym będzie wskaźnik EBITDA, przez który zgodnie z Umową będzie należało rozumieć zysk Spółki ze sprzedaży towarów i usług wykazany w zaudytowanym przez biegłego rewidenta bez zastrzeżeń z opinią pozytywną sprawozdaniu finansowym Spółki za rok obrotowy 2016, powiększony o:

* amortyzację środków trwałych,

* amortyzację wartości niematerialnych i prawnych,

* amortyzację środków trwałych w leasingu,

* przywrócenie odpisów na należności, i pomniejszony o:

* odpisy z tytułu aktualizacji wartości należności.

Ponadto zgodnie z Umową realizacja przez Wnioskodawcę praw wynikających z pochodnego instrumentu finansowego nastąpi poprzez rozliczenie pieniężne polegające na wypłacie przez Spółkę na rzecz Wnioskodawcy kwoty stanowiącej cenę tego pochodnego instrumentu finansowego, określoną zgodnie z opisanymi powyżej zasadami. Prawo do tego rozliczenia powstanie z upływem 14 dni od dnia podjęcia przez Radę Nadzorczą Spółki uchwały w przedmiocie pozytywnej oceny sprawozdania finansowego Spółki za rok obrotowy 2016 i będzie realizowane jedynie na pisemny wniosek Wnioskodawcy, w terminie 14 dni od dnia otrzymania tego wniosku przez Spółkę, przy czym Wnioskodawca będzie mógł złożyć taki wniosek w terminie 30 dni od dnia powstania prawa do rozliczenia pochodnego instrumentu finansowego. Zgodnie z treścią Umowy, prawo majątkowe przyznane Wnioskodawcy na podstawie Umowy będzie mogło być zbyte przez Wnioskodawcę na rzecz osób trzecich wyłącznie po uzyskaniu zgody Spółki.

W piśmie z dnia 17 października 2016 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, Wnioskodawca wskazał, że przyznany Wnioskodawcy instrument finansowy stanowi instrument pochodny odnoszący się do wskaźnika, który wykazuje właściwości innych pochodnych instrumentów finansowych. Instrument ten wymienia art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. i ustawy o obrocie instrumentami finansowymi. Przyjęty przez Spółkę Regulamin Programu pochodnych instrumentów finansowych nie zawiera katalogu podmiotów, z którymi Spółka może zawierać umowy przyznające tym podmiotom prawa majątkowe stanowiące pochodne instrumenty finansowe. Zatem umowy takie mogą być zawarte przez Spółkę z dowolną osobą. Według stanu na dzień składania uzupełnienia wniosku Programem zostało objętych dwóch pracowników Spółki, pełniących w niej funkcję członka Zarządu (w tym Wnioskodawca). Celem przyjętego Programu pochodnych instrumentów finansowych jest chęć rozwoju Spółki oraz utrzymania i wzmacniania jej renomy i rozpoznawalności na rynku, co przełoży się na osiąganie przez Spółkę coraz lepszych wyników finansowych. Poprzez zawieranie umów przyznających prawa majątkowe stanowiące pochodne instrumenty finansowe dochodzi do powiązania interesów Spółki z osobami będącymi stronami tych umów, a tym samym sprawia, że z założenia powinno im zależeć na jak najlepszej kondycji finansowej Spółki. Regulamin Programu nie przewiduje żadnej formalnej czynności wyrażającej przystąpienie do Programu poza zawarciem ze Spółką umowy przyznającej prawo majątkowe stanowiące pochodny instrument finansowy. Zawarcie takiej umowy nie jest obowiązkowe dla żadnej ze stron (jest całkowicie dobrowolne), a także nie jest odpłatne. Zawarta zgodnie z Regulaminem Programu umowa przyznająca prawo majątkowe stanowiące pochodny instrument finansowy ulegnie rozwiązaniu w momencie realizacji przez uprawnionego prawa z pochodnego instrumentu finansowego albo w momencie upływu terminu do złożenia przez uprawnionego wniosku o realizację tego prawa. Strony mogą również w każdym czasie rozwiązać tą Umowę za porozumieniem stron w formie pisemnej pod rygorem nieważności. Nabywcą prawa majątkowego stanowiącego pochodny instrument finansowy, którego realizacja nastąpi poprzez rozliczenie pieniężne, jest podmiot, który zawarł ze Spółką Umowę przyznającą to prawo. W opisanym we wniosku zdarzeniu przyszłym jest to Wnioskodawca. Prawo do rozliczenia pieniężnego, o którym mowa powyżej, powstaje z upływem 14 dni od dnia podjęcia przez Radę Nadzorczą Spółki uchwały w przedmiocie pozytywnej oceny sprawozdania finansowego Spółki za rok obrotowy 2016 i jest realizowane jedynie na pisemny wniosek podmiotu będącego uprawnionym do pochodnego instrumentu finansowego na dzień złożenia tego wniosku, w terminie 14 dni od dnia otrzymania tego wniosku przez Spółkę. Uprawniony może złożyć taki wniosek w terminie 30 dni od dnia powstania prawa do tego rozliczenia pieniężnego. W przypadku niezłożenia takiego wniosku w tym terminie prawo do tego rozliczenia pieniężnego przez uprawnionego wygasa. Realizacja prawa majątkowego stanowiącego pochodny instrument finansowy następuje jedynie poprzez rozliczenie pieniężne polegające na wypłacie przez Spółkę na rzecz uprawnionego kwoty stanowiącej cenę tego pochodnego instrumentu finansowego. Prawo do tego rozliczenia jest uzależnione od spełnienia kryterium o charakterze finansowym, polegającego na przekroczeniu wartości 18 000 000 zł przez instrument bazowy dla pochodnego instrumentu finansowego, tj. wskaźnik EBITDA wykazany w sprawozdaniu finansowym Spółki za rok obrotowy 2016 (w rozumieniu określonym w zawartej przez Spółkę i Wnioskodawcę Umowie). Dodatkowo realizacja tego rozliczenia zależy od spełnienia kryteriów o charakterze formalnym, tj. upływu 14 dni od dnia podjęcia przez Radę Nadzorczą Spółki uchwały w przedmiocie pozytywnej oceny sprawozdania finansowego Spółki za rok obrotowy 2016, a także złożenia przez uprawnionego pisemnego wniosku o realizację przedmiotowego rozliczenia w terminie do 30 dni od dnia powstania prawa do rozliczenia pochodnego instrumentu finansowego. Przyznane Wnioskodawcy na podstawie Umowy prawo majątkowe stanowiące pochodny instrument finansowy jest zbywalne. Zgodnie z Umową realizacja praw wynikających z pochodnego instrumentu finansowego nastąpi poprzez rozliczenie pieniężne polegające na wypłacie przez Spółkę na rzecz uprawnionego kwoty stanowiącej cenę tego pochodnego instrumentu finansowego (cenę wykonania). Zgodnie z Umową cena prawa majątkowego stanowiącego pochodny instrument finansowy będzie określana w wysokości określonego procentu od kwoty stanowiącej nadwyżkę wartości instrumentu bazowego w postaci zdefiniowanego w tej Umowie wskaźnika EBITDA nad określoną w sposób liczbowy kwotą wskazaną w umowie. Wnioskodawca może zbyć prawo majątkowe stanowiące pochodny instrument finansowy, które zostało mu przyznane na podstawie Umowy zawartej ze Spółką zgodnie z Regulaminem Programu.

Wnioskodawca wskazuje, że jest w stosunku pracy ze Spółką od dnia 1 sierpnia 2014 r. Umowa o pracę zawarta jest na czas nieokreślony.

Umowa zawierana pomiędzy Wnioskodawcą i Spółką stanowi umowę o pochodny instrument finansowy, na mocy której Spółka przyznaje Wnioskodawcy prawo majątkowe stanowiące pochodny instrument finansowy, którego realizacja nastąpi poprzez rozliczenie pieniężne. Umowa ta będzie obowiązywać do czasu jej rozwiązania, które nastąpi w momencie realizacji przez uprawnionego prawa z pochodnego instrumentu finansowego albo w momencie upływu terminu do złożenia przez uprawnionego wniosku o realizację tego prawa. Strony mogą również w każdym czasie rozwiązać tą Umowę w formie pisemnej pod rygorem nieważności. Wnioskodawca może również zbyć przyznane Mu na podstawie Umowy prawo majątkowe stanowiące pochodny instrument finansowy na rzecz osoby trzeciej. Realizacja prawa majątkowego stanowiącego pochodny instrument finansowy następuje poprzez rozliczenie pieniężne polegające na wypłacie przez Spółkę środków pieniężnych w wysokości ceny tego pochodnego instrumentu finansowego. Wypłata ta nastąpi na rzecz podmiotu uprawnionego do pochodnego instrumentu finansowego według stanu na dzień tego rozliczenia. Uprawnionym może być Wnioskodawca lub podmiot, na rzecz którego Wnioskodawca dokona uprzednio zbycia przedmiotowego prawa majątkowego. Realizacja rozliczenia pieniężnego, o którym mowa powyżej, będzie uwarunkowana złożeniem przez uprawnionego pisemnego wniosku do Spółki w terminie 30 dni od dnia powstania prawa do rozliczenia pochodnego instrumentu finansowego. Natomiast uprawniony będzie mógł złożyć taki wniosek, jeżeli spełnione zostanie kryterium o charakterze finansowym, polegające na przekroczeniu wartości 18 000 000 zł przez wskaźnik EBITDA wykazany w sprawozdaniu finansowym Spółki za rok obrotowy 2016.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy wypłata pieniężna, którą Wnioskodawca może otrzymać od Spółki z tytułu realizacji prawa majątkowego przyznanego na podstawie Umowy, powinna zostać zakwalifikowana jako przychód z kapitałów pieniężnych, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 7 w zw. z art. 17 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, i który stosownie do art. 17 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych powstanie w momencie realizacji tego prawa majątkowego zgodnie z Umową?

Zdaniem Wnioskodawcy, na gruncie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wypłata pieniężna, którą Wnioskodawca może otrzymać od Spółki z tytułu realizacji prawa majątkowego przyznanego na podstawie Umowy, powinna zostać zakwalifikowana jako przychód z kapitałów pieniężnych, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 7 w zw. z art. 17 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm.). Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, źródłami przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe. W myśl art. 17 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się przychody z odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych oraz z realizacji praw z nich wynikających. Definicję pochodnych instrumentów finansowych ustawodawca zawarł w art. 5a pkt 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stwierdzając, że oznaczają one instrumenty finansowe, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o obrocie, z wyłączeniem tytułów uczestnictwa w instytucjach wspólnego inwestowania oraz instrumentów rynku pieniężnego. Oznacza to, że przepis art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o obrocie zawiera wyczerpujące wyliczenie instrumentów finansowych uznawanych za pochodne instrumenty finansowe w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W zawartym w art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o obrocie wyliczeniu instrumentów finansowych znajdują się między innymi (pod literą i):

1.

instrumenty pochodne (w szczególności: opcje, kontrakty terminowe lub swap), odnoszące się do zmian klimatycznych, stawek frachtowych, uprawnień do emisji oraz stawek inflacji lub innych oficjalnych danych statystycznych; i wykonywane przez rozliczenie pieniężne albo które mogą być wykonane przez rozliczenie pieniężne według wyboru jednej ze stron,

2.

instrumenty pochodne niewchodzące w skład grupy 1), odnoszące się do aktywów, praw, zobowiązań, indeksów oraz innych wskaźników, które to instrumenty wykazują właściwości innych pochodnych instrumentów finansowych, przy czym zgodnie z art. 2 ust. 2 ustawy o obrocie, przez wykazywanie właściwości innych pochodnych instrumentów finansowych rozumie się spełnianie warunków określonych w art. 38 rozporządzenia Komisji (WE) nr 1287/2006 z dnia 10 sierpnia 2006 r. wprowadzającego środki wykonawcze do dyrektywy 2004/39/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do zobowiązań przedsiębiorstw inwestycyjnych w zakresie prowadzenia rejestrów, sprawozdań z transakcji, przejrzystości rynkowej, dopuszczania instrumentów finansowych do obrotu oraz pojęć zdefiniowanych na potrzeby tejże dyrektywy (Dz.Urz.UE.L 241 z 2 września 2006 r., str. 1, zwanego dalej: "Rozporządzeniem 1287/2006").

Zgodnie z art. 38 ust. 3 Rozporządzenia 1287/2006, kontrakt pochodny odnoszący się do instrumentu bazowego stanowi inny pochodny instrument finansowy, jeśli spełnia jeden z trzech warunków, z których pierwszym jest, aby kontrakt był rozliczany w gotówce lub mógł być rozliczany w gotówce na wniosek jednej lub kilku stron, inaczej niż w przypadku niewywiązania się ze zobowiązań lub innego zdarzenia prowadzącego do rozwiązania kontraktu. Druga z wymienionych powyżej grup pochodnych instrumentów finansowych obejmuje bardzo szeroki zbiór, dla których instrumentem bazowym są aktywa, prawa, zobowiązania, indeksy oraz inne wskaźniki, które są rozliczane pieniężnie lub mogą być rozliczane pieniężnie. Charakter zmiennych, które mogą zostać uznane za instrument bazowy, stanowiący podstawę dla pochodnego instrumentu finansowego jest bardzo zróżnicowany. Są to zmienne, które mają charakter czysto ekonomicznych danych, takich jak indeksy giełdowe, czy ceny określonych towarów lub rzeczy, poprzez dane statystyczne (np. zmiany klimatyczne), po inne - dowolne - zmienne. W ocenie Wnioskodawcy, EBITDA jako wskaźnik finansowy stanowiący informację zawartą w sprawozdaniach finansowych Spółki może stanowić instrument bazowy dla pochodnego instrumentu finansowego, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. i ustawy o obrocie. Mając na uwadze przytoczone regulacje prawne należy stwierdzić, że prawo majątkowe, którego cena jest określana na podstawie wartości lub ceny instrumentu bazowego (np. wskaźnika EBITDA), i które jest rozliczane pieniężnie, można na gruncie art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. i) ustawy o obrocie, a co za tym idzie na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zakwalifikować jako pochodny instrument finansowy. Mając powyższe na uwadze, w ocenie Wnioskodawcy, prawo majątkowe przyznane na podstawie Umowy, które jest rozliczane pieniężnie, i którego cena jest określana na podstawie wartości instrumentu bazowego w postaci wskaźnika EBITDA (zdefiniowanego w opisie zdarzenia przyszłego), stanowi inny instrument pochodny wykazujący właściwości innych pochodnych instrumentów finansowych w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. i) w zw. z art. 2 ust. 2 ustawy o obrocie, a zatem spełnia definicję pochodnego instrumentu finansowego z ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W konsekwencji, zdaniem Wnioskodawcy przychody z tytułu realizacji praw wynikających z tego pochodnego instrumentu finansowego należy uznać za przychody z kapitałów pieniężnych w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 7 oraz art. 17 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jak stanowi art. 17 ust. 1b ww. ustawy, przychód określony w art. 17 ust. 1 pkt 10 tej ustawy powstaje w momencie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych. Jak wynika z opisu zdarzenia przyszłego realizacja przez Wnioskodawcę praw wynikających z pochodnego instrumentu finansowego nastąpi poprzez rozliczenie pieniężne polegające na wypłacie przez Spółkę na rzecz Wnioskodawcy kwoty stanowiącej cenę tego pochodnego instrumentu finansowego, przy czym prawo do tego rozliczenia powstanie z upływem 14 dni od dnia podjęcia przez Radę Nadzorczą Spółki uchwały w przedmiocie pozytywnej oceny sprawozdania finansowego Spółki za rok obrotowy 2016 i będzie realizowane jedynie na pisemny wniosek Wnioskodawcy, w terminie 14 dni od dnia otrzymania tego wniosku przez Spółkę. Oznacza to, że momentem realizacji praw wynikających z pochodnego instrumentu finansowego będącego przedmiotem Umowy i tym samym momentem powstania przychodu po stronie Wnioskodawcy z tego tytułu będzie chwila wypłaty przez Spółkę na rzecz Wnioskodawcy kwoty stanowiącej cenę tego pochodnego instrumentu finansowego, określoną zgodnie z zasadami z Umowy.

Przedstawione powyżej stanowisko Wnioskodawcy znajduje potwierdzenie w licznych interpretacjach przepisów prawa podatkowego. Tytułem przykładu Wnioskodawca wskazuje na:

* interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 4 lipca 2016 r., Nr 1061-IPTPB3.4511.393.2016.2.MS, w której organ interpretacyjny uznał za prawidłowe stanowisko wnioskodawcy, że "ewentualny przychód uzyskany przez Uczestnika z tytułu realizacji praw z Jednostek Uczestnictwa, które stanowią pochodne instrumenty finansowe w rozumieniu art. 5a pkt 13 Ustawy PIT, będzie stanowił przychód z kapitałów pieniężnych",

* interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 27 kwietnia 2016 r., Nr IPPB2/4511-136/16-4/PW, w której organ interpretacyjny stwierdził, że "z tytułu realizacji prawa w postaci Jednostek Uczestnictwa uprawniających do rozliczenia pieniężnego stanowiącego pochodny instrument finansowy Wnioskodawca w momencie realizacji tego prawa (Jednostek Uczestnictwa), osiągnie przychód, z kapitałów pieniężnych w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podlegający opodatkowaniu 19% zryczałtowanym podatkiem dochodowym zgodnie z art. 30b ust. 1 ww. ustawy i wykazaniu w zeznaniu podatkowym składanym przez Wnioskodawcę stosownie do art. 30b ust. 6 ww. ustawy,

* interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 19 maja 2015 r., Nr ILPB1/4511-1-167/15-4/AP, w której organ interpretacyjny stwierdził, że "ewentualne przysporzenie majątkowe uzyskiwane przez Uprawnionych z tytułu realizacji praw wynikających z Jednostek Uczestnictwa stanowiących instrumenty finansowe, należy kwalifikować - zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 7 w zw. z art. 17 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - jako przychód z kapitałów pieniężnych. Przychód z ww. tytułu, podlegający opodatkowaniu na zasadach przewidzianych w art. 30b ust. 1 ww. ustawy, powstaje w momencie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych zgodnie z art. 17 ust. 1b cyt. ustawy.

Reasumując, Wnioskodawca jest zdania, że prawo majątkowe przyznane na podstawie Umowy stanowi pochodny instrument finansowy w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W związku z tym Wnioskodawca stoi na stanowisku, że w razie zrealizowania tego prawa majątkowego, uzyska On przychód z realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jednocześnie, zdaniem Wnioskodawcy, przychód z tytułu realizacji prawa majątkowego przyznanego na podstawie Umowy powstanie zgodnie z art. 17 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w momencie realizacji tego prawa, tj. w momencie otrzymania od Spółki wypłaty pieniężnej zgodnie z Umową.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.), odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej w tym zakresie oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Tutejszy Organ podatkowy wskazuje, że jeżeli opis przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego nie będzie zgodny ze stanem rzeczywistym wydana interpretacja nie będzie chronić Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego zdarzenia.

Jednocześnie podkreślenia wymaga, że przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy Organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Wskazać bowiem należy, że w postępowaniu o wydanie interpretacji organ podatkowy nie przeprowadza dowodów w rozumieniu art. 180 i następnych ustawy - Ordynacja podatkowa i nie ocenia ich w myśl art. 191 ww. ustawy, gdyż nie jest to postępowanie podatkowe. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Tym samym przedstawione stanowisko oparte zostało na oświadczeniu Wnioskodawcy, że przyznany Wnioskodawcy instrument finansowy stanowi instrument pochodny odnoszący się do wskaźnika, który wykazuje właściwości innych pochodnych instrumentów finansowych. Instrument ten wymienia art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. i ustawy o obrocie instrumentami finansowymi.

Należy również zastrzec, że zgodnie z art. 14na ustawy - Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a,

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stosownie do art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 13 maja 2016 r., o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2016 r. poz. 846), przepis art. 14na ustawy zmienianej w art. 1 ma zastosowanie do interpretacji indywidualnych wydanych od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego... po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl