1061-IPTPB1.4511.548.2016.1.MAP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 czerwca 2016 r. Izba Skarbowa w Łodzi 1061-IPTPB1.4511.548.2016.1.MAP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.) oraz § 5 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 17 marca 2016 r. (data wpływu 30 marca 2016 r.), uzupełnionym pismem z dnia 30 maja 2016 r. (data wpływu 3 czerwca 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie określenia stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych właściwej do opodatkowania przychodów - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 marca 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Wniosek ten nie spełniał wymogów, o których mowa w art. 14b § 1 i § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.), w związku z czym pismem z dnia 19 maja 2016 r., Nr 1061-IPTPB1.4511.307.2016.1.MAP, na podstawie art. 169 § 1 w zw. z art. 14h wymienionej ustawy, wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie do uzupełnienia ww. wniosku wysłano w dniu 19 maja 2016 r. (data doręczenia 24 maja 2016 r.). Wnioskodawca uzupełnił ww. wniosek pismem z dnia 30 maja 2016 r. (data wpływu 3 czerwca 2016 r.), nadanym dnia 31 maja 2016 r.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest osobą fizyczną, która w niedalekiej przyszłości rozpocznie prowadzenie działalności gospodarczej. W związku z planowaną działalnością (w ramach działalności gospodarczej) Wnioskodawca przewiduje, że nie będzie czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług z uwagi na to, że przewidywana sprzedaż nie będzie przekraczała 150 000 zł w stosunku rocznym. Planowana działalność gospodarcza Wnioskodawcy będzie się koncentrować wokół branży informatycznej. W jej ramach Wnioskodawca zamierza świadczyć usługi polegające na generowaniu tak zwanych "polubień" na profilach klientów w mediach społecznościowych oraz wyświetleń konkretnego nagrania w serwisie.... Usługi te będą wykonywane na zamówienie klienta, a klientami w przeważającej większości będą osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej. Incydentalnie klientami mogą być również firmy. Klienci będą mogli kupić usługę poprzez aukcję lub ofertę "kup teraz" na serwisie.... Po jej zamówieniu Wnioskodawca przy pomocy stworzonych przez siebie narzędzi informatycznych będzie wykonywał usługę dodawania "polubień" (tzw. Like) na wskazanych przez klienta profilach w mediach społecznościowych (głównie Facebook i Instagram) lub będzie generował wyświetlenia filmu na portalu.... Dzięki wykonanej przez Wnioskodawcę usłudze klient zyska na swoim profilu większą liczbę "polubień" (Like) lub też większą liczbę wyświetleń zamieszczonego przez siebie filmu na..... Wykorzystanie stworzonych przez Wnioskodawcę narzędzi informatycznych będzie miało charakter pomocniczy w świadczonej przez Niego usłudze. Wnioskodawca wskazuje, że usługi te należy klasyfikować pod nr PKWiU 63.11.11.0 - usługi przetwarzania danych. Usługa, jaką klientowi świadczyć będzie Wnioskodawca, kończyć się będzie na etapie dodania "polubienia" (Like) lub wygenerowania wyświetlenia filmu, to zaś jakie treści umieszczane będą na profilu przez klienta oraz do czego klient będzie go używał nie będzie już w żaden sposób zależne od Wnioskodawcy. W związku z tym, usługi będą miały charakter informatycznej usługi o charakterze technicznym, nie zaś reklamowym.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca dodał, że w wykonywanej działalności gospodarczej będą miały zastosowanie wyłącznie przepisy ustawy z dnia 20 listopada 1998 r., o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne z dnia 20 listopada 1998 r. (Dz. U. z 1998 r. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.). Przed rozpoczęciem działalności gospodarczej w roku podatkowym i w roku poprzedzającym rok podatkowy Wnioskodawca nie wykonywał w ramach stosunku pracy, ani spółdzielczego stosunku pracy czynności wchodzących w zakres działalności gospodarczej. Nie zamierza też wykonywać działalności na rzecz byłych lub obecnych pracodawców. Wnioskodawca jest dodatkowo komandytariuszem w spółce komandytowej rozliczając z tego tytułu podatek dochodowy podatkiem liniowym. Przedmiotem Jego działalności będzie usługowe dodawanie "polubień" (tzw. "like") na.... oraz serwisie..... Innymi słowy klient Wnioskodawcy będzie zamawiał wykonanie usługi polegającej na dodaniu na jego profilu w portalu społecznościowym..... na przykład 100 "polubień" (tzw. "like"), a Wnioskodawca za określoną cenę wykona dla niego tę usługę. Taka sama usługa będzie świadczona na rzecz klientów posiadających swój film na serwisie....

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania, ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku:

1. Czy przychody uzyskiwane w związku z działalnością gospodarczą Wnioskodawcy będą mogły być opodatkowane na zasadach ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określonego w ustawie z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 1998 r. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.).

2. Czy przychody uzyskiwane w związku z prowadzeniem działalności gospodarczej Wnioskodawcy będą mogły być opodatkowane stawką w wysokości 8,5% przychodów, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest ocena stanowiska Wnioskodawcy w zakresie odpowiedzi na pytanie oznaczone Nr 2. Natomiast w pozostałym zakresie wydane zostanie odrębne rozstrzygnięcie.

Zdaniem Wnioskodawcy, przychody uzyskiwane w związku z Jego działalnością gospodarczą będą mogły być opodatkowane stawką w wysokości 8,5% przychodów, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b ww. ustawy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1, 2, 4 i 5 oraz załącznika nr 2 do ustawy.

Jak wynika z cytowanego przepisu, stawka w wysokości 8,5% przychodów będzie miała zastosowanie do działalności usługowej, chyba że działalność taka podlega opodatkowaniu inną stawką zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1, pkt 2, pkt 4, pkt 5 lub też jest w ogóle wyłączona spod opodatkowania zryczałtowanego przez załącznik nr 2 do ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Natomiast w myśl art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. g ww. ustawy - ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 17% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem "Oryginały oprogramowania komputerowego" (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).

Zdaniem Wnioskodawcy, wykorzystywanie jako pomocnicze narzędzia informatyczne nie czynią z wykonywanych przez Niego usług związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1). We współczesnym świecie do praktycznie każdej działalności wykorzystywane są narzędzia informatyczne i oprogramowanie, a ich wykorzystanie nie wpływa, a w szczególności nie zmienia charakteru usługi. Usługi Wnioskodawcy polegać będą na usługowym dodawaniu "polubień" (Like) dla klientów. Działalność gospodarcza planowana przez Wnioskodawcę będzie działalnością usługową. Powyższa działalność nie jest przewidziana przez załącznik nr 2 do ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, jako wyłączona spod możliwości opodatkowania zryczałtowanego. Ponadto, art. 12 ust. 1 pkt 1, pkt 2, pkt 4, pkt 5 dotyczą zupełnie innych rodzajów działalności, niż ta, którą zamierza prowadzić Wnioskodawca. W związku z tym zdaniem Wnioskodawcy, inne stawki podatku zryczałtowanego nie będą mogły mieć w tej sytuacji zastosowania i należy zastosować stawkę przewidzianą w art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. W związku z powyższym, do przychodów uzyskiwanych w związku z działalnością gospodarczą Wnioskodawcy zastosowanie znajdzie stawka w wysokości 8,5% przychodów, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930, z późn. zm.), osoby fizyczne osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej "spółką".

Przy czym, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 powołanej ustawy, przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 powołanej ustawy, przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm.), ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:

a.

wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b.

polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c.

polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Podkreślić należy, że możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych jest m.in. uzależniona od niewystąpienia przesłanek negatywnych, o których mowa w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W myśl art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. e ww. ustawy, opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników osiągających w całości lub w części przychody z tytułu świadczenia usług wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy. W załączniku tym, stanowiącym Wykaz usług, których świadczenie wyłącza podatnika z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, określono świadczenie jakich usług, wyłącza możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Zauważyć przy tym należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależą wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług.

Ponadto należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. O zasadach składania ww. oświadczenia stanowi art. 9 ust. 1 ww. ustawy, w myśl którego pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, nie później niż do dnia 20 stycznia roku podatkowego. Jeżeli podatnik rozpoczyna prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej, oświadczenie może złożyć na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej, a jeżeli podatnik nie złożył oświadczenia na podstawie tych przepisów - pisemne oświadczenie składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, nie później niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu. Jeżeli do dnia 20 stycznia roku podatkowego podatnik nie zgłosił likwidacji działalności gospodarczej lub nie dokonał wyboru innej formy opodatkowania, uważa się, że nadal prowadzi działalność opodatkowaną w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została uregulowana w art. 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. h ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 17% przychodów ze świadczenia usług przetwarzania danych (PKWiU ex 63.11.1), przesyłania strumieni audiowizualnych przez Internet (PKWiU 63.11.2).

Natomiast zgodnie z treścią art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b ww. ustawy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1, 2, 4 i 5 oraz załącznika nr 2 do ustawy.

W myśl art. 4 ust. 4 ww. ustawy, ilekroć w ustawie używa się oznaczenia "ex" przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu. Oznaczenie "ex" dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jest osobą fizyczną, która w niedalekiej przyszłości rozpocznie prowadzenie działalności gospodarczej. Przedmiotem Jego działalności będzie usługowe dodawanie "polubień" (tzw. "Like") na.... oraz serwisie..... Innymi słowy klient Wnioskodawcy będzie zamawiał wykonanie usługi polegającej na dodaniu na jego profilu w portalu społecznościowym Facebook na przykład 100 "polubień" (tzw. "Like"), a Wnioskodawca za określoną cenę wykona dla niego tę usługę. Taka sama usługa będzie świadczona na rzecz klientów posiadających swój film na serwisie..... Wnioskodawca wskazał, że usługi te należy klasyfikować pod nr PKWiU 63.11.11.0 - usługi przetwarzania danych. Usługa, jaką klientowi świadczyć będzie Wnioskodawca, kończyć się będzie na etapie dodania "polubienia" (Like) lub wygenerowania wyświetlenia filmu, to zaś jakie treści umieszczane będą na profilu przez klienta oraz do czego klient będzie go używał nie będzie już w żaden sposób zależne od Wnioskodawcy. W związku z tym, usługi będą miały charakter informatycznej usługi o charakterze technicznym, nie zaś reklamowym.

Zauważyć należy, że wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, "działalność usługowa" to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 i Nr 220, poz. 1435 oraz z 2009 r. Nr 33, poz. 256 i Nr 222, poz. 1753), wydanym na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. Nr 88, poz. 439, z późn. zm.), z zastrzeżeniem pkt 2 (definiującego działalność gastronomiczną) i pkt 3 (definiującego działalność usługową w zakresie handlu).

Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług pod pojęciem usług rozumie:

* wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, tzn. usługi dla celów produkcji nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych,

* wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.

Przychodem z działalności usługowej jest kwota należna za wykonanie usługi, która obejmuje wartość robocizny, materiałów, części i innych składników kalkulacyjnych ceny usługi.

Kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy zgodnie z art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

W przypadku trudności w ustaleniu symbolu PKWiU zainteresowany podmiot może zwrócić się o jego wskazanie i o wydanie opinii do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacji Urzędu Statystycznego.... Powyższe wynika z komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11), zgodnie z którym zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane, według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej.

Zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), (Dz. U. Nr 207, poz. 1293, z późn. zm.) pod pozycją: 63.11.11.0 sklasyfikowano usługi przetwarzania danych. We wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej Wnioskodawca wskazał, że ww. usługi zamierza świadczyć w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej.

Mając powyższe na względzie stwierdzić należy, że jeżeli w świetle odrębnych przepisów niebędących przepisami prawa podatkowego, a tym samym niemogących być przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej, wskazane we wniosku usługi, jakie Wnioskodawca zamierza świadczyć w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, sklasyfikowane będą w PKWiU pod symbolem 63.11.11.0 - usługi przetwarzania danych, to przychód uzyskany w ramach prowadzonej przez Wnioskodawcę pozarolniczej działalności gospodarczej należy opodatkować według stawki 17%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. h ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego...., po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl