1061-IPTPB1.4511.441.2016.2.DJD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 sierpnia 2016 r. Izba Skarbowa w Łodzi 1061-IPTPB1.4511.441.2016.2.DJD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.) oraz § 5 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 5 maja 2016 r. (data wpływu 9 maja 2016 r.), uzupełnionym pismem z dnia 5 lipca 2016 r. (data wpływu 11 lipca 2016 r.) oraz pismem z dnia 18 lipca 2016 r. (data wpływu 20 lipca 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z przyznanym stypendium dla osoby delegowanej na zagraniczny staż - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 maja 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z przyznanym stypendium dla osoby delegowanej na zagraniczny staż.

Wniosek ten nie spełniał wymogów, o których mowa w art. 14b § 1 i § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.), w związku z czym pismem z dnia 22 czerwca 2016 r., Nr 1061-IPTPB1.4511.441.2016.1.DJD, na podstawie art. 169 § 1 i § 2 w zw. z art. 14h wymienionej ustawy, wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie do uzupełnienia ww. wniosku wysłano w dniu 23 czerwca 2016 r. (data doręczenia 29 czerwca 2016 r.). Wnioskodawca uzupełnił ww. wniosek pismem z dnia 5 lipca 2016 r. (data wpływu 11 lipca 2016 r.), nadanym w dniu 5 lipca 2016 r.

W dniu 20 lipca 2016 r. wpłynęło kolejne uzupełnienie wniosku o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, nadane za pośrednictwem.... dnia 18 lipca 2016 r.

We wniosku oraz jego uzupełnieniach przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca -.... - w ramach rozwijania współpracy międzynarodowej pomiędzy ludźmi nauki deleguje na staże pracowników, doktorantów i studentów. Skierowanie na staż może nastąpić w celu przeprowadzenia badań naukowych, podjęcia i prowadzenia działalności dydaktycznej oraz w celach szkoleniowych. Finansowanie wyjazdów stażowych następuje ze środków Uczelni. Podstawą delegowania przez Uczelnię na staż są przepisy rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 12 października 2006 r. w sprawie warunków kierowania osób za granicę w celach naukowych, dydaktycznych i szkoleniowych oraz szczególnych uprawnień tych osób (Dz. U. z 2006 r. Nr 190, poz. 1405). Wnioskodawca posiada także wewnętrzne unormowania prawne, które są uzupełniające w stosunku do ww. rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

Dla osoby delegowanej na staż w celu prowadzenia badań naukowych lub w celach szkoleniowych Uczelnia przyznaje stypendium na pokrycie kosztów utrzymania i zakwaterowania. Stypendium przysługuje na czas realizowania zadań w związku z przyznanym stażem. Stypendium jest określone miesięcznie, przy czym kwota dzienna stypendium, wynikająca z podzielenia kwoty miesięcznej przez liczbę dni w miesiącu, jest nie wyższa niż kwota stanowiąca równowartość diety w pełnej wysokości z tytułu podróży służbowych poza granicami kraju, właściwej dla państwa, do którego osoba jest kierowana, określonej w załączniku do rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 5 lipca 2016 r., Wnioskodawca wskazał, że podstawą skierowania za granicę jest posiadanie przez osobę zainteresowaną statusu studenta, doktoranta lub pracownika..... Pracownicy muszą mieć zawartą umowę o pracę i w ramach umowy są kierowani za granicę. Wśród doktorantów mogą wystąpić tacy, którzy mają zawartą umowę o przyznanie stypendium doktoranckiego lub stypendium z dotacji projakościowej. Studenci mogą mieć przyznane decyzją Rektora stypendia. Wnioskodawca nie kieruje na zagraniczny staż na podstawie umowy zlecenia, bądź umowy o dzieło ani doktorantów, ani pracowników, ani też studentów. Kierowani na staż stypendyści, to osoby, o których mowa w art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wnioskodawca dla osób, które chcą odbyć staż naukowy wystawia dokument "Skierowanie za granicę". Na dokumencie tym wnioskujący o staż pracownik/doktorant/student wnosi o udzielenie zgody na odbycie stażu w określonym terminie. Wnioskujący o staż prosi też o przyznanie świadczenia w formie stypendium. Wewnętrznie ustalono, że miesięczna kwota stypendium na pokrycie kosztów odbywania stażu jest uzależniona od kategorii jednostki naukowej, w której będzie odbywany staż. Generalnie będzie to kwota 2 000 zł, a w przypadku odbywania stażu w jednostkach prestiżowych kwota stypendium wyniesie 5 000 zł. Na skierowaniu pracodawca wyraża (lub nie) zgodę na odbycie stażu w określonym terminie i określa kwotę stypendium. Przyznane stypendium na koszty utrzymania i zakwaterowania nie podlega zwrotowi. Jest to świadczenie związane z odbywanym stażem i przysługuje zarówno pracownikom, studentom, jak i doktorantom.

Na okres stażu naukowego Wnioskodawca udziela pracownikom urlopu szkoleniowego płatnego. Istnieje też prawna możliwość udzielenia pracownikom urlopu bezpłatnego i udzielenia urlopu szkoleniowego bezpłatnego. W opisywanym stanie faktycznym pod uwagę brany jest tylko wariant, gdy udzielony jest urlop szkoleniowy płatny. W przypadku studentów nie ma potrzeby występowania o urlop, natomiast doktorant pobierający stypendium doktoranckie, wyjeżdżający zagranicę na okres dłuższy niż miesiąc, otrzymuje urlop naukowy. Preferowane są staże naukowe trwające minimum trzy miesiące, przy czym okres urlopu szkoleniowego płatnego (czas, w którym pracownik przebywa na stażu i pobiera wynagrodzenie za pracę) jest ograniczony do trzech miesięcy. Staże odbywają się poza granicami kraju i mogą odbywać się w każdym kraju na świecie. Z reguły jednak są to kraje Unii Europejskiej (Niemcy, Słowacja, Czechy).

Stypendium wypłacane jest w złotych polskich (PLN). Wnioskodawca nie rozlicza stypendiów, ponieważ wypłaty są wstrzymane do momentu uzyskania interpretacji podatkowej. Również są prowadzone prace mające na celu ustalenie, czy wypłacane stypendium podlega uwzględnieniu w podstawie składek społecznych i zdrowotnych. W chwili składania uzupełnienia wniosku trzem osobom przebywającym na stażach wypłacono zaliczkę na pobyt w wysokości połowy wartości miesięcznego stypendium. Docelowo stypendium ma być wypłacane w miesięcznych ratach z góry na początku każdego miesiąca trwania stażu.

Ponadto, w uzupełnieniu wniosku z 18 lipca 2016 r., Wnioskodawca wskazał, że zgodnie z rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 12 października 2006 r. w sprawie warunków kierowania osób za granicę w celach naukowych, dydaktycznych i szkoleniowych oraz szczególnych uprawnień tych osób, osoby mogą być kierowane za granicę w celu prowadzenia badań naukowych, podejmowania i prowadzenia działalności dydaktycznej, oraz w celach szkoleniowych. W opisywanym przypadku staże mają charakter naukowo-badawczy. Ustawodawca dla środowiska akademickiego (nauczycieli akademickich, studentów i doktorantów) ustanowił specyficzną formę odbywania podróży zagranicznych w celach naukowych, szkoleniowych i dydaktycznych. Jest to lex specialis w stosunku do ustalonych w ustawie - Kodeks Pracy i w przepisach wykonawczych postanowień w sprawie podróży służbowych. Zdaniem Wnioskodawcy, nie jest to klasyczna podróż służbowa, bo wtedy przysługiwałyby diety i inne należności przysługujące pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowych, a osobom kierowanym we wnioskowanym przypadku przysługuje stypendium, na pokrycie kosztów pobytu. Niemniej jednak, jest to rozwiązanie zbliżone do podróży służbowej i wynika ze specyficznego ukształtowania dla środowiska akademickiego formy odbywania podróży zagranicznej w celach naukowych, szkoleniowych i w celu prowadzenia działalności dydaktycznej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z dnia 5 lipca 2016 r.):

1. Czy przyznane stypendium w związku z odbywanym stażem podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, co powoduje konieczność potrącenia przez Uczelnię, jako płatnika, należnej zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych od wypłacanych stypendiów, zgodnie z art. 35 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 1991 r. Nr 80, poz. 350 z późn. zm.)?

2. Czy przyznane stypendium dla pracowników Uczelni jest przychodem ze stosunku pracy o którym mowa w art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i powoduje obowiązki przewidziane dla płatnika określone w art. 31 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 1991 r. Nr 80, poz. 350 z późn. zm.)?

Zdaniem Wnioskodawcy, przyznane świadczenie korzysta ze zwolnienia z opodatkowania, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 23a lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wynika to z faktu, że przyznane stypendium jest skorelowane z wyjazdem na staż i ma stanowić pokrycie kosztów, jakie delegowany musi ponieść w związku z wyjazdem. Są to koszty noclegu oraz koszty utrzymania za granicą. Dlatego też ustawodawca przewidział taką sytuację i zwolnił z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych wypłaty stypendiów osób, o których mowa w art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przebywających czasowo za granicą i uzyskujących dochody z tego tytułu. Warto zauważyć, że z brzmienia normy prawnej wynika, że stypendia dla przebywających czasowo za granicą są zwolnione z opodatkowania (do wysokości diety określonej w odrębnych przepisach), zarówno gdy są wypłacane przez podmiot przyjmujący (wtedy podatnik ma prawo do zastosowania zwolnienia w rozliczeniu rocznym), ale również wtedy, gdy są wypłacane przez podmiot delegujący (w tym przypadku Uczelnię), która wypłacając stypendia, w sytuacji gdy kwota dziennego stypendium będzie niższa od kwoty diety, nie naliczy, nie potrąci, ani nie przekaże zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych od wypłacanego świadczenia.

W orzecznictwie sądów administracyjnych przyjmuje się, że w stosunku do osób odbywających staż wypłata stypendiów, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 23a lit. a, nie podlega opodatkowaniu. Potwierdza to wyrok z dnia 3 czerwca 2013 r. Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu o sygnaturze akt I SA/Wr 867/13.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 5 lipca 2016 r. Wnioskodawca wskazał, że przyznane świadczenie korzysta ze zwolnienia z opodatkowania, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 23a lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W związku z tym na Wnioskodawcy nie ciąży obowiązek wynikający z art. 35 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 1991 r. Nr 80, poz. 350). Nie jest to także przychód ze stosunku pracy, dla wyjeżdżających na staż pracowników Uczelni, określony w art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, co sprawia, że na Uczelni z tytułu wypłacanych stypendiów nie ciąży obowiązek wynikający z art. 31 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ponieważ świadczenie to nie ma ekwiwalentności wynikającej ze stosunku pracy. Ponadto świadczenie w postaci stypendium przysługuje także studentom i doktorantom. Fakt przyznania stypendium jest skorelowany z wyjazdem na staż i ma stanowić pokrycie kosztów, jakie delegowany/skierowany na staż musi ponieść w związku z wyjazdem.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 25b i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Dla celów podatkowych przez nieodpłatne świadczenia należy rozumieć te wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze, których skutkiem jest nieodpłatne, to jest niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu, przysporzenie majątku tej osobie, mające konkretny wymiar finansowy. Zgodnie z utrwalonym orzecznictwem, przysporzeniem majątkowym i przychodem w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych są nie tylko aktywa, które ulegają zwiększeniu u podatnika, ale także zmniejszenie jego pasywów.

Jak stanowi art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, źródłami przychodów są:

* stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta (pkt 1);

* inne źródła (pkt 9).

Zgodnie z art. 12 ust. 1 powołanej ustawy, za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Natomiast stosownie do art. 20 ust. 1 cytowanej ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Użyty w powyższym przepisie przez ustawodawcę zwrot "w szczególności" wskazuje, że katalog przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty, a wymienione w nim są jedynie najbardziej typowe przychody z tego źródła. Oznacza to, że przychodem z innych źródeł będzie również każde przysporzenie majątkowe, mające konkretny wymiar finansowy, otrzymane jako świadczenie pieniężne, rzeczowe lub też jako świadczenie nieodpłatne, czy częściowo odpłatne.

Na mocy art. 21 ust. 1 pkt 23a lit. a ww. ustawy, wolna od podatku dochodowego jest część dochodów osób, o których mowa w art. 3 ust. 1, przebywających czasowo za granicą i uzyskujących dochody z tytułu stypendiów - w wysokości stanowiącej równowartość diety z tytułu podróży służbowych poza granicami kraju, określonej w przepisach w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju, za każdy dzień, w którym było otrzymywane stypendium.

Zatem, powyższym zwolnieniem od podatku dochodowego od osób fizycznych objęte są wyłącznie stypendia i tylko takie, które spełniają kryteria określone w cytowanym przepisie.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiują pojęcia "stypendium". W takiej sytuacji dla ustalenia jego znaczenia należy posłużyć się wykładnią językową. W związku z tym należy odwołać się do znaczenia słownikowego tego terminu.

I tak, Nowy Słownik Języka Polskiego, pod red. B. Dunaja, stanowi, że stypendium to środki przyznawane przez instytucję osobie uczącej się, prowadzącej działalność artystyczną lub naukową, na określony czas.

Z kolei Słownik Wyrazów Obcych PWN definiuje stypendium jako stałą pomoc wypłaconą przez określony czas z funduszów społecznych albo państwowych, przeznaczona dla uczącej się młodzieży lub na prace socjalne.

Natomiast Słownik Wyrazów Obcych i Zwrotów Obcojęzycznych z almanachem wskazuje, że stypendium to zasiłek, subwencja, pomoc finansowa dla uczących się, dla pracowników naukowych, artystów itd. wypłacana (przez określony czas, na pokrycie kosztów utrzymania) z funduszów państwa, organizacji, instytucji itd.).

Ponadto, Słownik Wyrazów Obcych W. Kopalińskiego stanowi, że stypendium to zasiłek, subwencja, pomoc finansowa dla uczących się, dla pracowników nauki, artystów itd., wypłacana (przez określony czas, na pokrycie kosztów utrzymania) z funduszów państwa, organizacji, instytucji itd.

W konsekwencji, termin stypendium użyty w treści art. 21 ust. 1 pkt 23a lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należy rozumieć jako pomoc finansową w postaci okresowego świadczenia (głównie) pieniężnego spełnianego na rzecz oznaczonej osoby i mającego na celu wspieranie jej działań służących m.in. zdobywaniu wiedzy, twórczości naukowej, realizacji badań naukowych. Zatem, w pojęciu tym mieścić się będzie także stypendium wypłacane delegowanym na zagraniczny staż pracownikom, doktorantom i studentom.

Jak stanowi art. 31 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, zwane dalej "zakładami pracy", są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy - wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.

Ponadto, zgodnie z art. 35 ust. 1 pkt 2 cytowanej ustawy, do poboru zaliczek miesięcznych jako płatnicy są zobowiązane jednostki organizacyjne uczelni, placówki naukowe, zakłady pracy oraz inne jednostki organizacyjne - od wypłacanych przez nie stypendiów.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca w ramach rozwijania współpracy międzynarodowej pomiędzy ludźmi nauki deleguje na staże o charakterze naukowo-badawczym pracowników, doktorantów i studentów. Skierowanie na staż może nastąpić w celu przeprowadzenia badań naukowych, podjęcia i prowadzenia działalności dydaktycznej oraz w celach szkoleniowych. Finansowanie wyjazdów stażowych następuje ze środków Wnioskodawcy na podstawie rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w sprawie warunków kierowania osób za granicę w celach naukowych, dydaktycznych i szkoleniowych oraz szczególnych uprawnień tych osób oraz wewnętrznych unormowań prawnych uzupełniających. Podstawą skierowania za granicę jest posiadanie przez osobę zainteresowaną statusu studenta, doktoranta lub pracownika. Pracownicy muszą mieć zawartą umowę o pracę i w ramach umowy są kierowani za granicę. Wśród doktorantów mogą wystąpić tacy, którzy mają zawartą umowę o przyznanie stypendium doktoranckiego lub stypendium z dotacji projakościowej. Studenci mogą mieć przyznane stypendia decyzją Rektora. Podstawą wyjazdu na zagraniczny staż jest "Skierowanie za granicę", wystawione przez Wnioskodawcę, w którym wnioskujący o staż pracownik, doktorant, student wnosi o udzielenie zgody na odbycie stażu w określonym terminie oraz o przyznanie świadczenia w formie stypendium. Na okres stażu naukowego Wnioskodawca udziela pracownikom urlopu szkoleniowego płatnego, ale istnieje również możliwość udzielenia pracownikom urlopu bezpłatnego. Dla osoby delegowanej na zagraniczny staż Wnioskodawca przyznaje stypendium na pokrycie kosztów utrzymania i zakwaterowania. Stypendium przysługuje na czas realizowania zadań w związku z przyznanym stażem. Preferowane są staże naukowe trwające minimum trzy miesiące, przy czym okres urlopu szkoleniowego płatnego jest ograniczony do trzech miesięcy. Staże mogą odbywać się w każdym kraju na świecie, jednak z reguły są to kraje Unii Europejskiej. Stypendium jest określone miesięcznie w kwocie do 2 000 zł do 5 000 zł, uzależnionej od kategorii jednostki naukowej, w której będzie odbywany staż. Stypendium wypłacane jest w walucie polskiej, przy czym kwota dzienna stypendium, wynikająca z podzielenia kwoty miesięcznej przez liczbę dni w miesiącu, jest nie wyższa niż kwota stanowiąca równowartość diety w pełnej wysokości z tytułu podróży służbowych poza granicami kraju, właściwej dla państwa, do którego osoba jest kierowana, określonej w załączniku do rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju.

Mając na uwadze powołane wyżej przepisy prawa oraz przedstawiony we wniosku stan faktyczny, stwierdzić należy, że wypłacane przez Wnioskodawcę stypendia, o których mowa we wniosku, będą podlegać zwolnieniu z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 23a lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych do wysokości stanowiącej równowartość diety z tytułu podróży służbowych poza granicami kraju, określonej rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej za każdy dzień, w którym było otrzymywane stypendium. Tym samym, skoro przyznane pracownikom Politechniki stypendia podlegać będą zwolnieniu z podatku dochodowego, to nie będą tym samym stanowiły dla nich przychodów ze stosunku pracy, a na Wnioskodawcy nie będą ciążyły obowiązki określone w art. 31 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego....., po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - (Dz. U. z 2016 r. poz. 718). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl