1061-IPTPB1.4511.434.2016.2.SJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 lipca 2016 r. Izba Skarbowa w Łodzi 1061-IPTPB1.4511.434.2016.2.SJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.) oraz § 5 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 12 kwietnia 2016 r. (data wpływu 18 kwietnia 2016 r.), uzupełnionym pismem z dnia 27 czerwca 2016 r. (data wpływu 1 lipca 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 kwietnia 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika.

Wniosek nie spełniał wymogów, o których mowa w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.), w związku z czym pismem z dnia 16 czerwca 2016 r., Nr 1061 IPTPB1.4511.434.2016.1.SJ, na podstawie art. 169 § 1 i § 2 w związku z art. 14h wymienionej ustawy, wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie do uzupełnienia ww. wniosku wysłano w dniu 16 czerwca 2016 r. (data doręczenia 20 czerwca 2016 r.). Wnioskodawca uzupełnił ww. wniosek pismem, które wpłynęło w dniu 1 lipca 2016 r., nadanym w dniu 27 czerwca 2016 r.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku):

Pomoc materialna przez Wnioskodawcę udzielana będzie w przyszłości (nie została jeszcze udzielona) na podstawie przepisów ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2015 r. poz. 2156, z późn. zm.). Zgodnie z art. 90t ust. 4 ww. ustawy, Rada Miasta jako organ stanowiący samorządu terytorialnego winna określić szczegółowe warunki udzielania pomocy i trybu postępowania w tych sprawach.

Spełniając ten wymóg ustawowy, Rada Miasta w dniu 24 marca 2016 r. najpierw przyjęła Uchwałę Nr.. w sprawie przyjęcia programu wyrównywania szans edukacyjnych "..." dla dzieci zamieszkałych w... uczęszczających do klas pierwszych w roku szkolnym 2016/2017.

Następnie w tym samym dniu Rada Miasta przyjęła Regulamin, będący załącznikiem do Uchwały nr. Rady Miasta. z dnia 24 marca 2016 r. w sprawie Regulaminu udzielania wsparcia materialnego uczniom w ramach Programu wyrównywania szans edukacyjnych "..." dla dzieci zamieszkałych w..., uczęszczających w roku szkolnym 2016/2017 do klas pierwszych szkół podstawowych. Zgodnie z nim, wsparcie udzielane będzie uczniom zamieszkałym w... w formie refundacji wydatków mających na celu wyrównywanie szans w zakresie rozwoju umiejętności poznawczych, emocjonalnych i społecznych dzieci ponoszonych na:

1.

zajęcia dodatkowe, w tym językowe, sportowe, artystyczne i inne;

2.

gry, w tym edukacyjne;

3.

półkolonie w okresie ferii i wakacji;

4.

bilety wstępu, w tym także bilety rodzinne i dla opiekunów dziecka, do instytucji nauki, kultury, sportu i rekreacji;

5.

odzież i obuwie sportowe,

6.

tornister, plecak i inne artykuły szkolne;

7.

literaturę i czasopisma dziecięce;

8.

literaturę specjalistyczną dla rodziców dotyczącą problematyki wychowania i rozwoju dziecka;

9.

pomoce wspierające proces edukacyjny, w tym atlasy, encyklopedie, instrumenty muzyczne itp.

Wysokość wsparcia ma nie przekraczać 1 000,00 zł na jednego ucznia i obejmować wydatki poniesione w okresie od 1 lipca 2016 r. do 31 marca 2017 r. Refundacja poniesionych wydatków będzie następować na podstawie wniosków rodziców (opiekunów prawnych) składanych dyrektorom szkół. Realizacja wypłat będzie dokonywana na podstawie oryginalnych faktur i rachunków wystawionych imiennie na rodziców (opiekunów) ucznia lub opisanych przez nich paragonów. Realizacja wsparcia materialnego ww. uczniów odbywać się będzie ze środków własnych samorządu ujętych w budżecie miasta... w roku 2016 i 2017.

Mając na uwadze, że rodzice posiadają zróżnicowane warunki i możliwości wspomagania dzieci w rozwoju, w programie przewidziano wsparcie materialne na realizację działań służących temu celowi. Przewidywana w kwocie 1 000,00 zł pomoc finansowa umożliwi rodzicom sfinansowanie wydatków poniesionych na rzecz dziecka, mających na celu wspomaganie i rozwój jego umiejętności poznawczych, emocjonalnych i społecznych. W zależności od indywidualnych potrzeb może być ona ukierunkowana na wydatki określone w katalogu, np. uczestnictwo dziecka w kulturze, sporcie i rekreacji, udział dziecka w zajęciach dodatkowych, a także zakup niezbędnych artykułów szkolnych, pomocy wspierających proces edukacyjny, czy literatury dziecięcej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku):

1. Czy świadczenia pieniężne wypłacane rodzicom uczniów klas pierwszych szkół podstawowych w formie refundacji (na podstawie rozpatrzonego pozytywnie wniosku i przedkładanych później imiennych faktur, rachunków i opisanych przez nabywcę paragonów) wskazanych wcześniej kosztów edukacyjnych, w ramach przyjętego przez Radę Miasta Programu wyrównywania szans edukacyjnych, w ramach opracowanego - na podstawie art. 90t ust. 4 ustawy o systemie oświaty - Regulaminu udzielania pomocy i trybu postępowania w tych sprawach, podlegają zwolnieniu z podatku dochodowego na mocy art. 21 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

2. Czy z powyższego tytułu Wnioskodawca ma obowiązek wystawić PIT-8C.

Zdaniem Wnioskodawcy, w świetle obowiązującego stanu prawnego, opisane wyżej świadczenie wypłacane z budżetu samorządu terytorialnego, w ramach przyjętego przez Radę Miasta. Programu wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i zgodnie z Regulaminem opracowanym w oparciu o art. 90t ust. 4 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty jest zwolnione z wymienionej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 40.

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52. 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Przy czym, w myśl art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy źródłami przychodów są również inne źródła, które nie zostały wymienione w tym artykule.

Natomiast, przepis art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi m.in., że przychodem jest także wartość otrzymanych świadczeń w naturze oraz innych nieodpłatnych świadczeń. Należy zauważyć, że na gruncie prawa podatkowego pod pojęciem "świadczenia" rozumieć należy te wszystkie zdarzenia prawne i gospodarcze, których skutkiem jest nieodpłatne, tj. nie związane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu, przysporzenie majątku innej osobie, mające konkretny wymiar finansowy.

Jednak, co należy podkreślić, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są świadczenia pomocy materialnej dla uczniów, studentów, uczestników studiów doktoranckich i osób uczestniczących w innych formach kształcenia, pochodzące z budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz ze środków własnych szkół i uczelni - przyznane na podstawie przepisów o systemie oświaty oraz Prawo o szkolnictwie wyższym.

Z powyższego przepisu wynikają dwa warunki zwolnienia świadczenia przyznawanego uczniowi z podatku dochodowego, tj.:

* świadczenie to musi stanowić pomoc materialną przyznaną na podstawie odrębnych przepisów o systemie oświaty (prawa o szkolnictwie wyższym),

* świadczenie musi pochodzić z budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego lub ze środków własnych szkół.

Ponieważ opisywane świadczenie spełniać będzie powyższe warunki, tym samym winno być zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych.

Tym samym, Wnioskodawca nie ma obowiązku sporządzania informacji PIT-8C w tym zakresie. Powyższe stanowisko znajduje uzasadnienie w interpretacjach Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 20 stycznia 2015 r. Nr IBPBII/1/4/415-864/14/BJ i Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 25 lipca 2014 r. Nr ITPB2/415-459/14/MN, które choć dotyczą opłat edukacyjnych studentów, zdaniem Wnioskodawcy wpisują się w rozumienie treści art. 21 ust. 1 pkt 40 powoływanej ustawy.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że wypłata opisywanych świadczeń pomocy materialnej dla uczniów spełnia warunki do zwolnienia z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Treść art. 42a wzmiankowanej ustawy wskazuje, że obowiązek sporządzenia i przesłania stosownej informacji spoczywa na podmiotach dokonujących "wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 21 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz (...)".

W świetle treści tego przepisu - zdaniem Wnioskodawcy - wypłata świadczeń zwolnionych z opodatkowania nie nakłada na płatnika obowiązku sporządzania w tym zakresie informacji PIT-8C.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm.) jest zasada powszechności opodatkowania. W myśl tej zasady, wyrażonej w art. 9 ust. 1 ww. ustawy, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Wyrazem jej praktycznej realizacji jest art. 11 ust. 1 ww. ustawy, z którego treści wynika, że przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 25b i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Pojęcie "świadczenia" dla celów podatkowych ma szerszy zakres niż w prawie cywilnym. W sytuacji bowiem, gdy w ujęciu cywilistycznym interpretuje się je najczęściej na tle stosunku zobowiązaniowego, w ten sposób, że rozumie się je jako zachowanie dłużnika zgodne z treścią zobowiązania, polegające na zadośćuczynieniu interesowi wierzyciela, będące działaniem, czy też zaniechaniem, to na gruncie prawa podatkowego pod pojęciem "świadczenia nieodpłatnego" rozumieć należy te wszystkie zdarzenia prawne i gospodarcze, których skutkiem jest nieodpłatne, tj. niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu, przysporzenie majątku innej osobie, mające konkretny wymiar finansowy. Zaprezentowana definicja, mająca swoje źródło w orzecznictwie sądów administracyjnych, znajduje odzwierciedlenie w definicji słownikowej omawianego pojęcia, zgodnie z którą "nieodpłatne świadczenie" oznacza wszelkie świadczenia niewymagające opłaty; takie za które się nie płaci, bezpłatne.

W art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ustawodawca wymienił źródła przychodów, w pkt 9 wskazując inne źródła.

Zgodnie z art. 20 ust. 1 ww. ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Użyte w tym przepisie sformułowanie "w szczególności" wskazuje, że zawiera on tylko przykładowe wyliczenie przychodów, co oznacza, że przysporzenia majątkowe, nie zaliczane do pozostałych źródeł przychodów, stanowią przychody objęte dyspozycją tego przepisu.

Jednakże, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są świadczenia pomocy materialnej dla uczniów, studentów, uczestników studiów doktoranckich i osób uczestniczących w innych formach kształcenia, pochodzące z budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz ze środków własnych szkół i uczelni - przyznane na podstawie przepisów o systemie oświaty oraz Prawo o szkolnictwie wyższym.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca udzielać będzie pomocy materialnej na podstawie przepisów ustawy o systemie oświaty. Zgodnie z art. 90t ust. 4 ww. ustawy, Rada Miasta Rada Miasta w dniu 24 marca 2016 r. przyjęła uchwałę w sprawie przyjęcia programu wyrównywania szans edukacyjnych "..." dla dzieci zamieszkałych w... uczęszczających do klas pierwszych w roku szkolnym 2016/2017. Następnie w tym samym dniu Rada Miasta przyjęła Regulamin, będący załącznikiem do ww. Uchwały, zgodnie którym, wsparcie udzielane będzie uczniom zamieszkałym w... w formie refundacji wydatków mających na celu wyrównywanie szans w zakresie rozwoju umiejętności poznawczych, emocjonalnych i społecznych dzieci. Wysokość wsparcia ma nie przekraczać 1 000,00 zł na jednego ucznia i obejmować wydatki poniesione w okresie od 1 lipca 2016 r. do 31 marca 2017 r. Refundacja poniesionych wydatków będzie następować na podstawie wniosków rodziców (opiekunów prawnych) składanych dyrektorom szkół. Realizacja wypłat będzie dokonywana na podstawie oryginalnych faktur i rachunków wystawionych imiennie na rodziców (opiekunów) ucznia lub opisanych przez nich paragonów. Realizacja wsparcia materialnego ww. uczniów odbywać się będzie ze środków własnych samorządu ujętych w budżecie miasta... w roku 2016 i 2017.

Kwestie pomocy materialnej dla uczniów regulują przepisy Rozdziału 8a - Pomoc materialna dla uczniów ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2015 r. poz. 2156, z późn. zm.). Stosownie do art. 90b ust. 1 tej ustawy, uczniowi przysługuje prawo do pomocy materialnej ze środków przeznaczonych na ten cel w budżecie państwa lub budżecie właściwej jednostki samorządu terytorialnego. Pomoc materialna jest udzielana uczniom w celu zmniejszenia różnic w dostępie do edukacji, umożliwienia pokonywania barier dostępu do edukacji wynikających z trudnej sytuacji materialnej ucznia, a także wspierania edukacji uczniów zdolnych (art. 90b ust. 2 ww. ustawy).

Natomiast art. 90t ww. ustawy stanowi, że:

1. Jednostki samorządu terytorialnego mogą tworzyć regionalne lub lokalne programy:

* wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży;

* wspierania edukacji uzdolnionych dzieci i młodzieży.

2. Na realizację programów, o których mowa w ust. 1, jednostki samorządu terytorialnego przeznaczają środki własne, a także mogą przeznaczać środki publiczne, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych.

3. Jednostki samorządu terytorialnego mogą tworzyć programy, o których mowa w ust. 1, we współpracy z organizacjami, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

4. W przypadku przyjęcia programów, o których mowa w ust. 1, organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego określa szczegółowe warunki udzielania pomocy dzieciom i młodzieży, formy i zakres tej pomocy, w tym stypendia dla uzdolnionych uczniów oraz tryb postępowania w tych sprawach, uwzględniając w szczególności przedsięwzięcia sprzyjające eliminowaniu barier edukacyjnych, a także osoby lub grupy osób uprawnione do pomocy oraz potrzeby edukacyjne na danym obszarze.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że świadczenie pieniężne wypłacane rodzicom uczniów klas pierwszych szkół podstawowych w formie refundacji, w ramach przyjętego przez Radę Miasta Programu wyrównywania szans edukacyjnych, w ramach opracowanego - na podstawie art. 90t ust. 4 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty - Regulaminu udzielania pomocy i trybu postępowania w tych sprawach, korzysta ze zwolnienia od opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zatem, wypłacana przez Wnioskodawcę pomoc pieniężna wypłacana rodzicom uczniów klas pierwszych szkół podstawowych w formie refundacji, w ramach przyjętego przez Radę Miasta. Programu wyrównywania szans edukacyjnych, ze środków przeznaczonych na ten cel w budżecie miasta..., korzysta ze zwolnienia od opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W konsekwencji, Wnioskodawca wypłacając ww. świadczenia nie jest obowiązany do wystawiania informacji o wypłaconym stypendium, o przychodach z innych źródeł oraz niektórych dochodach z kapitałów pieniężnych PIT-8C.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Tutejszy Organ wskazuje również, że przedstawiając własne stanowisko w sprawie przedstawionego zdarzenia przyszłego Wnioskodawca powołując treść art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wskazał, że cyt.: "... obowiązek sporządzenia i przesłania stosownej informacji spoczywa na podmiotach dokonujących wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 21 ust. 1...". Mając na uwadze treść przedmiotowego wniosku, tutejszy Organ przyjął, że Wnioskodawca miał na uwadze art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w związku z czym, powyższy błąd potraktowano jako oczywistą omyłkę pisarską nie mający wpływu na merytoryczne rozpatrzenie sprawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718) Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl