1061-IPTPB1.4511.202.2016.2.AG

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 19 kwietnia 2016 r. Izba Skarbowa w Łodzi 1061-IPTPB1.4511.202.2016.2.AG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.) oraz § 5 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 7 stycznia 2016 r. (data wpływu 11 stycznia 2016 r.), uzupełnionym pismem z dnia 30 marca 2016 r. (data wpływu 4 kwietnia 2016 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wynagrodzenia wypłaconego współwłaścicielowi Spółki jawnej, w związku z pełnieniem funkcji zastępcy dyrektora szkoły, sfinansowanego z dotacji (pytanie Nr 2) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 stycznia 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych.

Wniosek ten nie spełniał wymogów, o których mowa w art. 14b § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.), w związku z czym pismem z dnia 23 marca 2016 r., Nr 1061-IPTPB1.4511.18.2016.1.AG, 1061-IPTPB1.4511.202.2016.1.AG, na podstawie art. 169 § 1 w zw. z art. 14h wymienionej ustawy, wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie do uzupełnienia ww. wniosku wysłano w dniu 23 marca 2016 r., a doręczono w dniu 25 marca 2016 r. Uzupełnienie ww. wniosku wpłynęło do tut. Organu w dniu 4 kwietnia 2016 r., nadane w polskiej placówce pocztowej operatora publicznego w dniu 1 kwietnia 2016 r.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawczyni jest współwłaścicielem w Spółce jawnej, w której posiada 50% udziałów. Spółka jawna prowadzi Policealną Szkołę Niepubliczną z uprawnieniami szkoły publicznej (zgodnie z art. 7 ust. 3 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty.

Szkoła mimo przysługującego jej numeru PKD - zgodnie z art. 53a ust. 1 ustawy o systemie oświaty, nie jest działalnością gospodarczą.

Spółka otrzymuje comiesięczną dotację oświatową, w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, udzielaną przez Urząd Miasta....., przeznaczoną na działalność oświatową.

Rozliczenie podatkowe działalności Spółki jawnej (działalności szkoły) następuje w formie podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Jako formę opodatkowania Wnioskodawczyni stosuje skalę podatkową.

Decyzją Spółki od grudnia 2015 r. Wnioskodawczyni została powierzona funkcja zastępcy dyrektora prowadzonej przez Spółkę Policealnej Szkoły Niepublicznej z uprawnieniami publicznymi.

Od grudnia 2015 r. z ww. dotacji finansowane będą koszty pracy Wnioskodawczyni z tytułu pełnienia funkcji zastępcy dyrektora. Koszt ten będzie wykazywany, w przekazywanym do 20 stycznia każdego roku, rozliczeniu otrzymanej dotacji w roku poprzedzającym. Koszty zostaną ujęte jako wynagrodzenia osobowe.

Koszty bezpośrednio sfinansowane z dotacji otrzymanej z budżetu jednostki samorządu terytorialnego są zwolnione z podatku od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i nie stanowią kosztów uzyskania przychodów, co wynika z treści art. 23 ust. 56 ww. ustawy.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania, ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku:

1. Czy, jeżeli cześć dotacji, udzielonej przez Urząd Miasta....., zostanie przeznaczona na pokrycie kosztów pracy Wnioskodawczyni - wspólnika Spółki jawnej - będącej osobą prowadzącą szkołę niepubliczną z uprawnieniami szkoły publicznej - w ramach pełnienia roli zastępcy dyrektora szkoły, to ta część dotacji, tj. wynagrodzenie właściciela/organu prowadzącego Szkołę jest zwolnione z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

2. Czy wynagrodzenie wypłacone zastępcy dyrektora szkoły stanowi koszt działalności Spółki jawnej.

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest ocena stanowiska Wnioskodawczyni w zakresie pytania Nr 2. W zakresie pytania Nr 1 wydana zostanie odrębna interpretacja.

Zdaniem Wnioskodawczyni, jeżeli część dotacji zostanie przeznaczona na pokrycie kosztów pracy właściciela szkoły (wynagrodzenia wynikającego z pełnienia funkcji zastępcy dyrektora szkoły), to koszty nie powstają, zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy.

Oznacza to, że koszty sfinansowane z ww. dotacji (będącej dotacją w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych) nie powinny być ujmowane w księdze przychodów i rozchodów, jako niemające wpływu na ustalenie dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy - objaśnienia do księgi - rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 26 czerwca 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. z 2003 r. Nr 152, poz. 1475 z późn. zm.).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm.), przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną, ze wspólnej własności, wspólnego przedsięwzięcia, wspólnego posiadania lub wspólnego użytkowania rzeczy lub praw majątkowych u każdego podatnika określa się proporcjonalnie do jego prawa do udziału w zysku (udziału) oraz, z zastrzeżeniem ust. 1a, łączy się z pozostałymi przychodami ze źródeł, z których dochód podlega opodatkowaniu według skali, o której mowa w art. 27 ust. 1. W przypadku braku przeciwnego dowodu przyjmuje się, że prawa do udziału w zysku (udziału) są równe.

Według art. 8 ust. 2 pkt 1 tej ustawy, zasady wyrażone w ust. 1 stosuje się odpowiednio do rozliczania kosztów uzyskania przychodów, wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów i strat.

W świetle powyższych przepisów przychody z działalności gospodarczej prowadzonej w formie spółki jawnej oraz koszty uzyskania przychodów z tej działalności winny być ustalane z zastosowaniem zasad określonych w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

Przepis ten wskazuje, że podatnik ma możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wszelkich wydatków pod warunkiem:

* faktycznego poniesienia wydatku,

* istnienia związku przyczynowego pomiędzy wydatkiem a przychodami,

* braku dokonanego wydatku na liście negatywnej, zawartej w art. 23 ustawy,

* odpowiedniego udokumentowania poniesionego wydatku.

Przy czym, obowiązek wskazania związku przyczynowo - skutkowego pomiędzy poniesionym wydatkiem, a przychodem uzyskanym z działalności gospodarczej, zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła przychodów spoczywa na podatniku.

Stosownie do art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, 47a, 47c, 47d, 116, 122, 129, 136 i 137.

Z powyższych przepisów wynika, że wydatki sfinansowane dochodami zwolnionymi z opodatkowania, wskazanymi w ww. przepisach nie stanowią kosztów uzyskania przychodów w prowadzonej działalności gospodarczej. Powyższym zwolnieniem objęte są m.in. wydatki wskazane w art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W myśl tego przepisu, wolne od podatku dochodowego są dotacje w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

Zwolnienie wynikające z art. 21 ust. 1 pkt 129 ww. ustawy dotyczy każdego rodzaju dotacji, która spełnia dwa warunki, a mianowicie:

* jest dotacją w rozumieniu ustawy o finansach publicznych oraz

* pochodzi z budżetu państwa lub jednostki samorządu terytorialnego.

Zatem, jeśli otrzymywane dotacje mieszczą się w dyspozycji art. 21 ust. 1 pkt 129 ww. ustawy, to wydatki i koszty bezpośrednio sfinansowane z tych środków nie mogą być uznane za koszty uzyskania przychodu.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Spółka jawna, w której Wnioskodawczyni posiada 50% udziałów, prowadzi Policealną Szkołę Niepubliczną z uprawnieniami szkoły publicznej. Spółka otrzymuje z Urzędu Miasta....., co miesiąc, dotację oświatową (przeznaczoną na działalność oświatową). Jest to dotacja w rozumieniu ustawy o finansach publicznych z dnia 27 sierpnia 2009 r.

Spółka od grudnia 2015 r. powierzyła Wnioskodawczyni pełnienie funkcji zastępcy dyrektora Policealnej Szkoły Niepublicznej z uprawnieniami szkoły publicznej. Od grudnia 2015 r. wynagrodzenie Wnioskodawczyni z tytułu pełnienia funkcji zastępcy dyrektora Policealnej Szkoły Niepublicznej finansowane będzie z ww. dotacji.

Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe oraz powołane wyżej przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, że jeśli dotacja oświatowa otrzymana przez Spółkę jawną z jednostki samorządu terytorialnego (Urzędu Miasta....) na prowadzeniu Policealnej Szkoły Niepubliczną z uprawnieniami szkoły publicznej, przeznaczona zostanie na wynagrodzenie Wnioskodawczyni - wspólnika tej Spółki - z tytułu pełnienia przez Nią funkcji zastępcy dyrektora ww. szkoły, to nie będzie wywoływała skutków prawnych w zakresie kosztów uzyskania przychodów w prowadzonej działalności gospodarczej. Powyższe wynagrodzenie nie będzie stanowiło kosztów uzyskania przychodów prowadzonej działalności gospodarczej, stosownie do art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji indywidualnej.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego......, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl