1061-IPTPB1.4511.160.2016.2.ISL - Obowiązki płatnika w związku z uczestnictwem członków zarządu w programie motywacyjnym.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 12 maja 2016 r. Izba Skarbowa w Łodzi 1061-IPTPB1.4511.160.2016.2.ISL Obowiązki płatnika w związku z uczestnictwem członków zarządu w programie motywacyjnym.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.) oraz § 5 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 23 lutego 2016 r., który wpłynął za pośrednictwem platformy ePUAP w dniu 23 lutego 2016 r., uzupełnionym pismem z dnia 23 lutego 2016 r. (data wpływu 26 lutego 2016 r.) oraz pismem z dnia 6 kwietnia 2016 r. (data wpływu 11 kwietnia 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w związku z uczestnictwem członków zarządu w programie motywacyjnym - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 lutego 2016 r. za pośrednictwem platformy ePUAP został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych.

W dniu 26 lutego 2016 r. wpłynęło pismo z dnia 23 lutego 2016 r., stanowiące uzupełnienie ww. wniosku, do którego dołączono poświadczony za zgodność z oryginałem odpis pełnomocnictwa wraz z opłatą skarbową oraz potwierdzeniem uiszczenia opłaty od wniosku.

Wniosek ten nie spełniał także wymogów, o których mowa w art. 14b § 1 i § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.), w związku z czym pismem z dnia 30 marca 2016 r., Nr 1061-IPTPB1.4511.160.2016.1.ISL, na podstawie art. 169 § 1 i § 2 w zw. z art. 14h wymienionej ustawy, wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie do uzupełnienia ww. wniosku wysłano za pośrednictwem platformy ePUAP w dniu 30 marca 2016 r. (data odbioru 31 marca 2016 r.). Wnioskodawca uzupełnił ww. wniosek pismem, które wpłynęło w dniu 11 kwietnia 2016 r., nadanym w dniu 6 kwietnia 2016 r.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka (dalej jako: Wnioskodawca lub Spółka) prowadzi działalność gospodarczą w zakresie m.in. organizacji turystyki. Wnioskodawca zamierza wprowadzić program motywacyjny adresowany do członków Zarządu Spółki, kluczowych menedżerów i innych osób o istotnym znaczeniu dla Spółki (dalej również jako: Uprawnieni). Okres trwania programu motywacyjnego ustalono na 2 lata, począwszy od początku roku obrachunkowego 2016. Przy czym okres trwania programu zostanie podzielony na dwie edycje, które będą oceniane i rozpatrywane niezależnie. Okresy edycji pokrywają się z rokiem obrotowym Spółki.

Celem wprowadzonego programu motywacyjnego jest długofalowa motywacja oraz głębsze związanie pracowników, menedżerów, kluczowej kadry i członków Zarządu ze Spółką, co przyczyni się do zwiększenia wartości Spółki i jej akcji posiadanych przez akcjonariuszy. Program będzie regulowany przez Regulamin programu motywacyjnego (dalej: Regulamin), wprowadzony uchwałą Rady Nadzorczej oraz szczegółowe, indywidualne umowy zawierane pomiędzy Wnioskodawcą, a Uprawnionymi (dalej: Umowa).

Program motywacyjny polega na nieodpłatnym przyznaniu Uprawnionym warunkowego prawa, którego instrumentem bazowym jest wskaźnik finansowy, i które jest wykonywane przez rozliczenie pieniężne następujące w przyszłości. Realizacja prawa do uzyskania w przyszłości rozliczenia pieniężnego nastąpi, jeżeli założone przez Spółkę wskaźniki finansowe w okresie edycji programu motywacyjnego osiągną następujący poziom - zysk netto Spółki zawarty w zatwierdzonym sprawozdaniu finansowym Spółki za rok obrotowy osiągnie poziom nie niższy, niż ten określony w Regulaminie i Umowie, liczba klientów Spółki w roku obrotowym osiągnie poziom nie niższy, niż ten określony w Regulaminie i Umowie, przychody netto Spółki ze sprzedaży produktów, towarów i materiałów zawarte w zatwierdzonym sprawozdaniu finansowym Spółki za rok obrotowy, osiągną poziom nie niższy, niż te osiągnięte przez Spółkę za poprzedni rok obrotowy.

Uprawnieni otrzymają od Spółki "Dokument Uczestnictwa" potwierdzający nabycie prawa. Dokument Uczestnictwa przyjmie formę pisemnego certyfikatu potwierdzającego nabycie prawa przez Uprawnionych i będzie zawierał numer seryjny, datę sporządzenia, dane identyfikujące Wnioskodawcę, określenie rodzaju przyznanego prawa, wskazanie instrumentu bazowego prawa oraz okresu jego trwania. Instrumentem bazowym prawa, od którego będzie zależeć jego wartość, jest wskaźnik finansowy w postaci zysku netto Spółki zawartego w zatwierdzonym sprawozdaniu finansowym Spółki za rok obrotowy.

Członkowie Zarządu wykonują swoje funkcje w Spółce na podstawie uchwały o powołaniu. Ponadto osoby te są zatrudnione w Spółce na podstawie umowy o pracę w związku z wykonywanymi przez nie innymi czynnościami, niż obowiązki członka Zarządu. Przyznanie członkom Zarządu warunkowego prawa do otrzymania w przyszłości rozliczenia pieniężnego nastąpi na podstawie umów zawieranych pomiędzy Wnioskodawcą a poszczególnymi członkami Zarządu.

Umowy z członkami Zarządu dotyczące przyznania warunkowego prawa do otrzymania w przyszłości rozliczenia pieniężnego są odrębne i niezwiązane w żaden sposób z uchwałami o powołaniu na członka Zarządu bądź z umowami o pracę. W szczególności, w umowach dotyczących przyznania prawa zawieranych z poszczególnymi członkami Zarządu określono indywidualnie szczegółowy sposób wyliczenia kwoty rozliczenia pieniężnego przysługującego z tytułu prawa ustalonego w programie motywacyjnym. Oznacza to, że kwota rozliczenia w żadnym stopniu nie zależy i nie jest związana z wynagrodzeniem przysługującym Uprawnionemu z tytułu uchwały o powołaniu na funkcję członka Zarządu lub umowy o pracę. Jest to inny tytuł prawny. Realizacja przyznanego członkom Zarządu prawa, poprzez wypłatę członkom Zarządu określonej kwoty rozliczenia pieniężnego nastąpi jedynie w przypadku łącznego osiągnięcia wskaźników finansowych na poziomie założonym przez Spółkę, określonych w Regulaminie i Umowie.

W przypadku osiągnięcia wskaźników finansowych, na założonym poziomie, uczestnik programu wezwie Spółkę do realizacji prawa, tj. wypłaty kwoty rozliczenia pieniężnego w określonym w Umowie terminie przypadającym po dniu zatwierdzenia sprawozdania finansowego przez Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy Spółki za rok obrotowy pokrywający się z okresem edycji. Warunkiem realizacji prawa będzie również dołączenie do wezwania Dokumentu Uczestnictwa, potwierdzającego przyznanie i posiadanie prawa. W przypadku, gdy wskaźniki finansowe nie zostaną osiągnięte (chociażby jeden z nich), uczestnicy nie będą uprawnieni do realizacji prawa i prawo wygasa. Z uwagi na fakt, że ani Regulamin ani Umowa nie przewidują możliwości częściowej realizacji prawa w trakcie trwania programu, całe ryzyko związane z realizacją prawa jest przenoszone na uczestników, aż do dnia zakończenia danej edycji programu motywacyjnego.

Wysokość kwoty rozliczenia pieniężnego określona jest indywidualnie w umowach zawieranych z członkami Zarządu, jako procent zysku netto Spółki osiągniętego w roku obrotowym, pokrywającym się okresem danej edycji programu. W okresie trwania danej edycji programu prawo nie może być zbyte, albo przeniesione przez uczestników na rzecz osób trzecich w jakiejkolwiek formie. Jednocześnie prawo to jest zbywalne w pozostałym okresie i może być przedmiotem obrotu. Na moment składania niniejszego wniosku o wydanie interpretacji Wnioskodawca nie dokonywał jeszcze żadnych wypłat kwoty rozliczenia pieniężnego z programu motywacyjnego.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 6 kwietnia 2016 r. Wnioskodawca wskazał, że przyznane uczestnikom programu motywacyjnego warunkowe prawo do otrzymania w przyszłości rozliczenia pieniężnego nastąpi na podstawie umowy zawartej pomiędzy uczestnikiem a Spółką (tekst jedn.: prawa). Dokument Uczestnictwa potwierdza natomiast nabycie ww. prawa na podstawie umowy.

Dokument Uczestnictwa przyjmie formę pisemnego certyfikatu potwierdzającego nabycie prawa przez uczestnika i będzie zawierał numer seryjny, datę sporządzenia, dane identyfikujące uczestnika, określenie rodzaju przyznanego prawa, wskazanie instrumentu bazowego prawa oraz okresu jego trwania.

Wnioskodawca wskazał we wniosku o wydanie interpretacji, że przyznawane uczestnikom prawo spełnia elementy definicyjne dla uznania go za pochodny instrument finansowy w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. z 2014 r. poz. 94, z późn. zm.) oraz art. 3 pkt 28a ww. ustawy, co zostało szczegółowo wyjaśnione przez Wnioskodawcę we wniosku o wydanie interpretacji podatkowej.

W ocenie Wnioskodawcy, to nie tyle Dokument Uczestnictwa (który stanowi potwierdzenie nabycia prawa), lecz warunkowe prawo do otrzymania w przyszłości rozliczenia pieniężnego (tekst jedn.: prawo) nabywane przez uczestników na podstawie umowy ze Spółką stanowi instrument pochodny, o którym mowa w art. 5a pkt 13 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy ewentualny przychód podlegający opodatkowaniu po stronie członków Zarządu z tytułu uczestnictwa w programie motywacyjnym powstanie w momencie wypłaty kwoty rozliczenia pieniężnego i stanowić będzie przychód z kapitałów pieniężnych w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podlegający opodatkowaniu z zastosowaniem 19% stawki podatku, zgodnie z art. 30b ust. 1 ww. ustawy, a tym samym na Wnioskodawcy nie będą ciążyć obowiązki płatnika w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy, ewentualny przychód podlegający opodatkowaniu po stronie członków Zarządu z tytułu uczestnictwa w programie motywacyjnym powstanie tylko w momencie wypłaty kwoty rozliczenia pieniężnego i stanowić będzie przychód z kapitałów pieniężnych w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm.), podlegający opodatkowaniu z zastosowaniem 19% stawki podatkowej, zgodnie z art. 30b ust. 1 tej ustawy, a w konsekwencji na Wnioskodawcy nie będą ciążyć obowiązki płatnika w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych. Wnioskodawca zobowiązany będzie do sporządzenia i przesłania do właściwych urzędów skarbowych oraz członków Zarządu otrzymujących rozliczenie pieniężne imiennych informacji o wysokości osiągniętego dochodu z kapitałów pieniężnych (PIT-8C).

Zdaniem Wnioskodawcy, warunkowe prawo do otrzymania w przyszłości rozliczenia pieniężnego przyznane członkom Zarządu w ramach programu motywacyjnego stanowi pochodny instrument finansowy w rozumieniu art. 5a pkt 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z brzmieniem art. 5a pkt 13 ww. ustawy, ilekroć w ustawie mowa jest o pochodnych instrumentach finansowych oznacza to instrumenty finansowe, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r., o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. z 2014 r. poz. 94 z późn. zm.) z wyłączeniem tytułów uczestnictwa w instytucjach wspólnego inwestora oraz instrumentów rynku pieniężnego.

W art. 2 ust. 1 pkt 2 tej ustawy wskazano, że instrumentami finansowymi są niebędące papierami wartościowymi:

a.

tytuły uczestnictwa w instytucjach wspólnego inwestowania,

b.

instrumenty rynku pieniężnego,

c.

opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward na stopę procentową, inne instrumenty pochodne, których instrumentem bazowym jest papier wartościowy, waluta, stopa procentowa, wskaźnik rentowności lub inny instrument pochodny, indeks finansowy lub wskaźnik finansowy, które są wykonywane przez dostawę lub rozliczenie pieniężne,

d.

opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward na stopę procentową oraz inne instrumenty pochodne, których instrumentem bazowym jest towar, i które są wykonywane przez rozliczenie pieniężne lub mogą być wykonane przez rozliczenie pieniężne według wyboru jednej ze stron,

e.

opcje, kontrakty terminowe, swapy oraz inne instrumenty pochodne, których instrumentem bazowym jest towar, i które są wykonywane przez dostawę, pod warunkiem że są dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym lub w alternatywnym systemie obrotu,

f.

niedopuszczone do obrotu na rynku regulowanym ani w alternatywnym systemie obrotu opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward oraz inne instrumenty pochodne, których instrumentem bazowym jest towar, które mogą być wykonane przez dostawę, które nie są przeznaczone do celów handlowych i wykazują właściwości innych pochodnych instrumentów finansowych,

g.

instrumenty pochodne dotyczące przenoszenia ryzyka kredytowego,

h.

kontrakty na różnicę,

i.

opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward dotyczące stóp procentowych oraz inne instrumenty pochodne odnoszące się do zmian klimatycznych, stawek frachtowych, uprawnień do emisji oraz stawek inflacji lub innych oficjalnych danych statystycznych, które są wykonywane przez rozliczenie pieniężne albo mogą być wykonane przez rozliczenie pieniężne według wyboru jednej ze stron, a także wszelkiego rodzaju inne instrumenty pochodne odnoszące się do aktywów, praw, zobowiązań, indeksów oraz innych wskaźników, które wykazują właściwości innych pochodnych instrumentów finansowych.

Ustawodawca zdefiniował również pojęcie instrumentu pochodnego. Należy zauważyć, że w art. 2 pkt 28a ustawy o obrocie instrumentami finansowymi wskazano, że przez pojęcie instrumentu pochodnego należy rozumieć opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward oraz inne prawa majątkowe, których cena zależy bezpośrednio lub pośrednio od ceny lub wartości instrumentów finansowych, walut, stóp procentowych, rentowności, indeksów finansowych, wskaźników finansowych, towarów, zmian klimatycznych, stawek frachtowych, poziomów emisji, stawek inflacji lub innych oficjalnych danych statystycznych, a także innych aktywów, praw, zobowiązań, indeksów lub wskaźników (instrumentów bazowych) oraz instrumenty pochodne dotyczące przenoszenia ryzyka kredytowego.

W § 3 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 12 grudnia 2001 r. w sprawie szczegółowych zasad uznawania metod wyceny, zakresu ujawniania i sposobu prezentacji instrumentów finansowych (Dz. U. z 2001 r. Nr 149, poz. 1674 z późn. zm.) zdefiniowano instrument pochodny jako instrument finansowy, którego:

a.

wartość jest zależna od zmiany wartości instrumentu bazowego, to jest określonej stopy procentowej, ceny papieru wartościowego lub towaru, kursu wymiany walut, indeksu cen lub stóp, oceny wiarygodności kredytowej lub indeksu kredytowego albo innej podobnej wielkości,

b.

nabycie nie powoduje poniesienia żadnych wydatków początkowych, albo wartość netto tych wydatków jest niska w porównaniu do wartości innych rodzajów kontraktów, których cena podobnie zależny od zmiany warunków rynkowych,

c.

rozliczenie nastąpi w przyszłości.

Instrumentem pochodnym jest więc taki instrument, którego wartość zależy od wartości innego instrumentu finansowego zwanego instrumentem podstawowym (bazowym). Wnioskodawca nadmienia także, że pojęcia "prawo", "zespół praw", "umowa" i "instrument finansowy" to określenia mające charakter tautologiczny, tj. powtarzają swoje znaczenie. W praktyce instrumenty finansowe mogą w sensie cywilnoprawnym stanowić wiązkę umów lub złożone konstrukcje umowne składające się z powiązanych ze sobą funkcjonalnie relacji kontraktowych (por. Instrumenty pochodne w polskim systemie prawnym, Aleksander Chłopecki, PPH, 2009). Warunkowe prawa wynikające z zawieranych przez Spółkę z członkami Zarządu umów cywilnoprawnych, po spełnieniu warunków określonych w art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, mogą zostać zakwalifikowane jako pochodne instrumenty finansowe.

Uwzględniając powyższe, w ocenie Wnioskodawcy przyznane członkom Zarządu warunkowe prawo do otrzymania w przyszłości rozliczenia pieniężnego stanowi pochodny instrument finansowy w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 2 oraz art. 3 pkt 28a ww. ustawy.

Po pierwsze, nie ulega wątpliwości, że przyznane członkom Zarządu w ramach programu motywacyjnego warunkowe prawo do otrzymania w przyszłości rozliczenia pieniężnego stanowi prawo majątkowe, którego wartość zależy bezpośrednio od wartości wskaźnika finansowego. Uprawniony nabywający prawo otrzyma od Spółki "Dokument Uczestnictwa" potwierdzający nabycie prawa. "Dokument Uczestnictwa" przyjmie formę pisemnego certyfikatu potwierdzającego nabycie prawa przez Uprawnionego i będzie zawierał numer seryjny, daty sporządzenia, dane identyfikujące Uprawnionego, określenie rodzaju przyznanego prawa, wskazanie instrumentu bazowego Prawa oraz okresu jego trwania.

Wnioskodawca nadmienia, że członkowie Zarządu będą posiadali potwierdzone "Dokumentem Uczestnictwa" prawo do uzyskania świadczenia, natomiast Spółka będzie zobowiązana do realizacji zobowiązania w określonym terminie i na określonych warunkach, co jest charakterystyczne dla nabywcy i wystawcy instrumentów pochodnych.

Po drugie, nabycie prawa nie powoduje poniesienia żadnych wydatków początkowych. Po trzecie, rozliczenie prawa nastąpi w przyszłości, prawo jest bowiem wykonywane przez rozliczenie pieniężne (wypłatę członkom Zarządu określonej kwoty, stanowiącej procent instrumentu bazowego). Uwzględniając powyższe, warunkowe prawo do otrzymania w przyszłości rozliczenia pieniężnego przyznane członkom Zarządu w ramach uczestnictwa w programie motywacyjnym uznać należy za pochodny instrument finansowy w rozumieniu ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, którego cena zależy bezpośrednio od wartości wskaźników finansowych Spółki.

W konsekwencji przyznane członkom Zarządu warunkowe prawo spełnia definicję pochodnego instrumentu finansowego w rozumieniu art. 5a pkt 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z przepisem art. 11 ust. 1 tej ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14 15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 25b i art. 30f, są otrzymane lub pozostawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W świetle wyżej cytowanego przepisu przychód po stronie członków Zarządu nie powstanie w momencie otrzymania przez nich warunkowego prawa do otrzymania w przyszłości kwoty rozliczenia pieniężnego, gdyż na tym etapie nie otrzymują oni jeszcze środków pieniężnych, a otrzymanym prawem nie mogą rozporządzać. Nabycie przez członków Zarządu prawa stanowi jedynie uzyskanie uprawnienia do otrzymania wypłaty w formie rozliczenia w przyszłość (po spełnieniu określonych warunków). Przysporzenie, które członkowie Zarządu otrzymają w chwili nabycia prawa jest więc jedynie potencjalne.

Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie w interpretacjach indywidualnych organów podatkowych. Przykładowo w interpretacji indywidualnej z dnia 15 stycznia 2014 r., Nr LPB2/415-937/13-4/AJ, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu wskazał, że "przyznanie w ramach programu motywacyjnego pochodnych instrumentów finansowych spowoduje powstanie po stronie Uczestników przychodu podlegającego opodatkowaniu dopiero w momencie realizacji prawa".

Analogiczne stanowisko zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 23 listopada 2011 r., Nr IPPB2/415-698/11/MG, wskazując, że "samo otrzymanie niezbywalnego na rzecz osób trzecich oraz niemającego odrębnej wartości papieru wartościowego przez Wnioskodawcę, nie rodzi skutku w postaci przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie jest bowiem związane z jakimkolwiek przysporzeniem w majątku osoby otrzymującej".

Uwzględniając powyższe, skoro po stronie członków Zarządu nie powstanie przychód w momencie otrzymania przez nich warunkowego prawa do otrzymania w przyszłości kwoty rozliczenia pieniężnego, to w związku z otrzymaniem przez członków Zarządu tego prawa na Wnioskodawcy nie będą ciążyły obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych ani inne obowiązki informacyjne, o których mowa w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych. Określenie konkretnej wysokości przysporzenia po stronie członków Zarządu będzie możliwe dopiero w momencie realizacji warunkowego prawa do otrzymania w przyszłości kwoty rozliczenia pieniężnego, poprzez wypłatę członkom Zarządu kwoty rozliczenia.

W ocenie Wnioskodawcy przychód członków Zarządu z tytułu realizacji warunkowego prawa do otrzymania w przyszłości kwoty rozliczenia pieniężnego stanowi przychód z kapitałów pieniężnych, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z tym przepisem, za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się przychody z odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych oraz z realizacji praw z nich wynikających. Przychody z kapitałów pieniężnych kwalifikowane są do źródła wskazanego w art. 10 ust. 1 pkt 7 ww. ustawy.

Jak wyżej wskazano w ocenie Wnioskodawcy, przyznane członkom Zarządu w ramach programu motywacyjnego warunkowe prawo do otrzymania w przyszłości kwoty rozliczenia pieniężnego stanowi pochodny instrument finansowy w rozumieniu art. 5a pkt 13 ww. ustawy.

Uwzględniając powyższe, ewentualne wypłaty kwot rozliczenia pieniężnego, które będą dokonywane na rzecz członków Zarządu w ramach programu motywacyjnego stanowią realizację praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych. Datą powstania przychodu z tytułu realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych będzie dzień realizacji tych praw, tj. dzień wypłaty członkom Zarządu kwoty rozliczenia pieniężnego, zgodnie z przepisem art. 17 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie natomiast z przepisem art. 30b ust. 1 tej ustawy, od dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych, w tym realizacji praw wynikających z tych instrumentów z odpłatnego zbycia udziałów (akcji) oraz z tytułu objęcia udziałów (akcji) za wkład niepieniężny w postaci innej, niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część, podatek dochodowy wynosi 19% uzyskanego dochodu. Dochód stanowi różnica pomiędzy sumą przychodów uzyskanych z tytułu realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, a kosztami uzyskania przychodów określonymi na podstawie przepisu art. 23 ust. 1 pkt 38a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (art. 30b ust. 1 pkt 3 tej ustawy).

Zgodnie zaś z art. 30b ust. 5 ww. ustawy, dochodów uzyskanych z realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, od których podatek dochodowy wynosi 19% uzyskanego dochodu, nie łączy się z dochodami opodatkowanymi na zasadach określonych w art. 27 oraz art. 30c ww. ustawy, tj. z dochodami opodatkowanymi na zasadach ogólnych według skali podatkowej oraz z dochodami z działalności gospodarczej opodatkowanymi liniowo. Dochód członków Zarządu z tytułu realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych nie będzie więc podlegać łączeniu z dochodami tych osób uzyskiwanymi na podstawie stosunku pracy łączącego ich z Wnioskodawcą - w konsekwencji na Wnioskodawcy, będącym zakładem pracy w rozumieniu art. 31 ww. ustawy, nie będą ciążyć obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych, z tytułu uzyskania przez członków Zarządu przychodu z kapitałów pieniężnych.

Wnioskodawca zauważa, że kwota rozliczenia w żadnym stopniu nie zależy i nie jest związana z wynagrodzeniem przysługującym Uprawnionemu z tytułu uchwały o powołaniu na funkcję członka Zarządu lub umowy o pracę.

Jak wskazano w art. 30b ust. 6 ustawy o podatku od osób fizycznych, po zakończeniu roku podatkowego podatnik jest obowiązany w zeznaniu podatkowym, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wykazać dochody uzyskane w roku podatkowym z odpłatnego zbycia papierów wartościowych, w tym również dochody, o których mowa w art. 24 ust. 14 tej ustawy, dochody z odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych, a także dochody z realizacji praw z nich wynikających, z odpłatnego zbycia udziałów (akcji) oraz z tytułu objęcia udziałów (akcji) w spółce albo wkładów w spółdzielni, w zamian za wkład niepieniężny w postaci innej niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część i obliczyć należny podatek dochodowy.

Zgodnie z przepisem art. 45 ust. 1a ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w terminie określonym w ust. 1 tj. do 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym, podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym odrębne zeznania o wysokości osiągniętego w roku podatkowym dochodu (poniesionej straty) z kapitałów opodatkowanych na zasadach określonych w art. 30b tej ustawy. Do 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym, podatnicy obowiązani są wpłacić należny podatek dochodowy wynikający z zeznania, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 1 ww. ustawy (art. 45 ust. 5).

W związku z powyższym, na Wnioskodawcy nie będą ciążyły obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych. Z przepisu art. 39 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że osoby prawne są obowiązane w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym, przesłać podatnikowi oraz właściwemu urzędowi skarbowemu imienne informacje o wysokości dochodu, w którym mowa w art. 30b ust. 2 ww. ustawy sporządzone według ustalonego wzoru (PIT-8C). Obowiązkiem Spółki będzie więc sporządzenie i przesłanie członkom Zarządu oraz właściwym urzędom skarbowym informacji o wysokości dochodu uzyskanego przez członków Zarządu z tytułu realizacji praw wynikających z przyznanego członkom Zarządu w ramach programu motywacyjnego warunkowego prawa do otrzymania w przyszłości kwoty rozliczenia pieniężnego.

Podsumowując, w ocenie Wnioskodawcy, ewentualny przychód podlegający opodatkowaniu po stronie członków Zarządu z tytułu uczestnictwa w programie motywacyjnym powstanie tylko w momencie wypłaty kwoty rozliczenia pieniężnego i stanowić będzie przychód z kapitałów pieniężnych w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podlegający opodatkowaniu z zastosowaniem 19% stawki podatkowej, zgodnie z art. 30b ust. 1 ww. ustawy, a w konsekwencji na Wnioskodawcy nie będą ciążyć obowiązki płatnika w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych. Jednocześnie Wnioskodawca zobowiązany będzie do sporządzenia i przesłania do właściwych urzędów skarbowych oraz członków Zarządu otrzymujących rozliczenie pieniężne imiennych informacji o wysokości osiągniętego dochodu z kapitałów pieniężnych (PIT-8C).

Powyższe stanowisko jest zgodne ze stanowiskiem Ministra Finansów i zostało potwierdzone w licznych interpretacjach indywidualnych. Przykładowo można wskazać - interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 2I kwietnia 2015 r., Nr IPTPB1/4511-61/15-2/ASZ, interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 21 kwietnia 2015 r., Nr IPTPB1/4511-62/15-2/ASZ, interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 12 grudnia 2014 r., Nr IPTPBl/415-537/14-2/MD, interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 22 sierpnia 2014 r., Nr IPTPB1/415-302/14-2/MD, interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 30 lipca 2014 r., Nr IPTPB1/415-266/14-2/AP, interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 8 stycznia 2016 r., Nr ILPB2/4511-1-916/15-4/WM, interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 8 stycznia 2016 r., Nr ILPB2/4511-1-918/15-4/WM, interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 4 grudnia 2015 r., Nr ILPB1/4511-1-1288/15-2/KS, interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 2 grudnia 2015 r., Nr IPPB2/4511-943/15-3/TW, interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 26 listopada 2015 r., Nr IPPB2/4511-906/15-4/MM, interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 28 października 2015 r., Nr IBPB-2-2/4511-420/15/MZM, interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 26 lutego 2015 r., Nr ITPB1/415-1207/14/AD.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.), odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Niniejszym zauważyć należy, że niniejsza interpretacja oparta została na przepisach ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.). Jednocześnie tutejszy Organ wskazuje, że przedstawiając własne stanowisko w sprawie oceny prawnej zdarzenia przyszłego Wnioskodawca podał art. 30b ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Mając na uwadze merytoryczną treść przedmiotowego wniosku, tutejszy Organ przyjął, że Wnioskodawca miał na uwadze treść art. 30b ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Powyższe uznano za oczywistą omyłkę Wnioskodawcy. W tym miejscu wyjaśnić również należy, że przedstawiając własne stanowisko Wnioskodawca przywołał nieaktualne brzmienie art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zmieniony od dnia 1 stycznia 2016 r. art. 11 ust. 1 tej ustawy stanowi, że przychodami, z zastrzeżeniem art. 14 15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 25b i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Powyższe nie ma jednak wpływu na treść niniejszego rozstrzygnięcia, w związku z tym stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl