1061-IPTPB1.4511.106.2017.2.MAP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 kwietnia 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 1061-IPTPB1.4511.106.2017.2.MAP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) w związku z art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r., 1948, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 1 lutego 2017 r. (data wpływu 6 lutego 2017 r.), uzupełniony pismem z dnia 8 marca 2017 r. (data wpływu 14 marca 2017 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie kontynuacji opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 lutego 2017 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Wniosek ten nie spełniał wymogów, o których mowa w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) w związku z czym pismem z dnia 27 lutego 2017 r., Nr 1061-IPTPB1.4511.106.2017.1.MAP, na podstawie art. 169 § 1 i § 2 w związku z art. 14h wymienionej ustawy, wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie do uzupełnienia ww. wniosku wysłano w dniu 27 lutego 2017 r. (data doręczenia 6 marca 2017 r.). Wnioskodawca uzupełnił ww. wniosek pismem z dnia 8 marca 2017 r. (data wpływu 14 marca 2017 r.), nadanym za pośrednictwem.... w dniu 10 marca 2017 r.

We wniosku po jego uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca od 2005 r. prowadzi działalność gospodarczą w zakresie usług budowlanych. Podatek dochodowy rozlicza w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. W grudniu 2016 r. otrzymał aktem darowizny od ojca lokale mieszkalne, które zamierza przeznaczyć pod wynajem. Zgodnie z aktem notarialnym repertorium A Nr. Wnioskodawca otrzymał cztery lokale mieszkalne. W zakresie przedmiotowego najmu prywatnego, jako formę opodatkowania, wybrał ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. Wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczy 2017 r. Wskazane we wniosku lokale mieszkalne nie są wykorzystywane w działalności gospodarczej, nie będą uznane za środki trwałe. Umowy najmu lokali mieszkalnych nie będą zawierane w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej. W powyższych umowach jako cel najmu wskazane zostanie krótkotrwałe zamieszkanie. Przychody z tytułu najmu lokali mieszkalnych będą zaliczane do źródła przychodów z najmu prywatnego. Wnioskodawca złożył w urzędzie skarbowym oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z najmu zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Umowy najmu będą podejmowane w zależności od okresu na jaki najemca będzie ich potrzebował, np. 1 rok. Przychody z działalności gospodarczej Wnioskodawca rozlicza według stawki 5,5% (roboty budowlane) oraz sporadycznie 8,5% (wynajem sprzętu). Świadczone przez Wnioskodawcę usługi w ramach działalności gospodarczej sklasyfikowane są pod symbolami PKWiU: 43.12, 43.21, 43.22, 43.29, 43.31 oraz 77.32. W prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. W roku poprzedzającym rok podatkowy, którego dotyczy przedmiotowy wniosek Wnioskodawca prowadził działalność samodzielnie i nie przekroczył kwoty przychodu w wysokości 150 000 euro.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy prowadzona przez Wnioskodawcę działalność gospodarcza może być w dalszym ciągu rozliczana z podatku dochodowego ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych?

Zdaniem wnioskodawcy, ostatecznie sformułowanym w uzupełnieniu wniosku, prywatny najem lokali mieszkalnych nie ma związku z prowadzoną przez Niego działalnością gospodarczą i dotyczy osób fizycznych, które wykorzystują lokale na krótkoterminowe zakwaterowanie, nie są więc przedsiębiorcami. Z tych powodów Wnioskodawca uważa, że te dwa źródła przychodu mogą być rozliczane na dowolnie wybranych, niezależnych formach opodatkowania. Wnioskodawca twierdzi, że pomimo najmu prywatnego, który rozlicza w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w dalszym ciągu prowadzoną przez Niego działalność gospodarczą może rozliczać na podstawie ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2016 r. poz. 2180, z późn. zm.), ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 tej ustawy, przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, pod pojęciem "działalności usługowej", należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 i Nr 220, poz. 1435 oraz z 2009 r. Nr 33, poz. 256 i Nr 222, poz. 1753) wydanym na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. Nr 88, poz. 439, z późn. zm.), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

W myśl art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2016 r. poz. 2032, z późn. zm.), ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:

a.

wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b.

polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c.

polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9 ww. ustawy.

Na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, osoby fizyczne osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej "spółką".

Zgodnie z art. 6 ust. 4 pkt 1 cyt. ustawy, podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a.

uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 250 000 euro, lub

b.

uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 250 000 euro.

Podkreślić należy, że u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Stosownie do postanowień zawartych w art. 8 ust. 1 ww. ustawy, opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1.

opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3,

2.

korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego,

3.

osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a.

prowadzenia aptek,

b.

działalności w zakresie udzielania pożyczek pod zastaw (prowadzenie lombardów),

c.

działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d.

prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej w zakresie wolnych zawodów innych niż określone w art. 4 ust. 1 pkt 11,

e.

świadczenia usług wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy,

f.

działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych.

4.

wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii,

5.

podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a.

samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b.

w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c.

samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach,

6.

rozpoczynających działalność samodzielnie lub w formie spółki, jeżeli podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników, przed rozpoczęciem działalności w roku podatkowym lub w roku poprzedzającym rok podatkowy, wykonywał w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy czynności wchodzące w zakres działalności podatnika lub spółki.

Z przedstawionego w złożonym wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca od 2005 r. prowadzi działalność gospodarczą w zakresie usług budowlanych. Podatek dochodowy rozlicza w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. W grudniu 2016 r. otrzymał aktem darowizny od ojca lokale mieszkalne, które zamierza przeznaczyć pod wynajem. W zakresie przedmiotowego najmu prywatnego, jako formę opodatkowania, wybrał ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. Wskazane we wniosku lokale mieszkalne nie są wykorzystywane w działalności gospodarczej. Przychody z działalności gospodarczej rozlicza według stawki 5,5% (roboty budowlane) oraz sporadycznie 8,5% (wynajem sprzętu). Świadczone przez Wnioskodawcę usługi w ramach działalności sklasyfikowane są pod symbolami PKWiU: 43.12, 43.21, 43.22, 43.29, 43.31 oraz 77.32. W prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. W roku poprzedzającym rok podatkowy, którego dotyczy przedmiotowy wniosek Wnioskodawca prowadził działalność samodzielnie i nie przekroczył kwoty przychodu w wysokości 150 000 euro.

W załączniku, stanowiącym wykaz usług, których świadczenie wyłącza podatnika z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, nie wymieniono usług świadczonych przez Wnioskodawcę (sklasyfikowanych pod symbolami PKWiU: 43.12, 43.21, 43.22, 43.29, 43.31 oraz 77.32), co oznacza, że świadczenie tychże usług nie wyłącza z możliwości opodatkowania przychodów uzyskanych z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Dodatkowo, jak wynika z wniosku, w prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności nie mają zastosowania inne wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, a w roku poprzedzającym rok podatkowy, którego dotyczy przedmiotowy wniosek Wnioskodawca prowadził działalność samodzielnie i nie przekroczył kwoty przychodu w wysokości 150 000 euro.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz powołane wyżej przepisy prawa stwierdzić należy, że Wnioskodawca pomimo uzyskiwania przychodów z tytułu najmu lokali mieszkalnych w formie najmu prywatnego opodatkowanych w formie zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, może nadal korzystać z opodatkowania przychodów uzyskiwanych z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Jednocześnie zaznacza się, że dokonując weryfikacji stanowiska Wnioskodawcy, tutejszy Organ nie odniósł się do kwestii dotyczącej stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskiwanych przez Wnioskodawcę z działalności gospodarczej oraz możliwości opodatkowania osiąganych przez Wnioskodawcę przychodów z najmu w formie najmu prywatnego, ponieważ zagadnienia te nie były przedmiotem zapytania, stanowiły one element stanu faktycznego.

Zgodnie z art. 14na ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.), przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego....., po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl