1027/2016 - Nauka języków obcych w szkołach

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 25 października 2016 r. Ministerstwo Edukacji Narodowej 1027/2016 Nauka języków obcych w szkołach

Odnosząc się do pytań postawionych w zapytaniu, uprzejmie wyjaśniam.

Ad 1.

Przywołana w zapytaniu wypowiedź Minister Edukacji Narodowej Pani Anny Zalewskiej jest jedynie krótkim cytatem pochodzącym z obszernej refleksji dotyczącej aktualnego stanu nauczania języków obcych. Podczas międzynarodowej konferencji pt. "Języki do zadań specjalnych" Pani Minister m.in. powiedziała:

Języki obce w systemie edukacji w okresie 12 lat edukacji to bardzo ważny element, myślę, dosyć lekceważony ostatnimi laty. Po pierwsze dlatego, że ciągle rozpoczynaliśmy edukację - tak edukacja była skonstruowana - my mówimy o kontynuacji, dostrzegamy bardzo duży dysonans pomiędzy wydawnictwami, podręcznikami i ćwiczeniami, podstawami programowymi a XXI wiekiem i tymi narzędziami, które są do dyspozycji. Wiemy, jak wiele trzeba zrobić, doskonaląc nauczycieli po to, żeby - zgodnie z tytułem konferencji - język obcy służył zadaniom specjalnym, m.in. szkolnictwu zawodowemu czy szkolnictwu branżowemu (...). Jednocześnie ogromne wyzwanie cywilizacyjne, żeby wreszcie w każdej szkole w Polsce był szerokopasmowy Internet. To tylko kilkanaście procent w obecnych czasach, jak również aktywna tablica, bo one dają możliwość również edukacji językowej na każdym etapie, korzystanie z różnych portali, platform - tak docelowo język obcy będzie wyglądał. To rzeczywiście wyzwanie najbliższych dwóch lat, bo w takim okresie chcemy się zamknąć z tymi wyzwaniami. (...)

Przytoczenie szerokiego kontekstu, z którego pochodzi wskazany przez Państwa Posłów cytat, diametralnie zmienia sens wypowiedzi w szczególności skoncentrowanej na wdrożeniu rozwiązań mających na celu uczynienie nauczania języków obcych procesem nowoczesnym i dostosowanym do możliwości technicznych na miarę XXI wieku.

Ad 2.

Efektywne nauczanie języków obcych - w kontekście wymagań stawianych przez rynek pracy - jest priorytetem ponadczasowym.

Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 maja 2014 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. poz. 803) wprowadzono w podstawie programowej wychowania przedszkolnego dla przedszkoli oraz innych form wychowania przedszkolnego nowy obszar "Przygotowanie dzieci do posługiwania się językiem obcym nowożytnym".

Zgodnie z § 2 tego rozporządzenia określającym harmonogram wdrożenia powyższej zmiany przesądzono, że począwszy od roku szkolnego 2015/2016, w stosunku do dzieci pięcioletnich, które realizują obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne, realizacja tego obszaru podstawy programowej będzie obligatoryjna, a w stosunku do pozostałych dzieci korzystających z wychowania przedszkolnego - od roku szkolnego 2017/2018.

W konsekwencji zmian wprowadzonych ustawą z dnia 29 grudnia 2015 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2016 r. poz. 35) dotyczących objęcia od roku szkolnego 2016/2017 obowiązkowym rocznym przygotowaniem przedszkolnym dzieci 6-letnich, konieczne były stosowne zmiany w harmonogramie wprowadzania w wychowaniu przedszkolnym obowiązku realizacji obszaru podstawy programowej wychowania przedszkolnego - przygotowanie dzieci do posługiwania się językiem obcym nowożytnym.

Nowelizacja rozporządzenia w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół nie odebrała dzieciom 5-letnim objętym wychowaniem przedszkolnym przyznanego im wcześniej prawa do realizacji ww. obszaru podstawy programowej.

W związku z powyższym, w roku szkolnym 2016/2017 podstawa programowa w obszarze "Przygotowanie dzieci do posługiwania się językiem obcym nowożytnym" jest stosowana w odniesieniu do dzieci 6-letnich realizujących obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne oraz do dzieci 5-letnich korzystających z wychowania przedszkolnego. Podtrzymano również regulację dotyczącą obowiązku realizowania tego obszaru podstawy programowej w stosunku do pozostałych dzieci korzystających z wychowania przedszkolnego od roku szkolnego 2017/2018.

Ad 3.

Odpowiadając na pytanie, czy będzie kontynuowana obowiązkowa i bezpłatna nauka języka obcego nowożytnego w przedszkolu, uprzejmie informuję, że Ministerstwo Edukacji Narodowej nie planuje zmian w stosunku do obecnego stanu prawnego.

Opublikowano: www.sejm.gov.pl