0461-ITPP3.4512.99.2017.1.PB - Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z projektem.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 27 marca 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0461-ITPP3.4512.99.2017.1.PB Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z projektem.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) oraz art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r. poz. 1948, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 23 stycznia 2017 r. (data wpływu 31 stycznia 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z projektem pn. "XXX" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 stycznia 2017 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z projektem pn. "XXX".

We wniosku oraz przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

W oparciu o postanowienia art. 32 ust. 1 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach (Dz. U. z 2015 r. poz. 2100, z późn. zm.; dalej jako ustawa o lasach), Lasy Państwowe jako państwowa jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej reprezentują Skarb Państwa w zakresie zarządzanego mienia. Na podstawie art. 4 ust. 1 i 3 ustawy o lasach, lasami stanowiącymi własność Skarbu Państwa zarządza Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe.

W ramach sprawowanego zarządu Lasy Państwowe prowadzą gospodarkę leśną, gospodarują gruntami i innymi nieruchomościami związanymi z gospodarką leśną, a także prowadzą ewidencję majątku Skarbu Państwa oraz ustalają jego wartość. Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 1 ustawy o lasach, gospodarka leśna, to działalność leśna w zakresie urządzania, ochrony i zagospodarowania lasu, utrzymania i powiększania zasobów i upraw leśnych, gospodarowania zwierzyną, pozyskiwania - z wyjątkiem skupu - drewna, żywicy, choinek, karpiny, kory, igliwia, zwierzyny oraz płodów runa leśnego, a także sprzedaż tych produktów oraz realizacja pozaprodukcyjnych funkcji lasu.

Na podstawie art. 50 ust. 1 ustawy o lasach, Lasy Państwowe prowadzą działalność na zasadzie samodzielności finansowej i pokrywają koszty działalności z własnych przychodów. Stosownie do postanowień art. 32 ust. 2 pkt 3 ustawy o lasach, w skład Lasów Państwowych wchodzą m.in. nadleśnictwa.

W oparciu o art. 35 ust. 1 ustawy o lasach, nadleśniczy prowadzi samodzielnie gospodarkę leśną w nadleśnictwie na podstawie planu urządzenia lasu oraz odpowiada za stan lasu, m.in. reprezentuje Skarb Państwa w stosunkach cywilnoprawnych w zakresie swojego działania; kieruje nadleśnictwem jako podstawową jednostką organizacyjną Lasów Państwowych; bezpośrednio zarządza lasami, gruntami i innymi nieruchomościami Skarbu Państwa, pozostającymi w zarządzie Lasów Państwowych.

Nadleśnictwo X.X. (dalej zamiennie jako Nadleśnictwo lub Jednostka), będące jednostką organizacyjną Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe (dalej PGL LP) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług oraz prowadzi działalność gospodarczą zdefiniowaną w art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710; dalej jako u.p.t.u.).

Z prowadzenia gospodarki leśnej oraz zarządzania lasami, gruntami i innymi nieruchomościami Skarbu Państwa, uzyskuje przychody podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Są to głównie przychody ze sprzedaży drewna, a także w mniejszym zakresie m.in. przychody produkcji szkółkarskiej - sprzedaż sadzonek, biopreparatów mikoryzowych, substratów a także dokonuje odpłatnego świadczenia usług w ramach zawieranych umów najmu, dzierżawy których przedmiotem są nieruchomości Skarbu Państwa pozostające w zarządzie Nadleśnictwa. Wymienione czynności podlegają podatkowi VAT, a tylko niektóre, według norm przepisanych, np. w zakresie najmu są objęte zwolnieniem od tego podatku.

Nadleśnictwo w zakresie realizowanych zadań, określonych przepisami ustawy o lasach wykonuje również czynności, które nie są objęte podatkiem od towarów i usług (dalej: VAT), tj. czynności, które nie zostały wymienione w art. 5 ust. 1 u.p.t.u., a także czynności, w wyniku wykonania których nie uzyskuje żadnych przychodów (w tym podlegających VAT). Do czynności tych zaliczyć należy zwłaszcza czynności związane z realizacją pozaprodukcyjnych funkcji lasu (ostatnia część definicji art. 6 ust. 1 ustawy o lasach), z których Nadleśnictwo nie uzyskuje jakichkolwiek przychodów ze sprzedaży. Mając na uwadze konieczność realizacji pozaprodukcyjnych funkcji lasu (co wynika z ostatniej części definicji gospodarki leśnej wyrażonej w art. 6 ust. 1 ustawy o lasach, np. ochrony przyrody Nadleśnictwo wystąpiło z wnioskiem o dofinansowanie przedmiotowego projektu ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (POliŚ) 2014-2020, Oś priorytetowa II: Ochrona środowiska, w tym adaptacja do zmian klimatu, działanie 2.4: Ochrona przyrody i edukacja ekologiczna pod nazwą "XXX" (dalej, zamiennie jako Projekt). Głównym celem projektu jest rewitalizacja ścieżek na terenie rezerwatu Ł. przyczyniająca się do lepszej ochrony siedlisk przyrodniczych. Rewitalizacja powierzchni ścieżek przeznaczonych do ruchu turystycznego pieszego przyczyni się do jego skanalizowania i ukierunkowania, tym samym do zmniejszenia presji, jaką wywierają turyści na siedliska przyrodnicze omijający wytyczone szlaki ze względu na ich zły stan, nierówności i stagnującą wodę oraz błoto, w wyniku czego niszczona jest roślinność oraz płoszone są ptaki i inne, zwierzęta. Celem projektu jest również przystosowanie ścieżek do poruszania się po nich osób niepełnosprawnych. Obecnie poruszanie się na wózku inwalidzkim po ścieżkach w rezerwacie jest niemożliwe ze względu na nierówności terenu.

Presja niekontrolowanego ruchu turystycznego na przyrodę ożywioną została wymieniona jako istotne zagrożenie w zadaniach ochronnych dla rezerwatu Ł. ustanowionych zarządzeniem xx/XXX Dyrektora RDOŚ w miejscowości K. Jednocześnie w tym samym zarządzeniu wyrównanie i utwardzenie tłuczniem kamiennym tras ruchu zostało ujęte jako jeden ze sposobów eliminacji lub ograniczenia zagrożenia i jego skutków. Celem projektu jest realizacja zadania przewidzianego w ww. zarządzeniu. W celu zapewnienia optymalnego wykorzystania infrastruktury na etapie eksploatacji planowane są działania promocyjne takie jak: publikacje na stronie internetowej, portalu społecznościowym, informacje w lokalnych mediach, w których Nadleśnictwo będzie podkreślać, że wyrównane i utwardzone ścieżki mają służyć turystom pieszym i rowerzystom aby poruszali się po rezerwacie z poszanowaniem zasad ochrony przyrody. Poziom dofinansowania UE będzie wynosił 85% wydatków kwalifikowalnych. Pozostała część wydatków (15%) związanych z realizacją przez Nadleśnictwo zadań objętych wnioskiem o dofinansowanie w ramach Projektu zostanie pokryta ze środków własnych Jednostki. Środki pochodzące z dofinansowania UE nie podlegają zwrotowi z zastrzeżeniem, że zostaną wydatkowane zgodnie z umową o dofinansowanie. W wyniku realizacji wyżej opisanego projektu Nadleśnictwo nie będzie uzyskiwało żadnych przychodów tzn., że nie będzie np. pobierało opłat za korzystanie ze ścieżek powstałych w wyniku realizacji wyżej opisanego projektu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe Nadleśnictwo X.X. przystępując do realizacji projektu pn. "XXX" w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (POliŚ) 2014-2020 będzie miało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, określonego w otrzymanych fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją wyżej opisanego zadania mając na uwadze, że projekt zostanie częściowo sfinansowany ze środków własnych Nadleśnictwa, a częściowo ze środków zewnętrznych (bezzwrotnych)?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710 - zwanej dalej zamiennie ustawą lub u.p.t.u.) - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. (które w przedmiotowym przypadku nie mają zastosowania), pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 88.

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy). Przy czym stosownie do art. 88 ust. 4 ustawy - obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7 ustawy.

Z przywołanych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, jeśli nabyte towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także, działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel i rezultat takiej działalności.

Nadleśnictwo X.X. (dalej zamiennie jako Nadleśnictwo lub Jednostka) będąc zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, zarządza majątkiem Skarbu Państwa, w jego zarządzie oraz z wykorzystaniem tego majątku prowadzi gospodarkę leśną.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 1 ustawy o lasach, gospodarka leśna, to działalność leśna w zakresie urządzania, ochrony i zagospodarowania lasu, utrzymania i powiększania zasobów i upraw leśnych, gospodarowania zwierzyną, pozyskiwania - z wyjątkiem skupu - drewna, żywicy, choinek, karpiny, korzy, igliwia, zwierzyny oraz płodów runa leśnego, a także sprzedaż tych produktów oraz realizacja pozaprodukcyjnych funkcji lasu. Definicja gospodarki leśnej obejmuje sferę działalności produkcyjnej, w wyniku której uzyskuje się produkty, wymienione w definicji gospodarki leśnej i ich sprzedaż (które są opodatkowane VAT) oraz sferę działalności nieprodukcyjnej, tj. realizację pozaprodukcyjnych funkcji lasu.

Nadleśnictwo z prowadzenia gospodarki leśnej oraz zarządzania lasami, gruntami i innymi nieruchomościami Skarbu Państwa, uzyskuje przychody podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Są to głównie przychody ze sprzedaży drewna, a także w mniejszym zakresie m.in. przychody produkcji szkółkarskiej: sprzedaż sadzonek, biopreparatów mikoryzowych, substratów, a także dokonuje odpłatnego świadczenia usług w ramach zawieranych umów najmu, dzierżawy których przedmiotem są nieruchomości Skarbu Państwa pozostające w zarządzie Nadleśnictwa. Wymienione czynności podlegają podatkowi VAT, a tylko niektóre, według norm przepisanych, np. w zakresie najmu są objęte zwolnieniem od tego podatku. Nadleśnictwo w ramach realizacji pozaprodukcyjnej funkcji lasu, ma zamiar przystąpić do realizacji projektu pn.: "XXX" (dalej zamiennie jako Projekt) w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (POliŚ) 2014-2020. Projekt ten będzie służył zmniejszeniu presji ruchu turystycznego na siedliska przyrodnicze rezerwatu Ł., a koszty poniesione na ten projekt nie będą służyły w żadnym razie uzyskaniu przychodów ze sprzedaży opodatkowanej VAT, prowadzonej przez Nadleśnictwo. Przedmiotowy projekt nie będzie wykorzystywany dla celów zarobkowych, np. dla uzyskania przychodów w postaci opłat z korzystania ze ścieżek powstałych w wyniku realizacji tego projektu.

Zmniejszenie presji ruchu turystycznego na siedlisko przyrodnicze nie przyczyni się bezpośrednio na rozmiar i jakość produkcji z gospodarki leśnej - wielkość i jakość pozyskania produktów, głównie drewna, opodatkowanych VAT nie ulegnie zmianie. Natomiast pośredni wpływ funkcji zrealizowanego przedmiotowego projektu na prowadzoną przez Nadleśnictwo sprzedaż opodatkowaną jeśli istnieje, to może polegać na wywieraniu, choć niekoniecznie, wpływu na zwiększone zainteresowanie nabyciem od Nadleśnictwa drewna lub innych produktów z gospodarki leśnej (opodatkowanych VAT). Planowane działania promocyjne, w celu zapewnienia optymalnego wykorzystania infrastruktury zrealizowanego przedmiotowego projektu, takie jak: publikacje na stronie internetowej, portalu społecznościowym, informacje w lokalnych mediach, będą informowały, że wyrównane i utwardzone ścieżki mają służyć turystom pieszym i rowerzystom dla ich poruszania się po rezerwacie w sposób zapewniający poszanowanie zasad ochrony przyrody.

Zdaniem Nadleśnictwa, ponieważ nie jest planowane wykorzystywanie przedmiotowego projektu w celach zarobkowych - fakt ten wyklucza istnienie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przy nabyciu towarów i usług wykorzystywanych do jego realizacji, ponieważ nie spełniona zostanie dyspozycja zawarta w art. 15 ust. 2 ustawy (wykorzystanie nabytych do realizacji projektu towarów i usług dla celów zarobkowych).

W związku z powyższym również, zdaniem Nadleśnictwa, nie zajdzie okoliczność objęta dyspozycją wyrażoną w art. 86 ust. 1 ustawy, bowiem użyte do realizacji przedmiotowego projektu towary i usługi nie będą wykorzystane do czynności opodatkowanych. Nie będą wykorzystywane do żadnych czynności, służyć będą wyłącznie ochronie siedliska przyrodniczego, a więc realizować będą funkcje pozaprodukcyjną lasu.

Ewentualne zainteresowanie nabyciem od Nadleśnictwa produktów, np. drewna, opodatkowanych VAT przez potencjalnych turystów, poruszających się po zrealizowanych ścieżkach w ramach przedmiotowego projektu, nie ma w opisanym przypadku wyraźnego wpływu na sprzedaż tych produktów przez Nadleśnictwo.

Na tak dokonaną ocenę, zdaniem Nadleśnictwa nie ma wpływu okoliczność, że koszty realizacji Projektu będą w części sfinansowane ze środków UE, a w części ze środków własnych Nadleśnictwa skoro projekt nie będzie służył uzyskiwaniu jakichkolwiek przychodów, ani nie będzie miał jakikolwiek wpływ na ich sprzedaż.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Interpretacja dotyczy opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl