0461-ITPP3.4512.870.2016.1.AP - Brak prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z projektem.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 25 stycznia 2017 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy 0461-ITPP3.4512.870.2016.1.AP Brak prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z projektem.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) oraz § 6 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 15 grudnia 2016 r. (data wpływu 21 grudnia 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z projektem pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 grudnia 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z projektem pn. "...".

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina jest czynnym podatnikiem VAT. Do dnia 30 grudnia 2016 r. zamierzała złożyć wniosek o dofinansowanie projektu pn. "...". Zakres projektu będzie obejmował dwa etapy:

1. ETAP: będzie obejmował roboty budowlane, tj.:

* ocieplenie ścian zewnętrznych (ocieplenie elewacji budynku szkoły oraz wykonanie izolacji przeciwwilgociowych i wykonanie ocieplenia ścian piwnicznych i fundamentowych);

* ocieplenie stropodachu;

* wymiana częściowa stolarki okiennej wraz z montażem nawiewników higrosterowanych oraz wymiana częściowa stolarki drzwiowej;

* roboty towarzyszące, polegające na wykonaniu nowych opasek z kostki brukowej wzdłuż ścian zewnętrznych budynku.

2. ETAP: będzie obejmował roboty sanitarne i elektryczne, tj.:

* instalacja centralnego ogrzewania - roboty demontażowe i montażowe polegające na wymianie przewodów, grzejników, montaż zaworów termostatycznych, zaworów regulacyjnych, montaż automatycznych odpowietrzników, montaż licznika ciepła, montaż kotła olejowego kondensacyjnego;

* instalacja ciepłej wody i cyrkulacji polegająca na montażu zaworów cyrkulacyjnych na instalacji c.w.u.;

* modernizacja systemu wentylacji polegająca na montażu wentylacji mechanicznej z rekuperacją w sali gimnastycznej;

* instalacja oświetleniowa polegająca na wymianie opraw oświetleniowych na ledowe;

* montaż instalacji fotowoltaicznej na dachu budynku szkoły.

Celem inwestycji jest zmniejszenie zużycia energii w budynku użyteczności publicznej w Gminie, czyli w Zespole Szkół, a więc nastąpią oszczędności zapotrzebowania na ciepło. Nastąpi również obniżenie kosztów oświetlenia budynku, a zatem zmniejszenie opłat za zużycie energii elektrycznej.

Wydatki inwestycyjne będą współfinansowane w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa X na lata 2014 - 2020, oś Priorytetowa V. Gospodarka niskoemisyjna. Działanie 5.3. Efektywność energetyczna w sektorze mieszkaniowym i budynkach użyteczności publicznej. Poddziałanie 5.3.1 Efektywność energetyczna w budynkach publicznych, w tym budownictwo komunalne.

Wartość kosztorysowa zadania wynosi 1.502.165,39 zł brutto. Podatek VAT z tytułu wydatków będzie kosztem kwalifikowanym. Wyłącznym beneficjentem będzie Gmina.

Zakres realizacji:

Zadanie 1. Roboty budowlane (ocieplenie ścian zewnętrznych; ocieplenie stropodachu; wymiana stolarki okiennej i drzwiowej, roboty towarzyszące).

Zadanie 2. Roboty elektryczne (instalacja oświetleniowa; instalacja fotowoltaiczna).

Zadanie 3. Roboty sanitarne (instalacja c.o.; instalacja ciepłej wody i cyrkulacji; wentylacja mechaniczna z rekuperacją).

W ramach projektu ponoszone będą wydatki związane z nadzorem inwestorskim nad realizacją przedsięwzięcia, opracowaniem dokumentacji projektowej i przetargowej itp. Szacunkowa wartość projektu łącznie wynosi 1.572.625,39 zł brutto. Dofinansowanie z RPOWP (70% - przy założeniu, że VAT jest kwalifikowany) wynosi 1.100.837,77 zł. Środki krajowe - 471.787,62 zł.

Wytworzona w ramach inwestycji infrastruktura zostanie przekazana nieodpłatnie w użytkowanie dla Zespołu Szkół. Z uwagi na fakt, iż budynek, który zostanie poddany kompleksowej modernizacji jest wykorzystywany przez jednostkę na działalność oświatową i statutową, nie dotyczy ich zapis art. 5 ustawy o podatku od towarów i usług. Gmina jako czynny podatnik VAT nie zamierza czerpać pożytków z wytworzonej infrastruktury i złoży oświadczenie kwalifikowalności podatku VAT, że Gmina realizując projekt nie może odzyskać w żaden sposób poniesionego kosztu podatku VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gmina po pozytywnej ocenie i uzyskaniu dofinansowania ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Województwa X na lata 2014-2020 na realizację inwestycji pn. "..." nie będzie miała możliwości odzyskania podatku VAT zawartego w cenie nabywanych towarów i usług związanych z wytworzeniem i ulepszeniem majątku w ramach ww. projektu w trybie przewidzianym w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, z uwagi na wykorzystanie powstałego majątku na działalność oświatową i statutową?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Wydatki poniesione w związku z realizacją projektu związane będą z czynnościami w stosunku, do których Gminie nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. W budynku będącym przedmiotem inwestycji Gmina realizuje zadania własne wynikające z art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 8 marca o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r. poz. 446) oraz art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2015 r. poz. 2156). Zespół Szkół nie wynajmuje pomieszczeń. Zatem ze względu na "brak związku dokonanych zakupów towarów i usług związanych z termomodernizacją" nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego po dniu 1 stycznia 2017 r. Przy tak ukształtowanym stosunku właścicielsko-zarządczym Gmina jako beneficjent pomocy unijnej nie ma możliwości odliczenia podatku VAT. Podatek ten zatem przy uzyskaniu dofinansowania projektu powinien być kosztem kwalifikowanym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z powyższego przepisu wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu podatku jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów i usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 1656), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku na podstawie przepisów zawartych w rozdziale 4 tego rozporządzeniu.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, w związku z realizacją przedmiotowego projektu, na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż z wniosku nie wynika aby zakupione towary i usługi miały związek z czynnościami opodatkowanymi. Z wniosku nie wynika również, aby środki, które Gmina otrzymała na dofinansowanie zakupów, były środkami bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w powołanym rozporządzeniu. Zatem Gminie nie będzie również przysługiwać zwrot podatku naliczonego.

Jednocześnie informuje się, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania kwestii możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, albowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto tut. organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl