0461-ITPP3.4512.869.2016.1.APR - Ustalenie prawa do odliczenia podatku naliczonego dotyczącego zadania inwestycyjnego z zakresu gospodarki wodno-ściekowej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 3 stycznia 2017 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy 0461-ITPP3.4512.869.2016.1.APR Ustalenie prawa do odliczenia podatku naliczonego dotyczącego zadania inwestycyjnego z zakresu gospodarki wodno-ściekowej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) oraz § 6 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 13 grudnia 2016 r. (data wpływu 19 grudnia 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego dotyczącego zadania inwestycyjnego pn.: "B." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 grudnia 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego dotyczącego zadania inwestycyjnego pn.: "B.".

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina jest zarejestrowana jako czynny podatnik VAT. Gmina, jako jednostka samorządu terytorialnego złożyła wniosek o przyznanie pomocy ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, na operację typu "Gospodarka wodno-ściekowa" w ramach poddziałania "Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów małej infrastruktury, w tym inwestycji w energię odnawialną i w oszczędzanie energii". Wniosek dotyczył projektu pn. "B.".

Załącznikiem do wniosku o płatność będzie interpretacja indywidualna dotycząca podatku od towarów i usług. Realizacja projektu została podzielona na dwa etapy. Przedmiotem projektu jest budowa 3.278 mb systemów kanalizacji zbiorczej dla ścieków komunalnych. Koszty całkowite zadania wynoszą 3.550.372,91 zł, a koszty kwalifikowane, które nie obejmują między innymi podatku VAT 2.752.923,51 zł.

W I etapie w roku 2017 planuje się zrealizować budowę sieci i przyłącza kanalizacji sanitarnej wraz z oczyszczalnią ścieków i zasilaniem elektrycznym w miejscowości Z oraz przebudowę oczyszczalni ścieków w miejscowości S wraz ze sporządzeniem dokumentacji projektowej. Wartość całkowita I etapu wynosi 2.108.260,19 zł, natomiast koszty kwalifikowane wynoszą 1.714.032,68 zł.

W II etapie planuje sie budowę sieci i przyłącza kanalizacji wraz z oczyszczalnią ścieków i zasilaniem elektrycznym w miejscowości Ł wraz z nadzorem inwestorskim. Wartość całkowita II etapu zadania wynosi 1.442.112,72 zł, natomiast koszty kwalifikowane wynoszą 1.172.449,37 zł.

Kwota dofinansowania I etapu z PROW wynosi 1.090.638 zł, natomiast kwota dofinansowania II etapu wynosi 746.029 zł.

Na realizację przedmiotowego projektu Gmina zaciągnie kredyt/pożyczkę z banku. Zgodnie z zapisami ustawy o samorządzie gminnym, gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań Gminy należy zaspokajanie potrzeb wspólnoty, w tym m.in. sprawy budowy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania porządku i czystości oraz urządzeń sanitarnych, na podstawie ustawy o samorządzie gminnym.

W regulaminie dostarczania wody i odprowadzania ścieków na terenie Gminy, obok przedsiębiorstw wodociągowo-kanalizacyjnych, wpisana jest Gmina jako świadcząca usługi w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków.

Gmina, po wybudowaniu sieci kanalizacyjnej wraz z oczyszczalnią ścieków i zasilaniem elektrycznym w miejscowości Z (I etap) i Ł (II etap), zawrze z mieszkańcami tych miejscowości umowy cywilnoprawne na świadczenie usług w zakresie zbiorowego odprowadzania i oczyszczania ścieków. Powstałe w ramach projektu mienie będzie wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Przebudowa oczyszczalni ścieków w miejscowości S będzie miała za zadanie zbierać i oczyszczać ścieki z tej miejscowości. Istniejąca sieć kanalizacyjna stanowi własność Gminy i przekazana jest do obsługi, na podstawie umowy dzierżawy spółce, która również świadczy usługi zbiorowego odprowadzania ścieków dla mieszkańców Gminy. Przebudowana oczyszczalnia stanowi własność Gminy. Po zakończonej inwestycji oczyszczalnia będzie eksploatowana przez Gminę. Przychody opodatkowane podatkiem VAT będą wpływami z tytułu hurtowego skupu ścieków od ww. spółki na podstawie stosownej umowy. Gmina będzie wystawiała fakturę na hurtowy odbiór ścieków przez spółkę. Przebudowana oczyszczalnia wykorzystywana będzie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy prawidłowe jest stanowisko Gminy, że istnieje możliwość obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług dokonane w związku z realizacją ww. operacji?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zgodnie z przepisami art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powyższego przepisu, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi. Gmina jest zarejestrowana jako czynny podatnik VAT.

Pomiędzy Gminą a właścicielami nieruchomości z miejscowości Ł i Z zostaną zawarte umowy cywilnoprawne na odbiór i oczyszczanie ścieków.

Wskazano, że powstałe w ramach przedmiotowego projektu mienie będzie związane z wykonywaniem przez Gminę czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Przebudowana oczyszczalnia ścieków w miejscowości S będzie miała za zadanie zbierać i oczyszczać ścieki z tej miejscowości. Istniejąca sieć kanalizacyjna stanowi własność Gminy i przekazana jest do obsługi na podstawie umowy dzierżawy spółce, która również świadczy usługi zbiorowego odprowadzania ścieków dla mieszkańców Gminy. Przebudowana oczyszczalnia stanowi własność Gminy. Po zakończonej inwestycji oczyszczalnia będzie eksploatowana przez Gminę. Przychody opodatkowane podatkiem VAT będą wpływami z tytułu hurtowego skupu ścieków od ww. przedsiębiorstwa na podstawie stosownej umowy. Gmina będzie wystawiała fakturę na hurtowy odbiór ścieków przez ww. spółkę. Przebudowa oczyszczalnia wykorzystywana będzie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Artykuł 88 ust. 4 ustawy, stanowi dopełnienie art. 86 i określa status podatnika, umożliwiający realizację jego prawa do odliczenia, którym jest rejestracja jako podatnika VAT czynnego. Stosownie bowiem do tego przepisu, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Istotne dla odliczenia podatku naliczonego jest przeznaczenie nabywanego towaru, w tym wystarczający jest do przyznania prawa do odliczenia podatku naliczonego zamiar lub intencja odnośnie wykorzystania w przyszłości danego towaru.

Zamiar i sposób wykorzystania inwestycji po jej zrealizowaniu jest jasno określony. Gmina będzie osiągała przychody opodatkowane z tytułu użytkowania powstałej infrastruktury i będą to przychody tej jednostki. Powstałe w ramach przedmiotowego projektu mienie będzie związane z wykonywaniem przez Gminę czynności opodatkowanych. Istnieje zatem wyraźny związek pomiędzy realizacją projektu (a więc nabywanymi towarami i usługami), a wykonywanymi w przyszłości czynnościami opodatkowanymi. W konsekwencji, z uwagi na spełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywaniem w przyszłości czynności opodatkowanych, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z ww. przepisu wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Należy podkreślić, że ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na podstawie art. 88 ust. 3a ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy:

1.

sprzedaż została udokumentowana fakturami lub fakturami korygującymi:

a.

wystawionymi przez podmiot nieistniejący,

b.

(uchylona)

2.

transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku;

3.

(uchylony)

4.

wystawione faktury, faktury korygujące lub dokumenty celne:

a.

stwierdzają czynności, które nie zostały dokonane - w części dotyczącej tych czynności,

b.

podają kwoty niezgodne z rzeczywistością - w części dotyczącej tych pozycji, dla których podane zostały kwoty niezgodne z rzeczywistością,

c.

potwierdzają czynności, do których mają zastosowanie przepisy art. 58 i 83 Kodeksu cywilnego - w części dotyczącej tych czynności;

5.

faktury, faktury korygujące wystawione przez nabywcę zgodnie z odrębnymi przepisami nie zostały zaakceptowane przez sprzedającego;

6.

(uchylony)

7.

wystawiono faktury, w których została wykazana kwota podatku w stosunku do czynności opodatkowanych, dla których nie wykazuje się kwoty podatku na fakturze - w części dotyczącej tych czynności.

Analiza przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz treści powołanych przepisów prowadzi do wniosku, że Gminie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją przedmiotowego projektu, na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż towary i usługi nabywane przy realizacji inwestycji - jak wynika wniosku - będą miały związek z czynnościami opodatkowanymi (wybudowane sieci wodno-kanalizacyjne i oczyszczalnie ścieków będą wykorzystywane przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych). Prawo do odliczenia będzie przysługiwało pod warunkiem, że nie zajdą przesłanki wyłączające, określone w przepisach art. 88 ust. 3a ustawy.

Należy zaznaczyć, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku. Oznacza to, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, niniejsza interpretacja nie wywoła skutków prawnych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto tut. organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl