0461-ITPP3.4512.862.2016.1.MZ - Brak możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją drugiego etapu projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 13 stycznia 2017 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy 0461-ITPP3.4512.862.2016.1.MZ Brak możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją drugiego etapu projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 19 grudnia 2016 r. (data wpływu) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją drugiego etapu projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 grudnia 2016 r. został złożony ww. wniosek, o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją drugiego etapu projektu pn. "...".

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Organizacja w ramach Programu Operacyjnego "Rybactwo i Morze" w zakresie działania 5.3 -"Środki dotyczące obrotu" w ramach Priorytetu 5 w dniach 19-28 stycznia 2018 r. będzie realizowała operację "...". Celami operacji jest organizacja szkoleń (konferencji i warsztatów) dla przedstawicieli sektora rybackiego tak producentów, jak i środowisk naukowych i jednostek ściśle z nim związanych z Unii Europejskiej oraz Państw Trzecich oraz prezentacja oferty Polskich Organizacji jako wystawców w targach w B. Konferencje i stoisko promocyjne na targach zaplanowano w ciągu trzech kolejnych lat 2017, 2018 i 2019. W związku z powyższym operację podzielono na trzy etapy, z których każdy obejmuje konferencję, warsztaty, a także uczestnictwo Polskich Organizacji jako wystawców w targach. Temat w 2018 r. jest następujący - Etap II-gi szkolenie pt. "..." - termin realizacji szkolenia nastąpi w dniach 19-20 stycznia 2018 r., połączony z uczestnictwem Polskich Organizacji Rybackich jako wystawców w targach w dniach 19-28 stycznia 2018 r. Planowana liczba uczestników w każdym etapie to ok. 130 osób. Zapewniona zostanie pełna obsługa techniczna szkolenia polegająca m.in. na zapewnieniu sprawnie działającego nagłośnienia oraz sprzętu multimedialnego umożliwiającego skuteczną prezentację. Wszystkie prezentacje oraz wykłady będą tłumaczone bezpośrednio przez dwóch tłumaczy polsko angielskich. Nie będzie pobierana odpłatność za udział w konferencji od jej uczestników. Uczestnicy konferencji otrzymają bezpłatnie materiały konferencyjne (teczka, notatnik, długopis, smycz, identyfikator, buton), materiały pokonferencyjne oraz wejściówki na targi (na 2 dni). Uczestnictwo Polskich Organizacji jako wystawców w targach umożliwi prezentację oferty Polskich Organizacji oraz przygotowanie akcji informacyjnej o walorach mięsa ryb, ich znaczeniu dietetycznym i zdrowotnym w żywieniu ludzi oraz prezentacje produktów rybnych. Zakres planowanej operacji obejmuje ponadto prezentację oferty polskich organizacji rybackich na własnym stoisku podczas spotkań z przedstawicielami europejskich organizacji związanych z chowem i hodowlą ryb oraz innych organizacji wędkarskich i rybackich. Promocja obejmuje również prezentację oferty w kontaktach bezpośrednich z osobami zwiedzającymi. Podczas pobytu na targach wyłożone zostaną na stoisku materiały promocyjne w tym: wydawnictwo promocyjne w języku polskim, angielskim i niemieckim oraz torby reklamowe, odbędą się pokazy kulinarne i degustacje potraw rybnych (5000 porcji dań z ryb). Uzyskane środki finansowe nie są środkami określonymi w § 7 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799 z późn. zm.). Jako organizacja korzysta ze zwolnienia podmiotowego na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o VAT oraz z tytułu przeznaczenia dotacji na cele statutowe. Organizacja nie dokonała także rejestracji jako podatnik VAT czynny. Organizacja będzie ubiegać się o zwrot poniesionych kosztów kwalifikowanych. Podatek VAT zapłacony w cenie nabytych towarów i usług przy realizacji zadania zalicza się do kosztów kwalifikowanych, gdy nie ma prawnych możliwości jego odzyskania.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w związku z opisanym zdarzeniem przyszłym można stwierdzić, że Organizacja nie ma możliwości odzyskania podatku VAT, a tym samym musi być on w pełni kosztem kwalifikowanym?

Zdaniem Wnioskodawcy, treść art. 86 ust. 1 ustawy stanowi, że w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Jak wynika z powyższego prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje czynnym podatnikom VAT, prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikowi w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W związku z powyższym Organizacja uważa, że nie ma prawa do odliczenia VAT naliczonego i naliczony podatek od towarów i usług jest kosztem kwalifikowanym projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710, z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Podkreślić należy, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych.

W rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów i usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 1656), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy przywołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku na podstawie przepisów zawartych w rozdziale 4 tego rozporządzenia.

Należy zauważyć, że w okresie od dnia 1 stycznia 2010 r. do dnia 31 grudnia 2010 r. powyższa kwestia była w ten sam sposób uregulowana w rozdziale 9 przywołanego przez Organizację rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799, z późn. zm.).

Analiza treści wniosku oraz przywołanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do stwierdzenia, że Organizacji nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, bowiem z treści wniosku wynika, że wydatki związane z przedmiotowym projektem nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi. Organizacja nie będzie miała prawa do otrzymania zwrotu podatku naliczonego, gdyż środki, o których mowa we wniosku, nie są środkami wskazanymi w przywołanym rozporządzeniu z dnia 16 grudnia 2013 r.

Końcowo wskazać należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto tut. organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Administracji Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl