0461-ITPP3.4512.854.2016.2.MZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 stycznia 2017 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy 0461-ITPP3.4512.854.2016.2.MZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 12 grudnia 2016 r. (data wpływu), uzupełnionym w dniu 13 stycznia 2017 r. (data wpływu) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* dokumentacji stanowiącej dowód wykonania transakcji wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów opodatkowanej stawką podatku 0%,

* uznania transakcji sprzedaży towaru przez Dostawcę na rzecz Wnioskodawczyni za odpłatną dostawę towarów,

* prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur wystawionych przez Dostawcę,

- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 grudnia 2016 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony w dniu 13 stycznia 2017 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie dokumentacji stanowiącej dowód wykonania transakcji wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów opodatkowanej stawką podatku 0%, uznania transakcji sprzedaży towaru przez Dostawcę na rzecz Wnioskodawczyni za odpłatną dostawę towarów oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur wystawionych przez Dostawcę.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Pani K. M. prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą pod firmą "C." (dalej: Wnioskodawczyni lub C.). Wnioskodawczyni jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, zarejestrowanym również na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych. Aktualnie, Wnioskodawczyni stale współpracuje z polską spółką (dalej: "Dostawca") będącą czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, która prowadzi hale handlowe (składy materiałów budowlanych) na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej. Dostawca na terenie hal handlowych oferuje szeroki asortyment towarów i materiałów budowlanych, remontowych, dekoracyjnych, itp. oraz szeroki asortyment narzędzi, maszyn i różnego rodzaju przyrządów. W celu określenia stałych zasad obowiązujących we wzajemnych transakcjach pomiędzy Wnioskodawczynią a Dostawcą zawarta została ramowa umowa o współpracy (dalej: Umowa), która reguluje szczegółowo proces zakupu i sprzedaży towarów.

W związku z zawartą Umową z Dostawcą, Wnioskodawczyni realizuje dostawy wewnątrzwspólnotowe na rzecz kontrahentów z innych niż Polska państw członkowskich Unii Europejskiej (dalej: "Kontrahenci"). Standardowa transakcja odbywa się według następującego schematu (określonego we wspomnianej wyżej ramowej umowie o współpracy):

1. Kontrahent dokonuje wyboru towaru z asortymentu hali prowadzonej przez Dostawcę.

2. Następnie po dokonaniu wyboru towaru, spisywane (tworzone) jest formalne zamówienie towaru, który Kontrahent zamierza nabyć.

3. Następnie - na podstawie postanowień zawartej Umowy - Wnioskodawczyni dokonuje nabycia ww. towaru u Dostawcy. Miejsce tej dostawy towaru ustalone jest w hali handlowej Dostawcy (analogicznie jak w warunkach EXW hala handlowa). Transakcję dokumentuje wystawiana przez Dostawcę stosowna faktura VAT (I etap transakcji łańcuchowej). Cena jaką Wnioskodawczyni zobowiązana jest zapłacić na rzecz Dostawcy za towar uwzględnia wynegocjowany wcześniej (i ujęty w ww. Umowie) stały rabat handlowy od ceny "regularnej" przyjętej dla danego towaru wystawionego w hali Dostawcy. Zgodnie bowiem z § 2 ust. 1 zd. 2 Umowy Dostawca "zobowiązuje się do sprzedaży C. towaru za cenę stanowiącą równowartość 96% ceny netto artykułu + (plus) podatek VAT określony w przepisach". Wydanie towaru następuje zgodnie z poniższym punktem nr 5.

4. W dalszej kolejności Wnioskodawczyni dokonuje na rzecz Kontrahenta kolejnej dostawy towarów (na zasadzie transakcji łańcuchowej) i sprzedaje Kontrahentowi towar wskazany w zamówieniu. Cena netto za nabyte towary odpowiada cenie "regularnej" przyjętej dla danego towaru wystawionego w hali Dostawcy.

5. Odbioru towaru Kontrahent dokonuje bezpośrednio w hali handlowej od upoważnionych przez Wnioskodawczynię osób (będących jednocześnie pracownikami Dostawcy, działających na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez Wnioskodawczynię - zwanych dalej "Pełnomocnikami"), w tym przypadku działających na rzecz C. Ewentualnie możliwy jest również odbiór towarów w miejscu zamieszkania Kontrahenta, siedzibie Kontrahenta lub pod innym wskazanym przez niego adresem w innym niż Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej - w przypadku realizacji dostawy przez firmę transportową (przewoźnika).

Wnioskodawczyni dokumentuje dostawy towarów na rzecz Kontrahenta wystawiając stosowną fakturę VAT, która jednocześnie w treści zawiera specyfikację poszczególnych sztuk ładunku. Faktury C. oraz dokumenty k.p. - kwitujące zapłatę za towar (środki pieniężne w gotówce wpłacane przez Kontrahentów zabezpieczane są w kasetkach Dostawcy) wystawiają Pełnomocnicy działający w imieniu i na rzecz C. Kontrahenci, co do zasady, dokonują obioru towarów osobiście w hali Dostawcy, a następnie wywożą je własnym środkiem transportu. Występują także dostawy za pośrednictwem przewoźnika. Wywóz towaru wykazywany jest, w zależności od sytuacji, poprzez list przewozowy sporządzony przez dostawcę towarów lub list przewozowy CMR przewoźnika. W przypadku wywozu towarów będących przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów bezpośrednio przez Kontrahenta (tj. ich nabywcę towarów) przy użyciu własnego środka transportu nabywcy, Wnioskodawczyni oprócz faktury VAT zawierającej specyfikację poszczególnych sztuk ładunku, posiada - przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy - list przewozowy sporządzony przez nią tj. dostawcę towarów oraz nabywcę (tj. Kontrahenta) zawierający m.in. następujące informacje:

1.

imię i nazwisko lub nazwę oraz adres siedziby działalności gospodarczej lub miejsca zamieszkania podatnika dokonującego wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów (tj. Wnioskodawczyni) oraz nabywcy tych towarów (tj. Kontrahenta),

2.

adres, pod który są przewożone towary, w przypadku gdy jest inny niż adres siedziby działalności gospodarczej lub miejsca zamieszkania nabywcy (Kontrahenta),

3.

określenie (nazwę) towarów i ich ilości wg załączonej faktury VAT,

4.

oświadczenie nabywcy/podatnika (Kontrahenta): "Potwierdzam przyjęcie towarów wyszczególnionych na powyższej fakturze VAT do miejsca określonego powyżej, znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium Polski";

5.

określenie środka transportu nabywcy; numer rejestracyjny pojazdu, ewentualnie numer lotu lub inna cecha identyfikująca środek transportu; numer dowodu, imię i nazwisko odbiorcy czytelnie oraz podpis.

W przypadku gdy przewóz towarów jest zlecany przewoźnikowi, Wnioskodawczyni przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, posiada w swojej dokumentacji dokumenty przewozowe otrzymane od przewoźnika odpowiedzialnego za wywóz towarów z terytorium Polski - dokument CMR - z którego jednoznacznie wynika, że towary zostały dostarczone do miejsca ich przeznaczenia na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium Polski. Faktury VAT oraz inne dokumenty (np.k.p.) wystawiane są przez Pełnomocników według zasad i wzorów przyjętych przez Wnioskodawczynię, przy czym dokonywane są na sprzęcie komputerowym należącym do Dostawcy. W związku z wymaganiami systemu informatycznego oraz procedurami Dostawcy, w szczególności dotyczącymi konieczności fiskalizacji każdej sprzedaży dokonywanej przez Dostawcę, w pierwszej kolejności Dostawca wystawia Wnioskodawczyni paragon, a następnie na jego podstawie fakturę VAT. Następuje to, co do zasady, chwilę po wystawieniu kompletu dokumentów przez Wnioskodawczynię na rzecz Kontrahenta. Dostawca nie wystawia zatem na rzecz Wnioskodawczyni jednej zbiorczej faktury raz w miesiącu, lecz co do zasady każdej fakturze wystawianej przez Wnioskodawczynię na rzecz Kontrahenta, można przypisać konkretną fakturę wystawioną przez Dostawcę na rzecz C.

W dniu dokonywania dostawy, ale przed jej dokonaniem przez Wnioskodawczynię na rzecz Kontrahenta, następuje weryfikacja czy Kontrahent (tj. nabywca w transakcji wewnątrzwspólnotowej) posiada właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych, nadany przez państwo członkowskie właściwe dla nabywcy (Kontrahenta), zawierający dwuliterowy kod stosowany dla podatku od wartości dodanej. Właściwość i ważność wskazanego numeru identyfikacyjnego Kontrahenta weryfikowana jest na stronie internetowej Komisji Europejskiej lub za pośrednictwem urzędu skarbowego lub izby skarbowej. Czynności tej dokonują zasadniczo Pełnomocnicy Wnioskodawczyni, a następnie ostatecznie zgodnie z przyjętymi przez Wnioskodawczynię wewnętrznymi procedurami postępowania - pracownicy/zleceniobiorcy C. W momencie dokonywania weryfikacji Kontrahenci są między innymi informowani przez Pełnomocników o zasadach nabycia wewnątrzwspólnotowego towarów znajdujących się w hali Dostawcy - tj. że zgodnie z obowiązującą ramową Umową, sprzedaży takiej dokonuje Wnioskodawczyni; takie informacje umieszczone są również na ulotkach (przygotowanych w językach obcych) znajdujących się w miejscu gdzie następuje weryfikacja Kontrahenta, jak również na tablicy informacyjnej zamieszczonej również w tym miejscu, jak i innych miejscach w hali.

W przypadku prawidłowego sporządzenia wspomnianych powyżej dokumentów i potwierdzenia danych Kontrahenta jako podatnika VAT dostawa jest uznawana jako dostawa wewnątrzwspólnotowa opodatkowana stawką podatku 0%.

Mając na uwadze charakter opisanej powyżej transakcji oraz postanowienia Umowy, Wnioskodawczyni nie jest zmuszona do posiadania własnego zaplecza magazynowego (co ma wpływ na redukcję jej kosztów), a także posiadając Pełnomocników w hali Dostawcy, pracownicy/zleceniobiorcy Wnioskodawczyni nie są zmuszeni do stałego przebywania w hali Dostawcy - gdyż współpraca pomiędzy Wnioskodawczynią a Dostawcą oparta jest o wypracowane procedury postępowania. Wnioskodawczyni nie jest związana z pełnomocnikami innym stosunkiem prawnym niż pełnomocnictwo.

Kontakt potransakcyjny z Kontrahentem odbywa się w zależności od potrzeb Kontrahenta - albo poprzez pracowników/zleceniobiorców Wnioskodawczyni (np. w sytuacji konieczności wystawienia duplikatu faktury, lub przesłania innego rodzaju dokumentu C.) lub poprzez Pełnomocnika C. w hali Dostawcy (np. w sytuacji reklamacji towaru). Zgodnie bowiem z postanowieniem Umowy Dostawca "zobowiązuje się do honorowania reklamacji składanych przez Kontrahentów za pośrednictwem C. na zasadach stosowanych wobec bezpośrednich odbiorców" Dostawcy.

Działalność Wnioskodawczyni bazuje na koncepcji współpracy partnerskiej z Dostawcą, która to współpraca możliwa jest dzięki wzajemnemu zaufaniu, wiedzy posiadanej przez Wnioskodawczynię oraz wypracowanej renomie Dostawcy, która jest rozpoznawalna dla wielu potencjalnych kontrahentów. Dlatego też jednocześnie - dokonując transakcji - na mocy § 3 Umowy C. zobowiązany jest do dbałości o pozytywny wizerunek Dostawcy wobec Kontrahentów". Opisany schemat transakcji ma charakter ciągły i przynosi długoterminowe rezultaty satysfakcjonujące obydwie zaangażowane strony (Wnioskodawczynię oraz Dostawcę) oraz skutkuje zaufaniem Kontrahentów wobec Wnioskodawczyni. Przedmiotem dostaw nie są nowe środki transportu.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1. Czy sporządzony przez dostawcę (tj. Wnioskodawczynię) i nabywcę (tj. Kontrahenta) dokument odpowiadający ściśle treści art. 42 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, oświadczenie nabywcy o wywozie towaru wraz z fakturą VAT oraz dokument k.p. są dowodami wystarczającymi w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług do uznania, iż dokonano transakcji zaliczanej do kategorii wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów opodatkowanej stawką podatku VAT 0%?

2. Czy oprócz wymienionych w stanie faktycznym dokumentów podatnik (tj. Wnioskodawczyni) powinien posiadać inny dowód niezbędny dla uznania dostawy za dostawę wewnątrzwspólnotową opodatkowaną według stawki podatku VAT 0%?

3. Czy transakcja sprzedaży towaru przez Dostawcę na rzecz Wnioskodawczyni, wskazana w stanie faktycznym (I etap transakcji łańcuchowej) stanowi odpłatną dostawę towarów w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług?

4. Czy Wnioskodawczyni ma prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur VAT wystawionych przez Dostawcę na jej rzecz, dokumentujących I etap transakcji łańcuchowej?

Zdaniem Wnioskodawczyni:

Ad. 1)

Sporządzony przez dostawcę (tj. Wnioskodawczynię) i nabywcę (tj. Kontrahenta) dokument odpowiadający ściśle treści art. 42 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, oświadczenie nabywcy o wywozie towaru wraz z fakturą VAT oraz dokument k.p. są dowodami wystarczającymi w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług do uznania, iż dokonano transakcji zaliczanej do kategorii wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów opodatkowanej stawką podatku VAT 0%.

Ad. 2)

Oprócz dokumentów wymienionych w stanie faktycznym, podatnik (tj. Wnioskodawczyni) nie jest zobowiązany posiadać innych dowodów niezbędnych dla uznania dostawy za dostawę wewnątrzwspólnotową opodatkowaną według stawki podatku VAT 0%.

Ad. 3)

Transakcja sprzedaży towaru przez Dostawcę na rzecz Wnioskodawczyni wskazana w stanie faktycznym (I etap transakcji łańcuchowej), stanowi dostawę towarów w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Ad. 4)

W konsekwencji Wnioskodawczyni ma prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur VAT wystawionych przez Dostawcę na jej rzecz, dokumentujących I etap transakcji łańcuchowej.

UZASADNIENIE stanowiska Wnioskodawczyni.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 i 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, a także wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Jednocześnie zgodnie z art. 7 ust. 8 ustawy w przypadku gdy kilka podmiotów dokonuje dostawy tego samego towaru w ten sposób, że pierwszy z nich wydaje ten towar bezpośrednio ostatniemu w kolejności nabywcy, uznaje się, że dostawy towarów dokonał każdy z podmiotów biorących udział w tych czynnościach.

Zgodnie z art. 13 ust. 1 ustawy przez wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 5, rozumie się wywóz towarów z terytorium kraju w wykonaniu czynności określonych w art. 7 na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, z zastrzeżeniem ust. 2-8. W art. 13 ust. 2 pkt 1 ustawy wskazano, iż wskazany powyżej przepis ust. 1 stosuje się pod warunkiem, że nabywca towarów jest podatnikiem podatku od wartości dodanej zidentyfikowanym na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju. W myśl natomiast art. 13 ust. 6 ustawy wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów występuje, jeżeli dokonującym dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, z zastrzeżeniem ust. 7.

Wskazać należy, że w opisanym stanie faktycznym, występują wszystkie przesłanki, które:

1.

nakazują uznanie sprzedaży towarów wykonanej przez Dostawcę na rzecz Wnioskodawczyni i udokumentowanej przez Dostawcę stosowną fakturą VAT - jako odpłatnej dostawy towarów w rozumieniu ustawy i jednocześnie potraktowania tej dostawy jako I etapu transakcji łańcuchowej, o której mowa w art. 7 ust. 8 ustawy, oraz

2.

nakazują uznanie sprzedaży towarów wykonanej przez Wnioskodawczynię na rzecz Kontrahenta za wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, o której mowa w art. 13 ust. 1 ustawy oraz II etap transakcji łańcuchowej, o której mowa w art. 7 ust. 8 ustawy.

Jednocześnie zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. W takim przypadku kwotę podatku naliczonego stanowi m.in. suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy).

W konsekwencji, Wnioskodawczyni ma prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktury VAT dokumentującej wykonywaną na jej rzecz przez Dostawcę dostawy towarów, gdyż towary te - jako element transakcji łańcuchowej - związane są z wykonaną przez nią na rzecz Kontrahentów wewnątrzwspólnotową dostawą towarów.

W kwestii natomiast prawa do zastosowania stawki 0% do wykonywanej przez Wnioskodawczynię na rzecz Kontrahentów wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów zastosowanie znajdą przepisy art. 42 ustawy. Zgodnie z art. 42 ust. 1 ustawy wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów podlega opodatkowaniu według stawki podatku 0%, pod warunkiem że:

1.

podatnik dokonał dostawy na rzecz nabywcy posiadającego właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych, nadany przez państwo członkowskie właściwe dla nabywcy, zawierający dwuliterowy kod stosowany dla podatku od wartości dodanej;

2.

podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, posiada w swojej dokumentacji dowody, że towary będące przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy zostały wywiezione z terytorium kraju i dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju;

3.

podatnik składając deklarację podatkową, w której wykazuje tę dostawę towarów, jest zarejestrowany jako podatnik VAT UE.

W myśl art. 43 ust. 3 ustawy, dowodami, o których mowa w ust. 1 pkt 2, są następujące dokumenty, jeżeli łącznie potwierdzają dostarczenie towarów będących przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju:

1.

dokumenty przewozowe otrzymane od przewoźnika (spedytora) odpowiedzialnego za wywóz towarów z terytorium kraju, z których jednoznacznie wynika, że towary zostały dostarczone do miejsca ich przeznaczenia na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju - w przypadku gdy przewóz towarów jest zlecany przewoźnikowi (spedytorowi), (...)

2.

specyfikacja poszczególnych sztuk ładunku (...) - z zastrzeżeniem ust. 4 i 5.

Natomiast (zgodnie z art. 42 ust. 4 ustawy) w sytuacji gdy wywozu towarów będących przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów dokonuje bezpośrednio nabywca, przy użyciu własnego środka transportu nabywcy, podatnik oprócz dokumentu, o którym mowa w ust. 3 pkt 3 (tj. specyfikacji poszczególnych sztuk ładunku), powinien posiadać dokument zawierający co najmniej:

1.

imię i nazwisko lub nazwę oraz adres siedziby działalności gospodarczej lub miejsca zamieszkania podatnika dokonującego wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz nabywcy tych towarów;

2.

adres, pod który są przewożone towary, w przypadku gdy jest inny niż adres siedziby działalności gospodarczej lub miejsca zamieszkania nabywcy;

3.

określenie towarów i ich ilości;

4.

potwierdzenie przyjęcia towarów przez nabywcę do miejsca, o którym mowa w pkt 1 lub 2, znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju;

5.

rodzaj oraz numer rejestracyjny środka transportu, którym są wywożone towary, lub numer lotu - w przypadku gdy towary przewożone są środkami transportu lotniczego.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawczyni posiada stosowne dokumenty dające jej prawo do zastosowania stawki 0% dla wykonanej wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów zarówno w przypadku wywozu towarów bezpośrednio przez Kontrahenta (tj. ich nabywcę towarów) przy użyciu własnego środka transportu nabywcy jak i w przypadku gdy przewóz towarów jest zlecany przewoźnikowi. W przypadku gdy przewóz towarów jest zlecany przewoźnikowi, Wnioskodawczyni przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, posiada w swojej dokumentacji dokumenty przewozowe otrzymane od przewoźnika odpowiedzialnego za wywóz towarów z terytorium Polski - dokument CMR - z którego jednoznacznie wynika, że towary zostały dostarczone do miejsca ich przeznaczenia na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium Polski.

W przypadku gdy wywozu towarów będących przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów dokonuje bezpośrednio Kontrahent (tj. ich nabywca towarów) przy użyciu własnego środka transportu, Wnioskodawczyni oprócz faktury VAT zawierającej specyfikację poszczególnych sztuk ładunku, posiadała - przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy - list przewozowy sporządzony przez nią jako dostawcę towarów oraz nabywcę (tj. Kontrahenta) zawierający m.in. następujące informacje:

1.

imię i nazwisko lub nazwę oraz adres siedziby działalności gospodarczej lub miejsca zamieszkania podatnika dokonującego wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów (tj. Wnioskodawczyni) oraz nabywcy tych towarów (tj. Kontrahenta);

2.

adres, pod który są przewożone towary, w przypadku gdy jest inny niż adres siedziby działalności gospodarczej lub miejsca zamieszkania nabywcy (Kontrahenta);

3.

określenie (nazwę) towarów i ich ilości wg załączonej faktury VAT,

4.

oświadczenie nabywcy (Kontrahenta) następującej treści: "Potwierdzam przyjęcie towarów wyszczególnionych na powyższej fakturze VAT do miejsca określonego powyżej, znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium Polski",

5.

określenie środka transportu nabywcy; numer rejestracyjny pojazdu, ewentualnie numer lotu lub inna cecha identyfikująca środek transportu; numer dowodu, imię i nazwisko odbiorcy czytelnie oraz podpis.

Wnioskodawczyni spełnia zatem warunki określone w art. 42 ust. 1, 3 i 4 ustawy, tj. posiada określone dokumenty, które uprawniają ją - jako podmiot dokonujący wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów - do zastosowania stawki podatku 0%. Dlatego oprócz dokumentów wymienionych w opisanym stanie faktycznym Wnioskodawczyni nie jest zobowiązana do posiadania innych dowodów niezbędnych dla uznania dostawy za dostawę wewnątrzwspólnotową opodatkowaną według stawki podatku VAT 0%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionych stanów faktycznych jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawczyni.

Należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie opisanych stanów faktycznych, z których wynika, że podmioty dokonują rzeczywistych transakcji handlowych, co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

W tym miejscu należy także wskazać, że jednoznaczne rozstrzygnięcie czy dokumenty, którymi będzie dysponować Spółka rzeczywiście potwierdzają dokonanie wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów może być stwierdzone ostatecznie jedynie w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź skarbowej, przeprowadzonej przez właściwy organ pierwszej instancji, a nie w postępowaniu dotyczącym wydania interpretacji indywidualnej.

Podkreślenia wymaga, że niniejsza interpretacja ogranicza się wyłącznie do oceny stanowiska Wnioskodawcy w zakresie zadanych pytań i jako element opisu stanu faktycznego przyjęto, że zostały spełnione pozostałe wymogi dla uznania przedmiotowych transakcji jako wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl