0461-ITPP3.4512.85.2017.1.APR - Ustalenie prawa do odliczenia pełnej wysokości podatku naliczonego w związku z realizacją zadania inwestycyjnego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 17 lutego 2017 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy 0461-ITPP3.4512.85.2017.1.APR Ustalenie prawa do odliczenia pełnej wysokości podatku naliczonego w związku z realizacją zadania inwestycyjnego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201) oraz § 6 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 25 stycznia 2017 r. (data wpływu 30 stycznia 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia pełnej wysokości podatku naliczonego w związku z realizacją zadania inwestycyjnego pn.: "B." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 stycznia 2017 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia pełnej wysokości podatku naliczonego w związku z realizacją zadania inwestycyjnego pn.: "B.".

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina, jako jednostka samorządu terytorialnego, działa zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym i wypełnia zawarte w tej ustawie zadania publiczne. Jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina odpowiada za zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty w zakresie dostarczania wody i odprowadzania ścieków. W związku z tym ponosi (oraz ponosiła w poprzednich latach) wydatki związane z budową, rozbudową i modernizacją infrastruktury w zakresie wodociągów, kanalizacji sanitarnej oraz oczyszczalni ścieków. Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r. poz. 446, z późn. zm.), budowa infrastruktury odbywa się w ramach realizacji zadań własnych Gminy, do których należą w szczególności sprawy dotyczące wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych.

W celu realizacji powyższego zadania Gmina utworzyła zakład budżetowy, tj. Gminny Zakład Komunalny. Zakład zawiera z mieszkańcami oraz innymi podmiotami mającymi siedzibę na terenie Gminy, umowy cywilnoprawne o dostarczanie wody i odprowadzanie ścieków, na podstawie których wnoszą oni, na zasadach i wg stawek określonych przez Radę Miejską, opłaty za powyższe usługi. Opłaty są wnoszone na podstawie wystawionej faktury VAT. Od uzyskanych z tego tytułu przychodów jest i będzie naliczany i odprowadzany podatek VAT.

W okolicznościach przedstawionej sprawy nie można pominąć orzeczenia TSUE z 29 września 2015 r. w sprawie C-276/14 Gmina Wrocław, zgodnie z którym gminna jednostka organizacyjna, której działalność nie spełnia kryterium samodzielności w rozumieniu art. 9 ust. 1 dyrektywy 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L 2006.347.1), nie może być uznana za podatnika podatku od wartości dodanej odrębnie od gminy, w której skład jednostka ta wchodzi.

Minister Finansów wziął również pod uwagę, że w uchwale 7 sędziów z dnia 26 października 2015 r. I FSP 4/15 NSA wskazał, że pomimo większego niż jednostki budżetowe stopnia samodzielności zakładu budżetowego, nie może on być uznany za odrębnego od gminy podatnika VAT, nie jest bowiem wystarczająco samodzielny. Podatnikiem i stroną w kontaktach na zewnątrz jest wyłącznie gmina. Zatem to gmina świadczy usługi opodatkowane i z tego powodu ma prawo do odliczenia VAT naliczonego. Mając na względzie powyższe, Minister Finansów stwierdził, że utworzony przez gminę zakład budżetowy, wykonując zadania z zakresu gospodarki wodnej i ściekowej nie działa w charakterze odrębnego od gminy podatnika podatku VAT.

W związku z powyższym, od dnia 1 stycznia 2017 r. - w związku z dokonaną centralizacją - rozliczeń z tytułu dostarczania wody i odprowadzania ścieków będzie dokonywać Gmina, w tym na podstawie deklaracji cząstkowej sporządzanej przez zakład budżetowy.

Obecnie Gmina stara się o przyznanie pomocy na operację typu "Gospodarka wodno-ściekowa" w ramach poddziałania "Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszeniem lub rozbudową wszystkich rodzajów małej infrastruktury, w tym inwestycji w energię odnawialną i w oszczędzanie energii" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. W ramach powyższej pomocy Gmina zamierza zrealizować inwestycję pn. "B.". Celem inwestycji jest wspieranie lokalnego rozwoju i poprawa warunków życia mieszkańców wsi P. poprzez usprawnienie systemu oczyszczania ścieków komunalnych i poprawę ochrony wód powierzchniowych na terenie wsi. Zadanie będzie polegało na budowie lokalnej oczyszczalni ścieków wraz z siecią kanalizacji sanitarnej odprowadzającej ścieki do oczyszczalni oraz odprowadzającej oczyszczone ścieki zgodnie z opracowanym projektem. Inwestorem będzie Gmina. Wszystkie faktury VAT z tytułu dostaw towarów, usług oraz wykonania robót budowlanych związanych z inwestycją będą wystawiane na Gminę z podaniem jej numeru NIP.

Po zakończeniu inwestycji, wybudowana przez Gminę infrastruktura będzie eksploatowana przez Gminny Zakład Komunalny będący zakładem budżetowym. Zakład będzie wykorzystywać inwestycję do świadczenia odpłatnych usług z zakresu gospodarki ściekowej.

Jednym z wymogów formalnych złożenia wniosku jest złożenie oświadczenia o kwalifikowalności wydatków z tytułu podatku VAT i załączenie interpretacji podatkowej dotyczącej możliwości odliczenia podatku VAT.

B. będzie bezpośrednio powiązana z osiąganiem przez zakład budżetowy czyli Gminę (w związku z brakiem odrębności zakładu) dochodów z tytułu odprowadzania ścieków zatem przedmiotowa inwestycja będzie służyć czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT. Bez znaczenia jest tutaj fakt, że w ramach działalności jaką jest dostarczanie wody i odprowadzanie ścieków, Gminny Zakład Komunalny świadczy również usługi na rzecz jednostek gminnych, co powoduje konieczność odliczania podatku w oparciu o proporcję wyliczoną na podstawie art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług. W przypadku wskazanej powyżej inwestycji dla miejscowości P. - z uwagi na brak obiektów gminnych - całość inwestycji można na dzień dzisiejszy powiązać wyłącznie z działalnością opodatkowaną.

W związku z powyższym, Gmina, jako podatnik podatku VAT zamierza odliczać podatek VAT z tytułu realizowanej inwestycji w całości, ponieważ inwestycja będzie wykorzystywana do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gmina realizując inwestycję pn. "B." ma prawo do pełnego odzyskania poniesionego kosztu podatku VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy, realizując inwestycję pn.: "B." ma możliwość odzyskania w całości poniesionego kosztu podatku VAT naliczonego z faktur dotyczących przedmiotowej inwestycji.

UZASADNIENIE

Gmina jako zarejestrowany i czynny podatnik VAT - działając poprzez samorządowy zakład budżetowy - pobiera opodatkowane VAT opłaty za dostarczoną wodę i odprowadzane ścieki w oparciu o zawarte umowy cywilnoprawne z odbiorcami usług.

W myśl art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710 z późn. zm.), możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego istnieje w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Należy zaznaczyć, że interpretację wydano na podstawie przedstawionego we wniosku opisu okoliczności sprawy, z którego wynika, że inwestycja polegająca na wybudowaniu sieci kanalizacji sanitarnej dla miejscowości P. nie będzie wykorzystywana do dostarczania wody i odprowadzania ścieków dla jednostek gminnych, z uwagi na brak takich jednostek w miejscowości P. Oznacza to, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto tut. organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl