0461-ITPP3.4512.836.2016.2.MZ - Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu - termomodernizacji budynku.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 21 lutego 2017 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy 0461-ITPP3.4512.836.2016.2.MZ Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu - termomodernizacji budynku.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 29 listopada 2016 r. (data wpływu 5 grudnia 2016 r.), uzupełnionym w dniu 2 lutego 2017 r. (data wpływu 7 lutego 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 grudnia 2016 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony w dniu 2 lutego 2017 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...".

We wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina A. (dalej: Gmina) planuje w 2017 r. przeprowadzenie termomodernizacji budynku użyteczności publicznej o nazwie "...". W tym celu zamierza złożyć wniosek o dofinansowanie ww. projektu ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, poddziałanie 4.3.1 Efektywność energetyczna w budynkach publicznych w tym budownictwo komunalne. Powyższa inwestycja zakłada wykonanie modernizacji obiektu użyteczności publicznej, polegającym m.in. na dostosowaniu ww. obiektu do warunków technicznych dotyczących oszczędności energii i izolacyjności cieplnej budynku, instalacji centralnego ogrzewania, instalacji wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła, modernizację instalacji elektrycznej i oświetleniowej z zastosowaniem systemu fotowoltaicznego wykorzystywanego do produkcji energii elektrycznej oraz elewacji budynku wraz z projektem kolorystyki. Planowany koszt inwestycji wynosi około 1.500.000 zł. Wspomniana termomodernizacja będzie realizowana przez Wydział Inwestycji Urzędu Miasta.

W związku z wyrokiem Trybunału Sprawiedliwości UE z 29 września 2015 r. w sprawie C-276/14, począwszy od dnia 1 stycznia 2017 r., Gmina rozpocznie wspólne rozliczanie podatku VAT ze swoimi jednostkami i zakładami budżetowymi, w efekcie czego będzie stosowała jedną skonsolidowaną deklarację VAT-7 za wszystkie podległe jej jednostki.

Wspomniana inwestycja będzie realizowana w budynku, który służy przede wszystkim do wypełniania zadań własnych gminy tj. do zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty, w szczególności w zakresie edukacji publicznej.

W budynku modernizowanej szkoły będą wykonywane: czynności niepodlegające opodatkowaniu (usługi edukacyjne), czynności zwolnione z VAT (tj. odpłatne usługi edukacyjne korzystające ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT). Istnieje możliwość, że w przyszłości będą wykonywane czynności podlegające opodatkowaniu VAT (m.in. wynajem pomieszczeń), jednakże przewidywane wpływy z tytułu wykonywania czynności opodatkowanych nie są znaczące dla budżetu Gminy.

Mimo, iż po zakończeniu przedmiotowej inwestycji budynek Szkoły Podstawowej będzie wykorzystywany na potrzeby działalności, która mieści się poza ustawą VAT (realizacja zadań własnych), zwolnionej oraz działalności gospodarczej, to końcowy efekt wspomnianej inwestycji, nie ma bezpośredniego związku z czynnościami opodatkowanymi, bowiem utrzymanie gminnych obiektów użyteczności publicznej należy do zadań własnych Gminy.

W uzupełnieniu wniosku, Gmina doprecyzowała, że w termomodernizowanym budynku najprawdopodobniej będzie prowadzona działalność podlegająca opodatkowaniu, jednakże występujący najem powierzchni, podobnie jak dotychczas, będzie miał charakter znikomy i stanowi działalność poboczną w stosunku do prowadzonej działalności podstawowej tj. prowadzenia zajęć edukacyjnych. Zyski z tytułu najmu powierzchni szkoły są minimalne i wynoszą do 55 zł miesięcznie (najem automatu na zdrową żywność oraz najem powierzchni dachu na antenę internetową). Gmina nie jest w stanie wyodrębnić kwoty podatku naliczonego dotyczącej wydatków na termomodernizację budynku szkoły związanej z czynnościami opodatkowanymi.

W opinii Gminy, sprzedaż ta nie ma związku z termomodernizacją budynku Szkoły Podstawowej, ponieważ celem termomodernizacji budynku szkoły nie jest osiąganie dochodów z tytułu działalności gospodarczej, ale zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, w szczególności realizację zadania w zakresie edukacji publicznej. Zgodnie z art. 5 ust. 7 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, organ prowadzący szkołę odpowiada za jej działalność, w szczególności wykonanie remontów obiektów szkolnych oraz zadań inwestycyjnych, a także zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania oraz opieki. Z uwagi na powyższe, Gmina nie widzi związku przyczynowo-skutkowego, który decydowałby o prawie do odliczenia podatku związanego z ww. inwestycją. Nie istnieje dostrzegalny i bezsporny związek realizowanej inwestycji ze sprzedażą opodatkowaną, a tylko taki pozwalałby na odliczenie podatku naliczonego z faktur dokumentujących ww. inwestycję. Gmina "termomodernizowałaby" budynek szkoły w każdym przypadku, również gdyby był on wykorzystywany wyłącznie do czynności niepodlegających opodatkowaniu, tj. do celów publicznych. Głównym celem termomodernizacji jest zatem wykorzystanie termomodernizacyjnego budynku szkoły do realizacji zadań określonych w ustawie o systemie oświaty tj. niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT (usługi edukacyjne) oraz zwolnione z VAT (sprzedaż posiłków uczniom), dlatego w tym przypadku Gmina nie występuje jako podatnik VAT, w związku z czym dokonując nabyć Gmina nie ma również prawa do odliczenia podatku naliczonego, związanego z realizacją omawianej inwestycji.

Gmina doprecyzowała, że przedmiotowy wniosek nie dotyczy prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków na termomodernizację budynku szkoły w drodze korekty wieloletniej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy po 1 stycznia 2017 r. gdy Gmina będzie rozliczała się z podatku VAT łącznie ze wszystkimi jednostkami i zakładami budżetowymi, będzie przysługiwało zmniejszenie podatku VAT należnego o podatek VAT naliczony zawarty w fakturach zakupu towarów i usług budowlano - montażowych dotyczących realizacji termomodernizacji budynku Szkoły Podstawowej w A.?

Zdaniem Wnioskodawcy, na mocy ustawy o podatku od towarów i usług, Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących wszystkie wydatki związane z realizacją ww. inwestycji, ponieważ nie zostanie spełniony podstawowy warunek umożliwiający podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego, jakim jest bezpośredni związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi (dotyczy to również okresu po centralizacji rozliczeń VAT). Końcowy efekt realizacji projektu nie będzie w żadnym zakresie związany z wykonywaniem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług, Gmina realizując przedmiotowy projekt nie działa w charakterze podatnika VAT, ponieważ do zadań własnych Gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej, m.in. utrzymania gminnych obiektów użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Końcowo podkreślić należy, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej bądź skarbowej został określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja ogranicza się wyłącznie do oceny stanowiska Wnioskodawcy w zakresie zadanego pytania i jako element zdarzenia przyszłego przyjęto, że efekty realizowanej inwestycji nie będą wykorzystywane w działalności gospodarczej Gminy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę

i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl