0461-ITPP3.4512.816.2016.1.PB - Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z projektem.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 17 stycznia 2017 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy 0461-ITPP3.4512.816.2016.1.PB Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z projektem.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 29 listopada 2016 r. (data wpływu 1 grudnia 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z projektem pn. "XXX" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 grudnia 2016 r. został złożony ww. wniosek, o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z projektem pn. "XXX".

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest stowarzyszeniem, którego celem statutowym jest ochrona ptaków ze szczególnym uwzględnieniem ochrony ich naturalnych środowisk (PKWiU XXX). Cele przyświecające Stowarzyszeniu, zgodnie ze statutem, są osiągane poprzez wykup i dzierżawę gruntów w ważnych ostojach ptaków, wykonywanie zabiegów ochronnych w ptasich ostojach, zabezpieczanie miejsc lęgowych, żerowisk, noclegowisk, innych miejsc występowania ptaków oraz miejsc i siedlisk, w których występują gatunki fauny i flory stanowiące pokarm ptaków lub wpływające w inny sposób na populacje ptaków lęgowych i wędrownych, edukację i udział w tworzeniu naukowych podstaw ochrony przyrody. Stowarzyszenie jako osoba prawna jest zarejestrowane jako czynny podatnik podatku od towarów i usług.

Od 1 kwietnia 2017 r. Wnioskodawca planuje rozpoczęcie projektu pn. "XXX", planowanego do finansowania w ramach PO Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.

Projekt obejmuje swoim zasięgiem 1 obszar Natura 2000: D. Głównym celem projektu jest zachowanie we właściwym stanie ochrony populacji ptaków wodno-błotnych na terenie D. poprzez optymalne kształtowanie siedlisk za pomocą wypasu. Gatunki objęte projektem i stanowiące przedmioty ochrony we wskazanym obszarze Natura 2000: dubelt, derkacz, błotniak stawowy, rycyk, kropiatka, krwawodziób, czajka, batalion.

Planowane prace polegać będą na zachowaniu i przywracaniu wypasu na powierzchni 279 ha poprzez budowę odpowiedniej infrastruktury oraz zapewnienie odpowiedniej liczby zwierząt do prowadzenia ekstensywnego wypasu.

Koszty planowane do poniesienia przez P. w projekcie to:

* wynagrodzenie: zespołu zarządzającego projektem (kierownik, księgowa), koordynator ds. wypasu, pracownik terenowy;

* zakup: "pick-up", ciągnik jednoosiowy z kosiarką, komputer z osprzętem i oprogramowaniem, materiały biurowe;

* zlecenia/usługi: przygotowanie dokumentacji projektowej i formalno-prawnej, prace geodezyjne: wyznaczenie granic działek do grodzenia, remont i budowa ogrodzeń 22770 mb, wykonanie 4 odłowni, monitoring efektów projektu w formie badań na powierzchniach próbnych, monitoring hydrologiczny (analiza danych uzyskanych z "diverów"), monitoring gatunków wskazanych w PZO na całym obszarze Natura 2000: krwawodziób, czajka, rycyk, błotniak stawowy, obsługa prawna projektu, szkolenie GIS;

* budowa: budowa 9 wiat, 2,6 ha wodopojów, 5 brodów, naprawa dróg - dojazdów do pastwisk na długości 1000 m;

* zadania promocyjno-edukacyjne: opracowanie i druk albumu - 2000 sztuk, udział w 9 festynach (zakup zadrukowanego namiotu, krzesełek, stolika, opracowanie i druk "roll-upów" - 2 sztuk, wykonanie materiałów promocyjnych: odblaski z logo projektu - 1000 sztuk, balony z nadrukiem 1000 sztuk, balony do modelowania 1000 sztuk), zakup nagród - książeczki dla dzieci 100-200 sztuk, organizacja 4 wycieczek (koszt wynajmu autokaru), organizacja pleneru malarskiego (zakup zestawów malarskich, transport, catering, artysta prowadzący plener);

* inne koszty: transport i udostępnienie zwierząt do prowadzenia wypasu, koszty paliwa, ubezpieczenia, napraw i garażowania sprzętu do nadzoru wypasu, korespondencja, podpis elektroniczny, czynsz.

Majątek wytworzony w ramach projektu pozostanie własnością Wnioskodawcy (najmniej przez 5 lat od zakończenia projektu będzie wykorzystywany na realizację działań przewidzianych w projekcie. Część budowli pozostanie we władaniu Wnioskodawcy, pozostałe zostaną przekazane właścicielom terenu.

Zgodnie z umowami zawartymi z właścicielami, zarządcy gruntów nie będą mogli podejmować działań, które i powodowałyby zmianę funkcji wytworzonej infrastruktury na inną, nie związaną z ochroną przyrody, lub powodowałyby ograniczenie efektów ekologicznych projektu. Wyprodukowane materiały edukacyjne i promocyjne będą dystrybuowane nieodpłatnie. Wybudowana infrastruktura oraz wydane publikacje ze względu na swój charakter nie mogą być wykorzystywane w celu prowadzenia działalności zarobkowej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu?

Zdaniem Wnioskodawcy, prawo do odliczenia podatku naliczonego, zawartego w fakturach dokumentujących zakup towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. "XXX" - nie przysługuje."

Stosownie bowiem do treści przepisu art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm) - zarejestrowany czynny podatnik VAT, zasadniczo uprawniony jest do rozliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z czynnościami opodatkowanymi.

Wszelkie wydatki dokonywane przez Wnioskodawcę, w ramach realizowanego projektu nie mają żadnego związku ze sprzedażą opodatkowaną, a więc nie dają prawa do odliczenia podatku naliczonego przy nabywanych towarach i usługach dokonywanych w ramach ww. projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710, z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z powyższego przepisu wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Analiza przedstawionego zdarzenia przeszłego oraz treści powołanych przepisów pozwala na stwierdzenie, że Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją przedmiotowego projektu, na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż zakupione towary i usługi nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi.

Jednocześnie zauważyć należy, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, gdyż kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14 na pkt 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl