0461-ITPP3.4512.788.2016.2.MD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 stycznia 2017 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy 0461-ITPP3.4512.788.2016.2.MD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. , poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 18 listopada 2016 r. (data wpływu 24 listopada 2016 r.), uzupełnionym w dniu 26 stycznia 2017 r. (data wpływu), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zasadności zastosowania 0% stawki podatku do dostaw żywca drobiowego dokonywanych na rzecz holenderskiego nabywcy, w sytuacji gdy ten towar po dostawie podlega przetworzeniu jeszcze na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 listopada 2016 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony w dniu 26 stycznia 2017 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zasadności zastosowania 0% stawki podatku do dostaw żywca drobiowego dokonywanych na rzecz holenderskiego nabywcy, w sytuacji gdy ten towar po dostawie podlega przetworzeniu jeszcze na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

We wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka zajmuje się pośrednictwem w sprzedaży drobiu żywego. Odbywa się to w ten sposób, że na teren fermy drobiu, z którego odbierane są żywe kurczaki, przyjeżdża samochód z ubojni, do której Spółka ma umówioną dostawę kurczaków. Po zważeniu kurczaków na wadze w ubojni są sporządzane dokumenty WZ/PZ oraz Spółka wystawią fakturę VAT na ubojnię, a dostawca wystawia fakturę VAT na Spółkę.

W lipcu 2016 r. podpisana została umowa ze spółką holenderską posiadająca holenderski "NIP unijny". Umowa została podpisana między dostawcą a spółką holenderską ze wskazaniem, że sprzedaż może odbyć się przez pośrednika, tj. Spółkę. Dostawy realizowane przez Spółkę mają polegać na tym, że żywiec będzie odbierany przez samochody ubojni ze.... Ubojnia w... jest podmiotem zajmującym się profesjonalnie ubojem i przetwórstwem drobiu. Za transport kurczaków będzie opowiadał przewoźnik (...). Ubojnia wybierana jest przez spółkę holenderską. Holenderski nabywca zleca spółce... ubój żywych kurczaków. W ubojni ptaki/kurczaki zostaną ubite oraz porozdzielane na części, takie jak w sklepach detalicznych. Następnie kurczaki przerobione przez ubojnię zostaną wywiezione do Holandii bez odpadów produkcyjnych takich jak wnętrzności, pióra i inne, przez spółkę holenderską, na jej koszt i jej transportem.

Prawo do rozporządzania towarem Spółka nabywa w momencie załadowania kurczaków na samochód z ubojni. Prawa do towaru Spółka będzie się wyzbywała na rzecz holenderskiego nabywcy w momencie dostawy towaru do ubojni.

Spółka otrzymuje od spółki holenderskiej dokument WZ/PZ. Dokument WZ/PZ jest przekazywany w momencie dostarczenia kurczaków do ubojni.... Dokument WZ/PZ dokumentuje dostawę towaru do podmiotu zajmującego się profesjonalnie jego obróbką, tj. do spółki/ubojni... pracującej na rzecz i zlecenie spółki holenderskiej.

Spółka wystawia fakturę VAT spółce holenderskiej, która posiada holenderski "NIP unijny". Wystawienie faktury wewnątrzwspólnotowej dostawy wiąże się z odbiorem towaru przez spółkę holenderską na terenie podmiotu profesjonalnego (...). Spółka zamierza realizować dostawy na rzecz spółki holenderskiej kupując towar z fermy drobiu w Polsce. Nie jest producentem drobiu. Kupuje żywy drób.

Spółka nie jest obecnie zarejestrowana dla potrzeb transakcji wewnątrzwspólnotowych, jednak przed pierwszą transakcją ze spółką holenderską zostanie dokonana rejestracja do VAT UE. Spółka otrzyma zapłatę w terminie umownym 14 dni od daty sprzedaży. Z pewnością również w przypadku losowych opóźnień termin będzie krótszy niż 60 dni. Spółka będzie posiadała dokumenty, z których będzie wynikało, że towar po wykonaniu na nim usługi będzie wywieziony do Holandii (teren Unii).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy do dostawy żywca przeznaczonego dla spółki holenderskiej, odbywającej się do polskiej ubojni (podmiot profesjonalny -...) Spółka może zastosować stawkę VAT w wysokości 0% umieszczając tą sprzedaż w deklaracji VAT jako WDT?

Zdaniem Spółki, może zastosować stawkę VAT w wysokości 0% do sprzedaży realizowanej do spółki holenderskiej (żywych kurczaków kupionych przez nią na terenie Polski) posiadającej holenderski NIP unijny, na podstawie rozporządzenia z dnia 23 grudnia 2013 r.,

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 5 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710, z późn. zm.) - zwanej dalej "ustawą" - opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Z powyższego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem jej świadczenia (określanym na podstawie przepisów ustawy) jest terytorium kraju, przez które - w myśl definicji zawartej w art. 2 pkt 1 ustawy rozumie się - co do zasady - terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W świetle art. 13 ust. 1 ustawy, przez wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 5, rozumie się wywóz towarów z terytorium kraju w wykonaniu czynności określonych w art. 7 na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, z zastrzeżeniem ust. 2-8.

Jak wynika z ust. 2 pkt 1 tego artykułu, przepis ust. 1 stosuje się pod warunkiem, że nabywca towarów jest podatnikiem podatku od wartości dodanej zidentyfikowanym na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju.

Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów występuje, jeżeli dokonującym dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, z zastrzeżeniem ust. 7 (art. 13 ust. 6 ustawy).

Przepis art. 41 ust. 1 ustawy stanowi, że stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W świetle treści art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Na podstawie art. 41 ust. 3 ustawy, w wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów stawka podatku wynosi 0%, z zastrzeżeniem art. 42.

Stosownie do art. 42 ust. 1 ustawy, wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów podlega opodatkowaniu według stawki podatku 0%, pod warunkiem, że:

1.

podatnik dokonał dostawy na rzecz nabywcy posiadającego właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych, nadany przez państwo członkowskie właściwe dla nabywcy, zawierający dwuliterowy kod stosowany dla podatku od wartości dodanej;

2.

podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, posiada w swojej dokumentacji dowody, że towary będące przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy zostały wywiezione z terytorium kraju i dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju;

3.

podatnik składając deklarację podatkową, w której wykazuje tę dostawę towarów, jest zarejestrowany jako podatnik VAT UE.

W świetle ust. 3 powołanego artykułu, dowodami, o których mowa w ust. 1 pkt 2, są następujące dokumenty, jeżeli łącznie potwierdzają dostarczenie towarów będących przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju:

1.

dokumenty przewozowe otrzymane od przewoźnika (spedytora) odpowiedzialnego za wywóz towarów z terytorium kraju, z których jednoznacznie wynika, że towary zostały dostarczone do miejsca ich przeznaczenia na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju - w przypadku gdy przewóz towarów jest zlecany przewoźnikowi (spedytorowi),

2.

(uchylony),

3.

specyfikacja poszczególnych sztuk ładunku,

4.

(uchylony),

- z zastrzeżeniem ust. 4 i 5.

Według art. 42 ust. 4 ustawy, w przypadku wywozu towarów będących przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów bezpośrednio przez podatnika dokonującego takiej dostawy lub przez ich nabywcę, przy użyciu własnego środka transportu podatnika lub nabywcy, podatnik oprócz dokumentu, o którym mowa w ust. 3 pkt 3, powinien posiadać dokument zawierający co najmniej:

1.

imię i nazwisko lub nazwę oraz adres siedziby działalności gospodarczej lub miejsca zamieszkania podatnika dokonującego wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz nabywcy tych towarów;

2.

adres, pod który są przewożone towary, w przypadku gdy jest inny niż adres siedziby działalności gospodarczej lub miejsca zamieszkania nabywcy;

3.

określenie towarów i ich ilości;

4.

potwierdzenie przyjęcia towarów przez nabywcę do miejsca, o którym mowa w pkt 1 lub 2, znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju;

5.

rodzaj oraz numer rejestracyjny środka transportu, którym są wywożone towary, lub numer lotu - w przypadku gdy towary przewożone są środkami transportu lotniczego.

Analiza przedstawionych regulacji pozwala na ustalenie dwóch podstawowych warunków, od spełnienia których uzależnione jest uznanie danej dostawy za dostawę o charakterze wewnątrzwspólnotowym. Uprawnia to w konsekwencji do zastosowania preferencyjnej stawki podatku w wysokości 0%.

Pierwszy z tych warunków dotyczy aspektu prawnego transakcji - jego spełnienie ma gwarantować, że czynność ta zostanie potraktowana jako wewnątrzwspólnotowe nabycie w państwie przeznaczenia i jako taka zostanie tam faktycznie opodatkowana. Drugi z warunków dotyczy aspektu faktycznego transakcji - jego spełnienie pozwala na przyjęcie, że rzeczywiście nastąpił wywóz towarów z kraju i jego transport (przemieszczenie) do innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej. Drugi z warunków dotyczy zatem faktycznych, a nie prawnych aspektów transakcji i został określony wprost w cyt. wyżej art. 42 ust. 1 pkt 2 ustawy. W związku z tym kluczowe jest to, aby posiadane przez podatnika dokumenty zawierały informacje, z których wynika, że dany towar został wywieziony z terytorium kraju oraz został faktycznie dostarczony do innego państwa członkowskiego. Istotą bowiem powołanych przepisów jest zobowiązanie podatnika do udowodnienia, że towary będące przedmiotem dostawy rzeczywiście opuściły terytorium kraju, ze względu na skutki podatkowe korzystniejsze niż w odniesieniu do dostaw krajowych.

Według regulacji § 7 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2013 r. w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług, oraz warunków stosowania stawek obniżonych (Dz. U. z 2013 r. poz. 1719, z późn. zm.), obniżoną do wysokości 0% stawkę podatku stosuje się również do dostawy towarów nabywanych przez podatnika podatku od wartości dodanej, zidentyfikowanego na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, w przypadku gdy towary te są przeznaczone do wykonania na nich usług na rzeczowym majątku ruchomym na terytorium kraju, a następnie do wywozu na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju.

Zgodnie z ust. 2 wskazanego przepisu, przepis ust. 1 stosuje się, pod warunkiem że podatnik dokonujący dostawy towarów:

1.

składając deklarację podatkową, w której wykazuje tę dostawę towarów, jest zarejestrowany jako podatnik VAT UE;

2.

przekaże, nabyte przez podatnika podatku od wartości dodanej, towary podmiotowi, który wykonuje usługi na rzeczowym majątku ruchomym;

3.

wykaże w deklaracji podatkowej oraz w informacji podsumowującej za okres, w którym wystawił fakturę stwierdzającą dokonanie dostawy towarów, tę dostawę jako wewnątrzwspólnotową dostawę towarów;

4.

otrzyma zapłatę na rachunek bankowy w terminie 60 dni od dnia wydania towaru; otrzymanie zapłaty w terminie późniejszym uprawnia podatnika do dokonania korekty podatku należnego;

5.

posiada dokumenty, z których wynika, że towary przekazywane podmiotowi, który wykonuje usługi na rzeczowym majątku ruchomym, zostaną po wykonaniu tych usług wywiezione z terytorium kraju.

Wskazane przepisy rozporządzenia regulują przypadki zastosowania stawki 0% na okoliczność dostawy towarów nabywanych przez podatnika podatku od wartości dodanej, zidentyfikowanego na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju w związku z zaistnieniem specyficznej sytuacji, gdy dostarczane towary są jednocześnie przeznaczone do wykonania na nich usług na terytorium kraju, a następnie do wywozu na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju. W takim przypadku przepisy te przewidują możliwość zastosowania wskazanej stawki, gdy - z uwagi na specyficzne warunki dostawy - występuje szczególny rodzaj wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów.

Z treści złożonego wniosku wynika, że w lipcu 2016 r. między dostawcą a nabywcą holenderskim została zawarta umowa dotycząca dostaw kurczaków ze wskazaniem, że sprzedaż może odbyć się przez pośrednika, tj. Spółkę. Dostawy dokonywane przez Spółkę będą polegały na tym, że żywiec drobiowy będzie odbierany przez samochody ubojni (ubojnia będzie wybierana przez holenderskiego nabywcę). Prawo do rozporządzania tym towarem Spółka będzie nabywała w momencie załadowania kurczaków na samochód z ubojni. Prawa do towaru Spółka będzie się wyzbywała na rzecz holenderskiego nabywcy w momencie dostawy towaru do ubojni. W ubojni kurczaki zostaną ubite oraz porozdzielane na części. W tej postaci zostaną wywiezione do Holandii przez holenderskiego nabywcę jego transportem i na jego koszt. Spółka otrzyma zapłatę w terminie umownym 14 dni od daty sprzedaży. Również w przypadku losowych opóźnień termin będzie krótszy niż 60 dni. Spółka będzie posiadała dokumenty, z których będzie wynikało, że towar po wykonaniu na nim usługi będzie wywieziony do Holandii.

Na tym tle Spółka powzięła wątpliwość dotyczącą zasadność zastosowania 0% stawki podatku do ww. dostaw żywca drobiowego dokonywanych na rzecz holenderskiego nabywcy.

Biorąc pod uwagę przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, że jeżeli Spółka spełni wszystkie warunki wynikające z ustawy (w tym przed dokonaniem pierwszej dostawy dla rzecz holenderskiego nabywcy dokona rejestracji dla potrzeb transakcji wspólnotowych) oraz z rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2013 r. (w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług, oraz warunków stosowania stawek obniżonych), to będzie uprawniona do zastosowania 0% stawkę podatku od towarów i usług do dostaw żywca drobiowego opisanych we wniosku. Taka kwalifikacja prawnopodatkowa powinna mieć stosowne odzwierciedlenie w deklaracji podatkowej z zakresu VAT.

Niniejsza interpretacja została wydana w oparciu o przedstawiony we wniosku stan faktyczny. Oznacza to, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tutejszy organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl