0461-ITPP3.4512.682.2016.1.APR - Prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji polegającej na budowie altany na cele noclegowe i szkoleniowe dla myśliwych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 9 listopada 2016 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy 0461-ITPP3.4512.682.2016.1.APR Prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji polegającej na budowie altany na cele noclegowe i szkoleniowe dla myśliwych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) oraz § 6 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 14 października 2016 r. (data wpływu 20 października 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji polegającej na budowie altany na cele noclegowe i szkoleniowe dla myśliwych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 października 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji polegającej na budowie altany na cele noclegowe i szkoleniowe dla myśliwych.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Koło Łowieckie jako "płatnik" podatku VAT zwraca się z prośbą o udzielenie informacji czy w ramach prowadzonej działalności statutowej jest uprawnione do odliczenia podatku od kosztów prowadzonej inwestycji, tj. budowy budynku - altany z drewna, przeznaczonej do prowadzenia polowań i szkoleń swoich myśliwych. Wiata zlokalizowana jest na terenie dzierżawionego przez Koło obwodu łowieckiego w miejscowości S. na działce ewidencyjnej nr 3 gmina G., stanowiącej własność Koła.

Obiekt wykorzystywany będzie na noclegi i przygotowanie posiłków podczas wykonywania polowań, jak również do magazynowania karmy dla zwierząt w okresach ich dokarmiania. Plany łowieckie ustalane przez Regionalną Dyrekcję Lasów Państwowych nakładają na Koło obowiązek pozyskania znacznej ilości zwierzyny - w bieżącym roku gospodarczym ok. 350 jeleni, 170 sarny i 650 dzików. Pozyskaną zwierzynę Koło sprzedaje do firm zajmujących się ich przetwarzaniem, jak i członkom Koła. Przychody z działalności łowieckiej z każdym rokiem są większe, i tak w sezonie łowieckim 2014/2015 wyniosły 273 tys. złotych.

Koło w swoich szeregach skupia 92 członków i 4 stażystów. Koło gospodaruje na 3 obwodach łowieckich obejmujących obszar ok. 16 tys. ha zlokalizowanych na terenie gminy G. i S. (2 obwody) oddalonych od S. ok. 30 km oraz w okolicach miejscowości C. oddalonej od S. ok. 100 km Budowany obiekt będzie służył myśliwym do wykonywania polowań, które najczęściej wykonywane są w dniach wolnych od pracy i na terenach znacznie oddalonych od ich miejsca zamieszkania. Możliwość skorzystania w trakcie polowań z noclegu w warunkach polowych, jak również przygotowania posiłku regeneracyjnego, w znacznym stopniu zachęci myśliwych do dłuższego pobytu na polowaniach, a tym samym umożliwi wykonanie coraz większych planów pozyskania zwierzyny. Jednocześnie przedmiotowy obiekt wpłynie na poprawę warunków wykonywania polowań dewizowych, co w efekcie zwiększy wpływy z tych polowań.

Ponadto Koło planuje również prowadzenie w tym obiekcie regularnych szkoleń myśliwych, mających na celu usprawnienie wykonywanych polowań, poprzez wprowadzenie nowych metod pozyskania zwierzyny łownej oraz licznych szkoleń z zakresu poprawy stopnia bezpieczeństwa w trakcie wykonywania polowania.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Koło jest uprawnione do odliczenia podatku naliczonego od kosztów prowadzonej inwestycji, tj. budowy altany z drewna przeznaczonej do prowadzenia polowań i szkoleń myśliwych?

Zdaniem Wnioskodawcy, realizowana inwestycja jest związana stricte z prowadzeniem statutowej działalności Koła i w związku z tym Wnioskodawca prosi o pozytywną decyzję dotyczącą możliwości odliczenia podatku VAT od przedmiotowej inwestycji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z treści cytowanego wyżej przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz niepodlegających temu podatkowi.

Prawo do odliczenia przysługuje jednak w przypadku, gdy nie są spełnione przesłanki negatywne, wynikające z przepisów art. 88 ustawy.

W myśl art. 88 ust. 3a ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy:

1.

sprzedaż została udokumentowana fakturami lub fakturami korygującymi:

a.

wystawionymi przez podmiot nieistniejący,

b.

(uchylona)

2.

transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku;

3.

(uchylony)

4.

wystawione faktury, faktury korygujące lub dokumenty celne:

a.

stwierdzają czynności, które nie zostały dokonane - w części dotyczącej tych czynności,

b.

podają kwoty niezgodne z rzeczywistością - w części dotyczącej tych pozycji, dla których podane zostały kwoty niezgodne z rzeczywistością,

c.

potwierdzają czynności, do których mają zastosowanie przepisy art. 58 i 83 Kodeksu cywilnego - w części dotyczącej tych czynności;

5.

faktury, faktury korygujące wystawione przez nabywcę zgodnie z odrębnymi przepisami nie zostały zaakceptowane przez sprzedającego;

6.

(uchylony)

7.

wystawiono faktury, w których została wykazana kwota podatku w stosunku do czynności opodatkowanych, dla których nie wykazuje się kwoty podatku na fakturze - w części dotyczącej tych czynności.

Stosownie do ust. 4 tego artykułu, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Analiza przedstawionego stanu faktycznego oraz treści powołanych przepisów pozwala stwierdzić, że Koło - będące podatnikiem VAT - ma prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków ponoszonych na realizację inwestycji polegającej na budowie altany dla swoich członków, o ile altana będzie wykorzystywana wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych oraz pod warunkiem, że nie zajdą wyłączenia wskazane w art. 88 ust. 3a ustawy.

Podkreślić należy, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Ponadto tut. organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl