0461-ITPP3.4512.676.2016.1.JC

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 listopada 2016 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy 0461-ITPP3.4512.676.2016.1.JC

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613 z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 11 października 2016 r. (data wpływu 20 października 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu ponoszonych wydatków na realizację projektu pt. "B." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 października 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu ponoszonych wydatków na realizację projektu pt. "B.".

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina... realizuje projekt pt. "B.", dofinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa... na lata 2014-2020, Oś priorytetowa 7: Infrastruktura transportowa, Działanie 7.2 Infrastruktura drogowa w miejskich obszarach funkcjonalnych, Poddziałanie 7.2.1 Mobilny.... Projekt zakłada wybudowanie w pełni funkcjonalnej drogi (gminnej) łączącej gminę z siecią... poprzez.... Droga ta posiadać będzie długość 3,1 km łącznie przy szerokości odcinków: 6 m - dł. 1,827 m oraz 5 m - dł. 1,305 m. Ponadto, przebudowany zostanie wiadukt kolejowy o długości 28,08 m, szerokości całkowitej obiektu 13 m. Infrastruktura ta, komunikująca Gminę z nadrzędna siecią drogową przyczyni się do znaczącej poprawy zewnętrznej dostępności transportowej Gminy i jego wewnętrznej spójności. Przewidziana została do obsługi ruchu komunikacyjnego..., które wystąpi po oddaniu obwodnicy....

Droga obsługiwać będzie transport osobowy indywidualny (85% pasażerów), transport zbiorowy (15% pasażerów) oraz transport dostawczy. Uśrednione dla pory dziennej natężenie ruchu pojazdów lekkich przyjęto na poziomie 32 poj./h oraz pojazdów ciężkich 5 poj./h.

Przewiduje się realizację następującego zakresu:

1. Budowa drogi gminnej o długości 3,1 km wraz z budową chodników.

2. Przebudowa kolizji: sieci energetycznej, sieci telekomunikacyjnej, sieci wod-kan, gazu i deszczówki

3. Rozbiórka i budowa wiaduktu nad linią kolejową nr... w miejscowości....

Projekt wpisuje się w założenia określone w... RPO... 2014-2020 realizując założony cel: Poprawa zew. dostępności i wewnętrznej spójności transportowej Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego.... Przedmiotem proj. jest budowa drogi lokalnej w Gminie w miejskim obszarze funkcjonalnym... (...) i wynika ze Strategii... obejmującej Strategię Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych.

Celem inwestycji jest:

1. Poprawa zewnętrznej dostępności i wewnętrznej spójności transportowej Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego... po roku 2018 poprzez budowę drogi... oraz jej połączenie z siecią... (...),

2. Poprawa dostępności komunikacyjnej Gminy po roku 2018 w wyniku budowy drogi gminnej o długości 3,1 km oraz budowy wiaduktu nad linią kolejową nr....

Właścicielem projektu i powstałych produktów będzie Gmina. Gmina zapewni także trwałość projektu zgodnie z wytycznymi RPO... na lata 2014-2020: utrzyma projekt zarówno w sensie organizacyjnym, jak i finansowym oraz będzie zarządzała produktami powstałymi w wyniku realizacji inwestycji. Po zakończeniu projektu gmina... pokrywać będzie wszystkie wydatki związane z użytkowaniem projektu i jego poszczególnych elementów. Źródłem finansowania będą środki własne. Wnioskodawca utrzyma projekt zarówno w sensie organizacyjnym, jak i finansowym oraz będzie zarządzał produktami uzyskanymi w wyniku realizacji inwestycji (pokryje koszty użytkowania oraz niezbędnych konserwacji, czy ewentualnych napraw).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gmina ma możliwość odliczenia podatku od towarów i usług w ramach realizowanego projektu pt. "B."?

Zdaniem Gminy, realizacja projektu nie daje prawnej możliwości odliczenia podatku od towarów i usług, ponieważ nie zostają spełnione przesłanki z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zgodnie z którym "w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z powyższym, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Gmina, w trakcie realizacji projektu, jak i po jego zakończeniu nie będzie miała możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu, ponieważ wytworzona infrastruktura będzie wykorzystywana do realizacji zadań własnych gminy; z tytułu użytkowania drogi gmina nie będzie pobierała żadnych opłat, nie będzie także wykonywała czynności opodatkowanych.

Efekty realizacji projektu (droga gminna) zaspokajają zbiorowe potrzeby wspólnoty samorządowej, nie służą czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług. Gmina, realizując ww. projekt na żadnym etapie nie dokonywała i nie dokonuje odliczenia podatku naliczonego z tytułu wybudowania infrastruktury technicznej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl