0461-ITPP3.4512.564.2016.1.BJ - Podatek od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 25 października 2016 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy 0461-ITPP3.4512.564.2016.1.BJ Podatek od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 19 września 2016 r. (data wpływu 26 września 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "X" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 września 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług ww. zakresie.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego, posiada status osoby prawnej, zarejestrowana jest jako czynny podatnik podatku od towarów i usług. Gmina podjęła działania, w zakresie realizacji ww. Zadanie należy do zadań własnych gminy i ma na celu zaspokojenie zbiorowych potrzeb wspólnoty i jest zgodne z ustawą z dnia 8 marca 1990 r. art. 7 pkt 1, ppkt 2 obejmujące sprawy gminnych dróg. Koszt operacji określono na kwotę X zł, w tym podatek VAT X zł. Wystąpiła z wnioskiem do Urzędu Marszałkowskiego Województwa... w X o dofinansowanie operacji ze środków budżetu Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014 - 2020. Wniosek uzyskał akceptację. Na dzień 25 maja 2016 r. podpisano umowę o przyznanie pomocy, na podstawie której koszty kwalifikowalne operacji od których będzie liczona pomoc ze środków EFRROW obejmują podatek od towarów i usług. Zgodnie z wytycznymi Programu aby ostatecznie do rozliczenia operacji zaliczono występujące koszty podatku od towarów i usług, Gmina zobowiązana jest przedłożyć indywidualną interpretację w zakresie braku prawnej możliwości odliczenia podatku naliczonego przy nakładach na realizację przedmiotowego zadania. Realizacja zadania - przebudowa drogi gminnej na celu poprawę jakości drogi poprzez przebudowę nawierzchni drogi gruntowej o długości 3,225 km na asfaltową łączącą trzy wsie typowo rolnicze i dojazd do głównej drogi powiatowej oraz przebudowę istniejących przepustów i zjazdów. Celem głównym operacji jest poprawa warunków życia społeczności lokalnej. Specyfika realizowanej operacji - przebudowa drogi, służy i służyć będzie zaspokojeniu potrzeb społeczności lokalnej zgodnie z jej przeznaczeniem. Gmina, drogi stanowiące jej własność nie wykorzystuje do czynności związanych z opodatkowaniem podatkiem od towarów i usług. Podobnie droga, którą poddano przebudowie, nigdy nie była i w przyszłości nie przewiduje się wykorzystywać jej do czynności opodatkowanych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gmina ma możliwość odliczenia od kwoty podatku należnego kwoty podatku naliczonego przy nakładach inwestycyjnych związanych z realizacją ww. operacji?

Zdaniem Gminy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy oz dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710) zwaną dalej ustawą, regulującą zakres w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 10 oraz art. 124. W myśl art. 86 ust. 2 lit. a ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Powyższym ustawodawca stworzył prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego przesłanek polegających na tym, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia podatku kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wówczas, gdy są spełnione określone warunki, tzn. odliczenie dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Czyli musi zachodzić bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Brak możliwości dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi. Gmina własnych dróg nie wykorzystuje do czynności związanej z opodatkowaniem podatkiem od towarów i usług. Podobnie droga, którą poddano przebudowie, stanowi gminną infrastukturę drogową, służy potrzebom lokalnej społeczności i wykorzystywana jest zgodnie z przeznaczeniem, nigdy nie była i w przyszłości nie będzie wykorzystywania do czynności związanych z opodatkowaniem podatkiem VAT.

W związku z powyższym, Gmina uważa, iż spełnia wymogi art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług i nie widzi możliwości do odliczenia podatku naliczonego przy realizacji ww. operacji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Końcowo tut. organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.".

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - (Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl