0461-ITPP3.4512.52.2017.1.PB - Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z projektem.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 20 lutego 2017 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy 0461-ITPP3.4512.52.2017.1.PB Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z projektem.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201) oraz § 6 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 10 stycznia 2017 r. (data wpływu 17 stycznia 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z projektem realizowanym w ramach Programu Operacyjnego "XXX" na lata 2014-2020 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 stycznia 2017 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z projektem w ramach Programu Operacyjnego "XXX" na lata 2014-2020.

We wniosku przedstawiono następujące stan faktyczny.

Stowarzyszenie zostało zarejestrowane w KRS w dniu 9 lipca 2015 r. i jest partnerstwem trójsektorowym składającym się z przedstawicieli sektora publicznego, gospodarczego i społecznego. Stanowi ono dobrowolne, samorządne, trwałe zrzeszenie osób fizycznych i osób prawnych w tym jednostek samorządu terytorialnego o celach niezarobkowych. Stowarzyszenie nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT i nie składa deklaracji VAT-7. Stowarzyszenie złożyło wniosek o przyznanie pomocy na lata 2016-2018 w ramach programu: Program Operacyjny "XXX" na lata 2014-2020, ze środków funduszu: Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego. W dniu 23 maja 2016 r. podpisało w tej sprawie umowę o warunkach i sposobie realizacji strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczeństwo z Samorządem Województwa. Wartość umowy wynosi: 854.000,12 zł co równocześnie stanowi 100% kosztów kwalifikowanych. Podatek VAT został zaliczony jako wydatek kwalifikowany.

Celem realizowanej umowy jest:

* zapewnienie sprawnej i efektywnej pracy biura LGD, a tym samym zapewnienie właściwego procesu wdrażania realizacji Lokalnej Strategii Rozwoju na terenie LGD poprzez uwzględnienie kosztów związanych z zatrudnieniem pracowników, zakupem niezbędnego wyposażenia biura oraz bieżących opłat i kosztów związanych z utrzymaniem i funkcjonowaniem biura.

* opracowanie strony internetowej Stowarzyszenia LGD zawierającej aktualne informacje dotyczące Stowarzyszenia, jego działalności, obszaru objętego LSR oraz adresy kontaktowe biura LGD. Rozpowszechnianie informacji o działalności LGD o celach Lokalnej Strategii Rozwoju, przygotowanie materiałów informacyjnych o obszarze LGD i celach LSR, pomoc i doradztwo w zakresie przygotowania wniosków oraz przekazanie informacji o konkursach w ramach wdrażania LSR. Upowszechnianie informacji poprzez organizację spotkań seminaryjnych dla mieszkańców obszaru LGD.

* szkolenie kadr biorących udział we wdrażaniu LSR, podnoszenie wiedzy i umiejętności pracowników biura LGD, członków zarządu oraz organu decyzyjnego poprzez organizację przedsięwzięcia o charakterze edukacyjno-warsztatowym.

* upowszechnianie wśród mieszkańców obszaru informacji dotyczących idei partnerstwa w ramach LGD oraz możliwości aktywizacji obszaru poprzez udział we wdrażaniu LSR, zwiększanie dostępu mieszkańców do wydarzeń kulturalnych i promocyjnych.

* organizację spotkań mieszkańców, sołtysów, lokalnych liderów oraz członków organizacji pozarządowych, a także animowanie społeczności lokalnej poprzez szkolenia i doradztwo.

Wszystkie nabyte w ramach umowy usługi oraz środki trwałe pozwalające na organizację biura będące bezpośrednim rezultatem wdrażania umowy będą bezpłatnie udostępniane mieszkańcom znajdującym się w obszarze działania Stowarzyszenia.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Stowarzyszenie w odniesieniu do realizowanych zadań ma możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub w części?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z brzmieniem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710, z późn. zm.) zwanej dalej ustawą VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Powołując się na art. 15 ustawy o VAT Stowarzyszenie nie jest podatnikiem VAT w związku z czym nie będzie mogło odzyskać w żaden sposób poniesionego podatku VAT, ponieważ ww. działanie nie będzie wykorzystywane przez na cele działalności opodatkowanej VAT.

W myśl art. 2 ust. 1, ust. 2 i ust. 3 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2015 r. poz. 1393, z późn. zm.) stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych, które samodzielnie określa swoje cele, programy działania i struktury organizacyjne oraz uchwala akty wewnętrzne dotyczące działalności opierając ją na pracy społecznej członków z możliwością zatrudniania pracowników. Biorąc pod uwagę fakt, iż opisane we wniosku nieodpłatne świadczenie usług (nieodpłatne udostępnianie mienia m.in. mieszkańcom i jednostkom organizacyjnym gmin) będzie się odbywało w związku z prowadzoną przez Stowarzyszenie działalnością brak podstaw do traktowania tego nieodpłatnego udostępniania jako odpłatnego świadczenia usług. Tym samym czynność ta jako nieodpłatne świadczenie usług nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi - brak związku dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną. Stowarzyszenie nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT, zatem nie przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług w ramach realizowanego projektu. Tym samym Stowarzyszenie nie będzie miało prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14 na pkt 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl