0461-ITPP3.4512.119.2017.1.APR - Zwolnienie z VAT dostawy nieruchomości zabudowanej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 6 kwietnia 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0461-ITPP3.4512.119.2017.1.APR Zwolnienie z VAT dostawy nieruchomości zabudowanej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) oraz art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r. poz. 1948), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 6 lutego 2017 r. (data wpływu 10 lutego 2017 r.), uzupełnionym w dniu 31 marca 2017 r. (data wpływu), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku dostawy nieruchomości zabudowanej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 lutego 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, uzupełniony w dniu 31 marca 2017 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku dostawy nieruchomości zabudowanej.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

W dniu 10 sierpnia 2011 r. Spółka nabyła od Gminy Z., na podstawie art. 37 ust. 1 oraz art. 40 ust. 1 pkt 1 i ust. 3 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2010 r. Nr 102, poz. 651 z późn. zm.), w drodze pierwszego przetargu ustnego nieograniczonego, nieruchomość składającą się z dwóch działek gruntu oznaczonych geodezyjnie numerami A i B, o łącznej powierzchni 2.857 m2, dla której Sąd Rejonowy prowadzi księgę wieczystą nr.... Działka gruntu oznaczona nr A, o powierzchni 286 m2 jest niezabudowana, natomiast działka gruntu oznaczona nr B, o powierzchni 2.571 m2 częściowo zabudowana jest jednokondygnacyjnym budynkiem o przeznaczeniu innym niż mieszkalne, o powierzchni użytkowej 97,4 m2 oraz budowlami w postaci: najazdu samochodowego, ekranu murowanego, utwardzeń z płyt betonowych i przyłączy.

Przedmiotowa nieruchomość, składająca się z ww. działek, znajduje się na terenie, dla którego obowiązuje miejscowy plan oraz zmiana miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, uchwalony uchwałą Rady Miasta, opublikowany w Woj. Dz. Urz. Zgodnie z powyższym planem, działki nr A i B położone są w jednostce urbanistycznej na terenie zabudowy mieszkaniowej wielorodzinnej z usługami, oznaczonym symbolem, dla którego dopuszcza się przeznaczenia zamienne: tereny zabudowy usługowej handlu i usług (UU), tereny zabudowy usługowej administracji (UA), tereny zabudowy usługowej kultury (UK) oraz tereny zamieszkania zbiorowego (MB).

W dniu. Dyrektor Izby Skarbowej, na skutek wniosku złożonego przez Gminę Z., wydał indywidualną interpretację prawa podatkowego, znak....., w zakresie opodatkowania podatkiem VAT dostawy nieruchomości. Wynikało z niej, że dostawa budynku oraz budowli, znajdujących się na działce nr B, korzystała ze zwolnienia od podatku na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. Tym samym, uwzględniając treść art. 29 ust. 5 ustawy, dostawa gruntu, na którym są posadowione przedmiotowe obiekty, tj. działki nr B, również korzystała ze zwolnienia od tego podatku. Natomiast sprzedaż działki niezabudowanej nr A podlegała opodatkowaniu 23% stawką podatku, w myśl art. 41 ust. 1 w zw. z 146a pkt 1 ustawy, gdyż przedmiotowa działka zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego przeznaczona jest pod zabudowę mieszkaniową wielorodzinną z usługami. W związku z powyższym Spółka dokonała odliczenia podatku naliczonego od nabycia opodatkowanego stawką 23%.

Spółka, jako właściciel nieruchomości, mając na celu realizacje inwestycji na zakupionej nieruchomości, dokonała połączenia opisanych wyżej działek, w wyniku czego powstała działka o numerze 340. Obecnie, w związku z rezygnacją z realizacji zamierzonego przedsięwzięcia, Spółka zamierza sprzedać przedmiotową nieruchomość. Od momentu nabycia nieruchomości do dnia złożenia wniosku, Spółka nie dokonywała nakładów na ulepszenie znajdujących się na terenie nieruchomości budynków i budowli.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy dostawa przedmiotowej nieruchomości będzie podlegać zwolnieniu od podatku od towarów i usług?

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku dostawy budynków trwale związanych z gruntem, grunt jest co do zasady opodatkowany w ten sam sposób, co posadowiony na nim budynek (art. 29a ust. 8 ustawy, zgodnie z którym z podstawy opodatkowania dotyczącej dostawy budynku nie wyodrębnia się wartości gruntu). Stawka podatkowa właściwa dla budynku, w tym również zwolnienie od opodatkowania, obejmuje również grunt.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się z podatku dostawę budynków, budowli lub ich części z wyjątkiem, gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Przepisy Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L 347 Str. 1 z późn. zm.), posługują się pojęciem "pierwszego zasiedlenia", jednakże nie definiują tego pojęcia oraz nie wprowadzają dodatkowych warunków określających go. W konsekwencji zarówno zgodnie z przepisami Dyrektywy 2006/112/WE oraz w świetle utrwalonego w tej materii orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, pierwsze zasiedlenie budynku należy rozumieć szeroko jako "pierwsze zajęcie budynku, używanie". W efekcie, aby w tej sytuacji można było mówić o pierwszym zasiedleniu, musi dojść do zajęcia budynku, jego używania, w tym również na potrzeby własnej działalności gospodarczej.

W kwestii rozumienia definicji pierwszego zasiedlenia wypowiedział się NSA w wyroku z dnia 14 maja 2015 r. o sygn. I FSK 382/14, stwierdzając m.in., że "pierwsze zasiedlenie" budynku (po jego wybudowaniu) należy rozumieć szeroko jako pierwsze zajęcie budynku, używanie w tym również na potrzeby własnej działalności gospodarczej. Powyższa kwestia przedstawia się inaczej w sytuacji, gdy budynek został ulepszony, a wydatki na ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej obiektu, wówczas bowiem, aby nastąpiło pierwsze zasiedlenie budynku - zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy w zw. z art. 12 ust. 2 zdanie drugie Dyrektywy 20061112/WE - musi dojść do oddania obiektu po ulepszeniu do użytkowania w ramach czynności podlegającej opodatkowaniu (np. w najem).

W praktyce przyjmuje się, że za "oddanie do użytkowania", o którym mowa w definicji pierwszego zasiedlenia, należy rozumieć m.in. objęcie we władanie budynku, budowli lub ich części przez pierwszego nabywcę lub pierwszego użytkownika. Nieruchomość nie musi być faktycznie zamieszkała (użytkowana) przez nabywcę, lecz winna być przez niego "przejęta" do użytkowania (por. np. interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej z 4 lutego 2016 r., nr......).

W związku z powyższym należy uznać, że:

* na skutek połączenia dwóch działek gruntu (zabudowanej i niezabudowanej) powstała działka zabudowana, której dostawa ze względu na charakter posadowionych tam obiektów budowlanych, będzie podlegała zwolnieniu z podatku od towarów i usług.

* planowana dostawa nieruchomości będzie spełniać przesłanki do zastosowania zwolnienia z podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ponieważ dostawa nie będzie dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia, a pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres dłuższy niż 2 lata.

W związku z powyższym dostawa przedmiotowej nieruchomości będzie podlegała zwolnieniu od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10, w związku z art. 29a ust. 8 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Podkreślić należy, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego, z którego wynika, że przedmiotem dostawy będzie budynek posadowiony na działce nr 340 wraz z gruntem. Oznacza to, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl