0461-ITPP2.4512.938.2016.1.KK - Brak prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu: przebudowy drogi.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 17 stycznia 2017 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy 0461-ITPP2.4512.938.2016.1.KK Brak prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu: przebudowy drogi.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 25 listopada 2016 r. (data wpływu 14 grudnia 2016 r.), uzupełnionym w dniu 4 stycznia 2017 r. (data wpływu), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 grudnia 2016 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony w dniu 4 stycznia 2017 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...".

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina dnia 29 września 2016 r. podpisała umowę na roboty budowlane dotyczące projektu pn. "...". Realizacja rzeczowa i finansowa projektu zakończy się 30 sierpnia 2018 r. Projekt ten uzyskał dofinansowanie w ramach Programu Operacyjnego... 2014-2020, Oś Priorytetowa 2, Nowoczesna Infrastruktura Transportowa, Działanie 2.2 Infrastruktura drogowa. Inwestycja zlokalizowana jest we wschodniej części O. i stanowi niezbędne powiązanie układu drogowego w ciągu... z realizowaną przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad południową obwodnicą O. w ciągu..., związaną z wyprowadzeniem ruchu samochodowego z miasta.

Podstawowy zakres Projektu obejmuje:

Zadanie 1: Budowa ul. T. na odcinku od skrzyżowania ul. T. z ul. B. do projektowanej obwodnicy O.:

* Budowę i przebudowę skrzyżowań z ul. B. i ul. C.;

* Budowę dróg obsługujących, ścieżek rowerowych i chodników, zatok autobusowych, zjazdów oraz wiaduktu drogowego;

* Przebudowę kolidującej infrastruktury;

* Wyburzenia kolidujących budynków i obiektów inżynierskich;

* Wycinkę drzew oraz nowe nasadzenia zieleni.

Zadanie 2 obejmuje w szczególności:

* Przebudowę ul. T. od skrzyżowania ul. T. z ul. L. do skrzyżowania z ul. B.;

* Przebudowę skrzyżowań z ul. L., ul. S. oraz ul. S.;

* Budowę dróg obsługujących, ścieżek rowerowych i chodników, zatok autobusowych, zjazdów oraz wiaduktu drogowego;

* Wycinkę drzew oraz nowe nasadzenia zieleni.

W zakresie projektu są dwa elementy, których zakres wynika z dokumentacji projektowej dla Zadania 3 (ul. L.), a które są niezbędne dla realizacji Zadania 1 i 2. Są to budowa odcinka 29 m ul. B. oraz zbiornika retencyjnego wraz z kanałami.

W wyniku realizacji projektu powstanie 0,39 km nowych dróg krajowych klasy G 2/2 (2 jezdnie, po 2 pasy ruchu), o prędkości projektowanej 50 km/h i nośności nawierzchni 115 kN/oś oraz 2,17 km przebudowanych do wyższych parametrów dróg krajowych, jak również 3,04 km niezbędnych do prawidłowej obsługi ul. T. dróg niższych kategorii.

Budowa przedmiotowego odcinka ul. T. będzie znaczącym czynnikiem sprzyjającym ożywieniu gospodarczemu, ze względu na wiążące się z nią możliwości wzrostu popytu na lokalne usługi i towary, jak również ze względu na położenie w jej sąsiedztwie terenów, które Miasto planuje uzbroić celem udostępnienia przyszłym inwestorom.

Ulica T. po wybudowaniu, z uwagi na brak obwodnicy północnej, będzie przejmowała tranzyt w kierunku przejścia granicznego z O.....

Dodatkowo wpłynie na lepsze skomunikowanie miasta wojewódzkiego (będącego istotnym rynkiem pracy) z jego obszarem funkcjonalnym i pozwoli na większą integrację funkcjonujących rynków pracy.

Efekt projektu nie będzie generował przychodów ani dochodów. Wybudowana droga będzie drogą publiczną, a użytkownicy nie będą ponosić opłat w związku z jej użytkowaniem.

Zgodnie z założeniami, zarządcą powstałego w wyniku inwestycji majątku wytworzonego w ramach projektu będzie Gmina. Eksploatacją i zarządzaniem wybudowaną infrastrukturą, poza kanalizacją deszczową, będzie zajmował się Z. w O., który jest jednostką organizacyjną Gminy tj. samorządową jednostką budżetową. Natomiast za zarządzanie siecią kanalizacji deszczowej odpowiedzialna będzie jednostka organizacyjna Gminy - Urząd Miasta O., a Gmina nie będzie pobierała pożytków z tytułu własności. Gmina jest czynnym podatnikiem VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gmina ma prawo do odzyskiwania podatku VAT naliczonego w związku z realizacją inwestycji, biorąc pod uwagę planowany sposób wykorzystania w przyszłości majątku wytworzonego w ramach zrealizowanego projektu?

Zdaniem Wnioskodawcy, w przedstawionym "stanie faktycznym", nie ma prawa odzyskiwania podatku VAT z tytułu realizowanej inwestycji ze względu na fakt, że dokonane zakupy inwestycyjne nie są związane z działalnością opodatkowaną prowadzoną przez niego.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz nie podlegających temu podatkowi. Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług.

Eksploatacją i zarządzaniem wybudowaną infrastrukturą, poza kanalizacją deszczową, będzie zajmował się Z. w O., który jest jednostką organizacyjną Gminy, tj. samorządową jednostką budżetową. Użytkownicy wybudowanej drogi nie będą ponosić opłat za jej użytkowanie.

Biorąc pod uwagę zapisy ujęte w art. 3 ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego, jednostka samorządu terytorialnego jest obowiązana do podjęcia rozliczania podatku wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Generalna zasada określająca prawne możliwości odliczenia podatku naliczonego wyrażona jest w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710, z późn. zm.). Zgodnie z tym przepisem, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z powyższego przepisu wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje w sytuacji, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji, jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów i usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 1656, z późn. zm.) przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 4 tego rozporządzenia.

Analiza przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz treści powołanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do stwierdzenia, że nie będzie spełniony warunek, o którym mowa w cyt. art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż poniesione wydatki w ramach ww. projektu - jak wynika z treści wniosku - nie będą służyły sprzedaży opodatkowanej. W konsekwencji Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z przedmiotową inwestycją. Nie będzie przysługiwało również prawo do zwrotu podatku naliczonego, gdyż dofinansowanie, o którym mowa we wniosku, nie będzie stanowić środków wskazanych w powołanym rozporządzeniu.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.

Ponadto tut. organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - (Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl