0461-ITPP2.4512.918.2016.1.AJ - Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych przy realizacji projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 13 stycznia 2017 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy 0461-ITPP2.4512.918.2016.1.AJ Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych przy realizacji projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 23 listopada 2016 r. (data wpływu 5 grudnia 2016 r.), uzupełnionym w dniu 4 stycznia 2017 r. (data wpływu), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych przy realizacji projektu pn. "XXX" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 grudnia 2016 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony w dniu 4 stycznia 2017 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych przy realizacji projektu pn. "XXX".

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina złożyła wniosek o dofinansowanie projektu pn. "XXX", który to znajduje się na liście projektów wybranych do dofinansowania w ramach konkursu..., współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach RPO Województwa... na lata 2014-2020, Działanie 3.1 Edukacja Przedszkolna.

Okres realizacji projektu: od 1 września 2016 r. do 31 sierpnia 2019 r.

Projekt zakłada:

1. Utworzenie nowego oddziału przedszkolnego dla 25 dzieci (m.in. adaptacja pomieszczeń, zakup wyposażenia w tym pomocy dydaktycznych, mebli, leżaków, zatrudnienie nauczycieli i pomocy nauczyciela).

2. Wsparcie dla dzieci i rodzin o specjalnych potrzebach edukacyjnych (m.in. zakup pomocy dydaktycznych i terapeutycznych dla dzieci z niepełnosprawnościami, zakup pomocy dydaktycznych logopedycznych, zatrudnienie osób prowadzących zajęcia dla dzieci z niepełnosprawnościami, zatrudnienia logopedów, zatrudnienie osób prowadzących zajęcia psychologiczno-pedagogiczne dla dzieci i rodzin).

3. Zajęcie ukierunkowane na rozwój kompetencji kluczowych (m.in. zakup pomocy dydaktycznych ICT, zakup pomocy dydaktycznych do nauki języków obcych - j. angielski, zatrudnienie nauczycieli prowadzących zajęcia komputerowe ICT, zatrudnienie nauczycieli prowadzących zajęcia w zakresie kompetencji kluczowych z języków obcych - j. angielski).

4. Podniesienie kompetencji zawodowych nauczycieli oddziałów wychowania przedszkolnego (m.in. studia podyplomowe i szkolenia dla nauczycieli).

Projekt skierowany jest do:

1.

dzieci w wieku przedszkolnym,

2.

nauczycieli (oddziały wychowania przedszkolnego),

3.

opiekunów prawnych dzieci (dzieci w wieku przedszkolnym),

4.

siedmiu ośrodków wychowania przedszkolnego, dla których organem prowadzącym jest Gmina.

Wydatki w ramach projektu obejmować będą m.in.:

1. Adaptacja pomieszczeń dydaktycznych na potrzeby nowego oddziału, w tym:

a.

prace remontowe związane z wydzieleniem dodatkowej Sali lekcyjnej z holu i gabinetu,

b.

prace remontowe związane z adaptacją pomieszczenia zaplecza i części sali lekcyjnej na szatnie dla dzieci przedszkolnych,

c.

rozbudowa węzła sanitarnego z dostosowaniem dla potrzeb dzieci przedszkolnych,

d.

adaptacja holu skrzydła do funkcji przedszkolnych,

e.

wydzielenie przedszkola z kompleksu szkolnego, poprzez zamknięcie ciągów komunikacyjnych,

f.

instalacje techniczne,

g.

zlikwidowanie barier architektonicznych w celu równego dostępu dla osób niepełnosprawnych.

2. Zakup wyposażenia: mi.in. zakup sprzętu, mebli, pomocy dydaktycznych, leżaczków dla nowego oddziału przedszkolnego oraz zakup programów edukacyjnych i innych pomocy naukowych, dydaktycznych, edukacyjnych i terapeutycznych, zakup sprzętu i pomocy dydaktycznych - ICT.

3. Zatrudnienie personelu projektu: wynagrodzenie dla nauczycieli prowadzących dane zajęcia, wynagrodzenie dla nauczycieli i pomocy nauczyciela zatrudnionych do nowego oddziału przedszkolnego, zatrudnienie pomocy kuchennej w celu przygotowania posiłków dla dzieci nowego oddziału przedszkolnego.

4. Zakup środków rzeczowych niezbędnych do utrzymania nowego oddziału przedszkolnego.

5. Studia podyplomowe, szkolenia, kursy i warsztaty dla nauczycieli.

6. Wynajem sal: bezpłatny wynajem sal jako niepieniężny wkład własny gminy do projektu.

7. Koszty pośrednie: m.in. zarzadzanie projektem (oddelegowanie pracownika bądź zatrudnienie koordynatora projektu, specjalisty ds. rozliczeń, księgowej), działania informacyjno-promocyjne (np. wydruk materiałów informacyjnych, artykuły w prasie lokalnej, zakup tablic informacyjnych, informacje na stronie internetowej beneficjenta).

Wymienione wydatki, które zostaną poniesione zgodnie z realizacją projektu nie są związane ze sprzedażą opodatkowaną.

Wydatki poniesione na realizację projektu zostaną udokumentowane fakturami wystawionymi na rzecz Gminy.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gmina ma prawo do odliczenia (odzyskania) całości lub części podatku od wydatków poniesionych przy wykonaniu ww. projektu?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710, z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Wskazać należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni lub pośredni związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa status danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady, status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - w myśl ust. 2 cyt. artykułu - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na postawie ust. 6 tego artykułu, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z treści powołanych przepisów wynika, że za podatnika będzie uznany tylko taki podmiot, który dokonuje czynności zmierzające do wykorzystania nabytych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych) itd. Bowiem tylko w tym zakresie czynności jednostek samorządu terytorialnego mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r. poz. 446, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszelkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy oświaty, w tym szkół podstawowych, przedszkoli i innych placówek oświatowo-wychowawczych.:

W rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów i usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 1656), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 4 tego rozporządzenia.

Analiza przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz treści powołanych przepisów prawa prowadzi do stwierdzenia, że w świetle zapisów art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych przy wykonaniu przedmiotowego projektu. Jak bowiem podano we wniosku, działania podejmowane przez Gminę nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Ponadto okoliczności sprawy i zapisy przywołanych przepisów prawa wskazują, iż realizując ww. projekt Gmina nie będzie działała w charakterze podatnika podatku od towarów i usług w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy, prowadzącego działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy.

Nie będzie przysługiwało również prawo do zwrotu podatku naliczonego, bowiem dofinansowanie, o którym mowa we wniosku, nie stanowi środków wskazanych w powołanym rozporządzeniu.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto tut. organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - (Dz. U. z 2016 r. poz. 718). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl