0461-ITPP2.4512.907.2016.1.KK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 31 stycznia 2017 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy 0461-ITPP2.4512.907.2016.1.KK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 29 listopada 2016 r. (data wpływu 1 grudnia 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy gruntów niezabudowanych i gruntu zabudowanego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 grudnia 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy gruntów niezabudowanych i gruntu zabudowanego.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółka prowadzi działalność w zakresie dystrybucji produktów w branży zajmującej się chłodnictwem i klimatyzacją, ma siedzibę na terytorium Polski oraz jest zarejestrowana w Polsce jako czynny podatnik VAT. Działa w grupie podmiotów powiązanych. W celu zrealizowania strategii biznesowej, polegającej na skonsolidowaniu w jednym podmiocie nieruchomości należących do Spółki, podjęła decyzję o wniesieniu ich aportem do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, co miało na celu ułatwienie zarządzania nimi.

W konsekwencji, dnia 3 listopada 2016 r. Spółka dokonała aportu nieruchomości do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością.

W wyniku zawartej w formie aktu notarialnego umowy przeniesienia własności nieruchomości, Spółka dokonała przeniesienia:

1.

niezabudowanych działek położonych w K.,

2.

zabudowanej działki położonej w G.

Ad. 1)

Nieruchomości położone w K. obejmowały:

a.

niezabudowaną działkę nr 292/6, której sposób korzystania oznaczono w ewidencji gruntów i budynków jako tereny mieszkaniowe,

b.

niezabudowaną działkę nr 292/9, której sposób korzystania oznaczono w ewidencji gruntów i budynków jako zurbanizowane tereny niezabudowane lub w trakcie zabudowy,

c.

niezabudowaną działkę nr 293/2, której sposób korzystania oznaczono w ewidencji gruntów i budynków jako zurbanizowane tereny niezabudowane lub w trakcie zabudowy, (dalej: "Grunty Niezabudowane").

Dla powyższych gruntów nie obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, natomiast burmistrz miasta K., dnia 15 kwietnia 2015 r., wydał decyzję nr../.... o warunkach zabudowy, stwierdzającą, że grunty te przeznaczone są pod zabudowę.

Ad. 2)

Nieruchomość położona w G. obejmowała: zabudowaną działkę nr 16/6, której sposób korzystania oznaczono w ewidencji gruntów i budynków jako inne tereny zabudowane (dalej: "Grunt"), zabudowanej budynkiem handlowo-usługowym oraz budynkiem magazynowym z zapleczem biurowo-socjalnym (dalej: "Budynki").

Grunt i Budynki zostały oddane do użytkowania Spółce w wykonaniu czynności podlegającej opodatkowaniu VAT, na podstawie umowy sprzedaży zawartej przez Spółkę w formie aktu notarialnego w dniu 15 stycznia 2001 r.

Budynki wchodzące w skład nieruchomości nie były ulepszane w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym przez Spółkę w wyniku poniesienia wydatków stanowiących co najmniej 30% jego wartości początkowej. Przy nabyciu Budynków przysługiwało prawo do odliczenia VAT.

W momencie dokonania aportu, część Budynków wykorzystywana była na podstawie umowy najmu przez osoby trzecie.

Jak zostało wskazane powyżej, Grunty Niezabudowane oraz Grunt i Budynki były przedmiotem aportu do spółki z o.o. (dalej: "Nabywca"). Nabywca ma siedzibę na terytorium Polski i jest zarejestrowany w Polsce jako czynny podatnik VAT.

W momencie przeniesienia własności nieruchomości w drodze aportu, Grunty Niezabudowane, Budynki oraz Grunt stanowiły własność Spółki.

W zamian za dokonany aport do spółki z o.o., Spółka objęła udziały w podwyższonym kapitale zakładowym Nabywcy.

Przedmiotem dokonanego aportu nie było przedsiębiorstwo, ani jego zorganizowana część.

Spółka oraz Nabywca złożyli, przed dniem dostawy, właściwemu dla Nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy opisanych wyżej nieruchomości, na podstawie art. 43 ust. 10 ustawy o VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

1. Czy dostawa Gruntów Niezabudowanych będzie podlegać opodatkowaniu VAT według stawki 23%?

2. Czy w związku ze złożonym oświadczeniem o rezygnacji ze zwolnienia przysługującego na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, dostawa Budynków oraz Gruntu będzie podlegać opodatkowaniu VAT według stawki 23%?

Zdaniem Wnioskodawcy, dostawa Gruntów Niezabudowanych będzie podlegać opodatkowaniu VAT według stawki 23%. W związku ze złożonym oświadczeniem o rezygnacji ze zwolnienia przysługującego na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, dostawa Budynków oraz Gruntu będzie podlegać opodatkowaniu VAT według stawki 23%.

Zgodnie z obowiązującymi przepisami, wniesienie składników majątkowych aportem do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością bądź ich sprzedaż stanowi odpłatną dostawę towarów, która podlega, co do zasady, przepisom ustawy o VAT (art. 5 ust. 1 ustawy o VAT). Wyjątek stanowi dostawa składników majątku, które stanowią łącznie przedsiębiorstwo bądź jego zorganizowaną część. Aport/sprzedaż przedsiębiorstwa bądź jego zorganizowanej części nie podlega przepisom ustawy o VAT (art. 6 pkt 1 ustawy o VAT).

Z przedstawionego przez Spółkę stanu faktycznego wynika, że przedmiotem aportu były:

1. Grunty Niezabudowane, dla których została wydana decyzja o warunkach zabudowy,

2. Grunt oraz Budynki.

Biorąc pod uwagę, że przedmiotem transakcji nie było przedsiębiorstwo ani jego zorganizowana część, wskazane transakcje stanowiły czynności podlegające przepisom ustawy o VAT.

UZASADNIENIE stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1.

1. Zasady opodatkowania terenów niezabudowanych.

Dostawa terenów niezabudowanych jest:

1.

opodatkowana stawkę 23%, jeśli tereny niezabudowane stanowią tereny budowlane w rozumieniu przepisów ustawy o VAT,

2.

zwolniona z VAT w pozostałych przypadkach, zgodnie z przepisami ustawy o VAT (art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT).

Przez pojęcie terenów budowlanych rozumie się grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (art. 2 pkt 33 ustawy o VAT).

2. Zasady opodatkowania aportu Gruntów Niezabudowanych.

Zgodnie z przedstawionym zdarzeniem, Spółka była właścicielem Gruntów Niezabudowanych, które w rozumieniu ustawy o VAT kwalifikują się jako tereny niezabudowane stanowiące tereny budowlane.

Będące przedmiotem aportu Grunty Niezabudowane nie zostały wprawdzie objęte miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, ale wydano w stosunku do nich decyzję o warunkach zabudowy, o której mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, stwierdzającą, że grunty te przeznaczone są pod zabudowę.

W odniesieniu zatem do Gruntów Niezabudowanych, które były przedmiotem dostawy, omawiane wyżej zwolnienie nie znajdzie zastosowania.

W świetle powyższego, w ocenie Spółki, dostawa Gruntów Niezabudowanych podlegała opodatkowaniu na zasadach ogólnych według stawki 23%.

UZASADNIENIE stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2.

1. Zasady opodatkowania dostawy budynków i gruntów.

W przypadku, gdy przedmiotem dostawy są budynki trwale z gruntem związane, z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu, co oznacza, że sposób opodatkowania dostawy budynku determinuje sposób opodatkowania dostawy gruntu, na którym ten budynek jest posadowiony (art. 29a ust. 8 ustawy o VAT). W tej sytuacji mamy do czynienia z jedną dostawą mającą za przedmiot nieruchomość budowlaną.

Dostawa budynków podlega "co do zasady" opodatkowaniu podstawową stawką 23%. Jednak ustawa o VAT zawiera szczególne regulacje wprowadzające zwolnienia z opodatkowania.

2. Zwolnienie z opodatkowania dostawy budynków.

W zakresie dostawy budynków ustawa o VAT przewiduje zwolnienie z opodatkowania mające charakter fakultatywny oraz zwolnienie z opodatkowania mające charakter obligatoryjny.

Zgodnie z przepisami art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę budynków, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Jednocześnie zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy o VAT, przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Z powołanego przepisu wynika, że oddanie do użytkowania powinno nastąpić w ramach czynności podlegającej opodatkowaniu, a za taką należy rozumieć nie tylko umowę sprzedaży, ale także np. umowy najmu i dzierżawy, podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT.

Powyższe zwolnienie ma charakter zwolnienia fakultatywnego, gdyż podatnik może na podstawie art. 43 ust. 10 ustawy o VAT, zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa wyżej i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku:

a.

są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;

b.

złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów, właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku.

W przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, zastosowanie może znaleźć inne zwolnienie z opodatkowania. Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT, zwalnia się bowiem od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

W sytuacji, gdy spełnione są wyżej wskazane warunki, zastosowanie zwolnienia ma charakter obligatoryjny.

3. Zasady opodatkowania aportu Budynków i Gruntu.

Zgodnie z opisem stanu faktycznego, przedmiot dostawy stanowiły Budynki znajdujące się na działce nr 16/6. Aby dostawa wskazanych w opisie sprawy Budynków mogła korzystać ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, nie mogła być dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim i pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą tych Budynków nie mógł upłynąć okres krótszy niż 2 lata.

Ostatnia czynność podlegająca opodatkowaniu VAT, której przedmiotem były Grunt i Budynki, tj. sprzedaż, miała miejsce 15 stycznia 2001 r.

Od tego czasu, Spółka nie ponosiła wydatków na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, które stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

W związku z powyższym, dostawa, której przedmiotem jest niniejszy wniosek, została dokonana po upływie 2 lat od pierwszego zasiedlenia.

W konsekwencji, Spółka stoi na stanowisku, że dokonana dostawa Budynków i Gruntu spełniła przesłanki z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, pozwalające skorzystać ze zwolnienia wynikającego z powyższego przepisu.

Biorąc pod uwagę, że powyższe zwolnienie ma charakter zwolnienia fakultatywnego, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku i wybrać opodatkowanie dostawy budynków.

Jak zostało wskazane w opisie stanu faktycznego, Spółka oraz Nabywca są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni. Przed dniem dostawy złożyli, właściwemu dla Nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy opisanych wyżej nieruchomości, na podstawie art. 43 ust. 10 ustawy o VAT, co oznacza, że zwolnienie przysługujące Spółce na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT nie znajduje zastosowania.

W konsekwencji, Spółka stoi na stanowisku, że dostawa Budynków oraz Gruntu podlegała opodatkowaniu VAT według stawki 23%.

W świetle powyższego, zdaniem Spółki, dostawa Gruntów Niezabudowanych, Gruntu oraz Budynków, podlegała opodatkowaniu według stawki 23%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Mając powyższe na uwadze, stosownie do art. 14c § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Podkreślić należy, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, z którego wynika, że przedmiotem zbycia nie było przedsiębiorstwo ani zorganizowana część przedsiębiorstwa. Oznacza to, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Ponadto tut. organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - (Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego.

Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną. Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izby Administracji Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl