0461-ITPP2.4512.876.2016.1.RS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 stycznia 2017 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy 0461-ITPP2.4512.876.2016.1.RS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 21 listopada 2016 r. (data wpływu 23 listopada 2016 r.), uzupełnionym w dniu 28 grudnia 2016 r. (data wpływu), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia 50% podatku naliczonego z tytułu pierwszej opłaty leasingowej, opłaty przygotowawczej oraz rat leasingowych dotyczących samochodu osobowego marki BMW oraz nabycia paliwa wykorzystywanego do jego napędu, a także wydatków eksploatacyjnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 listopada 2016 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony w dniu 28 grudnia 2016 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia 50% podatku naliczonego z tytułu pierwszej opłaty leasingowej, opłaty przygotowawczej oraz rat leasingowych dotyczących samochodu osobowego marki BMW oraz nabycia paliwa wykorzystywanego do jego napędu, a także wydatków eksploatacyjnych.

We wniosku i jego uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny.

Pan M. B., zwany dalej Stroną, Podatnikiem lub Wnioskodawcą, prowadzi działalność gospodarczą między innymi w zakresie produkcji wyrobów jubilerskich oraz wykonywania konstrukcji metalowych na zlecenie. Strona jest podatnikiem VAT czynnym zobowiązanym do składania deklaracji w zakresie podatku od towarów i usług miesięcznie oraz ma zamiar nadal w przyszłości składać w zakresie rozliczeń z tytułu podatku od towarów i usług ww. deklaracje miesięcznie. Podatnik w 2016 r. jest zobowiązany do prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów na zasadach określonych rozporządzeniem. Ma zamiar prowadzić także podatkową księgę przychodów i rozchodów w następnych latach podatkowych w okresie trwania poniżej opisanej umowy leasingowej. W zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych Podatnik od uzyskiwanego dochodu z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej opłaca podatek dochodowy od osób fizycznych według stawki liniowej w wysokości 19,00%. Zaliczki z tytułu ww. zobowiązania podatkowego Strona opłaca miesięcznie. Wnioskodawca wykorzystuje przy prowadzeniu samodzielnej działalności pojazdy samochodowe. W dniu 24 października 2016 r. zawarł z podatnikiem VAT czynnym, z firmą B. S.A. z siedzibą w miejscowości P., zwanym dalej Leasingodawcą, umowę leasingu samochodu osobowego marki BMW X6 M, rok produkcji 2011, zwanego dalej pojazdem samochodowym i przyjął do użytkowania ww. samochód osobowy, który jest oraz będzie wykorzystywany wyłącznie przy prowadzeniu działalności gospodarczej. Strony umowy ustaliły wynagrodzenie należne leasingodawcy na kwotę brutto 137.748,00 zł (sto trzydzieści siedem tysięcy siedemset czterdzieści osiem złotych), które jest płatne w następujący sposób przez Wnioskodawcę:

1.

opłata leasingowa pierwsza w kwocie brutto 24.700,00 zł (dwadzieścia cztery tysiące siedemset złotych), w tym podatek naliczony w kwocie 4.618,700 zł, udokumentowana fakturą przez Leasingodawcę, która została doręczona Wnioskodawcy w dniu 27 października 2016 r., płatna do 31 października 2016 r.,

2.

opłata przygotowawcza w kwocie brutto 1.300,00 zł (jeden tysiąc trzysta złotych), w tym podatek naliczony 243,09 zł, udokumentowana fakturą przez Leasingodawcę, która została doręczona Wnioskodawcy w dniu 27 października 2016 r., płatna do dnia 31 października 2016 r.,

3.

35 (trzydzieści pięć) rat leasingowych w okresie listopad 2016 - wrzesień 2019 r., miesięcznych, płatnych nie później do 22 dnia każdego miesiąca, w kwocie brutto 3.192,00 zł (trzy tysiące sto dziewięćdziesiąt dwa złote), w tym podatek naliczony 597,03 zł, które będą udokumentowane przez Leasingodawcę fakturami,

4.

wartość końcową pojazdu strony ustaliły na kwotę 105,28 zł (sto pięć złotych dwadzieścia osiem groszy).

Wnioskodawca postanowił, że od dnia 27 października 2016 r. będzie odliczał od podatku należnego za dany miesiąc rozliczeniowy podatek naliczony w wysokości 50,00% z faktur dokumentujących nabycie paliwa do przedmiotowego pojazdu samochodowego oraz z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z jego eksploatacją, w tym z 35 rat leasingowych oraz z faktury z dnia 25 października 2016 r. dokumentującej pierwszą opłatę leasingowa w kwocie brutto 24.700,00 zł oraz z faktury z dnia 25 października 2016 r. dokumentującej opłatę przygotowawczą w kwocie brutto 1.300,00 zł. Z faktury dokumentującej opłatę wstępną oraz opłatę rejestracyjną podatek naliczony zostanie odliczony przez Stronę w rozliczeniu za miesiąc październik 2016 r. Strona po dniu 24 października 2016 r., do chwili obecnej nie złożyła w Urzędzie Skarbowym informacji (na druku VAT-26), o której to mowa w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 21 marca 2014 r. w sprawie wzoru informacji o pojazdach samochodowych wykorzystywanych wyłącznie do działalności gospodarczej (Dz. U. z 2012 r. poz. 371), dalej w skrócie rozporządzenie, że będzie ww. pojazd samochodowy użytkować wyłącznie przy prowadzeniu działalności gospodarczej oraz nie założyła od dnia 24 października 2016 r. dla tego pojazdu samochodowego oraz nie prowadzi do chwili obecnej oraz nie ma zamiaru prowadzić w przyszłości, ewidencji przebiegu pojazdu, o której to mowa w art. 86a ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2014 r. Pierwszą opłatę leasingową w kwocie netto 20.081,30 zł, powiększoną o 50,00% nieodliczonego podatku naliczonego, oraz opłatę przygotowawczą w kwocie netto 1.056,91 zł, powiększoną o 50,00% nieodliczonego podatku naliczonego, zaewidencjonowała w miesiącu październiku 2016 r. w podatkowej księdze przychodów i rozchodów zaliczyła w miesiącu październiku 2016 r. do kosztów uzyskania przychodu.

W dniu 26 października 2016 r. Wnioskodawca zawarł z P. S.A. umowę ubezpieczeniową ww. leasingowanego od dnia 24 października 2016 r. pojazdu samochodowego w zakresie pełnym (OC i AC, Pomoc w drodze, ubezpieczenie szyb oraz NW), którego to pojazdu właścicielem jest leasingodawca, udokumentowaną polisą, wskazując między innymi w ww. umowie ubezpieczeniowej, że w zakresie AC wartość ubezpieczenia pojazdu wynosi 155.600,00 zł (sto pięćdziesiąt pięć tysięcy sześćset złotych) oraz opłacił w dniu 26 października 2016 r. gotówką za okres ubezpieczenia od dnia 26 października 2016 r. do dnia 25 października 2017 r. należne składki ubezpieczeniowe w kwocie łącznej 4.483,00 zł (cztery tysiące czterysta osiemdziesiąt trzy złote). Przedmiotowe składki ubezpieczeniowe zostały przez Stronę zaewidencjonowane w podatkowej księdze przychodów i rozchodów, i zaliczone do kosztów uzyskania przychodu za miesiąc październik 2016 r., nie w kwocie 4.483,00 zł, tylko w części określonej na zasadach wynikających art. 23 ust. pkt 47 u.p.d.o.f., tj: w części ustalonej jako proporcja kwoty 20.000 EURO przeliczona na złote według kursu sprzedaży walut obcych z dnia 26 października 2016 r. do wartości wskazanej w polisie jako wartość ubezpieczenia -155.600,00 zł.

Umowa leasingu samochodu spełnia warunki określone w art. 23b ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj.:

a.

została zawarta na czas oznaczony, stanowiący co najmniej 40,00% normatywnego okresu amortyzacji,

b.

suma ustalonych w niej opłat, pomniejszona o należny podatek od towarów i usług, odpowiada wartości początkowej ww. pojazdu. Natomiast w przypadku zawarcia następnej umowy leasingu ww. środka trwałego będącego uprzednio przedmiotem umowy leasingu, będzie odpowiadała co najmniej jego wartości rynkowej z dnia zawarcia następnej umowy leasingu.

W dniu zawarcia opisanej umowy leasingu finansujący nie korzystał ze zwolnień w podatku dochodowym przysługującym na podstawie:

a.

art. 6 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.),

b.

przepisów o specjalnych strefach ekonomicznych,

c.

art. 23 i art. 37 ustawy z dnia 14 czerwca 1991 r. o spółkach z udziałem zagranicznym (Dz. U. z 1997 r. Nr 26, poz. 143 z późn. zm.), z zaznaczeniem, że w przypadku finansującego będącego spółką niebędącą osobą prawną ograniczenia, o których mowa w ust. 2 dotyczącą także wspólników tychże spółek.

Pierwsza opłata leasingowa ma charakter należności z tytułu używania przedmiotu leasingu pojazdu i dotyczy pierwszego okresu (miesiąca kalendarzowego) umowy leasingu. Należy wskazać, że ww. opłata nie dotyczy całego okresu trwania umowy leasingu i nie jest pobierana przez leasingodawcę na poczet usług realizowanych w trakcie trwania umowy leasingu.

Ww. pierwsza opłata leasingowa ma charakter opłaty samoistnej, bezzwrotnej, niezależnej od pozostałych rat leasingowych uiszczanych przez Wnioskodawcę w trakcie trwania umowy leasingu, a jej wykonanie jest obowiązkiem Strony wynikającym z zawartej umowy leasingu pojazdu.

Pierwsza opłata leasingowa ma charakter należności z tytułu używania przez Wnioskodawcę na podstawie ww. umowy leasingu pojazdu, i z uwagi na powyższe:

a.

nie ma charakteru należności związanej z czynnością przygotowania lub z czynnością dotyczącą zawarcia ww. umowy leasingu, w szczególności ww. opłata nie stanowi wynagrodzenia dla leasingodawcy za czynności przygotowawcze wykonane do dnia zawarcia umowy,

b.

nie ma charakteru należności z tytułu czynności przygotowawczych do wydania przedmiotu leasingu, których okres przekracza rok podatkowy 2016,

c.

nie jest kaucją gwarancyjną albo inną formą zabezpieczenia leasingodawcy przed ryzykiem utraty lub zniszczeniem pojazdu w trakcie trwania umowy leasingu, o charakterze zwrotnym,

d.

nie dotyczy kosztów ubezpieczenia przedmiotu leasingu, w okresie przekraczającym rok podatkowy 2016,

e.

nie ma innego charakteru niż opisany powyżej w punktach a-d, i nie dotyczy okresu przekraczającego roku podatkowego 2016.

Opłata przygotowawcza dotyczy czynności związanych z przygotowaniem oraz sporządzeniem umowy leasingowej i dotyczy czynności związanych z wydaniem przedmiotu leasingu. Należy wskazać, że przedmiotowa opłata nie dotyczy okresu przekraczającego rok podatkowy 2016.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawcy w związku z zawarciem w dniu 24 października 2016 r. umowy leasingu samochodu osobowego marki BMW, który to pojazd samochodowy jest oraz będzie użytkowany przez Stronę przy prowadzeniu samodzielnej działalności gospodarczej, będzie przysługiwało prawo odliczania od podatku należnego za październik 2016 r. 50,00% podatku naliczonego (tj. w kwocie 2.309,35 zł) wynikającego z faktury z dnia 25 października 2016 r. dokumentującej pierwszą opłatę leasingowa i 50,00% podatku naliczonego (tj. w kwocie 121,55 zł) wynikającego z faktury z dnia 25 października 2016 r. dokumentującej opłatę przygotowawczą oraz czy Wnioskodawcy będzie w przyszłości przysługiwało od miesiąca listopada 2016 r. prawo odliczania od podatku należnego za dany miesiąc rozliczeniowy 50,00% podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabywanie paliwa do ww. pojazdu samochodowego oraz z faktur dokumentujących 35 rat leasingowych i z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z eksploatacją ww. pojazdu samochodowego, w tym remontami powypadkowymi?

Zdaniem Wnioskodawcy, znaczenie w przedmiotowej sprawie ma fakt, że do dnia złożenia wniosku nie złożył w Urzędzie Skarbowym informacji na druku (VAT-26), że ww. samochód osobowy będzie użytkowany wyłączenie przy prowadzeniu działalności gospodarczej oraz fakt, że nie prowadzi i nie ma zamiaru prowadzić dla ww. pojazdu samochodowego ewidencji przejazdów, o której to mowa w art. 86a ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług. Reasumując powyższe należy uznać, że Stronie na podstawie 86a ust. 1 i ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług w związku z zawarciem w dniu 24 października 2016 r. umowy leasingu pojazdu samochodowego marki BMW, który to pojazd samochodowy jest oraz będzie użytkowany przy prowadzeniu samodzielnej działalności gospodarczej będzie przysługiwało prawo odliczenia od podatku należnego za październik 2016 r. 50,00% podatku naliczonego (tj. w kwocie 2.309,35 zł) wynikającego z faktury z dnia 25 października 2016 r. dokumentującej pierwszą opłatę leasingową i 50,00% podatku naliczonego (tj. w kwocie 121,55 zł) wynikającego z faktury z dnia 25 października 2016 r. dokumentującej opłatę przygotowawczą oraz w przyszłości będzie przysługiwało od miesiąca listopada 2016 r. prawo odliczania od podatku należnego za dany miesiąc rozliczeniowy 50,00% podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabywanie paliwa do ww. pojazdu samochodowego oraz z faktur dokumentujących 35 rat leasingowych i z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z eksploatacją ww. pojazdu samochodowego, w tym z remontami powypadkowymi. Natomiast bez znaczenia w niniejszej sprawie jest fakt, że Wnioskodawca nie prowadzi i nie będzie prowadzić ewidencji przejazdów dla ww. pojazdu samochodowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Stosownie do dyspozycji art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710, z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na podstawie ust. 2 pkt 1 lit. a ww. artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powołanego art. 86 ust. 1 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Kwestie dotyczące prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z pojazdami samochodowymi są uregulowane w art. 86a ustawy.

Zgodnie z art. 86a ust. 1 ustawy, w przypadku wydatków związanych z pojazdami samochodowymi kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, stanowi 50% kwoty podatku:

1.

wynikającej z faktury otrzymanej przez podatnika;

2.

należnego z tytułu:

a.

świadczenia usług, dla którego zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 podatnikiem jest ich usługobiorca,

b.

dostawy towarów, dla której zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5 podatnikiem jest ich nabywca,

c.

wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów;

3.

należnego, w przypadku, o którym mowa w art. 33a;

4.

wynikającej z otrzymanego dokumentu celnego, deklaracji importowej w przypadku, o którym mowa w art. 33b, oraz z decyzji, o których mowa w art. 33 ust. 2 i 3 oraz art. 34.

Przez pojazdy samochodowe - stosownie do art. 2 pkt 34 ustawy - rozumie się pojazdy samochodowe w rozumieniu przepisów o ruchu drogowym o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony.

Na mocy art. 2 pkt 33 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2012 r. poz. 1137, z późn. zm.), przez pojazd samochodowy rozumie się pojazd silnikowy, którego konstrukcja umożliwia jazdę z prędkością przekraczającą 25 km/h; określenie to nie obejmuje ciągnika rolniczego.

Stosownie do zapisu art. 86a ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, do wydatków związanych z pojazdami samochodowymi, o których mowa w ust. 1, zalicza się wydatki dotyczące:

1.

nabycia, importu lub wytworzenia tych pojazdów oraz nabycia lub importu ich części składowych;

2.

używania tych pojazdów na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze, związane z tą umową, inne niż wymienione w pkt 3;

3.

nabycia lub importu paliw silnikowych, oleju napędowego i gazu, wykorzystywanych do napędu tych pojazdów, usług naprawy lub konserwacji tych pojazdów oraz innych towarów i usług związanych z eksploatacją lub używaniem tych pojazdów.

Zatem zgodnie z obowiązującymi regulacjami podatnikowi przysługuje ograniczone do 50% prawo do odliczenia podatku w odniesieniu do wszystkich wydatków związanych z pojazdami samochodowymi przeznaczonymi do użytku "mieszanego".

Dla celów stosowania tego ograniczenia za wykorzystywanie "mieszane" należy rozumieć, że w odniesieniu do pojazdu wykorzystywanego w działalności gospodarczej istnieje możliwość jego użycia również do celów niezwiązanych z tą działalnością np. do celów prywatnych. Wystarczy przy tym możliwość nawet tylko jednorazowego użycia pojazdu do celów prywatnych, aby uznać, że pojazd może być wykorzystywany w sposób "mieszany".

Nie jest przy tym istotny moment, w którym użycie to ma miejsce podczas całego okresu użytkowania przez podatnika danego pojazdu, żeby uznać ten pojazd za wykorzystywany do celów "mieszanych".

Od zasady wynikającej z art. 86a ust. 1 ustawy występują jednakże wyjątki.

W świetle art. 86a ust. 3 ustawy, przepis ust. 1 nie ma zastosowania:

1.

w przypadku gdy pojazdy samochodowe są:

a.

wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika lub

b.

konstrukcyjnie przeznaczone do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą, jeżeli z dokumentów wydanych na podstawie przepisów o ruchu drogowym wynika takie przeznaczenie;

2.

do towarów montowanych w pojazdach samochodowych i do związanych z tymi towarami usług montażu, naprawy i konserwacji, jeżeli przeznaczenie tych towarów wskazuje obiektywnie na możliwość ich wykorzystywania wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika.

Zgodnie z ust. 4 powołanego artykułu, pojazdy samochodowe są uznawane za wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika, jeżeli:

1.

sposób wykorzystywania tych pojazdów przez podatnika, zwłaszcza określony w ustalonych przez niego zasadach ich używania, dodatkowo potwierdzony prowadzoną przez podatnika dla tych pojazdów ewidencją przebiegu pojazdu, wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub

2.

konstrukcja tych pojazdów wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub powoduje, że ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą jest nieistotne.

Jak stanowi ust. 5 ww. artykułu, warunku prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu nie stosuje się w przypadku pojazdów samochodowych:

1.

przeznaczonych wyłącznie do:

a.

odprzedaży,

b.

sprzedaży, w przypadku pojazdów wytworzonych przez podatnika,

c.

oddania w odpłatne używanie na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze - jeżeli odprzedaż, sprzedaż lub oddanie w odpłatne używanie tych pojazdów stanowi przedmiot działalności podatnika;

2.

w odniesieniu do których:

a.

kwotę podatku naliczonego od wydatków z nimi związanych podatnik oblicza zgodnie z ust. 1 lub

b.

podatnikowi nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków z nimi związanych.

Z treści ust. 6 tegoż artykułu wynika, że ewidencja przebiegu pojazdu jest prowadzona od dnia rozpoczęcia wykorzystywania pojazdu samochodowego wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika do dnia zakończenia wykorzystywania tego pojazdu wyłącznie do tej działalności.

W myśl ust. 7 ww. artykułu, ewidencja przebiegu pojazdu powinna zawierać:

1.

numer rejestracyjny pojazdu samochodowego;

2.

dzień rozpoczęcia i zakończenia prowadzenia ewidencji;

3.

stan licznika przebiegu pojazdu samochodowego na dzień rozpoczęcia prowadzenia ewidencji, na koniec każdego okresu rozliczeniowego oraz na dzień zakończenia prowadzenia ewidencji;

4.

wpis osoby kierującej pojazdem samochodowym dotyczący każdego wykorzystania tego pojazdu, obejmujący:

a.

kolejny numer wpisu,

b.

datę i cel wyjazdu,

c.

opis trasy (skąd - dokąd),

d.

liczbę przejechanych kilometrów,

e.

imię i nazwisko osoby kierującej pojazdem

- potwierdzony przez podatnika na koniec każdego okresu rozliczeniowego w zakresie autentyczności wpisu osoby kierującej pojazdem, jeżeli nie jest ona podatnikiem;

5.

liczbę przejechanych kilometrów na koniec każdego okresu rozliczeniowego oraz na dzień zakończenia prowadzenia ewidencji.

W świetle ust. 9 powołanego artykułu, do pojazdów samochodowych, o których mowa w ust. 4 pkt 2, należą:

1.

pojazdy samochodowe, inne niż samochody osobowe, mające jeden rząd siedzeń, który oddzielony jest od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą:

a.

klasyfikowane na podstawie przepisów o ruchu drogowym do podrodzaju: wielozadaniowy, van lub

b.

z otwartą częścią przeznaczoną do przewozu ładunków;

2.

pojazdy samochodowe, inne niż samochody osobowe, które posiadają kabinę kierowcy z jednym rzędem siedzeń i nadwozie przeznaczone do przewozu ładunków jako konstrukcyjnie oddzielne elementy pojazdu;

3.

pojazdy specjalne, które spełniają również warunki zawarte w odrębnych przepisach, określone dla następujących przeznaczeń:

a.

agregat elektryczny/spawalniczy,

b.

do prac wiertniczych,

c.

koparka, koparko-spycharka,

d.

ładowarka,

e.

podnośnik do prac konserwacyjno-montażowych,

f.

żuraw samochodowy

- jeżeli z dokumentów wydanych zgodnie z przepisami o ruchu drogowym wynika, że dany pojazd jest pojazdem specjalnym.

Zgodnie z ust. 10 powołanego artykułu, spełnienie wymagań dla pojazdów samochodowych określonych w ust. 9:

1.

pkt 1 i 2 stwierdza się na podstawie dodatkowego badania technicznego przeprowadzonego przez okręgową stację kontroli pojazdów, potwierdzonego zaświadczeniem wydanym przez tę stację, oraz dowodu rejestracyjnego pojazdu zawierającego odpowiednią adnotację o spełnieniu tych wymagań;

2.

pkt 3 stwierdza się na podstawie dokumentów wydanych zgodnie z przepisami o ruchu drogowym.

Na podstawie ust. 12 ww. artykułu, podatnicy wykorzystujący wyłącznie do działalności gospodarczej pojazdy samochodowe, dla których są obowiązani prowadzić ewidencję przebiegu pojazdu, mają obowiązek złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego informację o tych pojazdach w terminie 7 dni od dnia, w którym poniosą pierwszy wydatek związany z tymi pojazdami.

W myśl ust. 13 tegoż artykułu, w przypadku niezłożenia w terminie informacji, o której mowa w ust. 12, uznaje się, że pojazd samochodowy jest wykorzystywany wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika dopiero od dnia jej złożenia.

W powołanych przepisach art. 86a ustawy o podatku od towarów i usług, ustawodawca zawarł szczególne uregulowania dotyczące wysokości przysługującej do odliczenia kwoty podatku naliczonego od zakupów związanych z pojazdami samochodowymi. Przepis ust. 1 tego artykułu wprowadza ogólną zasadę, zgodnie z którą od wszystkich wydatków związanych z pojazdami samochodowymi (w rozumieniu przepisów o ruchu drogowym, o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony), przysługuje podatnikowi prawo do odliczenia 50% kwoty podatku naliczonego. Taka konstrukcja art. 86a ustawy o podatku od towarów i usług oznacza, że w sytuacji, gdy znajduje zastosowanie szczególne uregulowanie zawarte w jego ust. 1, wówczas podatnik może skorzystać jedynie z ograniczonego prawa do odliczenia podatku naliczonego (w 50%). Jeżeli jednak przepis art. 86a ust. 1 ustawy nie znajduje zastosowania, wówczas stosuje się ogólne uregulowania dotyczące odliczania podatku, zawarte w art. 86 ustawy.

W ust. 2 tego artykułu podano katalog wydatków związanych z pojazdami samochodowymi. Są to wydatki związane m.in. z używaniem tych pojazdów w ramach umowy leasingu oraz innej umowy podobnym charakterze związane z tą umową (raty lub inne płatności wynikające z takiej umowy). Aby dany wydatek mógł być uznany za związany z pojazdem samochodowym, musi dotyczyć pojazdu wykorzystywanego w działalności gospodarczej podatnika.

Na podstawie art. 12 ust. 1 o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2014 r. poz. 312 (dalej: ustawa zmieniająca)), obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika do dnia 30 czerwca 2015 r. paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu:

1.

samochodów osobowych;

2.

innych niż samochody osobowe pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony, w których liczba miejsc (siedzeń) łącznie z miejscem dla kierowcy wynosi:

a.

1 - jeżeli dopuszczalna ładowność jest mniejsza niż 425 kg,

b.

2 - jeżeli dopuszczalna ładowność jest mniejsza niż 493 kg,

c.

3 lub więcej - jeżeli dopuszczalna ładowność jest mniejsza niż 500 kg.

Jak wynika z regulacji ust. 2 tego artykułu, przepis ust. 1 nie dotyczy pojazdów samochodowych, które są wykorzystywane przez podatnika wyłącznie do działalności gospodarczej.

Według ust. 3 ww. artykułu, dopuszczalna ładowność pojazdu oraz liczba miejsc (siedzeń), o których mowa w ust. 1 pkt 2, są określane na podstawie dokumentów wydanych zgodnie z przepisami o ruchu drogowym. Pojazdy, które w dokumentach, o których mowa w zdaniu pierwszym, nie mają określonej dopuszczalnej ładowności lub liczby miejsc, uznaje się również za samochody osobowe, o których mowa w ust. 1 pkt 1.

Analiza przedstawionego stanu faktycznego oraz treści powołanych przepisów prawa prowadzi do stwierdzenia, że skoro nie prowadzi Pan i nie ma zamiaru prowadzić w przyszłości ewidencji przebiegu pojazdu, o której mowa w art. 86a ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług, to przysługiwało Panu prawo do odliczenia w deklaracji za miesiąc październik 2016 r. 50% podatku naliczonego z faktur z dnia 25 października 2016 r. dokumentujących pierwszą opłatę leasingową oraz opłatę przygotowawczą dotyczących leasingowanego samochodu osobowego marki BMW, a także od deklaracji za miesiąc listopad 2016 r. przysługuje Panu i będzie przysługiwało prawo do odliczenia 50% podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie paliwa do napędu tego samochodu, rat leasingowych i wydatków eksploatacyjnych (w tym remontów powypadkowych) z nim związanych. Powyższe prawa przysługują/będą przysługiwały, o ile pojazd ten jest/będzie wykorzystywany przez Pana w opodatkowanej działalności gospodarczej i nie zachodzą/nie będą zachodziły wyłączenia zawarte w art. 88 ustawy.

Jednocześnie informuje się, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii prawidłowości wyliczeń kwot podatku naliczonego podlegającego odliczeniu.

Należy zaznaczyć, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź skarbowej zostaną określone odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowe opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl