0461-ITPP2.4512.87.2017.1.AP - Prawo do odliczenia 100% podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych na realizację projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 15 marca 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0461-ITPP2.4512.87.2017.1.AP Prawo do odliczenia 100% podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych na realizację projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) oraz art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. - Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r. poz. 1948, z późn zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 31 stycznia 2017 r. (data wpływu), uzupełnionym w dniach 31 stycznia, 20 i 28 lutego oraz 8 marca 2017 r. (daty wpływu) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia 100% podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych na realizację projektu pn....- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 stycznia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, uzupełniony w dniach 31 stycznia, 20 i 28 lutego oraz 8 marca 2017 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia 100% podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych na realizację projektu pn....

We wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, posiada własny Numer Identyfikacji Podatkowej, który został nadany Gminie decyzją Naczelnika Urzędu Skarbowego z dnia 8 czerwca 2006 r. Potwierdzenie zarejestrowania Gminy jako czynnego podatnika VAT zostało wydane przez ww. Naczelnika w dniu 9 stycznia 2012 r.

Gmina od 1 grudnia 2016 r. rozpoczęła rozliczanie podatku VAT w sposób scentralizowany, tj. łącznie ze wszystkimi swoimi jednostkami budżetowymi i zakładem budżetowym.

Gmina będzie realizowała projekt pn....z dofinansowaniem ze środków RPO.

W ramach inwestycji zostanie wybudowany kanał grawitacyjny z rur typu PVC o średnicy 200 mm o długości 831 m oraz kanał tłoczny z rur polietylenowych o średnicy 90 mm i długości 191,30 m i 31 sztuk przyłączy kanalizacyjnych.

Gmina realizuje swoje zadania poprzez jednostki organizacyjne, tj. jednostki budżetowe i zakład budżetowy. Zadania gminy w zakresie zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków w Gminie realizuje powołany w tym celu - Zakład Wodociągów Kanalizacji i Oczyszczania, któremu po wybudowaniu zostanie przekazana ww. infrastruktura i który będzie dokonywał sprzedaży ścieków na tych obiektach.

Zakład Wodociągów Kanalizacji i Oczyszczania (zakład budżetowy) wykonuje czynności opodatkowane i niepodlegające VAT:

1. Zadania Gminy podlegające ustawie o VAT: sprzedaż wody i ścieków dla mieszkańców, wywóz nieczystości stałych i płynnych od firm - 8%, zakręcenie wody - 23%, instalacja wodomierza - 8% (mieszkalny), - 23% (inny), plombowanie wodomierza - 8%, przebudowa instalacji wodociągowej - 23%, wywóz nieczystości płynnych (domowe) - 8%, udrażnianie kanalizacji - 8%, przyłączenie do sieci wodociągowej - 23%, dzierżawa pojemników na śmieci (osoby fizyczne i firmy) - 23%, wykonanie przyłącza wodociągowego - 23%, zbieranie odpadów segregowanych (Z.) - 8%.

2. Zadania Gminy poza ustawą o VAT: koszenie trawy, remonty cząstkowe dróg, równanie dróg, czyszczenie rowów przydrożnych, odśnieżanie i zwalczanie śliskości, wyłapywanie, przetrzymywanie i karmienie bezdomnych zwierząt, montaż koszy, ławek, znaków drogowych (załadunek, przewóz), zabezpieczenie budynku byłej przepompowni w..., układanie chodnika, zamiatanie ulic, sprzedaż wody i ścieków i wywóz nieczystości stałych dla jednostek Gminy.

Gmina wykonuje zadania wynikające z ustawy o samorządzie gminnym jako niepodlegające ustawie o podatku od towarów i usług oraz wykonuje czynności opodatkowane i zwolnione z VAT. Gmina poprzez swój urząd wykonuje m.in.:

* najem lokali mieszkalnych - zwolnione, najem lokali użytkowych - 23%,

* sprzedaż wody i ścieków najemcom lokali mieszkalnych - 8%,

* dzierżawa autobusu - 23%,

* sprzedaż monografii Gminy - 5%,

* sprzedaż energii cieplnej dla jednostki OSP - 23%,

* refakturowanie kosztów energii cieplnej, elektrycznej, usług - 23%,

* wieczyste użytkowanie po 2004 r.- 22%,

* usługi promocyjne (dożynki gminne) - 23%,

* sprzedaż złomu (sporadycznie) - Vat odwrotne obciążenie,

* sprzedaż nieruchomości (gruntów) rolnych (sporadycznie) - zwolnione,

* sprzedaż nieruchomości (gruntów) pozostałych (sporadycznie) - 23%,

* sprzedaż nieruchomości (gruntów) pozostałych z budynkami używanymi (sporadycznie) zwolnione.

Poza ww., w ramach podatnika - Gmina, wykonywane są jeszcze czynności opodatkowane i zwolnione przez pozostałe jednostki organizacyjne:

* Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w... (jednostka budżetowa): zadania wynikające z ustawy o pomocy społecznej, świadczeniach rodzinnych i funduszu alimentacyjnym, dodatkach mieszkaniowych, o systemie oświaty (stypendia i zasiłki szkolne), o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci - poza ustawą o Vat, usługi opiekuńcze - zwolnione,

* Publiczne Gimnazjum w... (jednostka budżetowa): zadania wynikające z ustawy o systemie oświaty i sprzedaż obiadów dla MGOPS (dożywianie uczniów) - poza ustawą o Vat, sprzedaż obiadów dla uczniów, nauczycieli - zwolnione, osób z zewnątrz - 8%, najem lokali użytkowych (sala gimnastyczna, pomieszczenia na sklepik) - 23%, wydawanie duplikatów dokumentów - zwolnione,

* Szkoła Podstawowa w... (jednostka budżetowa): zadania wynikające z ustawy o systemie oświaty - poza ustawą o Vat, korzystanie z wychowania przedszkolnego - zwolnione, korzystanie z wyżywienia w jednostkach realizujących zadania z zakresu wychowania przedszkolnego - zwolnione, najem lokali użytkowych (sala gimnastyczna, pomieszczenia na sklepik) - 23%, wydawanie duplikatów dokumentów - zwolnione,

* Szkoła Podstawowa w.... (jednostka budżetowa): zadania wynikające z ustawy o systemie oświaty - poza ustawą o Vat, najem lokali użytkowych (centrala telefoniczna) - 23%, wydawanie duplikatów dokumentów - zwolnione,

* Szkoła Podstawowa w... (jednostka budżetowa): zadania wynikające z ustawy o systemie oświaty - poza ustawą o Vat, najem lokali mieszkalnych - zwolnione, najem lokali użytkowych (centrala telefoniczna) - 23%, odsprzedaż energii elektrycznej, energii cieplnej (refaktury) - 23%, odsprzedaż wody - 8%, wydawanie duplikatów dokumentów - zwolnione.

Kanalizacja tłoczno-grawitacyjna wybudowana w ramach projektu będzie służyła wyłącznie sprzedaży opodatkowanej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gmina po centralizacji rozliczeń VAT realizując inwestycję ma prawo do obniżenia należnego podatku Vat o 100% podatku Vat naliczonego od zrealizowanych robót w ramach ww. projektu?

Zdaniem Wnioskodawcy, budując infrastrukturę kanalizacyjną, którą przyjmuje na majątek (OT) i przekazuje ją (PT) własnemu zakładowi komunalnemu w celu wykonywania zadań własnych, ma prawo do odliczenia 100% podatku naliczonego związanego z sprzedażą ścieków.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczenia podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710 z późn. zm.). W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Istotna jest intencja nabycia, jeśli dany towar/usługa ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych, wówczas - po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług wymogów formalnych - odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy (art. 88 ustawy) lub aktów wykonawczych.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 powołanej ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Analiza przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz treści przywołanych przepisów prawa prowadzi do stwierdzenia, że, godząc się ze stanowiskiem Gminy przedstawionym we wniosku, że zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, o ile nie wystąpią ograniczenia, o których mowa w art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług, będzie jej przysługiwało prawo do odliczenia 100% podatku naliczonego przy zakupach związanych z realizacją przedmiotowej inwestycji o ile rzeczywiście - na to wskazuje treść wniosku - będą one związane wyłącznie ze sprzedażą opodatkowaną.

Należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego, z którego wynika, że planowane wydatki w ramach przedmiotowego projektu będą miały związek wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi, co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl