0461-ITPP2.4512.843.2016.1.AP - Ustalenie prawa do odzyskania podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych na realizację projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 12 stycznia 2017 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy 0461-ITPP2.4512.843.2016.1.AP Ustalenie prawa do odzyskania podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych na realizację projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.) oraz 6 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 9 listopada 2016 r. (data wpływu 14 listopada 2016 r.), uzupełnionym w dniach 21 listopada, 2 i 9 grudnia 2016 r. oraz 9 stycznia 2017 r. (daty wpływu), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych na realizację projektu pn....- jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 grudnia 2016 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony w dniach 21 listopada, 2 i 9 grudnia 2016 r. oraz 9 stycznia 2017 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych na realizację projektu pn....

We wniosku oraz jego uzupełnieniach przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, rozliczającym się z podatku z tytułu umów cywilnoprawnych, umów najmu. Gmina złożyła wniosek o dofinansowanie projektu pn.... z programu typ Gospodarka wodno-ściekowa w ramach poddziałania "Wspieranie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszeniem lub rozbudową wszystkich rodzajów małej infrastruktury w tym inwestycji w energię odnawialną i oszczędzaniem energii" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.

Złożenie wniosku jest początkiem ponoszenia kosztów związanych z inwestycją od obecnego roku, np. wykonywanie dokumentacji projektowej, natomiast same prace budowlane rozpoczną się w 2017 r. Z tego tytułu Gmina zobowiązana jest do oświadczenia czy ma lub nie ma prawa do odliczenia podatku od towarów i usług z faktury dotyczącej budowy wodociągu.

Po zakończeniu inwestycji Gmina nie dokona przekazania nowej sieci wodociągowej żadnemu podmiotowi, będzie tak jak dotychczas sama administrowała siecią wodociągową, wystawiała faktury i uiszczała należny podatek.

Gmina prowadzi działalność gospodarczą w zakresie wynajmu lokali i budynków mieszkalnych (czynność zwolniona z opodatkowania), wynajmu lokali na cele prowadzenia działalności gospodarczej (czynność opodatkowana 23%), sprzedaż wody mieszkańcom gminy i odprowadzanie ścieków do gminnej oczyszczalni ścieków (czynność opodatkowana 8%). Sprzedaż wody dla podległych jednostek odbywa się na zasadach ogólnych, czyli jednostkom są wystawiane faktury. W związku z centralizacją od 1 stycznia 2017 r. sprzedaż wody jednostkom podległym odbywać się będzie w następujący sposób: jednostki za pobraną wodę i odprowadzone ścieki będą obciążone notą księgową z kwotą netto, nie będzie naliczany podatek VAT.

Wykaz jednostek podległych:

I.p. -Nazwa jednostki -Zakres prowadzenia działalności -Zakres opodatkowania

1.-Gminy Ośrodek Pomocy Społecznej w Ś.-1. Przedmiotem działalności jednostki jest

umożliwienie osobom i rodzinom

przezwyciężenie trudnych sytuacji życiowych,

których nie są w stanie pokonać.

2. Podstawową działalność jednostki

stanowi wsparcie osób i rodzin w wysiłkach

zmierzających do zaspokojenia niezbędnych

potrzeb, umożliwienie im życia w warunkach

odpowiadających godności człowieka,

podejmowanie działań zmierzających do

życiowego usamodzielniania osób i rodzin oraz ich

integracji ze środowiskiem.

3. Uboczna działalność jednostki obejmuje

reintegrację zawodową i społeczną

osób zagrożonych wykluczeniem społecznym,

działania zmierzające do zwalczania i

zapobiegania handlowi ludźmi, przeciwdziałanie

przemocy w rodzinne, kompleksową pomoc rodzinie i

dzieciom, w tym socjoterapeutyczne oraz realizacja

programów pomocowych.-Działalność nie podlega opodatkowaniu.

2.-Szkoła Podstawowa w Ś.-1. Szkoła realizuje cele i zadania określone w

ustawie, przepisach wydanych na jej podstawie oraz

programie wychowawczym szkoły.

2. Wyposaża w wiedzę i umiejętności

stosownie do ich rozwoju zainteresowań i

zdolności, poprzez udział młodzieży w

kołach zainteresowań i innych zajęciach

organizowanych przez szkołę.

3. Organizuje formy opieki i pomocy uczniom, którym z

przyczyn rozwojowych, rodzinnych lub losowych potrzebna

jest pomoc i wsparcie.

4. Szkoła prowadzi stołówkę z

kuchnią i zapewnia obiady dla uczniów, kadry

pedagogicznej. Obiady są też sprzedawane dla

Ś. dla pensjonariuszy i dla dwóch szkół

które są prowadzone przez Stowarzyszenie E. w

Ł..-Obiady dla uczniów i kadry pedagogicznej są

zwolnione z opodatkowania.

Obiady dla obsługi i administracji szkoły są

objęte stawką 8%.

Obiady dla pensjonariuszy Środowiskowego Domu

Samopomocy są objęte stawką 8%.

Obiady dla szkół prowadzonych przez

stowarzyszenie jest to usługa cateringowa i

objęta jest stawką 23%.

3.-Gimnazjum w Ś.-1. Gimnazjum realizuje cele i zadania określone w

ustawie, przepisach wydanych na jej podstawie oraz

programie wychowawczym szkoły.

2. Wyposaża w wiedzę i umiejętności

stosownie do ich rozwoju zainteresowań i

zdolności, poprzez udział młodzieży w

kołach zainteresowań i innych zajęciach

organizowanych przez szkołę.

3. Zachęca uczniów do rozwijania

wrażliwości estetycznej, korzystania z dóbr

kultury, samokształcenia poprzez organizowanie

konkursów wiedzy o gminie i województwie....

4. Organizuje współdziałanie z poradniami

psychologiczno-pedagogicznymi oraz instytucjami

świadczącymi poradnictwo i specjalistyczną

pomoc dla młodzieży.-Działalność nie podlega opodatkowaniu.

4.-Środowiskowy Dom Samopomocy-Celem działalności Środowiskowego Domu

Samopomocy jest wspieranie uczestników i ich rodzin

oraz kompensowanie niepełnosprawności w sferze

zdrowia psychicznego poprzez:

1) stworzenie warunków do nabycia

umiejętności wykonywania podstawowych

czynności życia codziennego i doskonalenie

już nabytych;

2) podtrzymywanie i rozwijanie umiejętności

niezbędnych do samodzielnego życia;

3)

wsparcie psychologiczne i terapeutyczne;

4)

rehabilitację społeczną i zdrowotną;

5)

kształtowanie właściwych postaw

społecznych wobec osób z zaburzeniami

psychicznymi i ich rodzin, zwłaszcza zrozumienia,

tolerancji, życzliwości, a także

przeciwdziałanie ich dyskryminacji;

6) dążenie do pełnej integracji

społecznej osób niepełnosprawnych poprzez

uczestnictwo w życiu, społecznym i kulturalnym w

lokalnym i ponadlokalnym środowisku;

7) zapewnienie terapii zajęciowej zmierzającej do

ogólnego rozwoju i nabycia umiejętności

zawodowych;

8) propagowanie idei pełnego uczestnictwa w życiu

społecznym osób niepełnosprawnych;

9) promowanie talentów osób

niepełnosprawnych oraz ułatwienie realizacji ich

zainteresowań i pasji twórczych.-Działalność nie podlega opodatkowaniu.

5.-Gminy Ośrodek Kultury w Ś. (jednostka nie podlega

centralizacji od 01.01 2017 r.)-Celem Ośrodka jest prowadzenie wielokierunkowej

działalności kulturalno-rozrywkowej

rozwijającej i zaspakajającej potrzeby

mieszkańców oraz kultywowanie i promowanie:

dziedzictwa wielokulturowego regionu, walorów

turystycznych gminy w kraju i za granicą.

Do podstawowych zadań Ośrodka należy:

1) organizowanie różnych form edukacji

kulturalnej wychowania poprzez sztukę;

2) stworzenie warunków do rozwoju amatorskiego ruchu

artystycznego, kół i klubów

zainteresowań, zespołów;

3) organizowanie koncertów, spektakli, wystaw

artystycznych o zasięgu krajowym i

międzynarodowym imprez artystycznych, rozrywkowych i

turystycznych

4)

prowadzenie punktu informacyjnego;

5)

prowadzenie kursów: językowych, tańca

towarzyskiego, gry na instrumentach, bukieciarstwa i

florystyki, regionalnego dziedzictwa kulturalnego;

6) koordynacja organizacji imprez kulturalno-rozrywkowych-Działalność nie podlega opodatkowaniu.

6.-Biblioteka Publiczna w Ś. (jednostka nie podlega

centralizacji od 1 stycznia 2017 r.)-Do szczególnego zakresu działania Biblioteki

należy:

1) prowadzenie działalności bibliotecznej i jej

doskonalenie w celu zwiększenia zasięgu

oddziaływania biblioteki;

2) gromadzenie, opracowywanie, przechowywanie i ochrona

materiałów bibliotecznych;

3) obsługa użytkowników poprzez

udostępnianie zbiorów oraz prowadzenie

działalności informacyjnej: w

szczególności informowanie o zbiorach

własnych i innych bibliotek;

4) gromadzenie i opracowywanie materiałów

bibliotecznych w zakresie uzgodnionym z WBP w....;

5) gromadzenie i opracowanie dokumentów z życia

społecznego gminy;

6) ocena posiadanych zbiorów pod kątem ich

przydatności w środowisku i dokonywanie

niezbędnych selekcji;

7) prowadzenie działalności

informacyjno-bibliograficzne, popularyzacja

książek i czytelnictwa-Działalność nie podlega opodatkowaniu

Gminny Ośrodek Kultury i Biblioteka Publiczna nie są jednostkami ani zakładami budżetowymi, są jednostki posiadanymi osobowość prawną. Stosownie do treści art. 38 kodeksu cywilnego (12) - osoba prawna, a więc także samorządowa instytucja kultury, działa przez swoje organy w sposób przewidziany w ustawie i opartym na niej statucie.

Gmina pobiera opłaty za czynności administracyjne (wydanie decyzji lub zaświadczenia), które nie podlegają opodatkowaniu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gmina ma prawo do odliczenia podatku od towarów i usług i uzyskać jego zwrot z Urzędu Skarbowego?

Zdaniem Wnioskodawcy, ostatecznie wyrażonym w uzupełnieniu wniosku może odliczyć podatek od towarów i usług z faktur dotyczących budowy sieci wodociągowej w pełnej kwocie (100%).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczenia podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710 z późn. zm.). W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 cyt. ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z treści art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy spełnione są określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Od dnia 1 stycznia 2016 r., na podstawie art. 1 pkt 4 ustawy z dnia 9 kwietnia 2015 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2015 r. poz. 605), do ustawy o podatku od towarów i usług dodane zostały m.in. przepisy art. 86 ust. 2a-2h, natomiast na podstawie art. 1 pkt 9 dodane zostały przepisy art. 90c.

Jak stanowi art. 86 ust. 2a ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 - w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej "sposobem określenia proporcji". Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2b ustawy, sposób określenia proporcji najbardziej odpowiada specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć, jeżeli:

1.

zapewnia dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego proporcjonalnie przypadającej na wykonywane w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowane oraz

2.

obiektywnie odzwierciedla część wydatków przypadającą odpowiednio na działalność gospodarczą oraz na cele inne niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 - w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.

Zgodnie ust. 2c analizowanego artykułu, przy wyborze sposobu określenia proporcji można wykorzystać w szczególności następujące dane:

1.

średnioroczną liczbę osób wykonujących wyłącznie prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie osób wykonujących prace w ramach działalności gospodarczej i poza tą działalnością;

2.

średnioroczną liczbę godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą i poza tą działalnością;

3.

roczny obrót z działalności gospodarczej w rocznym obrocie podatnika z działalności gospodarczej powiększonym o otrzymane przychody z innej działalności, w tym wartość dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, otrzymanych na sfinansowanie wykonywanej przez tego podatnika działalności innej niż gospodarcza;

4.

średnioroczną powierzchnię wykorzystywaną do działalności gospodarczej w ogólnej średniorocznej powierzchni wykorzystywanej do działalności gospodarczej i poza tą działalnością.

W celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadku, o którym mowa w ust. 2a, przyjmuje się dane za poprzedni rok podatkowy (art. 86 ust. 2d ustawy).

Na mocy art. 86 ust. 2e ustawy, podatnik rozpoczynający w danym roku podatkowym wykonywanie działalności gospodarczej i działalności innej niż działalność gospodarcza, w celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadku, o którym mowa w ust. 2a, przyjmuje dane wyliczone szacunkowo, według prognozy uzgodnionej z naczelnikiem urzędu skarbowego w formie protokołu.

Zgodnie z art. 86 ust. 2f ustawy, przepis ust. 2e stosuje się również, gdy podatnik uzna, że w odniesieniu do wykonywanej przez niego działalności i dokonywanych przez niego nabyć dane za poprzedni rok podatkowy byłyby niereprezentatywne.

Proporcję określa się procentowo w stosunku rocznym. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej. Przepisy art. 90 ust. 5, 6, 9a i 10 stosuje się odpowiednio (art. 86 ust. 2g ustawy).

Zgodnie z art. 86 ust. 2h ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku gdy podatnik, dla którego sposób określenia proporcji wskazują przepisy wydane na podstawie ust. 22, uzna, że wskazany zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie ust. 22 sposób określenia proporcji nie będzie najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez niego działalności i dokonywanych przez niego nabyć, może zastosować inny bardziej reprezentatywny sposób określenia proporcji.

Zauważyć należy, że powołany art. 86 ust. 2a ustawy wprost określa, co stanowi kwotę podatku naliczonego w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż ta działalność. Zgodnie z tą normą, w przypadku nabycia towarów i usług, wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza (z wyjątkiem wykorzystania na cele osobiste, do których może mieć zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy), w sytuacji gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej.

Ponadto należy zauważyć, że w przypadku wykonywania w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz zwolnionych od podatku, należy mieć na uwadze uregulowania zawarte w art. 90 ustawy. Powyższe przepisy stanowią uzupełnienie regulacji art. 86 ustawy.

Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, to - na mocy art. 90 ust. 2 ustawy - podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Na podstawie art. 90 ust. 3 ustawy, proporcję, o której mowa w cyt. wyżej ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Przepis art. 90 ust. 4 ustawy stanowi, że proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.

Stosownie do art. 90 ust. 10 ustawy, w przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:

1.

przekroczyła 98% oraz kwota podatku naliczonego niepodlegająca odliczeniu, wynikająca z zastosowania tej proporcji, w skali roku, była mniejsza niż 500 zł - podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 100%;

2.

nie przekroczyła 2% - podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 0%.

Analiza powołanych przepisów wskazuje zatem, że na podstawie art. 90 ust. 1 ustawy, występuje obowiązek wyodrębnienia podatku naliczonego związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami, z w związku z którymi takie prawo nie przysługuje.

Cele prowadzonej działalności gospodarczej należy rozpatrywać w kontekście definicji działalności gospodarczej, określonej w art. 15 ust. 2 i 3 ustawy. W związku z prowadzeniem działalności gospodarczej u podatnika mogą wystąpić działania czy sytuacje, które nie generują opodatkowania podatkiem od towarów i usług. "Towarzyszą" one działalności gospodarczej i nie stanowią obok niej odrębnego przedmiotu działalności podatnika. Nie podlegają one opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jednakże ich występowanie nie oznacza, że u podatnika występują czynności wykonywane poza działalnością gospodarczą. Za czynności zrównane z czynnościami wykonywanymi w ramach działalności gospodarczej uznaje się także nieodpłatną dostawę towarów lub nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste w przypadkach, o których mowa w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2a ustawy. Uzasadnia to fakt, że chociaż czynności te z definicji nie mają związku z działalnością gospodarczą, w sytuacjach określonych w tych przepisach następuje obowiązek naliczenia podatku. Natomiast przez cele inne rozumie się sferę działalności danego podmiotu niebędącą działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 i 3 ustawy (przykładowo działalność podmiotu w charakterze organu władzy czy nieodpłatną działalność statutową).

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do ust. 2 tego artykułu, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Analiza przedstawionego zdarzenia przyszłego w kontekście obowiązujących przepisów prawa podatkowego prowadzi do stwierdzenia, że w związku z tym, iż realizacja projektu, o którym mowa we wniosku, będzie miała miejsce po dokonaniu centralizacji rozliczeń przez Gminę, a infrastruktura, której projekt ten dotyczy będzie wykorzystywana również w celu dostarczania wody i odprowadzania ścieków z jednostek budżetowych (Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej, Szkoły Podstawowej, Gimnazjum, Środowiskowego Domu Samopomocy), które wykonują odpowiednio czynności niepodlegające opodatkowaniu i opodatkowane, Gminie - wbrew jej stanowisku - nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia 100% podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług związanych z przedmiotowym projektem, ale w zakresie, w jakim infrastruktura ta będzie wykorzystywana do czynności opodatkowanych. W celu wyliczenia kwoty podlegającej odliczeniu Gmina będzie zobowiązana uwzględnić zapisy art. 86 ust. 2a-2 h i art. 90 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług.

Wobec powyższego stanowisko Gminy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto tut. organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl