0461-ITPP2.4512.66.2017.1.KN - Brak prawa do odzyskania podatku naliczonego z tytułu wydatków na realizację projektu dot. termomodernizacji budynków użyteczności publicznej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 15 lutego 2017 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy 0461-ITPP2.4512.66.2017.1.KN Brak prawa do odzyskania podatku naliczonego z tytułu wydatków na realizację projektu dot. termomodernizacji budynków użyteczności publicznej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201) oraz § 6 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 19 stycznia 2017 r. (data wpływu 25 stycznia 2017 r.), uzupełnionym w dniu 9 lutego 2017 r. (data wpływu), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego z tytułu wydatków na realizację projektu pn. "..." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 stycznia 2017 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony w dniu 9 lutego 2017 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego z tytułu wydatków na realizację projektu pn. "...".

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wniosek dotyczy omyłkowo przedstawionego stanu faktycznego Powiatu jako podatnika, we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej z dnia 29 września 2016 r. (data wpływu 3 października 2016 r.).

Starostwo Powiatowe do 31 grudnia 2016 r. było czynnym podatnikiem podatku VAT, a zgodnie z Dz. U. z 5 września 2016 r., poz. 1454, od 1 stycznia 2017 r. Powiat jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT i jako jednostka samorządu terytorialnego wykonuje zadania nałożone odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których został powołany, w szczególności w zakresie określonym art. 4 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. (Dz. U. z 2015 r. poz. 1445, z późn. zm.). Zdecydowana większość z tych zadań jest realizowana przez Powiat w ramach reżimu publicznoprawnego, niemniej jednak wybrane czynności Powiat wykonuje na podstawie zawieranych umów cywilnoprawnych, w związku z czym zaliczane są one do czynności opodatkowanych VAT.

Powiat otrzymał dofinansowanie na realizację projektu: "...", w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, Oś Priorytetowa V. Gospodarka niskoemisyjna, Działanie 5.3 Efektywność energetyczna w sektorze mieszkaniowym i budynkach użyteczności publicznej, Podziałanie 5.3.1 Efektywność energetyczna w budynkach publicznych w tym budownictwo komunalne. Zadanie jest realizowane w okresie od 20 kwietnia 2015 r. do 29 grudnia 2017 r.

Zakres prac obejmuje termomodernizację budynków będących własnością Powiatu wykorzystywanych do realizacji jego zadań publicznych:

* Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego im.... w....

* Szkoły i internatu Zespołu Szkół im.... w....,

* Szkoły i warsztatów Zespołu Szkół Zawodowych im.... w...., w ramach których zostało lub zostanie wykonane m.in.:

* wymiana stolarki okiennej i drzwiowej,

* wymiana okien wraz z montażem nawiewników higrosterowanych,

* ocieplanie ścian zewnętrznych,

* ocieplanie dachu sali gimnastycznej,

* ocieplanie ścian piwnic,

* modernizacja instalacji c.o.,

* modernizacja instalacji c.w.u.,

* montaż instalacji fotowoltaicznej.

Umowa o dofinansowanie ww. projektu, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 została zawarta w dniu 15 września 2016 r. Wartość projektu wyniosła 8.211.994,62 zł, w tym dofinasowanie ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego 6.484.499,44 zł i środki z budżetu Powiatu 1.727.495,18 zł. W całkowitej kwocie projektu tj. 8.211.994,62 zł zawarty jest podatek VAT w wysokości 1.506.271,79 zł.

Planowane termomodernizacje wykonywane będą w 2017 r. w budynkach, w których znajdują się siedziby: szkoły i internatu Zespołu Szkół im.... w.... oraz szkoły i warsztatów Zespołu Szkół Zawodowych im.... w....

Do chwili obecnej prace termomodernizacyjne wykonano w budynku Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w....

Wyżej wymienione budynki oddane są w trwały zarząd jednostkom organizacyjnym Powiatu. Obecnie Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy służy wyłącznie do celów edukacji i wychowania.

Zespół Szkół w.... i Zespół Szkół Zawodowych w... od września 2016 r. z wynajmu pomieszczeń w budynkach nie uzyskują dochodów opodatkowanych podatkiem od towarów i usług na podstawie umów cywilnoprawnych, a budynki szkół służą wyłącznie do celów edukacji i wychowania.

W związku z wyrokiem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 29 września 2015 r. w sprawie C-276/14 Gmina Wrocław przeciwko Ministrowi Finansów, uchwałą Naczelnego Sądu Administracyjnego z 26 października 2015 r., sygn. akt I FPS 4/15, oraz wydanym komunikatem Ministra Finansów - jednostki budżetowe oraz zakłady budżetowe mają obowiązek centralizacji rozliczeń w zakresie VAT, w nieprzekraczalnym terminie do 1 stycznia 2017 r. W związku z powyższym Powiat wdrożył centralizację rozliczeń VAT zgodnie z tym terminem, tj. od 1 stycznia 2017 r.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy istnieje prawna możliwość odzyskania zapłaconego podatku VAT przez Powiat, w związku z przyznanym dofinansowaniem ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, na realizację przedmiotowego projektu?

Zdaniem Wnioskodawcy, jednostka samorządu terytorialnego realizując powyższy projekt nie może odzyskać, w żaden sposób, poniesionego kosztu podatku VAT, którego wysokość została określona w kategorii wydatki kwalifikowane w pkt VII Budżet nr tabeli VII.

Według art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy, w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U.UE I Nr 347 z 11 grudnia 2006 r., s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdy wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Mając na uwadze wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) C-276/14 oraz wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego o sygn. akt I FPS 4/15, Powiat w ramach przedmiotowego projektu nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, również w ramach korekty deklaracji, o której mowa w art. 86 ust. 13 i 13a oraz w trybie art. 91 ust. 7 i 8 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.).

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikiem podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Mając na uwadze powyższy stan faktyczny Powiat nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupów dokonywanych w związku z realizacją przedmiotowego projektu, ponieważ nie zostanie spełniony podstawowy warunek umożliwiający podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego, jakim jest bezpośredni związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi (dotyczy to również okresu centralizacji rozliczeń VAT). Nabyte towary i usługi nie będą w żądnym zakresie związane z wykonywaniem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług oraz z art. 4 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2015 r. poz. 1445 z późn. zm.), Powiat realizując przedmiotowy projekt nie działa w charakterze podatnika VAT, ponieważ do zadań własnych powiatu należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej, w tym m.in. edukacji publicznej i utrzymania powiatowych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług ((Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z powyższego przepisu wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje w sytuacji, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji, jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Istotna jest intencja nabycia, jeśli dany towar/usługa ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych, wówczas - po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług wymogów formalnych - odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy (art. 88 cyt. ustawy) lub aktów wykonawczych.

Rozdział 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu podatku jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów i usług (Dz. U. poz. 1656, z późn. zm.), normuje przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy przywołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku na podstawie przepisów zawartych w rozdziale 4 tego rozporządzeniu.

Analiza przedstawionego stanu faktycznego oraz treści powołanych przepisów prowadzi do stwierdzenia, że Powiatowi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, skoro realizowana inwestycja polegająca na modernizacji obiektów szkolnych rzeczywiście - jak wskazuje treść wniosku - nie ma/nie będzie miała związku z czynnościami opodatkowanymi.

Nie przysługuje również zwrot podatku poniesionego w związku z realizacją ww. przedsięwzięcia, gdyż środki finansowe wskazane we wniosku nie są środkami, o których mowa w powołanym rozporządzeniu z dnia 16 grudnia 2013 r.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Ponadto tut. organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl