0461-ITPP2.4512.3.2017.1.AJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 lutego 2017 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy 0461-ITPP2.4512.3.2017.1.AJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r. poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r. poz. 643), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 3 stycznia 2017 r. (data wpływu), uzupełnionym w dniach 16 i 31 stycznia 2017 r. (daty wpływu), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku realizacją inwestycji polegającej na dostawie i montażu instalacji solarnych, fotowoltaicznych i pomp ciepła - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 stycznia 2017 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony w dniach 16 i 31 stycznia 2017 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku realizacją inwestycji polegającej na dostawie i montażu instalacji solarnych, fotowoltaicznych i pomp ciepła.

We wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina zamierza realizować inwestycję polegającą na dostawie i montażu instalacji solarnych, fotowoltaicznych i pomp ciepła. Instalacje te zostaną zamontowane na prywatnych budynkach mieszkalnych i użyteczności publicznej. Właścicielem instalacji zamontowanych na budynkach mieszkalnych będzie Gmina, a użytkownikiem prywatny właściciel. Po pięciu latach instalacje zostaną przekazane nieodpłatnie prywatnym właścicielom na własność. Zamontowane urządzenia służyć będą do produkcji energii cieplnej i elektrycznej na potrzeby własne. Na dofinansowanie tego projektu Gmina otrzyma środki z UE w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa X na lata 2014-2020 "finansowane" ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Warunkiem zakwalifikowania należnego podatku VAT do kosztów kwalifikowanych jest uzyskanie interpretacji przepisów prawa podatkowego (interpretacji indywidualnej) o braku możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją ww. inwestycji i dołączenie jej do wniosku o płatność. Gmina nie ma możliwości odzyskania podatku VAT, gdyż ww. przedsięwzięcie inwestycyjne nie będzie związane ze sprzedażą opodatkowania, nawet w momencie przekazania instalacji na własność prywatnym właścicielom. Gmina z tego tytułu nie będzie uzyskiwała przychodów. Montaż urządzeń ma na celu poprawę ochrony środowiska poprzez zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych, a nie generowanie przychodów. Inwestycja będzie finansowana w 50% ze środków UE w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa X na lata 2014-2020 oraz w 50% ze środków własnych Gminy. Na 100% wkładu własnego Gmina zaciągnie pożyczkę z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska, która po 3 latach będzie umorzona w 30%. Zamontowane urządzenia - solary i pompa ciepła służyć będą do wytwarzania ciepła na potrzeby własne odbiorców - nie będzie sprzedaży. Instalacje fotowoltaiczne służyć będą do produkcji prądu elektrycznego na potrzeby własne gospodarstw - nie będzie sprzedaży prądu elektrycznego. Korzyścią w tym przypadku będzie zmniejszenie wydatków gospodarstw domowych na zakup energii elektrycznej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gmina, będąc czynnym podatnikiem VAT, ma możliwość odzyskania podatku od towarów i usług w związku z wydatkami związanymi z planowaną do realizacji inwestycją polegającą na dostawie i montażu instalacji solarnych, fotowoltaicznych i pomp ciepła w kontekście otrzymania dofinansowania w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa X na lata 2014-2020 "finansowane" ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma możliwości prawnej odliczenia podatku od towarów i usług w związku z wykonywanym przedsięwzięciem inwestycyjnym polegającym na dostawie i montażu instalacji solarnych, fotowoltaicznych i pomp ciepła, gdyż efekty zrealizowanej inwestycji nie będą służyć czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 610, z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z powyższego przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. pkt 1 rozumie się - zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy - każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Z powyższych przepisów wynika, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów, pod warunkiem, że jest ona realizowana przez podatników w rozumieniu ustawy i wykonywana w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Zgodnie z unormowaniami zawartymi w art. 7 ust. 2 ustawy, w pewnych, ściśle określonych przypadkach, również nieodpłatne przekazanie towarów należy uznać za spełniające definicję odpłatnej dostawy towarów, która na podstawie art. 5 ust. 1 podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Stosownie do art. 7 ust. 2 ww. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

1.

przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2.

wszelkie inne darowizny

* jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.

W rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów i usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 1656, z późn. zm.), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 4 tego rozporządzenia.

Analiza przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz treści powołanych przepisów prawa prowadzi do stwierdzenia, że Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją ww. inwestycji polegającej na dostawie i montażu instalacji solarnej, fotowoltaicznych oraz pomp ciepła, skoro rzeczywiście - jak wynika z treści wniosku - przekazanie na rzecz właścicieli budynków instalacji, o których w nim mowa, będzie nieodpłatne. Nie zostanie bowiem spełniony jeden z podstawowych warunków umożliwiających dokonanie odliczenia podatku naliczonego, a mianowicie zakup towarów i usług w ramach inwestycji nie będzie miał związku ze sprzedażą opodatkowaną, gdyż ww. przekazanie nie będzie podlegało opodatkowaniu.

Nie będzie przysługiwało również prawo do zwrotu podatku naliczonego, bowiem dofinansowanie, o którym mowa we wniosku, nie stanowi środków wskazanych w powołanym rozporządzeniu.

Podkreślić należy, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego, z którego wynika, że instalacje zamontowane na prywatnych domach mieszkalnych zostaną po pięciu latach nieodpłatnie przekazane prywatnym właścicielom, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto tut. organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - (Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl